ییلاق سلانسر | از زیبا‌ترین و دل‌انگیز‌ترین ییلاقات شمال ایران

0

در روزهای گرم سال، مناطق ییلاقی بهترین مقاصد برای سفر هستند. در ایران نیز ییلاقات بسیاری وجود دارند که هر‌کدام همچون نگینی بر نقشه ایران می‌درخشند. ییلاق سلانسر گیلان نیز یکی از این نگین‌های درخشان است که در این مطلب قصد داریم به وصف زیبایی‌های بی‌انتهای طبیعت بی‌نظیر آن پرداخته و در‌باره پوشش گیاهی، آب‌و‌هوا و بهترین زمان بازدید از آن سخن بگوییم. همچنین با ارائه اطلاعات مفید و کاربردی از قبیل لیست وسایل و تجهیزات لازم برای سفر، مسیر دسترسی، چگونگی اقامت در منطقه و… راهنمایی کامل برای سفر به‌سوی این بهشت دلربا، در اختیارتان قرار دهیم. اگر شما هم اهل طبیعت‌گردی هستید و به‌دنبال مقصدی خوش‌آب‌و‌هوا برای سفری دلنشین و پر‌آرامش می‌گردید، در این مطلب همراه ما باشید تا با ییلاق سر‌سبز و دلربای سلانسر آشنا شده و راه‌و‌چاه سفر به آن را بیاموزید. 

فهرست مطالب

ییلاق سلانسر کجاست؟

ییلاق سلانسر

ییلاق دلکش و دلربای سلانسر را می‌توان به‌عنوان یکی از دیدنی‌ترین و با‌صفا‌ترین مناطق ییلاقی ایران معرفی کرد. این ییلاق خوش‌آب‌و‌هوا در قلب استان سر‌سبز گیلان، جای خوش کرده است. به‌طور دقیق‌تر، منطقه سلانسر در ارتفاعات غربی شهر رستم‌ آباد قرار دارد که از توابع شهرستان رودبار بوده و در فاصله ۱۶‌‌کیلومتری شمال رودبار واقع شده است. منطقه ییلاقی سلانسر حدود ۱۶ کیلومتر با شهر رستم‌ آباد و حدود ۳۲ کیلومتر با شهرستان رودبار فاصله دارد. 

معرفی ییلاق سلانسر | از زیبا‌ترین ییلاقات شمال کشور 

معرفی ییلاق سلانسر

اگر از ما بپرسید، می‌گوییم که ییلاق سلانسر رودبار از زیبا‌ترین و دلربا‌ترین ییلاقات شمال ایران است. این منطقه نه‌تنها به دلیل داشتن طبیعتی بی‌نظیر، بلکه به‌لحاظ تاریخی نیز ارزش بسیاری دارد. در این منطقه بقایای قلعه‌ای موسوم به «لشگرگاه» کشف شده است که بر‌اساس تحقیقات و شواهد، قدمت آن به قرن‌های ۵ تا ۷ هجری قمری باز‌می‌گردد. نام این اثر در تاریخ ۲۶ دی ماه سال ۱۳۸۶ در فهرست آثار ملی ایران جای گرفت. اکنون از این اثر تاریخی فقط یک اسم باقی مانده و بنای آن به دلیل نبودن حفاظت کافی و نگهداری مناسب، به‌صورت کامل از بین رفته است. 

معرفی ییلاق سلانسر

از تاریخ غنی منطقه ییلاقی سلانسر که بگذریم، به طبیعت بی‌نظیر آن می‌رسیم. در ارتفاعات سلانسر، مراتع سر‌سبز و خرمی به چشم می‌خورند که با گل‌های رنگارنگ زینت داده شده و در اقیانوسی از مه غرق شده‌اند. حضور در آب‌و‌هوایی مطلوب و خنک و تماشای چشم‌اندازی خیره‌کننده از آسمان آبی، طبیعت بی‌نظیر و قله سر‌به‌فلک کشیده درفک، هر بیننده‌ای را شیفته و دلباخته خود می‌کند. از‌این‌رو اگر عاشق طبیعت هستید، منطقه ییلاقی سلانسر بهشت شماست. 

معرفی ییلاق سلانسر

در پایان خوب است اشاره کنیم که در گذشته دامداران شهر‌های شفت و فومن در فصل تابستان، به ییلاق سلانسر کوچ می‌کردند تا از مراتع سر‌سبز و هوای دلپذیر آن بهره‌مند شوند؛ اما امروزه با وجود اجرای طرح صیانت از جنگل‌ها این منطقه خالی از سکنه بوده و به یکی از محبوب‌ترین قطب‌های گردشگری استان گیلان تبدیل شده است. 

  • پوشش گیاهی و جانوری ییلاق سلانسر گیلان

پوشش گیاهی و جانوری ییلاق سلانسر گیلان

با‌وجود اینکه به‌صورت کلی، پوشش گیاهی منطقه ییلاقی سلانسر، در مقایسه با دامنه شمالی رشته کوه البرز خشک‌تر است؛ اما تنوع گونه‌های گیاهی در آن بسیار است. در این ییلاق سر‌سبز، درختان تنومند و متنوعی به چشم می‌خورند که از جمله آن‌ها می‌توان به درختان راش، توسکای ییلاقی، افرا، پلت، کاج و بلوط اشاره کرد. همچنین خوب است اشاره کنیم که در این منطقه گل‌های وحشی رنگارنگ و گیاهان دارویی پر‌خاصیت بسیاری می‌رویند. پوشش جانوری سلانسر نیز بسیار متنوع و جذاب است. در این منطقه حیوانات وحشی همچون شغال و گراز و پرندگانی خوش‌صدا و زیبا مانند توکای سیاه، کمرکولی جنگلی و قمری خانگی زندگی می‌کنند. 

  • علت نامگذاری منطقه ییلاقی سلانسر 

علت نامگذاری منطقه ییلاقی سلانسر 

سلانسر در‌واقع ترکیب سه کلمه «سل»، «آن» و «سر»‌ است. در گویش مردمان محلی استان گیلان، «سل»‌ به معنای «مرداب» و «آبگیر»‌ است. در این گویش به منطقه‌ای که به تعدادی آبگیر یا مرداب مشرف است، «سل آن سر»‌ می‌گویند. از آنجایی که در گذشته در اطراف این ییلاق، مرداب‌های بسیاری وجود داشتند، این منطقه به «ییلاق سلانسر» شهرت یافت. 

جاذبه‌های گردشگری ییلاق سلانسر | از قله‌ درفک تا گلزار‌ها و چشمه‌سار‌ها 

علت نامگذاری منطقه ییلاقی سلانسر 

اگر در میان جاهای دیدنی اطراف رشت، به‌دنبال جاذبه‌ای خرم، خوش‌آب‌و‌هوا و خوش‌منظر می‌گردید، ییلاق سلانسر رودبار بهترین مقصد برای شماست. از جمله جاذبه‌های این منطقه می‌توان به مسیری سر‌سبز و با‌صفا، قله سر‌به‌فلک‌کشیده درفک، مراتع سر‌سبز، گل‌های وحشی رنگارنگ، گیاهان دارویی و چشمه‌سار‌های پر‌آب و گوارا اشاره کرد. 

بررسی آب‌و‌هوا و بهترین زمان سفر به سلانسر | تجربه‌ای دل‌انگیز با انتخاب زمان مناسب 

بهترین زمان سفر به سلانسر

چنانچه می‌خواهید در سفر به ییلاق سلانسر از طبیعتی خرم و سر‌سبز و آب‌و‌هوایی مطلوب و دلپذیر بهره‌مند شده و لذت قدم‌زدن در مراتع مملوء از گل‌های رنگارنگ را تجربه کنید، فصل بهار را برای سفر به این ییلاق دل‌انگیز در تقویم خود علامت بزنید. آب‌و‌هوای خنک و دلپذیر منطقه ییلاقی سلانسر، باعث شده است که این ییلاق مقصدی وسوسه‌انگیز در فصل تابستان باشد. از‌این‌رو شما می‌توانید برای فرار از گرمای سوزان فصل تابستان، به آغوش خنک ییلاق سلانسر گیلان پناه ببرید. این منطقه در بسیاری از روز‌های بهار و پاییز، در اقیانوسی از مه غرق می‌شود و وجود مه غلیظ منظره‌ای خیره‌کننده خلق می‌کند. در‌نهایت باید بگوییم که در فصل زمستان، به دلیل بارش‌های برف سنگین، مسیر دسترسی به این منطقه، صعب‌العبور و حتی خطر‌ناک است؛‌ از‌این‌رو فصل زمستان و به‌صورت کلی روز‌های برفی، زمان مناسبی برای سفر به‌سوی این ییلاق نیستند. 

بهترین زمان سفر به سلانسر

با تمام این‌ها فراموش نکنید که پیش از سفر در هر زمان و به هر مقصدی، گزارش‌های هواشناسی را برای تاریخ مد‌نظر خود، بررسی کنید تا با هوای بسیار سرد یا گرم یا بارش‌های شدید، رو‌به‌رو نشوید. در پایان لازم است بگوییم که روز‌های بارانی، به دلیل خطر رعد‌و‌برق، زمان مناسبی برای سفر به این منطقه نیستند؛ از‌این‌روز ضمن بررسی گزارش‌های هوا‌شناسی، در‌صورت احتمال بارش و رعد‌و‌برق، از سفر به سلانسر صرف‌نظر کنید. 

جاهای دیدنی نزدیک به ییلاق سلانسر | آشنایی با دل‌انگیز‌ترین جاهای دیدنی رودبار

استان گیلان به‌عنوان سر‌سبز‌ترین استان ایران، جاذبه‌های طبیعی بسیاری را در خود جای داده است که هر‌کدام زیبایی منحصر‌به‌فرد خود را دارند. بازدید از تمام این جاذبه‌ها در سفری کوتاه امکان‌پذیر نیست؛ اما با یک برنامه‌ریزی خوب می‌توانید به بازدید بسیاری از مقاصد دیدنی بروید. آشنایی با جاذبه‌های گردشگری که در نزدیکی هم قرار دارند به شما در چیدن چنین برنامه‌ای کمک می‌کند؛ چرا‌که با وجود آن‌ها می‌توانید با یک تیر چند نشان زده و در یک منطقه، بدون صرف وقت برای رفت‌و‌آمد، از چندین جاذبه مختلف بازدید کنید. به همین دلیل در ادامه چند‌تا از بهترین و دلپذیر‌ترین جاهای دیدنی رودبار را معرفی کرده‌ایم که در نزدیکی ییلاق سلانسر قرار دارند.

  • روستای گردشگری حلیمه جان

آدرس: ایران، استان گیلان، رشت، بزرگراه قزوین-رشت به سمت منجیل و رودبار، جاده حلیمه جان، روستای گردشگری حلیمه جان
فاصله روستای گردشگری حلیمه جان تا منطقه سلانسر: حدود ۳۱ کیلومتر 
  • چشمه و آبگرم لویه

چشمه و آبگرم لویه

آدرس: ایران، استان گیلان، شهرستان رودبار، روستای لویه، چشمه و آبگرم لویه
فاصله آبگرم لویه تا منطقه سلانسر: حدود ۳۴ کیلومتر 
  • جنگل اسکولک 

آدرس: ایران، استان گیلان، رشت، بزرگراه قزوین-رشت، شهرستان رودبار، بخش بلوکات، روستای اسکولک، جنگل اسکولک
فاصله ارتفاعات روستای جمشید آباد تا ییلاق سلانسر: حدود ۲۸ کیلومتر 
  • سد سفید‌رود منجیل  

آدرس: ایران، استان گیلان، رودخانه سفید رود، جاده قزوین به رشت، منجیل، در نزدیکی شهرستان رستم‌آباد، سد سفید رود منجیل
فاصله سد سفید‌رود تا منطقه سلانسر: حدود ۳۸ کیلومتر 
  • آبشار وازگاه

آدرس: ایران، استان گیلان، شهرستان شفت، روستای ویسرود، آبشار وازگاه
فاصله آبشار وازگاه تا منطقه سلانسر: حدود ۹۰ کیلومتر 
  • امامزاده ابراهیم

آدرس: ایران، استان گیلان، شهرستان شفت، منطقه احمدسرگوراب، دهستان چوبر، امامزاده ابراهیم
فاصله امامزاده ابراهیم تا منطقه سلانسر: حدود ۹۹ کیلومتر 

وسایل و تجهیزات ضروری برای بازدید از ییلاق سلانسر | هر‌آنچه باید به‌همراه داشته باشید

وسایل و تجهیزات ضروری برای بازدید از ییلاق سلانسر

در ییلاق بکر سلانسر، هیچ‌گونه امکانات رفاهی وجود ندارد؛‌ از‌این‌رو باید با آمادگی کامل به‌سوی آن روانه شوید. از جمله تجهیزات و وسایل لازم برای تجربه سفری یک‌روزه در این منطقه می‌توان به کوله سبک برای حمل وسایل، یک دست لباس اضافه، لباس گرم، کفش مناسب پیاده‌روی، عینک آفتابی، ضد آفتاب، آب آشامیدنی، مقداری خوراکی، یک وعده غذای قابل حمل و کیسه زباله اشاره کرد. چنانچه قصد کمپینگ و شب‌مانی در این منطقه را دارید، علاوه‌بر وسایل و تجهیزات بالا، داشتن تجهیزاتی همچون چادر مسافرتی، کیسه خواب، چراغ‌قوه و هیزم نیز الزامی است. 

امکان اقامت در ییلاق سلانسر رودبارر | از کمپ در دل طبیعت تا هتل‌های لوکس 

چنانچه اهل کمپ‌کردن در دل طبیعت هستید، منطقه سلانسر تجربه کمپینگ دلپذیری را برای شما رقم خواهد زد. برای کمپ در این ییلاق فقط کافی است گزارش‌های هوا‌شناسی را برای روز یا روز‌های مد‌نظر خود چک کنید و با تجهیزات کامل برای کمپینگ، به‌سوی منطقه ییلاقی سلانسر سفر کنید. از سوی دیگر، اگر اهل زندگی در طبیعت نیستید و اقامتی راحت و بی‌درد‌سر را ترجیح می‌دهید، اقامتگاه‌های بوم‌گردی و هتل‌های اطراف این ییلاق، مقصدی مناسب برای شما هستند. در ادامه لیستی از اقامتگاه‌ها و هتل‌های نزدیک به ییلاق سلانسر را ارائه کرده‌ایم. 

  • اقامتگاه‌ بام رودبار

آدرس:‌ ایران، استان گیلان، رودبار، روستای دارستان، پایین بازار، اقامتگاه بوم‌گردی بام رودبار
فاصله اقامتگاه بوم‌گردی تا سلانسر: حدود ۱۴ کیلومتر 
  • اقامتگاه گردشگری سروش

آدرس:‌ ایران، استان گیلان، شهرستان شفت، بخش احمدسرگوراب، اقامتگاه گردشگری سروش
فاصله اقامتگاه بام رودبار تا سلانسر: حدود ۳۵ کیلومتر 
  • هتل بومگردی گیلگمش

آدرس:‌ ایران، استان گیلان، بین رودبار و رشت، امامزاده هاشم، روستای فرارود، هتل بومگردی گیلمکش
فاصله اقامتگاه بام رودبار تا ییلاق سلانسر: حدود ۳۸ کیلومتر 
  • اقامتگاه بومگردی گالش کولام

آدرس:‌ ایران، استان گیلان، رشت، ۴۱‌کیلومتری جنوب رشت، بعد از روستای امامزاده هاشم، پل بلوکات، روستای کندلات، کوچه بهارستان، اقامتگاه بومگردی گالش کولام
فاصله اقامتگاه بام رودبار تا سلانسر: حدود ۳۳ کیلومتر 
  • هتل تالار افرند

آدرس:‌ ایران، استان گیلان، شهرستان رودبار، شهر توتکابن، روستای شیرکوه، هتل تالار افرند
فاصله اقامتگاه بام رودبار تا سلانسر: حدود ۲۲ کیلومتر 

مسیر دسترسی به ییلاق سلانسر | گذر از جاده‌ای سر‌سبز و بی‌نظیر 

همان طور که گفتیم، منطقه ییلاقی سلانسر، حدود ۱۶ کیلومتر با شهر رستم‌ آباد فاصله دارد. از‌این‌رو اگر رستم‌ آباد را مبدأ حرکت در‌نظر بگیریم، برای رسیدن به این ییلاق باید حدود ۵۰ دقیقه، در جاده‌ای سر‌سبز و بی‌نظیر رانندگی کنید. در ابتدا باید از طریق «بلوار مولوی» رستم‌ آباد، وارد جاده سلانسر شوید. 

پس از حدود ۱۳ کیلومتر رانندگی در مسیری پر‌پیچ‌و‌خم، سر‌سبز و رؤیایی، جاده آسفالت‌شده به پایان می‌رسد و باقی مسیر را باید در جاده‌ای خاکی رانندگی کنید. با‌ وجود اینکه جاده خاکی، دست‌انداز‌های زیادی دارد و به‌طور کلی استاندارد نیست؛ اما وضعیت آن قابل قبول بوده و با کمی صبر و دقت می‌توانید این مسیر را به‌راحتی پشت سر بگذارید. جاده خاکی اغلب سر‌بالایی است و شما را به ارتفاعات منطقه می‌رساند. در این مسیر هر‌قدر که جلو‌تر می‌روید، انبوه درختان کمتر شده، مراتع سر‌سبز و یکدست جایگزین جنگل‌ها می‌شوند و گویی به آسمان و ابر‌های پنبه‌ای نزدیک می‌شوید. در طول مسیر به‌هیچ‌وجه عجله نکنید و از تماشای قله درفک و چشم‌انداز جلگه‌ها و رود سفید‌رود لذت ببرید.  

آدرس:‌ ایران، استان گیلان، رستم‌ آباد، رودبار، ۳۲‌کیلومتری رودبار، ییلاق سلانسر 

در این مطلب از مجله گردشگری ره بال آسمان همراه با یکدیگر سوار بر مرکب قلم، به‌سوی گیلانِ زیبا و دوست‌داشتنی سفر کردیم تا با یکی از دل‌انگیز‌ترین و خوش‌آب‌و‌هوا‌ترین ییلاق‌های آن، یعنی ییلاق سلانسر رودبار آشنا شده و از شنیدن وصف زیبایی‌های آن، غرق در لذت شویم. آیا از این سفر لذت بردید؟ آیا پیش از این تجربه بازدید از این جاذبه طبیعی دلربا را داشته‌اید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، از شما می‌خواهیم که از تجربیات و خاطرات شیرین خود برای ما بنویسید. همچنین اگر اطلاعات یا توصیه مفیدی برای بازدید از این جاذبه دارید،‌ ما و مخاطبانمان را از آن‌ها بی‌بهره نگذارید. 

پرسش و پاسخ 

منطقه سلانسر در ارتفاعات غربی شهر رستم‌ آباد که از توابع شهرستان رودبار بوده و در فاصله ۱۵‌کیلومتری شمال رودبار واقع شده است، قرار دارد.

اگر رستم‌ آباد را مبدأ حرکت در‌نظر بگیریم، برای رسیدن به این ییلاق باید حدود ۵۰ دقیقه، در جاده‌ای سر‌سبز و بی‌نظیر رانندگی کنید. در ابتدا باید از طریق «بلوار مولوی» رستم‌ آباد، وارد جاده سلانسر شوید. پس از حدود ۱۳ کیلومتر رانندگی در این مسیر، به جاده‌ای خاکی می‌رسید. حدود ۳ کیلومتر دیگر باید در مسیر خاکی رانندگی کنید تا به ییلاق زیبای سلانسر برسید.

از جمله جاهای دیدنی نزدیک به ییلاق سلانسر می‌توان به استخر طبیعی سرامرز ، امامزاده پیری، چشمه گازکول، آبگرم لویه، ارتفاعات روستای جمشید آباد و ساحل رود سفید‌رود اشاره کرد.

چنانچه می‌خواهید در سفر به ییلاق سلانسر از طبیعتی خرم و سر‌سبز و آب‌و‌هوایی مطلوب و دلپذیر بهره‌مند شوید، فصل بهار را برای سفر به این ییلاق دل‌انگیز در تقویم خود علامت بزنید. آب‌و‌هوای خنک و دلپذیر منطقه ییلاقی سلانسر، باعث شده است که این ییلاق مقصدی وسوسه‌انگیز در فصل تابستان باشد. از‌این‌رو شما می‌توانید برای فرار از گرمای سوزان فصل تابستان، به آغوش خنک ییلاق سلانسر پناه ببرید.

از جمله تجهیزات و وسایل لازم برای تجربه سفری یک‌روزه در این منطقه می‌توان به کوله سبک برای حمل وسایل، یک دست لباس اضافه، لباس گرم، کفش مناسب پیاده‌روی، عینک آفتابی، ضد آفتاب، آب آشامیدنی، مقداری خوراکی، یک وعده غذای قابل حمل و کیسه زباله اشاره کرد.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.