جاهای دیدنی اطراف رشت | ۶۰ جاذبه دلفریب و متنوع

0

شهر رشت در میان شهر‌های شمال ایران همچون عروسی زیبا و پر‌کرشمه است که زیبایی مسحور‌کننده‌اش هر بیننده‌ای را به تحسین وا می‌دارد. جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این شهر بی‌شمار است؛‌ از‌این‌رو هر گردشگری ناچار است از میان ده‌ها مقصد بی‌نظیر، تنها چند جاذبه را برای بازدید انتخاب کند. آشنایی با جاهای دیدنی مقصد سفر به شما کمک می‌کند تا برنامه‌ریزی بهتری برای سفر خود داشته باشید. پیش از این در‌خصوص جاهای دیدنی شهر رشت سخن گفته‌ایم و این بار قصد داریم به معرفی جاهای دیدنی اطراف رشت بپردازیم. از‌این‌رو چنانچه خیال سفر به این شهر دلربا را در سر دارید، در این مطلب همراه ما باشید تا با ده‌ها جاذبه دل‌فریب و متنوع در اطراف این شهر آشنا شوید. 

فهرست مطالب

جاذبه های طبیعی اطراف رشت

  • پارک جنگلی سراوان | گل سر‌سبد جاهای دیدنی اطراف رشت 

پارک جنگلی سراوان از جاذبه های طبیعی اطراف رشت

بی‌تردید پارک جنگلی سراوان از زیبا‌ترین و دل‌انگیز‌ترین جاذبه های طبیعی اطراف رشت است. طبیعت مسحور‌کننده این جاذبه هر چشمی را به خود خیره می‌کند. در قلب این پارک، مردابی وسیع وجود دارد که با خزه پوشانده شده و به‌سان نگینی سبز‌رنگ می‌درخشد. در پارک جنگلی سراوان امکان تجربه تفریحات مهیج و جذابی فراهم شده است. از جمله این تفریحات می‌توان به قایق‌سواری درون مرداب، بازدید از موزه میراث روستایی گیلان، بازی گروهی در باشگاه پینت بال جنگلی گیل، تیر‌اندازی در فضایی مناسب، سواری با موتور چهار‌چرخ و… اشاره کرد. در پایان پیشنهاد می‌کنیم که اگر خیال خرید بلیط هواپیما رشت و سفر به‌سوی این شهر دلربا را در سر دارید، بازدید از پارک جنگلی سراوان را نیز در برنامه سفر خود بگنجانید. 

آدرس: ایران، استان گیلان، رشت، کیلومتر ۱۷ اتوبان رشت قزوین، ضلع غربی اتوبان، سمت چپ ورودی فاز دوم پارک جنگلی سراوان

  • مرداب سبز سراوان | از منحصر‌به‌فرد‌ترین جاذبه های طبیعی اطراف رشت

مرداب سبز سراوان | از منحصر‌به‌فرد‌ترین جاذبه های طبیعی اطراف رشت

همان طور که گفتیم در قلب پارک جنگلی سر‌سبز و دلربای سراوان، مردابی زیبا وجود دارد. این مرداب در نگاه اول به‌سان چمن‌زاری سبز و وسیع می‌ماند؛ چرا‌که سراسر سطح این مرداب منحصر‌به‌فرد، با نوعی خزه که به سبب وجود رطوبت در منطقه و نوعی آفت در درختان اطراف ایجاد شده، پوشانده شده است. شما می‌توانید با کرایه قایق‌های پدالی، همراه عزیزان خود، در این دریاچه گشتی زده و از تماشای مناظر رؤیایی اطراف آن لذت ببرید. مرداب سبز سراوان مهم‌ترین جاذبه گردشگری در منطقه سراوان است که گردشگران بسیاری را به‌سوی خود می‌کشاند. توصیه می‌کنیم در سفر به استان گیلان و شهر دلربای رشت، بازدید از این جاذبه طبیعی منحصر‌به‌فرد و جذاب را از دست ندهید و با قایق‌سواری درون آن، تماشای مناظر خیره‌کننده اطراف و ثبت عکس‌هایی به‌یاد‌ماندنی، اوقات خوشی را برای خود و عزیزانتان رقم بزنید. 

آدرس: ایران، استان گیلان، رشت، کیلومتر ۱۷ اتوبان رشت-قزوین، ضلع غربی اتوبان، سمت چپ ورودی فاز دوم پارک جنگلی سراوان

  • پارک جنگلی و ساحلی درنیکا | جاذبه‌ای دنج، آرام و دلپذیر در اطراف رشت 

پارک جنگلی و ساحلی درنیکا از دل‌انگیز‌ترین جاهای دیدنی اطراف رشت است که فضایی دنج، آرام و دلپذیر و دارد. این پارک از سویی با رود‌خانه پر‌آب سفید‌رود و از سوی دیگر با جنگلی انبوه احاطه شده است. از مهم‌ترین امکانات رفاهی و تفریحی این پارک جنگلی و ساحلی می‌توان به اقامتگاه بوم‌گردی درنیکا، رستوران، آلاچیق، وسایل بازی برای کودکان، سرویس بهداشتی و… اشاره کرد. اگر در اطراف رشت به‌دنبال مکانی آرام و زیبا برای گذراندن اوقاتی خوش در کنار خانواده و دوستانتان می‌گردید، بی‌شک پارک جنگلی و ساحلی درنیکا مقصدی بی‌نظیر برای شماست. 

آدرس: ایران، استان گیلان، بزرگراه رشت-قزوین، ۳ کیلومتر قبل از عوارضی امامزاده هاشم، پارک جنگلی و ساحلی درنیکا

  • پارک جنگلی بندر انزلی | از محبوب‌ترین جاهای دیدنی اطراف رشت 

پارک جنگلی بندر انزلی | از محبوب‌ترین جاهای دیدنی اطراف رشت 

پارک جنگلی بندر انزلی را می‌توان به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین جاذبه های گردشگری اطراف رشت معرفی کرد. این پارک جنگلی با فضایی دلنشین و امکانات رفاهی و تفریحی بی‌نظیر و جذاب، از گردشگران میزبانی می‌کند. شما می‌توانید در پارک جنگلی بندر انزلی از تجربه تفریحاتی همچون پیاده روی، دوچرخه سواری، جت اسکی، شب‌گردی، عکاسی و… لذت ببرید. کودکان نیز می‌توانند در زمین بازی مخصوص کودکان، اوقات خوشی را سپری کنند. در این مجموعه امکانات رفاهی مناسبی از جمله سرویس بهداشتی، پارکینگ اختصاصی، آنتن دهی موبایل، آلاچیق و… نیز فراهم شده است. 

آدرس: ایران، استان گیلان، جاده رشت-انزلی، پارک جنگلی بندر انزلی

  • جنگل نقله بر | بهشتی خرم در میان جاذبه های طبیعی اطراف رشت 

جنگل نقله بر از دیگر جنگل‌های دلربای شمال ایران است که برای عاشقان طبیعت و طبیعت‌گردی، به‌سان بهشتی بی‌همتا می‌ماند. گشت‌و‌گذار در این جنگل بکر و سر‌سبز با تماشای چشم‌انداز‌های بی‌نظیر قله درفک، گذر از شالیزار‌های خوش‌عطر، تنفس هوای پاک، گوش سپردن به صدای طبیعت و پرندگان و  حضور در ساحل پر‌آرامش رودخانه پر‌آب سفید رود همراه خواهد بود. جنگل نقله بر مملوء از گیاهان و درختان متنوع است که از جمله آن‌ها می‌توان به درختان ممرز و انجیلی اشاره کرد. حیواناتی همچون شغال و گراز و پرندگانی مانند گنجشک، قمری، توکای سیاه، کمرکولی جنگلی و… حیات وحش این جنگل بکر را تشکیل می‌دهند. 

آدرس: ایران، استان گیلان، در حوالی رودبار و منجیل، روستای نقله بر، جنگل نقله بر

  • بلوار ساحلی انزلی | اولین پارک به سبک نوین اروپایی در ایران

بلوار ساحلی انزلی که آن را با نام‌های «بوستان ساحلی انزلی» یا «بلوار ساحلی قدس بندر انزلی» نیز می‌شناسند، اولین پارک به سبک نوین اروپایی در ایران بوده و جزو محبوب‌ترین جاهای دیدنی اطراف رشت شمرده می‌شود. در این بلوار که درست در کنار ساحل زیبای دریای خزر قرار دارد، امکان تماشای تاسیسات بندری، اسکله و رفت‌و‌آمد کشتی‌ها وجود دارد. همچنین شما می‌توانید با قدم‌زدن یا نشستن در کنار ساحل، رقص زیبای موج‌های دریا را تماشا کرده و به‌ صدای دلنشین آن گوش بسپارید. به‌علاوه خوب است اشاره کنیم که ورودی تالاب بین‌المللی انزلی نیز در این محل قرار دارد. وجود آلاچیق‌های متعدد، حوضچه‌هایی با فواره‌های رقصان و بلند، مجسمه بزرگ و زیبای شیر، درختان متعدد و تنومند، درختچه‌ها و گیاهان تزئینی، گلدان‌های بزرگ مملوء از گل‌های رنگارنگ و… باعث شده است تا فضای این بوستان ساحلی، زیبا‌تر و دلنشین‌تر باشد. 

آدرس: ایران، استان گیلان، بندر انزلی، بلوار ساحلی انزلی

  • تالاب انزلی | از خاص‌ترین جاذبه های گردشگری اطراف رشت

تالاب انزلی | از خاص‌ترین جاذبه های گردشگری اطراف رشت

تالاب انزلی را می‌توان به‌عنوان یکی از خاص‌ترین و ارزشمند‌ترین جاهای دیدنی اطراف رشت و حتی ایران معرفی کرد. چیزی که این تالاب را منحصر می‌کند این است که بخشی از آن پوشیده از گل‌های لاله مردابی است. این نوع گل، جزو زیبا‌ترین و نادر‌ترین گیاهان شمرده می‌شود. همچنین تالاب انزلی مقصد و محل تخم‌گذاری پرندگان مهاجر و نادر است. خوب است بدانید که این تالاب از جمله تالاب‌های آب شیرین کشور ایران بوده و همچون تصفیه‌خانه‌ای طبیعی آب بسیاری از رودخانه‌هایی که به دریای خزر می‌ریزند را تصفیه می‌کند. در بخش‌های مختلفی از سواحل بندر انزلی، قایق‌هایی وجود دارند که گردشگران را به گشت‌و‌گذاری جانانه و دلپذیر در تالاب انزلی دعوت می‌کنند. بی‌شک تجربه قایق‌سواری در تالاب انزلی و تماشای مناظر کم‌نظیر آن، به یکی به‌یاد‌ماندنی‌ترین و شیرین‌ترین خاطرات شما تبدیل خواهد شد. 

آدرس: ایران، استان گیلان، بندر انزلی، تالاب انزلی

  • منطقه آزاد انزلی | از مهم‌ترین مناطق آزاد تجاری ایران

منطقه آزاد انزلی

خوب است بدانید که منطقه آزاد انزلی، از مهم‌ترین مناطق آزاد تجاری ایران است. چنانچه در میان مراکز خرید رشت، به‌دنبال مقصدی هستید که اجناس آن ارزان‌قیمت و با‌کیفیت باشند، پیشنهاد می‌کنیم سری به مراکز خرید منطقه آزاد انزلی بزنید و خریدی جذاب را تجربه کنید؛‌ چرا‌که در این منطقه به دلیل وجود گمرک، کالا‌های متنوع با قیمت‌های بسیار مناسب عرضه می‌شوند. در منطقه آزاد انزلی مجتمع‌های تجاری متعددی، از جمله مجتمع تجاری کاسپین مشغول فعالیت هستند. به‌علاوه بزرگترین مجموعه تفریحی و گردشگری آکواریوم و باغ خزندگان ایران نیز به‌تازگی (تیرماه‌سال ۱۳۹۷) در این منطقه افتتاح شده است که بی‌شک بازدید از آن هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده خواهد بود. 

آدرس: ایران، استان گیلان، بندر انزلی، منطقه آزاد انزلی

  • پارک جنگلی اشپلا بندرانزلی | زیبا‌ترین و بکر‌ترین جاهای دیدنی اطراف رشت 

پارک جنگلی اشپلا بندرانزلی | زیبا‌ترین و بکر‌ترین جاهای دیدنی اطراف رشت 

پارک جنگلی اشپلا که در روستایی با همین نام قرار دارد، جزو‌ زیبا‌ترین و بکر‌ترین جاذبه‌های بندرانزلی است. این جاذبه مقصدی عالی برای کمپینگ و پیک‌نیک‌های یک‌روزه شمرده می‌شود. این پارک جنگلی به لطف داشتن درختان انبوه و تنومد آزاد و سیاهدار و پوشش گیاهی غنی، چیزی از بهشت کم ندارد. در انتهای پارک جنگلی اشپلا برکه‌ای کوچک به چشم می‌خورد که زیبایی این پارک را دو‌چندان کرده و سبب ایجاد منظره‌ای خیره‌کننده شده است. همچنین رو‌به‌روی این پارک جنگلی مسجدی وجود دارد و گردشگران می‌توانند از امکانات مسجد استفاده کنند. 

آدرس: ایران، استان گیلان، بندر انزلی، پارک جنگلی اشپلا بندر انزلی

  • زیبا‌کنار | گوشه‌ای دلنواز در ساحل دریای خزر 

زیبا‌کنار

از دیگر جاذبه های طبیعی اطراف رشت که بازدید از آن را نباید از دست داد، شهر دلربای زیباکنار است. این شهر در نواحی ساحلی استان گیلان و شهر رشت قرار دارد. زیباکنار به لطف داشتن آب‌و‌هوایی معتدل و مرطوب، بارش‌های دلنواز در تمام فصل‌های سال، طبیعتی دلکش و بی‌نظیر و جاذبه‌های گردشگری متعدد، هر‌ساله گردشگران بسیاری را به‌سوی خود می‌کشاند. از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر زیبا‌کنار می‌توان به پارک ملی بوجاق، رودخانه اوشمک، سواحل زیبا‌کنار، رودخانه سفید‌رود، باغ محله، پارک جنگلی کیاشهر و پل چوبی کیاشهر اشاره کرد. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به منطقه دلربای زیبا‌شهر، گشت‌و‌گذار در بازار‌های این شهر و چشیدن طعم خوراکی‌ها و غذا‌های محلی آن را از دست ندهید. 

آدرس: ایران، استان گیلان، ۴۰ کیلومتری بندر انزلی، روستای زیبا کنار

  • منطقه ساحلی حاجی بکنده | از محبوب‌ترین جاذبه های گردشگری اطراف رشت

منطقه ساحلی حاجی بکنده | از محبوب‌ترین جاذبه های گردشگری اطراف رشت

«حاجی بکنده» نام دهستانی سر‌سبز و زیبا در بخش خشکبیجار از توابع شهرستان رشت است که منطقه ساحلی آن جزو محبوب‌ترین جاهای دیدنی اطراف رشت شمرده می‌شود. این دهستان از شرق با رودخانه امین آباد و از غرب رودخانه حاجی بکنده احاطه شده و در شمال آن نیز سواحل زیبای دریای خزر خود‌نمایی می‌کند. در منطقه ساحلی دهستان خرم و آباد حاجی بکنده می‌توانید از تجربه تفریحاتی جذاب و مهیج همچون گشت‌و‌گذار در دریا با جت‌اسکی، سواری با موتور چهار‌چرخ، ماهیگیری، چشیدن طعم ماهی‌های تازه، نشستن در ساحل، تماشای طلوع و غروب خورشید در ساحل شنی و… لذت ببرید. 

آدرس: ایران، استان گیلان، زیبا کنار، جاده ماسوله، ۱۰ کیلومتری منطقه خشکبیجار، منطقه ساحلی حاجی بکنده

  • ساحل چمخاله | از با‌صفا‌ترین جاهای دیدنی اطراف رشت 

ساحل چمخاله | از با‌صفا‌ترین جاهای دیدنی اطراف رشت 

ساحل چمخاله را می‌توان به‌عنوان زیبا‌ترین ساحل توریستی استان گیلان معرفی کرد. این ساحل محیطی تمیز، آرامش‌بخش و با‌صفا داشته و با مناظری خیره‌کننده و آب‌و‌هوایی مطلوب، از میهمانان خود میزبانی می‌کند. این ساحل پاک و زیبا مکانی عالی برای گرفتن عکس‌هایی به‌یاد‌ماندنی است. توجه گردشگران به ساحل چمخاله نیز باعث شده است تا امکانات رفاهی و تفریحی مناسب و جذابی در آن فراهم شود. از جمله امکانات فراهم شده در ساحل زیبای چمخاله می‌توان به سوییت‌های اقامتی، آلاچیق‌های اختصاصی و عمومی، باربیکیو، سرویس بهداشتی، پلاژ شنا و… اشاره کرد. 

آدرس: ایران، استان گیلان، شهر لنگرود، بلوار سعدی، خیابان آزادگان، بلوار جمهوری اسلامی، جاده چمخاله، ساحل چمخاله 

  • ساحل عسگر آباد | تماشای چشم‌انداز جنگل و دریا در کنار یکدیگر 

ساحل عسگر آباد از محبوب‌ترین سواحل و جاهای دیدنی اطراف رشت شمرده می‌شود که در ۵‌کیلومتری شهر کیاشهر به سمت چمخاله قرار دارد. برای دسترسی به این ساحل زیبا و دلفریب، باید از دل جنگلی با‌صفا و سر‌سبز گذر کنید؛ چرا‌که این ساحل زیبا از شمال با دریای خزر و از جنوب با جنگل‌های خرم احاطه شده است. درون این جنگل سرسبز و در ساحل عسگر آباد آلاچیق‌های بزرگ و زیبایی برای نشستن، استراحت کردن و لذت بردن از فضای بی‌نظیر منطقه، وجود دارند. اگر در سفر به استان گیلان، به‌دنبال ساحلی آرام و زیبا برای گذراندن اوقاتی دلپذیر می‌گردید، پیشنهاد ما به شما ساحل دلنواز عسگر آباد است. 

آدرس: ایران، استان گیلان، دهکا، روستای عسگرآباد، ساحل عسگرآباد

  • ییلاق سلانسر | از بی نظیرترین مناطق ییلاقی استان گیلان

ییلاق سلانسر به‌عنوان یکی از بی‌نظیر‌ترین و زیبا‌ترین جاهای دیدنی اطراف رشت شناخته می‌شود. این ییلاق زیبا در ۱۵کیلومتری شهرستان رودبار قرار دارد. ییلاق سلانسر علاوه‌بر دارا بودن طبیعتی کم‌نظیر، جاذبه‌‌های تاریخی مهمی نیز در خود جای داده است. ارزشمند‌ترین جاذبه تاریخی این ییلاق «قلعه لشگرگاه»‌ است. قدمت این قلعه تاریخی به قرن‌های ۵ تا ۷ هجری قمری باز‌می‌گردد. در‌ نهایت باید بگوییم که مهم‌ترین ویژگی ییلاق سلانسر، داشتن طبیعتی بکر و دلکش است که هر کسی را شیفته خود می‌کند؛ از‌این‌رو اگر عاشق طبیعت و طبیعت‌گردی هستید، در سفر به رشت، لذت گشت‌و‌گذاری دلپذیر در ییلاق سلانسر را از خود دریغ نکنید. 

آدرس: ایران، استان گیلان، رستم‌آباد، رودبار، ۱۵کیلومتری رودبار

  • ییلاق زودل سر | از بکر‌ترین جاهای دیدنی اطراف رشت 

ییلاق زودل سر از بکر‌ترین جاذبه های گردشگری اطراف رشت است که در مسیر «قله‌ تراشوم» و در نزدیکی «روستای خانوانه‌» قرار دارد. این ییلاق جزو توابع شهر دوست‌داشتنی و بی‌نظیر فومن شمرده می‌شود. با انتخاب ییلاق زودل سر برای طبیعت‌گردی، چشم‌انداز‌های بی‌نظیری از جنگل‌های سر‌سبز که بخشی از آن‌ها با مه پوشانده شده و جلوه‌ای خاص و رؤیایی به آن بخشیده است، رو‌به‌رو خواهید شد. به‌علاوه این منطقه آب‌و‌هوایی بسیار خنک و مطلوب دارد و مقصدی عالی برای لذت بردن از هوایی پاک و دلپذیر است. 

آدرس: ایران، استان گیلان، فومن، در مسیر قله تراشو، نزدیکی روستای خانوانه‌

  • ییلاق سی دشت رودبار | نگین سبز ییلاقات استان گیلان 

تمام ییلاقات استان گیلان سر‌سبز و بی‌نظیرن؛ اما ییلاق سی دشت رودبار چیز دیگری است! این ییلاق زیبا در تمام فصل‌های سال با زیبایی‌های منحصر‌به‌فرد خود دلبری می‌کند. ییلاق سی دشت رودبار به لطف داشتن طبیعتی بکر و بی‌نظیر، آب‌و‌هوایی دلپذیر و مطلوب، چشم‌انداز‌هایی خیره‌کننده و… به‌عنوان گل سر‌سبد ییلاقات گیلان و جاهای دیدنی اطراف رشت شمرده می‌شود. به‌علاوه این منطقه محل پرورش توت‌فرنگی‌های ارگانیک است و هر‌ساله در خرداد ماه، جشنواره شاد و جذاب برای برداشت توت‌فرنگی‌ها برگزار می‌شود. از‌این‌رو اگر در ماه خرداد با خرید بلیط قطار رشت و سفر به‌سوی این بهشت دلفریب اقدام کردید، گشت‌و‌گذار در ییلاق سی دشت رودبار و شرکت در جشنواره جذاب توت‌فرنگی را در برنامه سفر خود بگنجانید. 

آدرس: ایران، استان گیلان، شهرستان رودبار، ۳۰کیلومتری شهر رستم آباد، ییلاق سی دشت

  • پناهگاه حیات وحش سرخانکل | از جذاب‌ترین جاهای دیدنی اطراف رشت 

پناهگاه حیات وحش سرخانکل را می‌توان به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین جاذبه های گردشگری اطراف رشت معرفی کرد. این پناهگاه که به «تالاب سرخانکل» نیز شهرت دارد، بخشی از «تالاب انزلی» است و وسعت آن به بیش از ۲۴ هکتار می‌رسد. پناهگاه حیات وحش سرخانکل از شمال توسط «کانال ماهروزه»، از جنوب توسط «روستاهای هندخاله»، از غرب توسط «رودخانه تازه بکنده» و از شرق توسط «رودخانه هندخاله»‌ احاطه شده است. گیاهان آزولا، سه کوله خیز، لاله تالابی و نیزار بوده و نی و لوئی پوشش گیاهی غالب این منطقه را تشکیل می‌دهند. زمستان که می‌شود، پرندگان مهاجر نظیر قو، غاز، چنگر، انواع مرغابی‌ها، طاووسک، یلوه، کاکایی و… به تالاب سرخانکل سفر می‌کنند و زمستان خود را در آن می‌گذارنند. به‌علاوه این پناهگاه زیستگاه آبزیان و ماهیان بومی متنوعی همچون سوف، هشترخان، کپور، سیم، شوک (اردک ماهی) و ماهیان مهاجر از جمله ماهی سفید، سفید کولی و سیاه کولی است. 

آدرس: ایران، استان گیلان، بندر انزلی، خیابان فرعی یکم 

  • پناهگاه حیات وحش سلکه | از ارزشمند‌ترین تالاب‌های شمال ایران 

اگر در میان جاهای دیدنی اطراف رشت به‌دنبال جاذبه‌ای منحصر‌به‌فرد و دیدنی هستید، پیشنهاد ما به شما پناهگاه حیات وحش سلکه یا همان تالاب سلکه است. این تالاب در قسمت جنوبی تالاب انزلی قرار دارد و از توابع شهرستان صومعه سرا شمرده می‌شود. تالاب سلکه از ارزشمند‌ترین تالاب‌های شمال ایران بوده و گونه‌های گیاهی و جانوری خاص و متنوعی در خود جای داده است. خوب است بدانید که این پناهگاه که بخشی از آن به‌صورت چمنزار و مرتع و بخشی دیگر به‌صورت تالاب است، بیش از ۳۶۰ هکتار وسعت دارد و به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین پناهگاه‌های کشور ایران شناخته می‌شود. 

آدرس: ایران، استان گیلان، بندر انزلی، قسمت جنوبی تالاب انزلی، محدوده شهرستان صومعه سرا

  • تالاب سیاه کشیم | از دیگر مناطق حفاظت‌شده استان گیلان

تالاب سیاه کشیم

تالاب سیاه کشیم از دیگر مناطق حفاظت‌شده گیلان است که در جنوب‌غربی تالاب انزلی و شمال شهرستان صومعه سرا قرار دارد. وسعت این منطقه ۴.۴۹۸ هکتار بوده و گونه‌های گیاهی و جانوری متنوع و منحصر‌به‌فردی را در خود جای داده است. از مهم‌ترین گونه‌های گیاهی موجود در این منطقه می‌توان به لویی، نی، جگن، بارهنگ آبی، اسپرغان، آقطی، تراپا، لاله تالابی، نیلوفر آبی، سراتو فیلوم و گونه‌های کنار آبزی مانند تاج ریزی، سرخاب کولی و گونه‌های خشکی زی مثل توسکا اشاره کرد. به‌علاوه تالاب سیاه کشیم زیستگاه پرندگانی همچون پرستوهای دریایی، قو، غاز، اردک بلوطی، اردک تاجدار، خوتکا، کله سبز و… است که بسیاری از آن‌ها فقط در فصل سرما به سوی این منطقه مهاجرت می‌کنند. از‌این‌رو اگر تماشای گونه‌های گیاهی و جانوری خاص برایتان جذاب است، نام تالاب سیاه کشیم را نیز در میان جاهای دیدنی اطراف رشت که قصد بازدید از آن‌ها را دارید، قرار دهید. 

آدرس: ایران، استان گیلان، شهرستان صومعه سرا، تالاب سیاه کشیم

  • تالاب هندخاله صومعه سرا | زیستگاه پرندگان مهاجر در فصل سرما  

تالاب هندخاله صومعه سرا

تالاب هندخاله از دیگر جاذبه های طبیعی اطراف رشت است که در نزدیکی روستایی با همین نام قرار دارد. روستای هندخاله از توابع بخش تولمات شهرستان صومعه سرا است جزو قطب‌های گردشگری مهم استان گیلان شمرده می‌شود. جالب است بدانید که «هندخاله» به معنای «رود بزرگ» است. به بیان دقیق‌تر «هند» یعنی «بزرگ» و «خاله» یعنی «رود». تالاب هندخاله صومعه سرا زیستگاه پرندگان مهاجری است که برای گذراندن فصل سرما به‌سوی آن روانه می‌شوند؛ از‌این‌رو با سفر به‌سوی این تالاب زیبا در فصل‌های پاییز و زمستان می‌توانید از تماشای رقص پرندگان مهاجر بر فراز آن لذت ببرید. 

آدرس: ایران، استان گیلان، شهرستان صومعه سرا، تالاب هندخاله

  • منطقه‌ حفاظت ‌شده گشت رودخان و سیاه مزگی | فضایی بکر، آرام و دلنشین 

اگر در بین جاهای دیدنی اطراف رشت به‌دنبال فضایی بکر، آرام و دلنشین برای طبیعت‌گردی و کوهنوردی هستید، نام منطقه‌ حفاظت ‌شده گشت رودخان و سیاه مزگی را به خاطر داشته باشید. این منطقه که در جنوب شهر زیبای فومن جای خوش کرده است، جزو مهم‌ترین و ارزشمند‌ترین مناطق حفاظت شده ایران و پارک های ملی گیلان شمرده می‌شود. منطقه‌ حفاظت ‌شده گشت رودخان و سیاه مزگی ده‌ها ییلاق سر‌سبز، چندین روستای کوهستانی و خرم، جنگل‌هایی پوشیده از ابر‌های پنبه‌ای، رودخانه‌ای پر‌آب و خروشان و چشمه‌سار‌هایی گوارا را درون خود جای داده است. جالب است بدانید که نیمی از پوشش جنگلی این منطقه متشکل از درختان بلند و تنومند هیرکانی است که قدمت آن‌ها به بیش از چندین میلیون سال می‌رسد! در‌ نهایت خوب است اشاره کنیم که این منطقه زیستگاه گونه‌های جانوری نادری نظیر خرس قهوه‌ای، پلنگ سیاه، لینگ سوسیلینگ، شوکا و گربه وحشی است. 

آدرس: ایران، استان گیلان، فومن، منطقه حفاظت شده گشت رودخان و سیاه مزگی

  • دیلمان | زیباترین ییلاق شرق گیلان

دیلمان را می‌توان به‌عنوان زیبا‌ترین و بکر‌ترین ییلاق شرق استان گیلان معرفی کرد. این منطقه با طبیعتی بکر و دست‌نخورده، آب‌و‌هوایی سرد و کوهستانی، چشمه‌سار‌هایی گوارا، چشم‌انداز‌های فراموش‌نشدنی و قله‌های سفید و پوشیده از برف، از شگفت‌انگیز‌ترین جاذبه‌های طبیعی شمال ایران شمرده می‌شود که بازدید از آن را نباید از دست داد. منطقه دلربای دیلمان از شرق به قله درفک و شمال به رشته کوه البرز منتهی می‌شود. جالب است بدانید که این ییلاق دلفریب از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌های ایران است و یافته‌های باستان‌شناسان نشان می‌دهد که قدمت وجود تمدن در این منطقه به بیش از ۲هزار سال پیش از میلاد مسیح باز‌می‌گردد؛‌ از‌این‌رو منطقه شگفت‌انگیز و بی‌مثال دیلمان به‌لحاظ تاریخی نیز از ارزش بسیاری برخوردار است. 

آدرس: ایران، استان گیلان، ۲۵ کیلومتری شهرستان سیاهکل 

  • منطقه عمارلو رودبار | سرسبز و رؤیایی با آب‌و‌هوایی مطلوب و دلپذیر 

منطقه عمارلو رودبار

منطقه عمارلو رودبار با داشتن ییلاق‌ها و دشت‌های سرسبز و رؤیایی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی اطراف رشت در میان گردشگران است. این منطقه از دو روستای جیرنده و کلیشم تشکیل شده و در نزدیکی شهر دلفریب رودبار قرار دارد. جالب است بدانید که نام عمارلو از قومی کرمانج با همین نام گرفته شده که در حدود ۳۰۰ سال پیش به دستور پادشاه وقت، یعنی نادرشاه افشار به گیلان مهاجرت کردند. منطقه عمارلو رودبار از پوشش گیاهی بسیاری غنی برخوردار بوده و محل رویش یکی از گل‌های نادر به‌نام «سوسن چلچراغ» است. این نوع گل تنها در چند منطقه خاص در جهان می‌روید و همین امر باعث شده است تا بسیاری از گردشگران در فصل بهار برای تماشای گل‌های سوسن چلچراغ راهی ییلاق خوش‌آب‌و‌هوای عمارلو شوند. 

آدرس: ایران، استان گیلان، شهرستان رودبار، منطقه عمارلو 

  • غار دربند رشی | تلفیقی بی‌نظیر از تاریخ و طبیعت گیلان

غار دربند رشی

غار دربند رشی را می‌توان به‌عنوان تلفیقی بی‌نظیر از تاریخ و طبیعت گیلان معرفی کرد. اگر از طبیعت‌گردی و ماجراجویی در دل طبیعت لذت می‌برید، بی‌شک غار دربند رشی، در میان جاهای دیدنی اطراف رشت، مقصدی مناسب برای شماست. در اطراف این غار شگفت‌انگیز چشم‌انداز‌های خیره‌کننده‌ای وجود دارند که شگفتی طبیعت گیلان را به زیبایی به رخ می‌کشند. غار دربند رشی برای اولین‌بار توسط شخصی به‌نام «دکتر جهانی» که از باستان‌شناسانی ایرانی است، کشف شد. پس از آن بررسی‌های مختلف روی این غار انجام شد که نشان می‌دادند تمدنی دیرینه در غار دربند رشی وجود داشته است که قدمت آن به دوران پارینه سنگی باز‌می‌گردد. همچنین در برخی از مطالعات مشخص شده است که این غار در «عصر سنگ»، محل سکونت شکارچیان بوده است.  

آدرس: ایران، استان گیلان، شهرستان رودبار، بخش رحمت آباد و بلوکت، جنوب روستای رشی

  • سد منجیل (سد سفید رود) | از دیدنی‌های شهرستان رودبار

سد منجیل که به سد سفید رود نیز شهرت دارد، از آن دست جاهای دیدنی اطراف رشت است که بازدید از آن را نباید از دست داد. این سد در نزدیکی شهرستان رودبار و در ابتدا رود‌ پر‌آب سفید، جایی که رودهای قزل اوزن و شاهرود به هم می‌پیوندند، احداث شده است. درست است که این سد به‌منظور تأمین انرژی کافی برای تولید برق و تأمین منابع آبی منطقه، ساخته شده؛ اما گردشگران نیز توجه ویژه‌ای به آن دارند؛‌ چرا‌که سد منجیل به‌سان دریاچه‌ای پر‌آب و زیبا در قلب استان گیلان می‌درخشد. خوب است اشاره کنیم که کمی دور‌تر از محل احداث سد، امکان قایق‌رانی و قایق‌سواری در دریاچه و رودخانه سفیدرود فراهم شده است؛ از‌این‌رو شما می‌توانید در این منطقه ضمن لذت بردن از فضای آرام و دنج کنار سد و رودخانه سفید‌رود، با تجربه تفریحاتی همچون قایق‌سواری، اوقات به‌یاد‌ماندنی را برای خود رقم بزنید. 

آدرس: ایران، استان گیلان، جاده قزوین به رشت، حد فاصل بین رودبار و منجیل

  • سد بیجار | فضایی دنج و آرام در دل طبیعت 

سد بیجار

سد بیجار از دیگر جاهای دیدنی اطراف رشت است که در فاصله ۲۰‌کیلومتری شهر رشت و ۳۱‌کیلو‌متری شهرستان رودبار ایجاد شده است. برای دسترسی به این سد زیبا و طبیعت بی‌نظیر اطراف آن باید از جاده‌ای خاکی بگذرید. اما نگران نباشید؛‌ چرا‌که این جاده از هر‌دو سوی با جنگلی خرم احاطه شده و گذر از آن بسیار دلنشین خواهد بود. شما می‌توانید در کنار سد بیجار و دریاچه وسیع پشت این سد، از تجربه تفریحاتی همچون ماهی‌گیری، شنا، قایق‌سواری و… لذت ببرید. این منطقه جزو مناطق بکر و دست‌نخورده استان گیلان شمرده می‌شود؛ از‌این‌رو به یاد داشته باشید که هیچ امکانات رفاهی و تفریحی در آن فراهم نشده است و گردشگران برای گشت‌و‌گذار در طبیعت اطراف سد بیجار، پیک‌نیک و گذراندن اوقاتی خوش در آن، باید وسایل و تجهیزات ضروری را به‌همراه خود داشته باشند. 

آدرس: ایران، استان گیلان، رشت، بعد از روستای موش بیجار

  • شهر لشت نشا | شهری با تاریخی غنی و طبیعتی مسحور‌کننده 

شهر لشت نشا

شهر لشت نشا از دیگر جاهای دیدنی اطراف رشت است که گشت‌و‌گذار در آن و کشف زیبایی‌هایش برای هر گردشگر ماجراجویی، دلپذیر خواهد بود. این شهر در فاصله ۲۵‌کیلومتری شهر رشت قرار دارد و از شمال به دریا، از جنوب به بخش کوچصفهان، از غرب به بخش خشکبیجار و از شرق به شهرستان آستانه اشرفیه منتهی می‌شود. رودخانه‌ای پر‌آب موسوم به «رودخانه اشمک» از میانه شهر لشت نشا می‌گذر و سبب ایجاد فضایی دلنشین و با‌صفا در این شهر شده است. این رودخانه به طبیعت پر‌شکوه آن جان می‌بخشد. از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌توان به ساحل سپید‌رود،‌ بازار بزرگ و قدیمی شهر، حمام تاریخی علی آباد، کاخ قطبی، مسجد جامع جورشر و هتل بزرگ صدا و سیما اشاره کرد. 

آدرس: ایران، استان گیلان، ۲۵‌کیلومتری شمال‌شرقی شهر رشت، شهر لشت نشا

  • دریاچه حلیمه جان | عروس آبی‌پوش گیلان 

دریاچه حلیمه جان که به «دریاچه عروس»‌ نیز شهرت دارد، از برجسته‌ترین و محبوب‌ترین جاذبه های گردشگری اطراف رشت است. این دریاچه همچون نگینی تابنده و زیبا در قلب جنگل‌ها و شالیزار‌های سبز روستای حلیمه جان می‌درخشد. در زمان‌هایی که هوا آرام است و خبری از وزش باد نیست، سطح آب این دریاچه توسط لایه‌ای جلبک‌های سبز‌رنگ پوشانده می‌شود. به محض شروع وزش باد، این جلبک‌های سبز به‌آرامی کنار می‌روند. این فرآیند به‌قدری دلبرانه و زیباست که گویی دریاچه حلیمه جان به‌سان عروسی دلربا، تور خود را کنار می‌زند و رخ می‌نمایاند تا دلبری کند. به همین دلیل است که این دریاچه به «دریاچه عروس» شهرت دارد. همان طور که گفتیم این دریاچه در قلب جنگل‌ها و شالیزار‌های سر‌سبز جای خوش کرده است؛ از‌این‌رو مناظر خیره‌کننده و دلفریبی در این منطقه انتظار شما را می‌کشند. 

آدرس: ایران، استان گیلان، بزرگراه قزوین-رشت به سمت منجیل و رودبار، جاده حلیمه جان

  • سرو هرزویل | کهنسال‌ترین درخت استان گیلان 

در این بخش از معرفی جاهای دیدنی اطراف رشت، می‌خواهیم از کهنسال‌ترین درخت استان گیلان سخن بگوییم. این درخت به سرو هرزویل منجیل شهرت دارد و جزو مهم‌ترین آثار ملی کشور ایران شمرده می‌شود. درخت سرو هرزویل تحت حفاظت سازمان محیط زیست ایران قرار دارد. قدمت این سرو تنومند و سر‌به‌فلک‌کشیده به بیش از ۳هزار سال می‌رسد! این درخت در چند کیلو‌متری شرق منجیل، در دامنه کوه‌های جاده رشت-تهران و در روستای هرزویل ریشه دوانده است. این درخت کهنسال به دلیل عمر طولانی خود و قرار‌گیری در فضایی سر‌سبز و با‌صفا گردشگران بسیاری را به‌سوی خود می‌کشاند. 

آدرس: ایران، استان گیلان، ۲‌کیلومتری شمال شرقی منجیل، هرزویل

  • چشمه آب شور لاکان | چشمه‌ای جادویی و شفا‌بخش 

چشمه آب شور لاکان

در معرفی جاهای دیدنی اطراف رشت، نام چشمه آب شور لاکان را نباید از قلم انداخت. این چشمه در قلب جنگلی انبوه و خرم در نزدیکی روستای آقا دانا پیر، واقع در جاده رشت-لاکان، می‌جوشد. بازدید از این چشمه آب شور در سفر به رشت، هم فال است و هم تماشا؛ چرا‌که آب چشمه لاکان، خواص درمانی داشته و برای درمان برخی از امراض پوستی مفید و مؤثر است. همین امر سبب شده است تا بومیان منطقه و گردشگران، توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند. از‌این‌رو شما نیز می‌توانید برای لذت بردن از فضای دل‌انگیز اطراف این چشمه و بهره‌مندی از خواص درمانی بی‌نظیر آن به‌سوی روستای آقا دانا پیر سفر کرده و اوقات خوشی را کنار چشمه آب شور لاکان سپری کنید. 

آدرس: ایران، استان گیلان، رشت، منطقه لاکان، روستای آقا دانا پیر

  • آبگیر فشتام | مقصدی دلفریب برای تمام روز‌های سال 

آبگیر فشتام از دیگر جاهای دیدنی اطراف رشت است که در مسیر جاده سراوان به سمت جاده سیکل ترکیبی قرار دارد. وسعت این آبگیر به بیش از ۱۸ هکتار می‌رسد. بهترین زمان بازدید از آبگیر فشتام فصل‌های پاییز و زمستان است؛ چرا‌که در این فصل‌ها این آبگیر پر‌آب‌تر از همیشه بوده و برگ‌های رنگارنگ درختان فضایی رؤیایی در اطراف آبگیر ایجاد می‌کنند. البته که این منطقه در فصل بهار و تابستان نیز، زیبایی‌های منحصر‌به‌فرد خود را دارد. در این فصل‌ها سطح آبگیر کاهش می‌یابد؛ اما گل‌های نیلوفر آبی، همچون نگین‌های صورتی، آن را زینت می‌بخشند. به‌علاوه در این فصل‌ها طبیعت اطراف آبگیر، پر‌نشاط‌تر از همیشه، دلبری می‌کند. 

آدرس: ایران، استان گیلان، رشت، روستای فشتام

  • دهکده شاندرمن | از دیدنی‌ترین و دلربا‌ترین جاهای دیدنی اطراف رشت 

دهکده شاندرمن | از دیدنی‌ترین و دلربا‌ترین جاهای دیدنی اطراف رشت 

اگر در میان جاذبه های طبیعی اطراف رشت به‌دنبال فضایی دنج، آرام و خوش‌آب‌و‌هوا هستید، پیشنهاد می‌کنیم سری به دهکده توریستی ملل شاندرمن زده و از اعجاز طبیعت آن لذت ببرید. این منطقه به دلیل داشتن کاروانسرا‌های متعدد در زمان‌های گذشته، محل عبور و اتراق کاروان‌هایی بود که به‌سوی تالش شمالی و خلخال سفر می‌کردند. جالب است بدانید که نام «شاندرمن»‌ نیز به دلیل وجود همین کاروانسرا‌ها برای این منطقه انتخاب شد؛‌ چرا‌که شاندرمن در زبان تالشی به معنای «با من رفتن» است. در این دهکده رؤیایی، مناظر خیره‌کننده بسیاری به چشم می‌خورند که روح طبیعت‌دوست انسان را نوازش می‌کنند. غار آویشو از مهم‌ترین جاذبه‌های توریستی دهکده شاندرمن است. این غار به‌عنوان بزرگ‌ترین غار استان گیلان و طولانی‌ترین غار ایران، شناخته می‌شود و شگفتی‌های بسیاری را درون خود جای داده است. 

آدرس: ایران، استان گیلان، جاده رشت-قزوین، جاده فومن-سراوان، دهکده شاندرمن 

  • دریاچه سقالکسار | مقصدی با چشم‌انداز‌های رؤیایی 

دریاچه سقالکسار

اگر می‌خواهید در کنار زیبا‌یی‌ها و شگفتی‌های طبیعت، امکانات رفاهی مناسبی نیز در اختیار داشته باشید، دریاچه سقالکسار مقصدی مناسب برای شماست. این دریاچه زیبا با چشم‌انداز‌های بی‌نظیری که در اطراف خود دارد، از شگفت‌انگیز‌ترین و دیدنی‌ترین جاهای دیدنی اطراف رشت شمرده می‌شود. دریاچه سقالکسار در روستایی با همین نام جای گرفته و بیش از ۱۵ هکتار وسعت دارد. آب این دریاچه از طریق چشمه‌های اطراف و بارش‌های جوی تأمین می‌شود؛‌ از‌این‌رو دریاچه سقالکسار آبی زلال و پاک دارد. تصویری خیره‌کننده از دریاچه آرام به‌سان آینه‌ای شفاف می‌ماند که تصویر درختان انبوه اطرافش را انعکاس می‌دهد، چشم‌اندازی است که با سفر به‌سوی این دریاچه، نصیب شما می‌شود. 

آدرس: ایران، استان گیلان، ۱۰‌کیلومتری روستای ماسال

  • دریاچه ویستان بره سر گیلان | بهشتی گمشده در قلب گیلان 

دریاچه ویستان بره سر گیلان

دریاچه ویستان بره سر که با نام‌های «استخر ویستان»، «دریاچه بره‌ سر» و «دریاچه یسان» نیز شناخته می‌شود، از آن دست جاهای دیدنی اطراف رشت است که همچون بهشتی گمشده، شهرت چندانی در میان گردشگران ندارد. برای یک طبیعت‌گرد، چه چیزی جذاب‌تر از کشف جاذبه‌های طبیعی کمتر‌شناخته شده وجود دارد؟‌ اگر شما نیز عاشق طبیعت و طبیعت‌گردی هستید نام دریاچه ویستان بره سر گیلان را به خاطر بسپارید. این دریاچه بزرگ و زیبا در دل جنگلی انبوه و خرم جای خوش کرده است. از‌این‌رو اگر به‌دنبال طبیعتی پر‌آرامش و خوش‌آب‌و‌هوا می‌گردید که فضایی بکر و خلوت داشته باشد، سری به دریاچه ویستان بره زده و از چشم‌انداز‌های فوق‌العاده آن لذت ببرید. 

آدرس: ایران، استان گیلان، روستای بره سر

  • قله درفک |‌ از پر‌شکوه‌ترین جاذبه‌های طبیعی و جاهای دیدنی اطراف رشت 

قله درفک یا قله دالفَک را می‌توان به‌عنوان یکی از پر‌شکوه‌ترین و بکر‌ترین جاذبه های طبیعی اطراف رشت معرفی کرد. در گویش محلی «دال» به معنای «عقاب» و «فک» به معنای «آشیانه»‌ است؛ از‌این‌رو می‌توان گفت که مردم بومی منطقه، این قله مرتفع را «آشیانه عقاب»‌ نامیده‌اند. قله درفک، در میان دو شهر رودبار و سیاهکل، سر به آسمان رسانده است. در قسمت شمالی این قله دیواره‌هایی شگفت‌انگیز به چشم می‌خورند که بیش از ۵۰۰ متر ارتفاع دارند. در کاسه قله درفک نیز چند دهانه غار به چشم می‌خورند که جزو ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد این قله شمرده می‌شوند. برای فراز این قله مرتفع، چشم‌اندازی بی‌نظیر از مناطق اطراف به چشم می‌خورد که تماشای آن، نفس را در سینه حبس می‌کند. از‌این‌رو اگر اهل کوهنوردی هستید، پیشنهاد می‌کنیم صعود بر قله درفک را نیز در برنامه سفر خود بگنجانید. 

آدرس: ایران، استان گیلان، ۲۷کیلومتری شمال شرقی شهرستان رودبار، دهستان دشتویل

روستاهای اطراف رشت

  • روستای کچا | بهشتی آرام و دلفریب 

اگر بگوییم روستا‌گردی در استان گیلان همچون رؤیا می‌ماند، اغراق نکرده‌ایم؛‌ چرا‌که روستا‌های این منطقه چیزی از بهشت کم ندارند! روستای کچا نیز از جمله روستا‌های با‌صفا و بی‌نظیر استان گیلان است که در این بخش از معرفی جاهای دیدنی رشت قصد داریم به وصف زیبایی‌های آن بپردازیم. این روستا در فاصله ۲۰‌کیلو‌متری شهر رشت قرار دارد و از توابع بخش سنگر این شهرستان شمرده می‌شود. این روستای زیبا، از طبیعت سر‌سبز و نابی برخوردار است که وجود جاذبه‌های طبیعی همچون چشمه اورجین و آبشار کچا زیبایی آن را دو‌چندان کرده است. چنانچه به‌دنبال مقصدی برای فرار از فضای شلوغ و پر‌سر‌و‌صدای شهری هستید، پیشنهاد ما به شما اقامت در اقامتگاه‌های روستایی دهستان کچا و گشت‌و‌گذار در طبیعت مسحور‌کننده آن خواهد بود. 

آدرس: ایران، استان گیلان، رشت، روستای کچا 

<iframe src=”https://www.google.com/maps/embed?pb=!1m18!1m12!1m3!1d12730.558809161521!2d49.608849!3d37.0898873!2m3!1f0!2f0!3f0!3m2!1i1024!2i768!4f13.1!3m3!1m2!1s0x3ff56eb32585b71b%3A0xb672c6a2e4ceca14!2sKacha%2C%20Gilan%20Province!5e0!3m2!1sen!2s!4v1659615111590!5m2!1sen!2s” width=”1200″ height=”300″ style=”border:0;” allowfullscreen=”” loading=”lazy” referrerpolicy=”no-referrer-when-downgrade”></iframe>

  • روستای ییلاقی اولسبلنگاه ماسال | از رؤیایی‌ترین جاذبه های طبیعی اطراف رشت

روستای ییلاقی اولسبلنگاه ماسال | از رؤیایی‌ترین جاذبه های طبیعی اطراف رشت

اولسبلنگاه نام روستایی به‌سان بهشت است که در ۲۵‌کیلومتری ماسال، ۵۰ کیلومتری غرب رشت و در ارتفاعات سر‌سبز کوه‌های تالش، جای خوش کرده است. این روستای زیبا تحت نظارت منابع طبیعی استان گیلان قرار دارد و به همین سبب ساخت هر‌نوع بنا و سازه‌ای در این منطقه با مصالحی به‌جز «چوب» ممنوع بوده و تمام خانه‌های این روستا چوبی هستند. جالب است بدانید که «اولسبلنگاه» در گویش محلی یعنی «محل رویش درخت ممرز». سراسر ییلاق سر‌سبز و خرم اولسبلنگاه غرق در ابر‌های نرم، مخملی و سفید‌رنگ است؛‌ به‌طوری با گشت‌و‌گذار درون این روستا، گویی روی ابر‌ها قدم می‌گذارید. به همین دلیل است که این روستای ییلاقی را به‌عنوان یکی از رؤیایی‌ترین اقیانوس های ابر ایران معرفی می‌کنیم. 

آدرس: ایران، استان گیلان، شهرستان ماسال، ۲۵ کیلومتری غرب ماسال، روستای ییلاقی اولسبلنگاه ماسال

  • روستای پیربازار | از دل‌انگیز‌ترین جاهای دیدنی اطراف رشت 

روستای پیربازار از دیگر روستا‌های خوش‌منظر استان گیلان بوده و از توابع بخش مرکزی شهرستان رشت است. این روستا طبیعتی مسحور‌کننده و آب‌و‌هوایی مطلوب و دلپذیر دارد؛ به همین جهت روستای پیربازار به‌عنوان یکی از دل‌انگیز‌ترین جاهای دیدنی اطراف رشت شناخته می‌شود. جالب است بدانید که این دهستان سر‌سبز و آباد، به وسیله آبراهی به مرداب انزلی و غازیان انزلی متصل شده و به همین جهت از آن با عنوان «اولین و پر‌رونق‌ترین بندر تجاری در محدوده دریای خزر گیلان» یاد می‌شود. علاوه‌بر این، اولین خط راه‌آهن ایران نیز از این روستا گذر کرده و آن را به مرکز شهرستان رشت متصل می‌کند. چنین ویژگی‌هایی باعث شده است که امروزه روستای پیربازار یکی از مهم‌ترین قطب‌های گردشگری استان گیلان باشد. 

آدرس: ایران، استان گیلان، رشت، روستای پیربازار 

  • روستای لیچاه | روستایی توریستی با مناظری خیره‌کننده در قلب گیلان 

روستای لیچاه

مگر می‌شود از روستا‌های زیبا و توریستی استان گیلان و جاهای دیدنی اطراف رشت سخن گفت و حرفی از روستای لیچاه به میان نیاورد؟ روستای لیچاه از جمله روستا‌های گردشگری استان گیلان است که به واسطه طبیعت بی‌نظیر و قرار‌گیری در ساحل زیبای رود پر‌آب سفید‌رود به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگران در شمال ایران شناخته می‌شود. از آنجایی که این روستا در امتداد سفید‌رود قرار دارد، ماهیگیری در آن رونق بسیار داشته و لذت چشیدن طعم ماهی تازه از پر‌طرفدار‌ترین تفریحات گردشگران در این دهستان است. تابستان که از راه می‌رسد، بازار‌چه‌ای جذاب توسط بومیان منطقه در ساحل سفید‌رود برگزار می‌شود. در این بازارچه اغلب محصولات کشاورزی عرضه می‌شود و شما می‌توانید برای خرید سوغات رشت سری به این بازارچه جذاب بزنید. 

آدرس: ایران، استان گیلان، رشت، روستای لیچاه 

  • روستای کنارسر | دهستانی کوچک و باصفا در نزدیکی رشت 

کنارسر نام روستای کوچک و با‌صفا در فاصله ۳۰‌کیلومتری شهرستان رشت است. این روستا از توابع بخش کوچصفهان بوده و مسیر دسترسی به آن از مرکز شهر رشت، بسیار سر‌راست و زیباست. به همین دلیل است که این روستای دلربا و خوش‌آب‌و‌هوا به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین جاذبه های طبیعی اطراف رشت شناخته می‌شود. طبیعت روستای کنارسر بسیار غنی بوده و گذر رود‌خانه‌ای کوچک از میان این روستا، فضای آن را بسیار دلنشین‌تر کرده است. گشت‌و‌گذار در کوچه‌باغ‌های با‌صفا، چشیدن طعم خوراکی‌ها و غذا‌های محلی، ماجراجویی در دل طبیعت اطراف روستا و… از جمله تفریحاتی است که می‌توانید در روستای کنارسر گیلان تجربه کنید. 

آدرس: ایران، استان گیلان، رشت، روستای کنارسر

  • روستای پسیخان بالا | روستایی بکر و بی‌نظیر

روستای پسیخان بالا

چنانچه در میان جاهای دیدنی اطراف رشت به‌دنبال روستایی بکر و آرام می‌گردید که اوقات خوشی را در آرامش طبیعت سپری کرده و خستگی شهر‌نشینی را از تن به در کنید، پیشنهاد ما به شما روستای پسیخان بالا گیلان است. برای رسیدن به این روستا باید از جاده‌ای گذر کنید که در دل شالیزار‌ها قرار دارد. در طول مسیر عطر بی‌نظیر شالیزار‌ها و چشم‌انداز‌ شگفت‌انگیز آن‌ها جسم و روح شما را نوازش خواهند کرد. بعد از گذر از شالیزار‌ها به استخر‌های پرورش ماهی می‌رسید و می‌توانید در طول مسیر از تماشای رقص ماهی‌ها در استخر‌ها لذت ببرید. با رسیدن به روستای پسیخان بالا، طبیعت بی‌نظیر و بافت دلنشین این دهستان شما را شیفته و مسحور خود می‌کند. می‌توانید با پرس‌و‌جو از افراد محلی برای اجاره اقامتگاهی روستایی اقدام کرده و چند روزی را در این روستای دنج و دلنشین سپری کنید. 

آدرس: ایران، استان گیلان، جاده رشت-فومن، روستای پسیخان بالا 

  • روستای داماش | زمردی درخشان در قلب گیلان 

روستای داماش از آن دست جاهای دیدنی اطراف رشت است که بازدید از آن و ماجراجویی در آن را نباید از دست داد؛‌ چرا‌که این روستا در بخش عمارلو استان گیلان قرار دارد. این روستا به لطف داشتن طبیعتی شگفت‌انگیز به زمرد درخشان گیلان تشبیه شده است. روستای دلربای داماش علاوه‌بر داشتن طبیعتی فوق‌العاده، از تاریخ و فرهنگی غنی برخوردار است و همین امر باعث شده است تا گردشگران توجه ویژه‌ای به این روستا داشته باشند. جالب است بدانید که دشت‌های این روستای خرم، میزبان گونه‌ای نادر از نوعی گل به نام «سوسن چلچراغ» است. به‌علاوه در گوشه‌و‌کنار روستای داماش، چشمه‌های آب معدنی بسیاری به چشم می‌خورند که به طبیعت اطراف خود جان می‌بخشند. همچنین آب چشمه‌های گوارای این روستا برای شرب نیز استفاده می‌شود. جالب است بدانید که کارخانه آب معدنی داماش نیز در جوار این دهستان قرار دارد. 

آدرس: ایران، استان گیلان، رودبار، بخش عمارلو

  • روستای کلشتر | مقصدی دلفریب در نزدیکی رشت 

نوبتی هم که باشد، نوبت معرفی روستای دلفریب کلشتر است. این روستای گردشگری در ۳‌کیلومتری شهر زیبا و نام‌آشنای رودبار و در کوهپایه‌های البرز غربی قرار دارد. این روستا با دارا بودن آب‌و‌هوایی معتدل و شبه مدیترانه‌ای به‌عنوان خوش‌آب‌و‌هوا‌ترین منطقه در استان گیلان شناخته می‌شود؛‌ از‌این‌رو اگر می‌خواهید در هوایی پاک نفس بکشید و از حضور در منطقه‌ای با آب‌و‌هوایی دلپذیر و سبک لذت ببرید، روستای کلشتر مقصدی بی‌نظیر برای شماست. عمده زمین‌های این روستای زیبا به باغ‌های زیتون و مزارع کشت گندم و جو اختصاص داده شده است. از دیگر محصولات باغ‌ها و مزارع روستای کلشتر می‌توان به انار، انجیر، گردو، گیلاس و پرتغال اشاره کرد. وجود چشمه‌سار‌های متعدد و آبشاری زیبا و مرتفع باعث شده است تا طبیعت این روستا همواره شاداب و سر‌زنده باشد. همچنین آبشار کلشتر از جمله جاذبه‌های این دهستان است که چشم‌انداز بی‌نظیر آن هر بیننده‌ای را شیفته خود می‌کند. 

آدرس: ایران، استان گیلان، رودبار، روستای کلشتر

  • روستای اسطلخ جان | از محبوب‌ترین روستا‌ها و جاهای دیدنی اطراف رشت 

روستای اسطلخ جان از روستا‌های توریستی و تاریخی استان گیلان است که قدمت آن به چندین قرن گذشته باز‌می‌گردد. نام پیشین این روستا «سلچان»‌ بود و بعد‌ها به دلیل وجود برکه‌ها و استخر‌های متعدد به «اسطلخ جان» شهرت یافت. جالب است بدانید که در گویش محلی به «استخر»، «اسطلخ» گفته می‌شود. آب‌و‌هوای دلپذیر در کنار طبیعتی فوق‌العاده، باعث شده است تا گردشگران و طبیعت‌گردان، شیفته این روستا باشند. فقط کافی است کمی در روستای سر‌سبز اسطلخ جان قدم بزنید و خود را در زیبایی‌های بی‌انتهای آن غرق کنید تا تمام دغدغه‌هایتان را فراموش کرده و سر‌شار از آرامش و لذت شوید. 

آدرس: ایران، استان گیلان، رودبار، منطقه رحمت آباد، روستای اسطلخ جان

  • روستای استخرگاه رودبار | روستایی بکر در دامنه کوهستان 

روستای استخر‌گاه از دیگر جاذبه های طبیعی اطراف رشت است که کمتر کسی وصف زیبایی‌های آن را شنیده و همین امر باعث شده است تا طبیعتی بکر و دست‌نخورده داشته باشد. این روستا در دامنه کوه درفک قرار دارد و مقصدی عالی برای سفری آرام و پر‌آرامش است. جالب است بدانید که دو استخر، یکی در ضلع شرقی و دیگری در ضلع غربی روستای استخر‌گاه وجود دارد. آب این استخر‌های طبیعی، مایه حیات و آبادانی طبیعت این روستاست؛ به همین دلیل است که نام «استخر‌گاه»‌ را برای این منطقه برگزیده‌اند. 

آدرس: ایران، استان گیلان، ۳۵ کیلومتری رودبار، بخش رحمت‌آباد و بلوکات، دهستان دشتویل، روستای استخرگاه

  • روستای دیورش | از سر‌سبز‌ترین جاهای دیدنی اطراف رشت 

اگر زندگی و کار در فضای پر‌استرس، شلوغ و پر‌سر‌وصدای شهری شما را آزرده کرده و به‌دنبال مقصدی آرام وخوش‌آب‌و‌هوا برای استراحت هستید، سری به روستای دیورش گیلان بزنید. این روستای دلفریب، از بی‌نظیر‌ترین جاهای دیدنی اطراف رشت است. روستای دیورش از توابع بخش رحمت‌آباد و بلوکات شهرستان رودبار بوده و در فاصله ۷‌کیلو‌متری شهرستان تنکابن قرار دارد. این روستا علاوه‌بر دارا بودن طبیعتی بی‌نظیر و شگفت‌انگیز، قدمتی دیرینه دارد. قدمت روستای دیورش به ۵۰۰ سال گذشته باز‌می‌گردد. آب‌و‌هوای این روستا کوهستانی و مرطوب بوده و تابستان‌های خنک آن بسیار وسوسه‌انگیز است. رودخانه‌ای پر‌آب و زیبا از وسط روستای دیورش عبور می‌کند که مایه حیات و سر‌سبزی روستای دیورش بوده و همچون شاهرگی به طبیعت روستا جان می‌بخشد. خوب است بدانید که آب این رودخانه نیز از چشمه سفید آب سرچشمه می‌گیرد. 

آدرس: ایران، استان گیلان، تنکابن، روستای دیورش

  • روستای اسکولک | روستایی بکر و خوش‌آب‌و‌هوا 

روستای اسکولک نیز از روستا‌های خرم و آباد استان گیلان است که در نزدیکی شهر رشت، آماده است تا از عاشقان طبیعت پذیرایی کند. این روستا از توابع بخش بلوکات شهرستان رودبار بوده و حدود ۳۹‌کیلومتر با شهر رشت فاصله دارد. طبیعت بی‌نظیر روستای اسکولک، متشکل از رودخانه‌ای پر‌آب و خروشان در کنار کوهستانی سر‌سبز و جنگل‌هایی انبوه است. پیشنهاد می‌کنیم فقط چند دقیقه در طبیعت اطراف این روستای خوش‌آب‌و‌هوا قدم بزنید تا روح و جان شما تازه و سر‌زنده شود. 

آدرس: ایران، استان گیلان، رودبار، روستای اسکولک

  • روستای سیبن | مقصدی بی‌نظیر برای عاشقان طبیعت 

روستای سیبن

اگر عاشق طبیعت و طبیعت‌گردی هستید، به روستای سیبن گیلان سفر کنید. این روستا از دلربا‌ترین جاهای دیدنی اطراف رشت است و طبیعت بی‌نظیر آن هر‌کسی را شیفته و دلباخته خود می‌کند. در اطراف این روستا دشت‌هایی وسیع بسیاری به چشم می‌خورند که گویی فرشی سبز‌رنگ روی آن‌ها گسترانیده شده است. در دشت‌های سر‌سبز روستای سیبن گیاهان و گل‌های با‌طراوت و منحصر‌به‌فردی همچون شقاقل، بابونه، گل چای و گل گاوزبان می‌رویند. آب‌و‌هوای این روستا سرد و کوهستانی است؛ از‌این‌رو اگر گرمای هوا در فصل‌های گرم شما را آزرد، چند‌روزی را به روستای سیبن سفر کنید و از هوای خنک و بی‌نظیر آن لذت ببرید. 

آدرس: ایران، استان گیلان، رودبار، روستای سیبن

  • روستای فوشه | روستایی کوهستانی با چشم‌انداز‌های بی‌نظیر 

روستای فوشه

روستای فوشه را می‌توان به‌عنوان روستایی کوهستانی با چشم‌انداز‌های بی‌نظیر از جاهای دیدنی فومن معرفی کرد. این روستا از دلنواز‌ترین جاهای دیدنی اطراف رشت بوده و جزو مناطق گردشگری منطقه قلعه رودخان و فومن شمرده می‌شود. روستای فوشه به لطف آب‌و‌هوایی معتدل، مرطوب و مطلوب و طبیعت مسحور‌کننده‌اش به‌سان بهشتی روی زمین می‌ماند و هر‌ساله گردشگران بسیاری را به‌سوی خود می‌کشاند. جنگل‌هایی مملوء از درختان توسکا، افرا، لرگ، راش، خرمندی و راش، مراتع سر‌سبز و باغ‌های زیبا و خوش‌عطر چای، طبیعت بی‌نظیر روستای فوشه را تشکیل می‌دهند. از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این روستا نیز می‌توان به رودخانه و جنگل فوشه، آبشار ملا حسن فوشه و غار خون اشاره کرد. 

آدرس: ایران، استان گیلان، شهرستان فومن، خیابان یادآوران، جاده نوگوراب، جاده قلعه رودخان، روستای فوشه

  • روستا و پارک جنگلی صفرابست |‌ نگین سبز جاهای دیدنی اطراف رشت 

روستا و پارک جنگلی صفرابست |‌ نگین سبز جاهای دیدنی اطراف رشت 

آخرین روستا و جاذبه های طبیعی اطراف رشت که قصد داریم به معرفی آن بپردازیم، روستا و جنگل صفرابسته است. این روستا و پارک جنگلی زیبای آن در جاده بین آستانه اشرفیه-کیاشهر قرار دارند. قدمت روستای صفرابست به بیش از ۲هزار سال می‌رسد. این روستا علاوه‌بر داشتن پیشینه تاریخی ارزشمند، دارای طبیعتی سحر‌انگیز است که نظیرش در هیچ کجای دنیا وجود ندارد. پارک جنگلی صفرابست مهم‌ترین جاذبه توریستی این منطقه است و هر‌ساله گردشگران بسیاری را از سراسر ایران و جهان به‌سوی خود می‌کشاند. در این پارک جنگلی بکر و سر‌سبز امکانات رفاهی و تفریحی خاصی فراهم نشده است؛‌ با‌این‌حال نزدیکی آن به شهر‌ها و روستا‌های اطراف باعث شده است تا گردشگران بتوانند به‌راحتی به امکانات مختلف دسترسی پیدا کنند. 

آدرس: ایران، استان گیلان، آستانه اشرفیه، کیاشهر، روستای صفرابسته، پارک جنگلی صفرابست

بناهای تاریخی اطراف رشت

  • زیارتگاه امامزاده هاشم | از معروف‌ترین بناهای تاریخی اطراف رشت 

زیارتگاه امامزاده هاشم از آن دست جاهای دیدنی اطراف رشت است که با سفر به‌سوی آن می‌توانید زیارت و سیاحت را در کنار هم تجربه کنید. اگر وارد جاده رشت-قزوین شوید، پس از پیمودن حدود ۱۶ کیلو‌متر، زیارتگاهی بزرگ با گنبدی سبز، بر فراز تپه‌ای مرتفع در کنار اتوبان به چشم می‌خورد که توجه گردشگران را به‌سوی خود جلب می‌کند. بر‌اساس روایات مختلف امامزاده هاشم از نوادگان امام موسی کاظم بوده است. این زیارتگاه بخش‌های مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به مسجد، مهمانسرا، کتابخانه، پارکینگ ماشین، بازارچه و… اشاره کرد. به‌علاوه طبیعت اطراف و چشم‌انداز‌های این منطقه به‌قدری زیبا و تماشایی است که نفس را در سینه حبس می‌کند. از‌این‌رو بازدید از این امامزاده هم فال است و هم تماشا! 

آدرس: ایران، استان گیلان، بزرگراه رشت-قزوین، روستای امامزاده هاشم، زیارتگاه امامزاده هاشم

  • تپه مارلیک | منطقه‌ای باستانی با قدمتی بالغ‌بر ۳ هزار سال 

تپه مارلیک

تپه مارلیک که بسیاری آن را با نام «چراغعلی تپه» می‌شناسند، از مهم‌ترین و معروف‌ترین جاذبه‌های تاریخی استان گیلان است. این تپه تاریخی در دره گوهر و در کنار باغ‌های زیتون و شالیزار‌های منطقه قرار دارد. در تپه مارلیک بقایایی از تمدنی باستانی کشف شده است که بر‌اساس بررسی‌ها قدمت آن به بیش از ۳هزار سال پیش باز‌می‌گردد. همچنین در این منطقه ۵۳ گور کشف شده است که به «سلاطین آماردی» تعلق دارند. از مهم‌ترین اشیاء کشف‌شده در این تپه می‌توان به انواع سفالینه، انواع دکمه‌های تزئینی، انواع سرگرز، پیکان، جام‌هایی از جنس چینی، طلا‌، نقره و مفرغ، خنجر، شمشیر، مجسمه‌هایی از جنس برنز و سفال، سرنیزه و کلاه‌خود اشاره کرد. در‌نهایت باید بگوییم چنانچه در میان جاهای دیدنی اطراف رشت به‌دنبال جاذبه‌ای تاریخی هستید که نمایانگر تمدن‌های کهن در این منطقه باشد، سری به تپه مارلیک بزنید. 

آدرس: ایران، استان گیلان، رودبار، دره گوهر رود، تپه مارلیک

  • حافظیه بندرانزلی | از دلنشین‌ترین جاهای دیدنی اطراف رشت 

حافظیه بندرانزلی | از دلنشین‌ترین جاهای دیدنی اطراف رشت 

اگر از گوش سپردن به موسیقی، به‌خصوص موسیقی‌های محلی لذت می‌برید، در سفر به رشت، بازدید از حافظیه انزلی را از دست ندهید. این مکان جزو محبوب‌ترین جاهای دیدنی اطراف رشت، برای هنر‌دوستان است. حافظه بندرانزلی در سال ۱۳۱۱ با پشتیبانی شهرداری بندرانزلی، توسط یک مهندس آلمانی ساخته شد. سازه مرکزی این مکان، شباهت بسیاری به حافظیه شیراز داشت و همین امر سبب شد تا آن را «حافظیه بندر‌انزلی» بنامند. گروه‌های موسیقی اغلب در این مکان جمع می‌شوند و با هنر‌نمایی دلنشین، گوش‌های حاضرین را نوازش کرده و اوقات خوشی را برای آن‌ها رقم می‌زنند. 

آدرس: ایران، استان گیلان، بندر انزلی، بلوار ساحلی انزلی، مجاورت بنای شهرداری، حافظیه بندرانزلی

  • موزه میراث روستایی | اولین اکو موزه ایران

موزه میراث روستایی اولین اکو موزه ایران بوده و به‌عنوان یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی اطراف رشت شناخته می‌شود. ین موزه بیش از ۲۶۰ هکتار وسعت دارد و در فضای باز بر‌پا شده است. سبک‌و‌سیاق موزه میراث روستایی رشت به‌قدری متفاوت است که تجربه‌ای جدید از موزه‌گردی را برای شما به ارمغان می‌آورد. با گشت‌و‌گذار در این موزه گویی در زمان سفر کرده‌اید و در روستایی قدیمی قدم گذاشته‌اید؛‌ چرا‌که درون این موزه خانه‌هایی قدیمی و سنتی به چشم‌ می‌خورند که هر‌کدام از مکانی متفاوت جمع‌آوری شده و در این موزه بر‌پا شده‌اند تا نماد فرهنگ و معماری روستا‌های گیلان در عصر امروز باشند. با بازدید از این خانه‌های قدیمی و زیبا می‌توانید با معماری، آداب و رسوم، صنایع دستی و هنرهای بومی و فضای روستایی منطقه آشنا شده و به تماشای مراحل پخت غذاهای سنتی بنشینید. 

آدرس: ایران، استان گیلان، کیلومتر ١٨ آزادراه رشت- قزوین، نرسیده به پلیس راه، کیلومتر ۳ جاده‌‏ سراوان- شفت، موزه میراث روستایی

  • برج ساعت انزلی |‌ از ارزشمند‌ترین بناهای تاریخی اطراف رشت 

برج ساعت انزلی از قدیمی‌ترین و معروف‌ترین بنا‌های تاریخی اطراف رشت است که در مرکز بندر‌انزلی قرار دارد. خوب است بدانید که این سازه عظیم و زیبا در سال ۱۱۹۴ هجری به دستور شخصی به‌نام خسرو خان گرجی، حاکم ناصرالدین‌شاه در انزلی، با هدف هدایت دریانوردان ساخته شد. برج ساعت انزلی از آن زمان تا‌کنون همچنان ساعت را به‌درستی نشان می‌دهد. درست است که امروزه این برج کاربرد اولیه خود را از دست داده، اما اکنون آن را به‌عنوان نماد شهر انزلی می‌شناسند. 

آدرس: ایران، استان گیلان، بندر انزلی، پشت بازار سپه و میدان انزلی، برج ساعت انزلی

  • قلعه رودخان | از حیرت‌انگیز‌ترین دژ‌ها و بناهای تاریخی اطراف رشت 

قلعه رودخان از دیگر جاهای دیدنی اطراف رشت است که در میان گردشگران طرفداران بسیاری دارد و بازدید از آن را نباید از دست داد. این قلعه پر‌شکوه و مستحکم در گذشته از مهم‌ترین دژهای تاریخی و نظامی ایران بوده و اکنون جزو ارزشمند‌ترین سازه‌های تاریخی واقع در استان گیلان شمرده می‌شود. قلعه رودخان در میان جنگلی انبوه بنا شده و بر‌ فراز آن مناظری خیره‌کننده انتظار شما را می‌کشند. در‌خصوص قدمت این سازه نظرات مختلفی وجود دارد؛ با‌این‌حال اغلب کارشناسان مدعی هستند که قدمت ساخت این دژ تاریخی به عصر ساسانیان یا اوایل دوره اسلامی باز‌می‌گردد. در پایان باید بگوییم که قلعه رودخان از آن دست جاهای دیدنی رشت است که بازدید از آن هم فال است و هم تماشا! چرا‌که گشت‌و‌گذار در آن همچون ماجراجویی در قلب تاریخ و طبیعت، جذاب است. 

آدرس: ایران، استان گیلان، ۲۰کیلومتری جنوب غربی فومن، بالای روستای رودخان، قلعه رودخان

  • پل خشتی لوشان | یادگاری از دوره حکومت ساسانیان 

پل خشتی لوشان

پل خشتی لوشان از دیگر جاهای دیدنی اطراف رشت است که به‌لحاظ تاریخی ارزش بسیاری دارد. این پل تاریخی، یادگار حکومت ساسانیان در ایران بوده و از آن زمان تاکنون، پا‌بر‌جا مانده است. پل خشتی لوشان در رودبار، جاده رشت-قزوین، نرسیده به پلیس راه قزوین قرار دارد؛ از‌این‌رو دسترسی به آن بسیار راحت خواهد بود. در پایان خوب است بدانید که نام این سازه تاریخی ارزشمند در سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفته است. 

آدرس: ایران، استان گیلان، رودبار، نرسیده به پلیس راه قزوین، لوشان، پل خشتی لوشان 

  • پل خشتی نیاکو | گذر‌گاهی به قدمت چندین قرن در آستانه اشرفیه 

پل خشتی نیاکو

آخرین گزینه از جاهای دیدنی اطراف رشت که می‌خواهیم به معرفی آن بپردازیم، پل خشتی نیاکو، واقع در آستانه اشرفیه است. این گذر‌گاه تاریخی را می‌توان به‌عنوان نمادی ارزشمند از هنر معماری منطقه گیلان معرفی کرد. پل خشتی نیاکو روی رودخانه‌ای موسوم به «شمرود» ساخته شده است و قدمت آن به دوره حکومت قاجار در ایران باز‌می‌گردد. این پل در گذشته محل گذر کشاورزان منطقه بوده است و اکنون به‌عنوان جاذبه‌‌ای تاریخی و ارزشمند در استان گیلان، گردشگران را به‌سوی خود می‌کشاند. 

آدرس: ایران، استان گیلان، آستانه اشرفیه، پل خشتی نیاکو 

در این مطلب از مجله گردشگری ره بال آسمان به معرفی بسیاری از جاهای دیدنی اطراف رشت، از جاذبه‌های شگفت‌انگیز طبیعی تا روستا‌های بی‌نظیر گردشگری در گیلان و بناهای تاریخی و ارزشمند این حوالی پرداختیم. اکنون زمان آن رسیده تا بر‌اساس سلیقه و زمان و بودجه سفر خود، بهترین مقاصد را برای گشت‌و‌گذار در اطراف رشت انتخاب کرده و با خرید بلیط اتوبوس رشت، رهسپار این شهر رؤیایی شوید. شما کدام‌یک از جاذبه های گردشگری اطراف رشت را برای بازدید انتخاب می‌کنید؟‌ آیا جاذبه دیدنی دیگری در اطراف این شهر پر‌آوازه وجود دارد که بخواهید به این لیست اضافه کنید؟‌ در پایان خوب است اضافه کنیم که شما می‌توانید با مطالعه راهنمای سفر به رشت، با بهترین رستوران های رشت، بهترین هتل های رشت، سایر جاذبه‌های توریستی این شهر و… آشنا شده و سفر دلپذیر‌تری را در این دیار تجربه کنید.

از مهم‌ترین روستا‌های توریستی اطراف رشت می‌توان به روستای کچا، روستای پیربازار، روستای لیچاه، روستای کنارسر، روستای پسیخان بالا، روستای داماش، روستای کلشتر، روستای اسطلخ جان، روستای استخرگاه رودبار، روستای دیورش، روستای اسکولک و… اشاره کرد.

از جمله این تفریحات می‌توان به قایق‌سواری درون مرداب، بازدید از موزه میراث روستایی، بازی گروهی در باشگاه پینت بال جنگلی گیل، تیر‌اندازی در فضایی مناسب، سواری با موتور چهار‌چرخ و… اشاره کرد

از مهم‌ترین بنا‌های تاریخی اطراف رشت می‌توان به زیارتگاه امامزاده هاشم، تپه مارلیک، حافظیه بندرانزلی، موزه میراث روستایی، برج ساعت انزلی، قلعه رودخان، پل خشتی لوشان و پل خشتی نیاکو اشاره کرد.

پارک جنگلی و ساحلی درنیکا، بلوار ساحلی انزلی، زیبا‌کنار، منطقه ساحلی حاجی بکنده، ساحل چمخاله و ساحل عسگر آباد را می‌توان به‌عنوان مناطق ساحلی نزدیک به رشت معرفی کرد.

از مهم‌ترین امکانات رفاهی و تفریحی این پارک جنگلی و ساحلی می‌توان به اقامتگاه بوم‌گردی درنیکا، رستوران، آلاچیق، وسایل بازی برای کودکان، سرویس بهداشتی و… اشاره کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.