سد سفید رود منجیل | سدی به‌نام فرح پهلوی

6

در جاده قزوین به رشت، از جاده‌های کویری قزوین که بگذرید، وارد بهشتی به‌اسم گیلان می‌شوید. گاهی نتیجه تلفیق دست‌سازه‌های انسان و طبیعت، اثر زیبایی را باقی می‌گذارد که سد سفید رود نمونه‌ای از آن است. کوله‌بار خود را می‌بندیم و به دیدن سد زیبای سفید رود می‌رویم.

سد سفید رود کجاست؟

سد سفید رود یکی از سدهای ایران در استان گیلان است. این سد به شهر رودبار نزدیک است و به منجیل نزدیک‌تر. به‌همین‌خاطر این سد را به‌اسم سد منجیل هم می‌شناسند.

آشنایی با سد سفید رود منجیل | دومین رود بلند ایران 

تصویری از سد سفید رود

سفید رود دومین رود بلند ایران و بزرگ‌ترین رودخانه‌ معروف استان گیلان است. این رود از به‌هم‌پیوستن رود شاهرود و رود قِزِل اوزَن تشکیل می‌شود. این سد را در ابتدای سفید رود و روی رودخانه قزل اون ساخته‌اند.

تاریخچه ساخت سد منجیل | اولین سد کشور ایران

سد سفید رود اولین سد ایران است که ساخت آن را در ۱۳۳۵ را شروع کردند. ساخت این سد ۵ سال طول کشید. ارتفاع سد سفید رود منجیل از کف رودخانه، ۹۲ متر است. طول تاج این سد به ۴۲۵ متر می‌رسد.

ویدیویی زیبا از سد منجیل

اسم‌های سد سفید رود | شهربانو فرح پهلوی

اسم این سد در ابتدا سفید رود بود؛ اما از ۱۳۴۶ اسم آن را به شهربانو فرح تغییر دادند. بعد از انقلاب، اسم این سد دوباره به‌اسم اصلی خودش برگشت.

کاربردهای سد سفید رود منجیل | تشکیل سیستم آب‌رسانی درست

گیلان را به باران‌هایش می‌شناسند؛ اما استان گیلان هم در فصل‌هایی از سال به کمبود آب دچار می‌شود که باید آن را جدی گرفت. هدف از ساخت سد منجیل، تشکیل سیستم آب‌رسانی درست در سطح استان گیلان بود. این سد در بخش‌های دیگر استان هم نقش مهمی دارد:

  • صنعت دامپروری؛
  • تولید ۵ واحد برق؛
  • جلوگیری از سیلاب‌؛
  • تأمین آب شرب منطقه؛
  • بخش‌های صنعتی استان گیلان؛
  • آبیاری زمین‌های کشاورزی استان گیلان؛
  • تأمین آب برای نیازهای شیلات و آبزی‌پروری.

جاذبه های دیدنی سد منجیل | درخشش نور خورشید روی آب

آب‌های جمع‌شده در پشت سد مثل یک دریاچه در بین رشته‌کوه‌های البرز، زیبایی منطقه را چند برابر می‌کند. درخشش نور خورشید روی آب نشان از برکت و آبادانی دارد. خیلی از گردشگرها در بین راه، در کنار سد توقفی می‌کنند و چند تصویر از خودشان در کنار سد به یادگار می‌روند. در دریاچه سد سفید رود رودبار، قایق‌سواری هم به‌راه است. می‌توانید سوار قایق بشوید و روی آب‌های این سد چرخی بزنید.

سرعت باد در این منطقه زیاد است. به همین خاطر، در بخش‌های مختلف دامنه کوه‌ها توربین‌های بادی کار گذاشته‌اند. از توربین‌ها بادی برای تأمین نیروی برق استفاده می‌کنند. منظره توربین‌های بادی سفید و بزرگ در اطراف سد بسیار دیدنی است. چند لحظه‌ای توقف کنید، همه به‌ویژه بچه‌ها از تماشای این توربین‌ها لذت می‌برند.

بعضی از قایقران‌های حرفه‌ای هم برای آمادگی قبل از مسابقه‌ها به سد منجیل می‌آیند و در آب‌های آن تمرین می‌کنند.‌

جاهای دیدنی نزدیک به سد منجیل | دیدنی‌هایی از آشتی صنعت و طبیعت

  • سرو کهن‌سال هرزویل

هرزویل سروی تنومند است که عمرش به هزار سال می‌رسد. این سرو در روستای هرزویل در ۵کیلومتری منجیل به رودبار است. بلندای این درخت حدود ۳۰متر است. سرو هرزویل منجیل را یکی از کهن‌ترین آثار طبیعی شمال ایران است که ارزش دیدن دارد.

  • نیروگاه بادی منجیل

منجیل را به‌اسم شهر توربین‌های بادی می‌شناسند. نیروگاه بادی از جاهای دیدنی منجیل است که دانشجویان در اردوهای علمی از آن بازدید می‌کنند. این نیروگاه از بزرگ‌ترین منابع تولید انرژی پاک در کشور است.

  • پارک ساحلی سد سفید رود منجیل

وقتی از منجیل می‌گذرید، در پارک ساحلی‌ سد منجیل توقفی کنید. یکی از معروف‌ترین بخش‌های شهر، همین پارک است. اگر مسیر زیادی را راننده‌ای کرده‌اید، این پارک جای خوبی برای استراحت است. از این پارک نمای سد منجیل در هر لحظه از شبانه‌روز تماشایی است.

  • چشمه آبگرم ماستخور منجیل

تصویری از چشمه آبگرم ماستخور منجیل

در ۵کیلومتری شهر رودبار و بخش جنوبی سد، روستایی به‌نام ماستخور است. چشمه‌ای با آب گرم از دل این منطقه می‌جوشد که بسیاری از مسافرها برای آب‌تنی به آنجا می‌روند. مردم محلی و گردشگرها در درمان دردهای رماتیسمی و چشمی از آب این چشمه استفاده می‌‌کنند.

  • آبشار کلشتر

آبشار کلشتر یکی از جاهای دیدنی رودبار است. می‌توانید برای دیدن این آبشار زیبا به ۳کیلومتری رودبار و دهستان کلشتر بروید. ارتفاع این آبشار به ۳۰ متر می‌رسد.

  • سلانسر رودبار

از زیباترین ییلاق‌های شهر رودبار سلانسر است. این روستا در ۱۵کیلومتری رودبار است و دامنه کوه‌ها و دشت‌های سرسبز ییلاق سلانسر در روزهای بهار و تابستان تماشایی است.

بهترین زمان سفر | روزهای زیبای بهاری 

تصویری از طبیعت سرسبز سلانسر

روزهای بهاری یکی از بهترین زمان‌ها برای مسافرت به این منطقه است. وضعیت آب‌وهوا در این فصل‌ها دل‌چسب است. هوای اطراف این سد به‌خاطر وجود سد خنک است و برای توقف چند ساعته عالی است. بهتر است قبل از رفتن به این سد زیبا گوش‌به‌زنگ هواشناسی باشید. گاهی سرعت باد خیلی زیاد است و نمی‌شود در کنار سد توقف کرد.

توقف در شرایط جوی نامناسب ممکن است جانتان را به خطر بیندازد.

امکانات سد سفید رود | خیالتان از بابت امکانات راحت

در نزدیکی سد منجیل استراحتگاهی برای توقف مسافرها هم هست. شهرداری آلاچیق‌هایی برای راحتی مسافرها در پارک ساحلیِ سد ساخته است. در اطراف این پارک رستوران و غذاخوری‌های زیادی هم هست که می‌توانید یکی از آن‌ها را امتحان کنید. سرویس بهداشتی و نمازخانه هم در این پارک هست تا خیالتان بابت همه‌چیز راحت باشد.

اقامتگاه در سد سفید رود | فهرستی از اقامتگاه‌های خوب 

در شهر منجیل اقامتگاه‌های بوم‌گردی هم هست. اقامتگاه بوم‌گردی شایگان و اقامتگاه بوم‌گردی خاطره نمونه‌ای از آن‌ها هستند. اگر دلتان خواست می‌توانید در اقامتگاه‌های بوم‌گردی رودبار هم ساکن شوید. فهرستی از این اقامتگاه‌ها را برایتان می‌گذارم.

  • اقامتگاه بوم‌گردی دلارا؛
  • اقامتگاه بوم‌گردی آرام باران؛
  • اقامتگاه بوم‌گردی سفید آب؛
  • اقامتگاه بوم‌گردی بام رودبار؛
  • اقامتگاه بوم‌گردی ماه نشین؛
  • اقامتگاه بوم‌گردی شیرین و فرهاد.

مسیر دسترسی به سد سفید رود

برای دیدن این سد زیبا باید به شمال ایران بروید. این سد در استان گیلان و حدفاصل بین رودبار و منجیل است. این سد از شهر رشت حدود ۷۵ کیلومتر فاصله دارد.

هزینه ورودی:رایگان
ساعات بازدید:۲۴ساعته
آدرس:استان گیلان، رودخانه سفید رود، جاده قزوین به رشت، منجیل، در نزدیکی شهرستان رستم‌آباد، سد منجیل

عظمت سد سفید رود در کلمه‌ها نمی‌گنجد؛ اما گفتنی‌ها را گفتیم. اگر دوست دارید از این سد دیدن کنید، ره بال آسمان برای همراهی شما آماده است. اگر در سفرهایتان به شمال این سد را دیده‌اید، از تجربه‌هایتان برایمان بنویسید.

استان گیلان، جاده قزوین به رشت، حدفاصل بین رودبار و منجیل.

استراحتگاه، آلاچیق‌، رستوران، غذاخوری‌، سرویس بهداشتی، نمازخانه و… .

4/5 (4 نظر)
6 نظرات
  1. رها می گوید

    ما همیشه وقتی می‌خوایم بریم شهرمون از منجیل رد می‌شیم، سدش واقعاً منظرۀ خوبی داره، هر فصلش هم قشنگیای خودشو داره؛ اما خیلی کم شده پیاده شیم بریم کنار سد و عکس بگیریم. یه دلیلش اینه که زمان‌هایی که می‌ریم خیلی شلوغ و پرگردشگره و انقدر توی ترافیک جادۀ شمال موندیم فقط می‌خوایم بریم خونه و دست‌وپامون رو دراز کنیم:))) یه دلیلش هم اینه که واقعاً بادهایی که اونجا می‌وزه دیوونه‌کننده است. برای مردم اونجا خیلی عادیه‌ها ولی برای ما انگار باد می‌خواد ما رو از جا بکنه و ببره:))) بعد فکر کن می‌خوای عکس بگیره مو یه وری می‌ره، یه لباس یه وری خودت یه ور دیگه:)))) ولی خیلی قشنگه فرصتش رو داشتین حتماً چندتا عکس اینجا بگیرین.

    1. بانو تقیان می گوید

      رها عزیز، ممنونیم که تجربه خوبتون رو با ما به اشتراک گذاشتید.

  2. علیرضا می گوید

    ممنون از اطلاعت خوبتون 2 ایراد وجود داره
    1 سال ساخت سد 1331 تا 1441 یعنی 10 سال
    2.قسمت آدرس نوشتید در نزدیکی شهرستان رستم آباد که اشتباه هست و منجیل و رستم آباد و لوشان و رودبار همه از شهر های *شهرستان رودبار* هستن و فاصله سدمنجیل به مرکز شهرستان رودبار یعنی شهر رودبار 8 کیلومتر میباشد

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام علیرضا عزیز
      ممنونم از توضیحتون. پیامتون رو همینجا می‌ذارم تا همه استفاده کنند.

  3. احسان می گوید

    با تشکر از مدیریت سایت، در توضیحات بگم

    باد اغلب در فصل های تابستان و بهار میوزد و اغلب بعدازظهر ها، یعنی روزهای بسیار آرام هم در این شهر هست، حتی زمانیکه در شهر رشت طوفان میوزد شهر منجیل آرام است.
    شاید عده ای از باد بیزار باشند، ولی مسافران وقتی در هوای گرم تابستان و سوزان به این شهر می ایند با باد خنک مورد استقبال قرار می گیرند و گاهی هم که باد نیست گرمای وحشتناک و هوای خشک صدای مرد و حتی مسافران را در میاورد، پس پشت هر نعمت خدا یک حکمتی وجود دارد.
    جت اسکی و کایاک،اسب سواری از ورزشهای مورد علاقه ی این شهر است.
    علاوه بر دریاچه در ارتفاعات منجیل کوهای سبزی وجود دارد و منطقه ی کوهستانی به نام آسمانسرا ، منطقه ی سر سبز هرزویل هم به شهر نزدیک هست و چشمه ی زیبایی داره،
    بومیان اصلی این شهر به زبان ترکی آذری سخن می گویند که به ترکی زنجان نزدیک هست
    مهاجرانی از مناطق تات زبان و گیلگ هم به دلیل آب و هوای مطلوب، بازار کار و تجارت در این شهر سکونت می کنند به طوری که گاهی به اشتباه فکر می کنند که بومیان منجیل تات زبانند.

    1. منصور می گوید

      شمال کشور خودمون هم دیگه داره لاکچری میشه .علتشم مشخصه.هر دزدی که تو خونش رو پهن گاو میخوابیده و سگ بغلش شده یک عنی.رفته زمین خریده توش کاخ شداد ساخته.یسری لاشخور هم یاد گرفتن مردم بدوشن.
      آخه خونه شمالی ها قدیم یک صفایی داشت ولی الان شده همش سوئیت و به وضوح داد میزنن با ژیلا.
      حالا بگذرد که یارو فارسی بلد نیست ولی بهت میرسه یک مستراح میگه شبی ۱میلیون تومن اگه توالت باشه تا ۳میلیون و اگه یکم تمیز تر برو بالای ۵ میلیون.
      خدا وکیلی من امسال ۱۰ میلیون برداشتم با زن و پسر ۱۱ ساله رفتیم دوشب تو مستراح یک بنده خدایی کنار بندرانزلی نه قایقی نه تفریح با خرجی تازه غذا هم خودمون وسیله بردیم روز سوم با یک میلون ودویست برگشتیم.خدا لعنت کنه باعث و بانی این گرونی ها.بعد بیست سال گفتم دوباره برم شمال ولی خدایی زهر مار هممون شد.
      پلیس باج میگیره که ماشین جریمه نکنه.میخوای بری دریا پول باید بدی که ماشینت به چوخ نره .خلاصه از ادمین خواهش میکنم این پیغام من به همه از مسئولین تا هموطنان شمالی و بقیه .امیدوارم هیچ مردی شرمنده زن و بچش نشه که من شدم.بیست سال پیش رفتم یک هفته سه روزش هتل رامسر و بقیش همش ویلا و هرروز هم رستوران و کلی تفریح تا نمک آبرود دورزدیم شد سیصدهزار تومان.
      آخه به کی بگی.؟آقا رهبر و آقای رئیس جمهور والا خدا رو خوش نمیاد که تو کشور خودتم بخاطر پول بترسی از خونت بیای بیرون.این همه منابع و معادن و نفت و گاز و کوفت و زهر مار اگه قرار بود من بدبخت هم مث اون گرسنه های ویتنام زندگی کنم خود خدا من اونجا خلق می کرد ولی درسته که یکی تناژ طلا بدزده و من نتونم پول یک کولر آبی بدم؟
      من فدایی این نظام بودم ولی دارم به عدالت خدا هم بخاطر کارای اینا شک میکنم.
      آقای رهبر چرا جلوشون نمیگیری؟چرا زمان امام کسی جرات نمی‌کرد اما الان هر شمالی برا دیوار خونش داره پول میگیره

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.