سد شهید رجایی | نگین فیروزه فام سلیمان تنگه ساری

0

سد شهید رجایی جایی میان پستی‌بلندی‌های سرسبز کنار رودخانه تجن، با چشم‌اندازی اغواکننده در بخش دودانگه ساری است. سدی در میان کوه‌های مخملین، با منظره‌ای بدیع که گویی زمین آغوشش را به روی تکه‌ای جامانده از بهشت باز کرده است. این سد که در گویش محلی به سد سلیمان تنگه معروف است را باید از نزدیک دید و برفراز آن به آب فیروزه‌ای‌رنگش خیره بشوید تا درک کنید که نمی‌شود آنجا را با واژه‎ها توصیف کرد. این سد، مکانی بی‌نظیر برای نفس‌کشیدن، برای بوییدن طبیعت، برای به‌نظاره‌نشستن زیبایی‌های خلقت و برای حس حال خوب است. این نوشته از ره بال آسمان را تا انتها بخوانید تا حین سفر به استان مازندران و بازدید از جاهای دیدنی ساری بدانید سد شهید رجایی یا سلیمان تنگه کجاست و چرا باید از آن دیدن کنید؟

سد سلیمان تنگه کجاست؟

سد شهید رجایی ساری در منطقه سلیمان تنگه این شهر ساخته شده است؛ به همین دلیل به آن سد سلیمان تنگه مازندران هم می‌گویند. این سد حیرت‌انگیز با زیبایی بی‌حدش در مناطق کوهستانی سبزپوش روستای افراچال واقع شده است. اگر بخواهید به دیدن این تکه از بهشت بروید، باید از ساری به سمت افراچال حدود 40 تا 45 کیلومتر رانندگی کنید.

سد سلیمان تنگه مازندران

شاید ابتدای مسیر، یک جاده سرسبز شمالی بدون پستی‌بلندی بگذرانید؛ اما هرچه بیشتر پیش بروید، کم‌کم پیچ‌وخم‌های جاده خود را نمایان می‌کنند، دهانتان باز می‌ماند و بلافاصله، در هر فصلی که باشید شیشه ماشین را پایین می‌دهید، دستتان را باز می‌کنید، پلک‌هایتان را روی هم می‌گذارید و نفس عمیق می‌کشید؛ البته اگر راننده نباشید ?. کافی است موزیکی که در این مسیر گوش می‌دهید، با این حال‌وهوا هم‌خوانی داشته باشد. منِ نویسنده آهنگ «نامه» از استاد حبیب عزیز را گوش می‌دادم و هنوز که هنوز است با شنیدن این آهنگ، چشمان خود را می‌بندم و آن پیچ‌وخم زیبا را به‌نظاره می‌نشینم. پیشنهاد می‌کنم اگر از طرفداران سبک موسیقی سنتی هستید، همین الان این آهنگ را دانلود و پخش کنید و همراه با آن ادامه متن را بخوانید.

در انتهای این جاده پرپیچ‌وخم چه چیزی انتظارتان را می‌کشد؟

جاری شدن آب سد سلیمان تنگه ساری

قبل از اینکه به مقصد این مسیر دلبر برسید، پیشنهاد می‌کنم جای مناسبی پارک کنید، از این جاده دیدنی، چند عکس زیبا به یادگار ثبت کنید تا بعدها با دیدن این تصاویر تک‌تک لحظات ناب سفر برایتان مرور شود. سپس سوار ماشین شوید و سعی کنید با سرعت کم راه را بپیمایید تا به ورودی سد برسید، بلیط را تهیه کنید و راه را ادامه دهید. کم‌کم در بالای سمت چپ کادر نگاهتان رنگ فیروزه‌ای چشمانتان را نوازش می‌دهد. صدای آهنگ را کم می‌کنید تا صدای طبیعت را واضح‌تر بشنوید. ادامه دهید تا به تاج سد سلیمان تنگه نزدیک شوید، ماشینتان را پارک کنید، پیاده شوید و از دیدن نگین فیروزه فام مازندران لذت ببرید.

اینجا هوا عالی است، طبیعت تمیز است و آماده به‌آغوش‌کشیدن شما.

هدف از ساخت سد غول‌پیکر سلیمان تنگه

سد شهید رجایی کیاسر

سد سلیمان تنگه شهید رجایی مازندران با هدف تولید برق، تأمین آب کشاورزی اراضی دشت تجن، کنترل طغیان و جلوگیری از خسارات ناشی از سیل، تأمین محل تفریح منطقه‌ای و تأمین آب آشامیدنی ساکنان محدوده طرح احداث شد و ساخت آن در سال 1375 به پایان رسید. البته امکان بازدید عموم مردم، از سال 1379 فراهم شد. جالب است بدانید ارتفاع سد، 138 متر و طول تاج سد بیش از 400 متر است، با این توصیف، دریاچه عظیم شهید رجایی پشت سد ساخته شده است.

ویدیو سد شهید رجایی (نگین فیروزه فام سلیمان تنگه ساری)

تفریحات سد شهید رجایی | جذاب و مهیج

ماهیگیری در سد

جاذبه این منطقه تنها به زیبایی بی‌حدش خلاصه نمی‌شود. بعد از اینکه خستگی راه را از تن به‌در کردید، بر حسب علاقه خود، زمانتان را در این دشت بهشتی سپری کنید. می‌توانید دست همسفرتان را بگیرید و به گشت‌وگذار در منطقه مشغول شوید و از تاج سد بازدید کنید. یا اگر اهل ماهیگیری هستید، بعد از پهن‌کردن بندوبساط ماهیگیری و موفقیت در صید، خود را مهمان یک ماهی‌کبابی تازه و محشر کنید. شاید هم بخواهید قایق‌سواری، اسکی روی آب یا اتوبوس دریایی را روی آب‌های زلال فیروزه‌ای سد تجربه کنید. این شما هستید که تصمیم‌گیرنده‌اید.

امکانات فراهم شده در منطقه سلیمان تنگه

امکانات دودانگه

به لطف گردشگرانی که هرساله مهمان منطقه سلیمان تنگه و سد شهید رجایی هستند، امکانات رفاهی بسیاری مانند سرویس بهداشتی، نمازخانه، آلاچیق کنار رودخانه، زمین ورزش، پارک بازی، پیست تپه‌پیمایی و جنگل‌نوردی، رستوران و سوپرمارکت در این منطقه فراهم شده است. در این منطقه می‌توانید تمام تجهیزات کمپینگ و مواد خوراکی را تهیه کنید و حتی دیگر نیاز نیست برای اقامتگاه خود دغدغه داشته باشید؛ چراکه با ساخت مجموعه‌های رفاهی و ویلاهای مجهز در ابتدای مسیر سد و در کنار رودخانه تجن، نیاز بسیاری از گردشگرانی رفع شده است که به شب‌ماندن در منطقه سلیمان تنگه فکر می‌کنند.

بهترین زمان سفر به سد شهید رجائی

بهترین فصل سفر به سد شهید رجایی

همه می‌دانیم بهترین فصل سفر به شمال ایران، بهار زیبا و از همه بهتر اردیبهشت بی‌مثالش است. شمال اردیبهشتی، تازه‌سبزشده و تمیز است، بوی نوبودن می‌دهد و به‌لطف بارندگی‌های ماه‌های قبلش همه جا باطراوت و رودخانه‌هایش پر آب است. سد شهید رجایی هم از این نعمت بی‌حد بی‌نصیب نمی‌ماند و اردیبهشتش معرکه است. رنگ‌های طبیعت سلیمان تنگه در اردیبهشت‌ماه بسیار شفاف است، گویی عکس باکیفیت با رزرولوشن زیاد می‌بینید. ناگفته نماند تابستان این منطقه هم دست کمی از بهارش ندارد. آب‌وهوای تابستان‌های این منطقه نسبتاً خنک است و حتی برای اقامت شبانه بهتر به نظر می‌رسد.

نمایی زیبا از سد عظیم شهید رجایی

از بهار و تابستان که بگذریم، به پاییز هفت‌رنگ می‌رسیم. مهرماه، گرم‌ترین رنگ‌های طبیعت مهمان کوه‌های مخمل‌پوش سلیمان تنگه می‌شود و مطمئنیم حالتان اینجا در این آب‌وهوا حسابی جا می‌آید. البته شاید کمی هوا سرد باشد؛ به همین دلیل یادتان باشد یک لباس گرم سبک همراه خودتان داشته باشید و برای در امان‌ماندن از باران‌های پاییزی قشنگش، چتر هم همراهتان باشد. به خاطر بسپارید که سعی کنید در هر فصلی، قبل از غروب آفتاب حتماً در سد باشید تا بتوانید بی‌نظیرترین نمای غروب آفتاب و این سد باشکوه را از بالای تاج آن به نظاره بنشینید تا از چشم‌انداز رؤیایی آن لذت ببرید.

مسیر دسترسی به سد سلیمان تنگه

هزینه ورودیرایگان
بهترین زمان سفرفصل بهار و تابستان
آدرسجاده ساری به کیاسر، 45کیلومتری جنوب ساری، بعد از روستای تاکام، جاده فرعی بریم شهر

همان‌طور که گفتیم، سد سلیمان تنگه در منطقه كوهستانی ساخته شده است. مسیر رسیدن به این سد، آسفالت است و بعد عبور از دوراهی كیاسر به سمت غرب و در نهایت به جاده سوادكوه متصل می‌شود. بنابراین کافی است از خروجی جنوبی شهر ساری، مسیر سمنان را در پیش بگیرید. پس از پیمودن حدود 23 کیلومتر، به روستای «تاکام» می‌رسید. در دوراهی این روستا تابلوی رسیدن به سد را سمت راست خود می‌بینید. از این دوراهی تا سد سلیمان تنگه باید حدود 25 کیلومتر دیگر پیش بروید. سفرتان به سلامت ?.

سد سلیمان تنگه سدی در میان جنگل‌های بکر و انبوه دودانگه است که با دیدنش نفستان در سینه حبس می‌شود و زبانتان از توصیف آن آب زلال فیروزه‌فام بند می‌آید. در این نوشته تلاش کردم هرآنچه که در بازدید از این منطقه به کارتان می‌آید را مطرح کنم. بسیار خرسند می‌شوم، من و تمام همراهان ره بال آسمان را در خاطره‌های خوش و تجربیات سفرتان به سد شهید رجایی شریک کنید.

45کیلومتری جنوب ساری

بازدید از تاج سد، ماهیگیری، قایق‌سواری، اسکی روی آب و اتوبوس دریایی.

4/5 (3 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.