آبشار سنگ نو بهشهر | نفوذ قدرتمند آب در دل سنگ

0

همه ما درباره زیبایی‌های بی‌مانند شمال می‌دانیم. وقتی کسی به ما می‌گویید به شمال رفتیم انگار نسیم خنک، منظره دریا، بوی جنگل، طعم ماهی کبابی و هزار احساس دیگر به سمت ما هجوم می‌آورد؛ اما این حس‌ها گوشه‌ای کوچک از حس‌هایی است که شمال در شما زنده می‌کند. شمال جاهایی دارد که خاص‌بودن آن تا ابد در جانتان حک می‌شود. آبشار سنگ نو بهشهر یکی از این عجایب است. سنگ نو یا به قول مازنی‌ها سنگ نور یکی از جاهای خاص است. در ادامه تمام نکاتی که باید درباره این آبشار بدانید را با شما به اشتراک می‌گذاریم؛ پس همراه ما باشید.

آبشار سنگ نو کجاست؟

آبشار سنگ نو

اینکه بدانیم آبشار سنگ نو در شمال ایران است، لازم است؛ اما کافی نیست. آبشار در استان مازندران قرار گرفته است. مازندران به غیر از طبیعت بکر، فرهنگی غنی هم دارد با چند نمونه از نمادهای فرهنگ کهن این استان در ادامه آشنا می‌شوید. شهری که آبشار در سنگ نو در آن قرار گرفته است بهشهر نام دارد. شهر بهشهر یکی از شهرهای تاریخی مازندران است؛ یعنی شما علاوه بر طبیعت سرسبز، می‌توانید از آثار تاریخی این شهر هم بازدید کنید. بهشهر در شرق استان مازندران قرار دارد. دسترسی به شهر بهشهر آسان است؛ اما فقط افراد تازه نفس می‌توانند به آبشار برسند. چرا؟ در ادامه به شما می‌گوییم. برای رسیدن به آبشار سراغ جنگل‌های بهشهر بروید و چند ساعتی پیاده‌روی کنید تا به مقصد برسید.

ویژگی های آبشار سنگ نو

اینکه چرا آبشار بهشهری به آبشار سنگ نو مشهور شده است، به علت گویش خاص مازندرانی‌هاست. فشار آب می‌تواند به هر سنگی نفوذ کند. تنها سلاح آب در نبرد با سنگ، صبر است. درست خواندید صبر. وقتی به آبشار می‌رسید با نگاه‌کردن به سنگ‌ها متعجب می‌شوید. داخل سنگی عظیم، سوراخی بزرگ حفر شده است. حفار این سوراخ بزرگ هم کسی نیست جز آب. بله فشار آب در دل سنگی به این بزرگی حفره‌ای خلق کرده است که بیننده را متعجب می‌کند. این حفره‌ای که از آن تعریف کردیم، بیشتر به حوضچه شباهت دارد. حوضچه‌ای که آب آبشار در آن جمع می‌شود و آرام‌آرام جاری می‌شود. بین نوک آبشار تا حوضچه 12 متر فاصله وجود دارد. زمانی که نزدیک آبشار می‌ایستید، گرد حاصل برخورد آب با سنگ‌ها به صورتتان می‌خورد و نوازشتان می‌کند. سنگ نو در واقع یکی از 4 آبشار این جنگل است. عجب جنگل با برکتی!

تفریحات آبشار سنگ نو

تفریحات آبشار سنگ نو

رفتن به آبشار سنگ نو بهشهر خود تفریحی روح‌بخش است؛ اما اگر دنبال چیزی فراتر از این هستید، باز هم سراغ آبشار بروید. ورزشکاران بشتابید. در قسمت قبل گفتیم که مسیر منتهی به آبشار طولانی و سخت است. این مسیر طولانی برای افرادی که تجربه پیاده‌روی دارند و از آن لذت می‌برند مناسب است. بعد از رسیدن به آبشار باید سراغ ورزش دیگری بروید. زمانی که آبی زلال و زیبا مانند آب این آبشار می‌بینید چه فکری به ذهنتان خطور می‌کند؟ درست است، شناکردن. البته این منطقه اکثر مواقع شلوغ است و ممکن است نتوانید تنی به آب بزنید.

جاهای دیدنی اطراف آبشار سنگ نو

  • چشمه عمارت

چشمه عمارت

چشمه عمارت جاذبه‌ای در مرکز شهر بهشهر است که گردشگران را به سمت خود می‌کشد. چرا؟ خواهیم گفت. می‌توان از نام این چشمه فهمید که شامل یک چشمه و یک عمارت است. در این مکان چشمه‌ای پر آب از دل زمین می‌جوشد و اهالی عمارت را سیرآب می‌کند. عمارت این جاذبه مربوط به دوران قاجار است. جالب‌ترین نکته در ارتباط با این جاذبه، سیستم آبرسانی آن است. عمارت این جاذبه دو طبقه دارد که آب چشمه به هر دو طبقه آن می‌رسد. نکته اینجاست که هیچ پمپ آبی درکار نیست. آب با سیستمی خاص که حدود یک قرن پیش طراحی شده است، به طبقه بالا می‌رسد. چشمه عمارت فاصله زیادی با آبشار سنگ نو بهشهر دارد برای همین بهتر است قبل از رفتن به آبشار حدود دو ساعت وقت بگذارید و از چشمه دیدن کنید.

  • باغ شاه

باغ شاه

باغ شاه یکی از جاهای دیدنی بهشهر است که فاصله کمی با چشمه عمارت دارد و می‌توانید از این دو جاذبه را در یک روز دیدن کنید. باغی که معرفی کردیم امروزه به شهرداری بهشهر تبدیل شده است؛ اگر فکر می‌کردید که اصفهان تنها شهر دارای چهل ستون است، باید بگوییم که اشتباه می‌کردید. باغ شاه یا عمارت چهل در مرکز شهر بهشهر قرار دارد. این ساختمان در زمان شاه شاه عباس اول صفوی ساخته شد. مادر شاه عباس اهل بهشهر امروزی بود و پسرش برای نشان‌دادن اراتش به مادر در زادگاه او امکان تفریحی بسیاری احداث کرد. البته این باغ تا امروز تغییرات بسیاری داشته است و شباهت کمی با ساختمان اولیه دارد. با این حال این باغ کهن هنوز زیباست. بازدید از این ساختمان زمان زیادی از شما نمی‌گیرد.

  • کاخ صفی آباد

کاخ صفی آباد

کاخ صفی آباد از دیگر بناهایی است که شاه عباس اول ساخته است. شاه به این بنا علاقه خاصی داشت. کاخ صفی آباد در گذر زمان صدمات بسیاری دید و استفاده‌های گوناگونی از آن شد؛ اما خوشبختانه هنوز سرپاست. مهم‌ترین علت شهرت این کاخ راه‌های مخفی آن است. از بالای کاخ می‌توان تا مساحت بسیاری را زیر نظر گرفت. در زیر کاخ هم راه‌های مخفی برای فرار و مخفی‌شدن وجود دارد که به اهمیت کاخ افزوده است. در کنار آبشار سنگ نو، از کاخ صفی آباد هم دیدن کنید تا درباره سرگذشت و امکانات این کاخ بیشتر بدانید.

امکانات گردشگری اطراف آبشار

آبشار سنگ نو بهشهر در عمیق‌ترین قسمت‌های جنگل قرار گرفته است؛ پس مساحتی که با ماشین طی می‌کنید کوتاه است. در جایی که پیاده‌روی شما شروع می‌شود، پارکینگ، رستوران و مکان‌هایی برای استراحت وجود دارد؛ اما در نزدیکی آبشار امکانات رفاهی و گردشگری وجود ندارد. چرا که ساخت این امکانات باعث آسیب به جنگل می‌شود. در رستوران‌های این اطراف فقط غذاهای سنتی و شمالی سرو می‌شود. به نظر ما غذای شمال را حتماً امتحان کنید. امکان اقامت در کنار آبشار وجود ندارد. برای اقامت می‌توانید به ویلاهای حوالی آبشار مراجعه کنید. بهتر است نرخ کرایه دستتان باشد تا اگر قصد ماندن ندارید زودتر از آبشار دل بکنید و به شهر بازگردید.

وسایل ضروری برای بازدید از آبشار

امکانات گردشگری اطراف آبشار

هر سفری وسایل خاص خود را نیاز دارد. شما نمی‌توانید با وسایل یکسان به کویر و دریا بروید و باید وسایلتان را در هر سفر تغییر دهید. در سفر به آبشار سنگ نو بهشهر داشتن یک کوله پشتی کافی است. در این کوله پشتی باید وسایل ضروری قرار دهید تا هنگام پیاده‌روی خسته نشوید. بهتر است در کوله پشتی که همراه دارید، کفش مناسب، چند دست لباس، آب و مواد غذایی قرار دهید. آب‌وهوای شمال چندان قابل پیش‌بینی نیست، ممکن است در چند لحظه آفتاب ملایم جای خود را به باران بدهد؛ پس لباس اضافه همراه داشته باشید.

آبشار سنگ نو

جنگل‌ بهشهر بکر است. مردم شمال در جنگل‌های این منطقه دست نبرده‌اند به همین علت در نزدیکی آبشار اغذیه فروشی یا رستوران وجود ندارد. پیاده‌روی چندین ساعته می‌تواند باعث افت قند خون و گرسنگی شود. در این مواقع خوردن یک شکلات خیلی مؤثر است. وقت گذرانی طبیعت اشتها را زیاد می‌کند؛ پس داشتن چند کنسرو می‌تواند همراه خوبی در طبیعت باشد. مسیر آبشار در بعضی قسمت‌ها سنگلاخی است و در بعضی قسمت‌های مسیر پاهایتان تا مچ در گل فرو می‌رود؛ پس حتماً کفش مناسب بردارید.

بهترین زمان بازدید

بهترین زمان بازدید

آب‌وهوای شمال خاص است و برای هر کس بهترین زمان متفاوت است؛ اما برای بازدید از آبشار سنگ نو بهتر است بهار و تابستان را انتخاب کنید. چرا؟ به چند علت. اول اینکه در این فصول روزها طولانی هستند و شما برای بازگشت دچار مشکل نمی‌شوید. علت دوم هم ثبات نسبی هواست؛ اگر در زمستان سفر کنید و یکباره با بارش مواجه شوید، کارتان سخت می‌شود.

مسیر دسترسی آبشار سنگ نو

از راه‌های مختلفی می‌توانید به آبشار برسید. آبشار سنگ نو در قسمت شرقی استان مازندران قرار گرفته است. سنگ نو بهشهر مشهور است و شما می‌توانید راحت مسیر را پیدا کنید. محله فراش بهشهر آخرین منطقه‌ای است که می‌توانید با ماشین بروید. بعد از آن باید ماشین‌ها را کنار بگذارید و دوسه ساعتی پیاده‌روی کنید. حتی افرادی که توان پیاده‌روی ندارند هم می‌توانند از جنگل و طبیعت این منطقه لذت ببرند. فاصله بین تهران و آبشار سنگ نو بهشهر حدود 5 ساعت است؛ پس برای تعطیلات آخر هفته هم می‌تواند گزینه خوبی باشد.

معرفی آبشار سنگ نو بهشهر به پایان رسید. این آبشار در دل جنگل قرار دارد و پوشش گیاهی آن غنی است. انواع گیاهان دارویی و درختان وحشی در این منطقه می‌روید. خواهش می‌کنیم به اندازه نیازتان از میوه این گیاهان استفاده کنید و با سنگ و چوب به جان درختان نیفتید. ره بال آسمان سفری خوش و سلامت را برای شما آرزو دارد. راستی اگر تجربه، نظر یا سؤالی دارید، می‌توانید در بخش نظرات با ما و سایر مخاطبانمان به اشتراک بگذارید.

آبشار سنگ نو در مازندران، شهر بهشهر قرار دارد.

مسیر منتهی به آبشار طولانی و گاهی مواقع سخت است.

خیر. برای رسیدن به آبشار حدود 3 ساعت پیاده‌روی دارد که افراد ورزشکار می‌خواهد.

در کنار آبشار امکانات خاصی وجود ندارد؛ اما در محله فشار بهشهر تمام امکانات رفاهی وجود دارد.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.