دهکده گردشگری گنجنامه همدان کجاست و چه تفریحاتی دارد؟

8

امروز می‌خواهیم سری به غرب ایران و دیدنی‌های همدان، پایتخت تاریخ و تمدن ایران، بزنیم. همدان شهری کهن و تاریخی است که در دامنه کوه‌های الوند استقرار یافته است و قدمت دیرین آن منجر شده است تا این شهر پر از جاهای دیدنی مختلف باشد که هرساله گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. آثار باستانی همدان متعلق به ادوار مختلف تاریخ است از جمله هخامنشیان، اشکانیان ساسانیان و… . یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی اطراف همدان، دهکده گردشگری گنجنامه همدان است. امروز با هم به دیدن این گنجنامه می‌رویم. کوله‌بارتان را ببندید و در ادامه همراهمان باشید.

دهکده گردشگری گنجنامه همدان کجاست؟

عکس معرفی دهکده گردشگری گنجنامه همدان

دهکده توریستی گنجنامه در 5کیلومتری همدان و در میدان گنجنامه قرار دارد و از بهترین جاهای دیدنی همدان است. این دهکده در سال 1379 در دامنه سرسبز و باصفای الوند ساخته شده است. اگر می‌خواهید به مکانی بروید که تمام جلوه‌های طبیعت و امکانات تفریحی را یکجا و در کنار یکدیگر داشته باشد، پیشنهاد می‌کنیم حتماً به این مکان زیبا سفر کنید.

تاریخچه ساخت دهکده گردشگری گنجنامه همدان

عکس تاریخچه ساخت دهکده گردشگری گنجنامه همدان

قدمت آثار و سنگ نبشته‌های موجود در دهکده گردشگری گنجنامه همدان به بیش از 2هزار سال پیش می‌رسد؛ اما ساخت خود این دهکده تقریباً در دودهه پیش و در سال 1379 به انجام رسیده است. بهتر است بدانید این مجموعه به عضویت سازمان گردشگری جهانی UNWTO درآمده است.

جاهای دیدنی دهکده گردشگری گنجنامه همدان

مجموعه گنجنامه با حدود ۱۸هزار متر زیربنای مسقف دارای جاهای دیدنی مختلفی است که هرکدام از آن‌ها قطبی تمام عیار برای جذب گردشگران است. در ادامه با این جاهای دیدنی آشنا سوید.

  • سنگ نبشته‌های گنجنامه

عکس سنگ نبشته‌ها در مجموعه تاریخی گنجنامه همدان

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های دهکده تفریحی توریستی گنجنامه، سنگ‌نبشته‌های آن است. این سنگ نبشته‌ها در دل یکی از صخره‌های کوه الوند حک شده‌اند و قدمت آن‌ها به زمان داریوش و خشایارشاه هخامنشی می‌رسد. اگر نگاهی به نام‌های قبلی سنگ‌نبشته‌های گنجنامه بیندازید به‌خوبی بیانگر قدمت این آثار و اهمیت تاریخی آنان است؛ نام‌هایی نظیر خدایان، دادمهان یا دادبهان، تنبابر، کتیبه‌های الوند، جنگ‌نامه و گنجنامه. تمامی این سنگ نبشته‌ها در سه ستون 20 سطری نوشته شده‌اند و شامل زبان‌‌های پارسی باستان، بابلی و عیلامی می‌شوند.

  • آبشار گنجنامه

این آبشار زیبا با طولی نزدیک به 5 کیلومتر و ارتفاعی 12متری در انتهای دره عباس‌آباد قرار دارد. آبشار گنجنامه در نزدیکی سنگ نبشته‌های آن قرار گرفته است و اگر به این مکان بروید، به‌راحتی می‌توانید از هردوی آن‌ها دیدن کنید. در انتهای آبشار گنجنامه حوضچه‌ای زیبا شکل گرفته است که در فصول بهار و تابستان مکان مناسبی است برای آبتنی و در فصل زمستان نیز بهترین جا برای عاشقان یخ‌نوردی.

  • کوهستان الوند و دشت میشان

عکس دشت میشان گنجنامه در مجموعه گنجنامه همدان

از جاذبه‌های طبیعی این منطقه می‌توان به خود کوهستان الوند و دشت میشان اشاره کرد که طبیعتی بی‌نظیر و منحصربه‌فرد را به چشمان مسافران هدیه می‌کنند. دشت سرسبز میشان در مجاورت قله الوند قرار دارد و با هوای مطبوع، گل‌های زردرنگ و صدای آب‌ها و چشمه‌های خود روح مسافران را جلا می‌دهد. برای رفتن به این دشت کوه‌پیمایی نیمه‌سنگین در انتظار شماست.

  • غار آکواریوم گنجنامه

غار آکواریوم دهکده گردشگری گنجنامه همدان با الهام از غار علیصدر و در سال 1390 طراحی و اجرا شده است. این غار سه سالن مجزا دارد که دارای راهروهایی با مه و باران ساختگی هستند. زیربنای غار گنجنامه حدوداً 1000 متر مربع است و ارتفاعی متغیر بین 2/5  تا 15 متر دارد.

جاهای دیدنی اطراف دهکده گردشگری گنجنامه همدان

عکس مجموعه تفریحی عباس آباد دهکده گردشگری گنجنامه همدان

در اطراف دهکده تفریحی گردشگری گنجنامه جاهای دیدنی بسیاری وجود دارد که می‌توانید پس از بازدید از این مکان به دیدن آن‌ها بروید و از تماشایشان لذت ببرید. از جمله جاهای دیدنی اطراف دهکده گنجنامه می‌توان به جاذبه های زیر اشاره کرد:

  • باغ های شریف
  • مجموعه تفریحی عباس آباد
  • موزه دفاع مقدس

امکانات تفریحی دهکده گردشگری گنجنامه همدان

در این مکان از یک‌سو جلوهای دشت میشان و از سوی دیگر امکانات گردشگری فراوان دست به دست هم داده‌اند تا خالق خاطره‌ای شیرین برای شما باشند. از جمله امکانات تفریحی مجموعه تاریخی گنجنامه همدان می‌توان به کابل پرواز تیرول، سکوی پرش بانجی‌ جامپینگ، دیواره سنگ‌نوردی، پیست تریال، تعادل هوایی (رنجر)، سالن بولینگ، پینت بال، غار آکواریوم و پیست سورتمه‌سواری اشاره کرد.

عکس کافیشاپ در دهکده گردشگری گنجنامه همدان

حال تصور کنید در حال بازگشت از یک تفریح حسابی در این مجموعه نظیر سنگ‌نوردی یا سورتمه‌سواری هستید، در این حال چه چیزی بیشتر از یک کافی شاپ زیبا و یا رستورانی با منوی متنوع و غذاهای لذیذ می‌تواند خستگی شما را از تنتان دربیاورد و لذت تفریحتان را نوش جانتان کند؟ خبر خوب اینکه امکانات رفاهی این مجموعه نیز همانند امکانات تفریحیش تکمیل است و می‌توانید از تمامی این خدمات بهره‌مند شوید. در ادامه با هرکدام از این امکانات تفریحی بیشتر آشنا شوید.

  • تیرول

عکس تیرول دهکده گردشگری گنجنامه همدان

اگر به دنبال یک تفریح مهیج و جذاب هستید و دوست دارید سفر خود به دهکده گردشگری گنجنامه همدان را با چاشنی یک هیجان بی‌نظیر لذت‌بخش‌تر کنید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً تیرول را تجربه کنید. تیرول یک نوع کوهنوردی است که با وسایل و تجهیزات مخصوص از جمله طناب ایستاتیک و کارابین انجام می‌شود. این طناب معمولاً طبق استاندارد و با قطر 11 تا 13 سانتی‌متر است.

  • بانجی جامپینگ

یکی دیگر از تفریحات پرمخاطره و هیجان‌انگیز دهکده تفریحی گردشگری گنجنامه همدان، بانجی جامپینگ است. نام این ورزش از دو کلمه بانجی به معنای طناب و جامپینگ به معنای پرش تشکیل شده است. همان طور که از نام ایمن ورزش پیداست، در آن ورزشکار خود را از ارتفاعی بلند به وسیله طناب پرتاب می‌کند. قطعاً این ورزش هیجان بسیار زیادی دارد و به افرادی که سابقه بیماری‌های قلبی دارند توصیه نمی‌شود.

  • صخره نوردی

عکس صخره نوردی دهکده گردشگری گنجنامه همدان

صخره نوردی، ورزشی همراه با تلاش و تکاپوی فراوان است و گزینه‌ای مناسب برای افرادی با بدنی ورزیده و باقوت است. اگر می‌خواهید از این امکان در مجموعه گنجنامه همدان استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً از قبل اطلاعات لازم درباره این ورزش را کسب کنید.

  • سورتمه ریلی

سورتمه‌سواری در حال حاضر یکی از جذاب‌ترین تفریحات است که طرفداران زیادی هم دارد. این ورزش به هیجانی اندازه و امن می‌تواند خستگی روزمرگی را از تنتان دربیاورد و جانی تازه به شما ببخشد. حال تصور کنید این سورتمه‌سواری در دل طبیعت دنج همدان و در دامنه کوه‌های الوند باشد! چه لذتی بهتر از این؟ پیشنهاد می‌کنیم حتما این هیجان را در دهکده تفریحی توریستی همدان تجربه کنید.

  • تله کابین

اگر می‌خواهید تمامی زیبایی‌های مجموعه گنجنامه را یکجا ببینید و بر فراز دشت میشان به پرواز درآیید، پیشنهاد ما به شما استفاده از تله کابین این مجموعه است. این تله کابین طولی بالغ بر 3400 متر دارد و ارتفاع آن حدوداً بین 1900 تا 2800 متر است. عملیات ساخت این تله کابین در سال 1387 به اتمام رسیده است و زیر نظر مهندسان آلمانی ساخته شده است. مسیر رفت‌و برگشت این تله کابین حدوداً 15 دقیقه زمان می‌برد.

اقامت در دهکده گردشگری گنجنامه همدان

عکس اقامت در دهکده گردشگری گنجنامه همدان

اگر تا اینجای مقاله همراه ما بوده‌اید و هوس رفتن به دهکده تفریحی توریستی گنجنامه همدان امانتان را بریده است، خبر خوبی برایتان داریم. دهکده گردشگری همدان دارای اقامتگاه‌ها و ویلاهایی است که به راحتی می‌توانید شب آسوده و خوبی را در آن‌ها سپری کنید. ویلاهای این مجموعه در تابستان 96 به بهره‌برداری رسیده است و در خدمت مسافران قرار گرفته است. البته تعدادی از هتل ‌های همدان نیز در نزدیکی این مجموعه قرار دارد که در صورتی که دوست داشته باشید اقامتتان در هتل باشد، می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. از جمله این هتل‌ها می‌توان به هتل پارسیان، هتل مرمر و هتل کتیبه اشاره کرد.

بهترین زمان بازدید دهکده گردشگری گنجنامه همدان

عکس بهترین زمان بازدید دهکده گردشگری گنجنامه همدان

بهترین زمان سفر به دهکده گردشگری گنجنامه همدان نیز مانند اکثر مراکز گردشگری فصول مساعد سال و علی‌الخصوص فصل بهار است. البته اگر شما از عاشقان یخ‌نوردی و مناظر زمستانی هستید، از زمستان این مجموعه نیز غفلت نکنید.

اطلاعات بازدید

عکس بازدید دهکده گردشگری گنجنامه همدان

اگر قصدتان از رفتن به این مجموعه فقط طبیعت‌گردی باشد، نیازی به صرف هزینه نیست؛ اما اگر می‌خواهید از خدمات تفریحی این مجموعه نیز استفاده کنید باید برای بخش‌های مختلف آن بلیط تهیه کنید. هزینه بلیط هر بخش (بهار ۱۴۰۳) در جدول زیر آمده است.

اطلاعات بازدید دهکده گردشگری گنجنامه همدان

بلیط تله کابین یک طرفه165هزار تومان
بلیط تله کابین دو طرفه275هزار تومان
غار آکواریوم100هزار تومان
سورتمه ریلی یک نفرهنامشخص
سورتمه ریلی دو نفرهنامشخص
شماره تماس08138303011
تا
08138303015

مسیر دسترسی دهکده گردشگری گنجنامه همدان

دهکده گردشگری گنجنامه همدان در فاصله 5کیلومتری شهر همدان و در ضلع جنوب غربی آن قرار دارد. برای رفتن به این مجموعه باید به انتهای دره سرسبز عباس‌آباد بروید. آن‌گاه می‌توانید این مجموعه را بر روی یکی از صخره‌های الوند مشاهده کنید.

امروز نیز به رسم همیشه ره بال آسمان سری زدیم به یکی از جاهای دیدنی و زیبای کشور پهناورمان ایران و این بار به استان همدان سفر کردیم. امیدواریم این مقاله برایتان مفید بوده باشد و راهنمایی مناسب باشد برای سفرتان به دهکده گنجنامه. در آخر سفری با یادماندنی با ثبت بهترین لحظات را برایتان آرزو می‌کنیم. راستی اگر تجربه‌ای در رابطه با این دهکده دارید و به این مکان سفر کرده‌اید، حتماً نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید.

5کیلومتری همدان، میدان گنجنامه

سنگ نبشته‌های گنجنامه، آبشار گنجنامه، وهستان الوند و دشت میشان، ار آکواریوم گنجنامه و غیره.

کابل پرواز تیرول، تله کابین، سکوی پرش بانجی‌ جامپینگ، دیواره سنگ‌نوردی، پیست تریال، تعادل هوایی (رنجر)، سالن بولینگ، پینت بال، غار آکواریوم و پیست سورتمه‌سواری.

اگر قصدتان از رفتن به این مجموعه فقط طبیعت‌گردی باشد، نیازی به صرف هزینه نیست؛ اما اگر می‌خواهید از خدمات تفریحی این مجموعه نیز استفاده کنید باید برای بخش‌های مختلف آن بلیط تهیه کنید. قیمت بلیط یک طرفه 44 هزار تومان، تله کابین دوطرفه 65هزار تومان، غار آکواریوم 30هزار تومان، سورتمه ریلی یک نفره 30هزار تومان و سورتمه ریلی دو نفره 60هزار تومان است.

 

5/5 (2 نظر)
8 نظرات
  1. زهرا می گوید

    من تمام تفریحات دهکده گردشگری دوست داشتم الا اون بانجی جامپینگ،که از اسمش هم وحشت میکنم ،حس میکنم نه تنها اونایی که مشکل قلبی دارن،حتی آدم های سالم هم ممکنه وسط پرش قلب شون از تپش بایسته.ولی در کل دلم خواست برم این دهکده قشنگ ببینم.

    1. بانو تقیان می گوید

      زهرای عزیز، این دهکده بسیار زیبا و هیجان‌انگیزه. پیشنهاد می کنم در روزهای خلوت سال سر بزنید.
      درباره بانجی جامپینگ با شما هم‌عقیده‌ام ؛) انصافاً امتحان کردنش خیلی سر نترس می‌خواد.

  2. علی می گوید

    مقاله جذاب و خوبی بود،فقط ببخشید قیمت بلیط های تله کابین وسورتمه ریلی به روز هست یا خیر،چون قیمت ها خیلی مناسب هستن.

    1. بانو تقیان می گوید

      علی عزیز، بله قیمت‌ها به‌روز هستند. البته ممکنه در روزهای پیک سفر، قیمت‌ها افزایش پیدا کنه.

    2. سوده می گوید

      سلام،قیمت ها درست نیستند،بلیط یکطرفه تله کابین ۱۶۵ و دو طرفه ۲۷۵ هزار تومن هستند،غار هم نفری ۱۰۰ تومن هستش.

      1. بانو تقیان می گوید

        سوده عزیز، بابت توضیحتون ممنونیم. قیمت‌ها به‌روز شدند.

  3. فاطمه می گوید

    چقدر خوبه که جاهای دیدنی و گردشگری را که کمتر شناخته شده است معرفی میکنید ، اغلب وقتی سفر میریم به یه سری جاهایی سر میزنیم که معروف هستن و شاید بارها از اون مکان دیدن کرده باشیم ولی با معرفی جاهای جدید و کمتر شناخته شده لذت سفر هم چند برابر میشه ، ممنون بابت مقاله خوب تون .

    1. بانو تقیان می گوید

      ممنونیم فاطمه عزیز و خوشحالیم که این نوشته رو دوست داشتید. پیام خوب شما به ما و تیم نویسندگان ره بال آسمان، انرژی می‌ده.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.