روستای سرتخت زرند | تونلی از درخت‌های درهم‌تنیده

5

اگر در هوای کویری کرمان دلتان گشت‌وگذار در روستایی ییلاقی را خواست، به روستای سرتخت سری بزنید. این روستا با هوای دل‌انگیزش، در بین دشت‌های کویری، بهشت منطقه است. کوله‌بار سفرتان را ‌ببندید، راهی این بهشت کوچک می‌شویم.

روستای سرتخت کجاست؟

برای بازدید از طبیعت زیبای روستای سرتخت به استان کرمان در مرکز ایران می‌رویم. مقصد ما در نزدیکی شهر زرند است. در فاصله 40کیلومتری از این شهر و در دامنه کوه‌های غربی آن، روستای سرتخت وجود دارد. بعد از جاده اصلی روستای جرجافکی، جاده‌ای ۲کیلومتری در مسیرتان می‌بینید. انتهای این جاده به سرتخت می‌رسد.

ویژگی روستای سرتخت

روستای سرتخت روی تپه‌ای از دامنه کوه‌های داوران است. شاید به همین خاطر اسمش را سرتخت گذاشتند. جالب است بدانید که در استان کرمانشاه هم روستایی به همین اسم وجود دارد؛ البته به آن روستا، روستای صحنه هم می‌گویند.

  • پوشش گیاهی

به لطف کوه‌‌های اطراف، باران هر از چند گاهی به درختان روستای سرتخت زرند جانی دوباره می‌بخشد. جوی آبی هم از بلندی‌های کوه به سمت روستا روان است. به همین خاطر است که این روستا پوشش گیاهی خوبی دارد. اگر در کوچه‌باغ‌های روستای سرتخت قدمی بزنید‌، باغ‌های میوه و درختان چنارش را در هر سمت می‌بینید. شاخ‌وبرگ درختان درهم‌تنیده در بخشی از روستا، تونلی زیبا را به وجود آورده‌اند. بد نیست به این بخش سری بزنید و عکس‌هایی زیبا بگیرید.

عکس درختان روستای سرتخت

در دامنه‌های کوه، نوع دیگری از پوشش گیاهی به چشم می‌خورد. در بخش‌های مختلف روستا، بوته‌های کوتاه گَوَن، گَز، تاغ، درمنه، اسپند و قیچ هست. اگر اهل گشت‌وگذار در کوه باشید، گیاهان دارویی هم پیدا می‌شود که دوای سنتی هر دردی هستند. مردم روستا گیاهانی مثل کتیرا، کاکوتی، آویشن، زیره، عنغره، آلاله، بادرنج و … را از دامنه‌ها می‌چینند.

  • پوشش جانوری

شاید در مسیر راهتان به این روستا، حیواناتی مثل آهو، میش، قوچ و بز را روی تپه‌ها ببینید. در این منطقه ردی از یوزپلنگ ایرانی هم وجود دارد. یادمان نرود که باید برای حفاظت از نسل این حیوانات تلاش کنیم و شکارشان نکنیم.

جاذبه‌های گردشگری روستای سرتخت

  • طبیعت روستا

تصویری از طبیعت سرسخت

هر زمانی که از هیاهوی شهر خسته شدید، به آغوش طبیعت روستا بروید. این طبیعت آرامشی وصف‌نشدنی را به شما هدیه می‌دهد. روستای سرتخت زرند از روزگار قدیم، جزء معروف‌ترین بخش‌های ییلاقی اطراف شهر زرند محسوب می‌شد. سرتخت یکی از خوش‌آب‌وهواترین روستاهای ایران است که افراد بومی و گردشگرهای فراوانی به آنجا می‌روند. مسیر ورودی روستا با درختان سرسبز و چشم‌اندازی از دامنه کوه در انتهایش بسیار تماشایی است.

این روستا در دامنه رشته کوه‌های گردو یا داوران شکل گرفته است. قله‌ سرتخت و کوه گردو از بلندترین قله‌های این رشته کوه هستند. ارتفاع قله سرتخت به حدود۳هزار متر می‌رسد. می‌شود از خود شهر زرند هم این کوه‌ها را تماشا کرد. مردم روستا این کوه را به اسم «گنبه» هم می‌شناسند. کوه سرتخت از سمت شمال به کوه سرخ منتهی می‌شود. در جنوب شرقی آن هم «مادرکوه» و «قله گردو» خودنمایی می‌کنند.

  • کوهنوردی

 

اهل کوه‌نوردی که باشید، قله‌های روستای سرتخت زرند محل مناسبی برای این ورزش است. یادتان نرود که تجهیزات لازم را با خودتان ببرید.

  • کمپ در طبیعت

طبیعت زیبای سرتخت و هوای مطبوعش همه چیز را برای کمپ‌کردن در طبیعت مهیا کرده است. زیر سایه درخت، چادری برپا کنید و خستگی‌هایتان را به طبیعت بسپارید. صدای پرنده‌ها را گوش کنید و آرامش را به روانتان تزریق کنید.

جاهای دیدنی نزدیک به روستای سرتخت

در مسیر رسیدن به سرتخت، از جاهای دیدنی زرند هم دیدن کنید.

  • برج زرندوئیه

عکس برج زرندوئیه کرمان

در 6 کیلومتری شهر زرند، قلعه کوچکی به اسم زرندوئیه وجود دارد. مساحت این قلعه 100 مترمربع است و قدمتش به یک قرن می‌رسد. سید حسین عمرانی و پسرهایش این قلعه را برای حفاظت از شهر ساختند.

  • چشمه آب سرد سنگ

در 40کیلومتری شهر زرند، روستایی به اسم سنگ وجود دارد. چشمه آب سرد سنگ، از جاذبه‌های طبیعی این روستاست. این چشمه آبی زلال و خنک دارد که به طبیعت روستا حیات می‌بخشد.

از دیگر جاهای دیدنی زرند منطقه پاسیب، غار چاه دریا، قلعه و چهار برج شاهرخ خان و رودخانه شور است.
  • نام‌آوران روستای سرتخت

روستای سرتخت نام‌آورانی بسیاری را در دل خود پرورانده است. دانشمندی مثل بهمنیار کرمانی و محمود دبستانی حسین کوهی روزنامه‌نگار دوره مشروطه اهل این روستا بودند. اسم بابک دبستانی را هم به عنوان یکی از هنرمندان ایرانی، در کنار این نام‌آوران آورده‌اند.

بهترین زمان بازدید از روستای سرتخت زرند

اگر در پاییز و زمستان به حد کافی باران ببارد، بهار زیباترین تصویرش را در این روستا نشان می‌دهد. در اردیبهشت این زیبایی به اوجش می‌رسد. درختان میوه با شکوفه‌هایشان در طبیعت دلبری می‌کنند. خوب که گوش کنید، صدای پرندگان را از هر سمت می‌شنوید. در تابستان هوایی خنک‌و مطبوع را در روستا حس می‌کنید. پاییز هم با رنگ‌های گرمش به سراغ درختان می‌رود. به هرکدام رنگی می‌پاشد و در این بوم نقاشی هنرمایی می‌کند.

اقامتگاه های زرند

از روستای خوش‌آب‌وهوای سرتخت که دیدن کردید، کمی بیشتر بمانید و استراحتی کنید. راستش را بخواهید اقامتگاهی در این روستا پیدا نکردیم؛ اما نگران نباشید. در روستاهای اطراف، اقامتگاه بوم‌گردی هست. اگر شما اطلاعات بیشتری درباره اقامتگاه‌های روستای سرتخت دارید، در کامنت‌ها برایمان بنویسید.

در نهایت می‌توانید چند شبی را مهمان اقامتگاه بوم‌گردی گرگاک در روستای جرجافک باشید. این اقامتگاه با زرند 35 کیلومتر فاصله دارد. اقامتگاه بوم‌گردی خاک شیر در روستای هنجروئیه و اقامتگاهی به اسم «خانه معلم» در زرند هم می‌توانند میزبان شما باشند.

مسیر دسترسی به سرتخت کرمان

برای بازدید از روستای زرند به استان کرمان بروید و مسیر را تا شهرستان زرند ادامه بدهید. از کرمان تا شهرستان زرند حدود 75 کیلومتر فاصله است. وارد جاده زرند-رفسنجان شوید. بعد از 40 کیلومتر، به دهستان جرجافک می‌رسید. روستای سرتخت در نزدیکی همین دهستان است. با این حساب فاصله کرمان تا روستای سرتخت حدود 115 کیلومتر می‌شود. اگر بخواهید از سمت رفسنجان به این روستا بروید، باید 45 کیلومتر رانندگی کنید. بعد از گذشتن از داوران، دره جوز و دهرنج، به سرتخت می‌رسید.

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان بازدیدبهار و تابستان
آدرساستان کرمان، در 40کیلومتری شهرستان زرند

در ره بال آسمان هر چه از روستای سرتخت می‌دانستیم، برایتان گفتیم. اگر برای دیدن این روستای باصفا مشتاق هستید، سری به آن بزنید. اگر در سفرهای قبلی از آن دیدن کرده‌اید، از تجربه‌هایتان برایمان بگویید.

0/5 (0 نظر)
5 نظرات
  1. بهرام مجدزاده می گوید

    با سلام
    یکی از دلایلی که روستای سرتخت اقامتگاه مهمان ندارد به این دلیل است که روستا خصوصی است و در مالکیت خانواده ما یعنی مجدزاده‌ها و دبستانیهاست که با مجدزاده‌ها پسرعموزاده هستند . آقای بهمنیار هیچ ارتباطی به روستای سرتخت ندارند . اگر از نام‌آوران این روستا میخواهید علاوه بر علامه ، محمود دبستانی کرمانی ، فرزندان وی پرویز و خسرو و مهرداد دبستانی در این روستا مدفون هستند . همچنین از وکیل فقید داریوش مجدزاده و عموی نام‌آشنای او بهرام خان مجدزاده میتوان نام برد

  2. بهرام مجدزاده می گوید

    ضمنا هیچ زمان پسوند فامیل دبستانی ، حسین کوهی ندارد . ایشان برادر مجدالاسلام کرمانی و نام کامل ایشان محمود دبستانی کرمانی است که به همراه برادرش این روستا را در زمان قاجاریه که جزء املاک دیوانی بوده میخرند و نام آنرا از مدنج به سرتخت تعییر میدهند . امیدوارم این اصلاحات را در بلاگ انجام بدهید . در مورد محمود دبستانی و بهمنیار هم یک سرچ ساده در گوگل انجام دهید و اطلاعات اشتباه را اصلاح کنید . ممنونم

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز. بابت اطلاعاتی که قرار دادین، ازتون ممنونم. پیامتون رو با نام خودتون می‌گذاریم که بقیه مخاطبان هم استفاده کنند.

  3. مهندس مهرداد می گوید

    سلام وقت همگی بخیر … این روستا افراد بزرگ کم‌نداشته از جمله اقا داریوش مجد زاده وکیل بزرگ استان .. حاج محمد جعفری زاده از بزرگان ‌و سیاستمداران روستا که محبوبیت زیادی نزد همه روستاهای اطراف دارن. .. خدا هردو را بیا مرزد و به خاندان بزرگ مجد زاده و جعفری زاده صبر بده

    1. بانو تقیان می گوید

      مهرداد عزیز، ممنونیم بابت اشتراک این اطلاعات. امیدواریم هر نقطه ایران جایگاهی باشه برای رشد و تعالی نخبه‌ها و بزرگان علم و سیاست دنیا.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.