جاهای دیدنی ایروان | معرفی ۲۰ قلب تپنده ارمنستان

0

ارمنستان همسایه شمال‌غربی ایران و یکی از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری دنیاست. جاهای دیدنی ایروان، پایتخت ارمنستان، دامنه وسیعی از اماکن تاریخی، تفریحی و هنری هستند که می‌توانند هر گردشگر با هر سلیقه‌ای را جذب خود کنند. تاریخ غنی، طبیعت خیره‌کننده و ارتباط عمیق با هر دو جهان غرب و شرق، ارمنستان را به دریایی از جاذبه‌های گردشگری تبدیل کرده است که هرکدام در گوشه‌کناری به اغوای ذهن‌های کنجکاو دنیا می‌پردازند. می‌دانستید کوه آرارات نماد کشور ارمنستان است که در کتاب‌های مقدس به‌عنوان محل فرود کشتی نوح (ع) معرفی شده است؟! این تنها نمونه کوچکی از شگفتی‌های ارمنستان بود که با هر قدم در این کشور و خوش‌وبش کردن با پایتخت‌نشینان آن کشف خواهید کرد. اگر شما هم برای آشنایی بیشتر با ارمنستان و ایروان هیجان‌زده شده‌اید، بهتر است این مطلب را دنبال کنید، تا با جاهای دیدنی پایتخت رؤیایی این کشور بیشتر آشنا شوید.

آب‌نما و دریاچه | کشف زیبایی در رقص و سکون

آب‌نمای موزیکال

آیا دنبال تجربه‌ای متفاوت و ثبت لحظات فراموش‌نشدنی هستید؟ پیشنهاد ما در راهنمای سفر ایروان آب‌نمای موزیکال این شهر است. این آب‌نما یکی از جاهای دیدنی ایروان است که محبوبیت خاصی بین گردشگران دارد. آب‌نمای موزیکال با نام آب‌نمای آوازه‌خوان نیز مشهور است. این آب‌نما به مناسبت جشن ۲۷۵۰ سالگی ارمنستان، در سال ۱۹۶۸ در میدان جمهوری بنا شد. جالب است بدانید این آب‌نما تنها آب‌نمای موزون شوروی در آن زمان بود و غروب هرروز به مدت ۲ ساعت به گرم‌کردن قلب‌های مردم شهر می‌پرداخت. امروزه شما می‌توانید ساعت ۹ تا ۱۱ شب به تماشای رقص و موسیقی هنرمندانه این آب‌نما بنشیند. آثار گوناگون موسیقی کلاسیک، پاپ و راک در این آب‌نما پخش می‌شود و قطرات آب با ریتم موسیقی به رقص درمی‌آیند. این آب‌نما جزء بهترین خاطرات سفر شما خواهد بود؛ پس بهتر است آن را از دست ندهید.

دریاچه سوان

اگر قصد بازدید از دریاچه سوان را دارید، می‌توان هر فصل سال را بهترین زمان سفر به ارمنستان دانست! دریاچه سوان مشهورترین دریاچه ارمنستان است که طبیعت جادویی آن یکی از دیدنی‌های آن است. در این دریاچه صومعه‌ای تاریخی و تفریح‌های گوناگونی نیز وجود دارد که هر گردشگری را سرگرم خواهند کرد. این دریاچه در هر فصلی زیبا و دیدنی است؛ اما اگر با سرما ارتباط خوبی ندارید، بهتر است زمستان را برای بازدید از آن انتخاب نکنید. ماه‌های جولای و آگوست (تیر و مرداد) بهترین آب‌وهوا را در این منطقه تجربه خواهید کرد. قرارگیری در ارتفاعات، زمستان‌های سخت‌تری را به سوان تحمیل می‌کند و آن را طاقت‌فرسا می‌کند. اقامتگاه‌های دریاچه همراه با ساحل‌های اختصاصی جزء جذاب‌ترین بخش‌های این دریاچه هستند. تفریح‌های متنوعی نیز نظیر ماهی‌گیری، قایق‌سواری، جت‌اسکی عکاسی و اسب‌سواری نیز در این منطقه وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید.

موزه‌ها | نگهبانان جاهای دیدنی ایروان

موزه آثار چوبی

اگر به خیابان زیبای پارونیان ایروان بروید، با موزه آثار چوبی و منبت‌کاری روبه‌رو می‌شود. این موزه بین همه جاهای دیدنی ایروان، برای علاقه‌مندان به هنر و آثار دستی مناسب است. آلبرت استپانیان، وزیر صنایع چوب و وانیک شرامبیان، موزه آثار چوبی را در سال ۱۹۷۷ میلادی تأسیس کردند. امروزه در این موزه ۲۵ تا ۳۰ مجموعه با حدود ۳هزار نمایشگاه وجود دارد. آثار این نمایشگاه فقط به آثار چوبی محدود نمی‌شود. زیورآلات، سرداب‌های نمک ارمنی و فرش‌های بزرگ و کوچک جزء آثار دیگر این موزه است که توجه شما را جلب خواهند کرد.

موزه ساریان

اگر به تماشای آثار هنری بین جاهای دیدنی ایروان علاقه دارید، موزه ساریان را از دست ندهید. مارتیروس ساریان بنیان‌گذار مکتب ملی نقاشی معاصر ارمنستان و جزء برترین هنرمندان قرن بیستم به‌شمار می‌رود. ساریان درک خاصی از دنیا داشت و ازاین‌رو به‌عنوان استاد رنگ شناخته می‌شد. موزه ساریان از سال ۱۹۳۲ تا ۱۹۷۲ محل زندگی مارتیروس ساریان بود و امروزه تبدیل به یکی از موزه های ارمنستان شده است. این خانه از عمارت، گالری و استودیویی که ساریان در آن کار می‌کرده تشکیل شده است. موزه ساریان حدود ۳۰۰ نقاشی دارد که هرکدام به‌خودی‌خود دنیایی دارند و شما را از ایروان به سفر در هزارویک جای دیگر می‌کشانند.

موزه سرگئی پاراجانف

تا تنور هنر داغ است، بهتر است با موزه سرگئی پاراجانف نیز آشنا شوید. موزه سرگئی پاراجانف یکی از جاهای دیدنی ایروان است که به نمایش آثار هنری این هنرمند می‌پردازد. پاراجانف فیلم‌سازان و نویسندگان مطرح ارمنستان بود که شهرت جهانی یافت. از جمله آثار پاراجانف می‌توان به آشیک-کریب (۱۹۸۸)، رنگ انارها (۱۹۶۹)، سایه‌های نیاکان فراموش شده (۱۹۶۴) و افسانه قلعه سورام (۱۹۸۵) اشاره کرد. این موزه از ۱۵۰۰ اثر پاراجانف شامل نقاشی‌ها، مجموعه‌ها، کلاژهای مسطح و سه‌بعدی، عروسک‌ها و طرح‌های فیلم و وسایل شخصی او تشکیل شده است. بی‌شک موزه پاراجانف یکی از محبوب‌ترین موزه‌های ایروان و جاهای دیدنی ارمنستان است؛ پس پیشنهاد می‌کنیم سری به آن بزنید، تا از دنیای واقعی به دنیای هنر منتقل شده و در آن غرق شوید.

موزه هنرهای معاصر کافسجیان

بازدید از موزه کافسجیان هم فال است و هم تماشا. این مجموعه به نام بنیاد موزه کافسجیان نیز شناخته می‌شود و چندین جاذبه گردشگری را درون خودش جای داده است؛ ازاین‌رو موزه کافسجیان یکی از بهترین گزینه‌ها میان جاهای دیدنی ایروان محسوب می‌شود. این موزه در ناحیه مرکزی کنتورن قرار دارد و در سال ۲۰۰۹ افتتاح شده است. در کنار آثار بی‌نظیر هنرهای مدرنی که در این موزه نمایش داده می‌شود، برنامه‌های سرگرم‌کننده هنری متعددی نیز در آن برگزار می‌شود. پارک مجسمه و آبشاری که کنار این موزه قرار دارد نیز جزء دیدنی‌های دیگر این مجموعه هستند. جالب است بدانید از ابتدای کار این موزه، سالانه بیش از یک میلیون نفر سراغ آن رفته‌اند. شما هم می‌توانید جزء این یک میلیون بازدیدکننده خوش‌ذوق باشید.

یادمان نسل کشی ارمنی در ایروان

اگر به تاریخ و فرهنگ ارمنستان علاقه دارید، بهتر است راجع‌به واقعه هولناک نسل‌کشی ارامنه به‌دست ترکان عثمانی بیشتر بدانید. این واقعه یکی از مهم‌ترین بخش‌های تاریخ ارمنستان است که یادبودی از آن در جای‌جای این کشور یافت می‌شود. مهم‌ترین یادبود این واقعه موزه نسل کشی ارامنه است. ساختمان این موزه قلعه‌ای قدیمی روی تپه تیت سرناکابرد است که مجاور رودخانه هرازدان قرار دارد. اگر به تصویر این موزه نگاه کنید، ۱۲ ستون منسجم را می‌بینید که نماد ۱۲ استان نسل‌کشی‌شده ارمنستان هستند. آتشی نیز مشهور به آتش جاویدان، در مرکز این ستون‌ها روشن است. این آتش روح ابدی ارامنه را به تصویر می‌کشاند. جالب است بدانید نمادی از این واقعه نیز در کلیسای وانک اصفهان وجود دارد.

بناهای تاریخی | قصه‌های پرمایه قرن‌ها

کلیسای جامع سارکیس مقدس

کلیسای جامع سنت سارکیس جزء آن دسته جاهای دیدنی ایروان است که شما را به گشت‌وگذار در کتاب تاریخ وامی‌دارد. این کلیسا در قرن شانزدهم بالای صخره‌ای بنا شد. کلیسای سارکیس چشم‌اندازی به رودخانه هرازدان و ویرانه‌های قلعه ایروان دارد که حس‌وحال منحصربه‌فردی را به بازدیدکنندگان می‌دهند. بنای فعلی این کلیسا در سال‌های ۱۸۳۵ تا ۱۸۴۲ ساخته شده که مقر اسقف اعظم آراراتین کلیسای رسولان ارمنستان نیز هست. طراحی داخلی کلیسا از سبک نئوکلاسیک الهام گرفته و چندین نقاشی را درون خود جای داده است. حکاکی‌های استادانه‌ای نیز بالای درهای بنا و روی طاق‌های ورودی دیده می‌شود که شما را خیره به خود می‌کند.

کلیسای جامع سنت گریگور روشنگر

جالب است بدانید که ارمنستان جزء قدیمی‌ترین کشورهایی است که مسیحیت را جزء آیین دولتی خود قرار داد؛ ازاین‌رو ارمنی‌ها تعصب خاصی به دین و مذهب خود دارند. کلیسای جامع سنت گریگور روشنگر به‌عنوان بزرگداشتی برای سنت گریگور روشنگر در جشن ۱۷۰۰ سالگی اعلام مسیحیت افتتاح شد. ساخت این کلیسا در ۱۹۹۷ شروع شد و تا ۲۰۰۱ به اتمام رسید. سنت گریگور اولین رئیس رسمی کلیسای رسولان ارمنستان و راهنمای دینی مردم بود. او در سال ۳۰۱ میلادی دین مردم ارمنستان را از بت‌پرستی به مسیحیت تغییر داد. کلیسای بزرگداشت او امروزه یکی از زیباترین جاهای دیدنی ایروان است که محبوبیت بسیاری بین مردم دارد.

کلیسای سنت آستواتساتین نورک

در راهنمای سفر ارمنستان کلیسای سنت آستواتساتین نورک یکی از بهترین جاهای دیدنی ایروان است که باید به آن سر بزنید. این کلیسا درگذشته سنت مارینوس خطاب می‌شد و در ارتفاعات منطقه نورک واقع شده است. سنت آستواتساتسین در زلزله مهلک سال ۱۶۷۹ میلادی نابود شد و مخروبه باقی ماند. با شروع قرن هجدهم تاجران موفقی به‌نام برادران ترآوستیکیان این کلیسا را بازسازی کردند. این کلیسا جزء قدیمی‌ترین کلیساهای ایروان است که علاقه‌مندان به تاریخ ارمنستان را به‌وجد خواهد آورد. کلیسای سنت آستواتساتسین در سال ۱۹۹۱ توسط ساکنان نورک و با کمک‌های مالی اتحادیه هموطنان نورک-مرعش مرمت و بازسازی شد. در نهایت در سال ۱۹۹۵ این کلیسا به روی عموم مردم باز شد.

کلیسای کاتولیک (مریم مقدس)

کلیسای کاتولیک یکی دیگر از جاهای دیدنی ایروان مربوط به قرون وسطی است. این کلیسای حواری ارمنی که در سال ۱۲۶۴ میلادی تأسیس شده در منطقه کنترون ایروان جای گرفته است. متون حکاکی‌شده روی دیوارهای کلیسا، قدمت چندین ساله آن را به بازدیدکنندگان فریاد می‌زند. کلیسای مریم مقدس ابعاد کوچکی دارد و دارای ۷.۵ متر طول و ۵.۴ متر عرض است. اگر به بازدید از کلیساها علاقه دارید؛ اما فرصت کمی دارید، این کلیسا می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. کلیسای دیگری به‌نام سنت آنا در سال ۲۰۱۴ مجاور کلیسای کاتولیک ساخته شده است؛ ازاین‌رو شما می‌توانید با یک تیر و دو نشان، به گشت‌وگذار در هردوی این کلیساها بپردازید.

معبد گارنی

قدمت بیشتر در بناهای تاریخی، حس شکوه بیشتری را به ما القا می‌کند؛ ازاین‌رو می‌توان معبد گارنی را یکی از پرشکوه‌ترین جاهای دیدنی ایروان دانست. این بنا تنها اثر باقی‌مانده از دوران پیش از مسیحیت ارمنستان است. اهمیت این بنا به‌قدری است که سال‌ها روی اسکانس‌های ارمنستان نقش بسته بود. گارنی معبدی مخصوص مهرپرستان ارمنستان باستان بوده است. مهرپرستی آیینی که مردم را به پرستش «میترا»، ایزد ایران باستان دعوت می‌کند. همان طور که در تصویر می‌بیند، این بنا با شکوه و ظرافت خاصی ساخته شده و شما را یاد روم باستان می‌اندازد. معبد گارنی در روستای گارنی در ۳۶کیلومتری ایروان قرار گرفته است.

دژ اربونی

ارمنستان تاریخ غنی و قدمت بسیاری دارد و دژ اربونی یکی از شواهد این موضوع است. این دژ در سال ۷۸۲ قبل از میلاد ساخته شده و یکی از قدیمی‌ترین قلعه‌های جهان است. این دژ را آغاز ایروان مدرن می‌دانند که به‌دست آرگیشتی اول، پادشاه اورارتوها بنا شده است. این دژ مستحکم با هدف ایجاد رعب‌ووحشت در دل دشمنان ساخته شده و نام اولیه آن «قلعه خون» بوده است. اربونی از تالار بزرگی تشکیل شده که زمانی محل برگزاری رویدادهای مهم بوده است. نقاشی‌های این تالار یکی از عجیب‌ترین و شگفت‌انگیزترین بخش‌های قلعه است که کنجکاوی شما را برمی‌انگیزد. نقش‌هایی از کشاورزی، شکار و پرستش ایزد روی این تالار دیده می‌شوند که خبر از تمدن باستانی اورارتو می‌دهند.

خانه اپرا

تصویری از خانه اپرا ایروان

خانه اپرا یا همان تالار اپرا ایروان یکی از معروف‌ترین بناهای این شهر است. تصور اینکه هزاران کنسرت و برنامه اپرا و باله در سطح جهانی در این ساختمان برگزار شده است، هنردوستان را ترغیب می‌کند که در سفر خود به ارمنستان، سری به این بنا بزنند. البته شکل ظاهری بنا و نوع معماری آن نیز در نوع خود بی‌نظیر و باشکوه است. این بنا در خیابان تامانیان قرار دارد و فاصله‌اش تا میدان جمهوری بیشتر از ۱.۵ کیلومتر نیست. پیشنهاد می‌کنیم چند ساعتی از سفرتان را به بازدید از این سالن باشکوه اختصاص دهید.

پارک‌ها | تفریح، شادی و خنده بی‌پایان

پارک و بنای یادبود پیروزی

استراحت و خوش‌وبش کردن در پارکی سرسبز و زیبا را هرکسی دوست دارد و هیچ‌جایی برای این کار بهتر از پارک پیروزی نیست. این پارک یکی از محل‌های خوش‌گذرانی دائمی مردم میان جاهای دیدنی ایروان است. ساخت پارک پیروزی در اواخر دهه ۳۰ شروع شد. با پایان جنگ جهانی، یادبودی از پیروزی شوروی بر آلمان در جبهه شرقی در این پارک قرار گرفت و نام پارک به پیروزی تغییر یافت. از جمله جاذبه‌های این پارک می‌توان شهربازی کوچک آن و دریاچه مصنوعی آرویک اشاره کرد. مجسمه یادبود مادر جزء دیگر دیدنی‌های این پارک است. موزه‌ای نیز زیر پایه این مجسمه وجود دارد که نقش ارمنستان را در جنگ بزرگ وطنی نمایش می‌دهد.

پارک عشاق

پارک عشاق از نامش پیداست که مخصوص چه کسانی است! بی‌شک فضایی رمانتیک‌تر از پارک عشاق میان جاهای دیدنی ایروان پیدا نخواهید کرد. همان طور که در تصاویر می‌بینید، محیط این پارک چنان سرسبز و خیره‌کننده است که بذر عشق را در دل هرکسی می‌کارد. این پارک در ناحیه کوزرن حومه شمال‌غربی ایروان قرار دارد. این پارک از قرن هجدهم وجود داشته و درابتدا پارک کوزرن نامیده می‌شد. پس از جنگ جهانی، این پارک به پوشکین تغییر نام داد و سپس نام آن بارکامویتیون (دوستی) انتخاب شد. درنهایت این پارک به‌دلیل علاقه زوج‌ها به آن، پارک عشاق ایروان نام‌گذاری شد. از جمله جاذبه‌های این پارک می‌توان سالن آمفی‌تئاتر آن اشاره کرد که نمایش‌ها و جشنواره‌های گوناگونی را برگزار می‌کند.

پارک کودک

از زوج‌های دل‌باخته که بگذریم، باید به گردشگران کوچک بپردازیم؛ البته نباید بگذارید نام این پارک گولتان بزند. پارک کودک می‌تواند هرکسی را سرگرم کند. قدمت پارک کودک یا پارک راه‌آهن کودکان به دوران شوروی ارمنستان بازمی‌گردد. دلیل اصلی محبوبیت این پارک بین جاهای دیدنی ایروان قطار ریلی آن است. این قطار با ظاهری عتیقه و قدیمی، از ۱۹۳۷ فعالیت می‌کند و همچنان سرحال است و با قدرت حرکت می‌کند. در مسیر ۶۰۰ متری این قطار چند تونل کوچک، چشمه‌ها، رودخانه‌ها و درختان بی‌شماری قرار دارند. مناظر این قطارسواری مانند فیلمی هنرمندانه همیشه در ذهن شما باقی خواهد ماند و لبخند بر لب شما خواهد گذاشت.

خیابان‌ها | کم‌خرج‌ترین گزینه‌ها میان بهترین جاهای دیدنی ایروان

خیابان شمالی ایروان

خیابان‌گردی یکی از ساده‌ترین و کم‌خرج‌ترین فعالیت‌هایی است که می‌تواند که روزمرگی را بکشد و روحیه شما را از این رو به آن رو تبدیل کند. خیابان شمالی یکی از بهترین جاهای دیدنی ایروان است که می‌توانید برای پیاده‌وری انتخاب کنید. این خیابان که در سال ۲۰۰۷ انتخاب شده، در مرکز شهر و در ناحیه کنتورن قرار گرفته است. خیابان شمالی ۴۵۰ متر طول و ۲۷ متر عرض دارد و مملو از دیدنی‌ها، کافه‌ها، کلوپ‌ها و مغازه‌های قدونیم‌قد است. این خیابان بهترین مکان برای لمس معماری و هنر ارمنی است؛ همچنین عصرها صدای نوازندگان خیابانی خم آبروی شما را به لبخند شادی تبدیل می‌کند.

خیابان آبوویان

به پیاده‌روی در خیابان‌های ایروان علاقه‌مند شده‌اید؟ خیابان آبوویان یکی از بهترین جاهای دیدنی ایروان است که می‌توانید ساعت‌ها بدون خستگی در آن پیاده‌روی کنید. این خیابان در قلب تپنده ایروان مانند شاهرگی از میدان مرکزی جمهوری به مجسمه خاچاتور آبوویان امتداد دارد. این خیابان برای تفریح و سرگرمی بی‌نقص و کامل است. فروشگاه‌های برند، کلوپ‌های شبانه، رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها در کنار ساختمان‌های متنوع دیگر به‌وفور در این خیابان یافت می‌شوند. اگر به ارمنستان سفر می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم چند ساعتی را در این خیابان پیاده‌وری کنید؛ از مغازه‌ها خرید کنید؛ روی نیمکت‌ها زیبا و راحت آن استراحت کنید؛ موسیقی و اجراهای زنده را تماشا کنید و بستنی‌های خوش‌مزه مغازه‌هارا بخورید.

خیابان ماشتوتس

تصویری از خیابان ماشتوتس

خیابان ماشتوتس یکی دیگر گزینه‌های مناسب برای خیابان‌گردی میان جاهای دیدنی ایروان است. این خیابان که از سال ۱۹۲۴ تا ۱۹۹۰ با نام خیابان لنین شناخته می‌شد، در منطقه مرکزی کنتورن واقع شده است. ماشتوتس با ۶ کیلومتر طول، یکی از طولانی‌ترین خیابان‌های ارمنستان به‌شمار می‌رود. ماشتوتس دائماً زنده و به‌صورت شبانه‌روزی مملو از ترافیک است. خوشبختانه شما که دنبال ماشین‌سواری در این خیابان نیستید، می‌توانید ساعت‌های خاطره‌انگیزی را به پیاده‌روی و تماشای آثار فرهنگی و تاریخی بی‌شمار این خیابان بپردازید. از مراکز خرید این خیابان هم همین بس که بگوییم بهتر است کیف پولی پرپول همراه خود بیاورید؛ چراکه مغازه‌های این خیابان به‌شدت وسوسه‌برانگیز هستند.

میدان آزادی

تصویری از میدان آزادی

میدان آزادی ایروان را می‌توان جزء آن دسته از جاهای دیدنی ایروان دانست که چندین ویژگی منحصربه‌فرد دارد. این میدان بیرون از خانه اپرا قرار گرفته و محل اصلی اجتماعات مردم پایتخت‌نشین به حساب می‌آید. برکه‌ای در این میدان قرار دارد که در کنار فروشگاه‌های گوناگون، آن را به محل مناسبی برای پیاده‌روی تبدیل می‌کند. هرگوشه از این میدان مملو از دیدنی‌های خیره‌کننده‌ای است که شما را جذب خود می‌کند. ساکسیفون یا گیتار عظیم‌الجثه، پیانویی که با چمن پوشیده شده و مجسمه تماشایی دو آهنگساز ارمنی تعدادی از شگفت‌انگیزترین بخش‌های میدان آزادی هستند. حوضچه این میدان در زمستان‌ها یخ می‌زند و به پیست یخ تبدیل می‌شود؛ پس زمستان را نیز می‌توان بهترین زمان سفر به ایروان برای تماشای این پدیده زیبا دانست.

سایر جاهای دیدنی ایروان

در ادامه تعدادی از سایر دیدنی‌های ایروان را نام می‌بریم که در فهرست بالا حضور نداشتند:

  • ایستگاه راه آهن؛
  • پارک دنیای آبی ایروان؛
  • آبشار و مجسمه و موزه هنر کافسچیان؛
  • بازار سرپوشیده؛
  • بازار ورنیساژ ایروان؛
  • کاسکاد ایروان؛
  • گالری ملی هنر؛
  • لاورز پارک ایروان؛
  • ماتناداران؛
  • مسجد آبی ایروان؛
  • موزه آثار خطی؛
  • موزه تاریخ ارمنستان؛
  • موزه شهر؛
  • موزه فرش؛
  • میدان جمهوری.

کشف جاهای دیدنی ایروان همراه با ره بال آسمان جزء تفریحاتی است که حتی خواندن آن شگفتی و شادی را به ارمغان می‌آورد. یادتان نرود هنگام سفر به ایروان این مطلب را مرور کنید، تا با جاهای دیدنی این شهر بیشتر آشنا شوید. آیا شما جاهای دیدنی دیگری در ایروان می‌شناسید؟ لطفاً نظرهای خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

در ناحیه مرکزی کنتورن ایروان.

تفریح‌های متنوعی نظیر ماهیگیری، قایق‌سواری، جت‌اسکی عکاسی و اسب‌سواری در این دریاچه وجود دارند.

پارک عشاق در ناحیه کوزرن حومه شمال‌غربی ایروان قرار دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.