آبشار سواسره | آب روانی که فرو می‌ریزد و زندگی می‌بخشد

3

از مازندران زیبا هر چه بگوییم، کم گفته‌ایم. این روبان سبز شمالی آن‌قدر جنگل و ساحل‌های دیدنی دارد که برای گشت‌وگذار دقیق و جانانه در مناطق مختلفش به ماه‌ها و حتی سال‌ها زمان نیاز داریم. مثلاً شهرستان نور را گشته‌اید؟ از آنجا بازدید کرده‌اید؟ نور هم یکی از زیباترین شهرهای مازندران است که در آن آبشارها و رودها و البته جنگل‌های فراوانی وجود دارد. آبشار سواسره نور هم یکی از دیدنی‌های معروف و مشهور این خطه است. می‌خواهیم در این مقاله از آبشار سواسره برای‌تان بگوییم. پس اگر اهل طبیعت‌گردی هستید، تا انتهای نوشته با ما باشید.

آبشار سواسره را می‌شناسید؟

نمایی از

سواسره آبشار زیبایی است که حدود ۱۰۰ متر ارتفاع دارد و در شهرستان نور و نزدیک شهر بلده در شمال ایران جای خوش کرده است. آبشاری بلند و پرآب در بیشه و کوهستانی سبز و خوش‌آب‌وهوا دیدن دارد. ندارد؟

با سرزدن به سواسره چشم‌تان به جمال زیبایی‌های طبیعی مختلفی روشن می‌شود؛ طبیعتی سرسبز در دور و اطراف آبشار و انواع پرندگانی که صدای آوازشان در محیط پخش می‌شود. همه این‌ها هم در هوایی خنک و خوش‌بو در جریان است. شک نداریم که نسیم تازه این صحنه با خواندن جملات قبلی روی گونه‌های‌تان نشسته است. این‌طور نیست؟

آبشار سواسره کجاست؟

همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، آبشار سواسره در استان مازندران در نزدیکی شهر بلده با فاصله‌ای حدود ۵۳ کیلومتر از جاده هراز و حدود ۷۵ کیلومتر تا جاده چالوس قرار دارد. بنابراین فرقی نمی‌کند که از کدام جاده به سمت آبشار بروید؛ چون فاصله‌اش از هر دو جاده دیدنی شمال تقریباً به یک‌اندازه است.

بهترین زمان سفر به آبشار سواسره

نمایی از سفر به آبشار سواسره در فصل اردیبهشت

در بیشتر روزهای سال، هوای دور و بر آبشار سواسره سرد است. پس اگر می‌خواهید راهیِ این مکان شوید، باید لباس‌های گرم و مناسب به همراه داشته باشید. بهار به ویژه اردیبهشت بهترین زمان بازدید از آبشار سواسره است؛ بنابراین اگر برنامه سفرتان را در این زمان تنظیم کنید، از بازدید لذت بسیار بیشتری خواهید برد. از اردیبهشت تا آخر تابستان، هوای سواسره بی‌نظیر است.

البته زیبایی‌های این آبشار و بیشه حوالی‌اش در فصل‌های دیگر هم ادامه دارد. مثلاً پاییز آبشار سواسره به‌شدت دیدنی است؛ اما اگر قصد سفر به طبیعتی جانانه دارید و دوست ندارید که سرما و خطرات جاده شما را در مسیر تهدید کند، بهتر است که در زمستان به آبشار نروید. یادتان باشد که در حوالی آبشار خبری از فروشگاه‌های مختلف نیست. پس مجهز و ‌همراه با مواد غذایی مختلف به این منطقه بروید.

محلی‌ها هم همیشه حاضرند تا به گردشگران برای رسیدن به آبشار کمک کنند و حتی اگر میل به ماندن در این منطقه را داشته باشید، خانه‌های‌شان را به شما اجاره می‌دهند. با سرزدن به آبشار می‌توانید جاذبه های گردشگری سواسره را هم بیشتر ببینید. در ادامه از این جاذبه‌ها خواهید خواند.

جاذبه‌ های گردشگری سواسره چیست؟

نمایی از  قلعه پولاد

شمال را بیشتر به‌خاطر طبیعت سبزش دوست داریم؛ اما اگر کمی دقیق‌تر به گردشگری مشغول شویم، آثار تاریخی زیادی هم در این سرزمین سبز پیدا می‌کنیم. قلعه‌ها، کاخ‌ها و آثار باستانی زیادی در هریک از شهرها و روستاهای شمالی دیده می‌شود. در حوالی آبشار سواسره هم یکی از معروف‌ترین قلعه‌های تاریخی ایران قرار دارد. قلعه تاریخی بلده از روزگارهای دور برای‌مان به یادگار مانده و تا دوران صفویه هم از جلال و شکوه زیادی برخوردار بوده است.

نامش قلعه پولاد است که به آن قلعه نور هم می‌گویند و عمرش به بیش از ۷۰۰ سال می‌رسد. پولاد روی یک کوه ساخته شده و از اطراف به دره‌هایی گود و عمیق می‌رسد. شما طرفدار دیدن چنین مکان‌هایی هستید؟

اگر به دیدن آبشارهای مختلف علاقه دارید، یادتان باشد که کفش مناسبی هم در سفر به همراه داشته باشید. آبشار سواسره و آبشارهای دیگری که نام برده شد، سنگ‌هایی خیس و سُر دارند و اگر کفش‌تان مناسب نباشد، خدای‌نکرده دچار حادثه می‌شوید.

حال‌وهوای اطراف آبشار چطور است؟

سواسره یعنی نسیم صبح؛ پس اصلاً عجیب نیست که طبیعتی با هوای خوش و خنک، رودخانه‌های زیبا، آبشارهای متنوع و بیشه‌ای سبز و وسیع این نام را داشته باشد. آبشار سواسره هم بخشی از همین زیبایی‌هاست. اطراف مسیر آبشار پُر از گیاهان مختلفی است که بعضی از آن‌ها خاصیت‌های دارویی هم دارند. اهالی سواسره و روستاهای اطراف از این گیاهان استفاده‌های دارویی می‌کنند.

  • رودخانه ها و آبشارهای اطراف سواسره

آبشارهای دیگری در نزدیکی بلده و آبشار سواسره وجود دارند. مثلاً:

  • آبشار بطاهرکلا؛
  • آبشار یالرود؛
  • آبشار وسمیط؛
  • آبشار میناک.

البته جاذبه‌های گردشگری طبیعی حوالی آبشار سواسره فقط به آبشارها ختم نمی‌شوند. دیدنی‌های دیگری هم انتظارتان را می‌کشند. مثلاً رودخانه بطاهرکلا که ۲۰ کیلومتر طول دارد و از کوهی به‌نام رستم‌چال سرچشمه می‌گیرد، یکی از رودخانه های چالوس است که دیدنش خالی از لطف نیست. در مسیر این رودخانه، پیچ‌وتابی زیبا به‌وجود می‌آید که دیدنش خالی از لطف نیست.

  • جاذبه های طبیعی اطراف سواسره

در ۱۰کیلومتری جنوب بلده هم دیدنی کم نیست؛ روستای یالرود، روستایی سرسبز با طبیعتی که روحتان را جلا می‌دهد، یکی از این دیدنی‌هاست. روستاهای دیگری هم در نزدیکی آبشار سواسره وجود دارند مثل چل‌رود، کجور، تاکر و… . با رفتن به آبشار سواسره با یک تیر به چند نشان خواهید زد. قبول دارید؟

کسانی که عاشق رودخانه‌های چالوس و فضای آن هستند، با رفتن به آبشار سواسره از سمت جاده چالوس صحنه‌های بی‌نظیری از طبیعت و جاهای دیدنی مازندران را مشاهده خواهند کرد و در گشت‌وگذارشان از این بخش از مازندران می‌توانند شاهد زیبایی‌هایی دیگر هم باشند. مثلاً جاهای خوش آب و هوای چالوس نظیر لیست زیر را ببینند:

نمایی از دریاچه ولشت

نمایی از مرداب هسل

نمایی از آبشار یخ زده خور

  • آبشار نوجان؛
  • غار یخ مراد؛
  • و… .

جاهای دیدنی بلده نور را هم باید به خاطر داشته باشید و بدانید که بعد از گذر از بلده در مسیر، خانه‌هایی روستایی را می‌بینید که همگی از آبشار سواسره روان می‌شوند. زمانی که گذرتان به بلده می‌افتد، خوب است که دیدنی‌های دیگر آن را هم بشناسید و به آن‌ها سری بزنید. مثلاً:

  • عمارت خان‌بابا خان؛
  • مقابر سلاطین استندار؛
  • پل ولاشد؛
  • و… .

مسیر دسترسی آبشار سواسره

به‌طور کلی، از سه مسیر دسترسی می‌توانید راهی آبشار سواسره شوید:

  • جاده چالوس، چالوس به سمت نور، بلده، سواسره؛
  • جاده هراز، آمل، محمود آباد، پس از شهر نور، بلده، سواسره؛
  • جاده چالوس، نرسیده به سیاه بیشه، به سمت کمربن، پس از چندین روستای دیگر، بلده، سواسره.

این را هم بدانید که روستایی به نام سواسره وجود دارد که به آبشار سواسره نزدیک است. روستای سواسر کیاسر از روستاهای دهستان نرماب‌‌دوسر چهاردانگه ساری است.

هزینه ورودیرایگان
بهترین زمان سفرفصل بهار و تابستان
آدرسایران، استان مازندران، شهرستان نور، روستای بلده

نکته مهم

زمانی که راهی شمال و استان مازندران می‌شوید، هر جاده‌ای می‌تواند مسیر رسیدن به مقصدی زیبا باشد. انواع رودهای ایران، دشت‌های ایران، آبشارهای ایران و جنگل‌های ایران انتظارتان را می‌کشند و همین باعث می‌شود که این استان افسانه‌ای همیشه حرف‌های زیادی برای مسافران و دوست‌داران گردشگری داشته باشد.

اما نکته مهمی در بازدید از آبشار سواسره یا هر مکان طبیعی دیگری وجود دارد که ما در ره بال آسمان نسبت به آن به‌شدت حساس هستیم. نکته چیست؟ فرقی نمی‌کند که به سواسره می‌رویم یا هر نقطه دیگری از طبیعت. باید مراقب آن‌ها باشیم، از ریختن زباله خودداری کنیم، پلاستیک‌ها را در محیط رها نکنیم و اگر آتشی روشن می‌کنیم، قبل از ترک محل، حتماً خاموشش کنیم. درواقع ما باید پاسدار و نگهبان طبیعت زیبا باشیم. شاید فکر کنید که این حرف‌ها کلیشه‌ای است؛ اما باور کنید که نیست و مدام نیاز به گوشزدکردن دارد. همه ما گاهی سهل‌انگار می‌شویم و اگر به یکدیگر درباره اهمیت حفاظت از محیط‌زیست هشدار بدهیم و یادآوری‌های لازم را مطرح کنیم، قطعاً طبیعت‌دوستی در وجودمان بیشتر و بیشتر نهادینه می‌شود.

در بازدید از آبشار سواسره می‌توانید انبوهی از جنگل‌های سبز شمالی، آبشارهای دیدنی و زیبایی‌های طبیعی مختلف را ببینید که بسیار چشم‌نواز و هیجان‌انگیز است. حال بگویید از میان آبشارهای جذاب ایرانی، تابه‌حال موفق به دیدن کدام‌ها شده‌اید؟ سواسره را دیده‌ایاید؟ خوشحال می‌شویم خاطراتتان از این آبشار زیبا را با ره بال آسمان به اشتراک بگذارید.

سواسره از دیدنی‌های مازندران در نزدیکی روستای بلده است.

آبشارهای مختلف، دیدنی‌های جاده چالوس، نقاط گردشگری روستای بلده از جاذبه های گردشگری اطراف سواسره هستند.

اردیبهشت و تابستان بهترین زمان‌ها برای بازدید هستند.

بله، محلی‌ها خانه‌های خود را به گردشگران اجاره می‌دهند.

5/5 (1 نظر)
3 نظرات
  1. آرمان می گوید

    بلده شهر

    1. بانو تقیان می گوید

      آرمان عزیز، ممنون از تذکر بجای شما. در اولین فرصت متن رو ویرایش و به‌روزرسانی می‌کنیم.

  2. شاه علی می گوید

    سلام
    اصلا چنین آبشاری در منطقه بلده و جود ندارد و ده ها سایت به دروغ خبرسازی و کپی برداری کرده اند و به هر کدام هم تذکر داده ایم حاضر به حذف اطلاعات دروغ نیستند.

    در بلده هیچکس سواسره را نمی شناسد ولی شما به عنوان یک روستا معرفی کرده اید.

    محل نقشه هم مربوط به جای دیگری است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.