راهنمای سفر ساری | شهری که همیشه پر از تازگی است

0

شهرهای شمال کشور را باید یک گردنبند زمردین سبز و درخشان در نظر گرفت که بر گردن ایران آویخته و آن را مثل یک شاهزاده، باشکوه و زیبا کرده است. ساری که تقریباً در وسط این گردنبند شکوهمند قرار گرفته، سبزتر و زیباتر از هرجای دیگر ایران، با جاهای دیدنی و جاذبه های گردشگری فراوانش خودنمایی می‌کند. همین زیبایی‌ها سبب شده است در طول سال مسافران زیادی با خرید بلیط وسایل نقلیه مختلف مانند خرید بلیط هواپیما ساری به این شهر سفر کنند. ما هم امروز قصد داریم به این نقطه سبز و دل‌انگیز سفر کنیم. اگر دلتان برای قدم‌زدن در شهرهای شما و خیس‌شدن زیر باران نم‌نم بهاری‌اش تنگ شده، همراه ره بال آسمان باشید تا با هم خاطراتمان را مرور کنیم.

فهرست مطالب

ساری کجاست؟

به نقشه ایران نگاه کنید. مرکز استان مازندران، شهر ساری است که یکی از شهرهای بزرگ و پرجمعیت شمال ایران محسوب می‌شود. آب‌وهوای مطبوع، آثار تاریخی و مکان‌های گردشگری زیبا و متنوع، این شهر را به یکی از شهرهای گردشگری ایران تبدیل کرده است که در همه روزهای سال به‌خصوص در بهار و تابستان، پذیرای مسافران فراوانی از سراسر ایران است.

شهرستان ساری در شرق مازندران قرار گرفته و از شرق با شهرستان‌های میاندرود و نکا و از جنوب با استان سمنان، مرز مشترک دارد. این شهر از شمال به دریای مازندران می‌رسد و از غرب با شهرستان‌های قائمشهر و سوادکوه و جویبار همسایه است. ساری در کوهپایه‌های رشته کوه البرز واقع شده است.

آب و هوای ساری | معتدل خزری و بارانی

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

همه ما شهر ساری را با باران‌های مداومش می‌شناسیم. اصلاً همین بارندگی است که به این شهرستان آب‌وهوای معتدل خزری می‌دهد و آن را به یکی از مناطق دل‌پذیر شمال کشور تبدیل می‌کند. البته حداكثر بارندگی ساری در فصل پاییز است و حداقل آن در فصل بهار.

همه چیز در مورد شهر ساری

این شهر سرسبز تابستان‌های گرم و مرطوب و زمستان‌هایی نسبتاً سرد و خشک دارد که ممکن است با برف و یخبندان همراه باشد. ساری زیبا در ارتفاع ۳۲متری از سطح دریا قرار گرفته و میانگین دمای سالانه‌ ۱۵ درجه سانتی‌گراد دارد.

پوشش گیاهی | قدیمی‌ترین موجودات کره زمین و بازمانده عصر یخبندان

نتیجه وضعیت آب‌وهوایی و خاک ساری، پوشش گیاهی متنوع آن است. این شهر جلگه‌ها، مراتع، علفزارها و جنگل‌های زیادی دارد که انواع پوشش گیاهی را در خود جای داده است. از سمت جلگه‌ها به سمت ارتفاعات، جنگل‌های هیرکانی خودنمایی می‌کند که قدیمی‌ترین موجودات کره زمین و بازمانده عصر یخبندان هستند.

از گونه‌های گیاهی این شهر می‌توان به مازو، ممرز، افرا، آزاد، توسکا، شمشاد، نارون، نمدار، شاه‌بلوط و راش اشاره کرد. علاوه بر این، در جنگل‌های این شهر، درختانی مثل ازگیل، گردو، انار و تمشک می‌روید و می‌توان از میوه‌های آن‌ها استفاده کرد. گیاهانی مثل گل‌گاوزبان، گون، خاکشیر، گل پونه، گل ختمی‌، سپند، اشکنه و گل بنفشه، دیگر گیاهان تشکیل‌دهنده پوشش گیاهی این شهر هستند که بیشتر در جلگه‌ها دیده می‌شوند و خاصیت درمانی هم دارند.

پوشش جانوری | حیوانات متنوع

به دلیل نزدیکی با دریا و کوه، حیوانات متعددی در جنگل و دشت ساری زندگی می‌کنند و ماهیان مختلفی هم در آب‌های آن وجود دارد. تنوع جانوری این منطقه، آن را برای دوست‌داران حیات وحش به بهشتی زیبا تبدیل کرده است. حتی گاهی می‌شود رد پای بسیاری از حیوانات نادر را در جنگل‌های هیرکانی و کوهستان‌های این شهر دید.

حیواناتی مثل مرال، شوکا، پلنگ، گربه جنگلی، شنگ، گرگ، سیاه گوش و خرس قهوه‌ای، پرندگانی مثل قرقاول، دراج، فلامینگو، پلیکان خاکستری، کبک معمولی و کبک دری و آبزیانی مانند ماهی آزاد، قزل آلای خال قرمز، چالباش، فیل ماهی، مار ماهی دهان گرد، اردک ماهی و سس ماهی خزر از جمله گونه‌های جانوری این شهر هستند.

جاذبه های طبیعی ساری | هدیه مادر طبیعت به انسان

مگر می‌شود نقطه‌ای در شمال ایران وجود داشته باشد و جاذبه طبیعی در آن نشود سراغ گرفت. وجب‌به‌وجب خاک ساری دیدنی و زیباست و می‌شود برای هر کدام مقاله‌هایی مجزا نوشت. خیلی از این جاذبه‌ها را در همین مجله برایتان معرفی کرده‌ایم. در ادامه فقط به چند نقطه شاخص و مهم در این شهر زیبا اشاره می‌کنیم.

  • چشمه های باداب سورت

در جهان فقط در ۴ کشور ترکیه (چشمه پاموکاله دنیزلی)، نیوزلند، آمریکا و ایران می‌شود چشمه های طبقاتی و پلکانی پیدا کرد. این چشمه هفت‌رنگ زیبا در ساری، دهستان پشت کوه، بخش چهاردانگه و در روستای سورت قرار دارد. اطراف این چند چشمه‌ها پوشیده از درختچه‌های زرشک وحشی است. خیلی از گردشگران، چشمه های باداب سورت را به خاطر رنگ زیبای نارنجی‌شان دوست دارند. علت تغییر رنگ آب در این منطقه هم غلظت زیاد رسوبات اکسید آهن است که آب آن را از لحاظ رنگ، بو، مزه متفاوت می‌کند.

یکی از این چشمه ها پرآب‌تر است و آب بسیار شوری هم دارد. این چشمه، استخری با قطر حدود ۱۵ متر دارد که در تابستان‌ها از آن برای آبتنی استفاده می‌کنند. آب باداب سورت خاصیت درمانی دارد. جالب است که چشمه دیگری در بالادست و شمال غربی این چشمه واقع شده و مزه آن ترش و رنگ آن قرمز و نارنجی است.

  • دریاچه الندان

آبندان پله یا دریاچه الندان یکی دیگر از جاهای دیدنی ساری است که باید سراغش را از روستای الندان بخش چهاردانگه‌ از شهرستان ساری گرفت. نکته مهمش این است که این دریاچه بیشتر از ۲.۵ میلیون سال قدمت دارد و در لیست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است. اگر بخواهیم به نکته جالبش هم اشاره کنیم، باید بگوییم آب‌ این دریاچه از رودخانه تأمین نمی‌شود و فقط بارش باران آن را پر و سیراب می‌کند. در واقع جنس خاک این منطقه و نوع زمین اطراف آن به گونه‌ای است که بعد از هر بارش، آب به سمت این دریاچه سرازیر شده و آن را پر می‌کند.

  • آبشار اوبن

یکی دیگر از جاهای دیدنی ساری و جاذبه طبیعی این شهر زیبا، جنگل راش و آبشار اوبن است که در منطقه حفاظت‌شده دودانگه قرار گرفته است. این آبشار از زیباترین آبشارهای استان مازندران است که آب آن از چشمه طبیعی بالادست خود تأمین می‌شود و بعد از طی مسیری به روردخانه شیرین رود می‌ریزد. این آبشار در میان درختان سر به فلک کشیده جنگل قرار دارد. برای تماشای آبشار اوبن کافی است به روستای سنگده بروید.

  • پارک جنگلی شهید زارع

پارک جنگلی شهید زارع، یکی دیگر از جاذبه های گردشگری ساری است که در شرق این شهرستان جا خوش کرده و به خاطر قرارگرفتن در نزدیکی تپه‌های جنگلی کم‌ارتفاع دامنه البرز، از زیباترین پارک‌های جنگلی ‌ایران محسوب می‌شود. مساحت این پارک ۷۰ هکتار است و پوشش گیاهی متنوعی مثل بلوط، انجیلی، کاج تهرانی، زربین دارد.

  • منطقه سلیمان تنگه و سد شهید رجایی

سد شهید رجایی ساری

شاید شما هم مثل خیلی از مسافران دیگر از وجود این منطقه بی‌خبر باشید. در ۴۰کیلومتری جنوب ساری منطقه‌ای وجود دارد که یکی از زیباترین جاذبه‌های طبیعی استان مازندران است. شالیزارهای زیبا، جنگل‌های سبز و انبوه، رودخانه پرآب، روستاهای زیبا و دریاچه بزرگ سد شهید رجایی از جمله زیبایی‌های این منطقه هستند. دریاچه سد شهید رجایی به دلیل قرارگرفتن در یک منطقه جنگلی از زیبایی خاصی برخودار است و برای تفریحات آبی، محیط مناسبی به شمار می‌رود.

تاریخچه ساری | ساری در گذر زمان

تاریخچه شهر ساری

شهر ساری یکی از شهرهای قدیمی استان مازندران است که با بیش از ۶هزار سال قدمت از قدیمی‌ترین شهرهای شمال ‌ایران محسوب می‌شود. این شهر قبل از تاج‌گذاری قاجار پایگاه آغامحمدخان محسوب می‌شد و جاذبه‌های تاریخی زیادی از آن دوران به یادگار دارد. در نقشه‌های جغرافیایی به‌جامانده از زمان هخامنشیان، تنها یک شهر کنار دریای خزر وجود دارد که «زادکارتا» نام دارد و مکان جغرافیایی آن مطابق بر جایگاه امروزی ساری است.

آل طاهر و پادشاهان آل زید در قرن سوم، ساری را به‌عنوان پایتخت خود انتخاب کردند و آل باوند هم تا سال ۶۳۵ هجری این شهر را مرکز حکومت خود می‌دانستند. البته با وجود پیشینه تاریخی قوی، رشد شهر ساری بعد از دوره قاجاریان بود. شاید شما هم بدانید که این شهر اولین شهری بود که ساخت راه آهن از آنجا شروع شد. تا دوره صفویان، مردم ساری به زبان طبری صحبت می‌کردند؛ اما پس از نابودی سلسله باوندیان که از حامیان این زبان به شمار می‌رفتند، زبان فارسی و مازنی جای این زبان را گرفت.

مشاهیر | ستارگان آسمان علم در ساری

مسجد جامع ساری و مشاهیر شهر ساری

ساری در بیشتر زمینه‌ها مشاهیر بزرگی دارد و مهد انسان‌های بزرگی است که نامشان در تاریخ زنده است. شیخ فضل‌الله نوری یکی از مشاهیر ساری است که در قریه لاشک کجور به دنیا آمد و بعد از گذراندن مراحل علمی‌، به درجه اجتهاد رسید و از علمای بزرگ مبارزه علیه استعمار شد.

بهاءالدین محمدحسن‌بن‌اسفندیار مؤلف تاریخ طبرستان هم یکی از بزرگ‌مردان ساری است و از مورخان مشهور ‌اواخر قرن ششم و اوایل قرن هفتم محسوب می‌شود. شیخ‌العجم، شاعر زبردست مازنی؛ ابوحفص عمربن فرخان طبری مهندس، منجم و طراح شهر بغداد؛ مرزبان‌بن‌رستم پریمی، نویسنده معروف قرن چهارم؛ احسان‌الله‌خان دوستدار، از افراد تاثیرگذار جنبش جنگلی؛ محمدرضا وطن دوست، نویسنده و کارگردان سینما؛ مجید ترکان، قهرمان جهان در رشته کشتی و ماریا خرسند مدیر برجسته فناوری اطلاعات در کمپانی اریکسون از دیگر بزرگان ‌ایرانی و مشاهیر ساری هستند.

آثار تاریخی | یادگار اجداد

  • میدان ساعت ساری

اگر به دنبال نماد شهر ساری می‌گردید، سراغ میدان ساعت آن در مرکز شهر برویید. داستان از این قرار است که در سال ۱۳۰۹ در محل کنونی این میدان، برجی ۲۵متری وجود داشت که روی آن اذان می‌گفتند. ساعتی نیز روی آن وجود داشت که توسط شخصی به اسم میراف ‌از روسیه ساعتی آورده بود که روی این برج نصب کردند. شهرداری این برج را در سال ۱۳۴۴ به بهانه خرابی ساعت تخریب کرد. بعد‌ها در سال ۱۳۵۵ مجدداً از روی نقشه قدیمی برج جدید را ساختند.

  • شاطر گنبد

تصویر برج زیبای شاطر گنبد ساری

شاطر گنبد، جاذبه گردشگری ساری است. این بنا در واقع آرامگاهی متعلق به قرن نهم و زمان تیموریان است. برج مستطیلی شاطر گنبد در روستای بالادرزا از بخش مرکزی و در یک کیلومتری جنوب شهر ساری قرار دارد. بنای این برج، چهار ضلعی است و برای ساخت آن از آجر و گچ استفاده کرده‌اند. تزئینات این برج نیز نشان از هنر معماری ‌ایرانی دارد و از جمله بناهای با ارزش منطقه محسوب می‌شود.

  • برج رسکت

یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی شهرستان ساری، برج رسکت است که از سده پنجم برایمان به یادگار مانده است. این بنا هم در روستای رسکت در بخش دودانگه ساری قرار دارد. به گفته مردم این منطقه در سال ۲۳۱ شهاب سنگی در کنار این برج سقوط کرد که به نام اسپهبد شروین معروف شد. برخی از محققان این برج را یادمانی چندمنظوره از سقوط شهاب سنگ می‌دانند. این برج با ۱۸ متر ارتفاع در شیب تند کوهی سنگی ساخته شده است. آرامگاه این برج، محل دفن یکی از شهریاران آل باوند است.

  • عمارت کلبادی

خانه کلبادی ساری در مرکز شهر و نزدیک میدان اصلی در محله‌ای به نام آب انبار نو قرار دارد و از قدمتی ۱۲۰ساله برخوردار است. یکی از امرای ارتش دوره قاجار، این بنا را برای فرزندش ساخت و امروزه به‌عنوان اداره میراث فرهنگی از آن استفاده می‌شود. معماری ساخت اتاق‌ها، گرمابه، حجره‌ها، شاه نشین، حیاط، اصطبل و پنجره‌ها و اُرُسی‌ها، نشان از هنر معماری ‌ایرانی داشته و یکی از زیباترین بناهای به‌جا‌مانده از دوره قاجار است.

 اماکن مذهبی ساری | نمادی از مذهب در شهر

  • مسجد جامع عباسی

یکی از آثار مذهبی شهر ساری، مسجد جامع عباسی یا مسجد تاریخی امام حسن مجتبی است که بخشی از مجموعه تاریخی فرح‌آباد محسوب می‌شود. قدمت این مسجد به دوره صفویان برمی‌گردد و بر اساس سبک معماری مسجد امام اصفهان ساخته شده است. در ساخت این مسجد از آجر و ملات ساروج استفاده شده و در زمینی مستطیل شکل به ابعاد ۶۵ در ۷۵ متر قرار دارد. معماری این مسجد به سبک چهار ‌ایوانی بوده و سردر ورودی بزرگی دارد. همچنین در حیاط این مسجد، حجره‌هایی یک طبقه وجود دارد که برای درس‌خواندن طلاب در نظر گرفته شده است.

  • برج سلطان زین العابدین

یکی از بناهای تاریخی و مذهبی شهرستان ساری، برج سلطان زین العابدین است که در محدوده مرکزی ساری و ضلع شمالی خیابان جمهوری اسلامی قرار دارد. این بنا در سال ۸۴۹ق ساخته شده و از یک گنبد هشت وجهی هرمی تشکیل شده است. هنر به‌کاررفته در این برج و کاشی‌کاری و منبت‌کاری آن نشان‌دهنده هنر اصیل ‌ایرانی است. این برج، آرامگاه و مدفن سلطان زین العابدین فرزند میر بزرگ مرعشی آمل است که از جمله سادات مرعشی به شمار می‌رفتند.

  • امامزاده یحیی ساری

از دیگر مکان های مذهبی و تاریخی شهرستان ساری، امامزاده یحیی است که در نزدیکی برج سلطان زین العابدین قرار گرفته و بر اساس کتیبه موجود در آن، مقبره امامزاده یحیی و برادر و خواهر وی، از فرزندان و نوادگان امام موسی کاظم(ع) است. بنای این امامزاده دایره‌ای شکل بوده و گنبد هرمی ‌چند ضلعی با ارتفاع ۲۰ متر روی آن قرار دارد. همچنین این بنا با حاشیه‌‌های تزئینی و مقرنس تزیین شده و در عین سادگی، زیبایی خاصی دارد.

  • تکیه پهنه کلا

تکیه پهنه کلا یا حسینیه پهنه کلا یکی دیگر از اماکن مذهبی ساری است که در واقع حسینیه‌ای در جنوب شهرستان ساری و در روستای پهنه‌کلای شمالی است و تا ساری حدود ۱۰ کیلومتر فاصله دارد. به گفته افراد محلی، این تکیه مقدس بوده و در قدیم از همه جای مازندران و روستاهای اطراف برای زیارت و شفاگرفتن بیماران به این تکیه مراجعه می‌کردند.

لباس محلی ساری | رنگارنگ و زیبا

لباس محلی مردم خطه مازندران، در عین پوشیدگی از زیبایی خاصی برخودار است و رنگ‌های آن برگرفته از رنگ‌های زنده طبیعت است. اگرچه امروزه لباس‌های مدرن جایگزین لباس‌های محلی شده‌اند؛ اما هنوز هم در بعضی از روستاهای اطراف این شهر، برخی از زنان از لباس محلی استفاده می‌کنند.

شلیته یا چرخی شلوار، دامن پرچین و کوتاهی است که زنان این منطقه می‌پوشیدند و زیر آن تمبان تنگه یا پشمبال استفاده می‌کردند. جومه، نیم ساق، نیم تنه، کلیجه، چادر شو، چارقد، چاروق و پاتوئه از دیگر اجزای پوشاک زنان این خطه است. مردان نیز با توجه به نیاز خود از شلوار یا تمان یا پشمبال، چوخت یا کولک، لباده، بوشلوق، کلاه نمدی یا شب کلاه استفاده می‌کردند.

موسیقی | شورانگیز و روح‌افزا

در مازندارن هم مثل خیلی از نقاط ‌ایران، موسیقی با زندگی مردم عجین شده و در شالیزار، جنگل، کوه، دریا و مراسم شادی و عزا نقش مؤثری دارد. از جمله مراسم‌های سنتی، اجرای موسیقی مقام خوانی، کتولی، چاووش خانی، نوروز خوانی و تعزیه را می‌شود نام برد.

غذاهای ساری | ترش و تازه

خوبی طعم غذاهای سنتی شمال، بر هیچ کسی پوشیده نیست، مخصوصاً سرو انواع چاشنی‌های بومی‌ در کنار این غذاها طعم و مزه‌ بی‌نظیر آن‌ها را چند برابر می‌کند. غذاهایی مثل خورشت سیر انار، بشته واش، شیشه ناز، مالابیج، بیج بیج، ترش سماق، باقلا وابیج، کدو بره، ناز خاتون، دوپتی، اسپناساک و خورشت آلو از جمله غذاهای محلی این خطه هستند که توصیه می‌کنیم در سفر به ساری، حتماً آن‌ها را امتحان کنید.

رستوران در ساری | طعم‌های تازه و بی‌نظیر

شمال ایران در همه فصل‌های سال مسافرخیز است و همین موضوع باعث شده در جای‌جای شهر ساری رستوران‌ها و فست‌فودی‌های متنوع وجود داشته باشد. به جرئت می‌شود گفت که تعداد این رستوران‌ها و سالن‌های غذاخوری به بیشتر از صد گزینه برسد. در بین همه این رستوران‌ها برحسب گزارش مسافران ومیزان رضایتشان، چند رستوران معروف‌تر را به شما معرفی می کنیم.

  • رستوران حاج حسن

رستوران حاج حسن که در ۲ کیلومتری جاده ساری به نکا قرار دارد، از نظر مسافران، بهترین رستوران این شهر شناخته شده است. فضای داخلی و بیرونی رستوران بسیار باصفاست و کارکنان و مدیریت بسیار مهربان و اخلاق‌مداری دارد.

  • رستوران مارشو

اگر دلتان می خواهد غذاهای خانگی و اصیل ساری را تجربه کنید به خیابان ۱۵ خرداد، خیابان پیام نور (بیست متری اول)، ابتدای خیابان بهمن غربی بروی و در آنجا سراغ رستوران مارشو را بگیرید. قیمت منوی رستوران در قبال غذایی که به شما تحویل می دهد بسیار معقول و منصفانه است.

  • رستوران شالی

هرچند حیف است کسی در سفر شمال باشد و سراغ غذای فرنگی را بگیرد؛ اما اگر یک درصد هم خواستید در کنار غذاهای ایرانیِ غذای فرنگی هم سفارش دهید، به رستوران شالی بروید. این رستوران سلف سرویس در جاده دریا و مرکز خرید پردیس قرار دارد.

اقامت در ساری | بهترین تجربه عمر

به همان میزان که در ساری رستوران‌های زیادی هست، هتل‌ها و اقامتگاه‌های فراوانی هم وجود دارد که خیال شما را بابت اسکان راحت می کند. برای اقامت در ساری می‌توانید به هتل و مهمان‌سرا یا اقامتگاه‌های بومگردی مراجعه کرده یا ویلا اجاره کنید.

انتخاب با خودتان است؛ اما اگر خواستید به هتل بروید، مجموعه هتل چهار ستاره سالاردره، هتل سه ستاره اسرم و هتل بادله از هتل‌های ساری هستند که در دل طبیعت قرار گرفته‌اند و امکانات خوبی هم دارند. اگر دوست دارید در اقامتگاه‌های بومگردی باشید، خانه روستایی عالی کلای ساری در روستای عالی کلا و اقامتگاه بومگردی سورت در روستای مال خاست آماده پذیرایی از شما هستند.

سوغاتی ساری | یادگار سفر

بسیاری از مردم، سوغات ساری را با کلوچه می‌شناسند و ساری نیز به‌عنوان یکی از شهرهای شمالی، کلوچه‌های خوشمزه‌ای دارد؛ اما علاوه بر کلوچه، ساری سوغاتی‌هایی مثل ازگیل، گزنه، انواع ترشی، لواشک، عسل و برنج هم دارد که می‌توانید از مراکز خرید این شهر آن‌ها را تهیه کنید.

مراکز خرید ساری | هم فال و هم تماشا

ساری به‌عنوان یکی از شهرهای گردشگری ‌ایران، بازارها و مراکز خرید متعددی دارد که گردشگران می‌توانند از آن‌ها سوغات و وسایل ضروری خود را تهیه کنند. بازار ترکمن‌های ساری، بازار بزرگ امام رضا، بازار بزرگ ماهی فروشان، بازار نرگسیه و رجایی، بازار روز راه‌آهن و کشاورز، بازار الهیه و مرکز خرید پاریس از جمله مراکز خرید ساری هستند که مردم برای خرید به آن‌ها مراجعه می‌کنند.

مسیرهای دسترسی به ساری | سفر به سرزمین همیشه سبز و چشم‌نواز

خوشبختانه ساری یکی از شهرهایی است که مسیرهای دسترسی خوبی دارد و تقریباً با هر نوع وسیله نقلیه می‌توانید خودتان را به آن برسانید.

  • هواپیما ساری

اگر قصد دارید با خرید بلیط هواپیما ساری به این شهر سفر کنید، فرودگاه بین‌المللی دشت ناز آماده انجام همه پروازها در این مسیر است. همان طور که متوجه شدید، این فرودگاه یک فرودگاه بین‌المللی است که هر روز به شهرهای تهران و مشهد و بالعکس پرواز دارد. شیراز، اهواز، کرمانشاه، عسلویه، بندرعباس و کیش از دیگر شهرهایی هستند که با این شهر تردد هوایی دارند.

  • قطار ساری

ساری اولین شهر ‌ایران است که راه آهن سراسری از آن جا شروع شد و در واقع یکی از قدیمی‌ترین خطوط ریلی‌ایران را دارد. با خرید بلیط قطار ساری تقریباً می‌توانید از تمامی ایستگاه‌های کشور، به این ‌ایستگاه برسید و از تاریخی‌ترین ‌ایستگاه‌های راه آهن کشور دیدن کنید.

مسیر راه آهن تهران به ساری، بدون شک زیباترین مسیر ریلی کشور است که از مسیر پر پیچ و خم کوه‌های البرز شروع می‌شود، از روی پل‌ تاریخی ورسک و سه خط طلا عبور می‌کند و بعد از گذشتن از جنگل‌های سرسبز منطقه سوادکوه، شما را به این شهر می‌رساند. چشم‌اندازهای زیبایی که از پنجره قطار مشاهده می‌کنید در کنار تونل‌ها، دره‌ها و رودها، خود این مسیر را به یک جاذبه گردشگری تبدیل کرده است که به‌خودی‌خود هیجان‌انگیز است.

  • مسیر جاده ای

برای رفتن به شمال، خیلی‌ها ترجیح می‌دهند که با ماشین شخصی سفر کنند یا بلیط اتوبوس ساری را بخرند و راهی شوند تا در طول مسیر هم از دیدن مناظر طبیعی لذت ببرند. برای این کار از دو جاده قدیمی ‌هراز و فیروزکوه می‌شود استفاده کرد. اگر مبدأ سفر خود را تهران در نظر بگیرید، لازم است که یک مسیر جاده‌ای ۲۴۷کیلومتری را از تهران تا ساری طی کنید.

جدا از این دو جاده، جاده سمنان به ساری هم یکی از مسیرهای امن و دیدنی است که می‌تواند بهانه‌ای باشد برای بازدید از این شهر زیبا و تاریخی. علاوه بر این شما می‌توانید مسیر تهران به سمت کرج را انتخاب کرده و از ابتدای کرج، با استفاده از جاده زیبای چالوس، به ساری برسید. انتخاب با خودتان است!

به پایان آمد این دفتر و حکایت از ساری زیبا و سرسبز همچنان باقی است. شما چقدر این شهر را می‌شناسید؟ چه خاطراتی از آن دارید؟ برای ره بال آسمان و همراهان وفادار و همیشگی‌اش از لحظات خوش سفر و بازدید از جاهای دیدنی ساری و جاذبه های گردشگری آن بگویید.

۱. بهترین زمان سفر به ساری چه فصلی است؟

در همه فصل‌های سال مخصوصاً در بهار و تابستان می‌شود به ساری سفر کرد و از جاذبه‌های آن لذت برد.

۲. جاذبه های طبیعی ساری کدامند؟

جاذبه های طبیعی ساری بسیار زیاد هستند. از جمله آن‌ها می‌توان به چشمه های باداب سورت، دریاچه الندان، آبشار اوبن، پارک جنگلی شهید زارع و منطقه سلیمان تنگه و سد شهید رجایی اشاره کرد.

۳. جاهای دیدنی تاریخی ساری کدامند؟

میدان ساعت، شاطر گنبد، برج رکست و عمارت کلبادی از نمونه‌های آثار تاریخی ساری هستند.

۴. اماکن مذهبی ساری کدامند؟

مسجد جامع عباسی، برج سلطان زین العابدین، امامزاده یحیی و تکیه پهنه کلا.

۵. بهترین رستوران های ساری کدامند؟

شمال ایران در همه فصل‌های سال مسافرخیز است و همین موضوع باعث شده در جای‌جای شهر ساری رستوران‌ها و فست‌فودی‌های متنوع وجود داشته باشد. رستوران حاج حسن، رستوران شالی و رستوران مارشو از پرطرف‌دارترین آن‌ها از دیدگاه مسافران است.

۶. سوغات ساری کدامند؟

بسیاری از مردم، شمال را با کلوچه می‌شناسند و ساری نیز به‌عنوان یکی از شهرهای شمالی، کلوچه‌های خوشمزه‌ای دارد؛ اما علاوه بر کلوچه، ساری سوغاتی‌هایی مثل ازگیل، گزنه، انواع ترشی، لواشک، عسل و برنج هم دارد که می‌توانید از مراکز خرید این شهر آن‌ها را تهیه کنید.

مازندران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.