غذاهای محلی شیراز | از کلم پلو تا آش انار

0

شیراز یکی از زیباترین شهرهای استان فارس است و در طول سال افراد زیادی با خرید بلیط هواپیما شیراز یا دیگر وسایل نقلیه عمومی به این شهر سفر می‌کنند. سفر به شیراز فقط شامل بازدید از مقبره حافظ یا تخت جمشید نخواهد بود. بد نیست بدانید مردم شیراز علاوه‌بر داشتن طبع شاعری و عاشقی، بسیار خوش‌خوراک هستند و دست‌پخت عالی و معرکه‌ای دارند! پس در سفر به شیراز باید خودتان را برای مقدار کمی اضافه وزن در حدود 4-5 کیلوگرم آماده کنید! با ما همراه باشید تا غذاهای محلی شیراز را بهتر بشناسید.

غذاهای محلی شیراز را بهتر بشناسید

غذاهای معروف شیراز اکثراً خوشمزه و عامه‌پسند هستند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با هر یک از غذاهای سنتی شیرازی آشنا کنیم. البته هدف ما دستور‌پخت نیست. بلکه می‌خواهیم طعم و مواد اولیه هر یک از غذاهای سنتی شیراز را به شما معرفی کنیم تا در سفر به شیراز وقت خود را برای چشیدن طعم‌های مختلف هدر ندهید و از همان اول به غذاهای مدنظرتان حمله کنید! پس پیش به سوی حمله!

  • اسفندی پلو

عکس اسفندی پلو شیراز

اسفندی پلو یکی از غذاهای محلی شیراز است. این غذا در تمامی استان فارس شهرت دارد. بد نیست بدانید چنان رسم است که در روز اول اسفند ماه، این غذا تهیه و آماده می‌شود. در این غذای خوشمزه از گوشت گوسفند، پیاز و 7 نوع غله مختلف استفاده می‌کنند. معمولاً در دستور اصلی این غذا، عدس، لوبیا سفید، نخود، ماش، گندم، جو و برنج وجود دارد. این غذا یک غذای بسیار مقوی است و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

  • اشکنه شیرازی

عکس اشکنه شیرازی

اشکنه را هم در زمره غذاهای محلی شیراز و هم غذاهای سنتی تهران قرار می‌دهند. البته جالب است بدانید طرز تهیه اشکنه شیرازی با اشکنه تهرانی تفاوت دارد. به‌صورت کلی اگر بخواهید تفاوت بین اشکنه شیرازی و تهرانی را بدانید، باید به رنگ آن توجه کنید. رنگ اشکنه تهرانی قرمز و رنگ اشکنه شیرازی سبز است. اشکنه شیرازی به‌صورت تیلیت خورده می‌شود. یعنی باید نان را خرد کنید و همانند آبگوشت درون کاسه بریزید. سپس چند ملاقه اشکنه روی آن بریزید و نوش جان کنید.

اشکنه با پیاز بسیار مزه می‌دهد. پس مثل رسم قدیم، یک پیاز را با مشت بشکنید و میل کنید! در این غذا شنبلیله خشک، تخم‌مرغ، زردچوبه، مقداری آرد و پیاز وجود دارد. معمولاً کمتر کسی پیدا می‌شود که از طعم این غذای خوشمزه لذت نبرد.

  • آش انار

عکس آش انار

آش انار یکی دیگر از غذاهای محلی شیراز که معمولاً در شب یلدا آن را تهیه می‌کنند. آش انار جزء غذاهای پردردسر محلی محسوب می‌شود. به همین خاطر بسیاری از خانم‌ها از پختن این آش فراری هستند! از لپه، عدس و برنج به‌عنوان مواد اصلی آش استفاده می‌شود. برای طعم‌دار‌کردن آش نیز رب انار، پیازداغ، ادویه و تخم گشنیز را به کار می‌گیرند.

در نهایت هم مقداری گوشت چرخ‌کرده به آن اضافه می‌کنند. اضافه‌کردن چند دانه انار به‌عنوان تزئین نهایی، فوت آخر کوزه‌گری بانوان هنرمند شیرازی است. این آش بسیار مقوی است و طعمی نسبتاً ترش دارد.

  • آش سبزی

عکس آش سبزی شیراز

تقریباً تمام آش‌ها سبزی دارند! انگار که این غذا می‌خواسته در بین غذاهای سنتی شیراز، گمنام باقی بماند! با شنیدن اسم این آش منتظر توضیحات بیشتر از نام آن هستیم! بد نیست بدانید آش سبزی یک صبحانه معروف شیرازی محسوب می‌شود. اگر انواع آش را می‌شناسید، باید بدانید که آش سبزی شیرازی، شباهت بسیاری به آش شله‌قلمکار دارد. این آش را به‌صورت سرد یا گرم سرو می‌کنند.

آش سبزی بیشتر از سبزی، گوشت دارد و بسیار مقوی است؛ پس اگر روز خود را با این آش شروع کنید، تا آخر روز توپ هم شما را تکان نمی‌دهد!

  • آش ماست

عکس آش ماست شیراز

آش ماست یک دعوای اساسی بین مردم کردستان و مردم شیراز است! انگار که مسابقه طناب‌کشی هست. یک طرف اهالی شیراز آش ماست را به‌سمت خود می‌کشند و از طرف دیگر مردم کردستان تلاش خود را می‌کنند! به هر صورت آش ماست را می‌توان یکی از غذاهای سنتی شیراز دانست. این آش دارای سبزیجات همیشگی همانند تره، گشنیز، جعفری و نعناع است. از لپه و برنج به‌عنوان مواد اصلی این آش استفاده می‌شود.

همان طور که انتظار می‌رود، مقداری ماست که ترجیحاً ماست محلی است، به آش اضافه می‌شود. در نهایت هم داخل آن گوشت چرخ‌کرده تفت‌داده‌شده می‌ریزند. این آش یک بمب پروتئین محسوب می‌شود! الحق که غذاهای سنتی چقدر برای بدن مفید بودند.

  • آش دوغ

عکس آش دوغ شیراز

 

قضیه طناب‌کشی بخش قبلی را به یاد دارید؟! درباره آش دوغ به‌جای طناب‌کشی، یک دعوای اساسی به وجود می‌آید! بسیاری از شهرهای کشور همانند اردبیل، تبریز و البته شیراز مدعی هستند آش دوغ به آن‌ها تعلق دارد. ما متوجه شدیم آش دوغ به همه ما که عاشق آن هستیم تعلق دارد! برخلاف آش‌های قبلی، در این آش خبری از گوشت نیست. این یک خبر خوب برای گیاه‌خواران عزیز است.

آش دوغ بسیار ساده تهیه می‌شود. از نخود و برنج به‌عنوان پایه اصلی آش استفاده می‌کنند. طعم اصلی آش هم به‌خاطر سیر، پیاز، نعناع و البته سبزی است. در نهایت نیز دوغ محلی به آن اضافه می‌شود و آش شما آماده است! آش دوغ را می‌توان منبع عالی کلسیم دانست.

  • آلبالو پلو

عکس آلبالو پلو شیراز

آلبالو پلو یکی از غذاهای معروف شیراز است! هیچ شهری به‌غیر از شیراز، مدعی این غذا نیست و البته همه شهرها عاشق آن هستند! ما که با دیدن عکس این غذای خوشمزه گرسنه شدیم، شما را نمی‌دانیم! آلبالو پلو از ترکیب برنج، آلبالوی بدون‌ هسته و گوشت قلقلی تهیه می‌شود. البته برخی از افراد این غذا را با مرغ پخته ریش‌ریش‌شده نیز تهیه می‌کنند. آلبالو پلو یک غذای تابستانی است و ترجیحاً آن را با آلبالو تازه آماده می‌کنند. البته اگر در زمستان دلتان آلبالو پلو خواست، می‌توانید از آلبالوی فریزشده استفاده کنید.

  • پاچه پلو شیرازی

عکس پاچه پلو شیرازی

اگر می‌خواهید درباره پاچه پلو بدانید، بهتر است کالری، رژیم، چاقی، لاغری و شاید سلامتی را کنار بگذارید! در بین غذاهای محلی شیراز می‌توان پاچه پلو را پرکالری‌ترین غذای سنتی شیراز دانست! این غذا در حقیقت از ترکیب برنج، کله‌پاچه و مقدار بسیاری طعم‌دهنده تهیه می‌شود. آلو بخارا، برگه زردآلو، کره، سوسنبر، گلپر و قره‌قوروت جزء مهم‌ترین طعم‌دهنده‌های این غذای سنگین و خوشمزه هستند.

  • دمپختک

عکس دمپختک شیرازی

زمانی که به فهرست غذاهای معروف شیراز نگاه کنید، قطعاً نام دمپختک به چشمتان می‌خورد. این غذا را در هر شهر به‌نوعی خاص تهیه می‌کنند و البته همه طعمی مشابه دارند. دمپختک را بسیاری با نام دمی باقلا نیز می‌شناسند. در این دمی فقط از باقالی خشک یا همان باقالی زرد، برنج، پیاز و زردچوبه استفاده می‌شود. دمپختک را برخی با تخم‌مرغ نیمرو، برخی با ترشی و بعضی دیگر همانند شیرازی‌های عزیز با گوشت میل می‌کنند.

جالب است بدانید بر اساس ذائقه خاص غذایی مردم شیراز، دمپختک شیرازی برگ کلم، عدس، هویج و لوبیا نیز دارد. در نهایت آن را با گوشت مرغ یا گوسفند میل می‌کنند. دمپختک شیرازی را می‌توان متفاوت‌ترین دمی باقلا دانست که البته بسیار لذیذ و خوشمزه است.

  • دو پیازه آلو

عکس دو پیازه آلو شیرازی

غذاهای محلی شیراز معمولاً خوش‌‌قیافه هستند و اشتهای آدم را باز می‌کنند. واقعاً که این مقاله حسابی ما را گرسنه می‌کند! دو پیازه آلو جزء غذاهای معروف شیراز است. خب به نظرتان مواد اولیه این غذا چیست؟ آلو؟ پاسخ اشتباه است. این غذا اصلاً آلو ندارد! جالب است بدانید در شیراز، به سیب‌زمینی، آلو گفته می‌شود! دو پیازه آلو را نیز فقط از سیب‌زمینی، پیاز‌داغ و گاهی گوجه با رب آن تهیه می‌کنند. دو پیازه آلو را با نان تازه، سبزی و خیار‌شور میل می‌کنند و طعمی عالی دارد.

  • رب پلو

عکس رب پلو شیرازی

خب نگران نباشید، قرار نیست فقط رب و پلو نوش جان کنید! رب پلو یکی دیگر از غذاهای محلی شیراز است. این غذا نیز همانند سایر غذاهای سنتی شیراز، خیلی مقوی است و انرژی بسیاری به شما می‌دهد. در طبخ این غذا از مرغ، برنج، رب انبار، گردو، کشمش و ادویه‌های گرم همانند کاری استفاده می‌شود. شاید هر کسی با این غذا ارتباط برقرار نکند؛ اما بسیار مقوی، گرم و پرخاصیت است.

  • شکر پلو

عکس شکر پلو شیرازی

اگر در محرم به شیراز سفر کنید، قطعاً می‌توانید طعم شکر پلو را بچشید. شکر پلو یکی از غذاهای سنتی شیراز است. این غذا از نظر ظاهری، شباهت بسیاری به شیرین پلو، مانی پلو، مرصع پلو یا هویج پلو دارد. معمولاً این غذا در محرم برای نذری یا در ماه رمضان به‌عنوان سحری طبخ می‌شود.

شکر پلو بسیار خوشمزه است و عطر بسیاری هم دارد. در طبخ این غذا از برنج، شکر، گلاب، خلال نارنج، خلال بادام و خلال پسته استفاده می‌شود. البته این پلو را اغلب همراه با خورش قیمه میل می‌کنند.

  • شیرازی پلو

شیرازی پلو یا همان کته شیرازی، یکی از مهم‌ترین غذاهای معروف شیراز محسوب می‌شود. این غذا را در بسیاری از شهرهای دیگر استان فارس نیز طبخ می‌کنند. در طبخ این غذا از برنج، مرغ، روغن حیوانی، ماست، کره، بادمجان، زرشک، خلال پسته، خلال بادام و تخم‌مرغ استفاده می‌شود. در حقیقت این غذا را به‌نوعی می‌توان مشابه ته‌چین مرغ دانست. از نظر ظاهری این غذا همانند ته‌چین مرغ سرو می‌شود و طعمی بسیار خاص و عالی دارد. شیرازی پلو بسیار سنگین است و یک برش آن شما را سیر خواهد کرد.

  • قنبر پلو یا غم بر پلو

عکس قنبر پلو یا غم بر پلو

خب قنبرپلو یکی دیگر از غذاهای معروف شیراز است که بسیاری نام آن را اشتباه تلفظ می‌کنند. این غذا «غم بر پلو» نام دارد که بسیاری آن را قنبر پلو خطاب می‌کنند! همین مسئله باعث شهرت این غذا شده است و هرکس می‌خواهد یک بار آن را امتحان کند. این غذا شباهت بسیاری به آلبالو پلو یا کلم پلو دارد.

در طبخ این غذا از گوشت قلقلی و پلو آبکش استفاده می‌شود. این غذا را معمولاً در مراسم خاص سرو می‌کنند. گاهی در این غذا از مقداری رب انبار و شیره انگور نیز استفاده می‌شود تا طعم ملس پیدا کند. قنبر پلو بسیار خوشمزه و لذیذ است و معمولاً آن را با سالاد شیرازی سرو می‌کنند.

  • قورمه به

قورمه به یا خورش به یکی دیگر از غذاهای محلی شیراز است که مردم عزیز آذری نیز مدعی پخت آن هستند. قورمه به خورشتی بسیار لذیذ، مغذی و محشر است. در طبخ این غذا از به، گوشت گوسفندی (ترجیحاً گردن)، پیاز، لپه، شکر، زعفران و زردچوبه استفاده می‌کنند. طعم این غذا به‌واسطه میوه به کمی شیرین است. قورمه به طعمی لذیذ و جدید دارد. مزه این خورش را نمی‌توان با خورش‌های دیگر مقایسه کرد و همین مسئله باعث می‌شود تا مسافران شیراز، دستور این خورش را به‌عنوان سوغات شیراز به شهر خود بیاورند!

  • کاری پلو

عکس کاری پلو شیرازی

کاری پلو یک غذای بسیار ساده اما بسیار تند شیرازی است. در حقیقت از نظر ظاهری، پلو کاری همان پلو مرغ ساده است که برنج آن را به رنگ زرد درآورده‌اند! این رنگ به‌خاطر وجود ادویه کاری است. ادویه کاری نوعی ادویه بسیار گرم محسوب می‌شود که آن را مصلح سردی برنج می‌دانند. در نهایت نیز روی برنج زعفران دم‌کرده می‌دهند تا حسابی گرم و معطر شود.

البته در برخی دستورهای پخت غذاهای محلی شیراز ، به این غذا نخود فرنگی و برگ بو هم اضافه می‌کنند. اگر طبعی گرم دارید و خوردن گرمی‌جات برایتان مشکلات هضم به وجود می‌آورد، بهتر است حتی یک قاشق هم از کاری پلو امتحان نکنید!

  • کتلت شیرازی

عکس کتلت شیرازی

شاید خیلی‌هایتان بگویید که کتلت کتلت است دیگر و کتلت شیرازی و غیر شیرازی مگر داریم!؟ بله داریم! اولا باید بدانید که کتلت اصالتاً به شهر شیراز تعلق دارد! دوم اینکه کتلت شیرازی دستوری متفاوت با کتلت‌های دیگر دارد و بسیار هم لذیذ است! جالب است بدانید برخلاف کتلت‌های دیگر، معمولاً در کتلت شیرازی از گوشت استفاده نمی‌شود. ظاهر و طعم این کتلت‌ها با کتلت‌های معمولی بسیار تفاوت دارد و البته که بسیار هم خوشمزه هستند. پس حتماً در یکی از بهترین رستوران های شیراز، طعم کتلت‌های این شهر را بچشید.

  • کلم پلو شیرازی

عکس کلم پلو شیرازی

خب نوبتی هم باشد، نوبت به کلم پلو شیرازی و در واقع یکی از معروف‌ترین غذاهای شیراز می‌رسد که هیچ‌کس نمی‌تواند مدعی آن شود! وقتی صحبت از غذاهای محلی شیراز می‌شود، اکثر ما به یاد کلم پلو می‌افتیم. از نظر ظاهری، این غذا شباهت بسیاری به آلبالو پلو یا قنبر پلو دارد. برنج، کلم قمری و گوشت قلقلی، مهم‌ترین بخش کلم پلو را تشکیل می‌دهند. در طبخ این غذا از سبزی مخصوص کلم پلو که شامل ریحان، تره و ترخون می‌شود نیز استفاده می‌کنند.

زمانی که اولین قاشق از کلم پلو را در دهان خود می‌گذارید، در لحظه چندین و چند طعم مختلف را احساس خواهید کرد. انگار که این غذا مهارت چشایی شما را به چالش می‌کشد. در سفر به شیراز حتماً حداقل یک بار باید طعم کلم پلو اصیل این شهر را بچشید.

  • کوفته سبزی شیرازی

عکس کوفته سبزی شیرازی

کوفته سبزی در حقیقت حاصل ازدواج کوکو سبزی و کوفته تبریزی است. البته این وصلت شاید عجیب باشد؛ اما طعم خوبی دارد! کوفته سبزی یکی دیگر از غذاهای سنتی شیراز است. همان طور که مشاهده می‌کنید، این غذا از نظر ظاهری همان کوفته خودمان است. در حقیقت مواد اولیه آن نیز با کوفته تبریزی تفاوتی ندارد و فقط مقداری سبزی به آن اضافه کرده‌اند. سبزی‌های این کوفته شامل جعفری، گشنیز، مرزه، ترخون و شوید می‌شود. اگر به چشیدن طعم‌های جدید علاقه‌مند هستید و از طعم‌های کلیشه‌ای خسته شده‌اید، حتماً طعم این غذای خوشمزه شیرازی را بچشید.

  • کوفته گشنیز

عکس کوفته گشنیز

گویا مردم عزیز شیراز علاقه خاصی به تغییر کوفته دارند. کلاً داستان از این قرار است که هنگام درست‌کردن کوفته، هرکس یک ماده جدید درون آن می‌ریزد و یک کوفته جدید درست می‌شود! خب بر همین اساس باید بدانید که کوفته گشنیز تقریباً همان کوفته آرد نخودچی است که درون آن گوجه فرنگی و گشنیز ریخته‌اند. الحق که این دستور هم همانند کوفته سبزی، ترکیب خوبی از آب در آمده است و طعم بی‌نظیری دارد. توصیه ما به شما چشیدن طعم این کوفته خوشمزه و جدید است!

  • کوفته هلو

قطعاً کوفته هیچ‌گاه انتظار چنین پیشرفتی را در زندگی خود نداشت. انگار که شیراز یک آکادمی برای کوفته‌هاست! کوفته سنتی تحویل دهید، کوفته مدرن تحویل بگیرید! کوفته هلو یکی دیگر از غذاهای محلی شیراز است. این کوفته معمولاً بدون گوشت و همراه با هویج و آرد نخودچی تهیه می‌شود. طعم این کوفته را فقط در فصل تابستان می‌توانید بچشید. البته انتظار حضور هلو را نداشته باشید. این کوفته فقط به اندازه یک هلو درست می‌شود!

  • لوبیا پلو

عکس لوبیا پلو

لوبیا پلو یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی ایرانی است. خود ما که طرف‌دار پروپا‌قرص آن هستیم. البته اگر سالاد شیرازی کنار آن باشد که دیگر باید قید انگشت‌های خود را بزنیم! لوبیا پلو را در همه شهرهای ایران درست می‌کنند؛ اما بسیاری این غذا را به شیراز نسبت می‌دهند.

لوبیا پلو از ترکیب گوشت، لوبیا سبز، برنج، پیاز و رب گوجه فرنگی آماده می‌شود. در همین جا دستورپخت به دو بخش تقسیم می‌شود. برخی آن را همراه با گوشت خورشتی و برخی دیگر با گوشت چرخ‌کرده طبخ می‌کنند. معمولاً لوبیا پلو شیرازی با گوشت‌ چرخ‌کرده است.

  • هویج پلو

عکس هویج پلو

مردم عزیز شیراز به غذاهای شیرین علاقه بسیاری دارند. این موضوع را بعد از خرید بلیط قطار شیراز یا بلیط اتوبوس شیراز و سفر به این شهر متوجه خواهید شد. به همین خاطر می‌توانیم شاهد پلوهای مختلف و شیرین همانند شکر پلو، آلبالو پلو و البته هویج پلو در بین غذاهای معروف شیراز باشیم. هویج پلو از نظر ظاهری شباهت بسیاری به مرصع پلو دارد. برای طبخ این غذا، از برنج، هویج، شکر، زرشک، مرغ، خلال بادام و خلال پسته استفاده می‌کنند. البته اگر می‌خواهید کمی ملس و لب‌ترش باشد، می‌توانید به آن مقداری هم خلال نارنج اضافه کنید. این غذا طعمی ترش و شیرین دارد و بسیار لذیذ است. در برخی از دستور‌ها، مرغ را ریش‌ریش کرده و لای برنج می‌ریزند. به این طریق هویج پلو بسیار لذیذ و خوش‌خوراک می‌شود.

  • یخنی نخود

عکس یخنی نخود

یخنی پلو یک غذای افغانی است که از گوشت و برنج تهیه می‌شود؛ اما یخنی نخود یکی از غذاهای سنتی شیراز است. این غذا شباهت بسیاری به آبگوشت یا همان دیزی تهرانی دارد. در این غذا همانند آبگوشت، از گوشت، نخود، رب گوجه، پیاز، گوجه فرنگی و سیب‌زمینی استفاده می‌شود. البته به جای لوبیا سفید، در یخنی نخود از لوبیا قرمز یا لوبیا چیتی استفاده می‌کنند. طرز طبخ و نوع سرو این غذا نیز دقیقاً همانند آبگوشت تهرانی است. حال باید تحقیق کنیم که مردم شیراز از آبگوشت تقلب کردند و برای رد‌گم‌کنی روی آن اسم دیگر گذاشتند، یا اینکه آبگوشت یک کپی خوشمزه از یخنی نخود است؟!

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، شما به‌صورت کامل با اکثر غذاهای محلی شیراز آشنا شدید. البته شاید با دیدن عکس‌های هوس‌انگیز این غذاها، قید بازدید از جاهای دیدنی شیراز را بزنید! به نظر شما دست‌پخت مردم جنوب ایران بهتر است یا شمال ایران؟ در بین غذاهای محلی شیراز طعم کدام را چشیده‌اید؟ آیا می‌خواهید به لیست غذاهای معروف شیراز ، غذایی اضافه کنید؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

خیر، یخنی پلو یک غذای افغانی است.

پاچه پلو پرکالری‌ترین غذای شیرازی است.

کلم پلو و آلبالو پلو جزء معروف‌ترین غذاهای محلی شیراز هستند.

آش سبزی، معروف‌ترین آش شیراز است.

کوفته سبزی و کوفته هلو مخصوص مردم عزیز شیراز است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.