سوغات شیراز | معرفی سوغاتی های لذیذ و نفیس و اصیل شیرازی

25

یکی از لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های سفر، خرید سوغات است. وقتی هم مقصد سفر شیراز باشد، انتخاب‌های بی‌شماری پیش رویتان قرار می‌گیرد که می‌توانید با خرید هر کدام از آن‌ها، عزیزانتان را خوشحال کنید و برای خود یادگاری از شیراز به همراه ببرید. شاید تا به امروز از شیرینی‌های خوشمزه شیرازی به‌عنوان سوغات شیراز شنیده باشید؛ اما امروز می‌خواهیم سوغاتی‌های متنوع شیراز را معرفی کنیم تا بعد از خرید بلیط هواپیما شیراز و سفر به شهر باغ‌های دلگشا، با شهر فرهنگ و هنر ایرانی بیشتر آشنا شوید.

فهرست مطالب

سوغات های لذیذ شیرازی

معرفی سوغات شیراز را با دسرها و خوردنی‌های لذیذش شروع می‌کنم. هر چه باشد نویسنده این متن باور دارد هر شخص حداقل یک بار در عمرش باید طعم تمام خوراکی‌ها و غذاهای شهرهای مختلف را نوش بچشد.

  • فالوده شیرازی | رشته‌هایی با طعم بهشت

فالوده شیرازی خوشمزه ترین سوغات شیراز

یک شیراز است و یک فالوده شیرازی! فالوده معروف‌ترین سوغاتی این شهر است و کمتر کسی پیدا می‌شود که فالوده شیرازی را امتحان کرده و دوست نداشته باشد. این خوراکی خوشمزه را می‌توانید در کنار بستنی یا عرقیات مختلف نوش‌جان کرده و لذت آن را دوچندان کنید. برای طعم و عطر بهتر فالوده برحسب سلیقه می‌توانید طعم‌دهنده‌های طبیعی مانند آب‌لیمو، به‌‌لیمو، آب‌شاتوت، گلاب و عرق‌های گیاهی مانند نسترن به فالوده اضافه کرد. بهتر است بدانید علاوه بر اینکه در شیراز می‌توان بهترین فالوده‌ها را نوش جان کنید، می‌توانید آن را به‌صورت خشک‌شده خریداری و به‌عنوان سوغات شیراز به عزیزانتان هدیه بدهید.

راستی تا یادمان نرفته بگوییم که این فالوده با فالوده شهرهای دیگر مثل یزد و کرمان و برخی از شهرهای خراسان فرق می‌کند. برای مثال در برخی شهرهای خراسان، مخلوط یخ‌زده نشاسته و گلاب و شکر را رنده می‌کنند و در برخی شهرها مثل کرمان نیز آن را به قطعاتی شبیه به حبه قند، ولی ریزتر از آن برش می‌زنند و همراه با شربت میل می‌کنند. این قطعات در شربت شناور هستند. همین موضوع باعث تفاوت فالوده شیرازی با سایر شهرهای ایران شده است.

  • حلوا کاسه‌ای شیراز | حلوایی‌ بی‌نظیر

حلوا کاسه ای شیرازی سوغات خوشمزه شیراز

خوراکی خوشمزه دیگر که می‌توانید به‌عنوان سوغات شیراز بخرید، حلوا کاسه‌ای شیرازی است. ممکن است. همان طور که از نام این نوع حلوا بر می‌آید، آن را در کاسه‌های کوچک می‌ریزند و پس از غذا به‌عنوان دسر سرو می‌کنند. حلوا کاسه‌ای شیرازی از آرد برنج، شکر، آب، زعفران، گلاب و روغن تهیه می‌شود. با این حساب باید حواستان به تاریخ انقضای سوغاتتان باشد و اگر سفرتان همچنان ادامه دارد، بهتر است از خیر خرید آن برای عزیزانتان بگذرید.

البته به غیر از حلوه کاسه‌ای، حلوای خارک هم در این شهر پیدا می‌شود که رنگی تیره دارد و ماده اصلی آن خرمای خارک است. اگر خرمای خارک را خورده باشید می‌دانید که طعمی گس و عجیب دارد. به همین خاطرهم این حلوا کمی گس است. در این حلوا از شکر استفاده نمی‌شود و ماده اصلی آن همین خرماست و مانند همین خرما، ماندگاری نسبتاً طولانی دارد. با این اوصاف، این یکی حلوا را که بیشتر هم در جهرم طبخ می‌شود، می‌توانید به‌عنوان سوغات با خودتان ببرید. فقط یادتان باشد که محل نگهداری‌اش خشک و خنک باشد که طعمه حشرات نشود.

  • مسقطی شیراز | نرم و خوشمزه

مسقطی، خوش‌خوراک‌ترین سوغات شیراز است که از ترکیب نشاسته، آب، روغن و شکر آماده و با خلال بادام تزیین می‌شود. مسقطی شیراز طعم‌های متنوعی مانند زعفرانی، پسته‌ای، گل محمدی، زرشکی و… دارد. مسقطی لاری، معروف‌ترین مسقطی شیراز است که به شهر لارستان تعلق دارد؛ ولی سوغات شیراز نیز محسوب می‌شود. از مهم‌ترین تفاوت‌ آن با مسقطی‌های دیگر می‌توان به استفاده زیاد از خلال بادام و پسته در پخت آن اشاره کرد. مسقطی که به‌راحتی در سطح شهر پیدا می‌شود، از شناسه‌های خوراکی شیراز محسوب می‌شود. البته مسقطی مخصوص استان فارس نیست. برای مثال در بین سوغات تبریز هم می‌توانید مسقطی‌های خوشمزه را پیدا کنید.

  • کلوچه شیرازی | سوغات خاص شیراز

کلوچه شیرازی

شیرازی‌ها کنار مسقطی، یک کلوچه هم نوش‌جان می‌کنند و این دو، همیشه باهم سرو می‌شوند. در طبخ کلوچه شیرازی از تخم مرغ، روغن جامد و گلاب به‌عنوان اصلی‌ترین مواد اولیه استفاده می‌کنند و درنهایت هم با تخم خرفه تزیین می‌شود. این سوغات شیراز که ماندگاری نسبتاً زیادی دارد، همواره در مزکز توجه ویژه‌ گردشگران قرار می‌گیرد و شباهت زیادی به شیرینی برنجی دارد. صرف کلوچه‌ شیرازی با یک نوشیدنی داغ مثل چای لذت خوردنش را دوچندان می‌کند. از دیگر ویژگی‌های کلوچه‌ شیرازی می‌توان به عطر مطبوع آن اشاره کرد.

  • بادام سوخته | همنشین خوش چایی

بادام سوخته سوغات شیراز

برای تهیه بادام سوخته که یک نوع شیرینی سنتی شیراز محسوب می‌شود، مخلوط بادام، آب و شکر را حرارت می‌دهند تا شکر آب شود و روی بادام پوششی غلیظ و شیرین ایجاد کند. این شیرینی یکی از خوشمزه‌ترین‌ها به‌عنوان سوغات شیراز است. بادام سوخته امروزه با آجیل‌های مختلف تولید می‌شود که هر کدام طعم مخصوص خود را دارند. از این خوراکی خوشمزه کنار چای غافل نشوید. این سوغات بسیار خوشمزه است تا جایی که حتی می‌توانید در برخی از کافه های شیراز نیز سراغ آن را بگیرید.

  • رنگینک | یک افطاری خوشمزه و مقوی

شیرینی بسیار لذیذ و البته مقوی دیگری که می‌توانید به‌عنوان سوغات شیراز تهیه کنید، رنگینک است. پیشنهاد می‌کنم حتماً آن را امتحان کنید تا تر‌کیبی از طعم خرما، دارچین، گردو و پسته تا ابد زیر دندانتان بماند. شیرازی‌ها معمولاً از رنگینک هنگام افطار یا صبحانه در کنار چای استفاده می‌کنند. ناگفته نماند رنگینک را نه‌تنها در شیراز، بلکه می‌توانید در تمام شهرهای خطه جنوب کشور تهیه کنید. برای تهیه این خوراکی خوشمزه، ابتدا کمی آرد و روغن را حسابی تفت داده و با برخی ادویه‌های مخصوص، معطر می‌کنند. در این فاصله هسته‌های خرما را جدا کرده و جای آن مغز بادام یا گردو می‌گذارند. در نهایت نیز مواد داغ را روی خرما می‌ریزند و به‌دلخواه تزئین می‌کنند.

  • یوخه | سوغاتی ترد و خوشمزه شیراز

یوخه، یکی از شیرینی‌های سنتی شهر شیراز است که با خمیری نازک تهیه می‌شود. این شیرینی که به‌نامِ کاک نیز معروف است، به‌عنوان یک میان‌وعده خوشمزه، پرانرژی و سبک در میان اهالی شیراز شناخته شده است. برای تهیه یوخه، روی خمیر نازکی که تهیه می‌کنند، پودر شکر و دارچین می‌ریزند و خمیر را رول می‌کنند؛ سپس برش‌های باریکی می‌زنند. البته این را هم باید گفت که یوخه در اصل از کرمانشاه آمده و از جمله سوغات کرمانشاه به‌شمار می‌رود؛ اما بیشتر از ۳۰ سال است که پخت این شیرینی خوشمزه در این خطه از کشور رایج است.

جالب است بدانید که در حوالی شیراز و بین عشایر قشقایی، نوعی نان هم وجود دارد که به آن نان یوخه یا نان تیری می‌گویند. این نان بسیار بسیار نازک است تا خدی که ضخامتش گاهی از برکه کاغذ هم کمتر می‌شود. این نان را با کمک وردنه‌های بسیار نازک و بلند می‌پزند که در بین اهالی به تیر معروف است و به همین دلیل به نان یوخه، نان تیری هم می‌گویند. نان تیری داغ، در کنار کره محلی و عسل طبیعی، بهترین و مقوی‌ترین صبحانه عشایر است. به همین دلیل هم برخی از بهترین هتل های شیراز، در منوی صبحانه‌شان نان تیری هم می‌گنجانند.

  • آبغوره و آبلیموی شیرازی | دو طعم‌دهنده بی‌نظیر غذا

آبغوره شیرازی

حتماً شما هم شنیده‌اید که استان فارس، مخصوصاً شهر شیراز منطقه مناسبی برای رشد مرکبات و درختان انگور دارد. به همین دلیل می‌خواهم به دو خوش‌عطروبوی شیرازی، یعنی آبلیمو و آبغوره اشاره کنم. اگر تابستان به شیراز می‌روید می‌توانید میوه تازه آن را بخرید؛ در غیر این‌صورت می‌توانید خود را مهمان آب‌لیمو و آب‌غوره کنید. پیشنهاد می‌کنم برای خرید این سوغات شیراز خساست به خرج ندهید و به مقدار کافی تهیه کنید. اگر سری به رستوران های شیراز بزنید، ممکن است در منویشان آش آبغوره را ببینید. آنجا می‌توانید به میزان اهمیت آبغوره بین شیرازی‌ها پی ببرید. اگر آش آبغوره باب طبعتان نیست، می‌توانید مثل خود شیرازی‌ها از آبغوره برای تهیه سالاد شیرازی و نیز از آبلیمو برای طعم‌دادن به فالوده شیرازی استفاده کنید.

عرقیجات خوش عطر شیراز | دنیایی از رنگ بو در میان سوغات شیراز

  • عرق نسترن | گل صورتی خوشبوی شیرازی

گل نسترن

باغ‌ها و کوچه‌باغ‌های شیراز معروف است و وصف آن را در شعر شاعرانی چون حافظ و سعدی شنیده‌ایم. در هر باغی رودی جاری است و در کنار هر رودی، شکوفه‌های نسترن. نسترن که از خانواده رزهای وحشی با رنگ سفید، قرمز کمرنگ و سرخ مایل به گلی است علاوه بر عطروبوی مطبوعش، خاصیت‌های درمانی بی‌شماری مثل تسکین درد معده، دفع سنگ کلیه و رفع خستگی دارد. به همین دلیل است که عرق نسترن یکی از پایه‌ثابت‌های سوغات شیراز محسوب می‌شود. گاهی هم می‌توانید شربت‌های آماده نسترن را پیدا کرده و در عصرهای تابستان خودتان را مهمان این خوشمزه‌های خوشبو کنید.

  • عرق بیدمشک | راز جوانی و شادابی

بیدمشک

بیدمِشک نوعی درخت یا درختچه زینتی است که شکوفه‌های پَرمانند و خوش‌عطرش در آغاز فصل بهار به عمل می‌آید. عرق بیدمشک اسانسی است که از این گیاه گرفته می‌شود و از آن برای معطرکردن شربت استفاده می‌کنند. از طرفی شاید شما هم از خواص عرق بیدمشک شنیده باشید؛ چراکه یک داروی گیاهی پرطرفدار در طب سنتی است. می‌گویند عرق بیدمشک در تقویت قلب، اعصاب و دستگاه گوارش بسیار مفید است. همچنین بهتر است بدانید استفاده از شاخه‌های بیدمشک در تزیین سفره هفت‌سین می‌تواند یک پیشنهاد ناب برای شما باشد.

  • عرق بهارنارنج | خوش‌عطرترین سوغات شیراز

بهارنارنج

بهارنارنج شیراز که معروف است. کافی است اول صبح یک روز اردیبهشتی شیراز باشید و یک نفس عمق بکشید تا مست بوی بهارنارنج شوید. شاید به خاطر همین عطر و بوی نارنج است که می‌گویند بهترین فصل سفر به شیراز، بهار است. از شکوفه‌های بهارنارنج، اسانسی گرفته می‌شود که درمان هزار درد محسوب می‌شود. از جمله فواید عرق بهارنارنج می‌توان به رفع مشکل کم‌خوابی، خاصیت ضدسرفه و تشنج، کاهش سردردهای عصبی، پیشگیری از حمله قلبی و تنظیم تپش قلب اشاره کرد.

راستی! در کنار عرق بهارنارنج، گل خشک آن را هم می‌توانید به‌عنوان سوغاتی بخرید و در تهیه شربت بهار نارنج یا برای دم‌کردن چایی از آن استفاده کنید. این گیاه بسیار خوشبو است و به همین دلیل است که لقب معطرترین سوغات شیراز را یدک می‌کشد.

  • گلاب | شاهد بازاری شیراز

گلاب شیرازی

آوازه گلاب شیراز از قدیم کوچه‌به‌کوچه و شهربه‌شهر گشته است و وجود باغ‌های گل محمدی فراوان در این شهر دلیل آن است. هرچند گلاب را بیشتر سوغات کاشان می‌دانیم؛ اما دلیل بر آن نیست که در سفر به شیراز از خیر خرید یک شیشه گلاب بگذریم. بالاخره باید از یک گلاب مرغوب در تمام دسرها، شیرینی‌ها، شربت و حتی برای مراقبت از پوست استفاده کرد. اگر به دنبال خرید ناب‌ترین گلاب برای طعم دادن به غذا و دسرتان هستید، پیشنهاد می‌کنیم، سراغ گلاب دوآتشه بروید. این‌ها دو بار تقطیر می‌شوند و در تقطیر دوم به‌جابی آب از خود گلاب استفاده می‌کنند؛ بنابراین عطر بسیار نافذی دارند. برای مصارف دیگر مثل پاکسازی پوست و غیره، گلاب‌های معمولی با درصد کمتر اسانس هم کارتان را راه می‌اندازد.

صنایع دستی نفیس شیرازی | ماندگارترین سوغات شیراز

در کنار خوراکی‌های خوشمزه که می‌توانید اصل آن را در فقط در شیراز پیدا کنید، پیشنهاد می‌کنیم حتماً سراغ صنایع دستی این شهر بروید تا یک یادگار همیشگی و نفیس از شیراز برای خود سوغات ببرید.

  • منبت کاری | هنر کار روی چوب

آثار منبت کاری از جمله سوغات نفیس شیراز هستند که با استقبال چشمگیر گردشگران مواجه می‌شوند. منبت‌کاری در واقع هنر کار روی چوب است. در بازار شیراز نمونه‌های مرغوب و کم‌نظیری از منبت‌کاری دیده می‌شود. منبت‌کاری در عین حال که از جمله صنایع دستی ظریف به شمار می‌رود، سابقه‌ تاریخی‌اش به شهر شیراز برمی‌گردد. می‌توانید در سفرتان به شیراز یک نمونه منبت‌کاری را با طرح و سایز دل‌خواه تهیه کنید تا هر زمان که خواستید، با نگاه‌کردن به آن خاطرات سفرتان مرور شود.

  • میناکاری | ظریف‌ترین سوغات شیراز

میناکاری

قدمت هنر میناکاری به ۵هزار سال پیش می‌رسد و دوران اوج آن در ایران در زمان صفویان بوده است. میناکاری در واقع تزیین فلز و اشیای فلزی با رنگ است که کار نهایی بسیار زیبا و چشم‌نواز خواهد شد. ظروف مسی، ظروفی هستند که امروزه بیشترین میناکاری روی آن ها انجام می‌شود. میناکاری هنری آزمایشگاهی است که با کمک آتش خطوط و نقش و نگاری روی ظروف ایجاد خواهد شد. ظروف میناکاری‌شده ازجمله ظروف بسیار ارزشمند و زیبا هستند که در شیراز نیز هنرمندان خبره و بزرگی روی آن کار می‌کنند. رد پای این هنر را می‌توانید در میان سوغات اصفهان هم ببینید.

  • خاتم کاری

خاتم کاری یکی دیگر از سوغاتی‌های شیراز است که هنر دست ایرانیان را نشان می‌دهد. هنر خاتم کاری یکی از قدیمی‌ترین هنرهای ایرانی است که در اصل به دوران صفویه باز می‌گردد. در ساخت یک اثر خاتم‌کاری‌شده از موادی همچون استخوان، طلا، عاج و انواع چوب استفاده می‌شود. خاتم‌کار باید هنرمند باسلیقه و باحوصله‌ای باشد که بتواند برای خلق یک اثر ارزشمند، با ظرافت و دقت کار کند. با استفاده از خاتم کاری می‌توان ظروف زیبایی به‌عنوان قلمدان، جعبه‌های دستمال کاغذی، جعبه‌های تزیینی، گلدان، جای قاشق و چنگال و… تهیه کرد. اگر به شهر شعر و شور سفر کردید، حتماً در بین مراکز خرید شیراز به بازارهای سنتی آن سری بزنید و از ظروف خاتم‌کاری‌شده دیدن کنید.

  • قلم زنی | هنر دست مردم شیراز

قلم‌زنی

قلم زنی هنر دستی دیگر مطرح در شیراز است. متخصصان، استادان و هنرمندان با به‌کارگیری ابزار ویژه‌ روی انواع فلزات مانند طلا، نقره و مس زیباترین طرح‌ها را رقم می‌زنند. از جمله کاربردهای قلم‌زنی تزیین ظروف است که نمونه‌های متنوعی از این هنر کم‌نظیر به‌عنوان سوغات شیراز در بازار این شهر عرضه می‌شود. با قلم‌زنی دیدنی‌ترین طرح‌ها روی ظروف فلزی حک می‌شود و به همین دلیل کمتر مسافری است که بتواند از این هنر چشم‌پوشی کند. قلم‌زنی نیز به‌لحاظ تاریخی پیشینه‌ درخور توجه با سابقه چندهزارساله دارد.

  • نقره کاری | گران ترین سوغات شیراز

نقره کاری

نقره کاری هنر والای دیگر شیرازی‌هاست که به‌عنوان یکی از زیباترین صنایع ستی این شهر شناخته می‌شود. نقره‌کاری که شاخه‌ای دیگر از فلزکاری است، نقره را به شکل و طرح‌های زیبایی فرم می‌دهند. اگر می‌خواهید یکی از ظروف گران‌بهای نقره‌کاری‌شده را به‌عنوان سوغات شیراز بخرید، کافی است سری به بازارهای قدیم و جدید شیراز بزنید. نمونه‌های بسیاری از هنر نقره کاری در برخی از موزه های شیراز هم پیدا می‌شود که دیرینه بسیاری دارد و به سالیان دور بر می‌گردد.

  • معرق کاری | هنری ظریف و زیبا

معرق کاری

معرق کاری یکی دیگر از صنایع دستی این شهر پرآوازه است. می‌گویند این هنر از هند وارد ایران شده است؛ اما هنرمندان چیره‌دست ایرانی آن را توسعه داده‌اند و شیراز، یکی از مهدهای تولید آثار نفیس معرق کاری است. هنرمندان شیرازی با هنر و سلیقه خود رنگ‌وبویی دیگر به این هنر بخشیده‌اند. ایرانیان در ساخت معرق از چوب‌های پنج‌رنگ آبنوس، گلابی، توت، فوفل و سنجد استفاده می‌کنند و اثر خود را با نقوش اسلیمی می‌آرایند. همچنین معرق‌کاری ایرانی و شیرازی را می‌توانید روی سطح تکیه‌گاه صندلی، میز، بوفه و درب ببینید. دیدنی‌ترین نمونه‌های معرق‌کاری را به‌‌عنوان سوغات شیراز می‌توانید از بازار وکیل بخرید.

  • سفال گری | هنری با قدمت هزاران سال

سفالگری

به نظر من، سفال‌ها از ازل تا ابد همراه انسان هستند، سفالینه‌ها پیش از تولید شیشه، رایج‌ترین ظروف مردم بوده است و هنوز هم با گذشت هزاران سال، چیزی از قدر و ارزش این هنر کم نشده است. قدیمی‌ترین سفال‌ها که به اوایل هزاره پیش از میلاد برمی‌گردد را در فلات مرکزی ایران و مناطق کوهستانی زاگرس پیدا کرده‌اند؛ مانند تپه گیان و گودین تپه یا ظروف منقوش فارس و خوزستان. در گذشته، زنان عشایر بیشتر از مردان با این هنر سروکار داشتند و بعد از ازدواج نیز آن را گسترش می‌دادند. اگر لابه‌لای سوغات شیراز، دنبال صنایع‌دستی با قیمت مناسب و کیفیتی خوب می‌گردید، سری به مغازه‌های فروش سفال بزنید.

  • شیشه گری | سوغات ناشناخته شیراز

شیشه گری

شیشه‌گری هنر دستی بعدی است که باستان‌شناسان ادعا می‌کنند اولین نمونه‌های آن در شوش پیدا شده است. در گذر تاریخ، برای گسترش این هنر، اولین کارگاه‌های شیشه‌گری در شیراز و اصفهان ساخته شد و برای آموزش اصول کار، از استادان بلورساز ایتالیایی دعوت شد. همان طور که امروز در بازارهای شیراز می‌بینید، نمونه‌های بی‌مثال این هنر گویای قدمت نسل خود هستند. اگر در بین جاذبه‌های مختلف، سری به خانه های تاریخی شیراز زده باشید، شاهد هنر شیشه‌گری چه در ساخت بنا و چه در ساخت چراغ‌ها و لوسترهای مختلف خواهید بود.

فرش های اصیل شیرازی | پیشنهادی برای خرید سوغات

انواع فرش را شاید بتوان در دسته صنایع دستی معرفی کرد؛ اما هر گره فرش، دنیایی از داستان‌های نگفته دارد که به‌تنهایی می‌تواند معرف فرهنگ و هنر ایرانی باشد. برای همین در ادامه معروف‌ترین نوع فرش‌های شیراز را معرفی کرده‌ام. شاید دوست داشته باشید به‌عنوان سوغات شیراز یک فرش با طرح‌ونقش شیرازی بخرید.

  • گبه | هنری خاص شیرازی‌ها

گبه

گبه فرشی مخصوص شیراز است که به‌ لحاظ بصری بسیار زیباست. این فرش از الیاف پنبه یا پشم ساخته می‌شود و به‌طور معمول نسبت به سایر فرش‌ها ابعاد کوچک‌تری دارد. استفاده از گبه در میان عشایر قشقایی بسیار رایج است. کمتر مسافری است که تحت تأثیر هنرِ دستی قرار نگیرد که به تولید گبه می‌انجامد. انواع گبه در بازار شیراز نیز عرضه می‌شوند و با توجه به اینکه سایز کوچکی دارد، به‌راحتی قابل حمل است. به این ترتیب گبه انتخاب مناسبی برای کسانی است که می‌خواهند آن را به‌عنوان سوغات شیراز به عزیزانشان هدیه دهند یا حتی برای خود تهیه کنند. گبه با طرح خشتی و قابی‌شکل از جمله محبوب‌ترین گبه‌ها به‌شمار می‌روند.

  • قالی | حاصل هزاران گره

قالی قشقایی

ایل قشقایی یکی از ایلات محبوب ایرانی است که در زمینه قالی‌بافی سرآمد هستند. قالی نفیس آن‌ها یکی از مرغوب‌ترین نوع قالی‌ها در سطح کشور است که از صنایع دستی همین خطه هم به‌شمار می‌رود. قالی قشقایی از گذشته تا به امروز تولید می‌شود و وجود رنگ نارنجی، مشخصه اصلی آن است.

گلیم و جاجیم | خواهر و برادر سنتی

شاید کمتر کسی باشد که از هنر گلیم‌بافی و جاجیم‌بافی شیرازی‌ها نشنیده باشد. پشت طرح هر گلیم‌های شیرازی یک داستان واقعی از زندگی نهفته است. احتمالاً شما هم چند طرح آن را دیده‌اید، در گذشته معمولاً طرح گلیم‌ها زمینه‌ای طبیعی به رنگ تیره داشت که ستارگانی مورب به‌صورت لوزی‌های متداخل روی آن بافت شده است. گلیم‌های ستاره ای را بیشتر به صورت کم عرض می‌بافند و بعد به هم می‌دوزند. امروزه برخی از گلیم‌های جدید را با زمینه‌ای سفید و عرض بیشتر می‌بافند.

بهترین مراکز خرید برای تهیه سوغات شیراز

مراکز خرید شیراز، یکی دو تا نیستند و هر کدام محصول خاص خودشان را دارند. برای مثال شما برای تهیه صنایع دستی شیراز، بهتر است به بازار وکیل یا سرای مشیر سری بزنید. شیرینی‌های خوشمزه شیراز هم در این دو مرکز خرید یافت می‌شود. بازار حاجی با صدها سال سابقه و قدمت، بهترین جا برای خرید پارچه‌های زیبا و رنگارنگ قشقایی است. در بازار مسگرها می‌توانید هنر دست شیرازی‌ها را ببینید. این بازار پر شده از انواع ظروف زیبای مسی که هر کدام طرح و شکلی منحصربه‌فرد دارند.

در کنار این‌ها چندین و چند مرکز خرید مدرن هم در شیراز وجود دارد که اجناس به‌روز و لوکس عرضه می‌کنند. برخی از این مراکز به شهربازی، فودکورت و حتی سینما هم مجهز شده‌اند. گشت‌وگذار در این بازارها هم فال است و هم تماشا. از سویی کودکان نیز در بازارهای مدرن کمتر بهانه‌گیری می‌کنند؛ زیرا برایشان از ماشین حمل‌ونقل گرفته تا شهربازی‌های مختلف تعبیه شده است. در ادامه لیست و آدرس چند تا از مهم‌ترین مراکز خرید شیراز را برایتان می‌گذارم. امیدوارم خرید خوبی را تجربه کنید.

  • بازار وکیل: شیراز، خیابان زند، ضلع شرقی میدان شهرداری، شماره تلفن: 071322224381.
  • سرای مشیر: شیراز، تقاطع خیابان لطفعلی خان زند و طالقانی، به سمت بازار وکیل شیراز.
  • بازار حاجی: شیراز، خیابان لطف علی خان زند، بعد از سه راه طالقانی، سمت راست.
  • بازار مسگرها: شیراز، محله درب شاهزاده.
  • مجتمع تجاری خلیج فارس: شیراز، بزرگراه دکتر حسابی، ابتدای ورودی شهر جدید صدرا.
  • مجتمع زیتون فارس: شیراز، تقاطع خیابان انقلاب و لطفعلی خان زند، شماره تلفن: 07132331136.
  • مجتمع تجاری ستاره فارس: شیراز، خیابان عفیف آباد، شماره تلفن: 07136283800.
  • مجتمع تجاری سلطانیه: شیراز، میدان مطهری، ابتدای قدوسی شرقی، شماره تلفن: 07136305955.
  • مجتمع تفریحی گردشگری هامون: شیراز، بلوار ستارخان، قبل از خیابان عفیف آباد، شماره تلفن: 07132339098.

سخن پایانی

در این نوشته تلاش کردم با معرفی برخی از خوراکی‌های خوشمزه، عرقیجات خوش‌عطر، صنایع دستی اصیل و فرش‌های نفیس شیرازی دست شما را برای خرید سوغات شیراز باز بگذارم تا بعد از خرید بلیط قطار شیراز یا بلیط اتوبوس شیراز و سفر به این شهر، انتخابی متنوع و ماندگار داشته باشید. اگر تمایل داشتید شما هم پیشنهادات خوب خود را برای خرید سوغاتی از این شهر، کامنت بگذارید تا با همراهان ره بال آسمان بیشتر در این باره بدانیم. همچنین پیشنهاد می‌کنیم سری به مقاله جاهای دیدنی شیراز بزنید تا قبل از سفر، اطلاعات کافی از این شهر داشته باشید.

۱. بهترین سوغاتی شیراز چیست؟

فالوده معروف‌ترین سوغاتی این شهر است و کمتر کسی پیدا می‌شود که فالوده شیرازی را امتحان کرده و دوست نداشته باشد.

۲. زیباترین صنایع دستی به‌عنوان سوغات شیراز کدامند؟

از جمله صنایع دستی شیراز عبارتند از منبت کاری، میناکاری، خاتم کاری، قلم زنی، نقره کاری، معرق کاری، سفال گری و شیشه گری. همچنین انواع فرش مانند گلیم و جاجیم، گبه و قالی نیز از سوغاتی‌های شیرازی به شمار می‌روند.

۳. خوراکی‌هایی که میتوان به‌عنوان سوغاتی از شیراز خرید کدامند؟

حلواکاسه‌ای شیراز، مسقطی شیراز، کلوچه شیرازی، بادام سوخته، رنگینک، یوخه، آبغوره و آبلیموی شیرازی جزء خوراکی‌های لذیذ شیراز هستند.

۴. عرقیات معروف شیراز کدامند؟

عرق نسترن، عرق بیدمشک، عرق بهارنارنج و گلاب از معروف‌ترین عرقیات شیراز هستند.


25 نظرات
  1. ساناز می گوید

    حقیقتا همه میدونن که همه اینایی که گفتین سوغات شیراز هستن یک چیزی بگین که تازگی داشته باشه

    1. زهرا کامکار می گوید

      ساناز عزیزم ?

      سوغاتی‌ها رو ما مشخص نمی‌کنیم. سوغاتی‌ها محصولاتی هستن که ریشه در فرهنگ و قدمت یه شهر دارن.

      با این حال خوشحالم که مقاله ما رو خوندید و نظرتون رو به اشتراک گذاشتید ??

  2. محمد می گوید

    نصف اینایی که گفتید سوغات شیراز نیست ☹️

    1. زهرا کامکار می گوید

      سلام محمد عزیز ?

      حق باشماست.
      شاید نصف این سوغاتی‌ها توی شیراز متولد نشده باشن؛ اما وقتی تو بازاری قدیم این شهر قدم بزنین، علاوه بر این‌ها، می‌تونید محصولات متنوع دیگه‌ای رو هم تحت عنوان سوغات شیراز تهیه کنید.
      برای همین ما خودمون رو ملزم به این دونستیم که یه معرفی کامل داشته باشیم.

      ممنون که نظرتون رو با ما به اشتراک گذاشتید ??

  3. مهسا می گوید

    دقیقا?آب لیمو و ابغوره جهرم و کازرون
    نان برنجی فسایی
    و….

    1. بانو تقیان می گوید

      و دقیقاً هنر یه فروشنده همینه که بتونه همه سلیقه‌ها رو از خودش راضی نگه داره. به نظرتون این جوری بهتر نیست؟

  4. فاطمه می گوید

    استان فارس خیلی خوبه

    1. بانو تقیان می گوید

      بی‌شک استان فارس و شهر زیبای شیراز، جایزه خداست به ما بنده‌هاش.

  5. نقل و حلوای قاسمی می گوید

    سلام وقت بخیر ممنون از مطالب بسیار خوبتون.
    خرید نقل و حلوای تازه ارومیه از طریق وبسایت http://www.nogleghasemi.com

  6. ماهان می گوید

    به نظر من خوشمزه ترین سوغات شیراز،یوخه یا همون کاک هست،یه شیرینی عالی با عطر و طعم دارچین که مزه اش هوش از سر آدم میبره،البته در کنار یه چایی بهارنارنج

    1. بانو تقیان می گوید

      ماهان عزیز، تعریفتون اونقدر جذاب بود که من همین حالا هوس شیرینی کاک کردم. ممنونیم از انتقال تجربه‌تون.
      البته این شیرینی رو توی کرمانشاه هم می‌تونید پیدا کنید. مقاله‌اش رو اینجا براتون گذاشتم.
      https://blog.rahbal.com/kermanshah-souvenirs/

  7. بنر ساز می گوید

    ممنون از سایت رهبال

    1. بانو تقیان می گوید

      ممنون از شما. 🙂

  8. مریم می گوید

    شربت نسترن شیراز واقعا خیلی خوشمزه است. شربت سکنجبین هم همین طور.

    1. بانو تقیان می گوید

      مریم عزیز، بابت توضیحتون خیلی ممنونیم. منم باید برم و شربت نسترن رو امتحان کنم؛ چون تعریفش رو زیاد شنیدم.

  9. مهستی می گوید

    اسم مرکبات شیراز که میاد میرم به چند سال پیش. وقتی که یازده سالم بود و با خانواده رفته بودم حافظیه. یادش بخیر. بوی مرکبات پیچیده بود توی محوطه. مسیر هم پر بود از باغ هایی که پرتقال و لیمو و انار داشتند. رب انار داراب هم خیلی معروفه و آبلیمو ابغوره اش.

    1. بانو تقیان می گوید

      مهستی عزیز، خوشحالیم که خاطره نوجوانی شما زنده شد. حقیقتاً شهر شیراز و مرکباتش، آدم رو مست می‌کنه.

  10. محسن می گوید

    منم چند بار نان یوخه خوردم. خیلی خیلی نازکه و حتی از نان لواش هم نازک تره. گاهی یه نان درسته اندازه یه لقمه بربری و سنگک هم نمیشه از بس نازکه.

    1. بانو تقیان می گوید

      بله محسن عزیز، این نون به‌شدت نازکه و حتی گاهی می‌شه اون‌طرفش رو دید. در عین حال بسیار سبکه و خوشمزه.

  11. مصطفی می گوید

    چه جالب. من فکر می کردم که خاتم کاری و نقره کوبی مخصوص اصفهانی هاست چون چند بار در میدان امام اصفهان دیده بودم. فکر نمی کردم شیراز هم از این هنرها پیدا شود.

    1. بانو تقیان می گوید

      مصطفی عزیز، گویا هنر خاتم‌کاری اول از شیراز شروع شده و بعداً به اصفهان رسیده و اینکه اصفهان رو با این هنر بشناسند یا این هنر با نام اصفهان گره بخوره، بخشیش مربوط می‌شه به عرضه محصولاتش در میدان اصفهان؛ چون میدان پرتردد و گردش‌پذیریه.

  12. الهام می گوید

    صنایع شیشه شیراز فقط قلیون های ناصرالدین شاهی و چراغ لاله های ناصری قرمز. به نظرم اسمش رو توی گوگل سرچ کنید ببینید چقدر زیبا هستند این ها. اصلا آدم دلش می خواد ساعت ها بهش نگاه کنه.

    1. بانو تقیان می گوید

      بله الهام عزیز. این سبک کار بسیار زیباست. خود من از این سبک کارها در اطراف امامزاده شاهرضای شهرستان شهرضا زیاد دیدم و واقعا چشم‌نوازه.

  13. سعید ره‌گوی می گوید

    سلام واقعا عالی توضیح داده بودین؛ آشنایی خیلی خوبی با سوغاتی شیراز پیدا کردم؛ من اهل ارومیه هستم و توصیه میکنم از سوغاتی ارومیه هم آشنا بشین چون در کنار تنوعی که این شهر توی سوغاتی هاش داره طعم واقعا بی نظیری هم دارن مثل انواع نقل ارومیه تو طعم‌های وانیلی، زعفرانی، گل محمدی و غیره یا از حلوای های مخصوص این شهر مانند حلوای گردو، حلوای هویج یا حلوای دوشاب؛ در زیر لینکی رو قرار میدم که میتونید همه سوغاتی‌های خاص این شهر رو ببنیید و هر کدوم رو خاستید بررسی کنید.
    ممنون از مقاله بسیار ارزشمندی که نوشتید.
    https://noghlealizadeh.com/urmia-noghl/

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام. سپاس از شما. پیامتون رو می‌ذارم که اگه کسی مایل بود، از شما هم سفارش بده.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.