شیرگاه سوادکوه | تلاقی دشت، کوه و جنگل

0

کسانی که به استان مازندران سفر می‌کنند، به‌خوبی می‌دانند شهرستان سوادکوه یکی از مناطق بسیار زیبای این استان است. شهرستان سوادکوه با داشتن زیبایی‌ها و چشم‌اندازهای حیرت‌انگیزش، عنوان بهشت گردشگری را به خود گرفته است. مرکز شهرستان سوادکوه شمالی، شیرگاه است. این شهر و مناطق اطراف آن از جاذبه‌های منحصربه‌فرد استان مازندران محسوب می‌شوند. مسافرانی که به شیرگاه سوادکوه سفر می‌کنند، از استشمام زندگی ساده، سرسبزی و عطر دل‌پذیر طبیعت نهایت لذت را می‌برند. این شهر به‌قدری جذاب و دیدنی است که در همه ماه‌های سال گردشگران و مسافران را از جای‌جای کشور به‌سوی خود می‌کشاند. در این مقاله، قصد داریم با شیرگاه و جنگل و دریاچه اش بیشتر آشنا شویم.

شیرگاه سوادکوه کجاست؟

نمایی از مسیر شیرگاه سوادکوه

شیرگاه سوادکوه در استان مازندران و شهرستان سوادکوه شمالی در شمال ایران واقع شده است. این شهر به‌ترتیب از طرف جنوب، شمال، غرب و شرق مابین شهرهای سوادکوه، قائمشهر، بابل و ساری قرار گرفته است. فاصله این شهر از مرکز استان یعنی ساری حدود ۴۰ کیلومتر و تا تهران حدود ۲۰۰ کیلومتر است. به‌غیر از سمت شمال، سه طرف دیگر این شهر در میان رشته‌کوه البرز قرار گرفته است. در شیرگاه سوادکوه علاوه بر دریاچه اش، ۲ رود پر آب استان مازندران یعنی تلار و کسیلیان که هر دو آبی زلال و خروشان دارند، باهم تلاقی پیدا می‌کنند.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی تهران، روی لینک زیر کلیک کنید:

دریاچه شیرگاه سوادکوه | تجربه لذت‌بخش ماهیگیری

نمایی از دهستان لفور در نزدیکی شیرگاه

دریاچه شیرگاه در واقع همان سد البرز یا سد لفور است. این دریاچه در سوادکوه شمالی و در دهستان لفور واقع شده است. کافی است سری به این دریاچه مهیج و بسیار زیبا بزنید تا از دیدن زیبایی‌ها و جاذبه‌های آن نهایت لذت و بهره را ببرید. وقتی به دریاچه شیرگاه برسید، اگر شانس با شما یار بوده و هوا خوب باشد و همچنین لوازم ماهیگیری به همراه آورده باشید، می‌توانید از ماهیگیری در این دریاچه هم لحظات به‌یادماندنی را برای خود رقم بزنید. علاوه بر این، در اطراف دریاچه شیرگاه می‌توان با دوستان و همراهانتان اقدام به برپایی کمپ و پیک‌نیک کنید. همچنین با گرفتن عکس‌های یادگاری در کنار این دریاچه، خاطره خوشایندتان از سفر به شیرگاه سوادکوه را تکمیل کنید.

  • مسیر دسترسی به دریاچه شیرگاه

نمایی از جاده گنج افروز و مسیر دسترسی به دریاچه شیرگاه

برای دسترسی به این دریاچه، باید از پلیس‌راه سوادکوه شمالی به جاده گنج افروز تغییر مسیر دهید. سپس با حرکت در جاده گالشکلا که در حاشیه بابل رود واقع شده است، به دریاچه شیرگاه خواهید رسید.

چشمه علی شیرگاه سوادکوه | صحنه بی‌مانند ریزش آب

نمایی از آبشار ورسک

چشمه علی که نام دیگر آن آبشار ورسک است، در شرق روستای ورسک واقع شده است. این آبشار، با ارتفاعی حدود ۲۰ متر، صحنه مهیج و زیبایی از ریزش آب از ارتفاع را به نمایش می‌گذارد. به‌دلیل فصلی‌بودن این آبشار، بهترین زمان برای سفر به این منطقه و بازدید از آن از اواسط اردیبهشت تا اواخر تابستان است. در این مقطع زمانی، هم آبشار در حالت پرآبی قرار دارد و هم اینکه سرسبزی و طراوت طبیعت این منطقه در این اوقات بسیار دیدنی و خاطره‌انگیز می‌شود.

  • مسیر دسترسی به چشمه علی شیرگاه

برای دسترسی به چشمه علی شیرگاه باید از روی پل ورسک شروع به پیاده‌روی کنید. سپس به‌سمت راست که دره‌ای در آن واقع شده است حرکت کنید. پس از طی مسیری حدود ۲ کیلومتر، به آبشار خواهید رسید. این مسیر ناهموار و سخت نیست. با شیب کمی که دارد نیازی به تجهیزات خاصی برای پیمودن آن نیست.

جنگل شیرگاه سوادکوه | سرسبز و باصفا

نمایی از جنگل شیرگاه سوادکوه

جنگل شیرگاه که جنگل پلنگ دره نام دارد، در نواحی سرسبز و جنگلی شیرگاه واقع شده است. در جنگل شیرگاه دره‌ای سرسبز و زیبا قرار دارد که از میانه آن رودی جاری است. در بالادستی که آب رود از آن جاری است، آبشاری به طول ۸ متر قرار دارد. این آبشار به آبشار پلنگ دره معروف است.

نمایی از آبشار پلنگ دره

اگر در تابستان و اوقات گرم سال به جنگل شیرگاه و آبشارش بروید و از آن بازدید کنید، همان لحظه دلتان می‌خواهد دل به آب بزنید و در مسیر رودخانه تا رسیدن به آبشار و حوضچه را پیاده‌روی کنید. این کار هم بسیار لذت‌بخش است؛ اما اگر اقدام پیاده‌روی در آب رودخانه جنگل شیرگاه کردید، مراقب خود و همراهانتان باشید.

نارنج بن شیرگاه | تماشای طبیعت دوست‌داشتنی روستا

نمایی از جنگل نارنج بن شیرگاه

روستای نارنج بن یکی از روستاهای زیبا و خاطره‌انگیز است. این روستا در حاشیه جاده فیروزکوه واقع شده است. برای رسیدن به آن باید جاده نارنج بن را طی کنید. رودخانه کسلیان از کنار این روستا جاری است و منظره بسیار چشم‌نواز و دل‌پذیری از جنگل و رودخانه را ایجاد می‌کند. دوست دارید تا ساعت‌ها در روستا باشید و از دیدن این صحنه نهایت لذت را ببرید.

روستاهای شیرگاه سوادکوه | تماشای زندگی ساده در دل طبیعت

اگر در مدت اقامتتان در شیرگاه سری به روستاهای باصفا و بسیار دیدنی این شهر بزنید، خالی از لطف نخواهد بود. روستاهایی از جمله زیولا، بورخانی، عالم کلا، کلیج خیل، پاشاکلا، سنگ سی، مرزی ده، رئیس کلا، امیر کلا، لفور، دهکلان، و درزی کلا روستاهایی‌اند که قدم‌زدن در کوچه‌پس‌کوچه‌ها و استشمام عطر نان محلی و گردش در اطراف و دشت‌های نزدیک به آن‌ها بی‌تردید حس بسیار خوشایند و لذت‌بخشی را برایتان رقم خواهد زد.

  • روستای کلیج خیل

نمایی از روستای کلیج خیل

در میان روستاهای شیرگاه سوادکوه، دو روستای کلیج خیل و روستای بورخانی به‌دلیل معروف‌بودن آن‌ها از نظر گردشگری از اهمیت خاصی برخوردارند. روستای کلیج خیل در نزدیکی شیرگاه و ۴کیلومتری این شهر واقع شده است. جمعیت این روستا بیش از ۱۵۰۰ نفر (بیش از ۴۰۰ خانوار) است. روستای کلیج خیل در میان رودخانه پرآب تلار، روستاهای شیرجه کلا، بابل کنار و گاوان کلا احاطه شده است. زمین‌های کشاورزی آن حدود ۵۰۰ هکتار می‌شود.

نمایی از جنگل‌های سرسبز شیرگاه

بیشتر مردمان این روستا به شغل کشاورزی و دامداری اشتغال دارند. به‌لحاظ گردشگری، این روستا در نزدیکی جنگل‌های متراکم و سرسبز شیرگاه واقع شده است. رودخانه‌های گلاب دره و تلار (که از داخل و کنار این روستا جریان دارند) منظره بسیار به‌یادماندنی و رؤیایی‌ای را ایجاد کرده‌اند. گردشگران بی‌تردید از دیدن این‌همه زیبایی شگفت‌زده می‌شوند.

  • روستای بورخانی

نمایی از روستای بورخانی

روستای بورخانی در فاصله ۳۵کیلومتری از شیرگاه سوادکوه واقع شده است. اهالی این روستا آن را به دو قسمت بالامحله و پایین‌محله تقسیم کرده‌اند. این روستا از سه طرف به جنگل منتهی و از طرف شمال هم به دو روستای نفت چال قاضیکلا و چرسرک محدود می‌شود. روستای بورخانی جمعیتی بالغ بر ۳۷۰ نفر و ۱۵۰ خانوار را در خود جای داده است. شغل اهالی این روستا، همانند روستای کلیج خیل، کشاورزی و دامداری است. در سالیان نه‌چندان دور، شخصیت‌هایی از جمله ملا اسماعیل درزی، ملا ابراهیم، ملا رزاق و کبلی سهراب در آن زندگی می‌کرده‌اند. مقبره این شخصیت‌ها در جوار امامزاده کیا سلطان قرار گرفته است.

هنگامی که درون این روستا و اطراف آن قدم می‌زنید، از دیدن دشت‌ها و جنگل‌ها و کوه‌های مرتفع (که در دامنه‌ها و قله‌های آن سفیدی برف نمایان است) مسلماً احساس هیجان و نشاط خواهید کرد. در آن لحظات، طبیعت زنده را با چشمان خود به نظاره نشسته‌اید. همچنین از دیدن آن‌همه زیبایی آرامش وصف‌ناپذیری وجودتان را فرا خواهد گرفت.

پل های شیرگاه سوادکوه | مستحکم در عین قدیمی‌بودن

نمایی از پل های شیرگاه سوادکوه

از جاذبه‌های تماشایی شیرگاه پل‌های تاریخی و معروف این شهر است. این پل‌ها در میان مردم از محبوبیت خاصی برخوردارند. پل‌هایی همانند شاه عباسی، پل راه آهن، پل قوسی فلزی و پل سفید که همگی روی رودخانه‌های کسلیان و تلار ساخته شده‌اند. این پل‌ها جاذبه‌هایی منحصربه‌فرد را برای بازدید گردشگران ایجاد کرده‌اند. در ادامه، با ۳ پل معروف این شهر آشنا می‌شویم.

  • پل راه آهن شیرگاه

نمایی از پل راه آهن شیرگاه

پل راه آهن شیرگاه سوادکوه در دوره پهلوی اول ساخته شده است. این پل ۱۲ دهانه کوچک و ۱ دهانه بزرگ دارد که طول آن به ۳۰ متر می‌رسد. این پل برای عبورومرور قطارهایی که از تهران به استان‌های مازندران و گلستان در ترددند احداث شده است. به‌منظور کاهش اثرات سیلاب‌ها روی این پل‌ها، در دهانه‌های پل به‌طور مداوم عملیات لایروبی انجام می‌شود. این پل در سال ۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. پل راه آهن جاذبه‌ای فوق‌العاده زیباست که در دل طبیعت واقع شده است. گردشگران از دیدن آن قطعاً شگفت‌زده خواهند شد.

  • پل شاه عباسی

نمایی از پل شاه عباسی

پل شاه عباسی قدمتی حدود ۴۵۰ سال دارد. این پل در دوران صفویان روی رودخانه کسلیان احداث شده است. پل شاه عباسی در ادامه مسیر جاده شاه عباسی قدیم که اصفهان را به بهشهر وصل می‌کرد احداث شده است. عرض این پل، بدون احتساب جان‌پناه‌های کناره آن، حدود ۵ متر و بلندی آن از کف رودخانه ۹ متر است. این پل به‌علت عبورومرور سنگین در گذشته، ۲ بار جزئی تخریب شده است و در سال ۱۳۹۱، بازسازی شده است. به‌هنگام راه‌رفتن روی این پل، به استحکام و زیبایی‌اش پی خواهید برد. شما حتماً معماران زبده ایرانی‌اش را که در آن زمان چنین پل محکمی ساخته‌اند تحسین خواهید کرد.

  • پل قدیمی پل سفید

نمایی از شهر پل سفید

پل قدیمی پل سفید از دیگر پل‌های شیرگاه سوادکوه است. شهر پل سفید نیز که در نزدیکی این پل واقع شده از نام آن گرفته شده است. این پل در زمان شاه عباس صفوی روی رودخانه خروسان تلار احداث شده است. پل قدیمی پل سفید تا دهه‌های اخیر یکی از پل‌های مهم مسیر فیروزکوه به قائمشهر بوده است. این پل ۲ دهانه نامساوی دارد که طول آن حدود ۲۵ متر و عرض آن ۴٫۵ متر است. این پل نیز همانند پل شاه عباسی، جاذبه‌ای تاریخی در شیرگاه سوادکوه است. گردشگرانی که به این منطقه سفر می‌کنند، از دیدن آن به هیجان می‌آیند. اگر به ثبت لحظات به‌یادماندنی علاقه دارید، می‌توانید روی این پل بروید و با دوربین عکسی یا گوشی‌های خود به گرفتن عکس از خودتان و همراهانتان بپردازید و لحظات خوش و خاطره‌انگیزی را برای خود رقم بزنید.

جاهای دیدنی نزدیک شیرگاه سوادکوه

شیرگاه جاذبه‌ها و جاهای دیدنی و تفریحی متعددی دارد. این منطقه برای عاشقان سفر مقصدی رؤیایی محسوب می‌شود. اگر بارها به این شهر بروید و از جاذبه‌های این شهر و جاهای دیدنی نزدیک آن بازدید کنید، از دیدنشان سیر نخواهید شد. در ادامه، به معرفی برخی از جاها و مناطق دیدنی شیرگاه پرداخته‌ایم.

  • دره لاکره | بهشت گمشده

دره لاکره بی‌شک از مهم‌ترین جاهای دیدنی نزدیک به شیرگاه سوادکوه محسوب می‌شود. برای درک زیبایی‌های این دره باید عازم سفر شوید و این دره را از نزدیک ببینید. در هر فصل از سال، این دره میزبان عاشقان طبیعت است. این دره به‌قدری زیباست که در میان جاذبه‌های گمشده استان مازندران قرار گرفته است. بی‌شک سفر به این منطقه و دیدن این دره برایتان بسیار مهیج و خاطره‌انگیز خواهد بود.

نمایی از جنگل‌های هیرکانی

جنگل‌های انبوه هیرکانی که در اطراف این دره واقع شده به آن زیبایی دوچندانی داده است. نظیر این زیبایی را شاید فقط در فیلم‌ها دیده باشید! در اطراف این دره چشم‌نواز، کلبه‌هایی سنتی و قدیمی را خواهید دید. رفتن به داخل آن‌ها بی‌گمان حس آرامش و راحتی وصف‌نشدنی‌ای را به آدمی می‌بخشد.

  • آبشار میان کلا | چشم‌نواز و مهیج

نمایی از آبشار میان کلا

آبشار میان کلا از جمله جاذبه‌های نزدیک شیرگاه سوادکوه است. این آبشار در فاصله ۶کیلومتری از این شهر و در جنوب آن واقع شده است. به‌دلیل قرارگرفتن این آبشار در مجاورت جاده اصلی تهران به شهرهای شمالی، همواره گردشگران و مسافران زیادی به قصد بازدید از این آبشار راهی این نقطه می‌شوند. اگر برای بازدید از این آبشار رفتید، گرفتن عکس‌های یادگاری در کنار آن قطعاً حس ناب و لذت‌بخشی را برایتان به ارمغان می‌آورد.

  • سد سنبل رود | هیجان قایق‌سواری

نمایی از سد سنبل رود

سد سنبل رود از زیباترین و دیدنی‌ترین جاهای نزدیک به شیرگاه است. این سد خاکی در میان شیرگاه و بابل کنار واقع شده است. همچنین میزبان گردشگران بی‌شماری است که راهی شمال کشور و دیدن چشم‌اندازهای طبیعی آن می‌شوند. ارتفاع این سد چیزی حدود ۲۲ متر و عرض آن ۱۰ متر است. طول تاج این سد بسیار زیاد است و به حدود ۸۹۰ متر می‌رسد. از این نظر، یک سد نسبتاً بزرگ محسوب می‌شود.

نمایی از قایق سواری سد سنبل رود در نزدیکی شیرگاه

در سد سنبل رود می‌توانید از تفریحات لذت‌بخشی مثل قایق‌سواری با قایق‌های پدالی و موتوری نهایت استفاده را ببرید و لحظات خوش و خاطره‌انگیزی را با همراهان و خانواده‌تان رقم بزنید. البته در کنار این سد، امکانات دیگری مثل قهوه‌خانه و فروشگاه هم موجود است. می‌توانید به این اماکن هم سری بزنید.

اقامت در شیرگاه سوادکوه

نمایی از اقامت در شیرگاه سوادکوه

برای اقامت در این شهر گزینه‌های متعددی پیش رو دارید. می‌توانید در خود شهر از هتل‌ها و مسافرخانه‌های مجهز و با امکانات مطلوب استفاده کنید. اگر بودجه‌تان اجازه می‌دهد، می‌توانید در ویلاها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی این شهر که در مناطق زیبا و سرسبز قرار دارند ساکن شوید. اگر هم از زندگی سنتی و ساده نهایت لذت را می‌برید، در کلبه‌ها و خانه‌های روستایی که در روستاهای این شهر وجود دارند اقامت گزینید و از زندگی ساده و به دور از زرق‌وبرق نهایت لذت را ببرید.

مسیر دسترسی به شیرگاه سوادکوه

مسیر دسترسی به این شهر این طور است که باید از جاده فیروزکوه به قائمشهر حرکت کنید. حدود ۲۵ کیلومتر مانده به قائمشهر، به شیرگاه سوادکوه خواهید رسید. در ضمن، راه‌آهن تهران به شمال هم از این شهر زیبا عبور می‌کند و با قطار هم می‌توانید به شیرگاه دسترسی پیدا کنید.

هزینه ورودیرایگان
بهترین زمان سفرفصل بهار
آدرساستان مازندران، 25کیلومتری قائمشهر

شاید با خواندن این مقاله بخواهید در اولین فرصت کوله‌بار سفر را ببندید و عازم شهر شیرگاه سوادکوه و جنگل آن در استان مازندران شوید. اگر چنین تصمیمی را گرفته‌اید، تصمیم معقولانه‌ای است؛ زیرا کافی است قدم در این شهر و مناطق اطراف آن که سرسبزی و زیبایی بی‌حدوحصری دارند بگذارید. آن موقع حسرت می‌خورید که چرا زودتر از این به این شهر و جاهای دیدنی آن سفر نکردید. اگر هم به شیرگاه سفر و از جنگل و دریاچه آن بازدید کرده‌اید، خوش‌حال می‌شویم تجارب سفر و نظراتتان را با وبلاگ ره بال آسمان در میان بگذارید.

شیرگاه در استان مازندران و شهرستان سوادکوه شمالی واقع شده است.

روستاهای شیرگاه سوادکوه، پل‌های شیرگاه، دریاچه شیرگاه، چشمه‌علی شیرگاه، جنگل شیرگاه سوادکوه، و نارنج بن شیرگاه.

فصل بهار و ماه‌های اردیبهشت و خرداد بهترین زمان برای مسافرت به این شهر است.

محصولات چوبی و سفالی، عروسک‌های بافتنی، گلیم، جاجیم، برنچک و  قماق.

بله، با تورهای گردشگری شمال می‌توانید به این شهر زیبا سفر کنید.

3.5/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.