آبشار سیاه تاش املش | الماسی بر گردنبند زمرد گیلان

0

به نظر شما بی‌نظیرترین زیبایی‌های طبیعت متعلق به کدام استان در کشورمان است؟ پروردگار برای آرایش کدام بخش از طبیعت کشورمان وقت و حوصله بیشتری صرف کرده است؟ بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی، گیلان را قلب طبیعت ایران می‌دانند. در هر گوشه از این استان، یک جاذبه طبیعی دیدنی وجود دارد. امروز قصد داریم تا سری به املش، یکی از زیباترین بخش‌های استان گیلان در شمال ایران بزنیم. در دل این منطقه سرسبز، آبشاری با نام آبشار سیاه تاش وجود دارد. با ما همراه باشید تا این آبشار را بهتر بشناسید.

آبشار سیاه تاش کجاست؟

آبشار سیاه تاش یکی از جاهای دیدنی گیلان به حساب می‌آید. این آبشار در 20‌کیلومتری مرکز شهرستان املش و نزدیک روستایی با نام رحیم آباد قرار دارد.

آشنایی با آبشار سیاه تاش

عکس آشنایی با آبشار سیاه تاش

کوله‌پشتی خود را بردارید. به سراغ کفش‌های پیاده‌روی کوهستان بروید و برای سفر آماده شوید. آبشار سیاه تاش یکی از جاهای دیدنی کمتر‌شناخته‌شده در استان گیلان است. اگر به‌دنبال ماجراجویی در سفر هستید، بازدید از آبشار سیاه تاش برای شما بهترین گزینه خواهد بود. اگر می‌خواهید به جاهایی سفر کنید که ردپای انسان به‌ندرت در آن دیده می‌شود، باید سری به سیاه تاش بزنید. برای آنکه چشمتان به جمال زیبایی این آبشار روشن شود، باید حدود 2 ساعت در طبیعت بکر املش پیاده‌روی کنید. همه جذب مناظر در دسترس می‌شوند. در حقیقت همین جاست که تفاوت بین طبیعت‌گردان واقعی و گردشگران معمولی مشخص خواهد شد. بسیاری حتی از شنیدن عبارت 2‌کیلومتر پیاده‌روی هم خسته می‌شوند!

البته مسیر پیاده‌روی تا آبشار شیب تندی ندارد. در طول مسیر طبیعت با فرش سبز از شما استقبال می‌کند. درختان دستان خود را جلوی چشمان آفتاب می‌گیرند تا نکند گرمای خورشید مهمانان آن‌ها را آزرده‌خاطر کند. همین طور که در مسیر پیش می‌روید، سنجاب‌هایی را می‌بینید که از روی شاخ‌وبرگ درختان به این طرف و آن طرف می‌پرند. بوی خوش جنگل در مشام شما می‌پیچد. پرندگان با زبان خود به شما خوشامد می‌گویند. همین طور که از هم‌صحبتی با طبیعت لذت می‌برید، متوجه قطرات آب روی پوست خود خواهید شد. ناگهان درختان خودشان را کنار می‌کشند و قامت آبشار پیش چشم شما قرار می‌گیرد. این آبشار 50 متر طول دارد و از دل طبیعت سبز و انبوه بیرون می‌زند.

آب آبشار فشار بسیاری دارد و از دل کوه به بیرون می‌ریزد. بسیاری از کوه‌نوردان پای خود را فراتر می‌گذارند و خودشان را به بالای آبشار می‌رسانند. زیر آب آبشار، حوضچه‌ای کوچک وجود دارد که محل زندگی ماهی‌ها و قورباغه‌های کوچک است. آبشار سیاه تاش را به‌جرئت می‌توان یکی از زیباترین آبشار های ایران دانست.

جاذبه های آبشار سیاه تاش

عکس تخته‌سنگ‌های خزه‌بسته آبشار سیاه تاش املش

پیش از شروع بهتر است به تصاویری که در همین بخش قرار دارد، نگاه کنید. آیا باز هم سؤالی درباره جاذبه‌های آبشار سیاه تاش در ذهنتان وجود دارد؟ آیا با خیره‌شدن به این تصاویر، خنکای آب این آبشار را روی پوست خود احساس نمی‌کنید؟ دلتان نمی‌خواهد روی یکی از این تخته‌سنگ‌های خزه‌بسته بنشینید و پای خود را در آب فرو کنید؟ یا اینکه در گرمای تابستان داخل حوضچه آبشار شیرجه بزنید و سرتان را زیر آب آبشار بگیرید؟ خب تقریباً پاسخ سؤال خود را یافته‌اید. از هر زاویه که به این آبشار نگاه کنید، جز زیبایی و سرسبزی نخواهید دید. این آبشار در دل جنگل قرار دارد. دورتادور آبشار سیاه تاش، مناظر طبیعی به‌ترتیب خودنمایی می‌کنند.

در طول مسیر دسترسی به این آبشار، می‌توانید از درختان کهن‌سال که پوست آن‌ها میزبان خوبی برای خزه‌های جوان سبزرنگ شده‌ است، دیدن کنید. همین طور که پیش می‌روید، انواع گونه‌های پرندگان جلوی چشمان شما رژه می‌روند. حیوانات نیز می‌دانند که زیبایی خودشان را به چه کسانی نشان دهند. نسیمی خنک در تمام طول مسیر پوست صورت شما را نوازش می‌دهد. زمانی که به آبشار می‌رسید، می‌توانید کنار آن کمپ بزنید تا از زیبایی طبیعت سیراب شوید، یا اینکه کمی پیشروی کنید تا از مناظری زیباتر دیدن کنید. برای صعود به بالای آبشار به مهارت تخصصی کوه‌نوردی نیازی نیست. فقط با کمی آمادگی جسمانی، می‌توانید خودتان را به بالای آبشار برسانید. از اینجا شاهد مناظر طبیعی بی‌نظیری خواهید بود.

طبیعت آبشار سیاه تاش

پوشش گیاهی رانکوه جزء پوشش گیاهی انبوه محسوب می‌شود. این منطقه میزبان خاکی حاصلخیز است. وجود منابع آبی کافی و هوایی مطلوب باعث شده تا شاهد پوشش گیاهی انبوهی در نزدیکی آبشار باشیم. املش از نظر ژنومرفولوژی به سه بخش جنگلی، کوهستانی و کوهپایه‌ای تقسیم می‌شود. پوشش گیاهی هر قسمت با دیگری متفاوت است. در نزدیکی آبشار می‌توانید شاهد درختان افرا، توسکا، انار ترش، ازگیل یا همان کنوس، انجیر، گردو، فندق، شرم، راش، ممرز، بلوط، توت و ون باشید. روی تپه‌ها انواع گیاهان دارویی همانند کود کوکتو، گل گاوزبان، گل بنفشه و ختمی رشد می‌کنند.

عکس درختان آبشار سیاه تاش املش

وجود پوشش گیاهی مطلوب، منابع آب کافی و همچنین دمایی معتدل باعث شده تا حیوانات بسیاری این منطقه را برای زندگی خود انتخاب کنند. پس می‌توان رانکوه را زیستگاه حیواناتی همانند شغال، روباه، سمور، گرگ، تیو، خرگوش، عقاب و انواع پرندگان کوهستانی دانست.

امکانات تفریحی اطراف آبشار سیاه تاش

عکس روستای رانکوه

خوشبختانه در نزدیکی این آبشار خبری از هیچ‌گونه امکانات تفریحی، رفاهی و خدماتی نیست. پس توصیه می‌کنیم حتماً یک کوله‌پشتی سبک همراه خود بیاورید. تا خود آبشار حتی دسترسی به آب آشامیدنی نخواهید داشت. پس یک قمقمه آب شیرین، مقداری تنقلات و وسایلی که احتمالاً به آن نیاز پیدا می‌کنید را همراه ببرید. اگر قصد کمپ دارید، حتماً چادر، کیسه‌خواب، وسیله آتش‌زا، پاوربانک و سایر تجهیزات را همراه داشته باشید. البته لازم به ذکر است که تا نزدیکی روستای رانکوه، آنتن‌دهی موبایل خوب است؛ اما شاید در دل جنگل و روستا، به‌سختی بتوانید از موبایل خود استفاده کنید.

بهترین زمان بازدید از آبشار سیاه تاش املش

عکس بهترین زمان بازدید از آبشار سیاه تاش املش

املش یکی از مناطق ییلاقی گیلان به حساب می‌آید. مخصوصاً آبشار در مناطق کوهستانی آن قرار دارد. پس می‌توان حدس زد که رانکوه زمستان‌های بسیار سختی را تجربه می‌کند. تقریباً از اوایل پاییز، هوای منطقه بسیار سرد می‌شود. به‌شکلی که حتی از اوایل آبان می‌توانید شاهد بارش برف در این منطقه باشید. پس 6 ماه اول سال، بهترین زمان بازدید از آبشار سیاه تاش است. حتی در اوج گرما نیز آفتاب باعث آزار شما نمی‌شود. در فصل بهار سطح آب‌های زیرزمینی به حداکثر مقدار خود می‌رسد. این مسئله در کنار افزایش میزان بارش، باعث بیشتر‌شدن آب سیاه تاش خواهد شد. درختان میوه شکوفه می‌دهند و طبیعت، سرسبزی خود را به رخ می‌کشد. در اوایل فروردین هنوز هوا کمی سرد است؛ اما اردیبهشت را می‌توان بهترین زمان بازدید از سیاه تاش دانست.

جاهای دیدنی اطراف آبشار سیاه تاش

  • خانه گوهرتاج خانم؛
  • عمارت عبدالعلی خان صوفی؛
  • غار سیاه استخر؛
  • غار تلاین.

اقامت در نزدیکی آبشار سیاه تاش

برای اقامت در نزدیکی آبشار دو راه پیش رو دارید. روش اول کمپ‌زدن در اطراف آبشار است. اگر قصد کمپ‌زدن دارید، در وهله اول باید تجهیزات ضروری را همراه بیاورید. توصیه ما به شما این است که اگر در گروهی با کمتر از چهار نفر سفر می‌کنید، به‌هیچ‌وجه کمپ نزنید. در نهایت باید حتماً تا صبح کنار کمپ خود آتش روشن کنید. در نزدیکی این آبشار حیواناتی همانند گرگ و شغال زندگی می‌کنند. این حیوانات معمولاً به انسان نزدیک نمی‌شوند؛ اما نباید احتمال خطر را دست‌کم گرفت. همچنین بهترین زمان کمپ‌زدن از اواسط اردیبهشت تا اواسط مرداد است.

برای اقامت می‌توانید به‌سمت روستای رانکوه نیز بازگردید. اقامتگاه بوم‌گردی بام املش یکی از زیباترین اقامتگاه‌های بوم‌گردی شمال ایران است. در استان گیلان اقامتگاه‌های متعددی وجود دارند؛ اما این اقامتگاه حال‌وهوای خاصی دارد. اقامتگاه بام املش در بخش رانکوه و بر روی ارتفاعات قرار دارد. به همین خاطر همواره می‌توانید از هوای خنک و کوهستانی آن لذت ببرید. این اقامتگاه ظاهری سنتی دارد و دارای یک بالکن بزرگ است. از پنجره و بالکن این اقامتگاه می‌توانید شاهد مناظری نفس‌گیر و زیبا باشید. از این بالکن تا چشم کار می‌کند سرسبزی و درختان بلند‌قامت دیده می‌شوند. البته به جز این اقامتگاه، امکان کرایه خانه‌های روستایی نیز وجود دارد. برای یافتن این خانه‌ها می‌توانید از بقالی‌ها و مردم محلی پرس‌وجو کنید.

مسیر دسترسی به آبشار

برای دسترسی به این آبشار باید ابتدا خودتان را به املش برسانید. برای دسترسی به املش، بهترین مسیر، از شهر شلمان عبور می‌کند. شلمان دقیقاً بین رودسر و لنگرود قرار دارد. فاصله لنگرود تا شلمان 15کیلومتر و فاصله رودسر تا شلمان 9‌کیلومتر است. این یعنی به‌ترتیب 15 و 10 دقیقه در مسیر خواهید بود. از شلمان باید به‌سمت جنوب حرکت کنید. شلمان تا املش 11‌کیلومتر فاصله دارد. پس از 15 دقیقه رانندگی به املش خواهید رسید. سپس به‌سمت جاده کمربندی املش واقع در جنوب‌شرق این شهر بروید. مسیر را ادامه دهید تا بعد از 10 دقیقه به رانکوه برسید. از رانکوه 800 متر داخل مسیر خاکی راه را ادامه ‌دهید. نهایتاً باید وسیله‌نقلیه خود را پارک کنید و به دل جنگل بزنید. بعد 2‌کیلومتر پیاده‌روی در جنگل به آبشار خواهید رسید.

البته اگر شهرهای شرقی همانند کلاچای یا رامسر را مبدأ قرار دهید، می‌توانید از مسیر دوم برای دسترسی به رانکوه استفاده کنید. کمی بعد کلاچای و پیش از رودسر، در سمت چپ مسیر، جاده کلدره را می‌بینید. این جاده مستقیم به رانکوه راه دارد. فاصله ابتدای جاده کلدره تا رانکوه 15‌کیلومتر است. یعنی بعد حدود 20 دقیقه رانندگی به رانکوه خواهید رسید. پس اگر از سمت شرق مازندران عازم می‌شوید، این مسیر برای شما سریع‌تر خواهد بود.

لازم به ذکر است در طول مسیر پیاده‌روی از روستاهای جیگوابر، گوشکور و پشت دره لنگه نیز عبور خواهید کرد. این روستاها هر کدام یک جاذبه گردشگری محسوب می‌شوند.

هزینه بازدیدرایگان
ساعت بازدید24 ساعته
آدرساستان گیلان، ۲۰ کیلومتری مرکز املش

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظر شما درباره آبشار سیاه تاش املش چیست؟ به نظر شما این آبشار در بین زیباترین آبشارهای ایران چه جایگاهی دارد؟ نظرات خود را با ما و سایر همراهان به اشتراک بگذارید.

آبشار سیاه تاش در 20‌کیلومتری املش و 2‌کیلومتری روستای رانکوه قرار دارد.

در نزدیکی رانکوه، روستایی با نام سی سرا وجود دارد. این روستا در 18‌کیلومتری شرق رانکوه واقع شده است. در دل این روستا نیز آبشاری با نام آبشار سیاه تاش سی سرا قرار دارد. این آبشار بی‌شباهت به سیاه تاش رانکوه نیست. بهتر است بازدید از این آبشار را نیز از دست ندهید.

بله، اقامتگاه بوم گردی رانکوه یکی از زیباترین اقامتگاه‌های بوم‌گردی در تمام ایران است.

6 ماه اول سال بهترین زمان بازدید از این آبشار است.

در نزدیکی این آبشار هیچ‌گونه امکانات رفاهی، خدماتی و اقامتی وجود ندارد.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.