ییلاق سیلوانا ارومیه | ریه‌هایتان را مهمان اکسیژن خالص کنید

12

ییلاق سیلوانا به‌ دلیل‌های بی‌شماری یکی از خاص‌ترین مکان‌های گردشگری در سرتاسر ایران است. یکی از مهم‌ترینِ این دلایل هوای بسیار مطبوع و دل‌انگیز این ییلاق به حساب می‌آید. برای تعریف‌وتمجید از این ییلاق کافی است به این نکته اشاره کنیم که در دنیا فقط ۱۹ منطقه با اکسیژن خالص وجود دارد. ییلاق سیلوانا ارومیه یکی از آن‌هاست. گردشگرانی که می‌خواهند در هوایی مطبوع به تماشای زیبایی‌های مادر طبیعت بنشینند، فرصت گشت‌و‌گذار در این ییلاق را غنیمت می‌دانند. در این ییلاق تا چشم کار می‌کند چشمه‌های جوشان و دریاچه‌های زلال مشاهده می‌شود. این ییلاق در منطقه‌ای مرزی و دورافتاده قرار دارد. به لطف این شرایط به مکانی دنج و خوش‌منظره تبدیل شده که نظیر آن را در کمتر جایی سراغ داریم. در ادامه برای شما از زیبایی‌های این ییلاق می‌گوییم.

ییلاق سیلوانا کجاست؟

عکس ییلاق سیلوانا ارومیه

علاقه‌مندان گردشگری در استان آذربایجان غربی با ما هم عقیده‌اند که ارومیه یکی از زیباترین مکان‌های دیدنی در این منطقه است. در این منطقه ییلاقی سرسبز و تماشایی وجود دارد که به آن سیلوانا می‌گویند. ییلاقی که از آن صحبت می‌کنیم دقیقاً در فاصله‌ای ۳۰کیلومتری در غرب ارومیه واقع شده است. این ییلاق در دامنه کوه‌های بلندی قرار دارد که به خط مرزی ایران و ترکیه مشرف است. به لحاظ جغرافیایی می‌توان گفت سیلوانا از شرق به ارومیه، غرب به شهر شمزینان ترکیه، شمال به شهر سرو و جنوب به منطقه دشتبیل در شهرستان اشنویه همسایه است.

جاذبه‌های گردشگری ییلاق سیلوانا ارومیه

عکس دشت های ییلاق سیلوانا ارومیه

مادر طبیعت برای آبرسانی این منطقه چیزی کم نگذاشته و رگبارهای پراکنده، سیلوانا را سیراب می‌کند. خاک این ناحیه نیز مهمان چشمه‌های جوشانی است که از دل زمین فوران می‌کند. به لطف این شرایط در این منطقه تا چشم کار می‌کند مزارع دیمی و دشت‌های سرسبز دیده می‌شود. در هیچ‌کدام از جاهای دیدنی اطراف ارومیه منظره‌های زیبایی همانند سیلوانا سراغ نداریم. باغ‌های سیب، گلابی، گردو، زردآلو، گیلاس، آلوچه، هلو و بِه در گوشه‌و‌کنار سیلوانا خودنمایی می‌کند. این منطقه را درخت‌های بلوط و زالزاک پوشش داده است.

عکس گردشگری در ییلاق سیلوانا ارومیه

با توجه به توضیحاتی که از سیلوانا دادیم، ناگفته پیداست که جاذبه‌ اول گردشگری این منطقه طبیعت زیبای آن است. در کنار منظره‌های سرسبز، سیلوانا در ناحیه‌ای کوهستانی قرار دارد. به همین دلیل اگر اهل کوه‌پیمایی هستید و می‌خواهید هوای پاک این ناحیه ریه‌های شما را پر کند، کافی است سری به ارتفاعات سیلوانا بزنید.

سیلوانا سرزمین دریاچه‌های کوچک است. در دورونزدیک این ناحیه دریاچه‌های کوچک با آبی زلال به چشم می‌خورد. از آنجایی که سیلوانا ناحیه‌‌ای پربارش است، آبی زلال و خروشان در این دریاچه‌ها جریان دارد. در گوشه‌و‌کنار این ناحیه چشمه‌هایی با آبی گوارا از دل زمین بیرون زده است. این چشمه‌ها جویبارهای زیبایی را تشکیل می‌دهند. جذابیت جویبارهای سیلوانا به اندازه‌ای است که گردشگران هوس می‌کنند لب جوی بنشینند و گذر عمر ببینند. در این ناحیه چندین آبشار خروشان وجود دارد. معروف‌ترین آبشار سیلوانا را با نام سولار توکلن (سوله دو کل به زبان کردی) می‌شناسیم. این آبشار یکی از مرتفع‌ترین آبشارهای آذربایجان غربی است.

دلیل نامگذاری ییلاق سیلوانا ارومیه

حتماً شما هم شنیده‌اید جایی که طبیعتی سرسبز و خو‌ش‌ آب‌و‌هوا دارد را به بهشت تشبیه می‌کند. ماجرای نام‌گذاری سلیوانا نیز با آب‌و‌هوای دلپذیر این منطقه ارتباط مستقیم دارد. جالب است بدانید واژه سیلوانا ریشه‌ای ایتالیایی دارد. این واژه در فرهنگ مردمان ایتالیا معنای بهشت می‌دهد. دختر جنگل و منطقه‌ای خوش‌‌‌آب‌و‌هوا نیز از دیگر معنی‌های واژه سیلواناست. گردشگران ایرانی سیلوانا را بهشت گمشده ایران می‌دانند. دلیل این نام‌گذاری از یک طرف طبیعت زیبای آن است و طرف دیگر خلوتی سیلوانا. در نتیجه اگر می‌خواهید با یک تیر دو نشان بزنید و در کنار گشت‌و‌گذار در یکی از سرسبزترین جاهای دیدنی ایران، گردشگری خلوتی را تجربه کنید، سیلوانا دقیقاً همان جایی است که دنبال آن می‌گردید.

سوغات و صنایع دستی ییلاق سیلوانا ارومیه

عکس کندوهای عسل ییلاق سیلوانا ارومیه

عسل سیلوانا آوازه‌ای جهانی دارد. در گوشه‌و‌کنار این منطقه کندوهای عسل مشاهده می‌شود. در کنار عسل‌های خوشمزه و مقوی، دامپروری نیز در سیلوانا رونق دارد. به لطف این شرایط انواع ماست، کره، شیر، دوغ و کشک از سیلوانا به سوغات برده می‌شود. اهالی این ناحیه مردمان هنرمندی هستند که از هر انگشتشان هنر می‌بارد. در نتیجه صنایع‌دستی را نیز باید به سوغات سیلوانا اضافه کنید. فرش‌های نفیس، گلیم‌های خوش‌بافت، جاجیم‌های زیبا و لباس‌های پشمی از دیگر سوغات سیلوانا به حساب می‌آید. پیشنهاد می‌کنیم اگر راهی این منطقه شدید، حتماً‌ عسل سیروانا را به سوغات ببرید. این عسل در کنار خاصیت‌های تقویتی، فایده‌های درمانی بی‌شماری دارد.

بهترین زمان بازدید از ییلاق سیلوانا ارومیه

عکس بهترین زمان بازدید از ییلاق سیلوانا ارومیه

غرب ایران آب‌و‌هوایی مطبوع دارد که در بیشتر فصل‌ها برای گردشگری مناسب است. با این حال بهارهای سیلوانا از همیشه زیباتر است. با فرا رسیدن بهار جویبارهای این ناحیه پر آب می‌شود و گل‌ها شکوفه می‌دهد. این شرایط تا خرداد ادامه پیدا می‌کند. با آغاز خرداد درختانِ باغ‌های سیلوانا به بار می‌نشیند. در نتیجه اگر از خوردن میوه‌های آبدار سیر نمی‌شوید، تابستان زمان مناسبی برای سفر به این منطقه است. به لحاظ گرمای هوا نیز باید گفت تابستان‌های سیلوانا انصافاً چندان گرم نیست.

عکس مذهب و زبان اهالی سیلوانا

به پاییز که رسیدیم، این ناحیه حال‌و‌هوای عاشقانه‌ای به خود می‌گیرد. اگر می‌خواهید گردشگری خاص را در یکی از بهترین جاهای دیدنی ارومیه به دلدار خود هدیه دهید، پاییز زمان مناسبی برای سفر به این ناحیه است. با پشت‌ سر گذاشتن پاییز، هوایی نسبتاً سرد سیلوانا را در بر می‌گیرد. به همین دلیل سفر زمستانی به سیلوانا را پیشنهاد نمی‌کنیم. اکنون که صحبت از سفر آذربایجان غربی به میان آمد، پیشنهاد می‌‌کنیم حتماً‌ قبل از مسافرت، با مطالعه راهنمای سفر ارومیه اطلاعات خود برای مسافرت به این منطقه را کامل کنید.

مسیر دسترسی به ییلاق سیلوانا

برای رسیدن به این ییلاق خوش‌ آب‌و‌هوا راه شمال غرب ایران را در پیش بگیرید تا به ارومیه برسید. سپس می‌توانید گشت‌وگذاری جانانه در ارومیه داشته باشید و حسابی خستگی در کنید. پس از اینکه حسابی دورهایتان را در ارومیه زدید، راهی ۳۰‌کیلومتری غرب ارومیه شوید تا چشمتان به ییلاقی سرسبز و خوش‌منظره بیفتد. ییلاقی که پیش‌ روی شماست، سیلوانا نام دارد. این ییلاق چیزی حدود یک ساعت از ارومیه فاصله دارد. این مسیر را مراتع سرسبز و طبیعتی زیبا فرا گرفته است. به لطف این شرایط حتی در مسیر رسیدن به سیلوانا نیز فرصتی برای طبیعت‌گردی پیدا می‌کنید.

ییلاق سیلوانا ارومیه بی‌دلیل به گل سرسبد جاهای دیدنی اطراف ارومیه تبدیل نشده است. این منطقه با منظره‌های بکر و طبیعتی سرسبز چشم‌انتظار گردشگران است. به گردشگرانی که می‌خواهند با گشت‌و‌گذار در طبیعتی بکر، ریه‌های خود را با اکسیژن خالص پر کنند، سفر به سیلوانا را پیشنهاد می‌کنیم. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم همراهان ما در ره بال آسمان اطلاعات سودمند و خاطره‌های شیرینی از سفر به استان آذربایجان غربی دارند، خواهشمندیم این اطلاعات مفید و خاطره‌های جذاب را در قسمت نظرات با همراهان خود در ره بال آسمان و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

ییلاق سیروانا در ۳۰‌کیلومتری جنوب غربی ارومیه قرار دارد.

این ییلاق کعبه آمال طبیعت‌دوست‌هاست. دشت‌های سرسبز، چشمه‌های زلال و جویبارهای روان در گوشه‌وکنار ییلاق سیلوانا خودنمایی می‌کند.

گلیم، جاجیم، فرش، پوشاک پشمی، عسل و میوه‌های آبدار از مهم‌ترین سوغات ییلاق سیلوانا به حساب می‌آید.

ییلاق سیلوانا در بهار و تابستان از همیشه تماشایی‌تر است. آب‌و‌هوای این ییلاق تا اواسط پاییز نیز برای گردشگری مناسب به نظر می‌رسد.

سیلوانا ریشه‌ای ایتالیایی دارد. این واژه معنای بهشت می‌دهد. سرسبزی این ناحیه باعث شده تا نام سیلوانا برای آن انتخاب شود.

3.8/5 (4 نظر)
12 نظرات
  1. Dalanpar می گوید

    داداش بخش سیلوانا کوردهای کرمانجن با لهجه کورمانجی جنوبی(بادینی)حرف میزنن نه مکریانی و بیش تر جمعیتش از ایل هرکی وقتی ندیدیش چرا الکی مینویسی

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز، من مطلب رو دوباره خوندم و با اطلاعات گوگل تطبیق دادم.
      ممنون از اطلاعی که دادین؛ ولی انصافاً قلم بسیار خوب نویسنده رو برای همین یک خطا نباید اینقدر تند نقد کرد.

  2. ارومیه قلب آذربایجان می گوید

    اکثر اهالی سیلوانا از ترک های سنی مذهب هستن و اقلیت کرد مهاجر که زمان جنگ وارد اینجا شدن خواهشا تحریف نکنین

    یاشاسین آذربایجان یاشاسین ارومیه ?

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز، متن رو یک بار دیگه براتون قرار می‌دم. لطفاً بفرمایید چه منافاتی داره؟

      اهالی این منطقه کرد هستند و به زبان کردی مُکریانی صحبت می‌کنند. سیلوانایی‌ها سالیان سال است که مذهب شافعی را انتخاب کرده‌اند.

  3. سیلوانا ترک های سنی زبان می گوید

    اهالی منطقه سیلوانا اکثرا ترک های سنی زبان هستند که بهشون ( کره سنی ) میگن اینا ترک های ترکیه هستند که وارد ایران شدن و در منطقه سیلوانا ساکن شدن بالای 90 درصد سیلوانا ترک های سنی زبان یا همون ( کره سنی ها ) هستند و چند درصدی هم کرد مذهب شافعی داره !!
    شما توی مقالتون یه طرف نوشتید اصلا اشاره ای به این همه ترک های سنی زبان نکردید و اونا رو کلا کرد معرفی کنید خواهشا اصلاح کنید!!!! و دوباره بنوسید ! ممنونم

    1. بانو تقیان می گوید

      ممنونیم دوست عزیز برای تذکرتون.

      1. سیلوانا ترک های سنی زبان می گوید

        خواهشا متنو اصلاح کنید مرسی اهالی اونجا اکثرا ترک زبانهای سنی هستند یا همون کره سنی ها و اقلیتی کرد مهاجر داره که زمان جنگ تحمیلی وارد خاک آذربایجان شدن

  4. ارومیه قلب آذربایجان 💚❤💙 می گوید

    ارومیه قلب آذربایجان ❤خاک ابدی و خط قرمز ترکها
    یاشاسین آذربایجان 💙💚❤
    یاشاسین اورمیه 💙💚❤
    یاشاسین ترک💙💚❤

  5. یاشاسین آذربایجان یاشاسین ارومیه می گوید

    با سلام خدمت سایت ره بال عزیز
    نظرات که میخوندم متوجه حرف دوست عزیزمون شدم، اهالی این منطقه اکثرا ترک سنی زبان هستن و درصدی خیلی کمی کرد مهاجر ساکن عراق دارن که در دوران هشت سال دفاع مقدس به علت سرکوب شدن توسط دولت عراق به مرزهای آذربایجان غربی پناهنده شدن و کسی منکر این قضیه نیست فیلم های مهاجرت کردهای عراقی در گوگل ، یوتویپ هستش و همه میتونن نگاه کنند اما شمایی که سیلوانا رو کرد معرفی کردید کلا اشتباهه نمیدونم چه دشمنی یا خصومتی با ترک ها دارین که اینجور متنی رو نوشتین ؟؟؟؟
    اهالی سلیوانا اکثرا ترک های سنی زبان با مذهب سنی هستن که به اشتباه اونا رو کرد معرفی کردید کردهای مهاجر عراقی خیلی کم هستند در سیلوانا اونم بهتون عرض کردم بخاطر حملات دولت عراق در جنگ تحمیلی وارد اینجا شدن !!
    یه مورد هم در مورد آبشار سول دوکل هست که این هم بخاطر تحریف همین کردهای عراقی هست اسم اون آبشار به ترکی هزاران ساله که ( سولار توکلن ) هست یعنی جایی که آب میریزه خواهشا اسم آبشار رو اصلاح کنید و دست از تحریف بردارید اینجا منطقه آذربایجان هست و کسی نمیتونه اسم مناطق چندین هزار ساله ما رو تحریف کنه !!! اینجا اقلیمک ک ر د س ت ا ن عراق نیست که هر کی از راه برسه و یه اسمی روی مناطق ما بذاره و بره !!!!!!!!! این مناطق اسم و هویت آذربایجان هستند و به احدی اجازه تحریف نمیدیم و نخواهیم داد !!!!
    خواهشا اصلاح کنید متنو‌ ! با تشکر

  6. وارهل شینچه می گوید

    نظرات دوستان ترک زبانمون رو هم خوندم

    البته اگر بانو متقیان یک بار گذرش به بخش سیلوانا خورده باشه و این گزارش رو میدانی تهیه کرده باشن

    کم و بیش با زبان و دین و مذهب و گویش این منطقه مرگور آشنایی پیدا کرده
    و همه چی رو تشخیص میدن
    دیگه نیازی به این همه جنب و جوش الکی و تحریف واقعیات تاریخی نیست

    با تشکر از سایت خوبتون و دوستانی که به دنبال انکار حقیقت و جعل تاریخند

    1. سیلوانا آذربایجان می گوید

      اخوی من خودم اهل سیلوانا هستم ترک زبان هستم اما مذهب سنی دارم در اصطلاح کره سنی هستیم کسی سعی در جعل تاریخ نیست اینجا خاک آذربایجان هست و اکراد که وارد اینجا شدن سعی در تاریخ سازی جعلی برای مناطق آذربایجان رو دارند که مطمئن باشید هیچ وقت اجازه همچین کاری رو به احدی نخواهیم داد وجب به وجب این خاک آذربایجان شهید دادیم فکر اینو نکنید که مهاجران دیروز عراقی هندی تبار که پشت کامیون ها وارد خاک آذربایجان شدن هر گستاخی و تحریف مناطق آذربایجان رو بکنند و ملت آذربایجان ساکت بشینه این پنبه رو از گوشتون در بیارید که کوچکترین چشم داشتی به خاک آذربایجان براتون تبعات سنگینی خواهدداشت !!!!!!

      1. یاشاسین آذربایجان یاشاسین ارومیه 💓 می گوید

        یاشاسین آذربایجان 💙💚❤
        یاشاسین اورمیه 💙💚❤

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.