جاهای دیدنی ارومیه | سفر به شهر آب و نشاط ایران

3

اگر دلتان سفر به شهری با قدمت 3000ساله را می‌خواهد، پیشنهاد ما ارومیه است. برای سفر به ارومیه باید به شمال غرب ایران و غربی‌ترین استان یعنی آذربایجان غربی بروید. طبیعت شگفت‌انگیز و بناهای تاریخی بخشی از جاهای دیدنی ارومیه هستند که انتظارتان را می‌کشند تا از آن دیدن کنید. خوب است قبل از سفر نگاهی به راهنمای سفر ارومیه بیندازید تا با جاهای دیدنی در این شهر آشنا بشوید. ما هم تعدادی از آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم. شاید در این سفر به کارتان بیاید.

بناهای تاریخی ارومیه

  • ساختمان شهرداری ارومیه

ساختمان شهرداری ارومیه از بناهای تاریخی و قدیمی شهر است. قدمت این بنا به دوره پهلوی اول می‌رسد و حدود 90 سال از ساختش می‌گذرد. این ساختمان در گوشه‌ای از میدان انقلاب ارومیه به‌زیبایی می‌درخشد. معماری پرجلوه این بنا، آن را به یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی ارومیه تبدیل کرده است. رضا شاه در اوایل سال‌های حکومتش، طراحی این ساختمان را به معمارهای آلمانی سپرده بود. برای طراحی پلان بنا از عقابی با بال‌های گشوده الهام گرفته‌اند که در گذشته نماد کشور آلمان بود. استفاده از خطوط برجسته و پنجره‌های زیبا، معماری ساختمان شهرداری را دوچندان کرده است. در حال حاضر این بنا، ساختمانی اداری است و متأسفانه نمی‌شود از آن بازدید کرد؛ اما ثبت چند عکس یادگیری کنار این بنا خالی از لطف نیست.

آدرس: استان آذربایجان غربی، ارومیه، میدان انقلاب.
  • خانه انصاری

درهای چوبی در هر کوچه، نشان از بنایی قدیمی و تاریخی دارد. در کوچه انصاری هم می‌توانید یکی از زیباترین جاهای دیدنی ارومیه را ببینید. خانه انصاری از بناهای قدیمی شهر است که آن را در اواخر دوره قاجار ساخته‌اند؛ اما این‌روزها این مکان را به مرکزی فرهنگی تبدیل کرده‌اند. به حیاط خانه که بروید، آجرها، چهارچوب پنجره‌ها و آزاره‌های فیروزه‌ای توجه شما را جلب می‌کند. سرامیک‌های فضای بیرونی هم جلوه بیشتری به این بنا داده است. برای تزئین بنا از شیشه‌های رنگی استفاده کرده‌اند که بخشی از معماری سنتی ایران را نشان می‌دهد. خوب است کمی در حیاط باصفای خانه انصاری قدم بزنید و به گذشته سفر کنید. بعد از بازدید از این بنا، می‌توانید به مراکز خرید ارومیه در همان نزدیکی سری بزنید.

آدرس: استان آذربایجان غربی، ارومیه، میدان امام حسین (گل اوستی)، خیابان مدنی دو، کوچه انصاری.
ساعت بازدید: همه‌روزه از ساعت 9 تا 13.

مدرسه های تاریخی ارومیه

  • مدرسه هدایت ارومیه

ساخت مدرسه هدایت به دوره قاجار برمی‌گردد. این بنا در ابتدا منزل مسکونی یکی از بزرگان قاجار بود؛ اما در سال 1347 هجری شمسی، صاحب جدید عمارت آن را به مدرسه تبدیل کرد. در طی این سال‌ها کتیبه‌های عمارت از بین رفته است؛ ولی نوع معماری بنا شباهت زیادی به معماری قجری دارد. نمای بیرونی مدرسه، تفاوتی با اثری هنری ندارد. دیوار آجری حیاط با طاق‌های هلالی‌اش، زیبایی خانه را چندبرابر می‌کند. در تزئین ستون‌ها و دیوارهای مدرسه هدایت از سرامیک‌‌هایی با رنگ‌ولعاب خاص استفاده کرده‌اند. اگر برای دیدن دیگر زیبایی‌های مدرسه هدایت و جاهای دیدنی ارومیه مشتاق هستید، برنامه‌ای برای سفر به ارومیه بچینید. می‌توانید با خرید بلیط هواپیما ارومیه به این شهر بروید.

آدرس: استان آذربایجان غربی، ارومیه، خیابان امام، کوچه امیرنظمی.
  • مدرسه 22 بهمن ارومیه

در تقاطع خیابان امام و خیام شمالی ارومیه، بنایی زیبا هست که دیدنش شما را به یاد ساختمان‌های قدیمی می‌اندازد. مدرسه 22 بهمن ارومیه را در دوره پهلوی اول ساخته‌اند و بیشتر از 80 سال از قدمتش می‌گذرد. این مدرسه سردر تماشایی دارد که توجه گردشگرها را به خودش جلب می‌کند. تمام بخش‌های مختلف مدرسه را با آجر ساخته‌اند. به همین خاطر این بنا به‌خوبی حس‌وحالی قدیمی را نشان می‌دهد. این روزها مدرسه 22 بهمن یکی از جاهای دیدنی ارومیه است که می‌توانید برای بازدید از آن برنامه‌ای بچینید.

آدرس: استان آذربایجان غربی، ارومیه، تقاطع خیابان امام و خیام شمالی.

کلیساهای ارومیه

  • کلیسای ننه مریم

خیلی از ارامنه‌های ایرانی در شهر ارومیه زندگی می‌کنند. به همین خاطر در این شهر کلیساهایی بسیار باشکوه ساخته‌اند که بخشی از جاهای دیدنی ارومیه را تشکیل می‌دهند. در بین کلیساهای ارومیه، کلیسای ننه مریم ارومیه قدمتی طولانی دارد که پیش‌تر در معروف‌ترین کلیساهای ایران از آن یاد کردیم. این کلیسا را در دوره ساسانیان و بعد از تولد مسیح ساخته‌اند. قبل از آن، این مکان آتشکده زرتشتی‌ها بود؛ ولی بعد از اینکه زرتشتی‌ها به مسیحیت روی آوردند، این آتشکده را به کلیسا تبدیل کردند. قرینه‌سازی‌های عمارت این فرضیه را ثابت می‌کند. می‌شود نمونه‌های دیگری از این قرینه‌سازی‌ها را در دیگر آتشکده‌های دوره ساسانی دید. در معماری این بنا از تجملات و تزئینات خبری نیست. زیرا برای ساخت کلیسا از سبک دوره‌های آشوری استفاده کرده‌اند. کلیسای ننه مریم را به اسم‌های دیگری مثل کلیسای شرق آشور و کلیسای مارت مریم هم می‌شناسند. با رفتن به این بنا، می‌توانید یکی از متفاوت‌ترین کلیساهای ایران را ببینید.

آدرس: آذربایجان غربی، ارومیه، خیابان امام خمینی (ره)، خیابان خیام جنوبی، پشت کلیسای آنجلیک.
  • کلیسای مارسر گیز

کلیسای مارسر گیز از جاهای دیدنی اطراف ارومیه است و حدود 12 کیلومتر از شهر فاصله دارد. قدمت ساخت کلیسا به دوره قبل از اسلام برمی‌گردد. در آن زمان خسروپرویز حکومت را در دست داشت. شیرین، همسر خسروپرویز از پیروان دین مسیحی بود که دستور ساخت این کلیسا را داد. کلیسای مارسر گیز بین مسیحی‌های ارومیه بسیار محبوب است. با اینکه تمام بخش‌ها را از قلوه‌سنگ‌های نامنظم ساخته‌اند، زیبایی دیدنی دارد.

آدرس: استان آذربایجان غربی، 12کیلومتری ارومیه، دامنه کوه سیر.
  • کلیسای پطروس پولیس

کلیسای پطروس پولیس از دیگر کلیساهای ارومیه است که جاذبه‌های تماشایی خودش را دارد. این کلیسا یکی از جاهای دیدنی ارومیه است که می‌توانید آن را در روستای کلیسا کندی پیدا کنید. فضای داخلی کلیسا تزئینات زیادی ندارد؛ اما رسمی‌بندی‌های چشم‌نواز گچی در بالای سردر ورودی، جلوه‌ای تماشایی به این کلیسا داده‌ است. امروزه این کلیسا را به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی ارومیه می‌شناسند و گردشگرها برای بازدید از آن مشتاق هستند.

آدرس: استان آذربایجان، 8کیلومتری شرق ارومیه، روستای کلیسا کندی.

موزه های ارومیه

  • موزه ارومیه

اگر دلتان می‌خواهد با فرهنگ و تاریخ ارومیه آشنا بشوید، بازدید از موزه ارومیه را پیشنهاد می‌کنیم. این موزه از جالب‌ترین جاهای دیدنی ارومیه است. دو بخش مردم‌شناسی و باستان‌شناسی موزه این امکان را به شما می‌دهد که بخشی از فرهنگ بومی منطقه را بشناسید. در بخش باستان‌شناسی، آثار تاریخی به‌جامانده از دوره‌های قبلی را نگهداری می‌کنند. بخش مردم‌شناسی هم به همان اندازه جذاب است. انواع صنایع‌دستی ارومیه مثل مخمل‌دوزی، قلاب‌دوزی، کارهای مینیاتوری و لباس‌های محلی را در بخش مردم‌شناسی موزه به نمایش گذاشته‌اند.

آدرس: استان آذربایجان، ارومیه، خیابان شهید بهشتی، روبه‌روی بانک تجارت.
شماره تماس: 04433446520
  • موزه تاریخ طبیعی ارومیه

موزه تاریخ طبیعی ارومیه از بزرگ‌ترین موزه‌های طبیعی ایران است. فضای بیرونی آن معماری شگفت‌انگیزی دارد. مساحت این ساختمان سه‌طبقه به 5000 متر مربع می‌رسد؛ پس در بازدید از این موزه باید خودتان را برای تماشای بی‌نظیرترین گونه‌ها در طبیعت آماده کنید. در بخش‌های مختلف موزه تاریخ طبیعی از انواع جانورها، پرندگان، خزندگان، اکوسیستم‌های آبی، آبزیان و… نمونه‌های دیدنی وجود دارد. این مرکز علمی آموزشی یکی از بهترین مکان‌ها برای دوست‌داران طبیعت و دانش‌آموزها است. موزه تاریخ طبیعی امکانات دیگری مثل سالن‌های کنفرانس و کتابخانه‌ای جامع دارد. اگر دلتان خواست به نمایشگاه عکس هم سری بزنید. این موزه یکی از بهترین موزه های ارومیه است. با خرید بلیط اتوبوس ارومیه، به این شهر بروید و از موزه دیدن کنید.

آدرس: استان آذربایجان غربی، ارومیه، میدان آذربایجان، انتهای پارک ائللر باغی.
ساعت بازدید: همه‌روزه به جز دوشنبه‌‌ها باز است.
شماره تماس: 04432380732
  • عمارت شهربانی ارومیه (موزه بزرگ مردم شناسی ارومیه)

عمارت شهربانی از جاهای دیدنی ارومیه است که این روزها آن را به اسم موزه مردم شناسی ارومیه می‌شناسند. پلان عمارت منحنی است و قرارگرفتن کنار میدان انقلاب، آن را تماشایی‌تر کرده است. در دوره پهلوی اول، رضاشاه دستور ساخت این امنیه را داد. اگر دستی بر حرفه عکاسی دارید، سردر زیبای عمارت سوژه زیبایی برای عکس‌هایتان است. داخل این موزه آثار تاریخی و صنایع‌دستی ارومیه را به نمایش گذاشته‌اند. موقعیت خوب موزه این امکان را به شما می‌دهد که در شهر گشت‌وگذار کنید. در همان نزدیکی به یکی از رستوران های ارومیه بروید و غذای سنتی ارومیه را بخورید. نوش جانتان!

آدرس: استان آذربایجان غربی، ارومیه، میدان انقلاب (ایالت).
شماره تماس: 04432244697

بازارهای ارومیه

  • بازار دوشابچی خانا

بازارهای سنتی ارومیه یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر است. بافت این بازارها و شنیدن زبان شیرین ترکی شما را با بخشی از فرهنگ ارومیه آشنا می‌کند. برای خرید بهترین شیره انگور در ارومیه، هیچ‌جایی بهتر از بازار دوشابچی خانا پیدا نمی‌کنید. بازار دوشابچی خانا از بازارهای قدیمی ارومیه است و قدمتش به دوره صفویه برمی‌گردد. گشت‌وگذار در این بازار شما را به روزهای گذشته می‌برد. برای بازدید از این بازار به محله دوشابچی بروید. این محله به تولید و فرآوری شیره‌های انگورش معروف است. تعداد حجره‌های بازار به 70 حجره می‌رسد. معماری قدیمی صفوی این بازار را به یکی از جاهای دیدنی ارومیه تبدیل کرده است.

آدرس: استان آذربایجان غربی، ارومیه، میدان ولایت.
  • بازار ارومیه

بازار ارومیه یکی از مهم‌ترین بخش‌های شهر است. حجره‌های شلوغ و قدیمی، داد‌وستد فروشنده‌ها با مردم، گردشگرها را برای تماشای بازار ارومیه مشتاق می‌کند. رفتن به این بازار یک تیر و دو نشان است. بعد از گشت‌وگذار در حجره‌ها و خرید سوغات ارومیه به بناهای قدیمی داخل بازار سری بزنید. تیمچه‌ها، حمام‌ها، مسجد‌ها و سراهای بازار یادگاری از دوره‌های زندیه و قاجار هستند. در بخشی از بازار می‌توانید از کنیسه مسیحی‌ها هم دیدن کنید. راسته مسگران، چاقوسازان، زرگران، کفاشان و عطاران یکی از تماشایی‌ترین بخش‌های بازار است.

آدرس: استان آذربایجان غربی، ارومیه، بین خیابان امام و خیابان بعثت.

مسجدهای ارومیه

  • مسجد جامع ارومیه

تماشای معماری‌های قدیمی نه‌تنها برای دوست‌داران هنر، بلکه برای خیلی‌ها جالب است. مسجد جامع ارومیه هم از آن دست بناهایی است که قدمتی طولانی دارد. این مسجد از مهم‌ترین جاهای دیدنی ارومیه است. ساخت این مسجد به دوره ایلخانان برمی‌گردد. محققان بعد از بررسی متوجه شدند که ساخت این مسجد را از شبستان آن شروع کردند. به همین خاطر شبستان قدیمی‌ترین بخش مسجد جامع است که آن را در دوره سلجوقی ساخته‌اند. به بازدید از مسجد جامع که رفتید، از محراب تماشایی‌اش هم دیدن کنید. گچ‌‌بری‌های این محراب به سبک معماری مغول است. وجود نقش‌های هندسی، کتیبه‌های قدیمی، طاق‌نماها و تاج‌ها به مسجد جامع ارومیه جلوه زیبایی می‌دهد. از سه طرف مسجد به دیگر معابر، راه ارتباطی وجود دارد و به‌راحتی می‌توانید به دیگر بخش‌های شهر بروید. مسجد جامع در نزدیکی بازار ارومیه است. اگر دلتان خواست به آنجا هم سری بزنید.

آدرس: استان آذربایجان غربی، ارومیه، خیابان امام، مجاور بازار ارومیه.
  • مسجد سردار

در بافت قدیمی شهر، مسجدی از دوره قاجار به یادگار مانده است. عبدالصمدخان در آن زمان دستور ساخت مسجد سردار را داد. چند سال بعد مسجد سردار را مرمت کردند و ساعتی بزرگ روی سردر آن نصب کردند. به همین خاطر این مسجد را به اسم مسجد ساعت یا ساعتلو هم می‌شناسند. کاشی‌های رنگارنگ در سردر مسجد سردار قابی باشکوه ساخته‌اند. آجرکاری‌های مسجد در نوع خودش بی‌نظیر است. می‌توانید روی سرستون‌های مسجد مقرنس‌کاری‌های زیبایی را ببینید. هرروزه در وقت اذان، درهای مسجد را باز می‌کنند و می‌توانید به بازدید از این بنای تماشایی بروید. تا آنجا که رفتید، به دیگر جاهای دیدنی ارومیه هم سری بزنید. از مسجد سردار تا مسجد جامع ارومیه فاصله‌ای نیست.

آدرس: استان آذربایجان غربی، ارومیه، خیابان امام خمینی (ره)، راسته غلام خان.
  • مسجد مناره

مسجد مناره از زیباترین بناهای تاریخی شهر است که این روزها اسم آن را در لیست جاهای دیدنی ارومیه می‌بینید. پلان این مسجد با دیگر مسجدها متفاوت است. در مسجد مناره صحنی نمی‌بینید. مسجد مناره را به سبک مسجدهای شبستانی با پوشش تیرچوبی ساخته‌اند. این مسجد گنبدی ندارد؛ اما در ضلع شمال شرقی مناره‌ای ساخته‌اند که از اصلی‌ترین بخش‌هایش است. بیشتر بخش‌های مسجد نمایی آجری دارد. در تزئین مسجد از کاشی‌کاری‌های گل‌وبوته استفاده کرده‌اند که بسیار باشکوه است.

آدرس: استان آذربایجان غربی، ارومیه، خیابان امام، جنب مسجد سردار.

پارک های ارومیه

  • پارک اللرباغی

یکی از بهترین جاهای تفریحی برای گردش در ارومیه، پارک اللرباغی است. از کنار این پارک، رودخانه شهرچایی می‌گذرد و حس‌وحال بی‌نظیری به پارک می‌دهد. خیلی از بومی‌ها و گردشگرها برای قایق‌سواری در شهرچایی به این پارک می‌روند. پیست دوچرخه‌سواری، سالن آمفی‌تئاتر، پارکینگ، تلویزیون شهری و مجموعه بازی کودکان از دیگر امکانات در پارک اللرباغی است. خوب است چند ساعتی را در آلاچیق‌های پارک پیک‌نیک کنید و از فضای سبز پارک اللرباغی لذت ببرید. بین جاهای دیدنی ارومیه، پارک اللرباغی فضایی آرام و دل‌نشین است که می‌توانید در آن گشت‌وگذار کنید. برای دیدن دیگر بخش‌های ارومیه باید چند روز مهمان این شهر باشید. اقامتگاه‌ها و هتل های ارومیه هم به‌خوبی از شما میزبانی می‌کنند.

آدرس: استان آذربایجان غربی، ارومیه، خیابان والفجر، ساحل شهرچایی.
  • پارک دانشجو

پارک دانشجو را به پارک گل‌ها و گوللرباغی می‌شناسند. این باغ پرگل، بهشتی در قلب ارومیه است. پارک دانشجو یا پارک گل‌ها بین جاهای دیدنی ارومیه محبوبیت زیادی دارد. در این باغ شش‌هکتاری بیشتر از 100 نوع گل کاشته‌اند. هر طرف را که نگاه کنید، گل‌های لاله، بنفشه، پامچال، مینا، بومادرانه و قرنفل را می‌بینید. بین مسیرهای گل‌کاری‌شده قدم بزنید و از طراحی بخش‌های دیدنی در پارک لذت ببرید. فرشی از گل‌های رنگارنگ در هر طرف از پارک پهن است. تماشای این گل‌ها از پشت لنز دوربینتان هم حس‌وحال دیگری دارد. زیبایی پارک گل‌های ارومیه در بهار به‌ویژه اردیبهشت به اوج می‌رسد. مسیرهای ویژه برای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی بین گل‌ها و سرویس بهداشتی از دیگر امکانات پارک است. بعد از تماشای گل‌ها خودتان را به خوردن نوشیدنی‌ خوشمزه در کافه پارک مهمان کنید. در بلوار روبه‌روی پارک، تعدادی از رستوران‌ها و کافه‌های معروف شهر هم هستند.

آدرس: استان آذربایجان غربی، ارومیه، بلوار امامت.

سفر به ارومیه با بازدید از بخش‌های مختلفش هیجان‌انگیز می‌شود. تلاش کردیم تا در این سفر مجازی با ره بال آسمان از تماشای جاهای دیدنی ارومیه لذت ببرید. اگر در سفرهای قبل به آن‌ها سری زده‌اید، تجربه‌هایتان خواندنی است. برایمان در کامنت‌ها بنویسید.

کلیسای ننه مریم، بازار ارومیه، موزه تاریخ طبیعی ارومیه.

سرویس بهداشتی، سالن آمفی‌تئاتر، مجموعه بازی کودک، قایق‌سواری.

3 نظرات
  1. ارومیه قلب آذربایجان ❤ می گوید

    ارومیه قلب آذربایجان ❤
    به دیار آذربایجان ارومیه شهر والیبالی و والیبال نشین خطه آذربایجان دومین شهر ترک نشین ایران بعد از شهر برادر و قارداش تبریز ❤شهر شهیدان باکری ها و امینی ها، شهر کاپیتان تیم ملی والیبال سعید معروف، شهر والیبالی و پایتخت والیبال آذربایجان ، شهر عاشیق های آذربایجان، شهر مهد و فرهنگ و قلب ابدی آذربایجان خوش آمدید ❤

    آذربایجان دیارنا گوزل اورمیه شهرینه چوخ خوش گلیبسیز ❤

    به دیار آذربایجان شهر زیبایی ارومیه خیلی خوش آمدید ❤

    ما آذربایجانی ها بخصوص اورمیه ای ها به ترکی ( اورمولوها) خونگرمو مهمان نوازیم ❤

    یاشاسین ایران ❤
    یاشاسین آذربایجان ❤
    یاشاسین اورمیه ❤

    URMİA ❤AZERBAYCAN

  2. ارومیه قلب آذربایجان 💚❤💙 می گوید

    ارومیه قلب آذربایجان ❤خاک ابدی و خط قرمز ترکها
    یاشاسین آذربایجان ❤❤
    یاشاسین اورمیه ❤❤
    یاشاسین ترک ❤❤

  3. ارومیه قلب آذربایجان ❤ می گوید

    ارومیه قلب آذربایجان ❤خاک ابدی و خط قرمز ترکها ❤یاشاسین آذربایجان ❤یاشاسین اورمیه ❤

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.