سوغات کرج | متنوع به‌اندازه فرهنگ مردم کرج

0

کرج دومین شهر مهاجرپذیر ایران است. این شهر از گوشه‌گوشه ایران پهناور مهاجر دارد و به همین علت نام ایران کوچک را به خود اختصاص داده است. همین تنوع جمعیت باعث شده کرج در صنعت گردشگری و همچنین صنعت سوغات جایگاه خوبی را به‌ دست آورد. تصور کنید هر فردی با هر هنری از هر گوشه ایران آمده تا هنر خود را نشان دهد و از آن استفاده کند. سوغات کرج فقط صنایع دستی نیست، در این شهر خوراکی‌های متنوعی هم پیدا می‌شود. این شهرستان در شمال ایران واقع شده و از آب‌وهوای خوبی بهره‌مند است؛ پس طبیعی است که محصولات خوبی داشته باشد. با این معرفی از ره بال آسمان همراه باشید؛ اگر این معرفی را دوست داشتید، در اولین فرصت اقدام به خرید بلیط هواپیما کرج کنید.

خوراکی‌های کرج

گوجه سبز، میوه سبز باغ‌های شهریار

عکس گوجه سبز یکی از سوغات کرج

نوبرانه دوست‌داشتنی بهار یا همان گوجه سبز محبوب از سوغات کرج به حساب می‌آید؛ اگر زمان سفر شما به کرج بهار است، حتماً این میوه آبدار و خوشمزه را برای مصرف چند روزتان خریداری کنید. گوجه سبز کرج این‌قدر آبدار و درشت و ترد است که نمی‌توانید در برابرش مقاومت کنید و همان روز اول تمام می‌شود. اکثر میوه‌های کرج و دیگر شهرهای ایران از باغ‌های شهریار تأمین می‌شود. این باغ‌ها بهترین و مرغوب‌ترین محصولات را به خریداران عرضه می‌کنند. گوجه سبز که در بعضی شهرها با نام آلوچه شناخته می‌شود، خواص بسیاری دارد. این میوه پرطرفدار سرشار از ویتامین C است و برای تنظیم اسید معده بسیار مفید است. خوردن این میوه کرجی خالی از لطف نیست؛ پس حتماً آن را امتحان کنید. ما که دلمان برای این سوغات رفت.

لبنیات طالقان، متنوع‌ترین سوغات کرج

عکس لبنیات سوغات کرج

طالقان، شهری با طبیعت ناب و بکر واقع در استان البرز و نزدیک به کرج است. این شهر علاوه بر طبیعت عالی محصولات گران‌بهایی دارد. دامپروری در این شهر رونق بسیار دارد. دام‌های این شهر از بهترین علوفه‌ها تغذیه می‌کنند؛ پس بهترین محصولات را هم دارند. لبنیات مهم‌ترین محصول این شهر است. دوغ، پنیر، کشک، ماست و شیر طالقان در سراسر ایران مشهور است؛ یعنی اگر به کسی بگویید به کرج رفتیم، از شما می‌پرسد لبنیات طالقان را امتحان کردید؟ این شهر قطب پنیر محلی ایران است. نمی‌شود طعم این خوراکی‌ها را با کلمه توصیف کرد. شاید کلمه بی‌نظیر توصیف خوبی باشد.

عکس روغن حیوانی سوغات کرج

بعد از امتحان لبنیات سوغات کرج طعم بقیه لبنیات‌ها برای شما غریب می‌شود. دیگر محصول پرطرف‌دار این شهر روغن حیوانی است. با این روغن غذاهای مقوی بسیاری پخته می‌شود که هرکدام طعمی خاص و دل‌پذیر دارد؛ اگر چربی خون دارید لطفاً سمت این روغن نروید. با اینکه این روغن ویتامین بسیاری دارد؛ اما چربی آن برای بعضی افراد مناسب نیست.

عناب، میوه شناخته شده کرجی

عکس عناب سوغات کرج

عناب میوه درختی با همین نام است که در کرج و اطراف آن به‌وفور پیدا می‌شود. این سوغات کرج به نام‌های خرما قرمز و خرما چینی هم شناخته می‌شود. این میوه به شکل خشک و تازه در مراکز خرید کرج یافت می‌شود. مصارف عناب متفاوت است، بعضی افراد آن‌ را مانند خرما و بعضی دیگر آن را به شکل دمنوش استفاده می‌کنند. این میوه آن‌قدر خاصیت دارد که شما باید به هر شکلی که دوست دارید آن را مصرف کنید. این میوه برای کلیه و کبد بسیار مفید است؛ اما مانند هر خوراکی دیگری مصرف آن برای بعضی افراد مفید نیست. افرادی که بیماری خونی مثل مشکلات انعقادی دارند نباید زیاد عناب مصرف کنند.

توتک، مشهورترین سوغات کرج

عکس توتک مشهورترین سوغات کرج

نان توتک یا شیرینی توتک یکی از خوراکی‌های سنتی مردم کرجی است که بیشتر در اعیاد پخته می‌شود. با اینکه این نان طعم شیرینی دارد؛ اما شیرینی آن آزاردهنده نیست و دل را نمی‌زند. جالب‌ترین نکته درباره توتک ملی‌بودن آن است. این شیرینی چند سال پیش به ثبت ملی رسید و در کنار دیگر آثار ارزشمند و یادگاری‌ها گذشته جا گرفت. این شیرینی در کرج همراه خوشمزه‌ای برای شما خواهد بود؛ مثلاً وقتی که در یکی از هتل های کرج استراحت می‌کنید، این نان همراه لحظات شیرین شماست. با کمی پرس‌وجو آدرس بهترین توتک‌پزی کرج را پیدا کنید و این خوراکی خوشمزه را امتحان کنید.

حلوا لوز دماوند، شیرینی بدون شکر

عکس حلوا لوز دماوند سوغات کرج

حلوا لوز متفاوت‌ترین حلوایی است که شما تابه‌حال امتحان کرده‌اید. این حلوا با زعفران، آرد، گردوی بوداده و عسل پخته می‌شود. با دیدن ترکیبات این شیرینی عسلی متوجه ارزش غذایی بالا و انرژی زیاد این شیرینی می‌شوید. این حلوا یکی از محبوب‌ترین سوغات کرج برای گردشگران است. شیرینی زیاد این خوراکی با طعم تلخ چایی ترکیبی خیلی خوشمزه است که شما را وادار به تکرار آن می‌کند. افرادی که خیلی به شیرینی علاقه ندارند ممکن است این خوراکی خیلی شیرین را دوست نداشته باشند؛ اما بعضی فروشگاه‌ها این شیرینی را با عسل کمتر می‌پزند تا همه افراد بتوانند آن را امتحان کنند. حلوا لوز در اکثر فروشگاه‌ها به شکل لوزی فروخته می‌شود و به همین علت نام آن را حلوا لوز گذاشته‌اند. ‌

عسل دماوند، شیرین‌ترین سوغات کرج

عکس عسل دماوند، شیرین‌ترین سوغات کرج

قبلاً درباره بکری و سرسبزی جاهای دیدنی طالقان و طبیعت آن صحبت کردیم. جنگل‌های دماوند به 155هزار هکتار می‌رسد. از این طبیعت بکر محصولات بکری هم به ‌دست می‌آید که یکی از آن‌ها لبنیات طالقان بود. محصول دیگری که از دل این طبیعت و با بهترین کیفیت بیرون می‌آید عسل است. عسل دماوند بسیار مرغوب است. وقتی در یکی از هتل‌ های کرج از خواب بیدار می‌شوید و قصد خوردن صبحانه دارید، این عسل انتخاب خوبی برای شماست. شما می‌توانید عسل وحشی را در جاهای دیدنی کرج که نزدیک به جنگل است، پیدا کنید.

سیب، سوغاتی خوشبو

عکس سیب سوغات کرج

مهرماه، فصل رسیدن است، رسیدن میوه‌های خوش رنگ و بو؛ میوه‌های که در میان مردم کرج و ایران شناخته شده هستند. سیب میوه پاییزه کرجی است که طعمی عالی دارد. گردشگران، مردم بومی و تاجران برای به دست آوردن این میوه تلاش می‌کنند. سیب سوغات کرج از محصولات صادراتی ایران است؛ پس طبیعی است که این میوه کمیاب باشد؛ اگر زمانی که  برای خرید بلیط اتوبوس کرج آماده می‌شوید، فصل پاییز است باید هرجورشده این میوه را امتحان کنید.

گیلاس، سوغات کرجی خوش رنگ

عکس گیلاس سوغات کرج

اگر بگوییم که بهترین گیلاس ایران از کرج و باغ‌های اطراف آن برداشت می‌شود، اغراق نکرده‌ایم. آب‌وهوای خوب آدم را سر کیف می‌آورد چه رسد به میوه‌های خوش‌طعمی که برای رسیدن به یک اشاره نیاز دارند. این اشاره از درختان سبز، میوه‌های بیرون می‌آورد که مانند ندارند. با کمی جست‌وجو مراکز خرید نهال گیلاس را هم پیدا می‌کنید. این نهال‌ها سوغاتی ماندگار و همیشگی از کرج هستند. ماندگاری میوه درختان یاغوتی کرج کم است و به‌سرعت خراب می‌شود؛ پس هرچه سریع‌تری گیلاس‌ها را بخورید. به علت ماندگاری کم این میوه شما در کرج گیلاس مانده و پلاسیده پیدا نمی‌کنید.

ازگیل، کُندُس کرجی

عکس ازگیل کُندُس سوغات کرج

ممکن است شما با این میوه آشنا نباشید؛ پس درباره آن اطلاعاتی به شما می‌دهیم. ازگیل میوه درختی با همین نام است که در استان‌های گیلان و مازندران شناخته شده است. این میوه بسیار سرسخت است و تا وقتی که کاملاً نرسد قابل خوردن نیست. این میوه خواص دارویی بسیاری دارد که باعث محبوبیت آن درمیان مردم شده است. طعم ازگیل چیزی مابین انبه و هلو است که برای بعضی افراد عجیب به‌نظر می‌رسد. این سوغات کرج در سایه روشن جنگل‌های کرج و اطراف آن روییده می‌شود. میوه شیرین ازگیل را به همراه چایی مصرف می‌کنند یا از آن شربت یا کنسرو درست می‌کنند.

فندق، سوغات کرجی مقاوم

عکس فندق سوغات کرج

در راهنمای سفر کرج می‌خوانید که در جنگل‌های کرج درختان فندق وحشی با قدمت طولانی وجود دارد. این درختان در مقابل سختی‌هایی مانند کم‌‌آبی و گرما مقاومند؛ اما باید بدانید که بیشتر فندق‌های کرجی از باغ‌های کرج به دست می‌آیند. این درختان نژاد خوبی دارند؛ یعنی محصول بیشتری نسبت به فندق‌های وحشی دارند و این محصولات کیفیت بالاتری دارند؛ پس خرید فندق کرج را در برنامه خود قرار دهید.

سنجد، جادوی سلامتی

عکس سنجد سوغات کرج

همه ما درباره خواص بی‌شمار و باورنکردنی سنجد مطالبی شنیده‌ایم. این میوه این‌قدر مهم است که جایگاه ثابتی در عید کهن ما ایرانی‌ها داشته و دارد. شهری که شما به آن سفر می‌کنید این میوه مهم را در خود پرورش می‌دهد. سنجدهای درشت، نرم و شیرین در اکثر فروشگاه‌های کرج به فروش می‌رسد. این سوغات همراه خوبی برای گشت‌وگذار شماست؛ پس حتماً آن را در کیف دستی خود قرار دهید؛ مثلاً وقتی که در یکی از رستوران های کرج منتظر غذا هستید، این میوه انرژی شما را تا رسیدن غذا تأمین می‌کند. ماندگاری این میوه زیاد است؛ پس می‌توانید این سوغات کرج را با خود به خانه ببرید.

آلوی برغان، میان وعده‌ای مقوی از سوغات کرج

عکس آلوی برغان سوغات کرج

ممکن است نام آلوی برغان شما را گول بزند و شما فکر کنید که با نوعی خاص از آلو مواجهید؛ اما باید بدانید که آلوی برغان همان آلوی خشک‌شده است. این خوراکی خوشمزه در کرج به بهترین شکل خشک می‌شود. این میوه‌ها بهداشتی هستند. آلوی برغان از دسته خشکبار است که طرف‌داران بسیاری دارد. طعم این خوراکی با نمک بی‌نظیر می‌شود؛ پس حتماً آن را امتحان کنید. این خشکبار جایگزینی عالی و خوش‌طعم برای خوراکی با ارزش غذایی پایین مانند چیپس و پفک است.

صنایع دستی کرج

تا اینجا درباره محصولاتی صحبت کردیم که به‌لطف طبیعت بکر این شهر به ‌وجود آمده‌اند؛ اما سوغات کرج بیشتر از اینهاست. دیگر سوغات این شهر به‌لطف دستان هنرمند مردمش ساخته شده‌اند. ذکر کردیم که کرج بسیار مهاجرپذیر است. مردمی که مهاجرت می‌کنند هرکدام هنری دارند. بعضی افراد با ساخت صنایع دستی این هنر را معرفی می‌کنند. همراه ما باشید تا درباره این صنایع دستی بیشتر بدانید.

سوزن دوزی، هنری به لطافت روح هنرمندان

عکس سوزن دوزی سوغات کرج

مهد سوزن‌دوزی در سیستان و بلوچستان است؛ اما در سایر مناطق ایران از جمله کرج رواج دارد. نقش‌های رنگارنگ که با دقت فراوان روی لباس‌ها و پارچه‌ها دوخته می‌شوند، هر بیننده‌ای را به‌وجد می‌آورند. تماشای نقش‌های این سوغات کرج واقعاً لذت‌بخش است. این نقش‌ها متفاوت هستند. نقش‌های سوزن دوزی شامل گل‌های پیچ‌در‌پیچ، شکل‌های هندسی، خطوط مرتب و گاهی بته جقه می‌شود. هرکدام از این نقش‌ها زیبایی خاص خود را دارد. نقش‌ها بسته به محصول متفاوت می‌شوند؛ مثلاً رومیزی‌ها اکثراً نقش بته‌جقه دارند، لباس‌ها پر از گل یا نقش‌های هندسی هستند. نقش‌هایی که با دست دوخته می‌شوند ارزش بیشتری نسبت به نقش‌ها کامپیوتری دارد.

گلیم بافی، پر زحمت‌ترین سوغات کرج

عکس گلیم بافی سوغات کرج

پیچیدن نخ‌های رنگارنگ به هم کاری است که گلیم باف‌ها انجام می‌دهند؛ اما خیال نکنید که گلیم بافی کاری آسان است. گلیم بافی از گذشتگان به ما ارث رسیده است. این ارثیه بسیار ارزشمند است و باید آن را حفظ کرد. نخ‌های بدون مو با ظرافت تمام به هم بافته می‌شوند و هنری را به وجود می‌آورند که در نوع خود بی‌همتاست. دقت در گلیم بافی حرف اول را می‌زند؛ اگر سوغات ماندگاری می‌خواهید که در سرد و گرم روزگار کنارتان باشد، گلیم را انتخاب کنید.

سفالگری، هنری با بوی بی‌نظیر

عکس سفالگری سوغات کرج

سفالگری هنر مشترک همه ایران است. این هنر به گل بی‌جان و بی‌شکل، جان و شکل می‌دهد. گل رس میان دستان هنرمند می‌رقصد و شکل‌های زیبا به خود می‌گیرد. گاهی گل به شکل کاسه در می‌آید و گاهی گلدانی زینتی برای دکور خانه می‌شود. در مراکز خرید کرج انواع سفال در شکل‌ها و اندازه‌های متفاوت پیدا می‌شود. این مغازه‌ها عالی هستند. بوی خوش خاک نم خورده در کنار ظروف رنگارنگ حال‌وهوای زیبایی را رقم می‌زنند.

منبت کاری، نقاشی روی چوب از سوغات کرج

عکس منبت کاری سوغات کرج

سوغات کرج از ظرافت خاصی برخوردار هستند. منبت‌های کرج بسیار گران‌بها هستند. در این شهر مبلمان، تخت‌خواب یا هر محصول دیگری را می‌توانید منبت کاری شده خریداری کنید. این محصولات طرف‌دار دوآتیشه کم ندارد. نقش‌هایی که در منبت استفاده می‌شوند اکثر مواقع گل و بوته، نقش‌ حیوانات، خطوط کوفی و نقش‌های اسلیمی است. تصور کنید تابلویی با نقش یک عقاب با ابهت بر دیوارتان داشته باشید. بی‌نظیر است مگر نه؟ منبت‌ها بسیار با دوام هستند؛ اما برای احتیاط هنگام خرید وسایل بزرگ منبت کاری شده با فردی آگاه مشورت کنید. در فروشگاه‌ که قدم می‌زنید پر از احساس خوب می‌شوید.

سنگ تراشی، ظرافتی بر پیکره‌های سخت

عکس سنگ تراشی سوغات کرج

سنگ تراشی از دیگر هنرهای دیرینه و گران‌بهای ایران است. این هنر در کرج هم رواج دارد و از سوغات کرج محسوب می‌شود. این هنر دمیدن روح در سنگ است. سنگ تراشان با کمک دستگاه‌ و با دقت و ظرافت نقش‌های مختلفی روی سنگ‌ها حک می‌کنند. این نقش‌ها به جلوه سنگ‌ اضافه می‌کنند. اکثر مواقع سنگ‌ها به انگشتر یا گردنبند تبدیل می‌شوند که پوشیدن آن‌ها بسیار لذت‌بخش است.

شیشه گری، نرم‌کردن شیشه

عکس شیشه گری سوغات کرج

شیشه گری یکی از سخت‌ترین رشته‌های هنری ایران است. در این هنر به شیشه حرارت داده می‌شود تا حالت خمیری پیدا کند. در مرحله بعد در آن هوا وارد می‌کنند یا در قالب‌های مختلف می‌ریزند تا شکل بگیرد. یکی از نتایج شیشه‌گری تیله‌های رنگارنگ و پرنقشی است که اکثر ما از آن‌ها خاطرات شیرین داریم؛ اگر این سوغات کرج را خریداری نکنید ضرر کرده‌اید. بعضی شیشه‌گرها به شما اجازه می‌دهند ساخت صنایع را از نزدیک ببینید که تجربه بسیار خوبی است.

معرفی سوغات کرج به پایان رسید؛ اما هنر این مردمان نه. ما سعی کردیم رایج‌ترین سوغات را به شما معرفی کنیم؛ پس اگر به کرج سفر کردید و صنایع دیگری دیدید تعجب نکنید و آن را با به اشتراک بگذارید. خوشحال می‌شویم شما نظرات و خاطرات خود را با ره بال آسمان به اشتراک بگذارید.

سوغات کرج شامل خوراکی‌هایی مانند لبنیات و میوه‌ها و صنایع دستی مانند گلیم می‌شود.

مهم‌ترین سوغات کرج سیب آن است. این سیب از میوه‌های صادراتی ایران است.

منبت کاری و شیشه‌گری از جالب‌ترین سوغات کرج است.

کرج شهر مهاجرپذیری است و سراسر ایران مهاجر دارد. به همین علت صنایع دستی متفاوتی دارد.

شیرینی لوز و نان توتک از خوراکی‌های سنتی در کرج است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.