مسجد سلیمانیه استانبول | شاهکار معماری یادگار سلطان سلیمان

0

استانبول پایتخت فرهنگی و تاریخی ترکیه و شهر محبوب ما ایرانی‌هاست. میان دیدنی‌های بی‌شمار استانبول، مسجد سلیمانیه چشم شما را خواهد گرفت. این مسجد با تاریخی چند صد ساله، فرازوفرودهای فراوانی را به چشم خود دیده است و قصه‌های زیبایی در دل خود برای گفتن دارد. سفر به ترکیه و بازدید از مسجد سلیمانیه استانبول، فوت‌وفن‌های خاصی دارد که باید پیش از سفر بیاموزید. شناخت تاریخ و معماری مسجد باعث می‌شود بیشتر از آن لذت ببرید و دانستن بهترین زمان بازدید از آن و راه رسیدن به آن، سفر شما را لذت‌بخش‌تر و جذاب‌تر خواهد کرد. اگر شما هم برای سفر به استانبول و تماشای مسجد جذاب آن هیجان دارید، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را تا انتها ادامه دهید و خاطرات فراموش‌نشدنی را در این سفر تجربه کنید. 

فهرست مطالب

مسجد سلیمانیه کجاست؟ 

مسجد سلیمانیه در شهر خوش‌منظر و توریستی استانبول قرار دارد. این مسجد در محله سلیمانیه واقع شده است که در ناحیه اروپایی فاتح استانبول قرار دارد. خوب است بدانید که این عبادتگاه تماشایی بر فراز تپه‌ای بنا شده و میان ساختمان وزارت و دفتر شیخ الاسلام قرار دارد. وجود این مسجد در ارتفاعات باعث شده است تا تراس این عبادتگاه چشم‌اندازی خیره‌کننده از شهر استانبول، اتصال دو قاره اروپا و آسیا، دریا‌های بی‌کران و آبی‌رنگ استانبول و تنگه زیبای بسفر به نمایش بگذارد. 

آشنایی با مسجد سلیمانیه استانبول | بنایی عظیم و پر‌شکوه

مسجد سلیمانیه شاهکار معماری و از جمله جاهای دیدنی استانبول است که بازدید از آن را نباید از دست داد. این مسجد در میان مساجد استانبول دومین مسجد عظیم و با‌شکوه است. عبادتگاه سلیمانیه به دستور پادشاه مقتدر عثمانی، سلطان سلیمان، ساخته شده است تا نام و یاد وی در این شهر جاودانه بماند. به‌راستی که او با ساخت این بنای با‌شکوه حتی پس از مرگش هم نیز در یاد‌ها فرمانروای بزرگ این شهر باقی ماند. 

تاریخچه عبادتگاه سلیمانیه استانبول | یادگار سلطان سلیمان عثمانی 

قدمت مسجد سلیمانیه به قرن شانزدهم میلادی بر‌می‌گردد. دستور ساخت این مسجد توسط حاکم وقت ترکیه، سلطان سلیمان کبیر صادر شد. سلطان سلیمان از بزرگ‌ترین و ثروتمند‌ترین پادشاهان عثمانی بوده است. گفته می‌شود هدف او از ساخت این عبادتگاه عظیم و پر‌شکوه در مرتفع‌ترین نقطه شهر این بود که نام و یادش در شهر استانبول برای همیشه زنده بماند. پس  از صادر شدن فرمان ساخت این مسجد از سوی سلطان سلیمان، ساخت آن در سال ۱۵۵۰ آغاز شد. فرآیند ساخت این عبادتگاه عظیم و پر‌شکوه با‌ وجود تلاش شبانه‌روزی ۳۵۰۰ صنعتگر، چیزی حدود ۷ سال زمان برد. در‌ نهایت این مسجد در سال ۱۵۵۷ تکمیل و آماده رو‌نمایی شد. از همان سال تا به امروز این عبادتگاه خیره‌کننده دومین مسجد بزرگ در استانبول است.

خوب است بدانید که مسجد سلیمانیه استانبول در طول تاریخ دچار حوادث و سوانح متعددی شده است. بروز حادثه‌های مختلف باعث ایجاد صدمات جدی بر بنای این عبادتگاه پر‌شکوه شد؛ به‌طوری که حتی پس از باز‌سازی و احیا نیز معماری اولیه آن تا حد زیادی دستخوش تغییر شد. در ادامه راجع‌به این اتفاقات بیشتر می‌گوییم.

آتش سوزی در مسجد سلیمانیه

اولین حادثه تاریخی بزرگی که متوجه این مسجد شد، آتش‌سوزی گسترده در سال ۱۶۶۰ در استانبول بود. صدمات وارده بر این عبادتگاه در زمان سلطان محمد چهارم ترمیم و بازسازی شد؛ ولی متأسفانه طرح اولیه معماری این مسجد در طی فرآیند بازسازی از بین رفت و سبک معماری باروک جای آن را گرفت. 

زلزله در مسجد سلیمانیه استانبول

عکس زلزله در مسجد سلیمانیه استانبول

بلایای طبیعی برای بار دوم نیز مسجد سلیمانیه استانبول را تحت حمله قرار دادند. این بار زلزله‌ای قوی بود که می‌خواست نام این عبادتگاه را به تاریخ بسپارد. این عبادتگاه نیز تحت تأثیر زلزله دچار آسیب‌های چشمگیری شد. این بار نیز برای احیای این بنای ارزشمند اقداماتی ویژه انجام شد؛ با‌این‌حال مسجد بافت معماری اولیه خود را از دست داد و دیگر شبیه آن بنای سابق نشد. 

تأثیر جنگ جهانی دوم بر مسجد سلیمانیه

بار سوم و آخرین بار این شاهکار معماری قربانی صدمات انسانی شد. در جنگ جهانی دوم نیرو‌های نظامی از محوطه وسیع این عبادتگاه را به انبار مهمات و اسلحه تبدیل کردند. طی یک آتش‌سوزی مهماتی که در محوطه این بنا بود آتش گرفت و باعث بروز انفجاری سهمگین شد. مشخص است که بنای مسجد نیز از این انفجار در امان نماند. پس از پایان جنگ جهانی علاقه‌مندان به آثار باستانی و معماری برای احیای این مسجد به‌پا خواستند و تا حد زیادی این بنا را مرمت و احیا کردند. 

معماری مسجد سلیمانیه استانبول | شاهکاری هنرمندانه و نبوغ‌آمیز

شاید در نگاه اول سبک معماری بنای مسجد سلیمانیه اسلامی و عثمانی به‌نظر آید؛‌ اما اگر با سبک معماری بیزانسی آشنا باشید، بخش‌هایی از این مسجد، خصوصاً مناره‌ها و گنبد‌ها شما را یاد کلیسا‌های بیزانس می‌اندازد. در‌نتیجه می‌توان مدعی شد که سبک معماری این مسجد تلفیقی از سبک‌های اسلامی و بیزانسی است. بر‌خلاف اکثر مساجد اسلامی که فقط یک گنبد دارند، در معماری مسجد سلیمانیه علاوه‌بر گنبد اصلی، چندین گنبد کوچک در اطراف آن وجود دارند. این گنبد‌ها بیشتر برای زیبایی بنا به کار گرفته شده‌اند و ظاهری منحصر‌به‌فرد به آن بخشیده‌اند. خوب است بدانید که ارتفاع گنبد اصلی این عبادتگاه ۵۳ متر و قطر آن ۲۶.۵ متر است. 

صدای مؤذن و پیش‌نماز در تمام بخش‌های داخلی این مسجد عظیم، به لطف معماری خاصش بدون وجود هیچ‌گونه بلند‌گویی به‌خوبی پخش می‌شود. این امر نشانگر هنر و نبوغ معمار این مسجد در آن زمان است. وی این بنا را به سبک آکوستیک طراحی کرده است؛ تا صدای مؤذن و پیش‌نماز به‌صورت واضح به گوش تمامی نماگذاران و حضار مسجد برسد. اگر کمی به فضای داخلی این مسجد توجه کنید، متوجه خواهید شد که معماری داخلی بنا به‌طرز هوشمندانه‌ای ساده است. این سادگی سبب شده است تا فضای داخلی این عبادتگاه معنوی چندین برابر عظیم‌‌تر به نظر آید. 

آشنایی با معمار عبادتگاه سلیمانیه استانبول

در بخش قبل با معماری هنرمندانه و نبوغ آمیز مسجد سلیمانیه استانبول آشنا شدید. شاید این سؤال برای شما نیز مطرح شده باشد که چه کسی معماری این بنای شگفت‌انگیز را بر‌عهده داشته است؟ در پاسخ باید بگوییم که طراحی و معماری این بنای با‌شکوه توسط معمار سینان (Mimar Sinan) که بهترین و به‌نام‌ترین معمار دوران حکومت عثمانی بود، انجام شده است. وی به‌مدت ۵۰ سال دارای سمت «معمار ارشد سلطنتی» در دوران حکومت سلاطین امپراتوری عثمانی بود. خوب است بدانید که هنر و نبوغ معمار سینان در همان زمان نیز زبانزد مردمان کشور‌های مختلف بود. همچنین لازم‌به‌ذکر است که اغلب آثار برجسته‌ای که مربوط به زمان حکومت عثمانیان است نیز به دست معمار سینان یا شاگردان وی ساخته شده اند. 

بخش‌های مختلف مسجد سلیمانیه | مجموعه‌ای شگفت‌انگیز و تماشایی 

به محض قدم گذاشتن در مسجد سلیمانیه با ایوان‌های بزرگ‌وکوچکی مواجه خواهید شد که از سنگ‌های گرانیت ساخته شده و در نوع خود بی‌نظیرند. این ایوان‌ها نشانی دیگر از معماری شاهکار و کم‌نظیر این بنا هستند. در محوطه خارجی بنا ساختمانی دو‌طبقه وجود دارد که دارای اتاقک‌های کوچک و سالن غذا‌خوری مجزاست. این ساختمان در گذشته محل استراحت نگهبانان مسجد بود. علاوه‌بر این‌ها بخش‌های ویژه دیگری نیز در این مسجد وجود دارند که در ادامه راجع‌به آن‌ها توضیح داده‌ایم. 

  • مناره‌های مرتفع مسجد

عکس مناره‌های مرتفع مسجد

همان طور که گفتیم مسجد سلطان سلیمان دارای ۴ مناره سر‌به‌فلک‌کشیده است که ارتفاع آن‌ها به ۷۶ متر می‌رسد. همچنین خوب است بدانید که این بنای دارای ۱۰ تراس است. شاید در ابتدا وجود ۴ مناره و ۱۰ تراس امری طبیعی و تصادفی به‌نظر آید؛‌ اما دانستن اینکه انتخاب این تعداد در آن زمان به‌منظور انتقال مفهومی در‌خصوص هویت سلطان سلیمان است، شما را به‌وجد خواهد آورد. در‌ واقع ۱۰ بالکن و ۴ تراس در مسجد سلیمانیه بیانگر این است که سلطان سلیمان «دهمین» پادشاه از «چهارمین» امپراطوری است که قسطنطنیه را فتح کرده و به تخت نشسته است. 

  • اتاق دود و باز‌تابی از خلاقیت و نبوغ معمار سینان 

در آن زمان برای روشنایی مسجدی به عظمت مسجد سلیمانیه، بالغ‌بر ۲۷۵ شمع در سر‌تا‌سر فضای داخلی آن روشن می‌شد. مشخص است که دود حاصل از روشن‌شدن این تعداد شمع در فضایی بسته در طولانی‌مدت دیوار‌ها و سقف بنا را تیره‌و‌تار می‌کند؛ اما معمار سینان تدبیری خلاقانه و منحصر‌به‌فرد برای جلو‌گیری از این اتفاق اندیشیده است. وی در بالای درب ورودی اتاقکی طراحی کرده بود که «اتاق دود» نام داشت و دود‌های حاصل از شمع‌ها در این اتاق جمع می‌شد؛ اما چگونه؟ برای هدایت دود حاصل از روشن شدن شمع‌ها به‌سمت اتاق دود نیز دریچه‌هایی در گوشه‌و‌کنار مسجد قرار داده شده بود.

  • سالن اصلی و کاشی‌کاری‌های مبهوت‌کننده آن 

کاشی‌کاری‌های ظریف و زیبای سالن اصلی مسجد که محل برگزاری نماز جماعت است، هر بیننده‌ای را خیره و مبهوت می‌کنند. خوب است بدانید که در این بخش بالغ‌بر ۸ هزار تکه کوچک کاشی و سنگ مرمر استفاده شده است. این تکه‌ها به‌شکلی هنرمندانه در کنار هم چیده شده‌اند و نقوشی چشم‌نواز به سبک بیزانسی و اسلامی کم‌نظیر و با‌شکوهی ایجاد کرده‌اند. بخش دیگری که در سالن اصلی این بنا جلوه‌ای تماشایی دارد، محراب سفید‌رنگ آن است. این محراب تماماً از سنگ‌های مرمر ساخته شده و در عین سادگی ظاهری بسیار زیبا دارد. 

جاذبه‌های گردشگری بنای سلیمانیه | مجموعه‌ای تماشایی در قلب آنکارا

  • مهمانسرای سلیمانیه 

عکس رستوران مهمانسرای سلیمانیه 

در آن زمان به سنت پادشاهان عثمانی در مساجد ساختمان‌های دیگری نیز به‌منظور ایجاد رفاه مردم بنا می‌شد. از‌ جمله این بنا‌ها در مسجد سلیمانیه می‌توان به مهمانسرای آن اشاره کرد. در آن زمان از این بنا برای میزبانی از مهمانانی که به‌منظور تجارت و سفر به این شهر سفر می‌کردند استفاده می‌شد. در کنار بنای مهمانسرا آشپزخانه‌ای قدیمی وجود داشت که امروزه به رستورانی زیبا تبدیل شده است. در این رستوران انواع غذا‌های سنتی ترکی سرو می‌شود که می‌توانید با مراجعه به آن لذت چشیدن غذا‌های ترکی را به خود هدیه دهید. 

  • بیمارستان، حمام و مدرسه مسجد سلیمانیه

این عبادتگاه عظیم علاوه‌بر مهمانسرا دارای بیمارستان، حمام و مدرسه نیز بود که امروزه به جاذبه‌های تاریخی تبدیل شده‌اند. بیمارستان سلیمانیه بنایی با ۲۰ اتاق بوده که معماری آن نیز در نوع خود تماشایی است. حمام سلیمانیه از جمله بناهای جذابی است که توصیه می‌کنیم از آن دیدن کرده تا با سبک حمام‌های ترکی آشنا شوید. مدرسه سلیمانیه نیز در آن زمان برای تحصیل کودکان عثمانی در‌خصوص علوم دینی و تحصیلی استفاده می‌شد که بنای آن از نظر تاریخی ارزشمند بوده و تماشای آن خالی از لطف نیست. 

  • مقبره‌های مسجد سلیمانیه 

سلطان سلیمان هنگام ساخت سلیمانیه آینده‌نگری به خرج داده و به معمار سینان دستور ساخت آرامگاهی باشکوه برای خودش و همسرش، خرم سلطان را داد. این مقبره هشت‌ضلعی در ناحیه جنوبی مسجد قرار داشته و کاملاً از سنگ نفیس ساخته شده است. مقبره مشاهیر دیگری نظیر سلطان احمد، سلطان سلیمان دوم، مادر، خواهر و دختر سلطان سلیمان نیز در این مسجد قرار دارد. پیشنهاد می‌کنیم بازدید از این مقبره‌ها و قصه‌های تاریخی که در خود نجوا می‌کنند را از دست ندهید.

بهترین زمان بازدید از مسجد سلیمانیه استانبول | گردشی دلنشین در بهترین زمان

عکس بهترین زمان بازدید از مسجد سلیمانیه استانبول

مسجد سلیمانیه دارای محیطی سر‌بسته است و بازدید از آن در تمام روز‌های سال امکان‌پذیر است؛ از‌این‌رو می‌توان گفت که تفاوتی ندارد که شما در چه فصلی از سال به دیدن این مسجد می‌روید؛ اما بگذارید کمی دید خود را باز‌تر کرده و بهترین زمان سفر به ترکیه را بررسی کنیم. اگر تاب هوای گرم را ندارید و می‌خواهید در آب‌و‌هوایی مطلوب و خنک سفر کنید، ماه‌های می تا آوریل و سپتامبر تا اواسط نوامبر را در تقویم خود علامت بزنید. همچنین اگر می‌خواهید سفری کم‌هزینه و مقرون به‌صرفه داشته باشید، بهترین زمان برای سفر به این کشور توریستی فصل‌های پاییز و زمستان است. 

جاهای دیدنی اطراف مسجد سلیمانیه | ماجراجویی در شهر زیبای استانبول

همه مسافران دوست دارند تا از تمام لحظات خود در سفر به ترکیه استفاده کرده و از تمام جاهای دیدنی ترکیه بازدید کنند. شما نیز می‌توانید پس از بازدید از مسجد سلیمانیه استانبول از دیگر جاذبه‌های دیدنی این شهر در اطراف این بنا نیز بازدید کنید؛ از‌این‌رو در ادامه برخی از جاذبه‌های نزدیک به این بنا را معرفی کرده‌ایم:

نحوه دسترسی به مسجد سلیمانیه استانبول | راهنمای کامل برای دسترسی 

دسترسی به مسجد سلیمانیه استانبول به‌راحتی با استفاده از وسایل نقلیه عمومی و خودرو شخصی امکان‌پذیر است. در ادامه راهنمای دسترسی با استفاده از انواع وسایل نقلیه را توضیح داده‌ایم:

تصاویری از تاکسی های شهر ترکیه

  • تاکسی‌ها: ساده‌ترین راه برای دسترسی به مقاصد مختلف در استانبول استفاده از تاکسی‌هاست. برای استفاده از تاکسی فقط کافی است مقصد خود را به راننده اعلام کنید. آن‌ها شما را مستقیماً به این بنای با‌شکوه می‌رسانند.

تصویری از استانبول کارت

  • اتوبوس: اگر استانبول کارت دارید و می‌خواهید با استفاده از آن رفت‌و‌آمدی کم‌هزینه و حتی رایگان در استانبول داشته باشید، می‌توانید از اتوبوس‌های خطی برای دسترسی به مقاصد خود استفاده کنید. برای استفاده از اتوبوس برای دسترسی به عبادتگاه سلیمانیه کافی است سوار خط ۲۸.۹ شده و در ایستگاه صدیق پیاده شوید. 
  • مترو: دسترسی به این بنا با استفاده از مترو نیز امکان‌پذیر است. برای این کار باید سوار خط مترو ۶ شده و در ایستگاه صدیق پیاده شوید.
  • خودرو شخصی: اگر در سفر به استانبول خودرو‌ شخصی در اختیار دارید، بهترین راهنمای شما برای دسترسی به مقاصد مختلف نقشه‌های آنلاین هستند.
هزینه ورودیرایگان
ساعت دسترسی9 صبح تا 5:30 عصر
شماره تماس902125246410+
آدرسترکیه، استانبول، ناحیه اروپایی فاتح، محله سلیمانیه ، خیابان پروفسور سیداک سامی انار

حال که همسفر ره بال آسمان شدید و مسجد سلیمانیه را شناختید، وقت آن رسیده باروبندیل خود را ببندید و راهی سفر به این شهر جذاب تاریخی شوید. فراموش نکنید که پیش از سفر راهنمای سفر استانبول را نیز بخوانید تا سفری بهتر و خاطره‌انگیز‌تر را تجربه کنید. شما کدام بخش این مسجد را بیشتر دوست داشتید؟ یادتان نرود نظر خود را برای ما در کامنت‌ها بنویسید.

این مسجد در محله سلیمانیه که در ناحیه اروپایی فاتح استانبول قرار دارد، واقع شده است.

قدمت این عبادتگاه به سال ۱۵۵۰ باز‌می‌گردد.

این بنا به‌دستور پادشاه مقتدر امپراتوری عثمانی، سلطان سلیمان ساخته شده است.

معماری این بنای با‌شکوه و بی‌نظیر بر‌عهده معماری توانمند و به‌نام در آن زمان، معمار سینان، بوده است.

بازدید از این مسجد در تمام روز‌های سال به‌صورت ۲۴‌ساعته امکان‌پذیر است.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.