استانبول کارت | کارت گردشگری استانبول با تخفیف ویژه

0

حتماً می‌دانید با دانستن نکات ساده‌ای برای سفر به شهرها و کشورهای مختلف، هزینه سفر برایتان خیلی به‌صرفه‌تر می‌شود. هر کشور و سفری قلق‌های خاص خودش را دارد. اگر سفر خارجی باشد، حتماً زمان هم برای گشت‌وگذار محدود است؛ پس نمی‌شود روی استراحت‌های طولانی یا پیاده‌روی حساب کرد. خلاصه هرکاری کنیم، بخش بزرگی از هزینه‌های ما مربوط بخش حمل‌ونقل سفر است. اگر یادتان باشد در مقاله راهنمای سفر به استانبول هم برایتان گفتیم که می‌شود با تهیه استانبول کارت این هزینه‌ها را تا حد چشمگیری کم کرد.

استانبول کارت چیست؟

استانبول کارت، کارتی هوشمند برای حمل‌ونقل است که هزینه‌های جابه‌جایی و بازدید از جاهای دیدنی استانبول را کم می‌کند. این کارت‌های هوشمند شبیه کارت‌های مترو در ایران است؛ اما کاربردهای بیشتری نسبت به یک کارت مترو دارد. البته از این کارت نمی‌شود برای بازدید از همه جاهای دیدنی ترکیه استفاده کرد و ویژه شهر استانبول است. در ترکیه اکثر شهرها کارت ویژه خودشان را دارند که برای هر کدامشان مشخصات خاصی وجود دارد.

انواع استانبول کارت

گفتیم که کارت گردشگری استانبول، شبیه کارت اتوبوس و متروی تهران یا شهرهای دیگر است، با این تفاوت که استفاده‌های دیگری به‌غیر از حمل‌ونقل عمومی دارد. این کارت‌ها یک تفاوت دیگر با کارت اتوبوس و متروی ایرانی دارد و آن اینکه برای افراد و هدف‌های مختلف، به‌شیوه‌های مختلف طراحی می‌شود. در ادامه شما را با انواع این کارت‌ها آشنا می‌کنیم.

  • استانبول کارت آبی

عکس ماوی کارت

این کارت رنگی آبی دارد و آن را به اسم ماوی کارت Mavi Kart هم می‌شناسند. با این کارت می‌شود کرایه همه وسایل نقلیه عمومی جز تاکسی را پرداخت کرد. کارت‌های استانبول فصلی‌اند و اگر آن‌ها را ماهانه شارژ کنید، تخفیف هم دارند؛ پس اگر بیشتر از یک ماه در شهر استانبول اقامت داشتید، این کارت را ماهانه شارژ کنید برایتان به‌صرفه‌تر است.

  • استانبول کارت شهروندان

عکس استانبول کارت شهروندان

این کارت ویژه افرادی است که اقامت ترکیه را دارند؛ پس اگر مقیم ترکیه هستید، می‌توانید این کارت را به‌راحتی با ارائه کارت شناسایی و کیملیک کارت بخرید. این کارت از نوع توریستی یا معمولی آن ارزان‌تر است. فرق اصلی این کارت با کارت‌ها معمولی سقف شارژ آن است.

  • استانبول کارت دانشجویی

عکس استانبول کارت دانشجویی

این کارت برای دانشجویانی است که در دانشگاه‌های استانبول تحصیل می‌کنند؛ پس طبیعی است که گردشگرها نمی‌توانند این کارت را تهیه یا از آن استفاده کنند؛ اما دانشجویان می‌توانند با ارائه کارت شناسایی آن را با تخفیف بخرند و شارژ کنند. این کارت نسبت به استانبول کارت معمولی امکانات بیشتری دارد.

  • استانبول کارت رایگان

عکس استانبول کارت رایگان

 

استانبول کارت رایگان هم فقط ویژه افرادی است که مقیم ترکیه هستند و بیشتر از ۶۵ سال دارند. این خدماتی است که دولت ترکیه برای شهروندان سالمند خودش فراهم کرده است.

استانبول کارت معمولی را می‌توانید به میزان دلخواه و با توجه به نیاز و استفاده خودتان تا سقف 300 لیر ترکیه شارژ کنید.

روش تهیه استانبول کارت

حتماً برای شما هم این پرسش ایجاد شده است که این کارت گردشگری را چطور می‌توان تهیه کرد. باید در پاسخ بگوییم که تهیه این کارت بسیار راحت است. حتی می‌توان گفت از تهیه نان در شهر خودتان ساده‌تر است. این کارت را تقریباً همه شهروندان دارند و به همین دلیل تهیه‌اش به زمان چندانی نیاز ندارد. در ادامه مطلب روش‌های تهیه این کارت را برایتان می‌آوریم.

  • تهیه استانبول کارت در فرودگاه‌ها

فرودگاه آتاتورک

این فرودگاه دیگر برای پروازهای خارجی نیست؛ اما شاید از شهر دیگری در ترکیه به استانبول پرواز کرده باشید، در این صورت هم جای نگرانی نیست. شما به‌راحتی می‌توانید کارتتان را از باجه‌های داخلی فرودگاه آتاتورک تهیه کنید. با این کار حمل‌ونقل از فرودگاه تا محل اقامتتان برایتان رایگان خواهد بود؛ البته این خدمات این کارت برای همه فرودگاه‌هاست و ویژه فرودگاه آتاتورک نیست.

فرودگاه سابیها گوکچه

عکس کیوسک کوچک در ورودی ترمینال فرودگاه سابیها گوکچه

در فرودگاه سابیها دنبال یک کیوسک کوچک در ورودی ترمینال بگردید. می‌توانید استانبول کارتتان را از این کیوسک بخرید. اگر بعد از خروج از ترمینال گزینه اتوبوس عمومی را انتخاب کنید، کارتتان را از غرفه نظارت تهیه کنید.

فرودگاه بزرگ استانبول (فرودگاه جدید)

عکس باجه های گرفتن کارت استانبول در فرودگاه بزرگ استانبول

در این فرودگاه هم در باجه‌ها مختلف می‌توانید کارتتان را تهیه کنید. فقط حواستان باشد که این فرودگاه خیلی بزرگ است و بهتر است از کسی کمک بگیرید. اگر سعی کنید که خودتان باجه‌ها را پیدا کنید، شاید با یک مسیر اشتباه ساعت‌ها در فرودگاه سرگردان بمانید.

نکته مهمی هم برای خرید کارت از داخل فرودگاه وجود دارد. یادتان نرود کالاها همیشه در فرودگاه گران‌تر هستند؛ پس شاید بهتر باشد که کارتتان را از سطح شهر تهیه کنید.

  • تهیه استابول کارت در سطح شهر

عکس تهیه استابول کارت در سطح شهر

در هر دکه روزنامه‌فروشی که علامت «اکبیل» یا «istanbulkart» را داشته باشد، این کارت را می‌فروشند و به‌راحتی می‌توانید کارتتان را تهیه کنید. تعداد این دکه‌ها هم کم نیست پس اصلاً نگران نباشید. اگر در اطرافتان دکه روزنامه‌فروشی نیست؛ باز هم جای نگرانی نیست. در هر ایستگاه مترو، تراموا، متروبوس و کشتی هم امکان تهیه کارت هست. در کنار ماشین‌های خرید و بارگیری خودکار هم می‌توانید جایی برای خرید کارت پیدا کنید.

تا قبل از سال 2009 به جای استانبول کارت از اکبیل استفاده می‌کردند؛ اما بعضی از مردم هنوز هم دوست دارند به این کارت‌ها اکبیل بگویند. قدیمی‌ترها معمولاً عادت‌هایشان را سخت عوض می‌کنند.

قیمت کارت و مقدار شارژ آن‌

عکس 10 لیر

قیمت این کارت تا اسفند 97 حدود 10 لیر بود. این کارت‌ها را می‌شود 5، 10 یا 20 لیر شارژ کرد.

روش شارژ کارت گردشگری استانبول

درست مثل تهیه و خرید کارت، شارژ آن نیز به‌راحتی انجام می‌شود. شما می‌توانید در هرجایی که هستید، دستگاه یا فردی را برای شارژ کارت خود پیدا کنید. حتی می‌توانید به‌صورت نلاین کارتتان را شارژ کنید. همراه ما باشید تا بیشتر برایتان توضیح دهیم.

  • شارژکردن استانبول کارت در مترو با ATM

عکس شارژکردن استانبول کارت در مترو با ATM

می‌توانید کارتتان را در ایستگاه‌های مترو شارژ کنید. کافی است دستگاه شارژ یا ATM پیدا کنید. کارت را روی صفحه شیشه‌ای مخصوص کارت بگذارید. در این مرحله موجودی کارت روی صفحه‌نمایش نشان داده می‌شود. بعد از خواندن موجودی کارت، آن را بردارید و اسکناس را وارد دستگاه کنید. اسکناستان باید لیر باشد و آن را باید کاملاً صاف وارد دستگاه کنید. حواستان باشد که اسکناستان نباید تاخورده یا چروک باشد. دوباره کارت را روی سطح شیشه‌ای بگذارید. بعد از چند ثانیه دستگاه کارتتان را به میزان مبلغ اسکناس شارژ می‌کند. رسید دستگاه را هم فراموش نکنید. آن را بردارید و مبلغ و موفقیت تراکنشتان را چک کنید. حتی می‌توانید برای اطمینان یک‌بار دیگر کارت را روی صفحه شیشه‌ای بگذارید تا موجودی جدید را نشانتان بدهد. بعد از آن می‌توانید رسید را برای حساب‌رسی‌های آخر سفرتان نگه دارید. اگر هم نیازی به این کار نیست، آن را داخل اولین سطل آشغال بیندازید.

  • شارژ کارت گردشگری استانبول در دکه‌های روزنامه فروشی

عکس شارژ کارت گردشگری استانبول در دکه‌های روزنامه فروشی

در همه دکه‌های روزنامه‌فروشی که بتوانید در آن استانبول کارت را تهیه کنید، کار شارژ هم انجام می‌دهند. کافی است معادل مبلغی که شارژ می‌خواهید به فروشنده بدهید تا کارتتان را برایتان شارژ کند.

  • شارژ آنلاین

عکس شارژکردن اینترنتی کارت گردشگری استانبول

این روزها به لطف اینترنت، خیلی از کارها سریع‌تر انجام می‌شود. برای شارژکردن اینترنتی کارت گردشگری استانبول باید به سایت istanbultouristpass.com بروید. بعد از خرید در وب‌سایت، ایمیلی برایتان می‌فرستند که لینک و کد فعال‌سازی کارت در آن است. طبق روشی که در ایمیل توضیح داده‌اند کارتتان را فعال کنید. با این روش می‌توانید از تخفیف‌های کم‌نظیری بهره‌مند شوید.

 وسایل نقلیه مجاز برای کارت

عکس استفاده کارت گردشگری استانبول در اتوبوس

همه وسایل نقلیه عمومی به جز تاکسی‌ها، کارت گردشگری استانبول را می‌پذیرند. وسایل نقلیه عمومی در شهر استانبول خیلی متنوع هستند؛ مثلاً مترو، تراموا، متروباس، اتوبوس، قایق، تی‌سی‌دی‌دی، هواتاش یا هاواباس (اتوبوس فرودگاهی)، انواع قایق‌های کروز مثل توریل و دنتور. هرکدامشان را که انتخاب کنید با این کارت تخفیف دارید، چه چیزی از این بهتر؟

مزایای و کاربردهای کارت گردشگری استانبول

عکس کاربردهای کارت گردشگری استانبول

کاربردهای این کارت به استفاده آن‌ها در حوزه حمل‌ونقل عمومی محدود نمی‌شود. این کارت‌ها ویژگی‌های هیجان انگیز دیگری هم برایتان دارد که اینجا نوشته‌ایم.

  • در همه شهر اینترنت رایگان دارید.
  • در 24 ساعت شبانه‌روز پشتیبانی آنلاین دارید.
  • از فرودگاه تا محل اقامتتان سرویس حمل‌ونقلتان رایگان است.
  • برای این کارت موزه‌ها و جاذبه‌های گردشگری تعریف کرده‌اند که با تخفیف یا رایگان می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید.
  • تفریحات متعددی هم برای این کارت تعریف شده است که رایگان یا با تخفیف‌های ویژه هستند.
  • حمل‌ونقل در سطح شهر هم برایتان تخفیف‌ دارد.

دولت ترکیه این کارت را برای سفری به‌صرفه‌تر برایتان آماده کرده است؛ اما اگر می‌خواهید سفر راحت‌تری داشته باشید، راهنمای سفر به ترکیه را مطالعه کنید. هرچه بیشتر بدانید، سفرتان دل‌چسب‌تر می‌شود.

استفاده گروهی از کارت گردشگری

عکس استفاده گروهی از کارت گردشگری استانبول

می‌شود به‌صورت گروهی از استانبول کارت استفاده کرد و لازم نیست هرکسی که با شماست کارتی جدا تهیه کند. پنج نفر می‌توانند با هم از کارت استفاده کنند. فقط کافی است اولین نفر کرایه‌اش را پرداخت کند، چند ثانیه صبر کنید و بعد نفر بعدی از کارت استفاده کند؛ البته بعضی‌ها توصیه کرده‌اند که بهتر است سه نفر از یک کارت استفاده کنند. این روش دردسر کمتری دارد.

یادتان نرود وقتی گروهی از استانبول کارت استفاده می‌کنید، فقط یک نفر تخفیف می‌گیرد.

تاریخ انقضای استانبول کارت

عکس تاریخ انقضای استانبول کارت

تاریخ انقضای این کارت دو سال است و بعد از آن دیگر نمی‌شود از آن استفاده کرد. اگر تا قبل از تاریخ انقضا دوباره به ترکیه می‌روید، می‌توانید کارتتان را نگه دارید. اگر سفر مجدد در این زمان محدود، در برنامه‌تان نیست، می‌توانید کارتتان را برگردانید و هزینه شارژ باقیمانده را پس بگیرید؛ اما این روند معمولاً طولانی و پردردسر است. به هرحال بهتر است حواستان به انقضای کارتتان باشد.

پس‌گرفتن شارژ اضافه کارت

عکس پس‌گرفتن شارژ اضافه کارت

اگر سفرتان تمام شده است؛ اما کارتتان هنوز هم شارژ دارد، می‌توانید هزینه نقدی شارژتان را پس بگیرید؛ اما کمی سخت و زمان‌بر است. برای استرداد استانبول کارتتان لازم است به سایت istanbultouristpass.com بروید و فرم بازپرداخت را پر کنید. حالا باید تا مدت نامعلومی منتظر بمانید تا بررسی‌ها را انجام بدهند. کارهای اداری همیشه زمان‌بر هستند. بعد از آن به شما اطلاع می‌دهند که مبلغ باقیمانده کارتتان را باید چطور و از کجا پس بگیرید. معمولاً یکی از شعبه‌های بانک های ترکیه یا اداره پست این کشور را به شما معرفی می‌کنند. باید در زمان اداری به شعبه مدنظر بروید و پولتان را پس بگیرید؛ اما توصیه می‌کنیم این کارت را با مبلغ‌های کم شارژ کنید تا چیزی اضافه نماند. اگر هم مبلغ شارژتان تمام شد و قرار است استانبول را ترک کنید، بهتر است کارتتان را به دوستان یا آشناهایتان در ترکیه بدهید. این روش خیلی به‌صرفه‌تر و کم‌دردسرتر از روش معمول است.

اگر می‌خواهید از استانبول کارت استفاده کنید، این‌ها تمام چیزی بود که می دانستیم. همه را گفتیم و امیدواریم به کارتان بیاید. اگر هنوز چیزی برایتان مبهم است، سؤال‌هایتان را در کامنت‌ها برایمان بنویسید. ره بال آسمان هرچه بداند با شما در میان می‌گذارد. اگر هم قبلاً از این کارت استفاده کرده‌اید، تجربه‌هایتان را برایمان بنویسید.

بله، تاریخ انقضای این کارت دو ساله است.

بله، تا پنج نفر می‌توانند از یک استانبول کارت استفاده کنند؛ اما تخفیف‌ها فقط برای یک نفر است.

خیر، این کارت فقط برای استانبول است؛ اما در ترکیه اکثر شهرها کارت ویژه خودشان را دارند.

دکه‌های روزنامه‌فروشی سطح شهر، ایستگاه‌های مترو، فرودگاه‌ها

بله، باید در سایت فرم آن را پر کنید؛ اما زمان انتظار برای بررسی نامشخص است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.