روستای صراخیه شادگان | سفر به ونیز خوزستانی ایران

ونیز ایران

3

در این مطلب می‌خواهیم به جنوب ایران سفر کنیم و به استان خوزستان برویم. در این استان می‌توان یکی از زیباترین روستاهای ایران را از نظر گذراند؛ روستای صراخیه یا سراخیه. این روستا از جاهای دیدنی شادگان به حساب می‌آید و با طبیعت منحصربه‌فرد خود، میزبانی لایق برای گردشگران است. این روزها سراخیه با عنوان ونیز ایران شناخته می‌شود و حتی نامش در فهرست عجیب ترین جاهای دیدنی ایران هم قرار دارد. پس تعجب نکنید اگر در اینجا شما را به قایق‌سواری در کوچه پس‌کوچه‌های روستا بردند و این تجربه حذاب را برایتان رقم زدند. حتماً موضوع برایتان جذاب شد، نه؟ پس با ما در ادامه مطلب همراه باشید تا برایتان توضیح دهیم چگونه به این روستا بروید و چه تفریحاتی را حتماً تجربه کنید.

روستای صراخیه کجاست؟

عکس روستای زیبای صراخیه

روستای صراخیه یا سراخیه در استان خوزستان، شهرستان شادگان و بخش خنافره واقع شده است. برای رسیدن به این روستا باید از میان تالاب شادگان عبور کرد. در مسیر، با این روستای منحصربه‌فرد و زیبا مواجه می‌شوید که در میان دریاچه جا خوش کرده است.

پوشش گیاهی و جانوری روستای سراخیه

عکس پوشش گیاهی روستای سراخیه

از آنجایی که روستای سراخیه در میان تالاب شادگان قرار دارد، طبیعت و پوشش گیاهی و جانوری آن نیز به طرز چشمگیری به زیست بوم تالاب شباهت دارد. تالاب شادگان زیستگاه 174 گونه پرنده است که در این بین پرندگان کمیابی نظیر گيلانشاه خالدار و اكراس آفریقایی نیز دیده می‌شوند. جالب آنکه این تالاب تنها زیستگاه اردک کرکری در جهان است و در کنار آن، میزبان پرندگانی همچون فلامینگو، حواصیل، لک‌لک، غاز وحشی و اردک نیز شمرده می‌شود. روستای سراخیه به خاطر گله‌های گاومیش خود نیز بسیار شهرت دارد و هرکسی در حین سفرش به اینجا حتماً با آن‌ها موجه می‌شود. در کنار گاومیش، این ناحیه زیستگاه حیواناتی نظیر گراز، گربه جنگلی، شنگ، گرگ و دلفین‌های بینی بطری هم به حساب می‌آید. در آب‌های تالاب شادگان هم ماهی‌هایی مانند شیرید، شانک، حمری و … زیستگاه دارند و که باعث شده ماهیگیری از شغل‌های اصلی مردم روستا باشد.

تالاب شادگان

عکس تالاب شادگان

از آنجایی که صراخیه در میان تالاب شادگان واقع شده، خوب است توضیحی اجمالی درباره این تالاب نیز بدهیم تا از اهمیت خاص آن مطلع شوید. تالاب شادگان از مهم‌ترین تالاب های ایران و بکرترین جاهای دیدنی ایران به حساب می‌آید و نامش در فهرست بین‌المللی کنوانسیون رامسر نیز قرار دارد. جالب آنکه بخشی از آب این تالاب شور است که از خورها و اتصال به خلیج فارس تأمین می‌شود و بخش دیگر آب آن شیرین است. این آب شیرین به‌صورت فصلی از رودخانه‌های جراحی و کارون وارد شادگان می‌شود.

معرفی روستای صراخیه خوزستان

عکس معرفی روستای صراخیه خوزستان

صراخیه یکی از زیباترین روستاهای کشورمان است که با چشم‌اندازی از تالاب شادگان و زیست‌بوم تماشایی خود میزبان گردشگران می‌شود. ساکنان این روستا به زبان عربی سخن می‌گویند و برای رفت‌و‌آمد خود از قایق استفاده می‌کنند. همین نکته سبب شده است تا به به اینجا لقب ونیز خوزستان را بدهند. بیشتر مردم روستا به وسیله بلم‌های چوبی باریک در محدوده این روستا و روستاهای اطراف حرکت می‌کنند. البته قایق‌های موتوری هم در این صراخیه به چشم می‌خورد که بیشتر برای گردشگران تعبیه شده‌اند.

روستای صراخیه آب‌وهوایی گرم و مرطوب دارد. به همین خاطر بیشتر محصولاتی نظیر گندم، خرما و برنج در اینجا کشت می‌شوند که مناسب این آب‌وهوا هستند. دامداری نیز در این روستا رواج دارد و لبنیات، پشم و پوست از محصولات این خطه هستند. از دیگر ویژگی‌های جذاب روستای صراخیه باید معماری آن را مثال زد. در این روستا خانه‌ها را به‌صورت کاملاً سنتی و با خشت و گِل و نی می‌‌سازند که زیبایی اینجا را دوچندان کرده است.

امکانات گردشگری روستای صراخیه خوزستان

عکس گردشگری روستای صراخیه خوزستان

صراخیه یکی از روستاهای ایران است که در مرکز توجه بسیاری از گردشگران قرار دارد و به همین خاطر، در اینجا امکانات نسبی لازم را برای مسافران فراهم کرده‌اند. در میان این امکانات گردشگری می‌توانیم به مرکز تفریحی-گردشگری اشاره کنیم که در غرب روستا واقع شده است و به تالاب شادگان اختصاص دارد. پارکینگی هم در این مرکز گردشگری قرار گرفته است که دغدغه پارک خودرو را برطرف می‌کند. بازارچه خرید صنایع‌دستی روستا نیز فرصت مناسبی برای خرید سوغات به گردشگران می‌دهد. از دیگر امکانات روستا هم باید به مسجد، سرویس بهداشتی، استراحتگاه‌هایی به نام مضیف که از نی و برگ درخت نخل ساخته شده‌اند و رستوران‌های محلی اشاره کنیم که شانس چشیدن غذاهای سنتی منطقه را مهیا می‌کنند. در سراخیه آلاچیق‌های محلی هم که با نام کپر شناخته می‌شوند امکان اقامتی کوتاه مدت را برای گردشگران به وجود می‌آورند.

جاذبه های گردشگری روستای سراخیه

پرنده نگری

عکس پرنده نگری در روستای صراخیه خوزستان

تالاب شادگان زیست‌بومی خاص به شمار می‌رود و همه ساله میزبان جمعیت زیادی از پرندگان مهاجر است. این تالاب به‌عنوان تنها زیستگاه و محل زاد و ولد اردک کرکری در جهان شناخته می‌شود؛ از دیگر پرندگان این زیست‌بوم هم باید فلامینگو، حواصیل، لک‌لک، غاز وحشی و اردک را نام برد. همین موضوع موجب شده تا این خطه مکان مناسبی برای پرنده نگری باشد و تجربه‌ای فراموش‌نشدنی را برای گردشگران رقم بزند.

ماهیگیری

در تالاب شادگان ماهی‌های مختلفی نظیر شیرید، شیرید، شانک، حمری، ماهی‌های پرورشی و … یافت می‌شود و اگر اهل ماهیگیری باشید، برای این تفریح خاص فرصت خوبی خواهید داشت.

قایق سواری

بالاتر گفتیم که صراخیه از همه طرف توسط آب‌های تالاب شادگان احاطه شده است و قایق‌سواری جز لاینفک این روستا به حساب می‌آید. پس حتما خودتان را برای یک قایق‌سواری جانانه در این مکان آماده کنید. برای قایق‌سواری می‌توانید روی مردم روستا حساب باز کنید که شما را سوار قایق‌های خود می‌کنند و گوشه و کنار صراخیه را به شما نشان می‌دهند. البته بالاتر هم گفتیم که محلی‌ها معمولا با قایق‌های باریک و چوبی به نام بلم در روستا تردد می‌کنند و اگر از آنها بخواهید تا اطراف را به شما نشان دهند، ممکن است شانس یا شما یار باشد و بتوانید بلم‌سواری را تجربه کنید. از طرفی در نواحی شرقی روستا یک ایستگاه مخصوص قایق‌سواری هم وجود دارد. جالب آنکه اگر قایق‌سواری را در این روستا تجربه کنید با آلاچیق‌هایی در میان آب مواجه می‌شوید که برای استراحت گردشگران هستند و غذا و نان محلی سرو می‌کنند.

تماشای حیوانات

در منطقه صراخیه حیوانات مختلفی وجود دارند که از جمله‌شان باید از گله‌های گاومیش، گراز، گربه جنگلی، شنگ، گرگ و دلفین‌های بینی بطری یاد کنیم. اگر به این روستا سفر کنید، حتماً با تعدادی از این حیوانات خاص مواجه می‌شوید و خاطره‌ای به‌یادماندنی برایتان رقم می‌خورد.

تماشای تالاب شادگان و پیک نیک اطراف تالاب

بدون شک زیباترین جاذبه صراخیه، تالاب شادگان است. این تالاب با چشم‌انداز و زیست‌بوم خود منظره‌ای شگرف پدید آورده است و لذت گشت‌و‌گذار در اینجا را دوچندان می‌کند. در سفر به روستای سراخیه حتماً نگاهی سیر به این تالاب داشته باشید و یکی از وعده‌های غذایی خود را در طبیعت زیبای اطراف تالاب نوش جان کنید.

خرید سوغات

یکی از لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های سفر، خرید کردن و به‌ویژه خرید سوغات است. در سراخیه بازارچه‌ای وجود دارد و شما می‌توانید از آن صنایع‌دستی روستا را تهیه کنید. عبابافی، جاجیم‌‌بافی و بافت حصیر و سبد صنایع‌دستی رایج روستا هستند. در کنار اینها، در بازارچه روستا ماهی‌های تازه نیز به فروش می‌رسد.

بازدید از روستاهای اطراف

اگر فرصت کافی برای گردش در منطقه را دارید، پیشنهاد می‌کنیم با قایق‌هایی که از تالاب گذر می‌کنند به روستاهای اطراف نیز سری بزنید. اینگونه می‌توانید تجربه‌ای نزدیک به مردم محلی داشته باشید و حتی فرصت بازدید از روستاهای دیگر تالاب شادگان را نیز به دست آورید.

بهترین زمان بازدید از روستای سراخیه خوزستان

بهترین زمان بازدید از جنوب ایران، اواسط فصل پاییز و تمام طول فصل زمستان است. در این ایام سال، هوا به مراتب خنک‌تر است و همین‌طور، پرندگان مهاجر راهی روستا شده‌اند و منظره‌ای چشمگیر را رقم می‌زنند. اگر بخواهید در تابستان به این خطه سفر کنید، باید گرمای شدید هوا را به جان بخرید و آماده سپری‌کردن روز خود زیر آفتاب‌های سوزان باشید.

اقامت در روستای صراخیه

امکانات اقامتی مناسبی در روستای صراخیه وجود ندارد و اغلب مسافران این روستا برنامه سفر خود را به صورت یک‌روزه می‌چینند. شما می‌توانید اقامت شبانه خود را در هتل‌های اهواز یا آبادان سپری کنید و روز خود را در سراخیه بگذرانید.

نکات مهم در بازدید از روستای سراخیه

این روستا از یک اکوسیستم خاص و منحصر‌به‌فرد برخوردار است؛ بنابراین در حین بازدید از آن سعی کنید آسیبی به محیط اطراف نزنید. با طبیعت مهربان باشید و به پوشش گیاهی و جانوری اینجا آسیبی وارد نکنید. همچنین بد نیست در حین سفرتان از مردم محلی خرید کرده و اینگونه به رونق روستا کمک کنید. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که روستای صراخیه گاهی طعمه سیلاب‌ها می‌شود. به همین خاطر بهتر است پیش از سفر از وضعیت بارندگی‌ها مطلع شوید و سپس برای سفر خود برنامه‌ریزی کنید.

تجهیزات لازم برای بازدید از روستای سراخیه

عکس تجهیزات لازم برای بازدید از روستای سراخیه

  • اگر خواستید در فصل تابستان به روستای سراخیه خوزستان سفر کنید، حتماً عینک دودی و ضد آفتاب به همراه داشته باشید تا از گزند آفتاب‌های تند و سوزان در امان باشید.
  • در روستای سراخیه آب شرب به‌صورت محدود وجود دارد؛ پس حتماً با خود آب معدنی به همراه داشته باشید.
  • سراخیه به آب‌ها محدود شده است و امکان اینکه در این روستا لباس‌هایتان خیس شود زیاد است؛ پس یک دست لباس اضافی با خود داشته باشید.
  • با خود کیسه زباله همراه داشته باشید و آشغال‌های خود را در محیط زیبای روستا رها نکنید.

مسیر دسترسی به روستای سراخیه خوزستان

برای بازدید از سراخیه باید از جاده اهواز-آبادان مسیر دارخوین را پیش بگیرید و از آنجا به شهرستان شادگان بروید. به این منطقه که رسیدید به سمت تالاب شادگان رفته بروید. در مسیر می‌توانید روستای زیبای سراخیه را ببینید.

هزینه بازدیدرایگان
بهترین زمان بازدیدفصل پاییز و زمستان
آدرساستان خوزستان، شهرستان شادگان، بخش خنافره، دهستان ناصری

همراه با ره بال آسمان به روستای سراخیه خوزستان رفتیم و گوشه و کنار این روستا را به شما معرفی کردیم. از زیست‌بوم خاص و تماشایی اینجا گفتیم و نگاهی به تفریحات محبوب آن داشتیم. آیا تاکنون نام این روستا به گوشتان خورده بود؟ آیا می‌دانستید در میان جاهای دیدنی خوزستان چنین روستای شگفت‌انگیزی وجود دارد؟ منتظر نظرات و پیشنهادهای شما هستیم. اگر به این روستا سفر کرده‌اید تجربه خود را با ما و دیگر ره بالی‌ها در میان بگذارید.

استان خوزستان، شهرستان شادگان، بخش خنافره، دهستان ناصری

سراخیه در میان تالاب شادگان قرار دارد و مردمش برای رفت‌وآمد در روستا و رفتن به روستاهای اطراف از قایق استفاده می‌کنند. همین موضوع موجب شده تا به اینجا لقب ونیز ایران را بدهند.

قایق‌سواری، پرنده‌نگری به‌ویژه در فصل آمدن پرندگان مهاجر، ماهیگیری، تماشای حیوانات خاص، گشت‌و‌گذار در تالاب شادگان و … از تفریحات جذاب و خاطره‌انگیز صراخیه هستند.

بهترین زمان بازدید از روستای صراخیه اواسط فصل پاییز و تمام طول فصل زمستان است. در این ایام سال، هوا به مراتب خنکتر است و همینطور، پرندگان مهاجر راهی روستا شده‌اند و منظره‌ای چشمگیر را رقم می‌زنند.

امکانات اقامتی مناسبی در روستای صراخیه وجود ندارد و اغلب مسافران این روستا برنامه سفر خود را به صورت یکروزه می‌چینند. شما می‌توانید اقامت شبانه خود را در هتل‌های اهواز یا آبادان سپری کنید و روز خود را در سراخیه بگذرانید.

5/5 (1 نظر)
3 نظرات
  1. مریم می گوید

    فروردین ماه به تالاب شادگان سفر کردم و جز بهترین قسمت های گردشگری ایران بود که رفته بودم بسیار زیبا و هیجان انگیز بود ،

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام مریم عزیز.
      خیلی خوشحالیم که در این سفر بهتون خوش گذشته و خیلی ممنونیم که این تجربه زیبا و دل‌چسب رو با ما در میون گذاشتین تا حس خوبتون به ما هم منتقل بشه.

  2. ستایش می گوید

    چه حیف که این روستا ، امکانات رفاهی برای اقامت مسافران نداره ، به نظرم این روستاهای با پتانسیل بالای گردشگری ، باید دارای اقامتگاه های مناسب باشند ، مثل خونه های بوم گردی که هم به بافت روستا آسیب نرساند و هم جذب گردشگر را بیشتر کند ، بهرحال ممنون بابت اطلاعات خوب و مفید تون .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.