کلیسای سورپ مسروپ | کلیساگردی در اهواز دوست‌داشتنی

0

کلیساگردی یکی از خاص‌ترین نوع گردشگری است. این شاخه از گردشگری، هم برای علاقه‌مندان به تاریخ جذابیت دارد و هم برای معماران؛ البته جاذبه‌های مذهبی‌اش هم نباید دست‌کم گرفت. ایران کلیساهای دیدنی کم ندارد که خیلی‎‌هایشان نام‎‌آشنا هستند و خیلی‌هایشان هم قرار است در کنار هم بشناسیم. یکی از این کلیساهای دیدنی کلیسای سورپ مسروپ مقدس در اهواز است. بله، در همین اهواز خودمان.

کلیسای سورپ مِسروپ | سورپ یا سورت؟ مسئله این است

اگر نام کلیسای سورپ مسروپ را گوگل کرده باشید، احتمالاً به این اسم هم برخورده‌اید: کلیسای سورت مسروپ . حالا کدام یکی از این‌ها درست است؟ ما پِی‌اش را گرفتیم و از یکی از دوست‌های عزیز ارمنی‌مان پرس‌وجو کردیم. راستش را بخواهید، «سورت» هیچ معنای خاصی ندارد و غلط است؛ اما غلطی رایج. حالا این غلط از کجا باب شده خدا عالم است. «سورپ» معنی دارد؛ معنی آن می‌شود «حضرت». «مسروپ» هم یک نام مردانه ارمنی است؛ پس کلیسای سورپ مسروپ می‌شود کلیسای حضرت مسروپ. تلفظ درستش هم مِسروپ است با میم و کسره.

کلیسای سورپ مسروپ و حضرت مسروپ

تصویر کلیسای سورت مسروپ

مسروپ ماشتوتس کاهنی بود که در ارمنستان مسیحیت را تبلیغ می‌کرد؛ اما خیلی زود متوجه شد که نداشتن یک خط واحد، ارتباط مردم با دین را کم‌رنگ می‌کند؛ پس برای حفاظت از دین و فرهنگ ارمنستان، خط ارمنی را ابداع کرد. ارمنی‌ها برای این کاهن احترام زیادی قائل‌اند و به او لقب «سورپ مسروپ» یا «حضرت مسروپ» داده‌اند. آن‌ها خیلی از کلیساهایشان را به این اسم نام‌گذاری کرده‌اند، یکی از آن‌ها کلیسای سورپ مسروپ اهواز است.

کلیساهای دیگری به نام حضرت مسروپ در ایران:

  • کلیسای سورپ مسروپ مشهد

کلیسای مسروپ مقدس مشهد در سال ۱۳۸۷-۱۳۸۸ به ثبت ملی رسیده است و مردم محلی آن را به نام ده‌دی می‌شناسند. این کلیسا مربوط به دوره پهلوی (پهلوی اول) و یگانه کلیسای ارامنه در مشهد است. در این کلیسا هیچ مراسم گروهی‌ای برگزار نمی‌شود.

  • کلیسای سورپ مسروپ اراک

کلیسای مسروپ مقدس اراک در دوره قاجاریه ساخته شده و در سال ۱۳۷۹ به ثبت ملی رسیده است.

  • کلیسای سورپ مسروپ رشت

کلیسای مسروپ مقدس رشت مربوط به ۲ دوره قاجار و پهلوی است. این بنا بعد از سوختن بنای کلیسای قدیمی شهر، به همین نام ساخته شد.

تاریخچه کلیسای سورپ مسروپ | کلیسای سفید پهلوی

تاریخچه ی کلیسای سورت مسروپ اهواز

شهر اهواز در دوره پهلوی میزبان ارمنی‌های زیادی بود، به‌ویژه کاتولیکها؛ اما کلیسایی برای آن‌ها وجود نداشت که هر یکشنبه برای عبادت در آن جمع شوند. این موضوع آقای ترداد داویدیان را به فکر واداشت تا کلیسایی برای هم‌کیش‌هایش طراحی کند. او کارمند شرکت نفت بود و چند سالی می‌شد که به‌خاطر شغلش در اهواز زندگی می‌کرد، توان پرداخت هزینه ساخت این کلیسا را هم در خود می‌دید؛ پس طرحی را که روی کاغذ آورده بود، در سال ۱۳۴۷، در خیابان مصطفایی شهر اهواز، به نام کلیسای سورپ مسروپ بنا کرد. ساخت این بنا یاد آقای داویدیان را در خاطر همه ارامنه اهواز و ایران زنده نگه خواهد داشت.
کلیسای سورپ مسروپ یک کلیسای حواری ارمنی است و متولی آن خلیفه‌گری ارامنه اصفهان است.

کلیسای سورپ مسروپ اهواز | مقدس سفید

 

همان طور که انتظار می‌رود، معماری این کلیسا مذهبی‌ارمنی است. رنگ نمای آن با ظرافت و هوشمندی سفید انتخاب شده است تا یادآور تطهیر و پاکی باشد. گنبدهای مخروطی این بنا در سقف جلوه خاصی به آن داده‌اند. صدای ناقوس این کلیسا هر یکشنبه حال‌وهوای محله را تغییر می‌دهد. فضای داخلی کلیسای سورپ مسروپ به‌خاطر ساختمان‌های اطراف بسیار دنج و آرام است.

نکات مهم بازدید از کلیسای سورپ مسروپ | دانستنی‌هایی کاربردی

  • معمولاً هماهنگی برای بازدید‌ها با تورهای طرف قرارداد با کلیسا انجام می‌شود.
  • هر مذهب و فرهنگی آداب خودش را دارد؛ پس لطفاً در این مکان حواستان به این مسئله باشد.
  • بازدید از فضای بیرونی این کلیسا آزاد است؛ اما بازدید فضای داخلی نیاز به هماهنگی‌ دارد که دور از ذهن هم نیست. این مکان مذهبی است و در آن مراسم عبادی ارامنه انجام می‌شود؛ پس باید هماهنگی‌ها انجام شود تا در ساعات دیگری از آن بازدید کنید.
  • دیدن فضای داخلی و خارجی کلیسای مسروپ مقدس اهواز در نهایت ۱ تا ۲ ساعت وقت می‌خواهد. برای باقی روز می‌توانید از جاهای دیدنی اهواز دیدن کنید. اهواز شهری در جنوب غرب ایران است و خودتان می‌دانید که جنوب ایران دیدنی کم ندارد. به‌نظرتان بهترین جای اهواز کجاست؟
  • اگر به هر دلیلی موفق به بازدید از فضای داخلی این کلیسا نشدید، بعد از بازدید از محوطه می‌توانید در بازار عبدالحمید وقت بگذرانید. کلیسای مسروپ مقدس اهواز در همین بازار است. در همین گشت‌وگذار سری هم به سقاخانه تاریخی اهواز بزنید. تا آنجا کم‌تر از چند خیابان فاصله است. بعد از آن، خیابان امام خمینی، عمارت ماپار، جاده ساحلی و پل سفید به شما نزدیک‌اند.

دیگر کلیساهای اهواز

اهواز در گذشته جمعیت ارمنی زیادی داشت؛ به همین ‌خاطر، کلیسای مسروپ یگانه کلیسای این شهر نیست. این شهر ۲ کلیسای دیگر هم دارد. کلیسای کاتولیک‌ها (که چون در محله نادری است، آن را به اسم کلیسای نادری می‌شناسند) و کلیسای شبان نیکو.

  • کلیسای نادری اهواز

کلیسای نادری اهواز یا کلیسای کاتولیک هنوز هم برای مراسم مذهبی استفاده می‌شود. کشیش‌های خلیفه‌گری اصفهان ماهی یک بار برای انجام مراسم به این کلیسا می‌روند. ارامنه شهر تقریباً هر روز به این مکان سر می‌زنند و مسلمان‌ها نیز می‌توانند از آن بازدید کنند. کلیسای نادری در محله قدیمی نادری و در خیابان سلمان فارسی است. این محله به‌خاطر فروشگاه و دست‌فروش‌هایش شهرت زیادی دارد.

  • کلیسای شبان نیکو

کلیسای شبان نیکو، برخلاف دو کلیسای قبلی که کلیسای کاتولیک بودند، کلیسای مسیحی مربوط به مذهب پروتستان است. این مکان برای بازدید عموم باز است و همه پروتستان‌های عزیز می‌توانند با رفتن به آن‌ مراسم مذهبی و عبادت خود را به جا بیاورند.

مسیر دسترسی به کلیسای سورپ مسروپ | کلیسایی در ۳۰متری

کلیسای سورپ مسروپ در اهواز است. تا اهواز که برویم باقی مسیر خیلی سخت نیست. در بزرگ‌راه آیت‌الله بهبهانی از خروجی وارد خیابان شهید رضایی می‌شویم. از تقاطع دکتر شریعتی می‌گذریم. دو تقاطع دیگر را هم که پشت سر بگذاریم، در تقاطع بعدی وارد خیابان شهید موسوی می‌شویم. از تقاطع شریف‌زاده می‌گذریم، نرسیده به خیابان مصطفایی، کلیسای سورپ مسروپ اهواز با رنگ سفید زیبایش خودنمایی می‌کند.

اگر به هر دلیلی این آدرس یادتان نمی‌ماند، نگران نباشید. در گوگل‌مپ عبارت کلیسای سورپ مسروپ اهواز را جستجو کنید. محل دقیق این مکان در این سایت ثبت شده است.

هزینه ورودیرایگان
مدت زمان بازدیدیک تا دو ساعت
آدرساستان خوزستان، اهواز، خیابان شهید مصطفایی، ابتدای خیابان موسوی

اگر به این کلیساها سری زدید، تجربه‌تان را با ما در میان بگذارید. با اشتیاق می‌خوانیم. اگر هم تابه‌حال به اهواز سفر نکرده‌اید و قصد بازدید از این کلیسا را دارید، این سفر مجازی شما با ره بال آسمان بود. امیدواریم در دنیای واقعی هم ما را برای سفرتان انتخاب کنید. سفر به‌خیر.

کلیسای سورپ مسروپ، کلیسای نادری، کلیسای شبان نیکو.

 سقاخانه تاریخی، بازار عبدالحمید، خیابان امام خمینی، عمارت ماپار، جاده ساحلی و پل سفید.

بازدید از محوطه آزاد است؛ اما بازدید از فضای داخلی باید با هماهنگی قبلی انجام شود. بهتر است با یک تور هماهنگ باشید.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.