جاهای دیدنی اهواز | از کارون تا لشگرآباد

0

اهواز شهری زیبا و گرم است که مردمی خونگرم و مهمان‌نواز در آن زندگی می‌کنند. شهری زیبا که زخم‌های جنگ را روی سینه خود دارد؛ اما همانند درختی قطور، بااقتدار به زندگی خود ادامه می‌دهد. در این مقاله قصد داریم تا زیبایی‌های این شهر تماشایی و توریستی را برایتان به تصویر بکشیم. پس امروز با ما همراه باشید تا جاهای دیدنی اهواز، شهر دلیران را بهتر بشناسید.

پل سیاه اهواز

پل سیاه اهواز در سال 1308 و هم‌زمان با احداث خط راه‌آهن سراسری کشور ساخته شد. بعد آن‌ها این پل به‌خاطر سیاهی رنگ پایه و بدنه پل، آن را با نام پل سیاه اهواز نام‌گذاری کردند. پل سیاه 1050 متر طول و 6 متر عرض دارد.

همان طور که می‌توانید حدس بزنید، پل سیاه نیز در کنار سایر پل‌های مهم و کلیدی اهواز، روی رودخانه خروشان کارون احداث شده است. هدف از ساخت این پل، اتصال خط راه‌آهن بندر امام خمینی در بخش جنوبی استان خوزستان به خط راه‌آهن تهران و شمال بود. قدمت این پل به دوران پهلوی اول بازمی‌گردد. جالب است بدانید پل سیاه جزو مهم‌ترین جاذبه های دیدنی اهواز است و نام آن نیز در فهرست آثار ملی ایران نیز به چشم می‌خورد.

آدرس: استان خوزستان، اهواز، رودخانه کارون

حمام نفت سفید

حمام نفت سفید نیز از دیگر جاهای دیدنی جنوب ایران است که در نزدیکی اهواز قرار دارد. حمام نفت سفید در شهری قدیمی با همین نام واقع شده است. این شهر در 36کیلومتری شهرستان هفتکل و 55کیلومتری اهواز قرار دارد. قدمت حمام تاریخی نفت سفید، به دوران قاجار بازمی‌گردد.

حمام نفت سفید به دست استاد معتمدی ساخته شده است. بسیاری از حمام‌های قدیمی، به‌صورت سانس مردانه و زنانه فعالیت می‌کردند؛ اما این حمام به‌حدی بزرگ بود که به دو بخش زنانه و مردانه تقسیم می‌شد. حمام نفت سفید متأسفانه آسیب بسیاری دیده است. با وجود آن، هنوز هم با بازدید از حمام نفت سفید، می‌توانید حال و هوای زندگی گذشته را درک کنید. امید به آنکه سازمان میراث فرهنگی دست به کار شود و جلوی تخریب کامل این حمام زیبا و قدیمی را بگیرد.

آدرس: استان خوزستان، ۵۵ کیلومتری اهواز، ۳۶ کیلومتری شهرستان هفتکل، نفت سفید

دانشگاه سه گوش

زمانی که در محدوده خیابان موسی صدر به تصاویر ماهواره‌ای اهواز نگاه کنید، متوجه حضور ساختمانی سه گوش و بسیار منحصر‌به‌فرد خواهید شد. این ساختمان به یکی از دانشگاه‌های اهواز، یعنی دانشگاه سه گوش تعلق دارد. قدمت این ساختمان به دوران حکومت پهلوی اول و سال 1308 بازمی‌گردد. در ابتدا این ساختمان به بانک ملی مرکزی اهواز تعلق داشت. بعد گذشت 3 سال، آن را به اداره حکومتی ولایت یا همان استانداری تغییر کاربری دادند. زمان گذاشت و در سال 1321، ایران نیز درگیر جنگ جهانی دوم شد و اهواز را اشغال کردند. در آن دوران نیز دانشگاه تغییر کاربری پیدا کرد و به مقر ارتش متفقین تبدیل شد. در سال 1330، سازمان آمریکای اصل چهار ترومن یا همان Point Four در این سازمان مستقر شد.

پس از آن به ستاد استانداری، ستاد فرمانداری و اداره کل دارایی خوزستان آن را تبدیل کردند. نهایتاً در سال 1336 و هم‌زمان با دوران پهلوی دوم، این ساختمان را از بانک ملی ایران خریدند و به دانشکده پزشکی دانشگاه معروف جندی‌شاپور اختصاص دادند. از آن دوران تا به امروز، هنوز این ساختمان به دانشگاه جندی‌شاپور تعلق دارد. البته از سال 1389، این بنا در حال مرمت است و دانشجویان دانشکده نیز به ساختمانی دیگر انتقال داده شدند.

آدرس: استان خوزستان، اهواز، خیابان موسی صدر، فلکه سه گوش

پل سفید اهواز

چند خط قبل‌تر، درباره پل سیاه اهواز صحبت کردیم. حال نوبت به پل سفید اهواز می‌رسد. به‌صورت کلی پل‌های روی رودخانه کارون، جزو مهم‌ترین جاهای دیدنی اهواز به حساب می‌آیند. رودخانه پرآب و خروشان کارون از میان شهر اهواز عبور می‌کند. شهر اهواز نیز از نظر اقتصادی و تجاری شهر مهمی به حساب می‌آید. به همین خاطر چندین و چند پل مختلف قدیمی یا جدید روی رودخانه به چشم می‌خورد.

پل سفید اهواز پس از پل سیاه آن ساخته شده است. در حقیقت پروژه ساخت آن در سال 1312 کلید خورد. در آن دوران، پل سیاه تنها پل فلزی بود که روی رودخانه کارون قرار داشت. پس از 3 سال کار سخت، نهایتاً اولین آزمایش پل در سال 1315 با موفقیت به پایان رسید. در آن دوران فقط امکان عبور یک ماشین از پل وجود داشت. همچنین چند درشکه نیز نباید به‌صورت هم‌زمان از روی پل عبور می‌کردند. حداکثر سرعت مجاز نیز 5کیلومتر در ساعت تعیین شده بود. بازدید از این پل تاریخی را حتماً باید در برنامه سفرتان قرار دهید.

آدرس: استان خوزستان، اهواز، حدفاصل میدان شهدا و خیابان فلسطین (اداره پست)

بازار عبدالحمید اهواز

بازار عبدالحمید، قدیمی‌ترین بازار اهواز به حساب می‌آید. این بازار قدیمی و سنتی در خیابان نظری‌پور یا همان نظامی و بین خیابان‌های امام‌خمینی و نادری قرار دارد. قدمت بازار به دوران قاجار بازمی‌گردد. در آن دوران تاجران بسیاری در بخش جنوبی کشور و اهواز حضور داشتند. به همین خاطر اقتصاد در این شهر رونق بسیاری داشت.

جالب است بدانید بر اساس روایت مردم محلی، بازار عبدالحمید اهواز همواره پاتوق پول‌دارهای منطقه و تاجران بود. خانه قدیمی دادرس که از جمله خانه های تاریخی اهواز به حساب می‌آید نیز در دل بازار عبدالحمید قرار دارد و یادگار دوران قاجار است. بازار عبدالحمید جزو آثار ملی ایران به حساب می‌آید. این بازار هنوز هم جان دارد و در آن دادوستد می‌شود. گردشگران نیز برای خرید انواع سوغات و صنایع‌دستی، این بازار را انتخاب می‌کنند.

آدرس: خوزستان، اهواز، خیابان نظامی یا نظری‌پور، بین خیابان نادری و امام خمینی

خانه ماپار اهواز

خانه ماپار اهواز را می‌توان جزو زیباترین خانه‌های تاریخی و جاهای دیدنی این شهر دانست. ماپار نام یکی از تجار قدیمی و نامی اهواز است که در دوران قاجار در اهواز مشغول زندگی بود. وی در اواخر عمر خود، از بهترین معمارهای زمان کمک گرفت و تغییراتی در این خانه به وجود آورد. بعد فوت ماپار، به‌خاطر آنکه وی وارثی نداشت، خانه به توقیف دولت پهلوی درآمد.

بعد انقلاب، خانه ماپار را به سازمان میراث فرهنگی اختصاص دادند. این خانه در سال 1380 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. متأسفانه به مدت سالیان سال، این خانه بازسازی نشد و به همین خاطر آسیب بسیاری دید. در حال حاضر خانه ماپار به بخش خصوصی واگذار شده است و شامل بخش‌های مختلفی می‌شود. در حال حاضر بخشی از این خانه تاریخی را به رستورانی بسیار دنج و دوست‌داشتنی تبدیل کرده‌اند که دارای فضای باز است.

آدرس: استان خوزستان، اهواز، خیابان زند، شهید خوانساری، بین کافی و جهانیان

سرای معین التجار

سرای معین التجار که آن را با نام خانه شیخ خزعل نیز می‌شناسند، جزو زیباترین عمارت‌های تاریخی اهواز است. قدمت این خانه تاریخی به دوران قاجار بازمی‌گردد. بر اساس اسناد تاریخی، این بنا به بازرگانی بسیار سرشناس با نام حاج محمد تقی معین‌التجار تعلق داشته است.

سرای معین‌التجار به‌صورت دقیق در دوران حکومت ناصرالدین‌شاه بنا شد. در سال 1374، آتش‌سوزی مهیبی در این سرا رخ داد. به همین خاطر به مدت سالیان سال، امکان بازدید از آن برای گردشگران وجود نداشت. سرای معین‌التجار در سال 1377 در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسید. در حال حاضر هنوز هم امکان بازدید از فضای داخلی سرای معین التجار وجود ندارد؛ اما می‌توانید از نمای خارجی آن دیدن کنید. فضای بیرونی سرای معین‌التجار هنگام شب به لطف نورپردازی، بسیار زیبا و دوست‌داشتنی می‌شود.

آدرس: استان خوزستان، اهواز، خیابان ۲۴ متری، خیابان کاوه غربی، نبش اول

گورستان سنگی تپه کوهساران

گورستان سنگی تپه کوهساران که با نام گورستان سنگی کوهساران نیز آن را می‌شناسند، بخشی از شهر باستانی هرمز اردشیر است. در این منطقه گوردخمه‌های متعدد، استودان، قبرهای مختلف و سازه‌های تاریخی بسیاری را پیدا کرده‌اند.

در اصل باید گفت که گورستان سنگی تپه کوهساران جزو مهم‌ترین محوطه‌های تاریخی اهواز به حساب می‌آید. این گورستان بخشی از شهر باستانی هرمز اردشیر است. شهر باستانی هرمز اردشیر جزو مهم‌ترین آثار ملی ایران است. قدمت این شهر تاریخی به چند هزار سال پیش بازمی‌گردد. گورستان سنگی تپه کوهساران را می‌توان جزو مرموزترین دیدنی های اهواز دانست.

آدرس: استان خوزستان، اهواز، تپه کوهساران

دانشسرای مقدماتی پسران اهواز

تا پیش از دوران پهلوی اول، مدارس کمی در ایران وجود داشت. به غیر از تعداد انگشت‌شماری مدرسه در شهرهای بزرگ، خبری از تحصیلات در کشور نبود. بسیاری از مردم بی‌سواد بودند و اصلاً رسم سوادآموزی در کشور مطرح نشده بود. از آغاز دولت پهلوی اول، در شهرهای مختلف مدارس متعدد احداث شدند. دانشسرای مقدماتی پسران اهواز جزو اولین مدارس کشور با روش تحصیلی مدرن و امروزی است.

این مدرسه جزو آثار ملی ایران به حساب می‌آید. در سردر عمارت، کاشی‌نوشته‌هایی قدیمی به چشم می‌خورد که نشان‌دهنده تاریخ ساخت مدرسه است. بر اساس این کاشی‌نوشته‌ها، قدمت ساخت مدرسه به سال 1314 بازمی‌گردد. همچنین روی همین کاشی‌نوشته‌ها روایت شده که در ابتدا از این ساختمان به‌عنوان دانشسرا استفاده می‌کردند. جالب است بدانید هنوز هم این ساختمان محل تحصیل است و آن را به دبیرستان دخترانه حجاب تبدیل کرده‌اند.

آدرس: خوزستان، اهواز، ضلع جنوبی باغ معین، مجاورت باغ انگلیسی‌ها

پل طبیعت کیانپارس اهواز

آیا نام پل طبیعت برایتان آشنا نیست؟ شما را به یاد پل طبیعت تهران نمی‌اندازد؟ جالب است بدانید که این تشابه نام بی‌دلیل نیست. این پل نیز همانند پل طبیعت، دو تا از مهم‌ترین بوستان‌های اهواز را به هم متصل می‌کند. پل طبیعت اهواز فقط مخصوص عابران پیاده طراحی شده است. این پل 500متر طول و 5 متر عرض دارد و روی رودخانه احداث شده است. در ساخت این پل از 2،500 مترمربع چوب پلاست به‌عنوان کف‌پوش استفاده کرده بودند.

پل طبیعت بین پارک ساحلی و پارک لاله قرار دارد. در نزدیکی پارک نیز فضای سبزی عالی و بزرگ با تعدادی صندلی برای استراحت، زمین بدمینتون، فوتبال و بخش ماهیگیری تعبیه شده است.

آدرس: اهواز، بوستان لاله یا پارک ساحلی

رود کارون

مگر می‌شود صحبت از اهواز و جاهای دیدنی آن به میان بیاید و خبری از رود کارون نباشد؟ رود کارون را باید جزو مهم‌ترین جاهای دیدنی اهواز دانست. این رود لقب طولانی‌ترین رود ایران را نیز به دوش می‌کشد. طول رود کارون به حدود 950 کیلومتر می‌رسد. کارون جزو معدود رودهای دنیاست که امکان کشتی‌سواری نیز در آن وجود دارد.

البته متأسفانه به‌دلیل مدیریت نامناسب، آب رودخانه به حداقل میزان خود در سالیان گذشته رسیده است. به همین خاطر حتی قایق نیز به گل می‌نشیند. با این حال هنوز هم رود کارون زیبایی خودش را دارد. هنگام غروب مردم اهواز کنار رودخانه جمع می‌شوند و تفریح می‌کنند. در شرایط خاص و مراسم شادی، مردم کنار رودخانه مشغول پایکوبی می‌شوند. منظره رودخانه از روی پل‌های مختلف آن در هنگام غروب، بی‌نظیر و فراموش‌نشدنی است.

آدرس: اهواز، رود کارون

خیابان نادری

گاهی فقط یک خیابان هم می‌تواند جزو جاهای دیدنی یک شهر باشد. برای مثال خیابان ولیعصر تهران در سطح جهانی شهرت دارد. خیابان نادری نیز جزو مهم‌ترین خیابان‌ها و البته مکان های دیدنی اهواز است. نادری جزو شلوغ‌ترین خیابان‌های اهواز است. در این خیابان می‌توانید شاهد حضور افرادی باشید که مشغول خرید هستند.

خیابان نادری بورس کالای خاصی نیست و از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در آن پیدا می‌شود. در دو طرف این خیابان، ده‌ها مغازه مختلف به چشم می‌خورد. هنگام غروب خیابان نادری بسیار شلوغ می‌شود و سروکله دست‌فروشان نیز پیدا می‌شود. از دست‌فروش‌ها می‌توانید خریدی اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه انجام دهید. برخی دست‌فروشان نیز مشغول فروش انواع اغذیه همانند فلافل، سمبوسه و پیراشکی‌های خوشمزه هستند. در فصل زمستان نیز بازار فروش شیر کاکائو تازه و گرم نیز حسابی داغ می‌شود.

آدرس: اهواز، خیابان نادری

لشگرآباد اهواز

خب مگر می‌شود از اهواز دیدن کنید و سری به لشگرآباد نزنید!؟ لشگرآباد نیز همانند خیابان نادری، جزو شلوغ‌ترین خیابان‌های اهواز است. این خیابان در بخش عرب‌نشین اهواز قرار دارد. لشگرآباد دقیقاً رو‌به‌روی دانشگاه شهید چمران قرار دارد. به همین خاطر در طول روز می‌توانید شاهد حضور دانشجویان در این خیابان باشید. شاید شما هم به گوشتان خورده باشد که لشگرآباد را به فلافل‌های خوشمزه می‌شناسند.

فلافل غذایی عربی است که شهرت آن از جنوب ایران و مخصوصاً اهواز و آبادان آغاز شد. اگر می‌خواهید طعم واقعی این غذای خوشمزه و سالم را بچشید، حتماً باید سری به خیابان لشگرآباد بزنید. از سر تا ته این خیابان دکه‌های فروش فلافل به چشم می‌خورند. فلافل در این خیابان به‌صورت سلف‌سرویس است و خودتان مخلفات داخل ساندویچ را قرار می‌دهید.

آدرس: اهواز، لشگرآباد

آبشار مصنوعی اهواز

اهواز و آبشار؟! مگر می‌شود؟! خب از دست انسان هر کاری بر می‌آید. البته همان طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، نباید انتظار آبشاری بزرگ و طبیعی را داشته باشید. آبشار مصنوعی اهواز جزو زیباترین جاهای دیدنی اهواز است که روی پل هفتم آن قرار دارد. این آبشار، طولانی‌ترین آبشار مصنوعی در تمام خاورمیانه به حساب می‌آید. پل هفتم جزو زیباترین پل های اهواز به حساب می‌آید.

طول قوس خارجی آبشار اهواز 200 متر و طول قوس داخلی آن به 150 متر می‌رسد. این آبشار مصنوعی زیبا با کمک 6 الکتروپمپ 900 کیلوواتی حرکت می‌کند. پمپ‌ها آب را از داخل رودخانه بالا می‌کشند و فواره‌ها از دو سمت پل آن را دوباره به داخل رودخانه می‌ریزند. نورپردازی خلاقانه نیز چاشنی کار شده تا آبشار پل هفتم به یکی از زیباترین جاذبه های دیدنی اهواز تبدیل شود.

آدرس: خوزستان، اهواز، بلوار شهید چمران، پل هفتم

پل هشتم اهواز

همان طور که در بخش‌های قبلی به آن اشاره کردیم، پل‌های اهواز جزو مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر به حساب می‌آیند. رودخانه کارون، اهواز را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می‌کند. با توجه به جمعیت بسیار و شلوغی شهر، دیگر پل‌های قدیمی پاسخگوی نیاز مردم این شهر نبودند. به همین خاطر پل‌های متعدد جدیدی نیز علاوه‌بر پل‌های قدیمی همانند پل سفید، احداث شدند.

پل هشتم که آن را با نام پل غدیر نیز می‌شناسند، جزو جدیدترین پل‌های اهواز به حساب می‌آید. این پل بزرگ‌ترین پل کابلی کشور است و 1،014 متر طول دارد. پل هشتم خیابان تخت سلیمان را به خیابان زند اهواز متصل می‌کند. پایه‌های پل به‌وسیله کابل‌هایی بسیار بلند، عرشه پل را روی رودخانه نگه می‌دارند. این پل کاملاً معلق ساخته شده است و جزو هنرهای مهندسی ایرانی به حساب می‌آید.

آدرس: اهواز، خیابان زند یا خیابان تخت سلیمان

بازار کاوه

بازار کاوه جزو باصفاترین بازارهای اهواز است. قدمت این بازار زیبا و سنتی به دوران پهلوی بازمی‌گردد. بازار کاوه را می‌توان بهشت شکموها دانست. در این بازار انواع خوراکی‌های خوشمزه و محلی مردم اهواز را می‌توانید تهیه کنید. بازار کاوه از نظر ظاهری شباهت بسیاری به جمعه‌بازارهای محلی دارد. بخش از بازار مردم مشغول فروش میوه و سبزیجات تازه هستند. در بخش دیگر دکه‌های فروش انواع ترشی را مشاهده می‌کنید. ترشی‌هایی که حتی با دیدن آن‌ها آب دهانتان راه می‌افتد و می‌خواهید تمام آن‌ها را خریداری کنید.

انواع ماهی و میگو صید روز نیز در این بازار به فروش می‌رسد. ماهی‌های جنوب هم که دیگر همه می‌شناسند، واقعاً خوشمزه و معرکه هستند. در بازار کاوه می‌توانید خرما، ارده و انواع محصولات مرتبط با خرما را نیز تهیه کنید. مغازه‌های رنگارنگ فروش ادویه‌های گرم جنوبی هم که غوغا می‌کنند. در سفر به اهواز حتماً باید سری به بازار کاوه زد.

آدرس: استان خوزستان، اهواز، خیابان طالقانی و ضلع غربی خیابان کاوه (کیوان)

کلیسای سورت مسروپ

اهواز همانند بسیاری از شهرهای دیگر جنوبی کشور، جزو شهرهای بسیار مهم از نظر اقتصاد و تجارت به حساب می‌آید. از سالیان دور، به سبب تجارت، تاجران بسیاری در این شهر حضور داشتند. همچنین در دوران پهلوی، بخشی از کارگران مرتبط با صنایع نفت را مهاجران کشورهای اطراف تشکیل می‌دادند. به هر صورت شرایط باعث شده بود تا اقلیت‌های مذهبی نیز در شهرهای جنوبی کشورمان حضور داشته باشند. از‌این‌رو در سال 1347، هم‌زمان با دوره حکومت پهلوی دوم، ترداد داویدیان، یکی از کارمندان شرکت نفت، اقدام به ساخت کلیسایی در شهر اهواز کرد. این کلیسا، کلیسای سورت مسروپ نام دارد.

آدرس: استان خوزستان، اهواز، خیابان شهید مصطفایی، ابتدای خیابان موسوی

آرامگاه علی ابن مهزیار

آرامگاه علی بن مهزیار جزو قدیمی‌ترین و البته مهم‌ترین بناهای تاریخی و مذهبی اهواز به حساب می‌آید. علی بن مهزیار جزو اندیشمندان و فقهای بزرگ شیعه و همچنین از یاران امام رضا بود. وی در سال 201 هجری قمری، در محل اقامت امام رضا در شهر اهواز، مسجدی را بنا کرد. پس از فوت او، پیکرش را در همین مسجد به خاک سپردند.

در حال حاضر بسیاری از مردم محلی اهواز، برای مناجات و زیارت به این آرامگاه می‌آیند. بسیاری بر این باور هستند که علی ابن مهزیار حاجت می‌دهد و به همین خاطر نذر او می‌کنند. پس اگر در آرامگاه علی ابن مهزیار کسی را مشاهده کردید که به شما نمک یا نذری دیگر تعارف می‌کند، تعجب نکنید.

آدرس: استان خوزستان، اهواز، خیابان نهج البلاغه

مرکز نجوم اهواز

اگر عاشق علم نجوم هستید، حتی در سفر نیز از علاقه خود دست نمی‌کشید! پس اگر شما نیز به علم ستارگان و نجوم علاقه‌مند هستید، بهتر است در سفرتان به اهواز سری به مرکز نجوم این شهر بزنید. مرکز نجوم اهواز را با نام فرهنگسرای تخصصی نجوم ابن هیثم اهوازی نیز می‌شناسند.

این مرکز در پارک شهروند اهواز قرار دارد. پس می‌توانید یک تیر و دو نشان بزنید و از هر دو دیدن کنید. در مرکز نجوم اهواز می‌توانید از بخش‌های مختلف علمی دیدن کنید. توجه داشته باشید که در مرکز نجوم این شهر، برنامه‌های گردشی مختلف برگزار می‌شوند. در صورتی که علاقه‌مند به افزایش دانش خود در این حوزه هستید، حتماً درباره زمان دقیقاً برنامه‌های گردشی آن سؤال کنید. همچنین در شرایط مطلوب جوی، امکان استفاده از تلسکوپ‌های مختلف در فضای بیرونی مرکز نجوم وجود دارد.

آدرس: استان خوزستان، اهواز، بلوار ساحلی شرقی، پارک شهروند

پارک هجرت اهواز

پارک هجرت اهواز به یک پاتوق عالی برای تفریحات ساده در اهواز تبدیل شده است. همیشه لازم نیست برای تفریح در اهواز خودتان را مشغول تماشای جاهای دیدنی تاریخی یا طبیعی خاص کنید.

پارک هجرت در حقیقت داخل میدان راه‌آهن اهواز قرار دارد و بیشتر مردم آن را با نام فلکه هجرت نیز می‌شناسند. داخل فلکه، فضای سبز و امکانات رفاهی و خدماتی مختلف از قبیل سرویس بهداشتی، آبخوری، نمازخانه و بوفه وجود دارد. دورتادور فلکه نیز می‌توانید شاهد حضور مغازه‌های متعدد باشید. جالب است بدانید فلکه راه‌آهن، بورس آش و حلیم اهوازی است. پس می‌توانید دو کاسه آش یا حلیم بگیرید و داخل پارک نوش جان کنید. همچنین لازم به ذکر است در فضای داخلی پارک نیز چند ساختمان قدیمی وجود دارند که به ساختمان راه‌آهن تعلق داشتند.

آدرس: اهواز، میدان راه‌آهن

موزه‌ هنرهای معاصر اهواز

با وجود آنکه آثار هنری قدیمی ارزش بسیاری دارند؛ اما این موضوع هیچگاه از ارزش آثار هنرمندان معاصر کشورمان نمی‌کاهد. در حقیقت از نظر هنری، هنرمندان کشورمان در مقایسه با گذشته پیشرفت بسیاری داشتند. به همین خاطر می‌توانیم شاهد خلق آثاری بسیار ارزشمند باشیم. تنها تفاوت بین این آثار و آثار گذشته، قدمت تاریخی آنهاست. شاید صدها سال دیگر، همین آثار میلیون‌ها دلار ارزش پیدا کنند. جالب است بدانید قدمت موزه هنرهای معاصر اهواز، به دوران پهلوی اول بازمی‌گردد.

این موزه فعالیت خود را در سال 1338 آغاز کرد. موزه هنرهای معاصر در ساختمانی 2طبقه قرار دارد و شامل 5 گاری مختلف می‌شود.

در موزه هنرهای معاصر اهواز، از 70 اثر بسیار ارزشمند نگهداری می‌شود. جالب است بدانید که از این میان، 60 اثر به هنرمندان استان خوزستان و 10 اثر به هنرمندان سایر استان‌های کشور تعلق دارند. همچنین در این موزه انواع کنگره، گردهمایی، کارگاه‌های آموزشی، دوره‌های آموزشی و سمینارهای مختلف برگزار می‌شود. پس اگر اهل هنر هستید، حتماً سری به این موزه ارزشمند و قدیمی بزنید.

آدرس: استان خوزستان، اهواز، جاده ساحلی

موزه علم و طبیعت اهواز

موزه علم و طبیعت اهواز که آن را با نام‌های موزه علم و طبیعت دانشگاه چمران یا موزه علم و طبیعت دانشگاه اهواز نیز می‌شناسند، جزو ارزشمندترین موزه‌های دانشگاهی در ایران به حساب می‌آید. موزه علم و طبیعت شامل دو بخش علم و طبیعت می‌شود. این موزه در ساختمانی دوطبقه قرار دارد و هر طبقه را به یک بخش اختصاص داده‌اند. در بخش طبیعت، بازدیدکنندگان با طبیعت و حیات‌وحش بیشتر آشنا می‌شوند.

در این بخش می‌توانید درباره انواع پستانداران، پرندگان، خزندگان و دوزیستان اطلاعات به دست بیاورید. در بخش علوم نیز می‌توانید شاهد مطالب علمی مختلف در حوزه علوم فیزیک ساده، فیزیک مدرن و علوم پزشکی باشید. در این موزه کارگاه‌های آموزشی مختلف برای علاقه‌مندان نیز تشکیل می‌شود. بازدید از موزه علم و طبیعت اهواز برای نوجوانان بسیار آموزنده و مفید خواهد بود.

آدرس: استان خوزستان، اهواز، بلوار گلستان، دانشگاه شهید چمران، ضلع غربی، طبقه همکف کتابخانه‌ مرکزی

موزه تاریخ طبیعی اهواز

موزه تاریخ طبیعی جزو جاهای دیدنی اهواز است که برای کودکان و نوجوانان می‌تواند بسیار جذاب باشد. این موزه در فضایی به وسعت 110 مترمربع قرار دارد و شامل 5 دیوارنما و 39 غرفه مختلف می‌شود.

در این موزه می‌توانید با اکوسیستم طبیعی استان خوزستان بیشتر آشنا شوید. غرفه‌ها به بخش‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. در بخش مهره‌داران، بازدیدکنندگان با انواع پرندگان، پستانداران، دوزیستان، ماهیان و خزندگان آشنا می‌شوند. در بخش بی‌مهرگان می‌توانید با انواع نرم‌تنان، حشرات و بندپایان آشنا شوید. همچنین انواع سنگ و کانی، گیاهان، اسکلت حیوانات و جمجمه آن‌ها نیز در این موزه به نمایش درآمده‌اند. توجه داشته باشید موزه تاریخ طبیعی اهواز در روزهای پنجشنبه، جمعه و تعطیلات رسمی تعطیل است.

آدرس: استان خوزستان، اهواز، بلوار گلستان، خیابان مسجد نور، مرکز تحقیقات زیست‌محیطی استان خوزستان

موزه زن و دفاع مقدس اهواز

هیچ‌کس نمی‌تواند غافل از این باشد که مردم عزیزمان در جنوب کشور بیشترین صدمه را از جنگ تحمیلی به جان خریدند. شاید اگر مردم غیور جنوب کشورمان نبودند، روند جنگ به شکلی دیگر به پایان می‌رسد. هر مرد، زن یا کودکی که در خیابان بود، باغیرت تمام جنگید و از خاک و ناموس خود دفاع کرد. زمانی که خاطرات جنگ مرور می‌شوند، اشک در چشمان هرکسی حلقه می‌زند. وظیفه نسلی که شاهد رشادت این عزیزان بودند این است که اجازه ندهند یاد و خاطره شهدا و مبارزان بر حق از بین برود. به همین خاطر در اهواز، کانون دفاع و جنگ تحمیلی، موزه زن و دفاع مقدس افتتاح شد. جالب است بدانید محوریت اصلی این موزه، زنان رزمنده‌ای است که هم‌پای مردان، مردانه جنگیدند و غیرت ایران و ایرانی را به رخ جهان کشیدند. بازدید از این موزه به گردشگران اکیداً توصیه می‌شود.

آدرس: استان خوزستان، اهواز، بلوار ساحلی، مجموعه‌ فرهنگی – هنری بهشت هویزه

رود کارون را می‌توان مهم‌ترین جای دیدنی اهواز دانست.

بهترین موزه اهواز را می‌توان موزه علوم دانشگاه چمران دانست.

خیابان لشگرآباد، میدان راه‌آهن و بازار کاوه بهترین پاتوق شکم‌گردی هستند.

بازار کاوه بهترین بازار برای خرید سوغات در اهواز به حساب می‌آید.

خیابان نادری شلوغ‌ترین خیابان اهواز است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.