کلیسای مسروپ مقدس مشهد | یادگاری از ارمنی‌های مشهدی

0

کلیسای مسروپ مقدس در بین اماکن مذهبی اسلامی مشهد خودنمایی می‌کند. این کلیسا که مشهدی‌ها آن‌را با نام کلیسای ده دی هم می‌شناسند، در سال ۱۳۸۴ به فهرست آثار تاریخی فرهنگی کشور راه پیدا کرد. از آنجایی که مشهد اماکن مذهبی اسلامی بی‌شماری دارد، در کنار بازدید از این جاهای دیدنی، گشت‌و‌گذار در کلیسای مشهد خالی از لطف نیست. به‌لحاظ معماری نیز این کلیسا جاذبه‌های زیادی دارد. این کلیسا در میدان ده دی مشهد قرار دارد. فاصله کم این میدان با دیگر جاهای دیدنی مشهد بهانه‌ای است تا با یک تیر چند نشان بزنید و چندین جای دیدنی را در یک نوبت ببینید. در ادامه اطلاعات جالبی از این کلیسا با شما در میان می‌‌گذاریم. امیدواریم به لطف این اطلاعات، خاطره‌های خوشی از گشت‌و‌گذار در مشهد به یادگار ببرید.

کلیسای مسروپ مقدس کجاست؟

کلیسای مسروپ مقدس

میدان ده دی مشهد یکی از میادین اصلی این شهر به حساب می‌آید. این میدان فاصله چندانی با حرم رضوی ندارد. میدان ده دی در محدوده خیابان جانبازان مشهد واقع شده است. با رسیدن به این میدان، چشم شما به نماد صلیب کلیسای مسروپ روشن خواهد شد. از میدان ده دی تا این کلیسا راهی نیست و پیاده می‌‌توانید به این مکان مذهبی برسید.

کلیسای مشهد چه تاریخچه‌ای دارد؟

اگر اهل تاریخ باشید حتماً‌ به‌خوبی می‌دانید که نادرشاه، آخرین پادشاه جهان‌گشای ایران بود. این پادشاه کشورگشایی‌های خود را از خراسان آغاز کرد. در پی نبرد سپاه ایران با عثمانی در منطقه جلفا، ارامنه‌ای که در این ناحیه زندگی می‌کردند به مشهد منتقل شدند. سال‌ها از حضور ارمنی‌ها در مشهد گذشت. با این حال روزگار با ارامنه مشهدی نمی‌ساخت و آن‌چنان که بایدوشاید فرصتی برای احداث کلیسا پیدا نمی‌کردند. این شرایط تا دوران پهلوی ادامه پیدا کرد تا اینکه در ۱۹۴۱ میلادی اوضاع برای ساخت کلیسا مهیا شد. ارامنه مشهدی نام مسروپ را که یکی از قدیسان ارمنی است برای این کلیسا انتخاب کردند. جالب است بدانید مسروپ ماشتوش، الفبای ارمنی را ابداع کرده است. به همین دلیل نیز شخصیتی مهم در بین ارامنه است. جالب‌تر اینکه در اراک، رشت، شیراز و چند جای دیگر نیز کلیساهایی با نام مسروپ مقدس داریم.

کلیسای مسروپ مقدس

پس از دردسرهای زیاد، در نهایت کلیسای مسروپ مقدس بنا شد. با این حال پاگرفتن این کلیسا همانا و مهاجرت ارمنی‌ها از مشهد همان. به همین دلیل کلیسای مسروپ به رونقی که سزاوارش بود نرسید. به دنبال افزایش مهاجرت ارمنی‌ها از مشهد، کلیسای مسروپ به مکانی نسبتاً متروک تبدیل شد. در نهایت سایه همای سعادت روی سر این کلیسا افتاد تا به ثبت ملی برسد. نزدیک به ۸ دهه از ساخت کلیسای مشهد می‌گذرد. در طول این مدت این کلیسا چندین بار مرمت شد؛ اما بنای این کلیسا هنوز هم به تعمیر و نگهداری نیاز دارد. این کلیسا اکنون به مکانی دنج‌ و‌ خلوت تبدیل شده که حسابی می‌توان در آن گردشگری کرد.

جاذبه های کلیسای مشهد

کلیسای مسروپ مقدس

گنبد مخروطی‌شکل کلیسا، اولین چیزی است که در بازدید از آن خودنمایی می‌کند. طبق معمول تمامی کلیساها، روی این گنبد نماد صلیب بزرگی قرار گرفته است. سپس به ورودی کلیسا می‌رسید که ناقوس بزرگی در آن نصب شده است. این ناقوس در روزگاران نه‌چندان دور، در مراسم ارمنی و رویدادهای مهم مشهد به صدا در می‌آمد. جالب است بدانید این ناقوس از اصفهان به مشهد آورده شده و یکی از جاذبه‌های اصلی کلیسای ده دی مشهد است.

کلیسا مسروپ مقدس ساختمانی ذوزنقه‌ای‌شکل دارد. این ساختمان در مکانی با مساحت ۳۰۰ مترمربع بنا شده است. همان‌گونه که اشاره کردیم نمای بیرونی کلیسا به رغم مرمت‌های اخیر، زیبایی خاصی ندارد. با این حال از جاذبه های داخل کلیسا نمی‌توان به‌راحتی گذشت. دیوارهای داخل کلیسا سفید‌رنگ است. در گوشه‌و‌کنار این دیوارها تابلوهایی از شخصیت‌های مذهبی ارمنی خودنمایی می‌کند. بیشتر این تابلوها قدمتی چندین ساله دارند و عتیقه به حساب می‌آیند. صلیب فلزی بزرگی نیز در محراب کلیسا قرار گرفته است. این صلیب از آثار هنری است که ارمنی‌های اهل کاشان ساخته‌اند. نان و شراب که یکی از نمادهای دین مسیحیت است نیز در قسمتی از این کلیسا قرار گرفته است.

کلیسای مسروپ مقدس

در قسمت جنوبی کلیسای مشهد کتابخانه‌ای بزرگ مشاهده می‌شود. در روزگاران قدیم حدود ۴ هزار جلد کتاب با زبان‌های ارمنی و روسی در کتابخانه کلیسا قرار داشت؛ اما رطوبت کلیسا باعث شده تا بیشتر کتاب‌های قدیمی به دیگر کتابخانه‌های ارمنی منتقل شود. قسمت شمالی کلیسا به مدرسه ارمنی‌ها اختصاص دارد. این مدرسه با ۸ کلاس و یک تالار اجتماعات، مکان آموزش ارمنی‌ها و گردهمایی‌های آن‌ها به حساب می‌آمد.

کلیسای مسروپ مقدس نزدیک به کدام جاهای دیدنی مشهد است؟

خانه ملک

جاهای دیدنی مشهد به اندازه‌ای است که در هر کجای این شهر باشید به چند مکان گردشگری نزدیک هستید؛ با این حال هرچقدر که به قلب مشهد نزدیک‌تر شوید، به همان اندازه جاهای بیشتری با فاصله کمتری پیش روی شما قرار می‌گیرد. خوشبختانه ازآنجایی‌که کلیسای مسروپ در میدان ده دی به‌عنوان یکی از میادین اصلی مشهد واقع شده، به بسیاری از جاهای دیدنی این شهر نزدیک است. اگر می‌خواهید در مراکز خرید مشهد گشت‌وگذار کنید، سری به برج آلتون بزنید. برای بازدید از خانه های قدیمی مشهد نیز بهتر است به خانه ملک بروید. بارگاه امام رضا (ع)، بازار رضا، آرامگاه پیر پالان‌دوز و پاساژ جنت از دیگر جاهای دیدنی مشهد نزدیک به کلیسای مسروپ است.

برای آشنایی با سایر جاهای دیدنی مشهد نزدیک به حرم، روی لینک زیر کلیک کنید:

کلیسای مشهد چه زمانی برای بازدید مناسب است؟

همان‌گونه که اشاره کردیم این کلیسا به رغم داشتن جاذبه‌های گردشگری بی‌شمار، محدودیت‌هایی برای بازدید دارد. با این حساب پیشنهاد می‌‌کنیم قبل از اینکه راه کلیسا را در پیش بگیرید، از بازبودن آن مطمئن شوید.

کلیسای مسروپ مقدس از کدام خیابان خوش‌مسیرتر است؟

بسته به موقعیت مکانی که در آن قرار دارید، می‌توانید مسیرهای مختلفی را برای رسیدن به کلیسا در پیش بگیرید. اگر می‌خواهید با مترو به کلیسا بروید، سوار مترو غدیر شوید و در ایستگاه امام خمینی از مترو پیاده شوید. از این ایستگاه تا کلیسا مسروپ حدود ۱۰ دقیقه فاصله دارید.

کلیسای مشهد مکانی است که گردشگری در آن هم فال‌ است و هم تماشا. در این کلیسا به همراه گشت‌و‌گذار در یکی از جاهای مذهبی مشهد، فرصتی برای گردشگری از دیگر مکان‌های دیدنی مشهد نیز پیدا می‌کنید. در مجموع باید گفت از آنجایی که در ره بال آسمان همیشه به فکر رفاه همراهان خود هستیم، توصیه می‌کنیم قبل از اینکه راهی کلیسا ده دی شوید، حتماً زمان بازدید از این کلیسا را جویا شوید.

کلیسای مشهد در خیابان ده دی واقع شده است.

بارگاه امام هشتم، خانه ملک و برج آلتون از جاهای دیدنی نزدیک به کلیسای مشهد است.

مترو غدیر وکیل‌آباد، بهترین وسیله برای رسیدن به این کلیساست. ایستگاه امام‌ خمینی چیزی حدود ۱۰ دقیقه از این کلیسا دورتر است.

در داخل این کلیسا کتاب‌های دعای نفیس، تابلوهای قدیمی و نمادهای عتیقه ارمنی خودنمایی می‌کند.

با توجه به وضعیت این کلیسا، حتماً قبل از بازدید از شرایط گشت‌و‌گذار د‌ر‌ آن و بازبودن کلیسا اطمینان‌ خاطر حاصل کنید.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.