رنگ و حیوان سال ۱۴۰۳

7

حیوان سال ۱۴۰۳ اژدها است. همان‌گونه که می‌دانید ماجرای انتخاب حیوانات به‌عنوان نماد سال به چندین سده پیش باز می‌گردد. جالب است بدانید فقط ایرانی‌ها نیستند که برای سال‌های مختلف نماد انتخاب کرده‌اند. بسیاری از مردمان مشرق‌زمین و به‌خصوص چینی‌ها هر سال را به نمادی اختصاص داده‌اند. با این حال بعید می‌دانید در جریان دلیل‌های اختصاص نمادهایی از حیوانات به سال‌های مختلف قرار داشته باشید. دلیل اختصاص این نمادها ماجرای جالبی دارد که شنیدن آن خالی از لطف نیست. در این مطلب با هم به تاریخچه نام‌گذاری سال‌ها به حیوانات می‌پردازیم. سپس برای شما از نام‌گذاری سال‌ها توسط مردمان چین باستان و مغول‌ها می‌گوییم. در پایان نیز به ویژگی‌های سال‌های مختلف اشاره می‌کنیم. اگر هم دوست دارید بدانید رنگ سال ۱۴۰۲ چه رنگی است، روی مقاله‌اش کلیک کنید؛ توضیحات هیجان‌انگیزی دارد.

فهرست مطالب

تاریخچه نام‌گذاری سال‌ها به انواع حیوانات

نماد سال ۱۴۰۳ اژدها است و سال‌های بعد حیوان‌های دیگری جای آن را می‌‌گیرند. این نام‌گذاری از روزگاران بسیار دور رواج داشته است. برای نمونه می‌توان به سلسله‌های باستانی قبچاقیان و اویغوریان اشاره کرد که هر سال را به حیوانی خاص نسبت می‌دادند. انتساب حیوانات به سال‌های مختلف بدون حکمت نبود. در آن روزها مردمان تمدن‌های مختلف جایگاه ویژه‌ای برای حرکت ماه و ستاره‌ها در سرنوشت انسان قائل بودند. بر اساس این باورها، تمامی افرادی که در زمانی خاص زاده شده بودند، الگوهای رفتاری یکسانی داشتند. چنین باورهایی هنوز هم طرفدارانی در بین فرهنگ‌های مختلف دارد. قصد ما در این مطلب تأیید یا رد این باورها نیست. بلکه می‌خواهیم با هم ببینیم هر کدام از این نمادها چه معنایی دارد و این نمادها چگونه جای خود را در بین فرهنگ مردمان سرزمین‌های مختلف باز کرده است.

انتخاب نماد سال به سال ۶۲۲ پس از مسیح باز می‌گردد. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، پنجشنبه، ۱۵ ژانویه ۶۲۲، اولین روز تقویم‌هایی است که نمادی برای هر سال در آن‌ها اختصاص دارد. جالب است بدانید ۶۲۲ پس از میلاد،‌ زمان حساسی در تقویم مسلمانان نیز شناخته می‌شود. در آن زمان، حضرت محمد (ص) از مکه به مدینه هجرت کردند. به دلیل این تقارن، بسیاری از تاریخ‌شناسان، گاه‌شمارهای آسیای شرقی را با تقویم هجری قمری مرتبط می‌دانند. مردمان آن زمان رویت هلال ماه را ملاکی برای تقسیم‌بندی ماه‌های سال می‌دانستند.

به همین دلیل است که درازای ماه‌های قمری در گاه‌شمارهای سالانه سی روزه است. بعضی از ماه‌ها نیز با بیست‌ و نه روز محاسبه می‌شود. هر سی روز، یک ماه را تشکیل می‌داد. از آنجایی که مردمان قدیم سواد درست‌و‌درمانی نداشتند، نام سال‌ها را به حیوانات نسبت دادند. منجمین برای مطابقت ماه‌های دوازده‌گانه، این گاه‌شمار را با تقویم قمری بررسی می‌کردند. پس از ابداع تقویم جلالی، این گاه‌شمار به مرجعی برای تطبیق تقویم حیوانات تبدیل شد.

بهینه‌سازی تقویم حیوانات در سلسله صفویان

نماد سال ها در ایران

نماد سال با تقویم قمری، فقط تا دوران صفویان ادامه داشت. از آن زمان به بعد، تقویم خورشیدی جای خود را در بین منجمین پیدا کرد؛ در نتیجه در کنار ماه‌های قمری، ماه‌های خورشیدی نیز برای مطابقت با برج‌های دوازده‌گانه استفاده می‌شد. از ۱۳۲۹ قمری به بعد، ماه‌های خورشیدی با نام برج‌های دوازده‌گانه‌ای تطبیق داده شدند. این مطابقت به تقویم‌های آن زمان راه پیدا کرد. انتخاب سال بر اساس نام حیوان‌ها در بین مغول‌ها نیز رواج دارد. صفویان که ارتباط زیادی با مغول‌ها داشتند، برای حساب‌و‌کتاب و مشخص‌کردن گذر زمان، از این شیوه بهره‌های زیادی گرفتند. با این حال مغایرت‌های میان گاه‌شمار قمری و تقویم خورشیدی، مشکلاتی را بر سر راه تقویم‌نگاران قرار داد.

اختلاف تعداد روزهای ماه در بین تقویم‌های قمری، چینی و مغولی باعث شده تا هر ۳۳ سال خورشیدی با ۳۴ سال قمری برابر باشد؛ در نتیجه صفویان به این نتیجه رسیدند که برای جلوگیری از اختلاف‌های زمانی، یک سال قمری را بی‌نام بگذارند. ناگفته پیداست چنین روشی،‌ در درازمدت سودمند نیست؛ به همین دلیل در گزارش‌های تاریخی مغایریت‌هایی به لحاظ زمانی وجود دارد. با این حال این روزها نوروز در کشورهای همسایه در تاریخی مشخص برگزار می‌شود.

حساب‌و‌کتاب انتخاب حیوان برای نماد سال

نماد سال حیوانی، نوعی محاسبه زمان به حساب می‌آید. این تقویم بر خلاف دیگر تقویم‌ها که خطی هستند و مبدأ مشخصی برای آغاز تاریخ دارند، به‌صورت چرخشی تنظیم شده‌اند؛ در نتیجه سالی که با نماد یک حیوان مشخص شده، پس از بازه زمانی خاصی دوباره به نام همان حیوان باز می‌گردد. با این توضیح یک فرد در طول عمر خود چندین‌بار نماد سال خاصی را پشت سر می‌گذارد. برای روشن‌ترشدن این موضوع اجازه دهید در بخش بعدی بیشتر توضیح دهیم.

نام سال ها در زبان های مغولی، فارسی و چینی

همان‌گونه که اشاره کردیم نام دوازده حیوان برای ماه‌های سال انتخاب شده است. در نتیجه پس از پایان یک دوره دوازده‌ساله، نماد سال دوباره تکرار می‌شود. ترتیب این نام‌ها در زبان ترکی، فارسی و چینی از این قرار است:

نام سال‌ها به مغولینام سال‌ها به فارسینام سال‌ها به چینی
سیچقان ئیلسال موشموش
اودئیلسال گاوگاو
بارس ئیلسال ببرببر
توشقان ئیلسال خرگوشگربه
لوی ئیلسال نهنگاژدها
ئیلان ئیلسال مارمار
یونت ئیلسال اسباسب
قوی ئیلسال گوسفندگوسفند
پیچی ئیلسال میمونمیمون
تخاقوی ئیلسال مرغخروس
ایت ئیلسال سگسگ
تنگوزئیلسال خوکخوک

شاید دوست داشته باشید این نام‌ها را حفظ کنید. برای آشنایی با ترتیب حیوانات برای نماد سال خالی از لطف نیست اگر به شعر جالبی از ابونصر فراهی اشاره کنیم:

موش و بقر و پلنگ و خرگوش شمار
زان چار چو بگذری نهنگ آید و مار
آنگاه به اسب و گوسفند است حساب
حمدونه (میمون) و مرغ و سگ و خوک آخر کار

ارتباط میان نماد سال و شخصیت انسان‌ها

با توجه به توضیحاتی که دادیم، حتماً متوجه شده‌اید که هر سال را به نمادی از حیوان خاصی اختصاص می‌دهند. بر اساس باور عمومی، هر کدام از این حیوانات نماد خاصی به حساب می‌آیند. این نمادها رابطه مستقیمی با شخصیت انسان‌ها دارد. در ادامه به نمادهای هر سال اشاره می‌کنیم و به نمادشناسی شخصیت افرادی اشاره می‌کنیم که در سال‌هایی با این نمادها زاده شده‌اند.

شخصیت متولدین سال موش

افرادی که در سال‌های ۱۲۷۹، ۱۲۹۱، ۱۳۰۱، ۱۳۱۵، ۱۳۲۷، ۱۳۳۹، ۱۳۵۱، ۱۳۶۳، ۱۳۷۵، ۱۳۸۷ و … زاده‌شده‌اند، به گروه متولدین سال موش نسبت داده می‌شوند. گفته می‌شود که این افراد زندگی منظمی دارند و حواسشان به حساب‌و‌کتاب زندگی‌شان هست. متولدین سال موش، انسان‌های صرفه‌جویی هستند و پولی را که با هزارویک زحمت به‌دست آورده‌اند، بی‌دلیل خرج نمی‌کنند؛ در نتیجه اگر یکی از متولدین سال موش، هدیه‌ای برای شما گرفت، این هدیه را به فال نیک بگیرید و در جریان باشید که این فرد حسابی علاقه‌مند شماست. افرادی که در سال موش زاده‌شده‌اند، روحیه پروانه‌ای و حساسی دارند. این افراد به‌راحتی دربرابر مشکلات کوتاه نمی‌آیند و به هر قیمتی که شده موفق می‌شوند. متولدین سال گاو بهترین شریک برای افرادی که در سال موش زاده‌شده‌اند به حساب می‌آیند. این افراد با متولدین سال اسب میانه خوبی ندارند و بهتر است از آن‌ها دوری کنند.

علاقه‌مندی‌های متولدین سال موش

رنگ: اُخراییحیوان: غازگُل:آفتاب گرداندرخت: بلوطرایحه: چوب
گیاه: رزماریطعم: تند و بامزهادویه: گشنیزجواهر تولد: زمرد سبزفلز: برنز

شخصیت متولدین سال گاو

نماد سال گاو به متولدین سال‌های ۱۲۸۰،۱۲۹۲، ۱۳۰۴، ۱۳۱۶، ۱۳۲۸، ۱۳۴۰، ۱۳۵۲، ۱۳۶۴، ۱۳۷۶، ۱۳۸۸ و… اختصاص داده می‌شود. این افراد روحیه‌ای تلاش‌گر دارند و از زیر کارهای دشوار شانه خالی نمی‌کنند. افرادی که در سال گاو زاده‌شده‌اند، احساس مسئولیت زیادی دارند. با این حال این افراد روحیه احساساتی ندارند و به‌راحتی در دام عشق گرفتار نمی‌شوند. این افراد صبورهستند و بیشتر از اینکه از هم‌صحبتی با اطرافیان لذت ببرند، به تنهایی و خلوت‌گزینی علاقه دارند. افرادی که در سال گاو زاده‌شده‌اند روحیه‌ای کم‌حرف دارند و احساسات خود را بروز می‌دهند. امان از زمانی که این افراد از کوره در بروند. در این شرایط کسی جلودار خشم افراد متولد سال گاو نیست. افرادی که در سال موش زاده‌شده‌اند، بهترین جفت برای متولدین سال گاو هستند. آب متولدین سال بز با متولدین سال گاو در یک جوی جاری نمی‌شود.

علاقه‌مندی‌های متولدین سال گاو

رنگ: آبی تیرهحیوان: خرسگُل: داودیدرخت: گلابیرایحه: شالیمارعدد شانس: یک
گیاه: مریم گلیطعم: شیرینادویه: گشنیزجواهر تولد: لاجوردفلز: مسساز موسیقی: شیپور

شخصیت متولدین سال ببر

افرادی که در سال‌های ۱۲۸۱، ۱۲۹۳، ۱۳۰۵، ۱۳۱۷، ۱۳۲۹، ۱۳۴۱، ۱۳۵۳، ۱۳۶۵، ۱۳۷۷، ۱۳۸۹ و… زاده‌شده‌اند در نماد سال ببر قرار دارند. این افراد عموماً انسان‌هایی مغرور و مستقل هستند. متولدین سال ببر علاقه‌ خاصی به مدیریت و رهبری دیگران دارند. این افراد طالب عدالت هستند و همیشه حرف خود را با دلیل و منطق به کرسی می‌نشانند. متولدین سال ببر گاهی اوقات بیگدار به آب می‌زنند و کار دست خودشان می‌دهند. این افراد هرگز در برابر شکست کوتاه نمی‌آیند و راه خود را پیدا می‌کنند. متولدین سال خوک بهترین جفت افرادی هستند که در سال ببر زاده‌ شده‌اند. افرادی که در سال میمون به‌دنیا آمده‌اند نیز غالباً ارتباط خوبی با متولدین سال ببر برقرار نمی‌کنند.

علاقه‌مندی‌های متولدین سال ببر

رنگ: قرمز روشنحیوان: ببرگُل: میخک صدپَردرخت: چناررایحه: یاسمینگیاه: آویشن
طعم: شیرینادویه: دارچینجواهر تولد: یاقوتفلز: طلاعدد شانس: ۷ساز موسیقی: ترومپِت

شخصیت متولدین سال خرگوش

شخصیت متولدین سال خرگوش

افرادی که در ۱۲۸۲، ۱۲۹۴، ۱۳۰۶، ۱۳۱۸، ۱۳۳۰، ۱۳۴۲، ۱۳۵۴، ۱۳۶۶، ۱۳۷۸، ۱۳۹۰ و… زاده‌شده‌اند در گروه نماد سال خرگوش قرار دارند. همان‌‌گونه که می‌دانید خرگوش در فرهنگ‌های مختلف به‌عنوان نمادی از هوش و ذکاوت شناخته می‌شود. به لطف این شرایط، افرادی که در سال خرگوش زاده‌شده‌اند، انسان‌های بسیار باهوشی هستند. این افراد سلیقه خوبی دارند و همیشه خوش‌پوش و شیک راه می‌روند. متولدینی که از آن‌ها صحبت می‌کنیم توجه ویژه‌ای به جزئیات دارند؛ در نتیجه هرگز چیزی از نگاه تیزبین آن‌ها دور نمی‌ماند. متولدین سال خرگوش، افراد باوفایی هستند و رفاقت را در حق دوستان خود تمام می‌کنند. افرادی که در سال سگ زاده‌شده‌اند بهترین شریک برای کسانی هستند که در سال خرگوش به‌دنیا آمده‌اند. از طرف دیگر متولدین سال خروس میانه خوبی با افرادی که در سال خرگوش زاده‌شده‌اند برقرار نمی‌کنند.

علاقه‌مندی‌های متولدین سال خرگوش

رنگ: خاکستریحیوان: ماهیگُل: رُزدرخت: صنوبررایحه: شالیمارگیاه: ترخون
طعم: تندادویه: فلفلجواهر تولد: یاقوت کبودفلز: برنزعدد شانس: ۴ساز موسیقی: پیانو

شخصیت متولدین سال اژدها

شخصیت متولدین سال اژدها

متولدین سال‌های ۱۲۸۳، ۱۲۹۵، ۱۳۰۷، ۱۳۳۱، ۱۳۴۳، ۱۳۵۵، ۱۳۶۷، ۱۳۷۹ و ۱۳۹۱ در گروه افرادی قرار دارند که در سال اژدها زاده‌شد‌ه‌اند. این افراد قلبی پر از عشق و محبت دارند. متولدین سال اژد‌ها اهل ماجراجویی هستند و شخصیتی مرموز دارند. این افراد بیش‌از‌حد زندگی را سخت نمی‌گیرند و سریع‌تر از دیگران به آرامش می‌رسند. آ‌رام‌بودن متولدین سال اژدها به‌اندازه‌ای است که ممکن است احساس کنید با افراد تنبلی روبه‌رو هستید. با این حال این افراد در مواقع مهم حسابی کاری می‌شوند و هدف خود را به هر قیمتی که شده دنبال می‌کنند. افرادی که در سال خروس زاده‌ شده‌اند، میانه خوبی با متولدین سال اژد‌ها دارند. از طرف دیگر متولدین سال سگ با افرادی که در سال اژد‌ها زاده‌شده‌ا‌ند کنار نمی‌آيند.

علاقه‌مندی‌های متولدین سال اژدها

رنگ: طلاییحیوان: میمونگُل: رُزدرخت: سرخ چوبرایحه: سبزیگیاه: شوید
طعم: پرادویهادویه: هِلجواهر تولد: یاقوتفلز: نقرهعدد شانس: ۲ساز موسیقی: قره نی

شخصیت متولدین سال مار

شخصیت متولدین سال مار

افرادی که در سال‌های ۱۲۸۴، ۱۲۹۶، ۱۳۰۸، ۱۳۲۰، ۱۳۳۲، ۱۳۴۴، ۱۳۵۶، ۱۳۶۸، ۱۳۸۰، ۱۳۹۲ و … زاده‌شده‌اند، در گروه نماد سال مار قرار می‌گیرند. این افراد روحیه‌ای آرمانی دارند و اهداف بلندپروازانه‌ای دارند. متولدین سال مار، انسان‌های خودداری هستند و به راحتی با اطرافیان کنار نمی‌آیند. این افراد علاقه زیادی به تسلط بر تمامی چیزهای اطراف خود دارند. به همین دلیل دیگران با متولدین سال مار ممکن است به مشکل برخورد کنند. افرادی که در سال مار زاده‌شده‌اند، روحیه‌ای مصمم دارند و کسی نمی‌تواند نظر آن‌ها را به‌سادگی تغییر دهد. این افراد اگر به حال خود رها شوند، ممکن است به دام تنبلی بیفتند. متولدین سال میمون به‌عنوان بهترین شریک برای افراد زاده سال مار شناخته می‌شوند. ناگفته نماند افرادی که در سال خوک به دنیا آمده‌اند میانه خوبی با متولدین سال مار ندارند.

علاقه‌مندی‌های متولدین سال مار

رنگ: آبی یخیحیوان: قمریگُل: کاملیادرخت: نخلرایحه: مُشکگیاه: رازیانه
طعم: تلخ و شیرینادویه: کاریجواهر تولد: عین الشمسفلز: پلاتینعدد شانس: ۳ساز موسیقی: ویولون

شخصیت متولدین سال اسب

شخصیت متولدین سال اسب

افرادی که در سال‌های ۱۲۸۵، ۱۲۹۷، ۱۳۰۹، ۱۳۲۱، ۱۳۳۳، ۱۳۴۵، ۱۳۵۷، ۱۳۶۹، ۱۳۸۱ و ۱۳۹۳ زاده‌شد‌ه‌اند در گروه متولدین سال اسب قرار می‌گیرند. این افراد اراده‌ای از پولاد دارند و در برابر مشکلات کوتاه نمی‌آیند. متولدین سال اسب روحیه‌ای پرانرژی دارند و هرگز از موقعیتی که در آن هستند عقب‌نشینی نمی‌کنند. این افراد تن به بردگی نمی‌دهند و از آزادی لذت می‌برند. متولدین سال اسب افراد رازداری نیستند؛ در نتیجه بهتر است رازهای مهم با این افراد مطرح نشود. افرادی که در سال اسب زاده‌شده‌اند، به‌سرعت علاقه خود را در حین انجام کار از دست می‌دهند. سلیقه این افراد به‌سرعت تغییر می‌کند و روحیه‌ای دمدمی‌مزاج دارند. متولدین سال بز به‌خوبی با افرادی که در سال اسب زاده‌شده‌اند کنار می‌آید. از طرف دیگر میانه خوبی میان متولدین سال موش و افرادی که در سال اسب زاده‌ شده‌‌اند برقرار نمی‌شود.

علاقه‌مندی‌های متولدین سال اسب

رنگ: آبنوسحیوان: گربه وحشیگُل: نرگسدرخت: غانرایحه: گل‌های وحشیگیاه: جعفری
طعم: ترش و شیرینادویه: میخکجواهر تولد: یاقوت زردفلز: نقرهعدد شانس: ۸ساز موسیقی: صدای انسان

شخصیت متولدین سال بز

شخصیت متولدین سال بز

افرادی که در سال های ۱۲۸۶، ۱۲۹۸، ۱۳۱۰، ۱۳۲۲، ۱۳۳۴، ۱۳۴۶، ۱۳۵۸، ۱۳۷۰، ۱۳۸۲، ۱۳۹۴ و… زاده‌شد‌اند، در گروه نماد سال بز قرار می‌گیرند. این افراد، انسان‌هایی مردم‌دوست هستند. متولدین سال بز، روحیه‌ای مهربان دارند و دردهای خود را با کسی در میان نمی‌‌گذارند. این افراد به اطرافیان آسیبی وارد نمی‌کنند و همیشه حواسشان به دوست و آشنا هست. متولدین سال بز به نظر اطرافیان توجه چندانی ندارند و مسیر دلخواه را در زندگی دنبال می‌کنند. محبت این افراد به اطرافیان به گونه‌ای است که توجه آشنایان را به خود جلب می‌کنند. متولدین سال اسب، شریک‌های مناسبی برای افرادی به حساب می‌آیند که در سال بز زاده‌شده‌اند. ناگفته نماند متولدین سال بز میانه خوبی با افرادی که در سال گاو به‌دنیا آمد‌ه‌اند ندارند.

علاقه‌مندی‌های متولدین سال بز

رنگ: سبز روشنحیوان: بلبلگُل: نرگسدرخت: توسهرایحه: شکوفه سیبگیاه: نعناع
طعم: ملایمادویه: زعفرانجواهر تولد: یاقوت کبودفلز: آلومینیومعدد شانس:۱۲ساز موسیقی: چنگ

شخصیت متولدین سال میمون

شخصیت متولدین سال میمون

در این قسمت از بررسی نماد سال به میمون می‌رسیم که متولدین ۱۲۸۷، ۱۲۹۹، ۱۳۱۱، ۱۳۲۳، ۱۳۳۵، ۱۳۴۷، ۱۳۵۹، ۱۳۷۱، ۱۳۸۳، ۱۳۹۵ و… در آن قرار می‌گیرند. این افراد کارهای دل‌خواه را با جان و دل انجام می‌دهند. از طرف دیگر تمایلی به انجام کارهای غیردل‌خواه ندارند. متولدین سال میمون، انسان‌های کنجکاوی هستند که تا از رمزورازی کاری سر در نیاورند، آن را کنار نمی‌گذارند. این افراد به روابط انسانی اهمیت زیادی می‌دهد؛ در نتیجه دامنه دوستان آن‌ها روزبه‌روز گسترش پیدا می‌کند. این افراد اهل شوخی و خنده هستند و غنچه لبخند همیشه روی لب‌های آن‌ها شکوفاست. متولدین سال میمون با افرادی که در سال مار زاده‌شده‌اند به‌خوبی کنار می‌آیند. این افراد با متولدین سال ببر ناسازگار هستند.

علاقه‌مندی‌های متولدین سال میمون

رنگ: زردحیوان: ببرگُل: قاصدکدرخت: چناررایحه: یاسمینگیاه: آویشن
طعم: شیرینادویه: دارچینجواهر تولد: چشم گربه‌ایفلز: طلاعدد شانس: 10ساز موسیقی: گیتار

شخصیت متولدین سال خروس

شخصیت متولدین سال خروس

نماد سال خروس برای افرای است که در ۱۲۸۸، ۱۳۰۰، ۱۳۱۲، ۱۳۲۴، ۱۳۶۶، ۱۳۶۰، ۱۳۷۲، ۱۳۸۴، ۱۳۹۶ و… زاده شده‌اند. این افراد به‌خوبی از حس‌و‌حال اطرافیان باخبر می‌شوند. از طرف دیگر متولدین سال خروس به لحاظ ذکاوت نیز افراد بسیار باهوشی هستند. این افراد به‌خوبی با اطرافیان دوست می‌شوند. با این حال بعضی مواقع ممکن است فریب شیطان را بخورند و شیطنت کنند. متولدین سال خروس روحیه هنرمندی دارند. از هر انگشت این افراد طلا می‌بارد. افرادی که در سال خروس زاده‌ شده‌اند، روحیه‌ای حساب‌گر و منظم دارند و مو لای درز کارهای آن‌ها نمی‌رود. متولدین سال اژد‌ها با افرادی که در سال خروس زاده‌شده‌اند به‌خوبی کنار می‌آیند. از طرف دیگر افرادی که در سال خرگوش زاده‌شده‌اند از در ناسازگاری با متولدین سال خروس وارد می‌شوند.

علاقه‌مندی‌های متولدین سال خروس

رنگ: بنفشحیوان: آهوگُل: داودیدرخت: بلوطرایحه: شیرینطعم: شیرین
ادویه: فلفل سفیدجواهر تولد: یاقوت زردفلز: رویعدد شانس: ۶آلت موسیقی: قره نیگیاه: مرزه

شخصیت متولدین سال سگ

شخصیت متولدین سال سگ

نماد سال سگ به افرادی اختصاص می‌یابد که در سال‌های ۱۲۸۹، ۱۳۰۱، ۱۳۱۳، ۱۳۲۵، ۱۳۳۷، ۱۳۴۹، ۱۳۶۱، ۱۳۷۳، ۱۳۸۵ و ۱۳۹۷ زاده‌ شده‌اند. این افراد روحیه محافظه‌کاری دارند و به‌راحتی تن به خطر نمی‌دهند. متولدین سال سگ انسان‌های وفاداری هستند که در حق دوستان خود چیزی کم نمی‌‌گذارند. افرادی که در سال سگ زاده‌ شده‌اند همیشه دنبال اجرای عدالت هستند و هرگز قانون را زیر پا نمی‌گذارند. خانواده در نزد این افراد جایگاه بسیار ویژه‌‌ای دارد. متولدین سال خرگوش میانه خوبی با افرادی دارند که در سال سگ زاده‌شده‌اند. از طرف دیگر میانه افرادی که در سال اژد‌ها زاده‌ شده‌اند با متولدین سال سگ همیشه شکرآب می‌شود.

علاقه‌مندی‌های متولدین سال سگ

رنگ: فیروزه‌ایحیوان: سگ یا گوسفندگُل: همیشه بهاردرخت: گیلاسرایحه: حناگیاه: مرزنگوش
طعم: گوشتیادویه: میخکجواهر تولد: یاقوتفلز: سربعدد شانس: ۹ساز موسیقی: گیتار

شخصیت متولدین سال خوک

شخصیت متولدین سال خوک

تمامی افرادی که در سال‌های ۱۲۹۰، ۱۳۰۲، ۱۳۱۴، ۱۳۲۶، ۱۳۳۸، ۱۳۵۰، ۱۳۶۲، ۱۳۷۴، ۱۳۸۶، ۱۳۹۸ و … زاده‌ شده‌اند در نماد سال خوک قرار می‌گیرند. این افراد رویکردی منطقی به حل مشکلات دارند. از طرف دیگر افرادی که در سال خوک زاده‌‌ شده‌اند، تمایلی به کمک گرفتن از دیگران ندارند. این افراد ترجیح می‌دهند برای حل مشکلات آستین بالا بزنند و گرفتاری‌ها را یک‌تنه حل کنند. افرادی که در سال خوک زاد‌ه‌شده‌اند برای رضایت و رفاه اهل منزل دست به هر کاری می‌نزنند. این افراد روحیه‌ای احساساتی دارند و به‌سرعت از کوره در می‌روند. متولدین سال ببر با افرادی که در سال خوک زاده‌شده‌اند به‌‌خوبی کنار می‌آیند. افرادی که در سال مار زاده‌شده‌اند رابطه خوبی با متولدین سال خوک برقرار نمی‌کنند.

علاقه‌مندی‌های متولدین سال خوک

رنگ: ارغوانیحیوان: گربهگُل: سوسن سفیددرخت: اقاقیارایحه: عنبرگیاه: پونه
طعم: شیرین و ترشادویه: میخکجواهر تولد: حجرالاقمرفلز: نقره خالصعدد شانس: ۵ساز موسیقی: چنگ

نماد سال جایگاه ویژه‌ای در برگزاری رسم و رسوم نوروز دارد. اگر مقاله آداب و رسوم نوروز ایرانیان را خوانده باشید، می‌دانید که ایرانیان نمادی از حیوان مربوط به سالی که قرار است تحویل شود را در سر سفره هفت‌سین قرار می‌دهند. امیدواریم به لطف اطلاعاتی که از نماد سال در اختیار شما قرار دادیم، سفره هفت‌‌سین خوش‌نقش‌و‌نگاری بچینید و سالی سرشار از دستاوردهای چشمگیر را آغاز کنید. در پایان از آن‌جایی که مطمئن هستیم شما هم تجربه‌های سودمند و خاطره‌های خوشی درباره برگزاری جشن نوروز دارید، خواهشمندیم این تجربه‌های مفید و خاطره‌های خوش را در قسمت نظرات با همراهان خود در ره بال آسمان و دیگر خواننده‌ها به اشتراک بگذارید.

گاو، ببر، خرگوش، اژدها، مار، اسب، بز، میمون، خروس، سگ و خوک به‌عنوان ۱۲ حیوانی شناخته می‌شوند که یکی‌پس‌از‌دیگری به عنوان نماد هر سال انتخاب شده‌اند.

در کنار ایران، بسیاری از کشورهای آسیای شرقی مانند چین و مغولستان نماد سال دارند.

انتخاب حیوان‌هایی به‌عنوان نماد سال به پانصد سال بعد از میلاد حضرت مسیح باز می‌‌گردد.

7 نظرات
  1. محجوب می گوید

    درود
    اطلاعات این نوشتار نه تنها دقیق نیست که پر از اشکال است. با وجود اطلاعات و برخی توضیحات آن که جالب است و ممکن است برای برخی سودمند ،، اما در بخش روایت تاریخی و ارائه زمان به عنوان سند تحریف وجود دارد :
    ۱_تقسیم زمان بر پایه عدد ،۱۲ و عدد ۶۰ در ثانیه و دقیقه و بعدها در سال و ۱۲ ماه ابداع سومریان است حدود ۳۵۰۰تا۴۰۰۰ سال پیش از میلاد و کتیبه های میخی سومری (ابداع خط هم کار سومریهاست)تایید میکند.. اما تقویم خورشیدی هم تکمیل و امروزی شده اش کار حکیم خیام نیشابوری در قرن چهار هجری است .و نه صفویه عرب زده که همانند قجرها از تقویم قمری در اشکال استفاده میکردند. به عبارتی تقویم شمسی را هزار سال پیش ساختند اما تا زمان رضا شاه چندان مرسوم نبود و احاکمیت های تخت انقیاد اعراب و اسلام ،، از همان تاریخ قمری بیشتر استفاده میکردند.
    ۲_نسبت تولد و سال و حیوانات ، توهم و شوخی بیش نیست و نه اعتبار دارد و نه علمی است هرچند افکاری مانند یونگ به آن دامن زده اند .. ازجمله تاریخی و اسطوره شناسی جالب است و خواندن هم دارد.. اما در همین حد. و هیچ متولد هیچ سالی ،هیچ‌گمانی نکند که کاملا پوچ‌و مسخره است ! .

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز. ممنونیم که متن رو با دقت مطالعه کردید و نظرتون رو گذاشتید.
      بحث طالع‌بینی بر اساس تولد هر فرد، در اصل به علم نجوم مربوطه و اینکه بسیاری از پیشگویی‌های تاریخ از این طریق انجام شده، برای مثال پیشگویی تولد حضرت موسی یا سایر پیش‌گویی‌های تاریخی.
      یک عده هم از این موضوع سوءاستفاده کردند و کم‌کم این علم به یک خرافه تبدیل شد.
      ما هم معتقدیم تلاش انسان‌ها و مهارت‌آموزی‌شون می‌تونه در رشد شخصی و اجتماعی‌شون اثرات بسیاری بذاره.
      در نهایت این نوع نوشته‌ها بیشتر جذاب و سرگرمی هستند و کسی ادعایی بر علمی‌بودن یا حتمی‌بودنشون نداره.
      درباره مبدأ تاریخ هم حرف و سخن بسیاره؛ امید که در انتقادهامون به نژاد یا گروه خاصی بی‌احترامی نکنیم.

  2. مهیار می گوید

    ببینید بزارید علم درست نجوم طالع بینی با دقت بیشتر نگاه کنیم و بهتون اینجا بگم اولن که عنصر داره هر سال موش و گاو دقت کنید اولین نماد ها با یه عنصر میان ببر و خرگوش دومین نماد ها با یه عنصر متفاوت میان و سومین نماد ها سال اژدها و مار با یه عنصر میان و چهارمین نماد ها سال اسب و بز با یه عنصر متفاوت و پنجمین نماد ها سال میمون و خروس با یه عنصر میان و ششمین و ته تغاری نماد ها سال سگ و خوک با یه عنصر دیگر اگر دقت کنید ما پنج عنصر داریم یکان و دگان عنصر آب و سه گان و چهار گان عنصر چوب و پنج گان و شش گان عنصر آتش و هفت گان و هشت گان عنصر خاک و نهگان و دهگان عنصر فلز اگر علم بالایی از نجوم طالع بینی چینی داشته باشید علکی لطفا نظر ندید مثلا ٩١ سال اژدها آبی بود و ١٢ سال که امسال وارد سال اژدها میشویم با عنصر چوب قلمداد شده هست و چوب تاثییر زیادی میزاره پس اژدها آبی خیلی متفاوت تر از اژدها چوبی هست مثلا سال ها به این صورت هست سه گان وارد سال ١٤٠٣ میشویم اژدها چوبی و سال اسب چوبی ١٠ سال پیش بود سال ٩٣ شاید یه جورایی سطحی به خاطره عنصره پیوند ١٠ سال پیش باشد حالا این از این موضوع دیگر خود نماد حیوان با عنصر یه جورایی ترکیب میشه و یک سال رو میسازه و ممکنه سال اژدها چوبی یه جوارایی هم مثل ١٢ سال پیش سال اژدها بود بشه و هم مثل سال ٩٣ سال اسب چوبی چون ١.به خاطره عنصر ٢. به خاطره سمبل این موضوع به کنار بیایم عامیانه تر بحث کنیم اولا که آدمیزاد با حرکت و اراده خودش جلو میره ولی یه چیزی بگم این طبق واقعیته کسانی که به باورها پشت میکنن و میگن خرافه یعنی دروغ گفتن به زندگی تقویم چینی دقیق ترین تقویم نجوم هست که بین ماه ژانویه و فوریه در بهمن این اتفاق میفته و سمبل ها به حرکت در میان و جاشون رو جایه حیوانی دیگر میدن یعنی در ماه بهمن گاهی اوایل گاهی اواسط و گاهی اواخر و امسال در ٢١ بهمن ١٤٠٢ وارد سال اژدها باعنصر درخت سبز یا چوب میشویم و تا ٩ بهمن ١٤٠٣ این نماد ادامه دارد امیدوارم مطالبم با این نگرشی که کسب کردم براتون جالب بوده باشه و نظر خانم تقیان درسته ویه چیزی هم بهتون بگم این چیزی که من گفتم علمه فکر نکنید سرگرمیه علم نجومه نجوم کسایی که نجوم رو کاملا مهارت دارن و خوندن رشتش رو قطعا میدونن من از ریز و درشت گفتم.

  3. محمد می گوید

    سال ۱۳۵۶ رو جا انداختید

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز. ممنونیم برای دقتتون. اضافه شد.

  4. سنگری می گوید

    امسال برای ایرانیان سال نهنگ است.
    گر چه اژدها در ایران باستان مفهوم دارد ولی در میان سالهای با نماد ایرانی جایی نداشته و تمام نمادها حیوانات واقعی هستند و نه افسانه ای. این نماد به نادرستی و یا شاید تعمد و دانایی از فرهنگ شرقیان علی الخصوص چینی ها با سالهای ایرانی ترکیب شده و بی معنی است. اگر برای چینی ها معنی دارد برای ایرانیها هماهنگی و معنی حداقل فال گیری ندارد. شاید هم علت این ترکیب آن است که تمام سایتهای ایرانی به تنبلی و کپی برداری از سایتهای هدایتگر، عکسهای فالگیری چینی را کپی و در میان مطالب خود جای میدهند و هیچ ایرانی به خودش زحمت نمی دهد و یک جدول ایرانی تهیه کند (گر چه در واقع وجود دارد).
    همچنین از نظر سال گردانی هم سالهای چینی با سالهای ایرانی هماهنگی ندارد زیرا مبدا سال با سال شمسی یکی نیست، به همین دلیل فال گیری بر مبنای زمانی اشتباه برای آنان که باور می کنند اشتباه از آب در می آید.
    بهر حال با این تعریف بیشتر مطالب این صفحه پشتوانه ایرانی نخواهد داشت

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام جناب سنگری عزیز.
      ممنونیم برای توضیحاتی که دادید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.