سفر به ترکمن صحرا | مصداق بارز بهشت روی زمین 

0
جاهای دیدنی ترکمن صحرا را می‌شناسید؟ آیا می‌دانید ترکمن صحرا از جمله زیباترین جاهای دیدنی گرگان و شمال ایران است؟ اگر اهل طبیعت‌گردی باشید، حتماً نام ترکمن صحرا به گوشتان خورده است. با سفر به ترکمن صحرا متوجه می‌شوید که سفر به شمال فقط بازدید از مازندران و گیلان نیست. متأسفانه جاهای دیدنی استان گلستان همیشه کمترشناخته‌شده باقی می‌مانند. البته با توجه به آرامشی که در ترکمن صحرا حاکم است، شاید با خودتان بگویید که چه بهتر کسی آن را نمی‌شناسد. در حقیقت ترکمن صحرا جایی برای عاشقان طبیعت بکر و تماشایی استان گلستان به حساب می‌آید. خب اگر شما هم عاشق این طبیعت بکر و زیبا شده‌اید، با ما همراه شوید تا یک سفر سه روزه به ترکمن صحرا را تجربه کنید.

روز اول|  تجربه آب‌بازی در سفر به ترکمن صحرا

  • جزیره آشوراده

نمایی کلی از جزیره آشوراده

در روز اول سفر به ترکمن صحرا ابتدا سری به جزیره آشوراده می‌زنیم. این جزیره در بخش غربی بندر ترکمن قرار دارد. آشوراده تنها جزیره داخل دریای خزر یا همان دریای کاسپین به حساب می‌آید .البته باید بدانید که این دریاچه، یک جزیره متروکه است و کسی در آن زندگی نمی‌کند. همه‌ساله گردشگران بسیاری برای بازدید از این جزیره زیبا، عازم آشوراده می‌شوند. این دریاچه در فاصله 10کیلومتری بندر ترکمن قرار دارد. برای آنکه خودتان را به جزیره آشوراده برسانید، باید از بندر ترکمن، قایق موتوری سوار شوید.
در عرض کمتر از 15 دقیقه به جزیره خواهید رسید. وقتی که وارد جزیره می‌شوید، احساس بسیار عجیب و دوست‌داشتنی خواهید داشت. این جزیره بی‌نهایت آرام است و می‌توانید از پرنده نگری در آن لذت ببرید. در نهایت هم می‌توانید با همان قایق موتوری، به بندر ترکمن باز گردید. البته به‌تازگی به‌خاطر سوء‌استفاده برخی جوانان از این جزیره، برای ورود به آن باید به مراجع مرتبط اطلاع دهید.
  • دریاچه رامیان

عکس دریاچه رامیان

توقف بعدی ما در سفر به ترکمن صحرا در 5کیلومتری جنوب شهرستان رامیان است. در این توقف سری به دریاچه رامیان یا همان چشمه گل رامیان می‌زنیم. چشمه گل رامیان، جزو عمیق‌ترین دریاچه‌ها در تمام جهان به حساب می‌آید! این دریاچه در عمیق‌ترین بخش خود، حدود 80 متر عمق دارد! این موضوع قطعاً تعجب شما را نیز به همراه خواهد داشت. دورتادور این دریاچه، درختان سرسبز بسیاری به چشم می‌خورد.
همان طور که حتماً در راهنمای سفر رامیان خوانده‌اید، این دریاچه در ارتفاع 320متری از سطح دریا قرار دارد. دریاچه رامیان از تصاویر ماهواره‌ای و هوایی شبیه به یک زمرد سبز است که در دل طبیعت قرار دارد. آب این دریاچه به‌خاطر انعکاس درختان اطراف همیشه به رنگ سبز است. در ضمن باید بدانید که انواع ماهی سفید رودخانه‌ای در این دریاچه حضور دارند؛ پس می‌توانید تجهیزات ماهیگیری خود را همراه داشته باشید و از آرامش طبیعت لذت ببرید. این دریاچه گزینه مناسبی برای آب‌تنی محسوب می‌شود. البته باید مراقب باشید. همان طور که اشاره کردیم، دریاچه رامیان بسیار عمیق است؛ پس احتمال غرق‌شدن در آن هم وجود دارد.

روز دوم | بازدید از ترکمن صحرا

  • ترکمن صحرا

نمایی ازطبیعت و پوشش گیاهی ترکمن صحرا

خب روز دوم سفرمان به ترکمن صحرا مربوط می‌شود. شاید در راهنمای سفر ترکمن صحرا خوانده‌ باشید که اینجا دشتی بزرگ و دارای پستی و بلندی‌های بسیاری است. در حقیقت وقتی که به تصاویر ترکمن صحرا نگاهی کنید، نه می‌توانید آن را یک دشت صاف بدانید و نه آن را در دسته انواع مناطق کوهستانی قرار دهید. ترکمن صحرا در بخش شمال‌شرقی استان گلستان و در مرز خراسان شمالی قرار دارد. این منطقه از غرب به دریای خزر و از شمال به جمهوری ترکستان منتهی می‌شود. در ترکمن صحرا جاهای دیدنی بسیاری وجود دارند. تالاب‌های منطقه ترکمن صحرا، جایی دنج برای پرنده‌نگری محسوب می‌شود. در این تالاب‌ها می‌توانید شاهد حضور پرندگان مهاجر بسیار زیبا و خاص باشید.

نمایی ازکوه و جنگل اطراف ترکمن صحرا

در بخشی دیگر می‌توانید سری به دشت‌های زیبا بزنید. همچنین از جاهای دیدنی تاریخی همانند دیوار قزل آلان یا همان دیوار بزرگ جرجان دیدن کنید. ترکمن صحرا آن‌قدر زیباست که می‌توانید مدتی طولانی را در آن پیاده‌روی کنید و محو تماشای مناظر طبیعی شوید. اگر اهل ماجراجویی و طبیعت‌گردی هستید، می‌توانید در دشت‌های وسیع ترکمن صحرا کمپ بزنید. آب‌وهوای ترکمن صحرا بی‌نظیر است. همچنین اگر خوش‌شانس باشید، می‌توانید از نزدیک انواع اسب‌های وحشی ترکمن را نیز در این دشت‌ها ببینید.
  • گورستان خالد نبی

نگران نباشید! قبرستان خالد نبی جایی ترسناک نیست! در حقیقت شاید بتوان گفت که گورستان خالد نبی، از جمله زیباترین و دوست‌داشتنی‌ترین گورستان‌های دنیا به حساب می‌آید. این گورستان در فاصله 62کیلومتری شمال‌شرق شهرستان کلاله و 6کیلومتری روستای گچی سو در بالای قله کوه گوگجه داغ قرار گرفته است. در بالا تپه‌ای مرتفع، یک مقبره قدیمی با ظاهری بسیار ساده و بدون آلایش به چشم می‌خورد. این آرامگاه به خالد نبی تعلق دارد. بر اساس اسناد تاریخی، خالد نبی آخرین پیامبر قبل از نبی اکرم بوده است.
 او 84 سال پیش از رسول اکرم به دنیا آمده بود. وی جزو پیامبران خداوند بود و مقام والایی داشت. به همین خاطر آرامگاهی را برای او در این مکان بنا کردند. از جنبه مذهبی و تاریخی این گورستان که بگذریم، باید بدانید که وقتی به بالای تپه می‌رسید، می‌توانید از زیباترین منظره عمرتان دیدن کنید. به نظرتان اینجا تکه‌ای از بهشت نیست؟ واقعاً که سفر به ترکمن صحرا، سفری کوتاه به بهشت روی زمین است.

روز سوم | تماشای زیباترین آبشارهای ایران

  • آبشار کبودوال

نمایی از آبشار کبودوال

در روز سوم قرار است از یکی از زیباترین آبشارهای ایران دیدن کنید. این آبشار تنها آبشار خزه‌‌ای ایران به حساب می‌آید. آبشار کبودوال در استان گلستان و 5کیلومتری جنوب شهرستان علی آباد کتول واقع شده است. برای دسترسی به این آبشار باید از شهر گرگان به‌سمت علی آباد کتول حرکت کنید. در نهایت باید خودتان را به مجموعه کبودوال برسانید. برای ورود به مجموعه، باید هزینه پارکینگ را بپردازید. از پارکینگ تا آبشار، فقط 10 دقیقه باید پیاده‌روی کنید؛ پس بازدید از آن کار دشواری هم نیست.
نمایی از حضور مردم در آبشار کبودوال
بخشی از مسیر شیب تندی دارد. خوشبختانه در این مسیر پله قرار داده‌اند تا بتوانید راحت بالا بروید. البته تعداد این پله‌ها حدود 320 عدد است! پس مسیر شاید برای کسانی که دارای مشکلات حرکتی هستند، مناسب نباشد. در نهایت وقتی که از میان طبیعت عبور کردید، شاهد زیباترین آبشار عمرتان خواهید بود. هرچقدر هم تصاویر این آبشار را نگاه کنید، همانند خود واقعی آن زیبا نیست. بازدید از آبشار کبودوال، از جمله زیباترین تجربه‌های سفر به ترکمن صحرا خواهد بود.
  • دریاچه کبودوال

عکس دریاچه کبودوال

دریاچه کبودوال بخشی از مجموعه کبودوال به حساب می‌آید. درحقیقت آبشار کبودوال از چند آبشار مختلف تشکیل می‌شود. در نهایت تمامی این آبشارها داخل یک دریاچه می‌ریزند. این دریاچه، همان دریاچه کبودوال است. دریاچه کبودوال زیبایی بسیاری دارد و برای آب‌تنی جان می‌دهد. البته در نظر داشته باشید که آب این دریاچه بسیار سرد است. اگر دلتان بخواهد، می‌توانید داخل دریاچه زیر آب آبشار بایستید و حسابی از فشار آب لذت ببرید.
  • آبشار شیرآباد

نمای زیبای آبشار های شیرآباد

آبشارهای شیرآباد در شهرستان رامیان استان گلستان قرار دارند. در آخرین روز سفر به ترکمن صحرا، از آبشار شیرآباد دیدن می‌کنیم. این آبشار در فاصله 6کیلومتری جنوب شهر خان ببین و نزدیک شیرآباد واقع شده است. آبشار شیرآباد را با نام‌های مختلفی می‌شناسند. برخی آن را با نام آبشار خان ببین و برخی دیگر با نام آبشار آقا خان ببین خطاب می‌کند. برخی هم آن را به هفت آبشار شیرآباد می‌شناسند.
آبشار شیرآباد از مجموع 12 آبشار کوچک و بزرگ به‌صورت پلکانی تشکیل شده است. این آبشارها همگی در مسیر رودخانه شیرآباد قرار دارند. در این مجموعه، هفت آبشار بسیار بزرگ و معروف هستند. به همین خاطر آن با نام هفت آبشار نیز می‌شناسند. آبشار اول 25 متر و آبشار دوم 12 متر ارتفاع دارد. ارتفاع بلندترین آبشار هم به 35 متر می‌رسد. تمامی این آبشارها داخل چند حوضچه می‌ریزند. یک حوضچه 40 متر و دیگری 80 متر عمق دارد! آب‌تنی و شنا در این حوضچه‌ها می‌تواند بسیار لذت‌بخش باشد.

بهترین وسیله برای سفر به ترکمن صحرا

عکس تور گروهی آفرود ترکمن صحرا

برای سفر به ترکمن صحرا بهتر است از وسایل نقلیه آفرود استفاده کنید. البته این بدان معنا نیست که با ماشین‌های معمولی نمی‌توان به ترکمن صحرا سفر کرد، بلکه باید از ورود به مناطق طبیعی و گل خودداری کنید؛ زیرا ممکن است ماشین شما در مسیر گیر کند و حسابی شما را به دردسر بیندازد. انواع تور گروهی آفرود برای سفر به ترکمن صحرا نیز برگزار می‌شود. همچنین می‌توانید در تورهای گروهی همراه با وسایل نقلیه توریستی نیز شرکت کنید.

نکات مهم برای سفر به ترکمن صحرا

نمایی ازبهترین زمان سفر به ترکمن صحرا

  • بهار بهترین زمان سفر به ترکمن صحرا است؛
  • بهتر است یک کوله‌پشتی کوچک همراه خود داشته باشید؛
  • آب، تنقلات، مواد قندی و نمکی و میان‌وعده همراه خود بیاورید؛
  • پاوربانک و دوربین عکاسی همراه داشته باشید؛
  • کفش پیاده‌روی مناسب، ترجیحاً ساق‌دار استفاده کنید؛
  • اسپری دورکننده حشرات همراه داشته باشید.
خب رفقا و همراهان عزیز ره بال آسمان، نظرتان درباره سفر به ترکمن صحرا چه بود؟ به نظرتان زیباترین شهر دیدنی در شمال ایران کدام است؟ کدام استان را برای سفر ترجیح می‌دهید؟ گلستان، گیلان یا مازندران؟ نظرات خود را با ما و سایر دوستان به اشتراک بگذارید. همچنین حتماً به‌دلیل انتخاب خود هم اشاره کنید.

ترکمن صحرا در شمال‌شرقی استان گلستان و همسایگی جمهوری ترکمنستان و استان خراسان شمالی قرار دارد.

بهار بهترین زمان بازدید از ترکمن صحرا به حساب می‌آید.

تالاب ترکمن صحرا و دشت‌های آن جزو مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری منطقه به حساب می‌آیند.

بله، در این سفر باید مسیرهای طولانی را پیاده‌روی کنید.

آبشار کبودوال بهترین آبشاری است که در نزدیکی ترکمن صحرا قرار دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.