جاهای دیدنی اطراف خرم آباد | بهشتی که با کلمات نمی‌توان توصیف کرد

0

اگر قصد خرید بلیط هواپیما خرم آباد را دارید و عازم لرستان هستید، باید حسابی خوشحال باشید. شما در حال سفر به یکی از زیباترین شهرهای سرزمین آبشارها هستید. بسیاری از آبشارهای ایران در نزدیکی خرم آباد قرار دارند. جاهای دیدنی خرم‌ آباد به نوبه خود بسیار زیبا و دوست‌داشتنی هستند؛ اما باید بدانید که در اگر کنجکاو باشید، می‌توانید سری به اطراف خرم آباد بزنید و جاذبه‌های تماشایی بیشتری را شاهد باشید. به همین خاطر امروز در این مقاله قصد داریم تا شما را با جاهای دیدنی اطراف خرم آباد آشنا کنیم. با ما همراه باشید تا جاهای دیدنی لرستان را این بار به شکلی دیگر بشناسید.

جاهای دیدنی طبیعی اطراف خرم آباد

آبشار نوژیان

آبشار نوژیان

آبشار نوژیان بعد آبشار بیشه، یکی از معروف‌ترین آبشارهای لرستان است. این آبشار در فاصله 38کیلومتری جاده کمربندی خرم‌ آباد و در بخش جنوب‌شرقی این شهر قرار دارد. برای دسترسی به آبشار نوژیان و تماشای زیبایی آن، باید خودتان را به بخش پاپی خرم آباد برسانید. این آبشار دارای 95 متر ارتفاع است. زمانی که از نزدیک آبشار نوژیان را ببینید، متوجه عظمت آن خواهید شد. این آبشار دارای تاجی به عرض 5 متر است. بد نیست بدانید که آبشار نوژیان بزرگ‌ترین و مرتفع‌ترین آبشار در تمام لرستان محسوب می‌شود. نوژیان در نزدیکی روستایی با همین نام قرار دارد. به لطف حضور این آبشار، گردشگران بسیاری همه‌ساله برای دیدن این آبشار عازم بخش پاپی می‌شوند. به همین خاطر در روستای نوژیان نیز می‌توانید شاهد حضور اقامتگاه‌های بوم‌گردی متعدد باشید. بهار و تابستان بهترین زمان برای سفر به این منطقه است.

آدرس: استان لرستان، ۳۸ کیلومتری جاده کمربندی خرم‌آباد، نزدیکی روستای نوژیان

پارک جنگلی شوراب

پارک جنگلی شوراب

پارک جنگلی شوراب از جمله مهم‌ترین و زیباترین جاهای دیدنی اطراف خرم آباد است. این پارک جنگلی تماشایی و انبوه، در فاصله 25کیلومتری جاده خرم آباد به پل‌دختر قرار دارد. مسیر دسترسی به این پارک بسیار مناسب و آسفالته است؛ پس لازم نیست که نگران مسیر دسترسی به آن باشید. شوراب از جمله قدیمی‌ترین پارک‌های جنگلی در استان لرستان محسوب می‌شود. از گذشته تا به امروز، مردم محلی در ایام تعطیلات آخر هفته برای تفریح و خوش‌گذرانی به پارک جنگلی شوراب می‌آمدند. همچنین در روز طبیعت یعنی سیزده به در، بسیاری از خانواده‌های خرم‌آبادی به این پارک می‌آیند. این منطقه بسیار سرسبز و زیباست. ترکیب مناطق کوهستانی و سرسبزی جنگل‌های انبوه زاگرس، زیبایی منحصر‌به‌فردی را ایجاد کرده است. اگر عاشق طبیعت‌گردی باشید، پارک جنگلی شوراب حسابی حالتان را جا می‌آورد.

آدرس: استان لرستان، 25کیلومتری جاده خرم آباد به پل‌دختر

پارک جنگلی مخمل کوه

پارک جنگلی مخمل کوه

پیش از آنکه بخواهیم درباره پارک جنگلی مخمل کوه صحبت کنیم، به تصویر بالا نگاهی بیندازید. آیا احساس نمی‌کنید که روی این کوه‌های زیبا را با پارچه‌ای مخملی به رنگ سبز پوشانده‌اند؟ در اصل دلیل نام‌گذاری پارک جنگلی مخمل کوه نیز دقیقاً همین است. این پارک جنگلی در زمینی به مساحت 475هکتار در بخش شمالی خرم‌ آباد قرار دارد. وقتی که از دور به این کوه نگاه می‌کنید، اصلاً متوجه نمی‌شوید که در حال تماشای یک منطقه سنگی و کوهستانی هستید. این پارک به حدی زیباست که می‌توان گفت مشابه آن در تمام ایران وجود ندارد. پارک جنگلی مخمل کوه را می‌توان در لیست زیباترین جاهای دیدنی اطراف خرم آباد قرار داد.

همه‌ساله هزاران گردشگر از این پارک جنگلی دیدن می‌کنند. در پارک جنگلی مخمل کوه می‌توان از پیاده‌روی، پیک‌نیک و حتی کوهنوردی لذت برد. همچنین در این پارک جنگلی امکان بازدید از آبشار و تنگه شبیخون نیز وجود دارد. دسترسی به این پارک از طریق جاده آسفالته انجام می‌شود و لازم نیست نگران کیفیت مسیر باشید. در این پارک امکاناتی از قبیل کافه، رستوران و آلاچیق در اختیار مسافران قرار گرفته است.

آدرس: استان لرستان، کیلومتر ۱۵ مسیر خرم‌آباد به الشتر

دریاچه گهر

دریاچه گهر

دریاچه گهر یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی طبیعی اطراف خرم آباد است. این دریاچه در ارتفاع 2،360متری از سطح دریا قرار دارد. گهر به احتمال فراوان از جنبش گسل و سپس بسته‌شدن دره ایجاد شده است. این دریاچه دارای 500 متر عرض و 1،800 متر طول است. حداکثر عمق آن به 28 متر می‌رسد و حدود 85 هکتار وسعت دارد. آب این دریاچه از برف‌های اطراف و چشمه‌های آب زیرزمینی تأمین می‌شود. دریاچه گهر آبی به زلالی اشک چشم دارد. البته لازم به ذکر است شنا در این دریاچه می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

متأسفانه بسیاری از افراد جان خود را در این دریاچه از دست داده‌اند. به همین خاطر اداره محیط‌زیست استان، شنا در این دریاچه را ممنوع اعلام کرده است. دریاچه گهر آن‌قدر آب زلالی دارد که گاهی می‌توانید کف آن و ماهی‌های داخل آن را به‌راحتی ببینید. بهار و تابستان بهترین زمان بازدید از دریاچه گهر محسوب می‌شود.

آدرس: استان لرستان، منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه، بین دورود، الیگودرز و ازنا

دره خزینه

دره خزینه

دره خزینه یکی از زیباترین دره های ایران و زیباترین جاذبه های طبیعی اطراف خرم آباد است که طی هزاران سال فرسایش آب و باد به وجود آمده. اگر مقاله شباهت جاهای دیدنی ایران و آمریکا را خواتده باشید می‌دانید که از نظر ظاهری، این دره شباهت بسیاری به گرندکانیون آمریکا دارد. در این دره، یکی از بلندترین پل‌های جهان نیز وجود داشت. دره خزینه در بین جاده پل‌دختر به اندیمشک جا خوش کرده است. شباهت دره خزینه به گراندکانیون باعث شده تا این دره در سطح جهانی شهرت داشته باشد.

بسیاری از تصاویری که درباره جاهای دیدنی اطراف خرم آباد در اینترنت پیدا می‌کنید، از همین دره گرفته شده است. عکاس‌های بسیاری نیز این لوکیشن را برای عکس‌برداری انتخاب می‌کنند. اگر کمی سختی به جان بخرید و خودتان را به بالای این دره برسانید، می‌توانید از منظره‌ای بسیار زیبا و تماشایی دیدن کنید. همچنین پل معلقی به طول 112 متر در این دره وجود داشت. متأسفانه در سال 1397 به دلایل نامعلوم این پل از بین رفت.

آدرس: استان لرستان، شهرستان پلدختر، بزرگراه خرم آباد – اندیمشک، روستای دره خزینه

دره نی گاه

دره نی گاه

دره نی گاه خرم آباد یکی از بکرترین جاهای دیدنی اطراف خرم آباد به حساب می‌آید. این دره تماشایی و سرسبز، در شهرستان دورود استان لرستان قرار دارد. رودخانه گهرود نیز در همین دره جریان پیدا می‌کند. بد نیست بدانید رودخانه گهرود از دریاچه گهر سرچشمه می‌گیرد که کمی قبل درباره آن صحبت کردیم. این دره ظاهری بسیار سرسبز و تماشایی دارد. وجود صخره‌های ترکیب زیبایی را با بافت طبیعی و گیاهی به وجود آورده است. این دره از نظر ظاهری شباهت بسیاری به تنگه واشی دارد. البته در بخش‌هایی از دره، آب رودخانه بسیار عمیق و پرخروش می‌شود. به همین خاطر فقط امکان پیاده‌روی در بخش‌هایی از این دره وجود دارد.

آدرس: لرستان، دورود

آبشار افرینه

آبشار افرینه

در راهنمای سفر خرم آباد، حتماً با نام آبشارهای متعددی روبه‌رو خواهید شد. بی‌خود نیست که لرستان را با نام سرزمین آبشارها می‌شناسند. در استان لرستان، می‌توانید شاهد زیباترین و خاص‌ترین آبشارهای ایران باشید. در فاصله 38کیلومتری جنوب خرم‌ آباد، درست نزدیک جاده خرم آباد به اندیمشک، می‌توانید شاهد یکی از خاص‌ترین آبشارهای ایران باشید. به تصویر بالا نگاه کنید. آیا مشابه این آبشار را در شهری دیگر دیده‌اید؟ این آبشار خاص و دوست‌داشتنی در مسیر رودی قرار دارد که از تلاقی دورود افرینه و چشم به وجود آمده است. این رودخانه در نهایت به رودخانه کشکان می‌ریزد. آبشار افرینه یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی اطراف خرم آباد است که کمتر کسی می‌شناسند.

آدرس: استان لرستان، 38کیلومتری جنوب خرم‌آباد، نزدیک جاده خرم‌آباد به اندیمشک

آبشار گریت

آبشار گریت

آبشار گریت که آن را با نام آبشار سرکانه می‌شناسد، از دیگر آبشارهای استان لرستان است که حتماً باید ببینید. این آبشار را با نام آبشار هفت چشمه نیز می‌شناسند. آبشار گریت در فاصله 30کلیلومتری ایستگاه راه‌آهن سپیددشت و در بخش شمال‌شرقی خرم آباد قرار دارد. برای بازدید از آبشار گریت، باید خودتان را به بخش پاپی و روستای گریت عباس آباد برسانید. آبشار گریت 15 متر طول دارد و پهنای آن به 17 متر می‌رسد. آبشار گریت را از نظر زیبایی بی‌تردید می‌توان در لیست زیباترین جاهای دیدنی اطراف خرم آباد قرار داد. در نزدیکی آبشار گریت، درختان بلوط زاگرس و زالزالک‌های وحشی حضور دارند. همین موضوع بازدید از آبشار گریت را به تجربه‌ای زیبا و فراموش‌نشدنی تبدیل می‌کند. برخی از بلوط‌هایی که در این جنگل وجود دارند را می‌توانید به‌عنوان سوغات خرم آباد برای عزیزان خود همراه بیاورید.

آدرس استان لرستان، 30کیلومتری ایستگاه قطار سپیددشت

آبشار برنجه شول آباد

آبشار برنجه شول آباد

به تصویر بالا نگاه کنید. آیا اگر بخواهند منظره‌ای از بهشت را به تصویر بکشند، غیر این است؟ آبشار برنجه شول آباد از جمله زیباترین آبشارهای ایران است. این آبشار از نظر شهرت به‌پای آبشارهایی همانند گریت، نوژیان یا بیشه نمی‌رسد؛ اما از زیبایی هیچ کم ندارد. این آبشار در فاصله 97کیلومتری الیگودرز و منطقه زوو ماهرو قرار دارد. آبشار برنجه شول آباد درست در نزدیکی روستایی با قدمت چندهزارساله واقع شده است. این روستا را با نام روستای پیر امام می‌شناسند. کوه برنجه بیش از 3،500متر ارتفاع دارد. آبشار برنجه شول آباد نیز از بالای همین کوه به پایین سقوط می‌کند. واقعاً که چه رودخانه خوش‌سلیقه‌ای! چه جایی را برای این سقوط آزاد جانانه انتخاب کرده است. آبشار برنجه در میان منطقه‌ای جنگلی و کوهستانی قرار دارد. به همین خاطر حتی مسیر دسترسی به آن بسیار زیبا و نفس‌گیر خواهد بود.

آدرس: استان لرستان، 97کیلومتری الیگودرز، منطقه زوو ماهرو، 2کیلومتری روستای پیر امام، در نزدیکی روستای سرتنگ برزه

جاهای دیدنی بروجرد

تپه چغا بروجرد

تپه چغا بروجرد

تپه چغا بروجرد یکی از جاهای تفریحی بروجرد به حساب می‌آید. این تپه برای مردم محلی نیز ارزش بسیاری دارد. در ایام آخر هفته، روز طبیعت و روزهای تعطیل دیگر، مردم محلی کنار خانواده برای تفریح و وقت‌گذرانی به تپه چغا بروجرد می‌آیند. این تپه یک مجموعه کامل با امکانات عالی است. کسانی که به تفریح در طبیعت کنار خانواده علاقه‌مند هستند، می‌توانند سری به این تپه زیبا بزنند. تندیس‌هایی زیبا از شخصیت‌های اسطوره‌ای همانند آرش کمانگیر و حیات‌وحش، جزو جاذبه‌های دیدنی تپه چغا بروجرد هستند. در این تپه می‌توانید از انواع آلاچیق، وسایل بازی، دریاچه مصنوعی و هتلی بزرگ استفاده نمایید. بهار و تابستان بهترین زمان بازدید از تپه چغا بروجرد برای مسافران است.

آدرس: استان لرستان، بروجرد، تپه چغا

دره کهمان الشتر

دره کهمان الشتر

دره کهمان الشتر جزو خاص‌ترین جاهای دیدنی اطراف بروجرد محسوب می‌شود. این دره در نزدیکی شهرستان الشتر قرار دارد. به همین خاطر آن را با نام دره کهمان الشتر می‌شناسند. کهمان در زبان محلی به معنای مأمن پادشاهان است. بد نیست بدانید که در اثر حفاری‌های انجام‌شده در سال‌های اخیر، کوزه‌هایی پر از سکه طلا نیز در این منطقه پیدا کرده‌اند. همین موضوع می‌تواند نشان دهد که دره کهمان الشتر جزو جاهای تاریخی اطراف خرم آباد نیز هست. از میان این دره، رودی پرآب عبور می‌کند. این رودخانه در اثر آب شدن برف کوه‌های گرین تأمین می‌شود. در دره کهمان الشتر انواع درختان مختلف به لطف خاک حاصلخیز و حضور رودخانه دیده می‌شود. در این میان می‌توان به انواع پسته وحشی، تمشک، زالزالک، به، آلو و گردو اشاره کرد. بازدید از این دره به خاطره‌ای فراموش‌نشدنی برای شما تبدیل خواهد شد. لازم به ذکر است در طول مسیر می‌توانید از چندین و چند چشمه مختلف و مناظر طبیعی متنوع نیز دیدن کنید.

آدرس: استان لرستان، بروجرد، شهرستان الشتر

مسجد سلطانی بروجرد

مسجد سلطانی بروجرد

مسجد سلطانی بروجرد از جمله جاهای تاریخی اطراف خرم آباد است. این مسجد را در حال حاضر با نام مسجد امام می‌شناسند. البته مردم محلی هنوز هم به آن مسجد سلطان می‌گویند. مسجد سلطان در کنار راسته بازار قدیمی بروجرد قرار دارد. قدمت این مسجد به دوران قاجار باز می‌گردد. این مسجد در دوران سلطنت فتحعلی‌شاه قاجار روی ویرانه‌های یک مسجد بسیار قدیمی بنا شد. در حال حاضر این مسجد را جزو بزرگ‌ترین مساجد ایران می‌شناسند. پس حتماً باید آن را در لیست جاهای دیدنی اطراف خرم آباد قرار داد. مسجد سلطانی بروجرد، بر اساس معماری مسجد شاه تهران ساخته شده است. از نظر مهندسی، مسجد سلطانی از نوع مساجد چهار ایوانی محسوب می‌شود. در حقیقت این مسجد دارای پلان کلی مسجد امام تهران و مسجد نبی قزوین است با این تفاوت که ابعاد بزرگ‌تری دارد.

آدرس: بروجرد، میدان امام، ابتدای خیابان صفا

مسجد جامع بروجرد

مسجد جامع بروجرد

مسجد جامع هر شهر را می‌توان جزو بزرگ‌ترین و مهم‌ترین مساجد همان شهر دانست. مسجد جامع بروجرد نیز از جمله مساجد مهم استان لرستان به‌حساب می‌آید. قدمت این مسجد به قرن دوم و سوم قمری باز می‌گردد. البته بنای این مسجد به یک آتشکده قدیمی تعلق داشته است. قدمت این آتشکده به دوران ساسانی باز می‌گردد. بعد از ورود اسلام به ایران، بسیاری از آتشکده‌ها به مسجد تبدیل شدند.

از نظر معماری، این مسجد یک اثر هنری است. مسجد جامع بروجرد دو درب شرقی و غربی دارد. هر دو درب به صحن اصلی باز می‌شوند. در بخش جنوبی صحن، گنبد و ایوان اصلی مسجد را می‌توانید مشاهده کنید. گنبد و ایوان اصلی مسجد، قدیمی‌ترین بخش مسجد هستند که جزو بخش خنک و تابستانی مسجد به‌حساب می‌آیند. در بخش ایوان جنوبی می‌توانید شاهد دو گلدسته زیبا باشید. این دو گلدسته بعدها به مجموعه اضافه شده‌اند. این مسجد یکی از زیباترین جاذبه های تاریخی اطراف خرم آباد محسوب می‌شود.

آدرس: استان لرستان، بروجرد، خیابان جعفری

جاهای دیدنی پلدختر

غار کوگان

غار کوگان

غار کوگان نه فقط یک جاذبه طبیعی، بلکه یک جاذبه باستانی بسیار زیبا و عجیب است. این غار یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی اطراف خرم آباد به‌حساب می‌آید. غار کوگان در 45کیلومتری جنوب خرم‌آباد و نزدیکی شرق شهرستان پلدختر قرار دارد. غارها به‌صورت کلی به دودسته طبیعی و دستکند تقسیم می‌شوند. غار کوگان از جمله غارهای بسیار قدیمی و دستکند ایران است. این یعنی انسان‌ها آن‌ها را ساخته‌اند. قدمت این غار به 2،200 سال پیش یعنی دوره اشکانیان یا همان پارت‌ها باز می‌گردد.

غار کوگان

در آن دوران از این غار برای عبادت مهرپرستان استفاده می‌کردند. ورودی غار به سمت شمال است. زمانی که از داخل غار به سمت ورودی آن می‌ایستید، شاهد منظره‌ای بسیار زیبا خواهید بود. غار کوگان 281 مترمربع مساحت دارد. نکته جالب این است که غار را در دوطبقه بنا کرده‌اند. در این غار چهار اتاق مختلف نیز تعبیه کرده بودند. زمانی که این غار را از نزدیک می‌بینید، اولین سؤالی که از خود می‌پرسید این است که در آن دوران چطور با وسایل ابتدایی چنین غاری را در بالای کوه بنا کرده‌اند؟ بازدید از این غار با چنین دیدگاهی، قطعاً شما را به وجد خواهد آورد.

آدرس: استان لرستان، شرق پلدختر، 45کیلومتری جنوب خرم‌آباد

تنگه هلت پلدختر

تنگه هلت پلدختر

به تصاویر بالا نگاه کنید. آیا واقعاً زیبا نیست؟ تنگه‌ها واقعاً جزو خاص‌ترین جاهای دیدنی طبیعی در تمام دنیا هستند. وقتی که در یک تنگه حضور داشته باشید، حس عجیبی در وجود شما جریان پیدا می‌کند. سرتان را که بالا می‌گیرید، آسمان را می‌بینید؛ اما در میان کوه محصور هستید. انگار که انرژی تمامی کسانی که در این تنگه حضور دارند، در مسیر تنگه جریان پیدا می‌کنند. تنگه هلت پلدختر جزو خاص‌ترین تنگه‌های طبیعی ایران به‌حساب می‌آید. این تنگه گزینه مناسبی برای ورزش صخره‌نوردی نیز محسوب می‌شود. تنگه هلت پلدختر 4کیلومتر طول دارد و از میان صخره‌های بسیار مرتفع عبور می‌کند. برای دسترسی به تنگه هلت پلدختر باید وارد بزرگراه لرستان به اندیمشک شوید. به یاد داشته باشید که فقط تابستان بهترین زمان بازدید از تنگه هلت پلدختر محسوب می‌شود.

آدرس: لرستان، پل‌دختر، مسیر بزرگراه لرستان – اندیمشک، بین تونل‌های خرگوشان ۱ و ۲

غار کلما کره پلدختر

غار کلما کره پلدختر

غار کلما کره از جمله عجیب‌ترین و اسرارآمیزترین جاهای دیدنی اطراف خرم آباد است. غار کلما کره در نزدیکی روستایی با نام طاق ملک حسین قرار دارد. این غار یک پیشانی دارد که 1.5 متر پایین‌تر از دهانه آن واقع شده است. به همین خاطر تا همین چند سال پیش، این غار را کسی کشف نکرده بود. کلما کره جزو غارهای طبیعی است؛ اما بر اساس اسناد تاریخی، قدمت آن به حدود 2،700 سال پیش باز می‌گردد.

برخی افراد بر این باور هستند که پادشاهان ساسانی از کلما کره برای پنهان کردند گنجینه خود استفاده می‌کردند. برخی دیگر بر این باور هستند که قدمت آن به دوران نوعیلامیان باز می‌گردد. درهرصورت غار کلما کره جاذبه های تاریخی اطراف خرم آباد به‌حساب می‌آید. آثار ارزشمند بسیاری را از این غار کشف کردند. آثاری که در حال حاضر داخل موزه‌های بزرگ ایران و خارج کشور نگهداری می‌کنند. هنوز هم اسرار این غار برای همگان فاش نشد است.

آدرس: استان لرستان، پلدختر، نزدیکی روستای طاق ملک حسین

رودخانه کریستالی زال

رودخانه کریستالی زال جزو عجیب‌ترین جاذبه های طبیعی اطراف خرم آباد است. زمانی که به تصویر بالا نگاه کنید، متوجه اوج زیبایی آن خواهید شد. بستر رودخانه به رنگ‌های قرمز، زرد، سبز و آبی روشن است. البته در بخشی از آن می‌توان رنگ مشکی را نیز مشاهده کرد. این رودخانه زیبا از کوه‌های میانکوه شرقی خرم‌آباد سرچشمه می‌گیرد. آب رودخانه کریستالی زال نیز نهایتاً به رودخانه سیمره می‌ریزد. در طول مسیر این رودخانه، چندین و چند چشمه دیگر نیز به آن می‌ریزد. این رودخانه به دلیل زلالی بسیار آب شهرت دارد. میزان شفافیت آب به حدی است که می‌توانید سنگ‌های رنگی کف آب را ببینید. جالب است بدانید از تنگه زینکی به بعد، چشمه‌های آب‌معدنی مختلف به این رودخانه می‌ریزند و باعث تغییر بو و مزه آب رودخانه می‌شوند. این چشمه‌ها مقادیر فراوانی املاح معدنی، مخصوصاً گوگرد دارند. به همین خاطر از تنگه زینکی به بعد، از آب رودخانه نباید مصرف کرد.

آدرس: لرستان، کوه‌های میانکوه شرقی خرم‌آباد

جاهای دیدنی الیگودرز

آبشار آب سفید

آبشار آب سفید

استان لرستان را با نام سرزمین آبشارها می‌شناسند. پس طبیعی است که در بین جاهای دیدنی اطراف خرم آباد، شاهد آبشارهای متعدد باشیم. اگر فرصت کافی برای تماشای تمامی آبشارها ندارید، بهتر است حداقل از چند آبشار معروف و مهم لرستان، از جمله آبشار آب سفید دیدن کنید. این آبشار را با نام عروس آبشارهای ایران می‌شناسند. آبشار آب سفید در بخش شرقی استان لرستان واقع شده است. فصل بهار می‌توانید شاهد زیباترین مناظر آبشار باشید. این آبشار 70متر ارتفاع دارد و در لیست بلندترین آبشارها نیز قرار می‌گیرد. در دوران پرآبی و پربارش، پهنای تاج این آبشار به 15متر می‌رسد. آبشار آب سفید از رودخانه دائمی که در کوه‌های کازینستان و حرار قرار دارند سرچشمه می‌گیرد. آب رودخانه‌ای که آبشار آب سفید را ایجاد می‌کند، نهایتاً به رودخانه دز می‌ریزد. اگر به لرستان سفر کنید و آبشار آب سفید را نبینید، سفرتان نصف و نیمه باقی می‌ماند!

آدرس: استان لرستان، ۵۰ کیلومتری شهر الیگودرز

دره و آبشار چکان

دره و آبشار چکان

آبشار چکان از دیگر آبشارهای زیبایی است که در لرستان قرار دارد. این آبشار در بخش جنوب‌غربی الیگودرز واقع شده است. آبشار چکان دارای 30 متر ارتفاع و تاج 4 متر است. برای دسترسی به این آبشار در مسیر اصلی الیگودرز، بعد از گذشتن از جاده دریاچه گهر و همچنین گردنه گله بادوش، باید مسیر را حدود 40کیلومتر ادامه دهید. در نهایت باید به سمت شول آباد حرکت کنید و با کمک مردم محلی، خودتان را به دره چکان برسانید. بخش انتهایی مسیر، جاده خاکی خواهد بود. پس بهتر است از سلامت خودروی خودتان آسوده‌خاطر باشید. در نهایت بعد کمی پیاده‌روی در دره زیبای چکان، می‌توانید خودتان را به آبشار چکان برسانید. بافت طبیعی این منطقه بسیار زیبا و بکر است؛ پس می‌توانید خودتان را برای تماشای تنوع جانوری و گیاهی بسیار خاصی آماده کنید.

آدرس: استان لرستان، جنوب‌غرب شهر الیگودرز، 8کیلومتری جاده الیگودرز به شول‌آباد، نزدیکی روستای حسین‌آباد

قالی کوه

قالی کوه

قالی کوه یکی دیگر از جاهای دیدنی طبیعی اطراف خرم آباد است. این کوه را می‌توان یکی از مرتفع‌ترین کوه‌های جنوب‌غرب ایران دانست. ارتفاع قالی کوه به 4،055 متر می‌رسد. در این کوه می‌توانید شاهد پوشش گیاهی و جانوری بسیار خاص و متنوعی باشید. بافت این کوه کاملاً بکر و دست‌نخورده باقی مانده است. به همین خاطر انواع پرندگان شکاری، گراز، خرس و گرگ در این منطقه زندگی می‌کنند. اگر به کوهنوردی و صخره‌نوردی علاقه‌مند هستید، می‌توانید خودتان را در قالی کوه به چالش بکشید. فقط به یاد داشته باشید که این کوه ممکن است خطرات بسیاری برای شما به همراه بیاورد. پس ترجیحاً به‌صورت گروهی با تعداد نفرات بیش از 5 نفر به قالی کوه بروید و تجهیزات کامل همراه بیاورید. در ضمن فقط تابستان بهترین زمان بازدید از قالی کوه محسوب می‌شود.

آدرس: استان لرستان، 80کیلومتری جنوب‌غربی الیگودرز

دشت لاله ‌های واژگون الیگودرز

دشت لاله ‌های واژگون الیگودرز

دشت لاله های واژگون الیگودرز را می‌توان به‌عنوان یکی از زیباترین دشت های لاله واژگون ایران دانست. بسیاری از تصاویری که در اینترنت و تلویزیون از دشت لاله‌های واژگون می‌بینیم، به دشت لاله‌های واژگون الیگودرز تعلق دارند. این دشت جزو زیباترین جاهای دیدنی اطراف خرم آباد در فصل بهار به‌حساب می‌آید. لاله‌های واژگون جزو خاص‌ترین و کمیاب‌ترین گونه‌های گل هستند. این گل‌های به‌صورت واژگون و بر‌خلاف لاله‌های دیگر رشد می‌کنند. البته همین موضوع گرده‌افشانی آن‌ها را دشوار می‌کند. به همین خاطر تحت مراقبت سازمان محیط‌زیست ایران قرار دارند. در فصل اردیبهشت، دشت دالانی الیگودرز پوشیده از گل‌های لاله واژگون سرخ می‌شود. این دشت زیبایی خاص و منحصر‌به‌فردی دارد که شما را مات و مبهوت می‌کند. فقط به یاد داشته باشید که به‌هیچ‌وجه گل‌های لاله واژگون را از ساقه جدا نکنید و به آن آسیب نرسانید. این گل‌ها بخشی از فرهنگ و اصالت ایرانی هستند و ارزش بسیاری دارند.

آدرس: استان لرستان، 35کیلومتری جنوب‌شرق الیگودرز، دشت دالانی

جاهای دیدنی کوهدشت

قلعه کوهزاد یا وزنیار

قلعه کوهزاد یا وزنیار

قلعه کوهزاد که به قلعه وزنیار نیز شناخته می‌شود، از جمله قدیمی‌ترین آثار تاریخی لرستان است. این قلعه در شهرستان کوهدشت و بخش رومشگان لرستان قرار دارد. تمامی قسمت‌هایی که از این قلعه به‌جای مانده‌اند، از جنس سنگ و ملاط هستند. بخش‌های شمالی این قلعه ظاهری سالم‌تر از قسمت‌های دیگر دارد. معماری طاق این قلعه، شباهت بسیاری به قلعه زاخه دارد. قلعه زاخه نیز در همین منطقه واقع شده است. در بخش شمالی، پنجره‌ای بزرگ تعبیه کرده بودند تا بتوانند از آن منطقه را تحت‌نظر داشته باشند. طول این قلعه به 60 متر می‌رسد و حدود 24 متر عرض دارد. در خرابه‌های این قلعه، آثار هشت اتاق مختلف با کاربری‌های متفاوت نیز به چشم می‌خورد. بر اساس اسناد تاریخی، قدمت این قلعه به دوران اشکانیان باز می‌گردد.

آدرس: استان لرستان، شهرستان کوهدشت، بخش رومشگان

مقبره داوود رشید

مقبره داوود رشید

مقبره داوود رشید یا همان داوود رش، از دیگر آثار تاریخی و جاهای دیدنی اطراف خرم آباد است. اگر در سفر خود به استان لرستان و شهر خرم‌آباد گذرتان به کوهدشت افتاد، حتماً سری به مقبره داوود رشید بزنید. این مقبره یکی از آثار ملی ایران است. متأسفانه این قلعه آسیب بسیاری دیده است. در حقیقت اکثر بخش‌های آن را خشم طبیعت به نابودی کشانده است؛ اما همین که ظاهر این مقبره با تمامی مقبره‌های دیگری که دیده‌ایم تفاوت دارد، باعث جلب‌توجه و سرگرمی شما خواهد شد.

آدرس: لرستان، کوهدشت، 10کیلومتری شمال غرب کوهدشت

غار میرملاس

غار میرملاس

غار میرملاس یکی از قدیمی‌ترین غارهای تمام دنیا است. این غار در 17کیلومتری شهر کوهدشت در کوه سرسرخن قرار دارد. بر اساس یافته‌های باستان‌شناسی، قدمت این غار به 12هزار سال پیش باز می‌گردد. درست خواندید، این غار به 12هزار سال پیش تعلق دارد. متأسفانه با تمام این قدمت تاریخی، غار میرملاس رو به نابودی است. هیچ سازمانی از این غار محافظت نمی‌کند. به همین خاطر چند سال پیش، چندین و چند کتیبه تاریخی که در آن وجود داشت را به سرقت بردند. در این غار آثار تاریخی بسیاری را کشف کردند. بر اساس این آثار، انسان‌های آن دوران، در این غار زندگی می‌کردند. با تحقیقات بیشتر روی این غار، می‌توان به سبک زندگی انسان‌های چندهزارساله بهتر پی برد. البته اگر غار میرملاس همین‌طور به حال خود رها شود، قطعاً سرنوشتی تلخ و شوم خواهد داشت.

آدرس: استان لرستان، 17کیلومتری شهر کوهدشت، کوه سرسرخن

پل کشکان

پل کشکان

پل کشکان یکی از قدیمی‌ترین پل‌های استان لرستان است. قدمت این پل به قرن چهارم هجری قمری باز می‌گردد. در دوران حکومت آل حسنویه از این پل استفاده می‌کردند. پل کشکان در فاصله 51کیلومتری کوهدشت روی رود کشکان قرار دارد. طول این پل به حدود 300متر می‌رسد. در حال حاضر می‌توان شاهد 12 دهانه باقی‌مانده از این پل بود. ارتفاع پل کشکان بین 10 تا 26 متر متغیر است. در گذشته این پل می‌توانست شاپورخواست را به مناطق غربی استان کرمانشاه و لرستان متصل کند. روی این پل متون تاریخی بسیاری به چشم می‌خورد. در ساخت پل کشکان از انواع مصالح همانند آجر، گچ و سنگ استفاده کرده‌اند. همچنین در گوشه‌های پایه پل کشکان، متونی حجاری شده است که قدمت آن را نشان می‌دهند. پل کشکان در سیل سال 1398 آسیب بسیاری دید و بخش‌های بسیاری از آن ویران شد.

آدرس: استان لرستان، ۵۱کیلومتری شهرستان کوهدشت، بخش چگنی

غار عالی آباد

غار عالی‌آباد

غار عالی آباد یکی از خاص‌ترین غارهای ایران است. قدمت این غار به هزاران سال پیش باز می‌گردد. بر اساس نظرات کارشناسان باستان‌شناسی، انسان‌های اولیه در این غار زندگی می‌کردند. قدمت غار هنوز به‌صورت کامل مشخص نشده است؛ اما می‌توان گفت هزاران سال قدمت دارد. یافته‌های بسیاری از غار عالی آباد به دست آمده است. برای ورود به این غار، باید فرودی 6متری را تجربه کنید و به زیرزمین بروید. سپس تا عمق 420متری باید مسیر را ادامه دهید تا شاهد تمامی بخش‌های آن باشید. برای بازدید از غار عالی آباد، باید به‌صورت گروهی اقدام کنید و تجهیزات و تجربه کافی در غارنوردی داشته باشید. بازدید از این غار می‌تواند تا حدودی خطرناک باشد؛ پس احتیاط کنید.

آدرس: استان لرستان، کوهدشت

منطقه جنگلی بلوران

منطقه جنگلی بلوران

منطقه جنگلی بلوران یکی از مهم‌ترین مناطق تفریحی و تفرجگاه‌های محلی مردم کوهدشت است. این پارک جنگلی زیبا در جاده درب گنبد قرار دارد. منطقه جنگلی بلوران را می‌توان یکی از زیباترین مناطق کوهدشت دانست. آب‌وهوای منطقه جنگلی بلوران بسیار عالی است و در تابستان هوایی خنک انتظارتان را می‌کشد. در ایام آخر هفته، روزهای تعطیل و مخصوصاً سیزده به در می‌توانید شاهد حضور خانواده‌های کوهدشتی باشید که در این منطقه اتراق کرده‌اند. بخشی از منطقه جنگلی بلوران کاملاً بکر و دست‌نخورده باقی مانده است. در بخشی دیگر می‌توانید از امکانات رفاهی و خدماتی بهره‌مند شوید.

آدرس: استان لرستان، کوهدشت، جاده درب گنبد

قلعه زاغه یا زاخه

قلعه زاغه یا زاخه

اگر به تماشای آثار تاریخی علاقه‌مند هستید، می‌توانید سری به بخش رومشگان شهرستان کوهدشت بزنید. در این بخش، یک قلعه قدیمی از جنس سنگ را می‌توانید ببینید. این قلعه از نظر ساختار با سایر آثار تاریخی منطقه تفاوت دارد. در این منطقه می‌توانید شاهد سنگ‌های مختلفی باشید که روی آن‌ها متون و اشکال مختلفی را حجاری کرده‌اند. بر اساس اسناد تاریخی، قدمت این قلعه به دوران ایلامی باز می‌گردد. جالب اینجاست که از نظر سبک معماری، رگه‌هایی از دوران ساسانی نیز به چشم می‌خورد. بخشی از قسمت‌های این قلعه زیر خاک مدفون شده است. به‌ احتمال فراوان در بخش جنوبی این قلعه یک آتشکده وجود داشته است که امروز دیگر خبری از آن نیست. بازدید از این قلعه برای علاقه‌مندان به آثار تاریخی بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

آدرس: لرستان، شهرستان کوهدشت، بخش رومشگان

پلی سی پله

پلی سی‌پله

معمولاً ما عادت داریم که حتی پل‌های تاریخی روی رودخانه قرار داشته باشند؛ اما پل سی پله در حال حاضر روی زمین خاکی قرار دارد. این پل در گذشته دور، در تنگ‌ترین بستر رودخانه سیمره قرار داشت. این پر را در مسیر یکی از قدیمی‌ترین راه‌های باستانی ایران بنا کرده بودند. پلی سی پله باعث اتصال کرمانشاه، ایلام و لرستان به هم می‌شد. این پل دارای 4 چشمه طاق بوده است. در حال حاضر فقط دو چشمه طاق آن باقی مانده و می‌توان شاهد آن‌ها بود. پهنای هر پایه ۵ متر است و طول پل به 17 متر می‌رسد. این پل یکی دیگر از مهم‌ترین جاهای دیدنی اطراف خرم آباد به‌حساب می‌آید که ارزش بازدید دارد. پلی سی پله جزو آثار ملی ایران است و بد نیست از آن دیدن کنید.

آدرس: لرستان، کوهدشت، روستای چم بور

معبد سرخ دم لکی

معبد سرخ دم لکی

معبد سرخ دم لکی یکی از قدیمی‌ترین معابد باستانی ایرانی به‌حساب می‌آید. این منطقه باستانی در دامنه کوه چنگری قرار دارد. در این منطقه آثار تاریخی بسیاری را تا کنون کشف کرده‌اند. قدمت بسیاری از این آثار به هزاره اول پیش از میلاد مسیح، یعنی حدود 3هزار سال پیش باز می‌گردد. درست در کنار پرتگاه‌های مرتفع این منطقه، شاهد منازل مسکونی و معابد مختلف می‌توانیم باشیم. مردم در آن دوران به دلیل موقعیت استراتژیک مناسب، این منطقه را برای زندگی انتخاب کرده بودند. در معبد سرخ دم لکی می‌توان شاهد انواع قطعات سفالی با نقوش خاص بود که به قرن 7 و 8 هجری باز می‌گردند. در این منطقه سفالینه‌هایی متعلق به هزاره اول پیش از میلاد مسیح نیز کشف شده است. پس می‌توان گفت که تا مدتی طولانی، این منطقه جزو مناطق مسکونی مهم ایران بوده است. محوطه تاریخی سرخ دم لکی جزو آثار ملی ایران است. این محوطه را برای اولین‌بار در سال 1377 کشف کردند. جالب است بدانید که هنوز هم کاوش در آن ادامه دارد.

آدرس: لرستان، 6کیلومتری شمال غرب کوهدشت

معبد سرخ دم‌ لری

معبد سرخ دم‌ لری

در 10کیلومتری جنوب‌شرقی کوهدشت، درست در منطقه لکستان، می‌توانید سری به معبد سرخ دم لری بزنید. در این محوطه تاریخی، یک پرستشگاه‌ و سازه‌های قدیمی بسیاری پیدا کرده‌اند. پرستشگاه سرخ دم لری، در بخش دوم محوطه یافت شده است. بر اساس اسناد تاریخی، به‌احتمال فراوان ابتدا این سازه دوطبقه داشته است. البته در حال حاضر فقط یک طبقه از آن به چشم می‌خورد. سایت سرخ دم لری یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین سایت‌های باستان‌شناسی در ایران است. بر اساس تحقیقات، از شیوه آشوری در ساخت معبد سرخ دم لری استفاده کرده‌اند. پس می‌توان احتمال داد که قدمت آن به دوران آشوری باز می‌گردد. بد نیست بدانید بسیاری از آثاری که از این معبد کشف کرده‌اند، در حال حاضر در موزه‌های ملی ایران و موزه‌های مهم کشورهای خارجی به نمایش درآمده‌اند. این محوطه باستانی برای تمامی مردم دنیا ارزش بسیاری دارد. پس باید آن را یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی اطراف خرم آباد دانست.

آدرس: ۱۰ کیلومتری جنوب‌شرقی کوهدشت، منطقه لکستان

نقوش صخره‌ای هومیان و میرملاس

نقوش صخره‌ای هومیان و میرملاس

در بخش شمالی کوهدشت، می‌توان شاهد نقوشی صخره‌ای بود که به دوران پارینه‌سنگی تعلق دارند. بر اساس اسناد تاریخی، این منطقه سکونتگاه انسان‌های اولیه بوده است. به همین خاطر می‌توان شاهد این نقوش تاریخی بود. نقوش صخره‌ای هومیان و میرملاس با نقش لنگر کشتی شروع می‌شود. پس از آن نقوشی از شکار گوزن به‌صورت فردی و گروهی را خواهید دید. در صخره هومیان 10 نقش مختلف و در دره میرملاس 18 نقش با رنگ‌های مشکی و زرد به چشم می‌خورد. بازدید از این نقوش که هزاران سال قدمت دارند، می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد.

آدرس: لرستان، کوهدشت، شمال کوهدشت

غار بتخانه

غار بت‌خانه

در فاصله 18کیلومتری جنوب‌شرق کوهدشت، درست در کوه دمچهر، غاری وجود دارد که دهانه آن به‌صورت طبیعی بسته شده است. خوشبختانه بخش کوچکی از دهانه غار آن‌قدر باز است که به‌سختی بتوان وارد آن شد. طول دهانه غار 18 متر است و ارتفاع آن به 20 متر می‌رسد. تمامی بخش‌های غار را از لایه‌های آهکی پوشانده‌اند که باعث جلوگیری از نفوذ آب شود. این غار شامل دو بخش شمالی و جنوبی می‌شود. در این غار آثار سنگ چخماق و سفال‌های شکسته به چشم می‌خورد. این موضوع نشان می‌دهد که در گذشته انسان‌ها داخل این غار زندگی می‌کردند. بد نیست بدانید که از نظر زمین‌شناسی، قدمت این غار به دوران پالئولیتیک باز می‌گردد. شاید نام‌گذاری این غار برایتان عجیب باشد. در اصل شکل خاص قندیل‌های آن باعث این نام‌گذاری شده است.

آدرس: لرستان، کوهدشت ۱۸ کیلومتری ‌کوهدشت، کوه دمچهر

دره شيرز

دره شيرز

دره شيرز یکی از زیباترین جاهای دیدنی اطراف خرم آباد است. شاید در بسیاری از پوسترهای رنگی، تصویر این دره زیبا را دیده باشید. این دره جزو مهم‌ترین دره‌های صخره‌ای ایران به‌حساب می‌آید. شیرز در محل تلاقی بین لرستان، ایلام و کرمانشاه قرار دارد. به همین خاطر در لیست جاهای دیدنی هر سه استان می‌توانید نام دره شیرز را ببینید. از میان دره شیرز رودخانه‌ای زیبا عبور می‌کند که در نهایت به رودخانه سیمره می‌ریزد. این مکان دارای دیواره‌هایی به طول 150 تا 200 متر است. مسیر پیاده‌روی این دره، از روستای گذارگه آغاز می‌شود. در نهایت نیز به پرتگاه هفت زک خواهید رسید. مسیر پیاده‌روی دره شیرز یکی از زیباترین خاطرات شما را شکل می‌دهد.

آدرس: استان لرستان، ۵۵ کیلومتری شهر کوهدشت

جاهای دیدنی دورود

کوه پریز

کوه پریز

پریز کوه یکی دیگر از زیباترین جاهای دیدنی اطراف خرم آباد است. قله این کوه حدود 3هزار متر ارتفاع دارد. مسیر صعود به قله کوه پریز، از کنار چشمه راکن آغاز می‌شود. اگر قصد خرید بلیط اتوبوس خرم آباد را دارید، می‌توانید به‌جای خرم آباد، به درود بروید. فاصله دورود و خرم آباد چندان نیست. همچنین در طول مسیر می‌توانید از غار پریز نیز دیدن کنید. این غار ایستگاهی برای استراحت کوهنوردها محسوب می‌شود.

آدرس: لرستان، دورود

چشمه وقت و ساعت

آبشار وقت ساعت

چشمه وقت و ساعت از آن جمله جاهای دیدنی اطراف خرم آباد است که کمتر کسی می‌شناسد. این چشمه در فاصله 20کیلومتری جنوب شهرستان دورود و نزدیک ایستگاه راه‌آهن چم چید قرار دارد. برای دسترسی به آن، باید حدود 20کیلومتر از روستای نزدیک، به سمت آبشار حرکت کنید. بعد گذر از روستای برآفتاب، به دهانه غاری خواهید رسید که چشمه وقت و ساعت در آن قرار دارد. این غار 15متر ارتفاع دارد و در عمق 50متری واقع شده است. همین موضوع باعث می‌شود تا بازدید از آبشار به یکی از زیباترین خاطرات طبیعت‌گردی شما تبدیل شود. لازم به ذکر است دسترسی به این آبشار کمی دشوار است. پس باید آمادگی جسمانی کافی، مهارت صخره‌نوردی، غارنوردی و تجهیزات کامل داشته باشید.

آدرس: لرستان، 20کیلومتری دورود

کوه قارون

کوه قارون

کوه قارون یکی از زیباتری جاهای دیدنی اطراف خرم آباد است. ارتفاع بلندترین قله کوه قارون دورود به 2،950 متر می‌رسد. مسیر دسترسی به این قله از طریق ایستگاه راه‌آهن قارون یا جاده‌ای که در روستای پیر عبدالله قرار دارد، امکان‌پذیر است. در طول مسیر صعود، می‌توانید چند چشمه مختلف همانند چشمه پرویز و چشمه صیاد را ببینید و در کنار آن‌ها استراحت کنید. لازم به ذکر است کوهنوردی در این کوه نسبتاً دشوار است؛ پس خودتان را برای کوه‌پیمایی نسبتاً سخت آماده کنید.

آدرس: لرستان، جنوب شهرستان دورود

آبشار آبگرم

آبشار آبگرم

آبشار آبگرم که به آبشار گرمه نیز شهرت دارد، از عجیب‌ترین جاذبه‌های دیدنی شهرستان دورود به‌حساب می‌آید. این آبشار در فاصله 23کیلومتری جنوب‌غرب دورود و امتداد راه‌آهن شمال به جنوب و در فاصله نزدیکی از روستای چم چیت قرار دارد. این آبشار در محیطی بسیار زیبا و سرسبز و طبیعت بکر زاگرس جا خوش کرده است. برای دسترسی به این آبشار باید از میان صخره‌ها بزرگ و تخته‌سنگ‌ها عبور کنید. وقتی که به آبشار گرمه برسید، متوجه می‌شوید که چند مجموعه آبشار کوچک و بزرگ در این منطقه انتظارتان را می‌کشد. بهتر است برای تماشای اوج زیبایی طبیعت خداوند، فصل بهار را برای بازدید خود انتخاب کنید.

آدرس: استان لرستان، دورود، ۲۳کیلومتری جنوب غربی دورود

تالاب ازگن

تالاب ازگن

زیباترین جاذبه‌های طبیعت در دسترس انسان نیست. برای آنکه بتوانید از زیباترین و بکرترین جاذبه‌های طبیعت دورود دیدن کنید، باید خودتان را به دامنه کوه پریز دورود برسانید. در دل این منطقه و کوه قارون، تالابی فصلی و زیبا وجود دارد. آب این تالاب در اواخر بهار خشک می‌شود. پس از آن دوباره با آب‌شدن برف کوه‌های اطراف، تالابی زیبا در میانه دامنه کوه شکل می‌گیرد. در اواخر زمستان، تالاب ازگن که به تالاب قارون نیز شهرت دارد، جایی دنج و آرام برای پرندگان مهاجر تبدیل می‌شود. دسترسی به تالاب ازگن کمی دشوار است؛ اما خریدن این سختی، ارزشش را دارد.

آدرس: لرستان، دورود، دامنه کوه پریز دورود

غار منو

غار منو

غار منو از جمله زیباترین جلوه‌های طبیعت دورود است. این غار عجیب و اسرارآمیز در فاصله 25کیلومتری دورود و نزدیک روستای گورکش قرار دارد. برای دسترسی به غار منو، باید خودتان را به بخش جنوب‌شرقی روستای گورکش برسانید. این غار در فاصله 300 تا 400 متری از گورکش جا خوش کرده است. فقط باید بدانید که دسترسی به غار کمی دشوار است و نیاز به آمادگی جسمانی کافی دارد. باتوجه‌به وضعیت آب‌وهوای منطقه نیز بهتر است بهار و تابستان را فقط برای بازدید خود انتخاب کنید.

آدرس: لرستان، دورود، نزدیکی روستای گورکش

آبشار بیشه یا پوران

آبشار بیشه یا پوران

در بخش‌های قبلی چند باری نام آبشار بیشه به میان آمد. خب نوبتی هم که باشد، نوبت به یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی اطراف خرم آباد رسید. آبشار بیشه در فاصله 30کیلومتری جنوب‌شرقی دورود و در دهستان سپیددشت قرار دارد. فاصله این آبشار تا شهر زیبای خرم آباد به 65کیلومتر می‌رسد. این آبشار درست در کنار ایستگاه راه‌آهن تهران – جنوب قرار دارد. به همین خاطر دارای دسترسی بسیار راحتی است. همین موضوع باعث شده تا آبشار بیشه شهرت بسیاری داشته باشد. هرچه از زیبایی این آبشار بگوییم، کم گفتیم. تا موقعی که از نزدیک این آبشار را به چشم نبینید، اوج زیبایی آن را متوجه نمی‌شوید. در حوضچه این آبشار می‌توانید آبتنی کنید یا در طبیعت بکر اطراف آن کمپ بزنید. اگر قصد انتخاب فصلی عالی برای بازدید از آبشار بیشه را دارید، بهتر است پاییز را انتخاب کنید. در این فصل طبیعت به جعبه مدادرنگی تبدیل می‌شود و روحتان را نوازش می‌کند.

آدرس: استان لرستان، ۳۵ کیلومتری دورود

تنگه لی لی

تنگه لی لی

اگر اهل طبیعت‌گردی هستید، تنگه لی لی را حتماً باید از نزدیک ببینید. این تنگه از جمله بکرترین جاهای دیدنی اطراف خرم آباد محسوب می‌شود. لی لی در بین صخره‌های زاگرس جای دارد. رودی خروشان با آبی خنک نیز به نام ماربره از میان تنگه لی لی عبور می‌کند. آب این رودخانه در تمامی فصل‌های سال خنک است. به همین خاطر برای آبتنی در طول تابستان جان می‌دهد. باتوجه‌به سرمای شدید منطقه، فقط باید تابستان را برای بازدید از این تنگه انتخاب کنید. تقریباً اکثر بخش‌های مسیر پیاده‌روی تنگه لی لی از میان آب رودخانه می‌گذرد؛ پس لباس و تجهیزات متناسب با شرایط منطقه همراه داشته باشید. در ضمن بهتر است به‌صورت گروهی از این تنگه دیدن کنید. گوشی موبایل به‌ندرت در تنگه لی لی آنتن می‌دهد؛ پس در مسیر احتیاط کنید.

آدرس: استان لرستان، ۲۰کیلومتری شرق دورود، بین روستاهای سیره سفلی (لاسوره) و روستای چمنار

تونل برفی ازنا

تونل برفی ازنا

جاهای دیدنی ازنا آن‌قدر گسترده هستند که دلمان می‌خواهد تمامی آن‌ها را به شما معرفی کنیم؛ اما فعلاً بهتر است درباره تونل برفی این شهرستان بگوییم. تونل برفی ازنا با بیش از 800 متر طول، در دامنه اشترانکوه دورود قرار دارد. این تونل برفی در سال 1398 به فهرست آثار طبیعی کشور نیز اضافه شود. ازنا در فاصله 82کیلومتری خرم‌آباد قرار دارد. این تونل برفی 10متر عرض دارد و ارتفاع آن بین 2.5 تا 3 متر متغیر است. تونل برفی طی سال‌ها انباشته شدن یخ و برف روی‌هم به وجود آمده و به‌سختی سنگ می‌ماند.

تونل برفی ازنا

برای دسترسی به این تونل، از شهرستان ازنا به‌طرف میدان راه‌آهن حرکت کنید. سپس با کمک تابلوهای راهنما به سمت روستای دره تخت بروید که در جنوب ازنا قرار دارد. بعد طی‌کردن 5کیلومتر، به روستای دره تخت و دامنه‌های کوهستانی اشترانکوه می‌رسید. از آنجا به سمت شرق حرکت کنید تا نهایتاً به کوهپایه برسید. بعد عبور از مسیرهای سنگلاخی و سخت و دنبال‌کردن مسیر رودخانه، ورودی تونل برفی را خواهید دید. لازم به ذکر است که تونل برفی ازنا نوعی یخچال طبیعی با هزاران سال قدمت به حساب می‌آید. همچنین باتوجه‌به شرایط آب‌وهوایی، بهتر است بهار و تابستان را برای بازدید انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که برای بازدید از تونل برفی، باید آمادگی جسمانی کافی داشته باشید.

آدرس: استان لرستان، ۵ کیلومتری جنوب شهرستان ازنا، منطقه کمندان، دامنه اشترانکوه

آبشار عروس ازنا

آبشار عروس

آبشار عروس ازنا یکی دیگر از ده‌ها آبشار زیبای استان لرستان است. این آبشار در دل مناطق کوهستانی نزدیک روستای دره اسپر جا خوش کرده است. به دلیل سرمای شدید هوا، در طول زمستان معمولاً آب آبشار عروس یخ می‌بندد. درعین‌حال بهار و تابستان بسیار پر آب و خروشان به زندگی خود ادامه می‌دهد. عرض این آبشار به حدود 5 متر می‌رسد. اگر می‌خواهید خودتان را به تاج آبشار برسانید، باید کوله‌پشتی و وسایل کوهنوردی را بردارید و به دل کوه بزنید. مسیر دسترسی به تاج آبشار عروس بسیار دشوار است و به مهارت کافی کوهنوردی نیاز دارد. در طول مسیر نیز می‌توانید از تماشای مناظر طبیعی و دوست‌داشتنی لذت ببرید. آبشار عروس را با نام آبشار ازنا نیز می‌شناسند.

آدرس: لرستان، 7کیلومتری جنوب‌شرق دورود، نزدیکی روستای دره اسپر

خب دوستان عزیز ره بال آسمان، نظر شما درباره سفر به غرب ایران چیست؟ به نظرتان چند روز برای سفر به استان لرستان و تماشای جاهای دیدنی خرم آباد نیاز است؟ شما کدام شهر نزدیک خرم آباد را برای بازدید انتخاب می‌کنید؟ به نظرتان زیباترین جاهای دیدنی اطراف خرم آباد کدام یک هستند؟

بهار و تابستان بهترین زمان بازدید از خرم آباد است.

تونل برفی زیباترین جاذبه ازنا است.

آبشار نوژیان و بیشه زیباترین آبشارهای نزدیک خرم‌آباد هستند.

غار میرملاس با 12هزار سال قدمت، قدیمی‌ترین جاذبه نزدیک خرم‌آباد است.

پارک جنگلی مخمل کوه زیباترین جاذبه این منطقه به‌حساب می‌آید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.