راهنمای سفر خرم آباد | شهری خرم و آباد

0

خرم آباد، مرکز استان لرستان و بزرگ‌ترین شهر لرنشین ایران و یکی از شهرهای زیبا و گردشگری ایران است که هرساله بازدیدکنندگان فراوانی دارد. این شهر زیبا با آثار تاریخی خاص که همه ردپایی از زمان مفرغ و آهن دارند و طبیعتی سبز و زیبا در فصل بهار پذیرای مسافران بی‌شماری است. وجود آبشارهای باشکوه و زمین‌های زراعی سرسبز، از جمله جاذبه‌های این شهر است. اگر شما هم دوست دارید قبل از سفر خود، با جاهای دیدنی خرم آباد آشنا شوید، این مطلب را از دست ندهید.

فهرست مطالب

خرم آباد کجاست؟

شهرستان خرم آباد مرکز استان لرستان از استان‌‌های غربی ایران است که در میان دره‌‌های زاگرس قرار گرفته است. این شهرستان از شمال با شهرستان سلسله، از جنوب با شهرستان اندیمشک، از شرق با شهرستان‌های دورود و الیگودرز و از غرب و جنوب غربی با شهرستان‌های دوره و پلدختر دارای مرز مشترک است. جالب است بدانید که در گذشته خرم آباد جزئی از استان خوزستان محسوب می‌شد؛ اما بعد‌‌ها طبق تقسیمات جدید جزئی از استان لرستان شد و امروزه به‌عنوان مرکز این استان شناخته می‌شود.

بهترین زمان سفر به خرم آباد | بهار دل‌انگیز

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

آب و هوایی خرم آباد مدیترانه‌ای و تقریباً معتدل و نیمه‌مرطوب است. این شهر با میزان بارندگی بسیاری روبه‌رو است، به‌خصوص در بهار و پاییز و به همین سبب منابع آب‌های زیرزمینی و چشمه‌های درون شهری بی‌شماری دارد که از نکات بارز جغرافیای این شهر به شمار می‌روند. این شهرستان با دارابودن جلگه‌‌ها و دشت‌‌های کم‌عرض، کوه‌های مرتفع و دره‌های عمیق در میان دو منطقه سرد شمالی و گرم جنوبی قراردارد، به همین سبب چند اقلیم آب و هوایی متفاوت دارد.‌‌ بهترین زمان سفر به خرم آباد در بهار است. در این فصل خرم آباد چنان زیبا می‌شود که چیزی از بهشت کم نمی‌آورد.

طبیعت خرم آباد | سبز و زیبا

تصویری از طبیعت خرم آباد

خرم آباد هم مثل بسیاری از نقاط دیدنی کشورمان ایران، پوشش گیاهی متنوع و بکری دارد که از مهم‌ترین سرمایه‌‌های حیاتی مردم منطقه محسوب می‌شود. این شهر بیش از ۵۰۰هزار هکتار مرتع دارد که البته بیشترشان مراتع جنگلی هستند‌‌. بیشتر پوشش گیاهی در این منطقه غالباً پوشش جنگلی است و مهم‌ترین پوشش گیاهی که در جنگل‌ها دیده می‌شود، درخت بلوط است.

بلوط، نقش مهمی در طبیعت خرم آباد ایفا می‌کند و از مؤثر‌ترین ذخایر حفظ آب و خاک محسوب می‌شود. علاوه بر بلوط‌‌، در جنگل‌‌های این شهر می‌توان گونه‌های جنگلی پسته، بادام، زیتون، نارون‌‌، ارس، زالزالک، گردو، ارغوان، زبان گنجشک‌‌ و درختچه‌‌های کوهی مثل گَوَن و اَلف را نیز دید.

نمایی از طبیعت خرم آباد در لرستان

جانورانی مثل كل و بز وحشی، گراز، خرس‌‌، روباه، گرگ و جوجه‌تیغی را می‌توان در جنگل های خرم آباد یافت‌‌. از مهم‌ترین گونه‌‌های جانوری استان لرستان و منطقه خرم آباد‌‌، پلنگ ایرانی است. این نقطه یکی از مراکز اصلی زیست این گونه جانوری است‌‌.

جاهای دیدنی خرم آباد | بهشتی متفاوت

  • دریاچه کیو

تصویری از دریاچه کیو

دریاچه کیو، یکی از جاهای دیدنی زیبا در شمال غرب خرم آباد است که در کنار پارکی با همین نام قرار گرفته است‌‌. این دریاچه ۷ هکتار مساحت و ۳ تا ۷ متر عمق دارد. چشم‌اندازهای زیبای طبیعی اطراف این دریاچه‌‌، امکانات تفریحی، شهربازی و پارک دور دریاچه‌‌، این مکان را به یکی از جاذبه‌‌های گردشگری شهر خرم آباد تبدیل کرده است‌‌. لرها به این منطقه‌‌، کِی‌اوو می‌گویند که در زبان لری به معنی کبود رنگ و آبی است و این به‌خاطر رنگ آب زلال این دریاچه است که رنگ آبی و نیلی دارد‌‌.

  • بام خرم آباد

نمایی از بام خرم آباد

یکی دیگر از جاهای دیدنی خرم آباد که مردم شهر و مسافران، مخصوصاً در شب‌ها از آن دیدن می‌کنند، بام خرم آباد است. این مکان جذاب و دیدنی در شرق شهر قرار دارد. برای رسیدن به بالاترین نقطه بام باید مسیری پیچ‌درپیچ را طی کرد. بر فراز بام می‌توانید شهر خرم اباد و قلعه فلک‌الافلاک را زیر پای خود ببینید. بلوط‌های فراوانی که در مسیر رسیدن به بام روئیده‌اند، جذابیت این مکان را چند برابر کرده‌اند.

  • آبشار نوژیان

تصویری از آبشار نوژیان

یکی از از مرتفع‌ترین آبشارهای ایران، آبشار نوژیان است که در لرستان و در ۳۸کیلومتری جنوب شرقی خرم آباد قرار دارد. این آبشار با ارتفاع تقریباً ۱۰۰ متر بلندترین آبشار لرستان و معروف به آنجل ایران است‌‌. وجود یک صخره نسبتاً بزرگ در مسیر پرتاب آب، این آبشار را به شکل ۲ طبقه در آورده و شور و جریان این آبشار را بیشتر از پیش کرده است‌‌. سازمان میراث فرهنگی در ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ نام این آبشار را به‌عنوان چهل‌وششمین اثر ملی در فهرست میراث طبیعی ایران ثبت کرده است.

  • مجموعه توریستی مخمل کوه

تصویری از مجموعه توریستی مخمل کوه

مخمل کوه نام کوهی است به ارتفاع بیش از هزار و 900 متر که در شمال شرقی خرم آباد قرار گرفته است و یکی از مکان‌های تفریحی و گردشگری اهالی خرم آباد به‌ویژه در فصل تابستان و بهار است‌‌. در بخش شمالی این کوه‌‌، تنگه‌ای به نام شبیخون ایجاد شده است که از آن به‌عنوان تفرجگاه و پارک جنگلی مخمل کوه استفاده می‌کنند. مناظر طبیعی و چشم‌اندازهای بسیار زیبایی اطراف آن وجود دارد که این محوطه را به یک مجموعه توریستی تبدیل کرده‌اند. این کوه ارزش تاریخی نیز دارد و در طول تاریخ شاهد رخدادهای گوناگونی هم بوده است‌‌.

  • غار ماهی کور

نمایی از غار ماهی کور

یکی دیگر از جاذبه‌‌های طبیعی و جاهای دیدنی خرم آباد‌‌، غار ماهی کور است که در روستای لون از توابع بخش پاپی شهرستان خرم آباد قرار گرفته است‌‌. در این غار دریاچه‌ای وجود دارد که محل زندگی ماهیانی با بدنی شفاف و بدون چشم است. این ماهی‌های شگفت‌انگیز فقط در این غار و این منطقه پیدا می‌شوند‌‌. این موجودات زیبا کاملاً کور هستند و به سبب همین ویژگی‌‌، از عجایب خلقتند. رفتن به این غار، هم از طریق جاده و هم از طریق راه آهن ممکن است‌‌. اگر قصد دارید با قطار به دیدن این غار بروید‌‌، باید از قطار عادی تهران اهواز یا قطار محلی دورود اندیمشک استفاده کنید و در ایستگاه تنگ هفت از قطار پیاده شوید.

تاریخچه | خرم آباد در گذر زمان

نمایی از خرم آباد

آثار تاریخی به‌جامانده در خرم آباد‌‌، نشانه تاریخ کهن و اهمیت این شهر در دوره ساسانیان است. این شهر به‌عنوان پایتخت سلسله‌های هزاراسپیان و آل حسنویه اهمیت تاریخی خاصی دارد‌‌. خرم آباد از نخستین سکونتگاه‌های مردم در ایران است. غارهای مسکونی کشف‌شده در این منطقه بیانگر قدمت زیاد شهر خرم آباد است. جالب است بدانید نام باستانی خرم آباد در گذشته خایدالو بوده است. به دستور شاپور اول ساسانی‌‌، شهری به نام شاپورخواست در محل کنونی شهر خرم آباد و روی خرابه‌‌های آن ساخته شد که بسیاری از آثار تاریخی خرم آباد‌‌، یادگار آن دوران است.

بناهای تاریخی خرم آباد | نمادی از شکوه و عظمت

  • قلعه فلک الافلاک

تصویری از قلعه فلک الافلاک

فلک افلاک مهم‌ترین بنای تاریخی شهر است. این قلعه از آثار تاریخی خرم آباد است که در بر فراز تپه‌ای در قلب خرم آباد و در جوار رودخانه، واقع شده و چشم‌اندازی فوق‌العاده دارد‌‌. به لحاظ تاریخی این قلعه به دوره ساسانیان و حکومت شاپور اول در قرن سوم میلادی، باز می‌گردد و به نوعی نماد شهر خرم آباد است.

این قلعه تاریخی با مصالحی مثل آجر، سنگ، خشت، ملات گچ و آهک در مساحتی حدود ۵هزار و ۳۰۰ متر ساخته شده و ۸ برج، ۳۰۰ جان‌پناه و ۲ صحن دارد‌‌. امروزه این اثر به‌عنوان یکی از آثار ملی به ثبت رسیده است. در این بنای ارزشمند موزه‌‌هایی مانند موزه باستان‌شناسی، هنرهای سنتی و مردم‌شناسی تعبیه شده که مردم از آن‌ها دیدن می‌کنند.

  • مناره آجری

تصویری از مناره آجری خرم آباد

یکی دیگر از جاذبه‌‌های تاریخی و گردشگری خرم آباد‌‌، مناره آجری است. این بنا، یک بنای استوانه‌ای با ارتفاع ۳۰‌ متر است که روی پایه‌ای سنگی در کنار شهر قدیمی شاپورخواست قرار گرفته و قدمت آن به قرن چهارم هـ.ق بر می‌گردد‌‌. می‌توان با طی کردن ۹۹ پله، به پشت بام این مناره رسید و چشم اندازی زیبا از شهر خرم آباد را مشاهده کرد. این اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده است. کاربرد آن در قدیم‌‌، دیده‌بانی کاروان‌های عبوری از شهر، راهنمایی آن‌ها و نگهبانی از منطقه بود‌‌.

  • سنگ نوشته

تصویری از سنگ نوشته خرم آباد

در جاده قدیمی شاپور خواست به خوزستان و در ضلع شرقی خیابان شریعتی خرم آباد‌‌، یک سنگ نوشته با ارتفاع ۳.۵ متر قرار دارد که مکعبی شکل است و به‌صورت یکپارچه از صخرهای طبیعی جدا شده. نوشته روی این سنگ به خط کوفی است و قدمت آن به قرن ششم، یعنی دوره سلجوقیان بر می‌گردد. این کتیبه با بسم الله آغاز شده و متن نوشته شده در آن مربوط به یکی از حاکمان سلجوقی درباره بخشش مالیات و ممنوع‌شدن برخی سنت‌‌هاست‌‌.

  • حمام گپ

نمایی از حمام گپ خرم آباد

حمام گپ یکی از آثار تاریخی خرم آباد است که به دست والی لرستان حسین خان ساکی در میدان گپ و در دوره صفویه ساخته شد. بخش اصلی این حمام را روی ۴ ستون سنگی ساخته‌اند و ۴ رختکن دارد‌‌. نزدیک ورودی‌‌، بین حمام گرم و حمام سرد نیز قسمتی در نظر گرفته شده که دلاک‌‌ها و نظافتچی‌‌ها در آنجا می‌ماندند. وجود این فضا‌‌ها به سبب این بود که افراد بعد از خارج‌شدن از حمام گرم ناگهان وارد فضای سرد نشوند و این تغییر هوا برایشان مشکلی پیش نیاورد. امروزه از این حمام تاریخی به‌عنوان یک مجموعه فرهنگی و پذیرایی در شهر خرم آباد استفاده می‌شود.

  • آسیاب گبری

تصویری از آسیاب گبری

بنای تاریخی دیگر در خرم آباد‌‌، آسیاب گبری است که در جنوب شهر خرم آباد قرار گرفته و به لحاظ تاریخی متعلق به شهر شاپورخواست (ساسانی) است‌‌. بنای این آسیاب مستطیلی است و به شکل مکعب ساخته شده است که نزدیک به 26 متر طول و 6 متر عرض دارد و ارتفاع آن 11.5 متر است‌‌. این آسیاب با استفاده از قلوه سنگ، سنگ‎‌های خردشده‌‌ و با ملات ساروج ساخته شده و یکی از آثار ملی ثبت‌شده است.

اماکن مذهبی | قراری برای دین‌داران

  • امامزاده زید بن علی

تصویری از امامزاده زید بن علی

امامزاده زید بن علی، یکی از نوادگان امام سجاد(ع) است. بقعه او در مرکز شهر خرم آباد و در خیابان سبزه میدان قرار گرفته و از جمله مناطق مذهبی این شهر است. موقعیت جغرافیایی این بارگاه در بازار قدیمی شهر است و قدمت آن به زمان حکومت آل حسنویه به سال ۴۰۴ هجری قمری بازمی‌گردد. بنای این مقبره به‌صورت ۸ضلعی است که دارای ۴ ضلع اصلی است و به‌تمامی از آجر ساخته شده است. از مناطق مهم تاریخی که در اطراف این بارگاه قرار دارد می‌توان به قلعه فلک الافلاک و گرداب سنگی اشاره کرد.

  • امامزاده دو برادران

تصویری از امامزاده دو برادران

امامزاده دو برادران یکی دیگر از مراکز زیارتی و مذهبی استان لرستان است که در غرب شهر خرم آباد و درخیابان هفده شهریور قرار گرفته و قدمت آن بیش از هزار سال است. مشهور است که این قبور به دو برادر به نام‌‌های سید علی و ابوالوفا که از نوادگان دور امام موسی کاظم(ع) هستند، تعلق دارد. این امامزاده در بین دو چشمه به نام‌‌های گرداب سنگی و بردینه واقع شده است. در سال‌‌های گذشته کتیبه‌ای قدیمی از این مقبره کشف شد که به دست میراث فرهنگی ضبط شده است.

  • مسجد جامع خرم آباد

تصویری از مسجد جامع خرم آباد

یکی دیگر از اماکن مذهبی و تاریخی شهر خرم آباد، مسجد جامع آن است که در سال ۹۷۰ به دستور یکی از اتابکان طایفه لر به نام شاه پرور سلطان ساخته شده است‌‌. به لحاظ تاریخی، قدمت این بنا به دوره صفویه برمی‌گردد و در آن ۳ سنگ نوشته قرار دارد که دستورات پادشاهان صفوی روی آن‌ها حک شده است‌‌. این مسجد در خیابان مطهری واقع شده است. در دوره‌‌های زمانی مختلف، گروه‌های متفاوت، این مسجد را مرمت کرده‌اند.

  • بقعه پیر شمس الدین

تصویری از بقعه پیر شمس الدین

امامزاده سید شمس الدین بن علی معروف به پیر شمس الدین از نوادگان امام موسی کاظم(ع)، است و از مهم‌ترین علمای زمان خود محسوب می‌شد. این بقعه، در استان لرستان در شمال دهستان تشکن و در ۲۲کیلومتری شهر خرم آباد قرار دارد. بنای این امامزاده را یک خیر در سال ۱۳۷۲ بازسازی کرد. در قسمت درونی مقبره، به‌جز اتاقی که زیر گنبد قرار دارد، ۲ اتاق دیگر هم وجود دارد که به‌عنوان حسینیه استفاده می‌شوند. در یکی از این اتاق‌‌ها دو قبر وجود دارد که به گفته مردم منطقه مربوط به فرزندان پیر شمس الدین است.

فرهنگ و هنر

  • مشاهیر

تصویری از مشاهیر خرم آباد

خرم آباد، مهد لرهای اصیل و با تمدن ایران، مشاهیر فراوانی را به خود دیده است که هر کدام به نوعی در تاریخ و فرهنگ کشور خود نامی ماندگار دارند. از بین مشاهیر معروف خرم آباد، می‌توان به باباطاهر عریان، شاعر ایرانی اشاره کرد که به اعتقاد بسیاری از مردم در خرم آباد به دنیا آمد و از اهالی این شهر است‌‌.

شهید محمد بروجردی یکی دیگر از مشاهیر لرستان است که از فرماندهان جنگ ایران و عراق بوده و به سبب نقش مهمی که در کنترل جنگ داشت به‌عنوان مسیح کردستان از او یاد می‌شود‌‌. روحانیونی مثل میرزا صالح مجتهد و روح‌الله کمالوند خرم آبادی از دیگر مشاهیر این شهر هستند که نامشان به نیکی در تاریخ این دیار برده می‌شود. همین طور مسعود رایگان هنرپیشه سینما‌‌، در این شهر به دنیا آمده و از هنرمندان موفق خرم آبادی است‌‌.

  • زبان

نمایی از مردم خرم آباد

یکی از گویش‌‌های اصلی زبان لری‌‌، گویش خرم آبادی است که مردم خرم آباد به این گویش صحبت می‌کنند. این منطقه یکی از مناطق اصلی گویشوران لری شمالی است. شبیه‌ترین زبان به زبان لری، زبان کردی است‌‌.

  • لباس محلی

تصویری از لباس محلی خرم آباد

فرهنگ و رسوم مردم خرم آباد، به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مناطق لرنشین‌‌، از غنی‌ترین گنجینه‌‌های فرهنگ اقوام ایران است‌‌. لباس‌‌های محلی نیز به‌عنوان یکی از ابزارهای فرهنگی‌‌، نقش مهمی در فرهنگ این منطقه ایفا می‌کنند. پوشاک سنتی مردم خرم آباد‌‌، در عین سادگی، باشکوه و زیباست و نمایانگر غیرت و فرهنگ مردم این خطه است‌‌. پوشاک سنتی زنان این منطقه معمولاً شامل قسمت‌های مختلفی مثل کلنجه‌‌، سرداری یا کمر چین و جلیقه است که در عین زیبایی‌‌، پوشیدگی هم دارد.

پوشاک زنان جوان را پارچه‌‌های الوان در طرح‌های شاد وسربندهای زیبا و رنگی تشکیل می‌دهد. زنان مسن‌تر، از پوشاکی با رنگ‌‌های تیره‌تر و طرح‌‌های ساده و سربندهای سیاه و سفید استفاده می‌کنند. روسری‌‌های زیبای زنان لر که در گویش محلی گلونی نامیده می‌شود، در عین پوشیدگی بسیار زیباست و حتی امروزه نیز از آن‌ها استفاده می‌شود.

گلونی لباس محلی زنان لرستان

مردان نیز پوشاک سنتی مخصوص به خود را دارند که بر خلاف لباس زنان، تزئینات کمتری دارد و در گویش محلی، به شال و ستره معروف است. شلوار‌‌های آن‌ها شبیه به طرح شلوار کردی است و از پیراهن‌هایی استفاده می‌کنند که اغلب برش‌‌هایی ساده دارند. علاوه بر این‌‌ها مردان لر، پیراهن‌‌هایی دارند که به جومه یا کراس معروف است و از جنس کرباس تهیه شده و دارای آستین‌‌های بلند و یقه گرد هستند. مردان می‌توانند به دور پیراهن خود شال ببندد یا روی پیراهن خود ستره یا همان قبای مخصوصی را بپوشند که قد آن تا زیر زانو است.

  • موسیقی

تصویری از موسیقی محلی لرستان

موسیقی از مهم‌ترین نمادهای فرهنگی خرم آباد است که از گذشته‌های دور به یادگار مانده است و به ردیف دستگاهی نزدیک است. موسیقی لری به‌طور کل به دو بخش موسیقی‌‌های آوازی و سازی تقسیم و بیشتر در دستگاه ماهور و با ساز کمانچه اجرا می‌شود. موسیقی در این منطقه جایگاه ویژه‌ای دارد، به‌طوری که به ۴ بخش موسیقی کار، موسیقی مراسم‌‌، موسیقی عروسی و موسیقی عزا تقسیم شده است.

  • غذا

نمایی از غذاهای محلی خرم آباد

خرم آباد به‌عنوان یک شهر تاریخی‌‌، از فرهنگ غذایی غنی و جالبی برخودار است و غذاهای محلی و سنتی متنوعی دارد که می‌تواند برای بسیاری از افراد جذاب باشد‌‌. یکی از غذاهای محلی خرم آباد‌‌، آش گوشت یا زیر برنجی است که از غذاهای رسمی مردم این خطه است و بیشتر در مراسم‌هایی مثل عروسی طبخ می‌شود. این غذا، شبیه چلو گوشت است و در مراسم‌ها آن را در سینی‌‌های بزرگی به نام مجمع می‌کشند. یکی دیگر از غذاهای محلی خرم آباد‌‌، شامی کوو است که مثل شامی است اما در پخت آن علاوه بر مواد معمولی شامی، از رب انار و سبزی‌‌های معطر هم استفاده می‌شود. آش دوغ لری، آش پرشکه، شامی‌کباب و سُغدو از دیگر غذاهای محبوب مردم خرم آباد است‌‌.

رستوران در خرم آباد | چشیدن غذاهای لذیذ

تصویری از رستوران خرم آباد

اهالی خرم اباد در پختن انواع کباب مهرت خاصی دارند. انواع گوشت‌ها در نزد مردمان این شهر بیشترین استفاده را دارد. شما هم می‌توانید در خرم آباد انواع غذاهای خوشمزه، مخصوصاً کباب‌های عالی را میل کنید. رستوران زعفران طلایی، رستوران گردان رنگین کمان، رستوران یلدا و رستوران شمشاد با غذاهای محلی و کباب‌های خوشمزه از شما پذیرایی می‌کنند. برای صرف فست‌فود هم می‌توانید به  پیتزا پانیذ یا فست فود چینو سر بزنید.

اقامت در خرم آباد | شبی در بهشت

تصویری از هتل های خرم آباد

برای اقامت در خرم آباد‌‌، بسته به سلیقه و بودجه در نظر گرفته شده، می‌توان به هتل‌‌، مهمانخانه یا اقامتگاه‌‌های بومگردی رفت. مجتمع اقامتی تحقیقاتی و گردشگری کاسین، هتل ارشیای خرم آباد، هتل رنگین کمان‌‌، هتل آزادی و هتل فردیس از هتل های خرم آباد هستند که می‌توان با توجه به بودجه خود و امکاناتی که دارند، برای اقامت به آن‌ها رفت. همین طور اگر دوست دارید به اقامتگاه‌‌های بومگردی بروید‌‌، خرم آباد چندین اقامتگاه دارد که از میان آن‌ها می‌توان به اقامتگاه بومگردی تنگه بهرام، اقامتگاه بومگردی شهید رجایی و اقامتگاه بومگردی سیاه چادر اشاره کرد.

سوغات خرم آباد | یادگاری‌های سفر

تصویری از سوغات خرم آباد

از خرم آباد می‌شود هم صنایع دستی به‌عنوان سوغاتی به یادگار برد و هم خوردنی‌‌های خوشمزه. نان آردی شیرین، سوغات خوشمزه خرم آباد است که طرف‌داران فراوانی دارد‌‌. همین طور روغن حیوانی و شیرینی کاک در کنار برساق‌‌، حلوا ارده و عسل اعلا از خوردنی‌‌های خوشمزه خرم آباد هستند. ورشو سازی یکی از صنایع دستی پرطرفدار در این شهر است‌‌. همین طور جاجیم‌بافی و بافت گیوه‌‌، حصیر‌‌، نمد مالی، خراطی و… که آثار زیبایی از آن‌ها را می‌توان در این شهر پیدا کرد.

مراکز خرید | لذت بازارگردی در خرم آباد

تصویری از مراکز خرید خرم آباد

خرم آباد هم مثل هر منطقه توریستی دیگر، چندین مرکز خرید دارد؛ از بازار سنتی گرفته تا مراکز خرید مدرن‌‌ که هر چیزی را می‌توان در آن‌ها پیدا کرد‌‌. بازدید از بازار قدیمی شهر به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مراکز تاریخی خرید‌‌، می‌تواند هم فال باشد و هم تماشا‌‌. همین طور بازار روز خرم آباد‌‌، مجتمع تجاری گردشگری بعثت و مجتمع تجاری کیو از دیگر مراکز خرید خرم آباد هستند که مردم مایحتاج خود را از آن‌ها تهیه می‌کنند.

مسیرهای دسترسی به خرم اباد | پیش به سوی سفری جذاب

مسیرهای دسترسی به خرم آباد متنوع است و گردشگران می‌توانند با هواپیما، اتوبوس یا ماشین به این شهر دسترسی داشته باشند.

مسیر هوایی

چنانچه قصد سفر هوایی به این شهر را داشته باشید، می‌توانید از فرودگاه خرم آباد که در جنوب این شهر قرار گرفته است، استفاده کنید. البته در حال حاضر امکان خرید بلیط هواپیما خرم آباد فقط از تهران، مشهد و عسلویه انجام می‌شود.

مسیر زمینی

شهرستان خرم آباد در بین آزادراه شماره 5 قرار دارد که شمال ایران را به جنوب آن متصل می‌کند. همچنین برای رفتن به این شهر از جاده شماره ۳۵ و ۳۷ و آزادراه خرم‌زال هم می‌توان استفاده کرد که از این شهر عبور می‌کنند و مناطق شمال و غرب ایران را به جنوب و استان خوزستان می‌رسانند.

علاوه بر این خرم آباد در مسیر تهران به جنوب، کرمانشاه به تهران، همدان به جنوب و ایلام به تهران واقع شده و با ماشین از این مسیرها نیز می‌توان به خرم آباد رسید. این شهر تا تهران ۴۹۹ کیلومتر و تا اهواز ۳۷۵ کیلومتر فاصله دارد و در مسیر شاهراه تهران خوزستان واقع شده و از اهمیت ارتباطی و استراتژیک فراوانی برخوردار است.

اگر نمی‌خواهید با ماشین شخصی سفر کنید، می‌توانید از اتوبوس استفاده کنید و با خرید بلیط اتوبوس خرم آباد سفرتان را شروع کنید. این شهر  ۳ ترمینال مسافربری دارد و از اکثر ترمینال‌های شهر‌‌های ایران می‌توان به آن سفر کرد که البته از آنجا هم به مقصد شهرها و شهرستان‌های استان لرستان سرویس اتوبوس، مینی‌بوس و سواری وجود دارد.

خرم آباد حقیقتاً شهری زیباست که در هر گوشه‌اش شگفتی خاصی نهفته است. اگر تا کنون به این شهر سفر نکرده‌اید، تردید را کنار بگذارید و برای سفر بهارانه خود از همین الآن برنامه‌ریزی کنید. شک نکنید که با کوله‌باری پر از خاطرات زیبا از این شهر باز می‌گردید. نظر شما درباره این شهر چیست؟ برای ما در بخش نظرات بنویسید. دوست دارید ره بال آسمان در نوشته‌های بعدی به کدام شهر یا جاذبه گردشگری بپردازد؟

دریاچه کیو، بام خرم اباد، قلعه فلک الافلاک، آبشار نوژیان و غیره.

انواع شیرینی محلی، عسل، گردو، روغن حیوانی و طروف ورشو.

مجتمع اقامتی تحقیقاتی و گردشگری کاسین، هتل ارشیای خرم آباد، هتل رنگین کمان‌‌، هتل آزادی و هتل فردیس از هتل‌های خرم آباد هستند و اقامتگاه بومگردی تنگه بهرام، اقامتگاه بومگردی شهید رجایی و اقامتگاه بومگردی سیاه چادر از اقامتگاه های خوب این شهر.

رستوران زعفران طلایی، رستوران گردان رنگین کمان، رستوران یلدا، رستوران شمشاد، پیتزا پانیذ و فست فود چینو.

استان لرستان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.