جنگل النگدره | مکانی برای هنرنمایی مادر طبیعت

0

جنگل النگدره بی‌دلیل در فهرست هفت مکان گردشگری طبیعی ایران قرار نگرفته است؛ چراکه جذابیت‌های این پارک جنگلی در چهار فصل سال خودنمایی می‌کند. این جنگل زیبا و خاطره‌انگیز درختان هزاررنگی دارد و پاییز، پادشاه فصل‌ها که از راه می‌رسد، شاهد هنرنمایی مادر طبیعت در النگدره هستیم. النگدره در دیگر فصل‌ها نیز جذاب است و به جنگلی زیبا در تمام فصول تبدیل شده است. این جذابیت‌ها النگدره را به مقصد اول گردشگران شمال کشور تبدیل کرده است؛ به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم اگر گذارتان به گرگان افتاد و فرصت داشتید، حتماً زمانی را برای گشت‌وگذار در این جنگل خاطره‌انگیز کنار بگذارید. از طرفی برای اینکه کار شما را در بازدید از جنگل النگدره راحت‌تر کنیم، در ادامه تمام اطلاعاتی که از این جنگل زیبا می‌دانیم را به اشتراک می‌گذاریم تا به لطف این اطلاعات، در زمان بازدید از النگدره چیزی از قلم نیندازید.

گشت‌وگذار در النگدره | لذت بی‌پایان

اولین چیزی که تجربه سیاحت در النگدره را جذاب‌تر می‌کند، تنوع زیست‌محیطی این منطقه است. به لطف این تنوع، گردشگران در کنار جنگل‌گردی، فرصتی پیدا می‌کنند تا چرخی در رودخانه «قلاشی» بزنند که از جنوب تا شمال این جنگل ادامه دارد. این رودخانه از میان جنگل النگدره می‌گذرد و چشمه‌هایی سرشار از آبی گوارا در طول مسیر به رودخانه می‌ریزد. به این ترتیب به گردشگران حق می‌دهیم از جذابیت‌های النگدره سیر نشوند و خاطره‌ خوش گشت‌وگذار در این جنگل برای همیشه در ذهن آن‌ها باقی بماند.

نمای زیبای پوشش گیاهی جنگل النگدره گرگان

از طرف دیگر انصافاً باید گفت این جنگل به لحاظ پوشش گیاهی نیز در گروه جنگل‌‌های بسیار انبوه و متراکم کشور قرار دارد و یکی از کهن‌ترین جنگل های ایران است که قدمت آن به ۱۵۰۰ سال قبل باز می‌گردد؛ ازاین‌رو النگدره به جنگلی با درختانی قدیمی و سربه‌فلک کشیده تبدیل شده است. درختان زیبایی مانند بلوط، شیردار، افرا، لرگ، توسکا، ممرز و انجیلی زینت‌بخش ایک جنگل هستند. وجود چنین پوشش گیاهی، دمای هوای این جنگل را دست‌کم ۱۰ درجه خنک‌تر از هوای شهرهای اطراف کرده است که شرایطی دلچسب و فراموش‌نشدنی برای جنگل‌گردی و تفریح در النگدره را فراهم می‌کند.

اقامت در کلبه رویایی، پارک جنگلی النگدره

علاقه‌مندان به طبیعت سرسبز شمال کشور و جاهای دیدنی گلستان در جریان هستند که فصل بهار و تابستان بهترین زمان برای سفر به شمال است؛ اما این قانون برای تمام مناطق شمالی حکم‌فرما نیست و در کنار بهار و تابستان، مسافرت به جنگل النگدره در پاییز حال‌وهوای خاص خودش را دارد؛ چراکه درختان جنگلی در این فصل لباسی با رنگین‌کمانی از رنگ‌های زیبای پاییزی به تن می‌کنند. علاقه‌‌مندان دوآتشه طبیعت حتی در زمستان نیز حاضر نیستند لذت گشت‌وگذار در النگدره را از دست بدهند؛ چون بارش‌ برف و سفیدپوش‌شدن درختان، زیبایی النگدره را دوچندان می‌کند. ناگفته نماند برای سفر به این منطقه در زمستان باید تجهیزات لازم مسافرت‌ در هوای سرد را همراه داشته باشید.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی گرگان، روی لینک زیر کلیک کنید:

امکانات جنگل النگدره | جنگل‌گردی ۵ستاره

این جنگل زیبا در پارک جنگلی النگدره واقع شده است و همان‌گونه که از پارک‌های جنگلی انتظار داریم، امکانات مختلفی در اختیار گردشگران قرار داده می‌شود. از طرف دیگر مسیر این جنگل نیز جاده‌ای بسیار هموار است و رانندگی بسیار لذت‌بخشی را برای راننده‌‌ها به ارمغان می‌آورد. به لطف این امکانات گردشگران در هرکجای سفر که خسته شدند یا به منظره زیبایی برخوردند، به راحتی می‌توانند خودرو را کنار بزنند و در مکان‌های مخصوص کمپینگ، چادر بزنند و چایی آتشی دم کنند و از مناظر دیدنی لذت ببرند. امکانات النگدره به همین‌جا ختم نمی‌شود و در قسمت‌های مختلف این پارک جنگلی سرویس بهداشتی، محل بازی کودکان، نمازخانه، زمین‌ورزش و امکانات رفاهی از این دست برای گردشگران تعبیه شده است. پیشنهاد می‌کنیم برای حفظ امنیت خود و همراهان حتماً در کمپ‌هایی که در جنگل قرار دارد چادر بزنید و از امکانات رفاهی این منطقه نهایت استفاده را ببرید.

جاذبه‌های اطراف النگدره | ناشناخته اما دیدنی

ماهیگیری در دریاچه پرآب روستای توشن

استان گلستان مناطق دیدنی بی‌شماری دارد که اگر رهسپار النگدره هستید، حیف است سری به این مناطق نزنید. برای نمونه می‌توانید مسیر ۲/۵ کیلومتری جنوب شهر گرگان را در پیش بگیرید و رهسپار روستای زیبای «توشن» شوید. در قسمت جنوبی این روستا، دریاچه توشن گرگان قرار دارد و اگر اهل ماهیگیری هستید، در این دریاچه می‌توانید مشغول ماهیگیری شوید و ماهی‌های خوشمزه‌ای صید کنید.

آبشار زیبای رنگو در نزدیکی پارک جنگلی النگدره

در نهایت نیز پیشنهاد می‌کنیم سفرتان را با بازدید از آبشار رنگو که در ۱۵کیلومتری جنوب غربی گرگان قرار دارد، به پایان برسانید. آبشار رنگو از مسیری جنگلی با درخت‌های سربه‌فلک‌کشیده می‌گذرد و آب آن از چشمه‌های زلال جنگل‌ رنگو سرچشمه می‌گیرد؛ در نتیجه از آبشاری صحبت می‌کنیم که چندین رود به آن سرازیر شده و آبی بسیار گوارا و خنک در دامنه آن جریان دارد.

مسیر دسترسی | پیچ‌وخم‌های حیرت‌انگیز

پارک جنگلی النگدره حدود ۱۸۵ کیلومتر مربع مساحت دارد و در شهرستان گرگان واقع در استان گلستان قرار گرفته است. در نتیجه اگر رهسپار النگدره هستید باید مسیر گرگان را در پیش‌ بگیرید و در سمت بلوار ناهارخوران حرکت کنید تا چشم‌ شما به تابلوی النگدره روشن شود. این جاده کاملاً آسفالت، اما پرپیچ‌و‌خم است و از ابتدا تا انتهای جنگل ادامه دارد.

دوچرخه سواری در پیست مخصوص دوچرخه سواران پارک جنگلی النگدرههمان‌گونه که اشاره کردیم این مسیر به اندازه‌ای زیبا و سرسبز است که می‌توانید خودرو را کنار بزنید و همراه همسفرتان پیاده در مسیر النگدره قدم بزنید و حسابی عاشقی کنید. جالب‌ است بدانید ورود خودرو در روزهای زوج به پارک جنگلی النگدره ممنوع است؛ در عوض می‌توانید در ابتدای مسیر ورودی پارک، دوچرخه کرایه کنید و در مسیری سرسبز و به یادماندنی رکاب‌ بزنید. در این مسیر برای افرادی که سن و سالی از آن‌ها گذشته یا حوصله دوچرخه‌سواری ندارند، خودروهای برقی وجود دارد تا با این خودروها گشتی سالم و بی‌سروصدا در النگدره بزنند. جالب‌تر اینکه در این جنگل جاده‌ای با نام مسیر سلامت وجود دارد، این مسیر مخصوص علاقه‌مندان پیاده‌روی است و همان‌گونه که از نام آن پیدا است به گردشگران کمک می‌کند تا با پیاده‌روی در هوای آزاد و سالم، سلامت جسم و جان خود را تضمین کنند.

امیدواریم اطلاعات سودمندی از جنگل النگدره با شما به اشتراک گذاشته باشیم، در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم از علاقه‌مندان طبیعت سرسبز شمال هستید و اطلاعات مفید یا خاطره‌های خوشی از النگدره دارید، این خاطره‌های شیرین و اطلاعات سومند را در قسمت نظرات با ما و دیگر خواننده‌های ره بال آسمان به اشتراک بگذارید.

5/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.