چشمه تاپ تاپان آذرشهر | نفس‌های داغ آتش‌فشان سهند

1

از زیباترین صحنه‌های طبیعت آبی است که از دل زمین می‌جوشد. زمین مثل مادری مهربان، سخاوتمندانه مایه حیاتش را به انسان‌ها تقدیم می‌کند. این بار می‌خواهیم به شمال غرب ایران سفر و از چشمه تاپ تاپان دیدن کنیم. امروز به دیدار چشمه‌ای می‌رویم که به‌تنهایی داروخانه‌ای طبیعی است.

چشمه تاپ تاپان کجاست؟

آذرشهر یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی در بلندای ۱۴۶۸متری از سطح دریاست. این منطقه کوهستانی به‌خاطر کوه سهند، پربارش است. برف و باران که باشد، جشمه‌هایی تماشایی در دل طبیعت پدید می‌آید. یکی از چشمه‌های زلال آذربایجان شرقی، چشمه تاپ تاپان آذرشهر است.

چشمه آبگرم تاپ تاپان | داروخانه‌ای طبیعی

شاید با خودتان بگویید در ایران چشمه کم نیست؛ اما چشمه تاپ تاپان آذرشهر در بین چشمه های ایران ویژگی‌برجسته‌ای دارد. آب این چشمه با فشار زیادِ گاز کربن‌دی‌اکسید از زمین بیرون می‌جهد و سروصدایی شبیه تاپ‌تاپ دارد. شاید به‌ همین‌ خاطر است که اسم آن را تاپ تاپان گذاشته‌اند.

عکس ارتباط چشمه با کوه آتش‌فشان سهند

این گازها فعل‌وانفعال‌های کوه آتش‌فشان سهند است. سهند در حال حاضر خاموش است؛ اما هنوز با بیرون‌دادن گازهایش از این چشمه نفس می‌کشد. می‌شود نتیجه گرفت چشمه آب‌درمانی تاپ‌تاپان با کوه آتش‌فشان سهند ارتباط مستقیمی دارد. متخصص‌ها با آزمایش مرتب آب این چشمه می‌توانند مراقب وضعیت آتش‌فشان باشند.

یکی دیگر از ویژگی‌های جالب چشمه تاپ‌تاپان این است که تغییر فصل‌ها هم روی دمای آن اثری ندارد. آب چشمه ولرم و همیشه ۲۰ درجه بالای صفر است.

حوضچه و کانال‌ها | محل خروج آب چشمه 

محل‌های خروج چشمه آبگرم تاپ‌تاپان به طور طبیعی به شکل حوضچه‌ هستند. به‌مرور زمان، کانال‌های آبی از چشمه شکل گرفته‌اند که آب آن‌ها به پایین‌دست می‌رود. در پایین این کانال‌ها، استخر کوچکی را می‌سازند که منظره چشمه را جذاب‌تر می‌کند.

رنگ متفاوت رسوبات چشمه آبگرم تاپ تاپان | بی‌رنگ با رسوبات قهوه‌ای

چشمه آب درمانی تاپ تاپان از به‌هم‌پیوستن چند چشمه زلال تشکیل شده است. در آب این چشمه رسوب تراورتن و اکسید آهن وجود دارد که روی رنگ رسوبات تأثیر می‌گذارد. رسوبات آب چشمه قهوه‌ای است؛ اما آب آن مثل همه چشمه‌ها بی‌رنگ است.

سرمایه‌گذاری در چشمه آبگرم تاپ تاپان | تراورتن، نوعی سنگ آهکی متخلخل

عکس سنگ های تراورتن

کوه سهند پوشیده از سنگ‌های تراورتن است. تراورتن در آب چشمه تاپ تاپان هم حل شده است؛ پس در رسوب این چشمه تهم وجود دارد. این چشمه از چشمه‌های بزرگ تراورتن‌ساز است. تراورتن نوعی سنگ آهکی متخلخل است که مصرف تزیینی دارد.

سرمایه‌گذاری روی این سنگ‌ها هم می‌تواند به اقتصاد منطقه کمک کند؛ اما امیدواریم این سرمایه‌گذاری‌ها طبیعت زیبای این منطقه را ویران نکند.

داروخانه‌ طبیعی چشمه تاپ تاپان | رفع بیماری‌های پوستی و دردهای عضلانی و مفصلی

بیشتر آب‌های معدنی سرشار از خاصیت‌های درمانی‌اند و چشمه آب‌گرم تاپ‌تاپان هم این ویژگی را دارد. در آب این چشمه بی‌کربنات کلسیم، منیزیوم گازدار، آهن و فسفر است. این املاح معدنی در آب این چشمه، برای رفع بیماری‌های پوستی، دردهای عضلانی و مفصلی مؤثرند. سفرتان را می‌توانید سفری درمانی هم در نظر بگیرید.

تفریحات نزدیک چشمه | آب‌تنی در روزهای گرم سال

مسافرهایی که در روزهای گرم سال مهمان آذرشهر هستند، در استخرِ چشمه آب‌تنی می‌کنند. اگر به دیدن این چشمه رفتید، تنی به آب بزنید.

از آب این چشمه ننوشید! آب چشمه تاپ تاپان، مناسب آشامیدن نیست و ممکن است سلامتی شما را به خطر بیندازد.

امکانات چشمه | نبود امکانات شهری

متأسفانه در اطراف این چشمه امکانات رفاهی وجود ندارد. به‌ همین‌ خاطر در روزهای سرد سال که هوای این منطقه برفی است، مسافرهای کمتری اینجا را برای مقصد انتخاب می‌کنند.

جاذبه‌های دیدنی چشمه | طبیعت بکر آذربایجان و قله سهند

از جاذبه‌های دیدنی چشمه آب درمانی تاپ تاپان موقعیت مکانی آن است. چشمه آب‌گرم تاپ‌تاپان در بالای تپه تقریباً همواری قرار دارد که منظره اطراف از آنجا کاملاً پیداست.

دیدن طبیعت بکر آذربایجان و قله سهند زیبایی این مکان را چندبرابر می‌کند.

جاهای دیدنی نزدیک به چشمه تاپ تاپان | دیدنی و فراموش‌نشدنی

جاهای دیدنی آذربایجان شرقی کم نیست. مرکز این استان شهر تبریز زیبا را که باید وجب‌به‌وجب قدم زد و از دیدنی‌هایش لذت برد. از تبریز که بگذریم در مسیرمان تا مراغه به آذرشهر سری می‌زنیم. شهر آذرشهر در فاصله کمی از چشمه و از شهرهای خوش‌آب‌وهوای استان است.

جاذبه‌های گردشگری و تاریخی زیادی در این شهر وجود دارد که چند تایشان را برایتان می‌گذارم.
  • مسجد رومیان

عکس مسجد رومیان

یادگاری از دوره صفویه است که ستون‌هایی مارپیچ دارد.

  • مسجد سنگی آذرشهر

یکی از جاهای دیدنی آذرشهر مسجدی در دل کوه است. تمام قسمت‌های مسجد را با تراشیدن سنگ‌و صخره‌های کوه ساخته‌اند.

  • قیرمیزی گول آذرشهر

عکس قیرمیزی گول آذرشهر

روستایی در نزدیکی این شهرستان هست که چشمه‌های آب و درخت‌های سرسبزش نظر مسافرها را جلب می‌کند. شما هم سری به آن بزنید.

  • دریاچه برکه گوگلی

می‌توانید به دیدن این برکه در دامنه کوه چانگیل بروید و از چشم‌انداز زیبایش لذت ببرید؛ البته اسم این دریاچه ربطی به شرکت گوگل ندارد. این اسم ترکیب «گو» به‌معنی گاو و گل است.

سوغاتی‌های آذرشهر | ارمغان سفر

لپه آذرشهر و گردوی آن حسابی مشهور و باغ‌های انگور و میوه این شهر هم تماشایی است. محصولات ارگانیک این باغ‌ها را هم امتحان کنید. به امتحانش می‌ارزد.

بهترین زمان بازدید از چشمه تاپ تاپان | بهار و تابستان

عکس بازدید از چشمه تاپ تاپان

فصل بهار و تابستان بهترین زمان سفر به آذرشهر و دیدن از آبگرم تاپ تاپان است. این منطقه کوهستانی در فصل‌های گرم سال، آب‌وهوای خنکی دارد. در پاییز و زمستان هوا رو به سردی می‌رود و مسیرها برفی است.

اقامت در نزدیک این چشمه | اقامت در آذرشهر

اگر در کنار بازدید از چشمه آب‌گرم تاپ‌تاپان، گشت‌وگذار در آذرشهر را هم در برنامه دارید، به فکر اقامت باشید. برای اقامت در آذرشهر انتخاب‌های متنوعی پیش روی شماست. هتل پردیس و هتل یوسف آذرشهر آماده پذیرایی از شما هستند.

اگر می‌خواهید کمی به‌صرفه‌تر هزینه کنید، مهمان‌پذیر المهدی هم می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

مسیر دسترسی به چشمه تاپ تاپان

برای دیدن چشمه آب درمانی تاپ تاپان باید به آذربایجان شرقی بروید و مسیر را تا آذرشهر ادامه بدهید. شهرستان آذرشهر در ۶۰کیلومتری جنوب تبریز است. بعد از رسیدن به آذرشهر، فقط ۳ کیلومتر تا چشمه دارید. می‌توانید چشمه را در جنوب غربی شهر در جاده تبریز به مراغه پیدا کنید.

هزینه ورودی:رایگان
ساعات دسترسی:۲۴ساعته
آدرس:استان آذربایجان شرقی، در جاده آذرشهر به مراغه.

گفتنی‌‌های چشمه تاپ تاپان را گفتیم؛ اما دیدنش صفای دیگری دارد. اگر دوست داشتید سری به آن بزنید، افتخار همراهی‌تان را به ره بال آسمان بدهید. خاطره خوبی می‌شود. اگر در سفرهای قبلی از این چشمه دیدن کرده‌اید، تجربه‌هایتان را برایمان در دیدگاه‌ها بنویسید. مشتاق خواندنشان هستیم.

5/5 (1 نظر)
1 نظر
  1. سعید می گوید

    چقد قشنگه اینجا. اون قسمت هایی از دریاچه تاپ تامان که رسوبات رنگی دارن، خیلی شبیه به چشمه های رنگی باداب سورت در لستان سمنان هست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.