جاهای دیدنی آذرشهر آذربایجان شرقی | راهنمای سفر آذرشهر

2

اگر اهل سفر به استان آذربایجان شرقی باشید، حتماً نام آذرشهر را شنیده‌اید. این شهر معتدل و خوش‌آب‌وهوا در بسیاری از فصل‌های سال، پذیرای مسافران و گردشگران است. ما نیز در این نوشته قصد داریم به این شهر سفر کنیم. همراه ما باشید تا با جاهای دیدنی آذرشهر آشنا شوید.

فهرست مطالب

آذرشهر کجاست؟

آذرشهر از شهرهای غربی استان آذربایجان شرقی و بر اساس معیار جمعیتی، یازدهمین شهرستان این استان است. این شهر جلگه‌ای در مسیر مراغه به تبریز قرار دارد و 4 شهر به نام‌های گوگان، تیمورلو، ممقان و آذرشهر، و 36 روستا دارد. آذرشهر از شمال به شهرستان اسکو، از جنوب به شهرستان عجب‌شیر و از غرب به دریاچه ارومیه محدود می‌شود. مردمان این شهر به زبان آذری و با لهجه مخصوص خود حرف می‌زنند.

بهترین زمان سفر به آذرشهر

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

کوهپایه‌ای‌بودن و نزدیکی این شهرستان به دریاچه ارومیه، از عوامل تأثیرگذار در آب‌وهوای آذرشهر است. کوهستان سهند در سمت شرقی شهرستان آذرشهر موجب شده که این منطقه آب‌وهوای معتدلی داشته باشد. آب‌وهوای این شهر حتی در تابستان هم نسبت به سایر نقاط خنک‌تر است. اگر با آب‌وهوای سرد میانه خوبی ندارید، بهار و تابستان را برای سفر به آذرشهر انتخاب کنید.

طبیعت آذرشهر

تصویری از طبیعت روستاهای آذرشهر

بیشتر وسعت آذرشهر را مراتع بیابانی تشکیل داده و به همین دلیل جنگل‌های طبیعی چندانی در این منطقه به چشم نمی‌خورد.

جاهای دیدنی آذرشهر

  • تپه مصلی

مردم محل، این منطقه را یوواداغی یا مصلی‌داغی می‌نامند. اطراف تپه مصلی الواح و سنگ‌نوشته‌هایی روی قبرها قرار دارد و در میان آن‌ها قطعه‌سنگ‌های با نقش‌ونگار مربوط به سده‌های هفتم و هشتم وجود دارد.

  • چشمه آب درمانی تاپ تاپان

تصویری از چشمه چشمه آب درمانی تاپ تاپان

چشمه آب درمانی تاپ تاپان مشرف به طبیعتی زیباست و در فصل‌های گرم سال انبوه گردشگران را به خود جذب می‌کند. آب این چشمه از زمین می‌جوشد و خاصیت درمانی عجیبی دارد. در روستای هفت‌چشمه، علاوه بر این چشمه نیز چشمه‌های آب‌درمانی با خاصیت شگفت‌انگیزی وجود دارد.

  • روستای قرمز گل

این روستا یکی از زیباترین مناطق شمال غرب ایران است. طبیعت بکر، صدای جاری‌شدن آب رود خروشان گنبرف‌چای، جلوه و عطر گل‌های محمدی در فصل بهار از زیبایی‌های وصف‌ناپذیر این روستاست.

  • منطقه نمونه گردشگری ائل میدانی

منطقه نمونه گردشگری ائل میدانی ویژه مسابقات اسب‌سواری و اتومبیل‌رانی است.

تاریخچه

آذرشهر با دو نام تاریخی توفارقان و دهخوارقان، تاریخی پر حادثه داشته است و در تمامی دوره‌های تاریخی، از ساسانیان گرفته تا صفویه سرگذشتی پرافتخار برای خود رقم زده است. بنای اولیه این شهر در کوه پیرقطران بوده است. پس از نابودشدن شهر در پی زلزله، مردم این شهر را در اطراف رودخانه بناکردند و در دوران پهلوی نام آذرشهر را برای این منطقه برگزیدند.

تصویری از میدان ساعت آذرشهر

بافت قدیمی آذرشهر از تعدادی محله قدیمی با فاصله بسیار زیاد از هم در میان باغ‌ها تشکیل شده بود که هر محله کوچه‌های تو در تو، تنگ و باریک داشت. همه مردم این محله‌ها از آب چشمه‌ها و قنات‌ها برای مصارف خانگی استفاده می‌کردند.

مشاهیر

عباس توقار قانلی، از سرشناس‌ترین عاشیق‌ها، میر اسدالله مدنی، از نمایندگان دوره اول خبرگان و دومین شهید محراب انقلاب اسلامی، حسین غفاری از روحانیون و مبارزان مجتهد دوره انقلاب و عارف معروف، مولانا خواجه علی بادامیاری دهخوارقانی، از جمله کسانی هستند که در آذرشهر چشم به جهان گشودند و به‌عنوان مشاهیر شهرستان آذرشهر شناخته می‌شوند.

بناهای تاریخی آذرشهر

  • حمام چهارسوق

حمام چهارسوق سربینه بزرگی دارد که با چهارپایه آجری و یک گنبد استوار بر این پایه‌ها و با طرح صلیبی‌شکلی ساخته ‌شده است. از دیگر بخش‌های این حمام می‌توان به گرم‌خانه، تورکش‌خانه، خزینه و انباری اشاره کرد. در قسمت غربی حمام نیز مکانی مانند استخر وجود دارد که در آن شنا می‌کردند. این بنا از آجر، سنگ و ملات ساخته‌شده است. تصاویر و نقش‌هایی از شاهنامه فردوسی نیز در قسمت‌های مختلف آن وجود دارد که با مرور زمان از بین رفته‌اند.

  • گورستان پیرحیران

تصویری از گورستان بابا حیران

گورستان پیرحیران به نام خواجه یوسف دهخوارقانی ملقب به پیر حیران یا بابا حیران است. قبر بابا حیران در اتاق کوچکی، در وسط گورستان قرار دارد. سنگ‌های حکاکی‌شده زیبایی در این گورستان وجود داشت که متأسفانه برخی افراد سودجو آن‌ها را فروخته‌اند. تنها اثر باقی‌مانده از این گورستان، قبر بابا حیران است. به مرور زمان، این مکان به بازار هفتگی تبدیل شده است.

اماکن مذهبی

  • مسجد محراب

مسجد محراب در محله محراب آذرشهر واقع شده است و تنها اثر بازمانده از آن طاق مرمرین ورودی مسجد است. متأسفانه به دلیل ازبین‌رفتن قسمت‌های عظیمی از این بنا، مسجد فاقد ارزش هنری و تاریخی است؛ اما با این حال هنوز هم نقوش شاه‌عباسی و اسلیمی گل‌دار روی طاقش به چشم می‌خورد. شبستان مسجد دارای درها و ستون‌های چوبی و صحن روباز است و در قسمت جنوبی حیاط، محراب کوچکی وجود دارد. شاید نام این مسجد برگرفته از همین محراب باشد.

سوغاتی و خرید

تصویری از فرش آذرشهر

فرش آذرشهر در تمامی نقاط ایران معروف است. به جز آن، صنایع‌دستی دیگری همچون سوزن‌دوزی، ممقان‌دوزی، گلابتون‌دوزی، معرق‌کاری و کنده‌کاری در این شهرستان رواج دارد. گلابتون‌دوزی نوعی سوزن‌دوزی است که سابقه‌ا‌ی طولانی دارد و  قدمتش به دوران هخامنشیان می‌رسد. در یکی از شهرهای آذرشهر که گوگان نام دارد، باقلواهای بی‌نظیری با کیفیت عالی و بدون مواد نگه‌دارنده پخته می‌شود که به سبب نام شهرشان به باقلوای گوگان معروف است.

مراکز خرید آذرشهر

اگر قصد خرید سوغاتی از این شهرستان تاریخی را داشتید، خرید گردو، لپه و انگور را فراموش نکنید. برای خرید فرش نیز، حتماً سری به تیمچه حاج وکیل و بازار بزرگ سرپوشیده فرش بزنید.

مسیر‌های دسترسی

  • مسیر زمینی

آذر شهر از طریق جاده 21 از شمال به تبریز و از جنوب به بناب متصل می‌شود. جاده مجارشین نیز این شهر را به اسکو در شمال می‌رساند.

  • راه آهن

آذرشهر به‌تازگی با وصل‌شدن به خط راه‌آهن تبریز، به خطوط راه‌آهن سراسری هم متصل شده است.

به پایان سفرمان به آذرشهر رسیدیم.امیدواریم از هم‌سفر بودن با ره بال آسمان لذت برده باشید. شما قبلاً به این شهر سفر کرده‌اید؟ چه خاطره یا تجربه‌ای از جاهای دیدنی آذرشهر دارید؟ با ما به اشتراک بگذارید.

چشمه آب درمانی تاپ تاپان، تپه مصلی، روستای قرمزگلی، منطقه نمونه گردشگری ائل میدانی، گورستان پیرحیران، حمام چهارسوق و غیره.

صنایع دستی، گردو، لپه و باقلوای مخصوص

آذربایجان شرقی

2 نظرات
  1. مهناز می گوید

    روستاهای شمال غرب کشور رو آدم فقط باید تو چله تابستون بره. هوا عالی، رودخونه‌ها پر آب، میوه‌های تابستونی مهیا…. عالیه عالی

    1. بانو تقیان می گوید

      مهناز عزیز، چه توصیف دل‌انگیزی. ما هم هوس سفر به سرمون زد!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.