پیست های موتور سواری تهران | تجربه اوج هیجان

18

نمی‌شود از هیجان صحبت کرد؛ اما نامی از موتور سواری و شاخه‌های مختلف این ورزش جذاب نبرد. این موضوع تا جایی جذاب است که باعث شد تا به سراغ این ورزش مهیج برویم و به معرفی باشگاه‌ها و پیست های موتور سواری تهران بپردازیم. بیشتر ما با این ورزش از طریق تلویزیون یا شبکه‌های اجتماعی دیگر آشنایی داریم و شاید حتی ندانیم که در گوشه‌و‌کنار کشورمان پیست‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانیم موتور سواری را در آن‌ها به شکلی واقعی تجربه کنیم. اگر برای شما هم آشنایی با چنین مجموعه‌ای جذاب است، همراهمان باشید تا در پیچ‌وخم و فرازوفرود مسیر پیست های موتور سواری تهران غرق شویم و به بیشترین سطح هیجان برسیم.

باشگاه موتور سواری صحرایی

تصویری از باشگاه موتور سواری صحرایی

باشگاه موتور سواری صحرایی از باشگاه‌های معروف موتور سواری در تهران است که در شرق پایتخت قرار دارد. این باشگاه موتور سواری مجهز به تپه‌های خاکی و محیطی استاندارد برای موتور سواری است و فضایی مناسب را برای علاقه‌مندان این رشته فراهم کرده است. باشگاه موتور سواری صحرایی بیشتر از موتورهای چهارچرخ استفاده می‌کند که برای افراد مبتدی وسیله امنی محسوب می‌شود. با این موتور می‌توانید حرکات نمایشی نیز انجام دهید و از گذر هیجان‌انگیز زمان در پیچ‌و‌خم‌های پیست لذت ببرید.

برای موتور سواری در این باشگاه باید حتماً لباس‌های مخصوص و کلاه ایمنی بپوشید و حتماً حداقل 13 سال داشته باشید. در کنار بازدید از این باشگاه موتور سواری می‌توانید از جاهای تفریحی تهران مانند باشگاه تیراندازی مهام، بوستان جنگلی یاس و پارک کوثر هم دیدن کنید.

آدرسضلع شمالی اتوبان بابایی، خروجی شهرک امید

پیست موتور سواری کوهسار

نمایی از پیست موتور سواری کوهسار

یکی دیگر از پیست های موتور سواری تهران، پیست موتور سواری کوهسار است که برای رسیدن به آن باید خود را به غرب تهران و پارک جنگلی کوهسار برسانید. قرارگیری این پیست در منطقه‌ای کوهستانی، چشم‌اندازی فوق‌العاده به آن داده است و لذت تجربه هیجان‌انگیز یک ورزش در آب‌وهوای کوهستان را در به شما می‌دهد. هم بانوان و هم آقایان می‌توانند در این پیست، موتور سواری کنند و به مدت 1 ساعت، در پیچ‌وخم‌های آن بالا و پایین بروند.

پیش از شروع به شما آموزش‌های تخصصی موتور کراس زیر نظر مسئول کمیته آموزش کراس استان تهران داده می‌شود و و تجهیزات لازم به‌طور کامل در اختیارتان قرار می‌گیرد. برای موتور سواری در این پیست به گواهینامه موتور سواری نیازی ندارید و باید بیش از 6 سال داشته باشید. همچنین در زمان بارندگی کلاس‌های موتور سواری در پیست برگزار نمی‌شود.

آدرسشهران، کوهسار، مجموعه پارک جنگلی کوهسار

پیست موتور سواری آزادی

تصویری از پیست موتور سواری آزادی

مجموعه ورزشی آزادی بزرگ‌ترین مجموعه ورزشی ایران است و پیست موتور سواری آزادی نیز در این مجموعه قرار دارد. مساحت این پیست به ۴۱هزار و ۸۰۴ مترمربع می‌رسد و جایگاهی 1500 نفره برای تماشاگران این ورزش مهیج دارد. این پیست مخصوص برگزاری مسابقات موتور کراس است و زمینی خاکی دارد. مدیریت این پیست بر عهده فدراسیون موتور سواری و اتومبیل‌رانی ایران است و امکاناتی مانند خوابگاه با ظرفیت 100 تا 150 نفر، دفاتر اداری و سرویس‌های بهداشتی دارد.

آدرسکیلومتر 5 آزادراه تهران کرج، مجموعه ورزشی آزادی
شماره تماس02144016417
وب‌سایتazadisportcomplex.com

پیست موتور سواری تختی

نمایی از پیست موتور سواری تختی

 

گزینه بعدی که می‌خواهیم به معرفی آن بپردازیم پیست موتور سواری تختی است. این پیست در باشگاه فرهنگی ورزشی تختی قرار گرفته است و به‌عنوان یکی از پیست‌های موتور سواری خوب تهران شناخته می‌شود. این مجموعه‌ با 4 پیست مجهز امکان تجربه سبک‌های مختلف مانند کراس (Cross)، اندرو (Endruo)، تریل (Trail) و تریال (Trial) را در اختیارتان قرار می‌دهد. پیش از شروع موتور سواری تجهیزات ضروری به شما داده می‌شود و با کمک مربیان، آموزش‌های لازم را می‌بینید.

افراد بیش از 7 سال می‌توانند در پیست موتور سواری تختی برانند و تجربه جالبی برای خود رقم بزنند. مدت زمان موتور سواری در این پیست 90 دقیقه است و آقایان و بانوان می‌توانند از این ورزش مهیج در این پیست مجهز نهایت لذت را ببرند و هیجان خود را خالی کنند. البته بانوان فقط در روزهای پنجشنبه می‌توانند برای موتور سواری به این باشگاه مراجعه کنند.

آدرستهران، بزرگراه بسیج شمال، بزرگراه هجرت، میدان شهید باکری، ورزشگاه تختی
شماره تماس09022111292
اینستاگرامmotor_cross_takhti@

پیست موتور سواری شهران

نمایی از پیست موتور سواری شهران

از دیگر پیست‌های مشهور در تهران، پیست موتور سواری شهران است که در بلندی‌های شمال غرب پایتخت قرار دارد. در کنار بازدید از این پیست می‌توانید از پارک جنگلی کوهسار که در نزدیکی آن قرار دارد دیدن کنید. این باشگاه موتور سواری تهران مسیری خاکی دارد و چشم‌انداز فوق‌العاده آن به شهر تهران می‌تواند خاطره جذابی از موتور سواری برایتان رقم بزند.

آدرسشهران شمالی، بلوار شهران، بعد از منبع های نفت شهران
شماره تماس021447348702

مدرسه موتور سواری تهران

تصاویری از مدرسه موتور سواری تهران

در انتهای لیستمان به معرفی مدرسه موتور سواری تهران می‌پردازیم. این مدرسه بیش از 5 سال است که با گردهم‌آوردن تیمی مجرب از پیش‌کسوتان و قهرمانان رشته موتور ریس، به آموزش موتور سواری به‌صورت حرفه‌ای می‌پردازد. همه مربیان این مدرسه مدرک مربی‌گری بین‌المللی و داخلی دارند و دوره‌های آن زیر نظر آکادمی بین‌المللی فدراسیون موتور سواری و اتومبیل‌رانی برگزار می‌شود.

دوره‌های آموزشی این مدرسه 4 سطح دارد. برای شرکت در هر کدام از این سطوح باید پیش‌نیازهای زیر را داشته باشید:

دوره D: شامل ۸ ساعت آموزش تئوری و عملی مبتدی بدون پیش‌نیاز و یادگیری اولیه موتور سواری از ابتدا

دوره C: شامل ۸ ساعت آموزش تئوری و عملی پایه دوره D موتور سواری شهری و پایه حرفه‌ای

دوره B: شامل ۸ ساعت آموزش تئوری و عملی پایه دوره C موتور سواری جاده‌ای و تکنیک‌های آماتوری پیست

دوره A: شامل ۸ ساعت تئوری و عملی حرفه‌ای دوره B موتور سواری حرفه‌ای و مسابقات در پیست

مدرک دوره‌های سطح B ،C و A را باید به‌ترتیب کسب کنید. اگر با اصول اولیه موتور سواری آشنایی دارید، نیازی نیست دوره سطح D را بگذرانید.

آدرسکیلومتر 5 آزاد راه تهران کرج، مجموعه ورزشی آزادی، پیست موتور سواری آزادی
شماره تماس02144726369
وب‌سایتtehransuperbikeschool.com

تاریخچه ورزش موتور سواری در ایران

تصویری از موتور سواری قدیم تهران

برای شروع ورزش موتور سواری در ایران باید به اواخر دهه 20 شمسی بازگردیم. در آن زمان موتورهای انگلیسی راه خود را به کشورمان باز کردند و عده‌ای از علاقه‌مندان به موتور سواری در میدان ارک تهران و جلالیه (پارک لاله امروزی) در روزهای تعطیل، برای تماشای اجرای این موتورها دور هم جمع می‌شدند.

بعد از استقبال از این نمایش‌ها، واردات موتور به کشور به‌صورت انبوه آزاد شد و موتورهای انگلیسی مانند B.S.A، ماچلس، تریومف، آریل رویال و سه تفنگه یکه‌تاز، وارد بازار موتور در ایران شدند. در اواخر دهه 30، موتورسیکلت‌های ایتالیایی مانند تستی، دوکاتی، سبا لامبرتا و مارک‌های آلمانی مثل زاکس، زونداب، جاوا و موبیلت و پژوهای فرانسوی راه خود را به بازارهای ایران باز کردند.

در سال 1340 اولین موتورهای ساخت ژاپن مانند یاماها وارد ایران شدند و یکی از این واردکنندگان موتور، مسابقه‌ای بین تهران و مشهد برگزار کرد. در این مسابقه که اکثر شرکت‌کنندگان آن از کسبه دوچرخه‌فروش و موتورفروش تهران بودند، حسین پیر هادی اول، علی باقری دوم و اصغر حمیدی به مقام سوم رسیدند.

تأسیس موتور کلوپ ایران

تصویری از موتور کلوپ ایران

در ابتدای دهه 50 شمسی، شرکت ایران دوچرخ در ایران تأسیس شد و نمایندگی رسمی و انحصاری موتورسیکلت‌های یاماها را در کشور به دست آورد. در این دهه بود که عده‌ای از جوانان با ورود موتورهای ژاپنی به بازار، در روزهای تعطیل در اطراف تپه‌های تهرانپارس، گردنه قرچک و آب انبار شادآباد برنامه‌های نمایشی و پرش از روی اتومبیل را اجرا می‌کردند. این گروه پایه‌گذار موتور کلوپ ایران نیز شدند و در کنار دو تن از واردکنندگان موتورسیکلت ژاپنی، با دعوت از دو قهرمان موتور سواری ژاپن و یک قهرمان اهل چکسلواکی مسابقات رسمی موتورکراس را در ایران پایه‌ریزی کردند. این مسابقه در پیست موتور سواری شهران برگزار شد و مسابقه‌های بعدی موتور کراس و تریل در تهران، اصفهان، شیراز و اهواز ادامه پیدا کرد.

تأسیس انجمن موتور سواران ایران

تصویری از موتور سواران

یکی از مسابقه‌های جذاب موتور سواری در ایران که به همت مرحوم احمد توسلی برگزار شد، مسابقه صعود به توچال با موتور بود. در این رقابت شرکت‌کنندگانی از کشورهای ایران، آلمان، اتریش، ژاپن و آمریکا نیز حضور داشتند. در نهایت 8 ایرانی و یک ژاپنی به قله توچال رسیدند که این موضوع باعث شد تا انجمن موتور سواران ایران در سال 1355 زیر نظر سازمان تربیت‌بدنی تأسیس شود. پیست موتور سواری شهران هم برای برگزاری مسابقه‌های تیمی انتخاب و آماده سازی شد.

شاخه های مختلف موتور سواری

موتور سواری شاخه‌های ورزشی بسیاری دارد و در زیرمجموعه بازی‌های تفریحی، کاری، مسابقه‌ای و غیره به فعالیت خود ادامه می‌دهد. از مشهورترین شاخه‌های ورزشی این رشته می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد:

  • موتور ریس

تصویری از شاخه موتور ریس

در شاخه موتور ریس، رقابت در پیست‌های آسفالته با موتورهای تقویت‌شده انجام می‌گیرد. موتورها باید حجم 125 سی‌سی و حجم‌های بین 250 سی‌سی تا 1300 سی‌سی داشته باشند. مسابقه‌های جی‌پی (GP) مشهورترین و مهم‌ترین رقابت‌های موتور ریس در دنیا هستند.

  • موتور کراس

تصویری از مسابقات موتور کراس

در موتور کراس مسابقه در پیست‌های صعب‌العبور انجام می‌شود. موتور سواران بر اساس قوانینی که برای مسابقه تعیین شده است با هم رقابت می‌کنند. آن‌ها باید در پیستی پر از پستی و بلندی تعداد دور مشخصی را طی کنند و در نهایت به‌عنوان نفر اول از خط مسابقه بگذرند.

  • موتور اندورو

تصویری از شاخه موتور اندورو

موتور اندرو نوعی موتور سواری آفرود است و مسابقه‌های آن در مسیرهای بیابانی و کویری برگزار می‌شود.

  • موتور تریال

نمایی از شاخه موتور تریال

در موتور تریال باید تمرکز خود را بر حفظ تعادل بگذارید و از فکر سرعت بیرون بیایید. در این مسابقه بر سر راه موتورسواران موانعی گذاشته می‌شود و آن‌ها باید با مهارت زیاد و حفظ تعادل از روی این موانع بگذرند و امتیاز کسب کنند.

  • حرکت‌های مهارتی و نمایشی

تصویری از حرکات نمایشی با موتور

در مسابقه‌هایی که زیرمجموعه این شاخه اجرا می‌شود، موتورسوار باید بتواند با استفاده از حرکات آکروباتیک، پرش و حرکت روی پیست عمودی، مهارت‌های خود را پیش چشم داوران در معرض قضاوت بگذارد.

‌سراغ یکی از مهیج‌ترین ورزش‌های دنیا رفتیم و با تعدادی از بهترین پیست های موتور سواری تهران آشنا شدیم. گشتی در پیچ‌و‌خم‌های این پیست‌ها زدیم و در این سفر مجازی با ره بال آسمان، اطلاعات مهمی از باشگاه‌های موتور سواری تهران به دست آوردیم که در آن‌ها انواع مسابقات موتور سواری برگزار می‌شود. شما به چه نوع ورزش‌ یا فعالیت‌ هیجان‌انگیز دیگری علاقه دارید؟ برای ما در بخش نظرات بنویسید.

باشگاه موتور سواری صحرایی، پیست موتور سواری کوهسار، پیست موتور سواری آزادی، پیست موتور سواری تختی و پیست موتور سواری شهران.

حداقل سن برای حضور در باشگاه موتور سواری صحرایی، ۱۳ سال، برای پیست موتور سواری کوهسار ۶ سال و برای پیست موتور سواری تختی، ۷ سال است.

بانوان می‌توانند فقط در روزهای پنجشنبه در پیست موتور سواری تختی به این ورزش بپردازند.

مدرسه موتور سواری تهران واقع در کیلومتر 5 آزاد راه تهران کرج، مجموعه ورزشی آزادی، پیست موتور سواری آزادی در سطح‌های مختلف به شما آموزش می دهد.

بله. در پیست موتور سواری کوهسار، کودکان بیش از ۶ سال و در پیست موتور سواری تختی، کودکان بیش از ۷ سال می‌توانند به این ورزش مهیج بپردازند.

18 نظرات
  1. مجتبی می گوید

    جایی هست که آموزش بدن با موتور خود مربی

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز. بله در اکثر پیست‌ها امکان آموزش وجود داره.

  2. مهناز می گوید

    چقدر پیست موتورسواری تو تهران بوده و من بی‌خبر ?
    ممنون بابت اطلاع رسانی

    1. بانو تقیان می گوید

      مهناز عزیز
      خوشحالیم که مقاله بهتون کمک کرده با این پیست‌ها آشنا بشید.
      حالا نوبت شماست که بهشون سر بزنید و برای ما از تجربه هاتون بگید.

  3. سارینا می گوید

    من عاشق هیجان موتور سواری ام? یکی از بهترین تفریحاته. ممنون از شما بابت این مطلب جامع و مفید.

    1. بانو تقیان می گوید

      سارینا عزیز، خوشحالیم که مقاله مقبولتون بوده و ممنونیم که حستون رو با ما به اشتراک گذاشتید.

  4. دانیال می گوید

    سلام خسته نباشید پیستی هست که اونجا موتور هم اجاره بدن؟؟؟

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دانیال عزیز، بهتره با خود مجموعه‌ها تماس بگیرید. ممکنه برخی مجموعه‌ها موتور اجاره‌ای هم داشته باشند.

  5. Meysam می گوید

    سلام
    من میخواستم آموزش موتور سنگین ببینم جایی هست در غرب تهران .

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز، با شماره‌هایی که گذاشتند، تماس بگیرید تا راهنمایی‌تون کنند.

  6. مورغ می گوید

    سلام من با همه شماره ها تماس گرفتم هیچ کدوم جواب ندادن

  7. افرا می گوید

    سلام وقت بخیر
    به خانوم هم آموزش میدن یا فقط آقا

    1. بانو تقیان می گوید

      بله افرا عزیز، باهاشون تماس بگیرید. برخی‌شون آموزش به بانوان هم دارند.

  8. علیرضا عالم می گوید

    سلام جایی هست سمت سی متری جی مربی باموتور خودش بهم رانندگی یاد بده ممنون میشم بگید با تشکر عالم

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام علیرضا عزیز. نه متأسفانه ما اطلاعی در این باره نداریم.

  9. آتوسا اعتمادی می گوید

    سلام وقت بخیر
    من یک دختر 13 ساله هستم میتونم موتور سواری رو شروع کنم؟

  10. آتوسا اعتمادی می گوید

    مبلغ کلاس های نانوان رو میشه بپرسم

    1. بانو تقیان می گوید

      آتوسا عزیز برای اطلاع از قیمت و شرایط سنی باید با خود مجموعه تماس بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.