فرودگاه مهرآباد تهران و هر آنچه درباره‌اش می‌خواهید بدانید

0

سالانه پروازهای داخلی و خارجی بسیاری از تهران یا به مقصد تهران انجام می‌شوند. اگر شما هم بلیط هواپیما تهران از مبدأ یا به مقصد یکی از شهرهای ایران تهیه کرده‌اید، حتماً می‌دانید که سروکارتان با فرودگاه مهرآباد تهران است؛ فرودگاهی که پیشینه جالب و پرفراز و نشیبی داشته و در حال حاضر، یکی از مهم‌ترین فرودگاه‌های ایران است. شاید جالب باشد که با داستان این فرودگاه، جزئیات مربوط به آن و اطلاعاتی آشنا شوید که لازم است یک مسافر بداند.

فرودگاه مهرآباد تهران کجاست؟

فرودگاه مهرآباد تهران کجاست؟

فرودگاه مهرآباد تهران، در غرب تهران و بر خلاف تصور عموم در داخل شهر قرار گرفته است. محل فرودگاه مهرآباد تهران در منطقه 9 تهران و در نزدیکی میدان آزادی است. انتظار می‌رود که برای رسیدن به یک فرودگاه، مسیر بسیار زیادی باید طی شود؛ اما درباره فرودگاه مهرآباد این موضوع صادق نیست؛ برای رسیدن به این فرودگاه باید به میدان آزادی و سپس خیابان معراج بروید.

مسیر دسترسی به فرودگاه مهرآباد (Mehrabad International Airport)

خوشبختانه موقعیت مکانی فرودگاه مهرآباد به گونه‌ای است که در هرجای شهر که باشید، با استفاده از وسایل نقلیه عمومی یا شخصی می‌توانید به‌راحتی خودتان را به این مکان برسانید. اگر قصد دارید با مترو به فرودگاه بروید، پیشنهاد می‌کنیم ابتدا ترمینال مدنظر خود را بدانید. دو ایستگاه نهایی خط ۴ مترو تهران شما را به فرودگاه می‌رسانند. ایستگاه آخر، در نزدیکی ترمینال‌های ۴ و ۶ فرودگاه و ایستگاه قبل از آن، در نزدیکی ترمینال‌های ۱ و ۲ فرودگاه قرار دارند. برای پیدا کردن بهترین مسیر به خط ۴ می‌توانید از نقشه مترو تهران کمک بگیرید.

اتوبوس‌های BRT نیز گزینه خوبی برای رسیدن به فرودگاه هستند. جدا از فواید و خوبی‌های حمل‌ونقل عمومی، شاید بهتر باشد برای رفتن به فرودگاه و شروع کردن یا پایان دادن یک سفر هوایی از وسیله نقلیه شخصی یا تاکسی استفاده کرد که خیالتان از بابت وسایل همراه خود و زمان رسیدنتان، راحت باشد. این فرودگاه از جنوب به بزرگراه فتح و از شرق به بزرگراه سعیدی و از شمال به بزرگراه لشکری محدود است و دسترسی خوبی دارد.

معرفی فرودگاه مهرآباد

معرفی فرودگاه مهرآباد

فرودگاه مهرآباد از لحاظ قدمت، پنجمین فرودگاه ایران است که بعد از فرودگاه‌های مسجدسلیمان، فرودگاه بندر لنگه، قلعه مرغی و فرودگاه خرم‌آباد درسال ۱۳۱۷ در ایران تأسیس شد. جالب است کمی بیشتر درباره تاریخچه این فرودگاه و محل تأسیس آن بدانیم. مکانی که در حال حاضر فرودگاه مهرآباد در آن قرار گرفته است،‌ در گذشته روستایی به نام مهرآباد بود که نام همین روستا داستان جالبی دارد.

روستای مهرآباد در گذشته، حسین آباد نام داشت و مالک آن، حاجی میرزا آقاسی، صدر اعظم محمدشاه قاجار بود. مالک روستا، آن را به ناصرالدین شاه تقدیم کرد. پس از مدتی، روستای حسین آباد مهریه یکی از دختران قاجار، یعنی عصمت الدوله شد و به همین دلیل نام آن به مهرآباد تغییر کرد.

در زمان‌های قدیم، حق مالکیت هواپیمایی، برای شرکت آلمانی یونرکس بود. این شرکت فرودگاه مهرآباد را در سال ۱۳۱۷ در اراضی روستای مهرآباد که حالا در مالکیت خانواده نظام مافی بود، تأسیس کرد.

حالا هم، فرودگاه مهرآباد، ۶ ترمینال دارد و با ۱۹ شرکت هواپیمایی همکاری می‌کند و سالانه میزبان حدود ۱۸میلیون مسافر است. در گذشته، فرودگاه مهرآباد تهران، پایگاه اصلی هوایی کشور محسوب می‌شد که تمام پرواز‌های داخلی و خارجی از طریق آن انجام می‌شدند. پس از تأسیس فرودگاه امام خمینی در سال ۸۹، پروازهای خارجی به آن فرودگاه منتقل شدند و فقط پروازهای داخلی در فرودگاه مهرآباد انجام می‌شوند.

سایت فرودگاه مهرآباد تهرانhttps://mehrabad.airport.ir
تلفن فرودگاه مهرآباد تهران02161021
اطلاعات پرواز فرودگاه مهرآباد119
سامانه پیامکی3000119
شماره تماس تاکسی فرودگاه مهرآباد09000000000
و
09122280793

فاصله فرودگاه مهرآباد تا مرکز شهر

فاصله فرودگاه مهرآباد تا مرکز شهر

همواره تصور می‌شود که اگر سفر هوایی در پیش دارید، باید مسیر طولانی تا خارج از شهر طی کنید تا به فرودگاه برسید؛ اما فرودگاه مهرآباد در این موضوع مستثنی است. این فرودگاه در قسمت غربی استان تهران و در محدوده میدان آزادی قرار گرفته است. از هرجای شهر که بخواهید به این فرودگاه بروید، مسیرهای دسترسی بسیاری وجود دارند. فاصله این فرودگاه تا مرکز شهر، حدود ۶ تا ۸ کیلومتر است. اگر بخواهید این مسیر را با ماشین و در ساعات خلوت روز طی کنید، حدود ۲۰ دقیقه در راه خواهید بود.

ترمینال های فرودگاه مهرآباد

ترمینال‌های فرودگاه مهرآباد

پروازهای “فرودگاه مهرآباد تهران” طبق برنامه منظم و دقیق و ساعت مشخصشان در یکی از ۶ ترمینال آن انجام می‌شوند. به‌عنوان کسی که بلیط هواپیما تهیه کرده و عازم یک سفر هوایی داخلی هستید، قطعاً این سؤال برای شما پیش می‌آید که برای سوار شدن به هواپیما، باید به کدام ترمینال فرودگاه مراجعه کنید. اولین نکته درباره ترمینال‌ها این است که ترمینال‌های ۳ و ۵ فرودگاه، مخصوص پروازهای ورودی و خروجی حج تمتع و ورودی حج عمره هستند.

اگر شما از تهران عازم شهر دیگری هستید، بسته به ایرلاین پروازتان، باید به یکی از ترمینال‌های ۱،۲ یا ۴ بروید. اگر هم از شهر دیگری قرار است به تهران بیایید، در یکی از ترمینال‌های ۱،۲ یا ۶ در تهران فرود خواهید آمد. از لحاظ موقعیت مکانی، ترمینال‌های ۴ و ۶ در خیابان پرواز قرار گرفته‌اند و ترمینال ۲ فرودگاه در انتهای بلوار معراج واقع شده است که ایستگاه مترو نیز در نزدیکی آن قرار دارد.

برای آشنایی با ترمینال های فرودگاه مهرآباد می‌توانید به مقاله‌اش مراجعه کنید.

اطلاعات پرواز فرودگاه مهرآباد

اطلاعات پرواز فرودگاه مهرآباد

یکی از موضوعات مهم در هر سفر هوایی، اطلاعات مربوط به پرواز مدنظر است. بهتر است قبل از عازم شدن به سمت فرودگاه، اطلاعات پروازتان را یک بار چک کنید تا از تأخیر داشتن و یا لغو شدن احتمالی آن مطلع شوید. خوشبختانه یک سامانه آنلاین از طرف فرودگاه مهرآباد وجود دارد که اطلاعات تمام پروازهای آن روز در آن لینک وجود دارد. برای دسترسی به این اطلاعات به صفحه اطلاعات پرواز فرودگاه مهرآباد مراجعه کنید.

مقصدهای پروازی فرودگاه مهرآباد

مقصدهای پروازی فرودگاه مهرآباد

مهرآباد، فرودگاه تهران است که تمام پروازهای داخلی در آن انجام می‌شوند و سالانه ۱۸ میلیون مسافر به آن برای آغاز یا پایان دادن سفرشان مراجعه می‌کنند. چنین فرودگاهی که تا مدت‌ها پس از تأسیس و حتی تا کنون، یکی از پایگاه‌های مهم هوایی کشور است، پروازهایی به مقصدهای متنوعی در سرتاسر کشور دارد. از جمله مهم‌ترین پرواز های این فرودگاه می توان به پرواز تهران مشهد، پرواز تهران اصفهان و پرواز تهران کیش اشاره کرد. این شهرها اما تنها مقاصد این فرودگاه نیستند. با توجه به اینکه این فرودگاه با ایرلاین‌های معتبر و محبوب بسیار زیادی همکاری دارد؛ بنابراین مقاصد آن بسیار متنوع و به وسعت تمام شهرها و استان‌های دارای فرودگاه در کشور هستند. از دیگر مقاصد این فرودگاه می‌توان به سیرجان، بم، قشم، شیراز، رامسر، عسلویه، ارومیه، گرگان و خرم آباد اشاره کرد.

ایرلاین‌ های فرودگاه مهرآباد

ایرلاین‌ های فرودگاه مهرآباد

فرودگاه مهرآباد تهران به دلیل اهمیتی که در حمل‌ونقل هوایی کشور دارد، با ایرلاین‌های بسیاری همکاری می‌کند. حدود ۱۹ شرکت هواپیمایی با فرودگاه مهرآباد همکاری دارند و همین موضوع باعث می‌شود که تنوع و تعداد پروازهای انجام‌شده در این فرودگاه بسیار زیاد باشد. از قدیمی‌ترین ایرلاین‌های کشور مانند ایرلاین ایران ایر تا جدیدترین ایرلاین‌ها که عمرشان هنوز به ده سال هم نرسیده است مانند وارش، پارس ایر و فلای پرشیا، همگی با فرودگاه مهرآباد همکاری دارند. پروازهای ورودی و خروجی هرکدام از این ایرلاین‌ها در یکی از ترمینال‌های فرودگاه انجام می‌شوند. برای آشنایی بیشتر شما با ترمینال‌های فرودگاه و همچنین پروازهای هرکدام از ایرلاین‌ها، جدول زیر را برایتان آورده‌ایم که شامل اطلاعات کامل مروبط به ترمینال‌های پروازهای ایرلاین‌ها است.

نام ایرلاینترمینال خروجیترمینال ورودی
هواپیمایی آتاترمینال 2ترمینال 2
هواپیمایی آسمانترمینال ۴ترمینال 6
هواپیمایی ایران ایرترمینال 2ترمینال 2
هواپیمایی ایران ایر تورترمینال 2ترمینال 2
هواپیمایی پویاترمینال 4ترمینال 6
هواپیمایی تابانترمینال 4ترمینال 6
هواپیمایی زاگرسترمینال 1ترمینال 2
هواپیمایی ساهاترمینال 4ترمینال 6
هواپیمایی سپهرانترمینال 4ترمینال 6
هواپیمایی قشم ایرترمینال 2ترمینال 2
هواپیمایی کارونترمینال 2ترمینال 2
هواپیمایی کاسپینترمینال 4ترمینال 6
هواپیمایی کیش ایرترمینال 1ترمینال 2
هواپیمایی ماهانترمینال 4ترمینال 6
هواپیمایی معراجترمینال 2ترمینال 2
هواپیمایی وارشترمینال 1ترمینال ۲
هواپیمایی اترکترمینال ۴ترمینال 6

امکانات فرودگاه مهرآباد

امکانات فرودگاه مهرآباد

معمولاً سفرهای هوایی انتظارهای طولانی و رفت‌وآمدهای فرسایشی به دنبال دارد. در این شرایط، وجود امکانات رفاهی و حمل‌ونقل در فرودگاه این روند را ساده‌تر و آسوده‌تر می‌کند. فرودگاه تهران که یکی از مهم‌ترین فرودگاه‌های کشور است و قطعاً چنین امکاناتی دارد.

در فضای ۱۵۰ هزار مترمربعی فرودگاه و در تمام ترمینال‌های فرودگاه، خدمات بانکی متنوعی وجود دارند؛ برای مثال عابر بانک که به شما امکان اخذ پول نقد یا انجام دادن سایر خدمات بانکی مثل واریز کارت‌به‌کارت و غیره را می‌دهند. شعب ارزی و ریالی بانک‌های مختلف نیز در فرودگاه حضور دارند تا سایر خدمات بانکی را که از طریق عابربانک انجام‌شدنی نیست، پوشش دهند؛ مثلاً صرافی و غیره.

یکی دیگر از امکانات رفاهی مهم در هر فرودگاهی، وجود شعب مختلف از رستوران‌ها و کافه‌های متنوع است. فرودگاه مهرآباد نیز از چنین امکانی بهره‌مند است. در زمان‌هایی که خیلی زود به فرودگاه آمده‌اید یا پروازتان به تعویق افتاده و مجبورید زمان بسیاری را منتظر بمانید، می‌توانید به کافه‌ها و رستوران‌های مختلف فرودگاه سر زده و خودتان را از گرسنگی نجات دهید.

از دیگر امکانات این فرودگاه که بسیار مهم هم است، می‌توان به اورژانس ۲۴ساعته مستقر در فرودگاه اشاره کرد که تنها اورژانس فرودگاهی ایران است. خدمات این اورژانس به‌صورت آنلاین و آفلاین در دسترس مسافران و شهروندان قرار دارد.

اجاره خودرو در فرودگاه مهرآباد

اجاره خودرو در فرودگاه مهرآباد

برای مسافرانی که از شهرهای دیگر به تهران می‌آیند و در این شهر، وسیله حمل‌ونقل شخصی ندارند، امکانی وجود دارد که بتوانند از طریق شرکت‌های مختلف خودرو اجاره کنند. روند این کار به این صورت است که لازم است به‌صورت آنلاین یا حضوری، به شرکت مدنظر درخواست اجاره خودروی انتخابی‌تان را بدهید و تعداد روزهای اجاره را نیز تعیین کنید. پس از اینکه هواپیمای شما در فرودگاه مهرآباد فرود آمد و به تهران رسیدید، می‌توانید خودروی اجاره‌شده‌تان را تحویل بگیرید. این خودروها می‌توانند همراه با راننده، بدون راننده یا صرفاً ترانسفر فرودگاهی باشند.

هزینه پارکینگ فرودگاه مهرآباد 1402

هزینه پارکینگ فرودگاه مهرآباد 1402

فرودگاه مهرآباد تهران، ۴ پارکینگ دارد که در مجموع ظرفیت به میزان حدود ۵هزار خودرو را دارند. پارکینگ‌های ۱ و ۲ فرودگاه، پارکینگ‌های طبقاتی هستند که در نزدیکی ترمینال‌های ۱ و ۲ قرار دارند و در مجموع ظرفیت ۳۲۲۰ خودرو را دارند. پارکینگ‌ ۳، پارکینگ روباز فرودگاه با ظرفیت ۳۰۰ خوردرو است که در نزدیکی ترمینال‌های ۴ و ۶ قرار دارد و پارکینگ ۴ نیز یک پارکینگ طبقانی با ظرفیت ۱۴۰۰ خودرو است که در نزدیکی ترمینال‌های ۴و ۶ قرار گرفته است. هزینه قراردادن خودرو در هر یک از پارکینگ‌های فرودگاه در جدول زیر نوشته شده است.

نوع پارکینگورودیهر ساعت توقف (از ۱ تا ۱۵ ساعت)توقف شبانه‌روزی (از ۱۵ تا ۲۴ ساعت)توقف شبانه‌روزی (بیش از دو شبانه‌روز)توقف شبانه‌روزی (بیش از چهار شبانه‌روز)
طبقاتی7.000 تومان25.000 تومان53.000 تومان59.000 تومان64.000 تومان
روباز5.200 تومان18.000 تومان45.000 تومان46.000 تومان50.000 تومان

قوانین و مقررات فرودگاه مهرآباد

قوانین و مقررات فرودگاه مهرآباد

از جمله نکات مهمی که در سفرهای هوایی باید به آن توجه داشته باشید، قوانین فرودگاه مبدأ یا مقصد است. یکی از قوانین مهم مربوط به زمان رسیدن شما به فرودگاه و زمان پذیرش‌شدنتان است. باید بدانید که پذیرش مسافران حدود ۲۰ دقیقه قبل از پرواز به اتمام می‌رسد؛ بنابراین بهتر است که حدود یک ساعت قبل از پرواز در فرودگاه حضور پیدا کنید.

نکته مهم بعدی مربوط به وسایلی است که می‌توانید با خود به همراه داشته باشید. بهتر است قبل از پرواز از لیست اشیای ممنوعه در پرواز مطلع باشید تا در فرودگاه معطل نشوید. وسایلی مانند انواع سلاح‌های گرم و سرد، اسپری‌های قابل اشتعال، الکل و اسباب بازی‌هایی که شبیه به سلاح هستند، برخی از وسایل ممنوعی هستند که حق ندارید با خود به همراه داشته باشید. قبل از رفتن به فرودگاه از وزن چمدان خود مطمئن شوید که بیشتر از ۲۰ کیلو نباشد؛ چراکه در غیر این صورت، موظف به پرداخت هزینه‌ای برای اضافه بار خواهید بود. کیف دستی که با خود به داخل هواپیما می‌برید نیز نباید بیشتر از ۵ کیلوگرم وزن داشته باشد. نکته آخر نیز مربوط به بانوان باردار است. این افراد با ارائه گواهی پزشکی تا ۳۲ هفتگی اجازه سفر با هواپیما را دارند.

در این نوشته شما را با همه چند و چون فرودگاه مهرآباد تهران آشنا کردیم. از تاریخچه، مسیر دسترسی و امکاناتش برایتان گفتیم. حالا نوبت شماست که بگویید چه تجربه‌ای از این فرودگاه دارید؟ در بخش نظرات برای ما بنویسید.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.