روستای زرگر | مردمانی با اجداد اروپایی در آبیک قزوین

3

در ایران مناطق بسیاری هستند که آثار تاریخی‌شان یا فرهنگ و شیوه زندگی مردم، برای بسیاری هنوز معماست. مناطقی که اگر به تاریخ و فرهنگ آن‌ها دقت کنیم، شگفتی‌های بسیاری را پیدا خواهیم کرد. اگر به ماجراجویی در این مناطق عجیب‌وغریب علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم که تا پایان این مطلب با ما همراه باشید؛ زیرا در این مطلب قرار است به‌سراغ روستای زرگر در آبیک قزوین برویم. این روستا جایی است در استان قزوین که مردمانش به زبان رومانو یا همان زبان زرگری سخن می‌گویند. برای آشنایی با این روستا و ماجراهای عجیب‌وغریبش با ما همراه باشید.

روستای زرگر کجاست؟

روستای زرگر از روستاهای اطراف تهران است که در شهرستان آبیک در استان قزوین واقع شده است. این روستا در غرب شهر آبیک و در فاصله ۲۲کیلومتری آن قرار دارد. فاصله تهران تا روستای زرگر در حدود با ۱۱۵ کیلومتر است و این روستا در شمال غربی پایتخت واقع شده است. فاصله کرج تا روستای زرگر نیز در حدود ۶۷ کیلومتر است و این منطقه از استان البرز، در جنوب شرقی روستای زرگر آبیک ‌روی نقشه دیده می‌شود.

شهر قزوین در شمال غربی روستای زرگر آبیک با فاصله ۵۱ کیلومتر واقع شده است و تاکستان نیز در غرب این روستاست. برای آنکه از این روستا به سمت تاکستان بروید، باید مسافتی حدود ۱۰۰ کیلومتر طی کنید. منطقه الموت در شمال روستای زرگر واقع شده است و مسافت بین این دو نقطه در حدود ۱۰۸ کیلومتر است. اگر بخواهید که از روستای زرگر به سمت علم‌کوه بروید، باید مسافتی حدود ۲۶۰ کیلومتر برانید. علم‌کوه در شمال شرقی روستای زرگر قزوین واقع شده است.

آشنایی با اهالی روستای زرگر قزوین

شاید از گوشه‌وکنار درباره روستایی در ایران که ایتالیایی هستند، چیزهایی شنیده‌اید و سؤال‌هایی در ذهنتان ایجاد شده است. روستای زرگر یکی از جالب‌ترین مناطق روستایی است که در میان مردمان آن می‌توان ترکیبی از چهره‌هایی با خط‌ رسم نژاد آریایی دید و در عین حال از قدوقامت بلند اروپایی آن‌ها تعجب کرد. در واقع مردمان روستای زرگر آبیک، هم ایرانی هستند و هم رگه‌های نژاد اروپایی در آن‌ها مشهود است.

از جذابیت‌های دیگر مردمان بومی این منطقه، زبان آن‌هاست. جالب است بدانید که زبان اصلی مردمان روستای زرگر قزوین، رومانو یا در واقع زبان زرگری است. البته زرگری در این روستا با زبان ترکی و فارسی نیز آمیخته شده است. البته زبان گفتاری مردم روستا، تنها تفاوت مردمان آن با سایر نقاط ایران نیست؛ زبان نوشتار آن‌ها نیز لاتین است. البته ناگفته نماند که صحبت به زبان اروپایی، سبب کمرنگ‌شدن خلق‌وخوی ایرانی در این قوم نشده است و خونگرمی و ساده‌دلی روستایی در مردمان محلی مشهود است. سبک زندگی آن‌ها مثل سایر روستاییان است و مرغ و خروس جزئی از زندگیشان. از هنر زنان روستای زرگر می‌توان به خودکفایی آن‌ها در پخت نان و تهیه کره، پنیر، ماست و دوغ اشاره کرد که در این زمینه چیزی از روستاییان دیگر مناطق ایران کم ندارند.

سابقه تاریخی مردم آبیک

ریشه اجدادی اهالی روستای زرگر آبیک برای این قوم هنوز گنگ مانده است. چگونگی حضور مردمان روستایی که لاتین می‌نویسند، زبان مادری آن‌ها رومانو است و در عین حال به رسم اقوام ایرانی، فارسی و ترکی نیز می‌دانند، آن هم در چند کیلومتری تهران، معمایی جذاب و مجهول است. چطور می‌شود قومی در یکی از روستاهای استان قزوین زاد و ولد کنند که هم می‌توان آن‌ها را ایرانی دانست و شمایل و فیزیک بعضی از آن‌ها را باید معیارهای اروپایی‌ها سنجید؟!

در ادامه از نظریه‌های مختلفی که درباره این اختلاف یا بهتر است بگوییم از این ادغام جالب ایرانی و اروپایی در روستای زرگر قزوین وجود دارد، برایتان خواهیم گفت.

تاریخ پر رمز و راز روستای زرگر آبیک

به نظر شما اجداد مردمانی که به زبان رومانو صحبت می‌کنند، چطور پایشان به روستای زرگر رسیده است؟ جواب این سؤال هنوز مشخص نیست و نظریه‌های متفاوتی برای این ماجرا وجود دارد. عده‌ای می‌گویند که اجداد این قوم در گذشته به ایران مهاجرت کردند و شیوه زندگی عشایری را برای خود انتخاب کردند. گفته می‌شود که عده‌ای از این افراد کوچ‌نشین بودند در نهایت وارد روستای زرگر شدند و این منطقه خوش‌آب‌وهوا را برای سکونت دائمی انتخاب کردند.

قصه‌هایی هم درباره پیرمردی از اهالی روستای زرگر وجود دارد که به گفته بسیاری از سالمندان روستا، نوشتارش به زبان روسی بوده است. وجود این شخص در خاک این روستا به معماهای گذشته اهالی روستا دامن زده است. بعد از این شخص دیگر اثری از استفاده از زبان روسی در روستا دیده نشده است. علاوه بر روسی، ادعای اصالت رومانی و یونانی نیز در بین بسیاری از افراد روستا وجود دارد و معتقدند و اجداشان از این کشورها پایشان به روستای زرگر رسیده است. اما زبان رومانو سبب شده تا اعتقاد به فرضیه داشتن رگ‌وریشه ایتالیایی در بین بومیان این روستا قوت بیشتری بگیرد. حتی داستان سرگذشت سربازان رُمی را نیز می‌توانید از زبان بعضی از بومیان بشنوید. این سربازان به گفته بعضی از اهالی زرگر، در جنگ میان ایران و رم، به دست حکومت ایران اسیر می‌شوند و در نهایت با عفو پادشاه، در روستای زرگر قزوین ساکن شده و زندگی می‌کنند.

کسی چه می‌داند، شاید زرگرها همان کولی‌های اروپایی هستند که روزی سر از روستایی در اطراف تهران درآورده‌اند و برای همیشه در این ده اتراق کرده‌اند. با وجود این، تاریخ‌دانانی هستند که معتقدند پیشینیان قوم روستای زرگر آبیک همگی ریشه اصیل ایرانی داشته‌اند و مردمانی دلیر و مبارز بوده‌اند. این اعتقاد در بیشتر زرگرها قوت دارد و روستاییان این منطقه معتقدند که رگ و ریشه ایرانی دارند و با وجود گویش رومانو، همگی روایت‌ها و فرضیه‌های گفته شده فقط یک افسانه است.

آب و هوا و بهترین زمان سفر به روستای زرگر

بهترین فصل سفر به طبیعت فوق العاده زیبای روستای زرگر قزوین

هوای پاک و کوهستانی زرگر یکی از جذابیت‌های سفر به این منطقه است. آب‌وهوای دل‌چسب این منطقه سبب شده که تمام چهار فصل سال برای سفر مناسب باشد.

با تغییرات خاص هر فصل، این روستا تماشایی است. سرسبزی روستا در بهار به اوج خود می‌رسد و این روستای کوهستانی سبزپوش می‌شود و درختان آن جامه شکوفه به تن می‌کنند. بنابراین با رسیدن تعطیلات نوروز و آب‌وهوای بهشتی بهار، پیشنهاد می‌کنیم که راهی این روستای پرماجرا شوید. در این روستا از طبیعت لذت ببرید و درباره حقایق و افسانه‌های بومیان این منطقه پرس‌وجو کنید.

جاذبه های گردشگری زرگر

از زیباترین جاهای دیدنی روستای زرگر، کوهپایه‌های سرسبز و گندم‌زارهای وسیع این منطقه در فصل بهار هستند. تماشای قاب زیبای طبیعت با وجود درختان بلند قامت، رشته‌کوه‌های پیوسته، هوای مه گرفته، کلبه‌های کوچک و پرچین‌های روستایی، بیش از هر جاذبه توریستی پر زرق‌وبرقی، لذت‌بخش و دوست‌داشتنی است. زندگی توأم با پیشه دامداری و کشاروزی و سادگی این سبک از زندگی روستایی، برای شهرنشین‌های گرفتار هرج‌ومرج و دغدغه‌های تمام‎‌نشدنی، فوق‌العاده لذت‌بخش خواهد بود.

در بین روستاهای اطراف تهران، روستای زرگر قزوین، مقصدی دوست‌داشتنی برای پناه‌بردن به آب‌وهوای پاک و فرار از دود و غبار پایتخت است. در این روستا تا دلتان بخواهد، مناظر طبیعی چشم‌نواز می‌بینید و از سادگی و خوش‌رنگی طبیعت لذت می‌برید. از دیگر جذابیت‌های روستای زرگر قزوین، سکوت آرامش‌بخش آن است که شما را به شنیدن موسیقی طبیعت دعوت می‌کند. بنابراین اگر قصد سفر به استان قزوین را دارید و می‌خواهید بدانید که به کجای قزوین بروید، روستای زرگر آبیک را از قلم نیندازید که یکی از زیباترین جاهای دیدنی قزوین است.

زبان زرگری چیست

همان ‌طور که گفتیم، مردم بومی روستای زرگر به زبان زرگری صحبت می‌کنند. این زبان در اصل رومانو است و چون گویش مردمان زرگر است به زرگری شناخته می‌شود و با زبان زرگری معروفی که با حرف «ز» آمیخته می‌شود، همخوانی ندارد. رومانو زبانی لاتین است که بسیاری از کشورهای اروپایی با آن صحبت می‌کنند. این زبان مثل یک زبان رسمی دارای قواعد خاص خودش است و تنها یک گویش اقلیمی نیست. طبق نظر زبان‌شناسان، احتمال ریشه گرفتن زبان رومانو از زبان اقوام روم باستان به قوت خود باقی است.

چند قانون نانوشته در بین مردمان روستای زرگر

  • وفاداری در روابط عاطفی زناشویی در میان مردمان روستا بسیار پررنگ است، به حدی که بانویی که همسرش فوت شده، دیگر تمایلی به ازدواج مجدد ندارد. همچنین ازدواج مجدد مردان متأهل در میان مردمان بومی روستا عملی ناشایست تعریف شده است.
  • تعصب و پایبندی به خانواده از قوانین نانوشته و مهم خانواده‌ها در این روستاست. زنجیره خانواده در روستای زرگر هرگز پاره نمی‌شود. این موضوع شما را به یاد پایبندی کاراکترهای ایتالیایی‌تبار فیلم پدرخوانده به خانواده نمی‌اندازد؟!
  • اثری از جرم و جنایت در این روستا نخواهید دید و اگر کسی جرمی مرتکب شود، از طرف مردم روستا طرد خواهد شد.
  • پایبندی به رسوم و فرهنگ، از خصلت‌های زرگرهاست و احترام به اعتقادات پیشینیان در زندگی آن‌ها مشهود است.

جاهای دیدنی قزوین و فاصله آن‌ها تا روستای زرگر

همان‌طور که گفتیم، روستای زرگر آبیک یکی از جاذبه‌های گردشگری در استان قزوین است. به شما پیشنهاد می‌کنیم که علاوه بر این روستا به دیگر جاهای دیدنی اطراف قزوین نیز سری بزنید و این مناطق توریستی لذت ببرید. در ادامه چند نمونه از آن‌ها رابریتان می‌آوریم.

  • باغ صفوی

باغ صفوی یا همان دولت خانه صفوی، یکی از جاهای دیدنی قزوین است که در شمال غربی روستای زرگر و در فاصله ۵۰کیلومتری آن واقع شده است. در این مجموعه تاریخی و فرهنگی می‌توانید از بخش‌هایی همچون عمارت نادری، سردر عالی قاپو، گراند هتل، عمارت قاجاری، کاخ چهلستون، عمارت پهلوی و… بازدید کنید.

  • بازار قزوین

بازار قزوین نیز در نزدیکی باغ صفوی واقع شده است. گشت‌وگذار در این بازار تاریخی فوق‌العاده لذت‌بخش خواهد بود. در حوالی باغ صفوی و بازار قزوین، گشت در خیابان سپه این منطقه را از دست ندهید. این خیابان در زمان صفویان ساخته شده و بین سردر عالی قاپو و چهارراه سپه واقع شده است. خرید سوغات قزوین از این بازار را از دست ندهید.

  • آب انبارها

به دلیل مشکلات کم آبی در گذشته، قزوین آب‌انبارهای بسیاری دارد. این آب‌انبارهای از جاذبه‌های تاریخی قزوین محسوب می‌شوند. معروف‌ترین آن‌ها آب‌انبار سردار بزرگ است که به‌عنوان بزرگ‌ترین آب‌انبار تک‌گنبدی ایران شناخته می‌شود. فاصله آب‌انبار سردار بزرگ تا روستای زرگر آبیک در حدود ۵۲ کیلومتر است.

  • خانه های تاریخی قزوین

خانه های تاریخی هم یکی از جذاب‌ترین مناطق دیدنی قزوین محسوب می‌شوند که در بافت قدیمی شهر واقع شده‌اند. خانه داعی، خانه رئوفی، خانه یزدی، خانه بهروزی و… نمونه‌ای از این عمارت‌های قدیمی هستند. بیشتر این خانه‌ها در کنار هم قرار گرفته‌اند و میانگین فاصله آن‌ها از روستای زرگر قزوین در حدود ۵۰ کیلومتر است. حمام قجر، حمام صفا، دروازه طهران قدیم، مساجد تاریخی، کلیساها و… از دیگر جاهای دیدنی اطراف تهران در قزوین هستند که در سفرتان به روستای زرگر با پیمودن چند کیلومتر در جهت شمال غربی می‌توانید به‌سراغشان بروید.

روستاهای عجیب در ایران

علاوه بر روستای زرگر قزوین، برخی دیگر از روستاهای ایران نیز هستند که هر کدام بنا به دلیلی خاص هستند. در ادامه این روستاها به شما معرفی می‌کنیم و از دلایل اعجاب آن‌ها برایتان می‌گوییم.

  • ماخونیک

روستای ماخونیک در خراسان جنوبی ساکنانی با قدوقامت کوچک دارد که در اصلاح به آن‌ها لی‌لی‌‌پوت می‌گویند. به همین دلیل به این روستا لقب سرزمین لی‌لی‌پوت‌ها را داده‌اند.

  • ایستا

«ایستا» نام روستایی در استان البرز است که مردمانش به شکل مرموز و عجیبی زندگی می‌کنند. کمترین دستاورد تکنولوژی حتی خودرو در این روستا خواهان ندارد. گویا این روستا از زمان گذشته به عصر حاضر آمده است و هیچ شباهتی به امروز ندارد. از خدمات دولتی، برق، گاز و… در این روستا خبری نیست و تکنولوژی در دیدگاه اهالی ایستا همان نشانه‌های ورود شیطان به حریم خانه است. بدون شک ایستا بهترین نامی است که می‌توان برای این روستا که زمان در آن به خواب رفته انتخاب کرد؛ ایستا و بدون حرکت!

  • چهاربرج

نابینایان در روستای چهاربرج

در خراسان شمالی و در چند کیلومتری اسفراین، یکی دیگر از روستاهای عجیب ایران را می‌توانید پیدا کنید. نام این روستا «چهاربرج» است و قرار گرفتن نام آن در فهرست عجیب‌ترین روستاهای ایران به دلیل نقص مادرزادی بینایی است که در بسیاری از روستاییان خودش را نشان داده است. علت این نقص مادرزادی هنوز نامشخص است؛ اما بنا به شواهدی می‌تواند نتیجه ازدواج‌های فامیلی باشد.

  • روستای دوقلوها

ده «شهرآباد» که به روستای دوقلوها معروف است، به‌عنوان یکی از عجیب‌ترین روستاهای ایران در ابرکوه یزد شناخته می‌شود. این روستا سرزمین دوقلوهاست و نزدیک به یک ششم جمعیت آن دوقلو هستند.

  • روستای سیرچ

اگر می‌خواهید از تضاد هم‌نشینی اقلیم خشک کویر با جغرافیای سرسبز روستایی شگفت‌زده شوید، به روستای «سیرچ» در استان کرمان بروید. با وجود فاصله کم این روستا با کویر لوت، اقلیمی کاملاً متفاوت و حیات‌بخش را در روستا می‌توانید ببینید که هیچ شباهتی به کویر ندارد. این روستا مثل بهشتی خوش‌آب‌وهوا در همسایگی سرزمین خشک و بی‌آب‌وعلف لوت واقع شده است.

مسیر دسترسی به روستای زرگر

هزینه ورودیرایگان
بهترین زمان سفرفصل بهار
آدرسحدود ۱۱۵کیلومتری استان تهران، روستای زرگر

همان طور که گفتیم، روستای زرگر قزوین از روستاهای اطراف تهران است و در جهت شمال غربی آن واقع شده است. اگر از مرکز پایتخت به سمت روستای زرگر راه بیفتید، باید در حدود 115 کیلومتر برانید. در ابتدا باید به سمت شمال غرب تهران بروید و وارد بزرگراه تهران کرج شوید. سپس مسیرتان را در بزرگراه کرج قزوین ادامه دهید تا به آبیک برسید. بعد از رسیدن به آبیک، حدود 15 کیلومتر در بزرگراه کرج قزوین به پیش بروید تا به یک مسیر فرعی برسید. در حاشیه این راه فرعی، دشت شقایق قزوین قرار گرفته است. وارد این جاده فرعی شوید تا در نهایت به روستای زرگر آبیک برسید.

به روستای زرگر آبیک بروید و در این روستای جذاب و مرموز ماجراجویی کنید. مردمان ایرانی و اروپایی این روستا بسیار خونگرم و مهمان‌نواز هستند و با وجود این مردم مهربان بدون شک سفری خوش خواهید داشت. شما تا به‌حال به روستای خوش‌آب‌وهوای زرگر سفری کرده‌اید؟ علاوه بر گویش مردمان زرگر، چه چیز دیگری در این روستا برایتان جذاب و قابل توجه بوده است؟ به نظرتان کدام یک از فرضیه‌های مطرح شده در مورد قوم زرگر می‌تواند به واقعیت نزدیک باشد؟ برای آشنایی با دیگر روستاهای عجیب و غریب ایران، ره بال آسمان را دنبال کنید.

روستای زرگر از روستاهای اطراف تهران است که در شهرستان آبیک استان قزوین واقع شده است.

زبان اصلی مردمان روستای زرگر قزوین، رومانو یا در واقع زبان زرگری است. البته زرگری در این روستا با زبان ترکی و فارسی نیز آمیخته شده است

کوهپایه‌های سرسبز و گندم‌زارهای وسیع این منطقه در فصل بهار هستند. درختان بلند قامت، رشته‌کوه‌های پیوسته، هوای مه گرفته، کلبه‌های کوچک و پرچین‌های روستایی از جاذبه‌های روستای زرگر هستند.

4.5/5 (2 نظر)
3 نظرات
  1. رئیس دانائی می گوید

    چرا اطلاعات غلط میدین؟!

    مردم رومانی، جیپسی یا کولی اصالت هندی دارن و از شمال قاره هند به ایران و اروپا مهاجرت کردن.

    فرهنگ خاصی هم دارن که با بقیه مردم کشورها متفاوته.

    اسمشون هم به کشور رومانی (رومانیا) ربطی نداره.

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز.
      مطالبی که نویسنده مقاله اینجا درج کرده، از منابع موثق گرفته شده. اگه منبعی دارین که این‌ها رو نقض می‌کنه، خوشحال می‌شیم که به ما هم معرفی کنید تا اطلاعاتمون رو تصحیح کنیم.

  2. کلات می گوید

    ماشاالله
    زنان اکراین – رومانی – اروپای شرقی زیباترین زنان هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.