آرامگاه دانیال نبی شوش | آشنایی با نماد ارزشمند شهر تاریخی شوش

0

شهر شوش به لطف داشتن تاریخی غنی، تمدنی کهن و جاذبه‌های تاریخی بسیار، از مهم‌ترین قطب‌های گردشگری در ایران است. این شهر محل شکل‌گیری بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین تمدن‌های تاریخ بوده و قدمت آن به بیش از چندین هزار سال می‌رسد! از‌این‌رو حضور و گشت‌و‌گذار در این شهر همچون سفر در زمان، هیجان‌انگیز و جذاب خواهد بود. به همین دلیل است که سالانه هزاران گردشگر به‌سوی شهرستان شوش روانه می‌شوند. تا‌کنون بار‌ها و بار‌ها راجع‌به جاذبه‌های تاریخی حیرت‌انگیز این شهر سخن گفته‌ایم. این بار قصد داریم به معرفی آرامگاه دانیال نبی بپردازیم. این آرامگاه تاریخی از مهم‌ترین جاذبه‌های شهر شوش است. همراه ما باشید تا ضمن آشنایی با مقبره دانیال نبی، تمامی اطلاعات لازم برای بازدید از آن را دریافت کنید 

آرامگاه دانیال نبی کجاست؟ 

آرامگاه دانیال نبی

آرامگاه دانیال نبی از ارزشمند‌ترین جاذبه‌های تاریخی در جنوب ایران است. این آرامگاه در قلب استان خوزستان و در غرب خیابان امام خمینی (ره) شهر شوش، جای دارد. به‌طور دقیق‌تر این جاذبه زیارتی و تاریخی ارزشمند در ساحل شرقی رودخانه شاوور و رو‌به‌روی تپه ارگ قرار گرفته است. 

معرفی آرامگاه دانیال نبی | بنایی ارزشمند، هم به‌لحاظ تاریخی و هم به‌لحاظ معنوی 

معرفی آرامگاه دانیال نبی شوش

آرامگاه دانیال نبی از آن دست جاذبه‌هایی است که بازدید از آن هم فال است و هم تماشا! چرا‌که می‌توانید ضمن بازدید از بنایی تاریخی و ارزشمند، مرقد پاک پیامبری را زیارت کنید. معماری منحصر‌به‌فرد و گنبد مخروطی‌شکل بنای این آرامگاه سبب شده تا نظر بسیاری از گردشگران به آن جلب شود. خوب است اشاره کنیم که نام این بنا در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران جای گرفت. در ادامه در‌خصوص معماری خاص و جالب‌توجه این بنا و تاریخچه آن، به‌طور مفصل با هم صحبت می‌کنیم. 

تاریخچه و قدمت مرقد دانیال نبی‌ |‌ قدمتی بالغ‌بر ۱۵۰ سال 

تاریخچه و قدمت مرقد دانیال نبی‌

ساخت بنای فعلی آرامگاه دانیال نبی پس از وقوع سیل ویرانگری که بنای قبلی را به نابودی کشانده بود، انجام شد. به‌طور دقیق‌تر ساخت مجدد این بنا در سال ۱۲۴۹ خورشیدی به‌دستور روحانی شیعه جعفر شوشتری و به دست حاج ملاحسین معمار صورت گرفت. وی از معماران پر‌آوازه آن زمان در جنوب ایران بود. 

معماری آرامگاه دانیال نبی شوش | بنایی منحصر‌به‌فرد و تماشایی 

سبک معماری بنای حرم دانیال نبی، به‌خصوص در بخش گنبد آن بسیار منحصر‌به‌فرد است. در ادامه در‌خصوص بخش‌های مختلف و ویژگی‌های معماری این بنا توضیح می‌دهیم: 

  • سردر اصلی و صحن آرامگاه 

سردر اصلی و صحن آرامگاه 

ورودی این آرامگاه بسیار پر‌شکوه و زیبا بوده و سر‌تاسر با کاشی‌کاری‌های ظریف و چشم‌نواز، زینت داده شده است. بر سر‌در ورودی نیز عبارت آستانه متبرکه حضرت دانیال نبی به چشم می‌خورد. از ورودی که بگذرید، به صحن اصلی بزرگ و با‌صفای آرامگاه می‌رسید. در قلب این صحن، حوضی هشت‌ظلعی با فواره‌ای در مرکز آن وجود دارد. خوب است اشاره کنیم که آرامگاه دانیال نبی دارای دو صحن کوچک و بزرگ است. پیرامون این حیاط‌ها نیز حجره‌ها و اتاقک‌هایی با طرح معماری اسلامی به چشم می‌خورند. از اتاقک‌های واقع در صحن اصلی این آرامگاه به‌عنوان استراحتگاه زوار استفاده می‌شود. 

  • بنای اصلی

بنای اصلی آرامگاه دانیال نبی، درست در میان دو صحن آن قرار گرفته و در دو طرف آن دو مناره به ارتفاع حدود ۱۰ متر خود‌نمایی می‌کنند. روی هر‌دوی این مناره‌های عبارت سال ۱۳۳۰ هجری قمری، استادکاری حاج ملاحسین معمار باشی حک شده است. برای ورود به بنای اصلی، باید به قسمت شرقی ساختمان بروید؛ اما پیش از ورود، از تماشای کاشی‌کاری‌های هنرمندانه‌ای که بر پیکر این بنا نشسته است، لذت ببرید. با ورود به بنای آرامگاه با فضایی بسیار معنوی و پر‌شکوه رو‌به‌رو خواهید شد. فضای داخلی این بنا با هنر‌های خیره‌کننده آیینه‌کاری و گچ‌کاری زینت داده شده و وجود سنگ‌های مرمر یک‌تکه بر دیوار‌ها، شکوهی چشم‌گیر به آن بخشیده است؛ اما در این میان ضریح پاک این آرامگاه است که هم چشم را به خود خیره می‌کند هم قلب و روح آدمی را به‌سوی خود می‌کشاند. 

  • گنبد منحصر‌به‌فرد بنای آرامگاه 

گنبد منحصر‌به‌فرد بنای آرامگاه 

همان طور که گفتیم، چیزی که بنای این آرامگاه را از سایر بنا‌های تاریخی منحصر می‌کند، گنبد مخروطی‌شکل آن است. این گنبد در سال ۱۲۵۷ به دست حاج ملاحسین معمار بنا شد. این گنبد به سبک اورچین (ارچین) ساخته شده است. به گنبد‌هایی که فرم هرمی یا مخروطی دارند و روی پایه‌ای استوانه‌ای یا منشوری استوار شده‌اند، اورچین می‌گویند. این سبک را با نام‌های پلکانی، مُضَرَّس و آناناسی نیز می‌شناسند. سطح مقطع این گنبد همچون یک شش ضلعی (کثیرالاضلاع) است. سطح خارجی این گنبد به‌صورت پله‌ای بوده و ۲۵ طبقه مضرس (دندانه) دارد. برخی معتقدند که این گنبد با الهام از ساقه درخت خرما طراحی و بنا شده است. ارتفاع گنبد آرامگاه دانیال نبی به حدود ۲۰ متر و قطر آن به حدود ۵ متر می‌رسد. 

  • بقعه اصلی 

بقعه اصلی 

به‌طور معمول در اغلب زیارتگاه‌ها بقعه اصلی در میان ضریح نیست و کمی پایین‌تر از سطح بنا و ضریح قرار دارد. زیارتگاه دانیال نبی هم به همین صورت بوده و بقعه حضرت دانیال در بخش زیر‌زمینی بنا قرار گرفته است. شما می‌توانید برای زیارت قبر این پیامبر به بخش جنوبی بنای اصلی رفته و از طریق پلکانی وارد حیاط مسقف بخش جنوبی آرامگاه شوید. در این حیاط دهلیزی وجود دارد که از طریق چند پله به اتاقکی می‌رسد که بقعه دانیال نبی در آن جای گرفته است. 

دانیال نبی کیست؟ 

آرامگاه دانیال نبی

دانیال نبی پسر چهارم از همسر اول حضرت یعقوب (ع) بوده و از پیامبران بنی اسرائیلی است. در برخی از کتاب‌ها، دانیال نبی با لقب پیامبر باران معرفی کرده‌اند. وی در قرن هفتم پیش از میلاد، در بابل متولد شد. دانیال نبی بعد از فتح بابل به‌دست کوروش کبیر، همراه با عده‌ای از قوم یهود، به ایران مهاجرت کرد و باقی عمرش را در شهر شوش گذراند. اطلاعات دقیقی از زمان تولد و وفات دانیال نبی وجود ندارد؛‌ اما تصور می‌شود که وی تا سال سوم پادشاهی، کوروش کبیر در حکومت هخامنشی، زنده بود و سپس حدوداً در ۸۳سالگی، از دنیا رفت.

آرامگاه دانیال نبی 

در‌خصوص محل دفن دانیال نبی، اطلاعات دقیق و قطعی وجود ندارد. بااین‌حال بسیاری از تاریخ‌نگاران بر این باورند که جسد مومیایی‌شده وی، در شرق رودخانه شاوور دفن شده و آرامگاه او در شهر شوش قرار دارد. البته ادعا‌های مشابه دیگری نیز در‌ خصوص محل دفن دانیال نبی در عراق، بابل، مصر و سمرقند نیز وجود دارد. به‌عنوان مثال در برخی از نوشته‌های تاریخی گفته شده است که تیمور لنگ جسد مومیایی‌شده دانیال نبی را از شوش به سمرقند برده و در آنجا دفن کرده است. 

جاهای دیدنی نزدیک به آرامگاه دانیال نبی | لذت گشت‌و‌گذار در شهر تاریخی شوش 

همان طور که گفتیم، شهر شوش از مهم‌ترین شهر‌های تاریخی ایران بوده و جاذبه‌های تاریخی ارزشمند بسیاری را در خود جای داده است. ممکن است عمر کوتاه سفر مانع آن شود که از تمام جاذبه‌های این شهر بازدید کنید. اینجاست که آشنایی با جاذبه‌هایی که در نزدیکی هم قرار دارند، به شما کمک می‌کند تا از زمان کوتاه سفر خود به بهترین شکل استفاده کنید. از‌این‌رو در ادامه چند‌تا از مهم‌ترین جاهای دیدنی اطراف اهواز را معرفی کرده‌ایم که در نزدیکی آرامگاه دانیال نبی قرار دارند؛ تا بتوانید با یک تیر چند نشان زده و ضمن بازدید از این مقبره تاریخی، از چندین جاذبه دیدنی دیگر نیز بازدید کنید. 

  • قلعه شوش 

آدرس:‌ ایران، استان خوزستان، شهرستان شوش، خیابان طالقانی، قلعه شوش
فاصله قلعه شوش تا آرامگاه دانیال نبی: حدود ۷۵۰ متر 
  • موزه شوش

آدرس:‌ ایران، استان خوزستان، شهرستان شوش، خیابان امام خمینی، موزه شوش
فاصله قلعه شوش تا مقبره دانیال نبی: حدود ۶۰۰ متر 
  • کاخ آپادانا شوش

آدرس:‌ ایران، استان خوزستان، شهرستان شوش، بلوار امام خمینی، جنب قلعه‌ شوش، کاخ آپادانا شوش
فاصله قلعه شوش تا آرامگاه دانیال نبی: حدود ۹۰۰ متر 
  • بقایای کاخ شاوور (اردشیر دوم)

آدرس:‌ ایران، استان خوزستان، شهرستان شوش، ۴۰۰ متری غرب تپه آپادانا، بقایای کاخ شاوور (اردشیر دوم)
فاصله قلعه شوش تا مقبره دانیال نبی: حدود یک کیلومتر 

بهترین زمان بازدید از مقبره دانیال نبی | انتخاب زمان مناسب برای تجربه سفری بی‌نظیر 

بهترین زمان بازدید از مقبره دانیال نبی

از آنجایی که آرامگاه دانیال نبی، فضایی سر‌پوشیده دارد، بازدید از آن در هر فصلی از سال به‌راحتی امکان پذیر است؛ از‌این‌رو خوب است که در این بخش در‌خصوص بهترین زمان سفر به شهر شوش سخن بگوییم. همان طور که می‌دانید شهر شوش در جنوب ایران و در منطقه‌ای بیابانی، گرم و خشک قرار دارد؛ از‌این‌رو تابستان‌های این شهر بسیار گرم و سوزان بوده و آب‌و‌هوای آن در فصل زمستان، معتدل و مطلوب است. اگر می‌خواهید هنگام سفر به شوش و گشت‌و‌گذار در آن از آب‌و‌هوایی مطلوب و دلپذیر بهره‌مند شوید، برای سفر به این سرزمین کهنسال، فصل زمستان را انتخاب کنید. 

نکات مهم هنگام بازدید از آرامگاه دانیال نبی | به این نکات توجه کنید! 

بهترین زمان بازدید از مقبره دانیال نبی

  • از آنجایی که آرامگاه دانیال نبی شوش، جزو اماکن مذهبی شهر محسوب می‌شود، داشتن پوشش اسلامی برای ورود به آن الزامی است. در‌واقع خانم‌ها برای ورود به این آرامگاه باید چادر بپوشند. در‌صورت نداشتن چادر می‌توانید از چادر‌هایی استفاده کنید که در ورودی آرامگاه قرار داده شده‌اند. 
  • بنای این آرامگاه جزو آثار تاریخی ارزشمند ایران بوده و آثار تاریخی نیز میراث بشریت هستند! از‌این‌رو مراقب باشید که هنگام حضور بازدید از آرامگاه و زیارت مرقد دانیال نبی، به بنای آن آسیب نرسانید. 
  • هنگام سفر به شهر‌ها و مناطق مختلف ایران، به باور‌ها و اعتقادات مردم آن شهر یا منطقه احترام بگذارید. 

اطلاعات بازدید از آرامگاه دانیال نبی | هر‌آنچه لازم است بدانید

اطلاعات بازدید از آرامگاه دانیال نبی 

آدرس ایران، استان خوزستان، شوش، خیابان امام خمینی، آرامگاه دانیال نبی
شماره تماس ۰۶۱۴۲۸۲۶۶۷۵
ساعات بازدید هر‌روز هفته از ساعت ۷:۰۰ تا ۲۲:۰۰
هزینه بازدید رایگان
مدت‌زمان پیشنهادی برای بازدید بین ۱ تا ۲ ساعت

مسیر دسترسی به آرامگاه دانیال نبی | راهنمای دسترسی 

برای دسترسی به بقعه دانیال نبی ابتدا باید وارد بزرگراه شوش-اهواز شده و سپس از خروجی بلوار امام خمینی (ره) خارج شوید. مسیر خود را در این بلوار به‌سوی ساحل شرقی رودخانه شاوور و تپه ارگ ادامه دهید تا آرامگاه دانیال نبی در مسیرتان ظاهر شود. 

فاصله آرامگاه دانیال نبی تا کاخ آپادانا شوش: حدود ۹۰۰ کیلومتر
فاصله آرامگاه دانیال نبی تا کاخ شاوور شوش: حدود ۶۵۰ کیلومتر
فاصله آرامگاه دانیال نبی تا قلعه شوش: حدود ۶۰۰ کیلومتر

در این مطلب از مجله گردشگری ره بال آسمان، به کمک نیروی واژگان، در دنیای خیال، به‌سوی جنوب ایران سفر کردیم تا با جاذبه‌ای تاریخی و مقصدی زیارتی در شهرستان شوش آشنا شویم. مقصود سفر مجازی ما، آرامگاه دانیال نبی شوش بود و در این سفر، ضمن بررسی تاریخچه و معماری منحصر‌به‌فرد این بنا، از زندگینامه دانیال نبی سخن گفتیم و تمامی اطلاعات لازم برای بازدید از آن را در اختیارتان قرار دادیم. آیا از این مطلب لذت بردید؟ آیا تا‌کنون تجربه سفر به شهر تاریخی شوش را داشته‌اید؟ اگر پاسخ شما مثبت است، از شما می‌خواهیم که برای و ما مخاطبان خوش‌ذوق ما از خاطرات شیرین و تجربیات ارزشمند خود در سفر به شوش بنویسید. همچنین اگر اطلاعات سود‌مندی راجع‌به بنای مقبره دانیال نبی دارید، ما را از آن بی‌بهره نگذارید. 

پرسش و پاسخ 

این آرامگاه در قلب استان خوزستان و در خیابان امام خمینی شهر شوش، جای دارد. به‌طور دقیق‌تر این جاذبه زیارتی و تاریخی ارزشمند در ساحل شرقی رودخانه شاوور و رو‌به‌روی تپه ارگ قرار گرفته است.

دانیال نبی پسر چهارم از همسر اول حضرت یعقوب (ع) بوده و از پیامبران بنی اسرائیلی است. در برخی از کتاب‌ها، دانیال نبی با لقب پیامبر باران معرفی کرده‌اند.

برای دسترسی به بقعه دانیال نبی ابتدا باید وارد بزرگراه شوش-اهواز شده و سپس از خروجی بلوار امام خمینی (ره) خارج شوید. مسیر خود را در این بلوار به‌سوی ساحل شرقی رودخانه شاوور و تپه ارگ ادامه دهید تا آرامگاه دانیال نبی در مسیرتان ظاهر شود.

از مهم‌ترین جاهای دیدنی شوش که در نزدیکی آرامگاه دانیال نبی قرار دارند می‌توان به قلعه شوش، موزه شوش، کاخ آپادانا شوش و بقایای کاخ شاوور (اردشیر دوم) اشاره کرد.

فاصله این آرامگاه تا تا کاخ آپادانا شوش حدود ۹۰۰ کیلومتر بوده و فاصله آن تا کاخ شاوور شوش حدود ۶۵۰ کیلومتر است

1/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.