جنگل صفرابسته | تونل جنگلی که به بهشت می‌رسد

7

می‌دانیم شمال ایران و دریایش پرطرفدارترین جاهای دیدنی کشور هستند. اما شمال کجاست؟ بگذارید اینجور بپرسیم محل تفریح شما در شمال چیست؟ دریا؟ دریا گل سرسبد جاهای دیدنی شمال است؛ اما با کمی جست‌وجو می‌توانید با دیگر جاذبه‌ها هم آشنا شوید و لذت ببرید. بعضی از این جاذبه اینقدر بکر هستند که بیشتر به رؤیا شباهت دارند تا واقعیت. یکی از این جنگل‌های رؤیایی جنگل صفرابسته است. صفرابسته جنگلی است کهن و صدالبته زیبا با جانوران گوناگون. برای آشنایی بیشتر با این جاذبه همراه ما باشید.

جنگل صفرابسته کجاست؟

جنگل صفرا بسته

سرراست‌ترین آدرس این است: بندر کیاشهر. این جنگل در استان گیلان واقع شده است. در لیست شهرستان‌های این استان به دنبال نام آستانه اشرفیه باشید. در میان بخش‌ها و روستاهای استانه اشرفیه، باید روستای سفر آبسته را انتخاب کنید. این آدرس شما را تا نزدیکی جنگل سرسبز می‌برد. راه با همت شما هموار می‌شود و با صبرتان آسان.

آدرس: استان گیلان، شهرستان آستانه اشرفیه، بخش کیاشهر

معرفی جنگل صفرابسته

جنگل صفرا بسته

پارک جنگلی صفرابسته در روستایی با همین نام قرار گرفته است. این منطقه قدمت چند قرنه دارد. درختان جنگل هم قدمت بسیار دارند. بعضی درختان جنگل به دنبال نور قامتشان را خم کرده‌اند. این درختان آماده به آغوش‌کشیدن یکدیگر هستند. از میان این درختان کج‌شده، جاده‌ای آسفالته عبور می‌کند. از دور که به درختان نگاه می‌کنید، سربازانی سبزپوش را می‌بینید. این سربازان آماده همراهی شما تا انتهای جاده هستند. زمانی که با دقت به سربازان کج‌قامت نگاه می‌کنید، تونلی بزرگ می‌بینید. این تونل همان تونل جنگلی صفرابسته مشهور است. نام سربازان تونل توسکا است. توسکا با نام رازدار یا رزدار شناخته می‌شود. با خواندن این نام چه احساسی در شما زنده شد؟ سایه توسکاها همیشه بر سر مسافران است.

تونل جنگل صفرا بسته

چه زمانی که با ماشین در جاده جنگل حرکت می‌کنید، چه زمانی که پیاده در جنگل قدم می‌زنید، نور ملایم شما را نوازش می‌کند. با نگاه اول تمام درختان مانند هم هستند؛ اما با کمی دقت متوجه تفاوت‌های ظریف درختان با هم می‌شوید. تفاوت‌های درختان در برگ، تنه و حتی میوه آن‌ها آشکار می‌شود. به دید خریدار به درختان نگاه کنید تا متوجه تفاوت‌ها شوید. تنوع گیاهی منطقه صفرابسته زیاد است. گیاه پرسیاوش و گل بنفشه از گیاهان دارویی منطقه به حساب می‌آیند. در این جنگل حیوانات مختلفی هم زندگی می‌کنند. شغال، گراز، خرگوش، روباه و قرقاول جانوران ساکن این منطقه هستند.

جنگل صفرابسته به کجا ختم می‌شود؟

پارک جنگلی صفرا بسته

همه ما پایان‌های زیبا را دوست داریم. این پایان می‌تواند پایان یک قصه باشد یا پایان جاده‌ای سرسبز. خوشبختانه بخت با ما یار بوده و پایان تونل جنگلی زیباست. تونل جنگلی صفرا بسته جاده‌ای به طول 2 کیلومتر دارد. بعد از اتمام این مسیر شما با منظره‌های جدید روبه‌رو می‌شوید. دوست دارید بعد از دیدن سبزی فراوان، چشمتان به چه منظره‌ای بیفتد؟ در قسمتی از مسیر وارد روستای صفرا می‌شوید و گذشته را در حال می‌بینید. بعد از طی چند کیلومتر به ساحل دریا در بندر کیاشهر می‌رسید. فکر نمی‌کنیم پایان از این زیباتر وجود داشته باشد.

روستای سرسبز و توریستی صفرابسته

تونل جنگلی صفرا بسته

تونل جنگلی صفرابسته و پارک جنگلی صفرابسته زیبایی خود را مدیون این روستای توریستی هستند؛ روستایی که نامش بر پارک و جنگل و تونل این منطقه گذاشته شده است. این روستای توریستی دو قرن قدمت دارد. به‌خاطر این قدمت بالاست که گردشگران خارجی عاشق آن شده‌اند. هرجایی که قدمت باشد، اصالت هست. گردشگرانی که به این روستا می‌آیند از نزدیک نظاره‌گر زندگی پرتلاش و شرافتمندانه مردم این روستا هستند. دامداری، کشاورزی، باغداری و پرورش کرم ابریشم پیشه مردم این روستاست. جانوران بسیاری از جمله شغال و روباه و خرگوش در این روستا زندگی می‌کنند. این جانوران گاهی هوس شیطنت می‌کنند و باعث ضرر مردم روستا می‌شوند. جانوران وحشی دام‌ها را شکار می‌کنند و جوندگان به ریشه محصولات می‌زنند. با این همه نشانی از خشونت علیه حیوانات دیده نمی‌شود. مردم صفرابسته پذیرفته‌اند که گاهی باید با حیوانات هم‌سفره شوند حتی اگر ضرر مالی کنند.

تونل جنگلی صفرا بسته

منظره این روستا بسیار بکر است. بادیدن تصاویر هیچ کس باور نمی‌کند این منظره واقعی باشد و از همه مهم‌تر رسیدن به آن تا این اندازه آسان باشد. زمانی که از تونل عبور می‌کنید، متوجه واقعی‌بودن آن می‌شوید. در بهار این تونل پر از رنگ سبز براق است و هنگام پاییز یکی از زیباترین نقاط پاییزی به حساب می‌آید. تصور کنید در تونلی گیاهی حرکت می‌کنید. این تونل تلفیقی از رنگ‌های نارنجی و زرد و قرمز است. هر از گاهی برگی با شیطنت خودش را روی دوشتان می‌اندازد و باعث لبخندتان می‌شود. این منظره اینقدر زیباست که تا مدت‌ها مهمان‌ خواب‌های شیرینتان می‌شود.

سوغات

سوغات جنگل صفرا بسته

مشاغل مردم روستای صفرابسته، با طبیعت ارتباط دارد. تمام محصولات از دل طبیعت بیرون آمده‌اند و پسماندش هم به دل طبیعت باز می‌گردد. صنایع دستی این مردم هم با طبیعت ارتباط دارد. برنج، کدو، فلفل سبز، بادمجان محلی، سیر، پیاز محلی و خربزه محلی از سوغات گیاهی صفرابسته هستند. کلوچه و نان خانگی از خوشمزه‌ترین سوغات روستا هستند. صنایع دستی مانند سبدهای چوبی و ظروف چوبی به‌وفور در این روستا به چشم می‌خورد. این صنایع اینقدر جذاب هستند که باعث اشتیاق برای خرید می‌شوند؛ پس اگر نمی‌خواهید این سوغات را بخرید چشم بسته در روستا راه بروید.

امکانات رفاهی

پارک جنگلی صفرا بسته

علاوه بر گردشگران ایرانی که از سراسر کشور برای بازدید از جاهای دیدنی آستانه اشرفیه به پارک جنگلی صفرابسته می‌آیند، توریست‌های خارجی هم مهمان این روستا هستند. این نکته را یادآور شدیم تا از امکانات کامل این روستا مطمئن شوید. در این منطقه نچندان بزرگ دو هتل وجود دارد که امکانات کاملی دارند. هتل‌ها مجهز به رستوران هستند. این رستوران‌ها غذاهای بی‌نظیر محلی و غذاهای ایرانی را برای گردشگران آماده می‌کند. برای اقامت در روستا به هتل‌های دریا کنار کیاشهر و دهدار آستانه اشرفیه مراجعه کنید.

لوازم ضروری برای رفتن به جنگل صفرابسته

لوازم مورد نیاز برای رفتن به جنگل صفرا بسته

برای جنگل‌گردی باید لوازم مخصوص داشته باشید. این وسایل شما را برای گردش در جنگل آماده می‌کند.

  • کفش مناسب برای عبور از جنگل؛
  • لباس اضافه برای هوای خنک شب و باران‌های احتمالی؛
  • وسایل برای روشن‌کردن آتش؛
  • کنسرو غذا؛
  • کرم ضدآفتاب و عینک‌ آفتابی.

بهترین زمان سفر به جنگل صفرابسته

بهترین زمان سفر به جنگل صفرا بسته

بهترین زمان سفر برای بازدید جاهای دیدنی اطراف رشت و جنگل صفرابسته بهار است. در این فصل اکثر نقاط شمال ایران، بوی ناب مرکبات پیچیده است. هوای خنک با نم‌نم باران همراه است و از در و دیوار شهرها شکوفه می‌بارد. پارک جنگلی صفرابسته و روستای صفرابسته در پاییز هم بسیار زیباست. با اینکه بارش‌ها سفر را کمی مشکل می‌کنید؛ اما دیدن لباس رنگارنگ بر تن طبیعت این منطقه و تونل جنگلی صفرابسته ارزشش را دارد.

مسیرهای دسترسی به پارک جنگلی صفرابسته

ما سرسبزترین راه را به شما پیشنهاد می‌دهیم. به شهرستان آستانه اشرفیه بروید. میدان جمهوری اسلامی شهر را پیدا کنید. این میدان شما را به طرف بندر کیاشهر می‌برد. بعد از طی 5 کیلومتر چشمتان به تابلو روستای صفرابسته می‌افتد. جاده منتهی به جنگل 2 کیلومتر است. این جاده با درختان محاصره شده است. در این 2 کیلومتر جاده‌های فرعی بسیاری وجود دارد. این جاده‌های خاکی برای استراحت و لذت از سکوت جنگل مناسب است.

بازدید از زیباترین جنگل‌های استان گیلان به پایان رسید. امیدواریم از این طبیعت مطبوع و دست نخورده لذت برده باشید. لطفاً رسم طبیعت‌نوازی را رعایت کنید و به طبیعت احترام بگذارید. با نوشتن نظرات زیبایتان ما را همراهی کنید. ره بال آسمان از همراهی شما سپاس‌گزار است.

استان گیلان، شهرستان آستانه اشرفیه، بخش کیاشهر

این جنگل در ادامه به سواحل دریای بندر کیاشهر می‌رسد.

دو هتل به نام‌های دریا کنار کیاشهر و دهدار آستانه اشرفیه در این منطقه وجود دارد.

فصل بهار البته گردشگران از سفر در پاییز و مناظر زیبای این فصل هم راضی بوده‌اند.

5/5 (2 نظر)
7 نظرات
  1. محسن می گوید

    چه جنگل قشنگیه. کاش بتونم از نزدیک ببینم.

    1. بانو تقیان می گوید

      محسن عزیز، به امید اینکه از نزدیک این جنگل رو ببینید و تجربه‌هاتون رو برای ما بنویسید.

  2. مهدی می گوید

    کاش قدر جنگلا رو بدونیم. اینها ریه های کشور هستند. خیلی خوبه مجله ها اینترنتی شدند و دیگه براشون کاغذ هدر نمیره. ممنون از شما که این جنگل رو معرفی کردید.

    1. بانو تقیان می گوید

      مهدی عزیز، کاش مردم بفهمند که دارند با تخریب جنگل‌ها، نوادگان خودشون رو از هوای سالم محروم می‌کنند!!!

  3. Mehdi می گوید

    این جنگل طلسم شده شب نرید به هیچ عنوان شب نرید 🙂

  4. Mehdi می گوید

    این جنگل طلسم شده شب نرید به هیچ عنوان شب نرید 🙂

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام مهدی عزیز،
      می‌شه بیشتر توضیح بدین که منظورتون چیه؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.