کاخ آپادانا شوش | فرصتی برای تماشای جلال‌و‌شکوه تمدن ایران باستان

2

کاخ آپادانا شوش شکوه و جلال تمدن ایران را به رخ جهانیان می‌کشد. این کاخ به فرمان داریوش کبیر، یکی از محبوب‌ترین پادشاهان ایرانی ساخته شده است. از قرار معلوم سلاطین آن زمان برای قشلاق به این کاخ می‌آمدند. دیرینگی آپادانا به سال‌های ۵۱۵ تا ۵۲۱ قبل از میلاد مسیح باز می‌گردد. این کاخ، سالخوردی جاودان‌مانند است که از نیاکان ما سخن می‌گوید. جالب است بدانید آپادانا تا همین یک سده پیش از نظرها پنهان شده بود. جالب‌تر اینکه این کاخ چندین بار آتش گرفت و به دنبال حمله اسکندر نابود شد. با این حال بقایای آن به اندازه‌ای ارزشمند است که قسمت‌های زیادی از آن به موزه‌های بین‌المللی انتقال پیدا کرده. از آنجایی که نمی‌توان از کنار کاخ آپادانا شوش به‌راحتی گذشت، در این قسمت برای شما از این کاخ و جاذبه‌های آن می‌گوییم. امیدواریم با مطالعه این مطلب تا انتها، گردشگری خاطره‌سازی را در آپادانا تجربه کنید.

کاخ آپادانا شوش کجاست؟

اجازه دهید قبل از اینکه ببینیم کاخ آپادانا کجاست، به این نکته اشاره کنیم که یکی از کاخ‌های اندرونی تخت‌ جمشید با نام کاخ آپادانا شناخته می‌شود. در نتیجه کاخ آپادانا شوش را با این کاخ اشتباه نگیرید. جالب است بدانید ایرانیان باستان به کاخ‌های شاه، آپادانا می‌گفتند. شوش، شهری قدیمی است که دیرینگی آن به چندین سده پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. بسیاری از باستان‌شناسان بین‌المللی، شوش را یکی از قدیمی‌ترین شهرهای دنیا می‌دانند. در روزگاران بسیار دور، شوش مهم‌ترین سکونتگاه ایرانیان بود. در این شهر عمارت‌های باشکوهی قد عَلم کرده بود و کاخ‌های مجللی داشت. آپادانا یکی از این کاخ‌هاست. این کاخ یکی از جاهای دیدنی اطراف اهواز است و آدرس سرراستی دارد. منطقه باستانی شوش چیزی حدود ۴۰ کیلومتر از اندیمشک دورتر است. در انتهای این مطلب درباره مسیر دسترسی به کاخ آپادانا بیشتر خواهیم گفت.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی شیراز، روی لینک زیر کلیک کنید:

تاریخچه کاخ آپادانا شوش

تا چندین دهه پیش کسی از وجود آپادانا خبر نداشت. ماجرای کشف این کاخ به ۱۳۱۱ باز می‌گردد. در این سال حفاری‌های گسترده‌ای در اطراف منطقه آپادانا انجام شد. این حفاری‌ها تا ۱۳۱۴ طول کشید و دستاوردهای چشمگیری به دنبال داشت. یکی از مهم‌ترینِ این دستاوردها، کشف آپادانا بود. جالب است بدانید به‌رغم اهمیت آپادانا در تاریخ و باستان‌شناسی ایران، این کاخ تا سال‌های سال نظر مسئولین را جلب نکرد. در نهایت پس از حدود ۷۰ سال از کشف آپادانا، این کاخ به فهرست آثار ملی ایران راه پیدا کرد. مدتی بعد نیز آپادانا به‌عنوان یکی از کاخ‌های باستانی ایران در فهرست آثار جهانی ثبت شد. به لحاظ تاریخی هرچقدر از ارزش‌های منطقه باستانی شوش بگوییم، کم گفته‌ایم. تاریخ‌شناسان، بر این باور هستند که حدود ۹هزار سال قبل از میلاد مسیح، کشاورزانی در این منطقه زراعت می‌کردند.

در طول زمان تمدنی باشکوه در این منطقه شکل گرفت. حدود ۵هزار سال قبل از میلاد مسیح، جمعیت زیادی در شوش زندگی می‌کردند. به همین دلیل قلعه‌ای در این مکان ساخته شد تا محافظ مردمان این ناحیه باشد. آثار زندگی شهری در شوش به حدود ۴هزار سال پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. جالب است بدانید به‌رغم کاوش‌های باستان‌شناسی و تحقیقات تاریخی، شوش هنوز هم رازهای زیادی در سینه نهان دارد. انتظار می‌رود با پیشرفت‌های فناوری، اسرار بیشتری از این منطقه تاریخی برملا شود.

دیرینگی آپادانا به سال‌های ۵۱۵ تا ۵۲۱ پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. داریوش کبیر، شاهِ شاهان، در آن سال‌ها فرمانی برای ساخت کاخی باشکوه در منطقه شوش فعلی صادر کرد. این کاخ در حدود ۶ سده پیش از میلاد مسیح بر روی آثار به‌جای‌مانده از تمدن ایلامی‌ها ساخته شد. آپادانا، کاخی برای قشلاق پادشاهان هخامنشی بود. این کاخ بخش‌های مختلفی داشت که مهم‌ترین آن‌ها حرمسرا، تالار بار عام، دروازه و کاخ پذیرایی به حساب می‌آید.

معماری کاخ آپادانا شوش

وقتی از یکی از مهم‌ترین تمدن‌های باستان صحبت می‌کنیم، ناگفته پیداست پادشاهان آن در بهترین کاخ‌ها زندگی می‌کردند. به همین دلیل معماران ایران قدیم برای این کاخ چیزی کم نگذاشته‌اند. در آپادانا با معماری روبه‌رو هستیم که ویژگی‌های آن باعث شده تا تاریخ‌دان‌ها و باستان‌شناسان بین‌المللی انگشت‌به‌دهان باقی بمانند. آپادانا ۶ حیاط اصلی داشت. از این تعداد، ۳ حیاط وسعت بیشتری داشتند. این حیاط‌ها به تالارهای بزرگ آپادانا متصل می‌شدند. ۳ حیاط کوچک‌تر نیز در قسمت شمالی کاخ وجود داشت. حیاط‌هایی که از آن‌ها صحبت می‌کنیم با آجرهایی به رنگ قرمز سنگ‌فرش شده بودند.

در بزرگ‌ترین حیاط آپادانا، قسمتی برای نصب پرچم تعبیه شده بود. گفته می‌شود که این حیاط محل رژه نظامیان و صف‌بستن نگهبانان کاخ بوده است. در قسمت شمالی این حیاط تندیس‌های بزرگی از چندین شیر خودنمایی می‌کند. هر کدام از این تندیس‌ها چیزی حدود ۴ متر طول دارند. جالب اینجاست به‌رغم اینکه قسمت های زیادی از آپادانا کاملاً تخریب شده، این تندیس‌ها سالم باقی مانده‌اند. پس از گذر از این حیاط بزرگ، به دومین محوطه کاخ می‌رسیم. در این محوطه ستون‌های دایره‌شکل بزرگی قرار گرفته است. پایه این ستون‌ها به گل‌های نیلوفر آبی مزین شده است. ستون‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم چیزی حدود ۱۸ متر ارتفاع دارند. جالب است بدانید این ستون‌ها با بست‌های سربی به هم کلاف شده‌اند.

در بالای این ستون‌ها، تندیسی از ۲ گاو شاخدار خودنمایی می‌کند. فرانسوی‌ها در ۱۳۵۱ موفق به کشف دروازه اصلی آپادانا شدند. این دروازه در قسمت شرقی قرار دارد و محل ورود اهالی شهر به داخل کاخ بوده است. در قسمت غربی این کاخ، دروازه خروجی واقع شده است. گفته می‌شود در روزگاران دور، تندیس داریوش در قسمت چپ و تندیس خشایارشاه در سمت راست این دروازه قرار داشت. بیشترِ قسمت‌هایی که به آن‌ها اشاره کردیم تخریب شده‌اند و فقط آثار آن باقی مانده است.

دلیل ساخت کاخ آپادانا شوش

آپادانا یکی از مهم‌ترین کاخ‌های ایران باستان به حساب می‌آید. بررسی‌های باستان‌شناسی و تاریخی نیز اهمیت این کاخ را به اثبات رسانده است. در نتیجه بعید به نظر می‌رسد که آپادانا فقط برای قشلاق پادشاهان ساخته شده باشد. شوش، شهری مذهبی در ایران قدیم بود. به همین دلیل بعضی از باستان‌شناسان، مذهب را دلیل ساخت آپادانا می‌دانند. با این حال برای آشنایی با دلیل ساخت آپادانا باید به تاریخ ایران باستان و سرگذشت پادشاهان این سرزمین اشاره کرد. داریوش، پادشاه کشورگشای ایران در ۵۲۲ قبل از میلاد بر سریر پادشاهی نشست. وی آرامش را به ایران باز گرداند و رقبا را از دم تیغ گذراند. در آن زمان ایرانیان بر بسیاری از قسمت‌های دنیا حکومت می‌کردند. وسعت پادشاهی داریوش، وی را به این فکر انداخت تا مکانی را به‌عنوان مرکز فرمانروایی خود انتخاب کند.

جالب است بدانید چیزی حدود ۳۰ کشور در زیر رکاب کوروش قرار داشت. این پادشاه جهانگشا، تخت‌جمشید را برای پایتخت فرمانروایی خود انتخاب کرد. مطمئن هستیم که جایگاه شوش در فرهنگ مردمان آن زمان، دلیلی محکم برای انتخاب تخت‌جمشید به‌عنوان پایتخت فرمانروایی داریوش بود. این پادشاه که خود را وارث تمدن باشکوه ایلام می‌دانست، فرمان ساخت کاخ باشکوهی را در ایلام صادر کرد. احداث آپادانا در زمان حیات داریوش به پایان رسید.

این کاخ در سال‌های پس از فوت داریوش نیز همچنان مکانی برای زندگی و حکمرانی پادشاهان هخامنشی بود. در دوران پادشاهی نوه داریوش (اردشیر اول)، آپادانا در آتش سوخت. هرگز مشخص نشد که این آتش به دلیل اتفاق‌های طبیعی رخ داد یا اینکه خرابکاری در کار بود. در نهایت اردشیر دوم، دیگر پادشاه هخامنش برای مرمت آپادانا آستین بالا زد.

رویدادهای چند سده اخیر در کاخ آپادانا

آپادانا، منبع ارزشمندی از اطلاعات تاریخی درباره مردمان باستان بود. جاذبه‌های این کاخ، باستان‌شناسان را از سرتاسر دنیا به آپادانا کشاند. مارسال دیولافوا از فرانسه به همراه چندین باستان‌شناس برجسته دیگر راهی آپادانا شدند. این افراد در ابتدا با هدف پیشبرد دانش باستان‌شناسی راهی ایران شده بودند. با این حال پس از مشاهده عظمت آپادانا و ارزش عتیقه‌هایی که در این کاخ وجود داشت، اصول اخلاقی را زیر پا گذاشتند. دیولافوا به جای کاوش در تمدن ایران‌زمین، کمر همت به تاراج عتیقه‌های آپادانا بست. گروه باستان‌شناسی فرانسوی، ستون‌ها و سرستون‌های مهم این کاخ را با اره بریدند!

سپس این ستون های بزرگ را به تاراج بردند و به گنجینه‌های موزه‌های اروپایی اضافه کردند. پادشاهان قاجار از این بدعهدی فرانسوی‌ها باخبر شدند. شاه وقت، در آن زمان رسماً به دولت فرانسه شکایت کرد. فرانسوی‌ها این شکایت را جدی نگرفتند. در عوض برای اینکه دل شاه را به دست آورند، از وی و هیئت همراه دعوت کردند تا به فرانسه بروند. شاه قاجار به همراه خدم و حشم راهی فرانسه شد. آن‌‌ها در موزه پاریس به تماشای اشیای سرقت‌شده از کاخ آپادانا نشستند. با این حال ماجرا به همین‌جا ختم شد و شکایت شاه راه به جایی نبرد. پس از این رویداد، پای کاوشگران فرانسوی برای همیشه از اکتشافات باستان‌شناسی در آپادانا بریده شد.

بخش های مختل کاخ آپادانا

برای شما گفتیم قسمت‌های زیادی از آپادنا تخریب شده است. با این حال با توجه به اهمیت آپادانا به‌عنوان یکی از مهمترین کاخ‌های تمدن کهن ایران‌زمین، تحقیقات گسترده‌ای درباره این کاخ انجام شده است. به لطف این تحقیقات، اکنون اطلاعات زیادی درباره آپادانا می‌دانیم. ارزش هنر معماران هخامنش به لحاظ زیباشناسی به دنیا اثبات شده است. آپادانا به لحاظ فنی نیز دستاوردی ارزشمند در هنر معماران ایرانیان باستان پیش روی جهانیان قرار داده است. برای نمونه می‌توان به بنای این کاخ اشاره کرد که بر روی سکویی وسیع احداث شده است.

تمامی آبراه‌ها و زیرسازی‌های این کاخ بر روی سکویی بزرگ انجام شده است. نزدیک به ۱۱۰ اتاق و چندین تالار بر روی این سکو احداث شد. قبل از احداث کاخ، معماران چیره‌دست تپه‌ای وسیع را برای احداث کاخ انتخاب کردند. چیزی حدود ۱۰هزار مترمربع برای احداث کاخ در نظر گرفته شد. چنین محیط وسیع و معماری را در هیچ کدام از کاخ‌های تمدن‌های باستان سراغ نداریم. یکی از مهم‌ترین قسمت‌های آپادانا، کتیبه‌ای است که روایتی از ساخت کاخ را بیان می‌کند. این کتیبه لحنی غرورآفرین دارد و حس‌و‌حال ایران‌دوستی را در دل خواننده زنده می‌کند:

اردشیر، شاه بزرگ، شاه شاهان، شاه مردمان، شاه روی این زمین، پسر داریوش شاه، داریوش پسر اردشیر شاه، اردشیر پسر خشایارشاه، خشایارشاه پسر داریوش شاه، داریوش پسر و پشتاسپه، هخامنشی می‌گوید: داریوش جد من این آپادانا را ساخت، سپس، در زمان پدربزرگم اردشیر، آپادانا سوخت. حال به خواست اهورامزدا آناهیتا و میترا، من فرمان به بازسازی آپادانا دادم. اهورامزدا، آناهیتا و میترا مرا در برابر تمام بدی‌ها حفظ کنند و نیز آنچه را انجام دادم. مصالح اصلی این کاخ را سنگ‌های بزرگی تشکیل می‌دهد که در منطقه شوش نظیر آن‌ها پیدا نمی‌شود. گفته می‌شود این ستون‌های بزرگِ آپادانا را با کلک از رود کرخه به شوش آورده‌اند.

علت خرابی و ویرانی کاخ آپادانا شوش

آپادانا، یکی از جاهای دیدنی شوش است که به‌رغم تخریب‌های گسترده، هنوز هم تماشایی است. دلیل‌های بی‌شماری برای خرابی آپادانا ذکر شده است. برای شما گفتیم که این کاخ بر روی سکویی سنگی با مساحتی بسیار وسیع بنا شد. این سکوی مصنوعی در طول زمان زمینه تخریب قسمت‌های زیادی از کاخ را فراهم کرد. جالب اینجاست حتی در دوران شکوه هخامنشیان نیز قسمت‌هایی از آپادانا نشست کرد. این قسمت‌ها توسط معماران مرمت شد. با این حال این مرمت به گونه‌ای نبود که جلوی آسیب‌های بعدی گرفته شود. از طرف دیگر پس از پایان پادشاهی هخامنشیان، این کاخ به امان خدا گذاشته شد. در نتیجه از خشم طبیعت در امان نماند. در این بین نقش نبردهای خانمان‌سوزی که میان لشکر ایران و دژخیمان رخ داد را نیز در تخریب آپادانا نباید نادیده بگیریم. روایت‌های مختلفی از حمله اسکندر به ایران وجود دارد.

برخی از کارشناسان تاریخی بر این باور هستند که آپدانا و دیگر منطقه‌های شوش به دنبال اقدامی صلح‌آمیز در اختیار ارتش اسکندر قرار گرفت. عده‌ای دیگر از کارشناسان نیز معتقدند که ارتش اسکندر به این ناحیه یورش برد و آپادانا و دیگر جاهای مهم شوشِ‌ قدیم را با خاک یکسان کرد. از طرف دیگر نباید بی‌رحمی گذر زمان را فراموش کنیم. این عمارت یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی جنوب ایران است. از آن زمان تاکنون اتفاق‌های زیادی افتاده و آپادانا شاهد رخدادهای ناگوار تاریخی و طبیعی بی‌شماری بوده است. علت خرابی آپادانا موضوعی است که همیشه بحث‌های مختلفی را به دنبال داشته است. باستان‌شناسی فرانسوی با نام مارسل اوگوست به همراه همسرش مادام ژان دیولافوا، مجذوب زیبایی‌های آپادانا شده بود. وی سه بار به ایران آمد و تحقیقات گسترده‌ای در شوش انجام داد. در قسمتی از این تحقیقات به نابودی کاخ بر اساس رویدادهای فرسایشیِ طبیعی اشاره شده است.

بازسازی کاخ آپادانا شوش

با توجه به توضیحاتی که از شرایط فعلی آپادانا مطرح کردیم، حتماً متوجه شده‌اید که این کاخ توجه بیشتری نیاز دارد. قرارگرفتن آپادنا بر روی سکویی دست‌ساز که سده‌های متمادی از عمر آن می‌‌گذرد، فرسایش این کاخ را به دنبال دارد. از طرف دیگر شرایط جوی شوش نیز مزید بر علت شده تا آپادانا روز‌به‌روز فرسوده شود. مهم‌ترین پروژه مرمت آپادانا در ۱۳۸۸ انجام شد. در آن زمان دروازه شرقی و سنگ‌فرش‌ها مرمت شد. آسیب‌شناسی قسمت‌هایی که بیشتر در معرض فرسودگی است و تهیه مستندات دقیق از دیگر کارهایی بود که در پروژه مرمت آپادانا رخ داد.

این پروژه در آن زمان چیزی حدود ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال خرج برداشت. بازسازی آپادانا آنچنان که انتظار می‌رفت به پایان نرسید و قسمت‌های بسیاری از این کاخ به حال خود رها شد. از آن زمان به بعد خبری از مرمت آپادانا به گوش نرسیده است. با کمال تأسف باید گفت اگر نگهداری از این گنجینه ملی به همین وضع ادامه پیدا کند، اوضاع آپادانا روز‌به‌روز وخیم‌تر خواهد شد. البته از حق نباید گذشت که این کاخ به اندازه‌ای شکوه‌و‌جلال داشت که حتی پس از گذشت سده‌های زیاد، هنوز هم تماشایی است.

هزینه و زمان بازدید از کاخ آپادانا شوش

آپادانا نه‌تنها یکی از جاهای دیدنی استان خوزستان، بلکه یکی از جاهای دیدنی دنیاست. این شرایط باعث شده تا در کنار گردشگران ایرانی، آپادانا پذیرای گردشگران خارجی بی‌شماری باشد. محبوبیت این منطقه در بین گردشگران داخلی و خارجی باعث شده تا درهای کاخ همه‌‌روزه به غیر از ۹ و ۱۰ محرم، ۲۸ صفر، ۲۱ رمضان، ۲۵ شوال و ۱۴ خرداد به روی گردشگران باز باشد. آپادانا در ۶ ماه نخست سال از ۹ صبح تا ۷ پس‌از‌ظهر و در ۶ ماه دوم سال از ۹ صبح تا ۱۷ بعدازظهر پذیرای گردشگران است. جالب اینجاست که مسئولینِ گردشگریِ این کاخ، شرایطی برای گشت‌و‌گذار در بیشتر قسمت‌های آپادانا فراهم کرده‌اند. به لطف این شرایط، تقریباً می‌توانید در تمامی قسمت‌های آپادانا به گشت‌وگذار مشغول شوید و شکوه و جلال ایران قدیم را با تمامی وجود حس کنید.

فاصله آپادانا با شهر زیاد نیست و در زمان کوتاهی بدون اینکه خسته شوید به این کاخ می‌رسید. جاذبه‌های منطقه باستانی شوش فقط به آپادانا خلاصه نمی‌شود. در این منطقه چندین مکان باستانی وجود دارد که جای خود را در دل گردشگران ایرانی و بین‌المللی باز کرده‌اند. برای اینکه گشت‌و‌گذار شما در آپادانا هم فال باشد و هم تماشا، در ادامه به جاهای دیدنی اشاره می‌کنیم که فاصله کمی با این کاخ دارند.

جاهای دیدنی نزدیک به کاخ آپادانا

شوش، به اندازه‌ای جای تماشایی با جاذبه باستانی دارد که می‌ارزد یک سفر کامل را به گردشگری در این مکان‌ها اختصاص دهید. برای اینکه با دستی پر از گردشگری در شوش به دیار خود باز گردید، جاهایی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم را به برنامه گشت‌و‌گذار خود در استان خوزستان اضافه کنید.

قلعه شوش

وقتی صحبت از آپادانا و تاریخچه غنی این کاخ به میان می‌آید، انتظار می‌رود دیگر جاهای دیدنی اطراف شوش نیز قدمتی دیرینه داشته باشند. این انتظار از یک منظر درست و از منظر دیگر نادرست است. برای نمونه می‌توان به قلعه شوش اشاره کرد. این قلعه به‌رغم اینکه در منطقه‌ای باستانی واقع شده، دیرینگی آن فقط حدود یک سده است. قلعه شوش که به آن‌ قلعه فرانسوی‌ها هم می‌‌گویند، قلعه‌ای زیباست که معماری ایرانی اروپایی در آن خودنمایی می‌کند. برای شما گفتیم که فرانسوی‌ها عزم خود را برای کاوش در آپادانا جزم کرده بودند. از آنجایی که آپادانا، منطقه‌ای ارزشمند به لحاظ باستان‌شناسی به حساب می‌آید. فرانسوی‌ها قلعه‌ای در این ناحیه برای محافظت از دانشمندان خود و عتیقه‌های آپادانا ساختند. به همین دلیل است که قلعه شوش نسبت‌به دیگر جاهای دیدنی این منطقه دیرینگی کمتری دارد.

قلعه شوش بر فراز تپه‌ای مرتفع بنا شده است. این قلعه منظره‌ای تماشایی از آرامگاه دانیال نبی و چغازنبیل را پیش روی گردشگران قرار می‌دهد. قلعه‌ای که از آن صحبت می‌کنیم چیزی حدود ۲ کیلومتر از مرکز شهر شوش دورتر است. این فاصله را در عرض ۴ دقیقه طی می‌کنید و در یک چشم‌به‌هم‌زدن از شهر به قلعه می‌رسید.

آرامگاه دانیال نبی

آرامگاه دانیال نبی یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف اهواز است که فاصله چندانی با کاخ آپادانا شوش ندارد. حاج ملاحسین معمار، یکی از معماران برجسته ایرانِ قدیم در ۱۲۴۹ خورشیدی برای ساخت آرامگاهی باشگاه برای دانیال نبی آستین بالا زد. این معمار چیره‌دست برای ساخت آرامگاه دانیال نبی خوش‌سلیقگی به‌خرج داد و مقبره‌ای ساخت که به لحاظ معماری تفاوت‌های چشمگیری با دیگر آرامگاه‌های ایران دارد. دانیال نبی، جایگاه ویژه‌ای در دل گردشگران خارجی دارد. به همین دلیل در کنار مسافرین ایرانی، گردشگرانی خارجی بی‌شماری سالانه از این آرامگاه دیدن می‌کنند. آرامگاه دانیال نبی در کرانه شرقی رودخانه شاوور واقع شده است. این آرامگاه منظره‌ای تماشایی از تپه ارگ را پیش روی گردشگران قرار می‌دهد. آپادانا دقیقاً ۹۰۰ کیلومتر از آرامگاه دانیال نبی دورتر است. این آرامگاه چیزی حدود ۶۰۰ کیلومتر با قلعه شوش فاصله دارد.

زیگورات چغازنبیل

در ادامه معرفی جاهای نزدیک به کاخ آپادانا، یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری مهمِ شوش را معرفی می‌کنیم. زیگورات چغازنبیل در ۴۵کیلومتری جنوب شوش و ۳۵کیلومتری غرب شوشتر واقع شده است. دیرینگی این بنا به دوران پادشاهی مادها باز می‌گردد. مستنداتی در این مکان پیدا شده که بر اساس آن‌ها، اوتاش گال، یکی از پادشاهان امپراتوری ایلام فرمان ساخت زیگورات چغازنبیل را صادر کرده است. منظور از زیگورات، بناهای قدیمی است که مردمان تمدن‌های کهن برای پرستش خدایان می‌ساختند. مدت‌های زیادی است که زیگورات چغازنبیل به منطقه‌ای گردشگری تبدیل شده است.

جالب است بدانید زیگورات چغازنبیل یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف شوش است که تا حدود یک سده پیش از نظرها مخفی مانده بود و کسی از آن خبر نداشت. این عمارت باشکوه توسط گروهی از باستان‌شناسان فرانسوی کشف شد. فکرش را بکنید که فرانسوی‌ها از آن طرف دنیا برای اکتشاف در چغازنبیل راه این منطقه را در پیش گرفته‌اید. با این حساب انصافاً باید گفت حیف است که راهی آپادانا شوید و سری به این منطقه باستانی نزنید.

بهترین زمان بازدید از کاخ آپادانا

بر اساس آمارِ سازمان گردشگری ایران، عید هر سال در آپادانا جای سوزن‌انداختن نیست. این آمار از محبوبیت گردگشگری بهاری در استان خوزستان خبر می‌دهد. همان‌گونه که می‌دانید خوزستان، تابستان‌های سوزانی دار؛ در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم قید گردشگری تابستانی در آپادانا را بزنید. خوشبختانه گرمای هوا در نیمه دوم سال در خوزستان کاهش چشمگیری دارد. به لطف این شرایط، گردشگری پاییزی در آپادانا حسابی خوش می‌گذرد. علاقه‌مندان فرهنگ و تمدن ایران باستان‌ بهتر از ما در جریان هستند که ۷ آبان، روز کوروش کبیر است.

در این ماه گردشگران از سرتاسر دنیا راه جاهای دیدنی جنوب ایران را در پیش می‌گیرند و به آرامگاه کوروش می‌روند. این شرایط را می‌توانید به فال نیک بگیرید و در کنار گردشگری جانانه‌ای در کاخ آپادانا، به کوروش کبیر ادای احترام کنید. زمستان‌های خوزستان به اندازه‌ای سرد نیست که گردشگری در این منطقه ناممکن شود. به لحاظ تعداد گردشگر نیز آپادانا در زمستان خلوت‌تر است. این شرایط گردشگری زمستانی خاطره‌سازی را در آپادانا برای مسافران به ارمغان می‌آورد.

مسیر دسترسی به کاخ آپادانا

برای رسیدن به کاخ آپادانا ابتدا باید راه استان خوزستان را در پیش بگیرید. به این استان که رسیدید، راهی شهر شوش شوید. این شهر بلوار معروفی با نام بلوار امام‌ خمینی دارد. با حضور در این بلوار چشمتان به جمال جلال‌وشکوه آپادانا روشن می‌شود.

کاخ آپادانا شوش، از آن دسته جاهای دیدنی ایران است که دست‌کم یک بار در عمرتان باید گشت‌‌گذار در آن را تجربه کنید. به شما قول می‌دهیم گردشگری در این کاخ به خاطره‌ای ارزشمند برایتان تبدیل شود. امیدواریم اطلاعاتی که از آپادانا با شما در میان گذاشتیم، این گردشگری را به یکی از بهترین مسافرت‌های عمر شما تبدیل کند. در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم شما هم تجربه‌های سودمند و خاطره‌های خوشی از گشت‌و‌گذار در جاهای دیدنی اطراف اهواز دارید، خواهشمندیم این تجربه‌های مفید و خاطره‌های شیرین را در قسمت نظرات ما همراهان خود در ره بال آسمان و دیگر مخاطبان به اشتراک بگذارید.

کاخ آپادنا در بلوار امام خمینی شهر شوش قرار دارد.

آپادانا، کاخی است که پادشاهان تمدن هخامنش در آن حکمرانی می‌کردند. این کاخ یکی از مهمترین کاخهای تمدن باستان در سرتاسر دنیاست.

گشت‌و‌گذار بهاری در این کاخ حسابی خوش می‌گذرد. پاییز و زمستان نیز زمان مناسبی برای سفر به آپاداناست. بسیاری از گردشگران در ۷ آبان، سالروز کوروش کبیر را در مقبره این پادشاه جشن می‌گیرند و سپس راهی کاخ آپادانا می‌شوند.

قلعه شوش، آرامگاه دانیال نبی و زیگورات چغازنبیل از مکانهای دیدنی به حساب می‌آیند که فاصله مناسبی تا کاخ آپادانا دارند.

درهای کاخ همه‌‌روزه به غیر از ۹ و ۱۰ محرم، ۲۸ صفر، ۲۱ رمضان، ۲۵ شوال و ۱۴ خرداد به روی گردشگران باز باشد. آپادانا در ۶ ماه نخست سال از ۹ صبح تا ۷ پس‌از‌ظهر و در ۶ ماه دوم سال از ۹ صبح تا ۱۷ بعدازظهر پذیرای گردشگران است.

0/5 (0 نظر)
2 نظرات
  1. زهرا می گوید

    ببخشید میخواستم بدونم نزدیکترین ترین فرودگاه برای رسیدن به کاخ آپادانای شوش کدوم فرودگاه هست ، یا اگه مسیر ریلی داره بی‌ زحمت معرفی کنید .

    1. بانو تقیان می گوید

      زهرا عزیز، اگر ساکن تهران هستید، از پرواز اهواز و دزفول می‌تونید استفاده کنید. مسیر ریلی اهواز و دزفول هم برای شما مناسبه. اگه ساکن شهر دیگه هستید، معمولا به‌ندرت پرواز دزفول هست و باید با پرواز اهواز به این شهر برید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.