جاهای دیدنی کلاردشت | گذران تعطیلات ناب و دل‌چسب

0

اگر در هوای گرم سال دلتان هم شمال می‌خواهد، هم جنگل ابر، کلاردشت مازندران را از دست ندهید. کلاردشت، یکی از مقصدهای گردشگری خوش‌آب‌وهواست که هوای آن در بیشتر روزهای سال خنک است، جاذبه‌های دیدنی فراوان و مردم مهمان‌دوست این خطه، به گردشگری در این ناحیه رونق خاصی داده‌اند. با ما همراه باشید تا در میان جاهای دیدنی کلاردشت گشت‌وگذاری کنیم.

فهرست مطالب

کلاردشت کجاست؟

اگر به نقشه مازندران دقیق‌تر نگاه کنید، خیلی زود می‌بینید که کلاردشت کجاست. کلاردشت از شهرهای غربی مازندران است که از جنوب به قله تخت سلیمان تا حدود گردنه کندوان، از شمال به دریای مازندران و شهر عباس‌آباد، از شرق به چالوس، نوشهر و کجور و از غرب به قزوین و الموت محدود است.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی رامسر، روی لینک زیر کلیک کنید:

بهترین فصل سفر به کلاردشت | تابستان کم‌باران

Connection Error

No any data received from Forecast.io!.

به دلیل قرارداشتن در دامنه رشته‌کوه البرز، هوای کلاردشت عمدتاً سرد و کوهستانی است. بخار آب دریای مازندران و ابرهای باران‌زا که از نواحی مدیترانه‌ای و سیبری می‌آیند در کوه‌های البرز متوقف ‌شده و باعث بارش برف در قله‌ها و بارش باران در دامنه شمالی البرز می‌شوند. به‌طوری‌که در بیشتر روزهای سال قله علم‌کوه سفیدپوش است.

بهترین زمان سفر به کلاردشت

بارش باران در فصل بهار، پاییز و زمستان بیشتر و در فصل تابستان کمتر است. با این حال در تابستان هم هوا بسیار خنک‌تر از سایر مناطق جنوبی کشور است. وجود مه دائمی یکی‌ دیگر از زیبایی‌های این منطقه است. کلاردشت زمستان‌هایی سرد و برفی دارد و گاهی دما در روستاهای اطراف به ۳۰درجه زیر صفر هم می‌رسد!

طبیعت کلاردشت | خانه سوسن چلچراغ

طبیعت مه آلود کلاردشت

بیشتر قسمت‌های کلاردشت سرسبز و پوشیده از گیاهان و درختان مختلفی است. پوشش گیاهی این منطقه شامل جنگل‌های انبوه در ارتفاعات و باغ‌ها و زمین‌های زراعتی در دامنه‌ها می‌شود. گیاهان دارویی مثل گلپر، زرشک، گزنه، پونه، گل‌گاوزبان، یونجه وحشی و گل ختمی و درختان جنگلی سپیدار، درخت گردو، انار، اوجا، توسکا، بلوط سیاه، بید و ممرز تعدادی از گونه‌های گیاهی در این منطقه هستند. سوسن چلچراغ یک نمونه از گل‌های نادر و زیبایی است که در جنگل مازیچال می‌روید.

از قدیم هم گفته‌اند که هر جا آب هست، آبادانی هم هست. سرسبزی کلاردشت به جانداران بسیاری در این منطقه امکان رشد داده است. پرنده‌هایی مانند قوش، بلبل، قرقاول، دارکوب، بلدرچین و خروس‌ وحشی و نمونه‌هایی از پستاندارانی مثل گرگ، شغال، گربه وحشی، بز کوهی، کَل، گوزن، خرس، پلنگ، خرگوش، گراز و بز ساکن این منطقه‌اند.

جاهای دیدنی کلاردشت | زیبا و خیره‌کننده

  • دریاچه ولشت کلاردشت

دریاچه ولشت کلاردشت

دریاچه ولشت با وسعت 20هکتاری و رنگ آبی بسیار چشم‌نوازی که دارد، جزو 10 دریاچه آب شیرین کشور و تنها دریاچه آب شیرین مازندران است. طبیعت اطراف آن زیبا و خیره‌کننده ‌است و به‌دلیل شیرین‌بودن آب آن، انواع ماهی‌های قزل‌آلا، سفید، شاه کولی و… در این دریاچه زندگی می‌کنند.

  • جاده جنگلی عباس‌آباد به کلاردشت

تصویر زیبای جاده جنگلی عباس آباد به کلاردشت

با رسیدن به جاده جنگلی عباس آباد به کلاردشت گویی پا به عالم خیال نهاده‌اید. این مسیر حیرت‌انگیز سفرتان را رؤیایی خواهد کرد. رودخانه‌ها، آبشارها، جنگل انبوه و مه گاهی غلیظ، ترکیب کاملی از طبیعت است که برای هر بیننده‌ای لذت‌بخش خواهد بود. یکی از زیباترین جاده‌های جهان با امکانات فراوان و غذاخوری‌های محلی که امکان توقف چندساعته و لذت‌بردن از این همه زیبایی را برایتان فراهم می‌کند، جاده عباس آباد به کلاردشت است. اگر زمانتان اجازه داد،‌ حتماً سری هم به دریاچه عباس آباد بزنید تا از زیبایی بی‌حدش لذت ببرید.

  • رودبارک

در توصیف رودبارک باید گفت که در فاصله 4کیلومتری از حسنکیف به جایی می‌رسیم درست شبیه بهشت. انواع جاذبه‌های دیدنی را می‌توانید در این روستا ببینید؛ از طبیعت زیبا، رودخانه و آبشار گرفته تا مرتفع‌ترین قله ایران بعد از دماوند. رودخانه همیشه پرآب سرد آبرود که از کوه‌های علم کوه و تخت سلیمان سرچشمه می‌گیرد، در سراسر روستا جریان دارد. آبشار اکاپل با داشتن چشمه‌های جوشان طبیعی و امتداد یافتن در بستر سنگی در دل طبیعت، خاطره‌ای لذت‌بخش را برایتان به جا خواهد گذاشت. پرورش ماهی قزل‌آلا و معدن سنگ گرانیت در منطقه ونداربن از جاهای دیدنی کلاردشت است که می‌توانید در مسیر خود به آن‌ها سری بزنید.

  • تخت سلیمان

قله تخت سلیمان کلاردشت

وجود 43 قله با ارتفاع بیش از ۴هزار متر در حوالی رودبارک یکی از دلایل شگفت‌انگیزی این منطقه است. مثلاً قله تخت سلیمان بر اساس افسانه‌ها محل ازدواج سلیمان و ملکه سبا بوده است. بزرگ‌ترین مجموعه یخچال های کوهستانی در این کوه قرار دارد. یخچال علم چال که بزرگ‌ترین این یخچال‌هاست و یخچال های هفت‌خوان، تخت چال، چالون و خرسان از دیگر یخچال‌های این منطقه هستند که به رودخانه‌های سردآبرود، پراچان، ناریان، ازارود و… می‌ریزند. در سفر به کلاردشت، بازدید از این منطقه را از دست ندهید.

  • قله علم کوه

قله علم کوه دومین قله بلند ایران است تا جایی که به هیمالیای ایران معروف شده. برای رسیدن به علم کوه می‌توانید از روستای رودبارک به ونداربن و از آنجا به تنگ گلو و حصارچال بروید. این مسیر، مسیر سمت جنوبی قله است. علم کوه را یک گروه آلمانی در سال 1281 به‌عنوان بزرگ‌ترین کوه منطقه شناسایی کرد. داگلاس باسک انگلیسی در سال 1312 از مناطق البرز نقشه‌برداری می‌‌کرد و به وجود یخچال‌های طبیعی این منطقه پی برد.

در سال 1315 هیئت کوه‌نوردان آلمانی از گردنه شانه کوه به این قله صعود کردند که از آن پس به گردنه آلمان‌ها معروف شد. به دلیل وجود قله‌های مرتفع در این منطقه، کوه‌نوردان متعددی از ایتالیا، فرانسه، لهستان و سایر نقاط دنیا برای صعود به این قله‌های باشکوه، به کلاردشت سفر می‌کنند و به این سبب کوه‌نوردی یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های توریستی این منطقه است. همچنین کوه‌نوردان ایرانی بسیاری به علم کوه پا نهاده‌اند که متأسفانه چندین تن از آن‌ها جانشان را در این راه پرخطر از دست داده‌اند.

  • جنگل مازیچال

مازی در گویش محلی یعنی بلوط و چال هم به معنی گودال است. مازیچال یعنی جنگل بلوط. این جنگل هیرکانی وسیع که ۲هزار و ۵۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد، 15 کیلومتر بالاتر از روستای طویدره واقع شده و یک یاز جاهای دیدنی کلاردشت است. اگر در زمان فرونشستن ابرها، روی تپه باشید‌، دریایی از ابر را زیر پایتان خواهید دید. موج‌های آرام ابر در دامنه کوه آرامششان را به شما هدیه می‌‌کنند.

  • جاده جنگلی سردار جنگل گرگپس

جاده جنگلی سردار جنگل گرگپس هم یکی دیگر از جاهای دیدنی کلاردشت است. در واقع اینجا یک کیلومتر جاده است که از دل جنگل عبور می‌‌کند. مسیر آن از خیابان سردار جنگل شروع شده و با عبور از دل جنگل انبوه و آرامش‌بخش به کاخ اجابیت می‌‌رسد.

  • روستای طبرسو یا تورسو

تصویر زیبا از روستای تورسو

طبرسو راه ارتباطی به قله شاه علمدار است که دیدنی‌های فراوانی از جمله چشمه‌های فراوان در کنار فضای باز برای استراحت، غار و حمام دیوچاه و ساختمان آسیاب دارد. تپه سنگی پیشنبور، ارتفاعات کلمه، جنگل ازو، جنگل مجل، چمن مکارود، چشمه‌های آبگرم، کانال ملک جوب، روستای کردیچال و هریجان از دیگر جاذبه‌های این منطقه زیبا در دل کلاردشت همیشه سبز هستند.

تاریخچه | کلاردشت در گذر زمان

از بقایای باقی‌مانده در زیر خاک و در دل غارها می‌توان به قدمت چندهزارساله این دشت تاریخی (از زمان غارنشینی انسان‌های اولیه) پی ‌برد. به‌دلیل قرارگرفتن کلاردشت در میان قله‌ها و دیواره‌های سخت‌گذر، این منطقه بیشتر از سایر نقاط شمال ایران از گزند دشمنان مهاجم در امان مانده ‌است. همچنین آثاری از تپه کلار یافت ‌شده که نشان ‌می‌‌دهد استحکامات نظامی و قلعه‌ای در این منطقه وجود داشته ‌است.

از عتیقه‌ها و اشیای نفیس یافت‌ شده در اطراف کلاردشت ‌می‌‌توان به خنجری از طلا، ساغر سفالی آجری‌رنگ که قدمت آن به عصر آهن برمی‌‌گردد، جام‌های طلایی با نقوش زیبا، جام‌های بدون پایه با پیکر و سر گوزن از جنس گل پخته، کوزه‌هایی مشابه ظروف سفالین تپه سیلک کاشان و ده‌ها اثر با ارزش دیگر اشاره ‌کرد.

جام زرین کلاردشت

تصویر جام زرین کلاردشت

یکی از باارزش‌ترین آثار کشف‌شده در ایران، جام زرین کلاردشت است. این جام را یکی از کارگرانی که در حال ساخت کاخ پهلوی اول بودند، به‌صورت اتفاقی کشف کرد و به موزه سپرد. جام زرین کلاردشت که نقش سه شیر با سرهایی است که جدا به آن وصل شده‌اند، طراحی بی‌نظیری از هنر 800 سال پیش از میلاد مسیح را به ما نشان‌‌ می‌‌دهد.

 جاهای دیدنی تاریخی کلاردشت | یادگاری‌های گذشتگان

  • تپه کلار

کلار به معنی غوک و وزغ است. قدیمیان معتقدند که دور تا دور این تپه باتلاق‌ها و گودال‌هایی قرار داشته که محل زندگی این جانداران بوده ‌است. قدمت این تپه باارزش بر اساس آخرین کاووش‌ها به ۳هزار و ۸۰۰سال قبل از میلاد باز‌می‌‌گردد؛ اما گمان ‌می‌‌شود که تاریخ تمدن آن به ۶هزار سال هم برسد. آثار فراوانی که از این تپه کشف‌ شده، نشان‌دهنده تداوم تمدن و برجسته‌‌بودن صنعت در اطراف کلاردشت است.

  • کاخ اجابیت

کاخ اجابیت هم یکی دیگر از جاهای دیدنی کلاردشت است. ساخت این بنا که در ۲کیلومتری مرکز کلاردشت قرار دارد، به حکومت پهلوی اول بر‌می‌‌گردد و معماری آن به سبک اروپایی است. لوسترها، اشیای نفیس و گچ‌بری‌ها زینت‌بخش فضای داخلی این ساختمان دو طبقه هستند و حیاط آن پوشیده از درختان بلندقامت است. این کاخ در گذشته به‌عنوان موزه بهره‌برداری شده بود؛ ولی اکنون در اختیار نهاد ریاست‌جمهوری است.

 اماکن مذهبی کلاردشت | جایی برای نذر و نیاز

بیشتر امامزاده‌ها و بقعه‌ها در اطراف کلاردشت و در روستاها واقع شده‌اند. آستان اما‌مزاده سیدحسن، سیدحسین و سیده خیرالنساء معروف به امامزاده سه تن در روستای والت که بنای فعلی آن در سال 75 بازسازی گردید به‌دلیل داشتن موقعیت مناسب، همه ساله پذیرای زائران بسیاری است.

آستان امامزاده زکریا در روستای شکرکوه قرار دارد. بنای ساختمان این بقعه هشت ضلعی است و کنده‌کاری‌های زیبایی روی در آن به چشم ‌می‌‌خورد. این بقعه جزو آثار تاریخی است و به ثبت میراث فرهنگی رسیده ‌است، اهالی منطقه اعتقاد خاصی به این امامزاده دارند و برای رسیدن به حاجاتشان به وی متوسل ‌می‌‌شوند. امامزاده درویش‌رستم با بام لت‌پوش و بنایی از سنگ و گل یکی از جاذبه‌های گردشگری زیبای روستای طبرسو و از جاهای دیدنی کلاردشت است.

  • مسجد بیستون رودبارک

مسجد بیستون رودبارک هم حدود 200 متر مربع مساحت دارد و در فضای داخلی آن از هیچ ستونی استفاده نشده است. این بنا یکی از جاذبه های معماری کلاردشت است. آستان امامزاده علی در مرس، امامزاده فضل‌الله در چال‌زمین، امامزاده محمد در الامل و امامزاده ‌هادی در حسنکیف سایر مکان‌های زیارتی این شهرستان هستند.

آداب و رسوم مردم کلاردشت | تجلی فرهنگی غنی در این شهر

در دوره‌های مختلفی از تاریخ مثل دوران حکومت صفویه، زندیه و قاجاریه مهاجرت کردها به کلاردشت رخ داد که به دلایل مختلف سیاسی، گاهی از سر اجبار و گاهی به اختیار، صورت گرفت. با گذشت زمان، اقوام کرد در این منطقه جای خود را پیدا کرده و عضو جدانشدنی این سرزمین شدند. ترکیب آداب و رسوم ایل و گیل در این منطقه و تماشای دو فرهنگ در یک بستر، اتفاقی ‌است که کمتر جایی شاهد آن هستیم. بیشتر مردم کلاردشت به زبان مازندرانی صحبت می‌‌کنند و کردهای خواجوندی به زبان کردی سخن ‌می‌‌گویند.

غذاهای محلی کلاردشت | ترکیبی عالی و سالم

آش های خوشمزه و محلی کلاردشت

خوردن غذاهای محلی هر منطقه، کمک بزرگی به درک سبک زندگی مردم آن منطقه می‌‌کند. وعده‌های غذایی شمالی‌ها همواره شامل برنج است که با رنج به دست ‌می‌‌آید و نشان‌دهنده استقامت و بردباری مردم این منطقه در طول کاشت، داشت و برداشت این محصول است. در کنار اکثر پرس‌های غذا می‌‌توانید انواع ترشی‌ها، شورها و چاشنی‌ها را ببینید که علاقه شمالی‌ها به مزه‌های ترش‌ را نشان ‌می‌‌دهد. وریکه آش، ارداله آش و ارشته آش از غذاهای محلی کلاردشت هستند. غذاهای گیلانی هم در سفره کلاردشتی‌ها دیده می‌‌شود؛ غذاهایی مثل ترش‌تره و اناربیج.

رستوران های کلاردشت | بهترین جاهای کلاردشت برای شکم‌گردی

رستوران‌های کلاردشت عمدتاً در فصل تابستان به دلیل زیاد بودن مسافران سرویس‌دهی بهتری دارند. از جمله این رستوران‌ها می‌‌توان به رستوران‌های زیر اشاره کرد:

رستوران اسماعیل آشپز که طرفداران بی‌شماری هم در بین مسافران دارد و غذاهای ایرانی مثل کته کباب و مرغ ترش سرو می‌‌کند. رستوران آرش که یکی از رستوران‌های خوب و بزرگ شهر، با کیفیت مناسب و پارکینگ اختصاصی است. رستوران شاندیز واقع در بلوار پاسداران مقابل دادگستری، با غذاهای ایرانی خوش‌طعم و دکوراسیون زیبا گزینه دیگری از رستوران‌های کلاردشت است.

اقامت در کلاردشت | گذراندن شبی عالی در شهر

برای اقامت در کلاردشت، کوچک‌ترین مشکلی نخواهد بود؛ زیرا علاوه بر هتل‌ها و متل‌های معروف و بزرگ، تعداد بسیاری سوئیت، ویلا و خانه‌های اجاره‌ای در این شهر توریستی وجود دارد؛ پس به هیچ‌وجه نیازی به چادرزدن در هوای سرد نیست! از اقامتگاه‌های خوب این شهر گزینه‌های زیر را می‌‌توان نام برد:

  • متل پارسیان

اقامت در هتل پارسیان کلاردشت

متل پارسیان با موقعیت مکانی خوب و فضای سبز چشم‌نواز یک انتخاب مناسب برای اقامت در دل طبیعت کلاردشت است. از آلاچیق‌هایی که در محوطه قرار دارد و تراس اتاقتان ‌می‌‌توانید ساعت‌ها به تماشای طبیعت نشسته و آرامش را تجربه کنید. هتل دارای امکانات رفاهی، اینترنت، کافی‌شاپ، چایخانه سنتی و تاکسی سرویس است.

  • هتل مارال

تصویر هتل سه ستاره مارال در کلاردشت

هتل سه‌ستاره مارال که دارای امکانات رفاهی مثل استخر، اینترنت و پارکینگ است. نمای زیبای طبیعت و نزدیکی به جنگل مازیچال از ویژگی‌های این هتل در کلاردشت محسوب می‌شود. باران سبز، هتل سه‌ستاره با ارتفاع هزار و ۵۰۰متری از سطح دریا، دارای ویلاهای دوبلکس و امکانات تفریحی لوکس با نمای دلنشینی از طبیعت است.

  • هتل تخت جمشید

هتل تخت جمشید کلاردشت

هتل تخت جمشید در انتهای بلوار پاسداران کلاردشت با نمای فوق‌العاده طبیعت و امکاناتی مثل استخر و سونا، رستوران و… آمادگی پذیرایی از مسافرین را دارد. هتل باغ چمن، واقع در زیباترین نقطه از جنگل‌های کلادرشت، دارای سوئیت‌‌ها و ویلاهای 1 خوابه و 2 خوابه و 3 واحد ویلای دونفره با امکانات کامل است. پارکینگ، باشگاه اسب‌سواری، دوچرخه‌سواری، محوطه پیاده‌روی متصل به جنگل، محوطه بازی و زمین والیبال از دیگر امکانات این مجتمع تفریحی است.

سوغات کلاردشت| یادگاری‌خای سفر

فرش از صنایع‌دستی مهم این شهر است که بافت آن از دیرباز در این منطقه رواج داشته. البته امروزه کمتر خانواده‌ای را می‌بینید که هنور دار قالی در خانه داشته‌ باشد و فرش ببافد. این هنر، متأسفانه به دلیل سختی بیش از حدش، رو به انحطاط است. سایر صنایع‌دستی مثل حصیر، جاجیم، گلیم و نمد در بازارهای کلاردشت مثل سایر شهرهای شمالی فروخته می‌‌شود. اگر به کلاردشت رفتید و بستنی و شیرینی کاکا را نخوردید سفرتان بی‌نتیجه مانده ‌است! بستنی کاکا یکی از پرطرفدارترین‌ها در میان مردم این شهر است. به‌عنوان سوغات هم می‌‌توانید نان محلی و ترشی‌ها و شورها را انتخاب کنید.

مراکز خرید کلاردشت | دنیایی از رنگ و زیبایی

بازارهای محلی همیشه یکی از جاذبه‌های توریستی هر منطقه هستند. بوی خوش ترشی‌ها و چاشنی‌ها در بازار و تب و تاب فروشندگان و خریداران، لهجه زیبای مردم کلاردشت همه و همه، حس خوب سرزندگی و شادابی وصف نشدنی‌ دارد. بازار روز محلی در بلوار پاسداران، جمعه بازار در ورودی شهر و بازار سنتی ترکمن‌ها در بنفشه‌ده از بازارهای این شهر هستند. مجتمع تجاری لیوسان، شقایق و میلاد نور هم از فروشگاه‌های خوب داخل شهر هستند.

مسیرهای دسترسی به کلاردشت | پیش به سوی بهشت ایران

  • مسیر زمینی

دو مسیر برای رسیدن به کلاردشت از چالوس وجود دارد. جاده نخست با طول 20 كیلومتر از مرزن آباد و از میان تپه‌هایی می‌گذرد كه بر دامنه آن‌ها گندم و جو كشت می‌شود. دومین جاده با طول 25 كیلومتر، از عباس آباد آغاز شده و پس از گذشتن از جنگل‌های متراكم و زیبا در ناحیه مکارود به غرب دشت می‌رسد. اگر از تهران به این شهر می‌آیید بهترین انتخاب جاده چالوس است که یکی از زیبا‌ترین جاده‌های کشور و پر از چشم‌اندازهای بکر طبیعی است که به مرزن‌آباد و مسیر نخست منتهی می‌شود. از تهران تا کلاردشت 170 کیلومتر فاصله است.

اگر از شهرهای ساحلی و استان‌های شرقی به این شهر می‌آیید به عباس آباد و مسیر دوم می‌رسید. از ساری تا کلاردشت حدود 220 کیلومتر فاصله است. زیبایی‌های بی‌نظیر این جاده به‌عنوان یک جاذبه گردشگری است.

  • مسیر هوایی

نزدیک‌ترین فرودگاه به کلاردشت فرودگاه نوشهر است که حدوداً در فاصله 50کیلومتری این شهر قرار دارد. در حال حاضر فرودگاه نوشهر پروازهای هفتگی به شیراز، مشهد، اهواز و تهران دارد که این پروازها را شرکت‌های ایران‌ایر و آسمان انجام می‌شود.

حفاظت از محیط زیست

کلاردشت هزاران سال است که زیست‌گاه انسان‌های مختلف با فرهنگ و نژادهای متفاوت است و در همه این سال‌ها سرسبز و زیبا پابرجا مانده است؛ اما در چند سال گذشته روند زندگی انسان امروزی، اکوسیستم منطقه را به خطر انداخته ‌است. در سال‌های اخیر به دلیل بی‌مهری انسان‌ها شاهد ازبین‌رفتن درختان کمیاب جنگلی، گیاهان نایاب و حیوانات کم‌نظیر هستیم. با نگاهی به تصاویر به‌جامانده از این شهر در سال‌های قبل و اکنون متوجه ساختمان‌ها و ویلاهایی که همانند قارچ‌های سمی سر از خاک برآورده‌اند ‌می‌‌شوید. زمین‌خواری، کوه‌خواری، برداشت بی‌رویه از معدن شن و ماسه در این منطقه و میزان تخریب طبیعت به حدی زیاد است که احتمالاً در سال‌های نه چندان دور این بهشت زیبا را به جهنم تبدیل می‌کند. مشکل دیگری که همیشه دامن‌گیر طبیعت شمال بوده زباله است. متأسفانه بیشتر مسافران با اینکه از این سفر خاطره‌های خوبی به همراه می‌‌برند، اما در مقابل چیزی جز زباله و آلودگی برای این طبیعت به جا نمی‌‌گذارند.

به پایان سفر مجازی به کلاردشت رسیدیم. از شما می‌خواهیم اگر قبلاً به این شهر سفر کرده‌اید یا ساکن کلاردشت زیبا هستید، ‌نظراتتان را درباره جاهای دینی کلاردشت و هر آنچه که شما را از دیدن این منطقه حیرت‌زده کرد با همراهان ره بال آسمان در میان بگذارید.

کلاردشت تابستان‌های خنک دارد. در سایر فصل‌های سال بارندگی زیادی در این شهر اتفاق می‌افتد.

کلاردشت جاهای دیدنی بی‌شماری دارد. برای مثال دریاچه ولشت، جاده جنگلی عباس‌آباد به کلاردشت، رودبارک، تخت سلیمان، جنگل مازیچال و… را می توان نام برد.

رستوران اسماعیل آشپز، رستوران آرش و رستوران شاندیز از رستوران‌های معروف‌تر کلاردشت هستند.

هتل پارسیان، هتل مارال، هتل تخت جمشید و هتل چمن در کنار اقامتگاه‌های بومگردی و ویلاهای اجاره‌ای، همه برای اقامت در کلاردشت مناسب هستند.

بازارهای محلی در کنار مجتمع تجاری لیوسان، شقایق و میلاد نور از فروشگاه‌های خوب کلاردشت هستند.

استان مازندران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.