آبشار ونوش | نوای دل‌نشین شرشر آب در مازندران

0

استان سرسبز مازندران همچون جواهری در شمال کشور می‌درخشد. این استان با داشتن چشم‌اندازهای طبیعی فوق‌العاده زیبایش پذیرای مسافران و گردشگران بی‌شماری از نقاط مختلف کشور و حتی کشورهای دیگر است. جای‌جای این استان سرسبز و باصفا که قدم بگذارید، مناظر و دیدنی‌های چشم‌نوازی را تماشا می‌کنید و بعدش دلتان نمی‌خواهد به شهر و دیار خود بازگردید و با خود فکر می‌کنید که در فرصتی که فراهم شود دوباره به این استان سفر کنید. یکی از جاهای دیدنی مازندران آبشار ونوش است. این آبشار از ارتفاعات سرچشمه گرفته و به هنگام سقوط آب آن از ارتفاع، صحنه‌ای رؤیایی و به‌یادماندنی را خلق می‌کند. با ما تا پایان مقاله همراه باشید تا با این آبشار زیبا و جذاب بیشتر آشنا شوید.

آبشار ونوش کجاست؟

آبشار ونوش که از محبوبیت خاصی در میان گردشگران برخوردار است، در شهرستان نور استان مازندران و در نزدیکی روستای ونوش واقع شده است. ارتفاعات علوی کلا که منطقه‌ای جنگلی است آبشار ونوش را احاطه کرده است. روستای ونوش هم در غرب شهرستان نور و در فاصله ۱۰کیلومتری از این شهر در شمال ایران قرار دارد. برای دسترسی به این روستا هم باید در جاده ساحلی نور به نوشهر حرکت کنید. پس از تغییر مسیر و حرکت در جاده فرعی، آبشار در کنار این جاده واقع شده است.

با آبشار ونوش بیشتر آشنا شویم

تصویری از آبشار ونوش

منطقه ونوش که روستای ونوش هم در آن واقع شده است، آبشارهای متعدد کوچک و بزرگی دارد که ۳ آبشار آن معروف‌تر از بقیه هستند. آبشار نخست، در حدود 15 متر ارتفاع و حوضچه‌ای به عمق یک متر دارد. آبشار دوم که بلندترین آبشار ونوش است، ارتفاع آن 40 متر و عمق حوضچه‌اش هم 4 متر است. سرانجام آبشار سوم 15 متر بلندی و یک متر عمق حوضچه دارد.

این مجموعه آبشارها برای تفریح و گشت‌وگذار یک‌روزه بسیار مناسب هستند. در اطراف این آبشارها جنگل‌های انبوه و سرسبزی قرار دارد. درختان بلند جنگل که گویی تا به آسمان کشیده شده‌اند، صحنه‌ای بی‌بدیل را ایجاد می‌کنند که فقط باید بنشینید و آن‌ها را تماشا کنید.

با گوش‌دادن به صدای شرشر آبشار، طنین دلنشین طبیعت را خواهید شنید. با این نوا احساس سبکی و سرخوشی وصف‌ناپذیری به شما دست خواهد داد که نظیرش را کمتر تجربه کرده‌اید.

بهترین زمان سفر به آبشار ونوش چه موقعی است؟

نمایی از آبشار ونوش

در همه فصل‌ها و ایام سال تماشای آبشار ونوش دیدنی است؛ اما با این همه، فصل بهار و اواخر تابستان بهترین زمان بازدید از این آبشار فوق‌العاده زیبا و چشم‌نواز است. به این دلیل که در این اوقات از سال، این منطقه شرایط آب‌وهوایی معتدل و نسبتاً خنکی به خود می‌گیرد و دیگر گرمای سوزان تابستان و سرمای سوزناک زمستان وجود ندارد، از بودن در این منطقه و تماشای این همه زیبایی نهایت لذت و شادمانی در شما ایجاد خواهد شد.

چه جاهای دیدنی در نزدیکی آبشار ونوش وجود دارد؟

تصویری از روستاهای دیدنی اطراف آبشار ونوش

در نزدیکی‌های آبشار و روستای ونوش، جاهای دیدنی متعددی قرار دارد. از جمله اینکه به‌راحتی می‌توانید به روستاهای همجوار و سرسبزی همچون عالم کلا، نارنج بن، عزت کاسگر، خزر تیره، پاشا کلا و تاشکو سری بزنید و از دیدن بافت سنتی و کشتزارهای هر روستا نهایت لذت را ببرید. اگر هم مایل باشید، حین گشت‌وگذاری که در روستاها خواهید داشت می‌توانید از صنایع دستی اصیل آن‌ها هم دیدن کنید و برای خود سوغاتی‌های ارزشمندی را خریداری کنید.

راز دریاچه ارواح ونوش چیست؟

تصویری از دریاچه ارواح

یکی دیگر از جاهای دیدنی در نزدیکی آبشار ونوش، دریاچه ارواح است که در میان مردم محلی به دریاچه دشت ممرز یا ملاکلا نیز معروف است. این دریاچه به این دلیل معروف است که در روزهای مه‌آلود صحنه‌ای مهیج و تماشایی را ایجاد می‌کند. در اصل انعکاس تصویر درختان خشک‌شده در دریاچه، آن را شبیه ارواح می‌کند. این دریاچه زیبا و در عین حال مرموز در فهرست آثار ملی هم به ثبت رسیده است.

اقامت در نزدیکی آبشار ونوش چگونه امکان‌پذیر است؟

تصویری از هتل های اطراف آبشار ونوش

اگر پس از بازدید از این آبشار مایل بودید تا در نزدیکی‌های آن اقامت داشته باشید، می‌توانید به شهرهای نور، نوشهر و رویان بروید که با روستای ونوش فاصله چندانی ندارند. در آنجا هتل‌ها و سوئیت‌های مناسب با امکانات مطلوب وجود دارد که برای اقامت گزینه‌های خوبی هستند. هم‌چنین اگر با خود وسایل ضروری برای چادرزدن را به همراه آورده باشید، می‌توانید در اطراف روستا چادر بزنید و شب را در آنجا اقامت داشته باشید.

مسیر دسترسی

هزینه ورودیرایگان
بهترین زمان سفرفصل بهار و اواخر تابستان
آدرساستان مازندران جنوب روستای ونوش

سفر به استان سرسبز مازندران و تماشای آن همه مناظر زیبا و رؤیایی، روح و جان آدمی را صیقل می‌دهد و آرامشی خاطره‌انگیز و دلنشین را برای آدمی به ارمغان می‌آورد. کافی است در هر یک از جاهای دیدنی مازندران ساعاتی را به گشت‌وگذار و تفریح بپردازید. بی‌شک پس از آن دیگر قصد برگشت را نخواهید داشت. آبشار ونوش نمونه بارزی از این جاهای دیدنی است که می‌توانید طبیعت زنده را از نزدیک به تماشا بنشینید و زندگی شهری و هیاهوی آدم‌های منفی اطرافتان را از خاطر محو کنید. اگر رفتن به آبشار ونوش و تماشای صحنه مهیج آن را برای سفر خود انتخاب کرده‌اید، انتخابتان عالی است. اگر هم تاکنون این آبشار را از نزدیک دیده‌اید، خوشحال می‌شویم تجارب سفرتان را با ره‌بال آسمان به اشتراک بگذارید.

آبشار ونوش در شهرستان نور استان مازندران و در نزدیکی روستای ونوش واقع شده است.

فصل بهار و تابستان بهترین زمان بازدید از این آبشار زیباست.

روستاهای همجوار مانند عالم کلا، نارنج بن، عزت کاسگر، خزر تیره، پاشا کلا و تاشکو از جاذبه‌های گردشگری اطراف آبشار هستند.

یا در نزدیک روستا چادر بزنید یا برای اقامت به شهرهای نور، نوشهر و رویان بروید.

4/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.