روستای نوکنده ساری | مکانی دیدنی در کنار رودخانه خروشان

4

روستای نوکنده مکان محبوبی در میان جاهای دیدنی مازندران است. اهالی باصفا و مناظر دیدنی این روستا گردشگران را از دور و نزدیک به خود فرا می‌خواند. نوکنده به لحاظ قدمت تاریخی نیز یکی از کهن‌ترین روستاهای استان مازندران است. رد پای آثار باستانی این روستا به دوران ساسانیان باز می‌گردد. جاذبه های گردشگری، آثار باستان‌شناسی، مناظر دیدنی و نزدیکی این روستا به دیگر جاهای دیدنی مازندران باعث شده تا گردشگران به‌ دنبال این باشند که نوکنده کجاست. بی‌شک شما هم بعد از خواندن این مطلب دوست دارید در اولین‌فرصت سری به روستای نوکنده بزنید، از طبیعت سرسبز این منطقه لذت ببرید و خودتان را مهمان خاطره‌های خوش از این روستای زیبا کنید. به همین دلیل در ادامه اشاره‌ای به جاذبه های روستای نوکنده می‌اندازیم تا مطمئن شوید تعریف‌و‌تمجید‌هایی که از این روستا می‌شود بی‌دلیل نیست و در اولین فرصت آهنگ سفر به نوکنده کنید.

نوکنده کجاست؟

روستای نوکنده مکانی شناخته‌‌شده استان مازندران در شمال ایران است برای همین این روستا را به‌راحتی پیدا خواهید کرد. برای رسیدن به این مکان زیبا راهی مازندران شوید و مسیر شهر ساری را در پیش بگیرید تا در ۷۰ کیلومتری جنوب ساری به دهستان گرماب برسید. از آنجا خیلی راحت نوکنده را پیدا می‌کنید. به شباهت نام «روستای نوکنده مازندران» و «روستای نوکنده بندر گز» توجه داشته باشید. روستای نوکنده بندر گز در ۱۰کیلومتری جنوب بندر گز قرار دارد.

نمایی زیبا از طبیعت سر سبز روستای نوکنده

برای آن دسته از گردشگرانی که علاقه زیادی به بازدید از روستاهای باصفای شمال کشور دارند این نوید را بدهیم که چندین روستا در اطراف نوکنده وجود دارد. در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم در کنار بازدید از نوکنده، گشت‌و‌گذار در روستاهای اطراف را فراموش نکنید. در شمال نوکنده، «روستای پرویج آباد» و «روستای ولاغوز»، قرار دارد. «روستای نرگس‌ زمین» هم در جنوب نوکنده واقع شده است. این روستا از غرب با «روستای کنتا» همسایه است.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی گلستان، روی لینک زیر کلیک کنید:

روستای نوکنده، گل سرسبد روستاهای هم‌جوار

رودخانه‌‌ خروشان تجن در غرب نوکنده جریان دارد و جوش‌و‌خروش این رودخانه، حیات‌بخش این روستا و مناطق اطراف است. به لطف این رودخانه خروشان، روستای نوکنده به گل سرسبد روستاهای هم‌جوار تبدیل شده و جنگل سرسبزی که در اطراف رودخانه وجود دارد، جاذبه های گردشگری نوکنده را تکمیل کرده است. آب این رودخانه از رشته‌ کوه‌‌هایی در استان سمنان سرچشمه می‌گیرد و پس از گذر از نوکنده درنهایت به «سد شهید رجایی» می‌ریزد.

آب این رودخانه به اندازه‌ای است که برای تأمین ذخیره سد کفایت می‌کند و مایه خیر و برکت نوکنده و مناطق اطراف است. پیشنهاد می‌کنیم در سفر به این روستا حتماً لوازم آب‌تنی همراه داشته باشید تا با خیال راحت در رودخانه تجن حسابی آب‌بازی کنید و خوش بگذرانید. اگر هم اهل آب‌تنی نیستید، لوازم کافی برای اتراق در کنار رودخانه را بردارید تا با خیال راحت کنار این رودخانه بنشینید و گذر عمر ببینید.

روستای نوکنده و چشم‌اندازهای بکر و دست‌نخورده

تصویری از آبشار و زمین های کشاورزی زوستای نوکنده

در نزدیکی این روستا منطقه‌ای با نام «انار تپه» وجود دارد که گشت‌و‌گذار در آن در فصل‌های بهار و تابستان خاطره‌ای فراموش‌نشدنی در ذهن گردشگران به یادگار می‌گذارد. «آب‌گرم والسر» نیز یکی دیگر از جاذبه های طبیعی نوکنده است. چه بیمار باشید، چه نباشید، حتماً سری به این آب گرم بزنید. خیلی‌ها به لطف مواد معدنی و پرفایده این آب گرم، دردهایی مانند رماتیسم، سنگ کلیه، کمردرد و عارضه‌های پوستی را تسکین می‌کنند. همچنین نوکنده دو منطقه جنگلی بسیار معروف با نام‌های «امیرکاله» و «وسکا چال» دارد که در این مناطق درخت‌های سربه‌فلک کشیده و چشمه‌های زلال به استقبال گردشگران نشسته‌اند.

مزار متبرک چندین امامزاده در نوکنده

نوکنده این روزها جمعیت زیادی ندارد؛ اما در گذشته‌های دور یکی از روستاهای مهم منطقه به حساب می‌آمد. چندین امامزاده در اطراف این روستا هست که بازدید از آن‌ها لطف و صفای خاص خودش را دارد. بقعه متبرک امامزاده اسماعیل و ابراهیم با این روستا ۳ کیلومتر فاصله دارد و در انتهای روستا نیز آرامگاه امامزاده جمال‌‌‌ الدین به چشم می‌خورد. در وسط روستا نیز زیارتگاه امامزاده‌ حسن و حسین خودنمایی می‌کند. وجود این مکان‌های مذهبی از اهمیت اهالی نوکنده به دین و مذهب خبر می‌دهد.

رسوم اهالی نوکنده

تصویری از رسوم اهالی نوکنده گلستان

نوکنده ریشه در تاریخ دارد و مردمان این منطقه در دیاری کهن و باستانی زندگی می‌کنند. به همین دلیل اگر از آن دسته گردشگرانی هستید که از تماشای مراسم‌های خاص و فرهنگ مردمان قسمت‌های مختلف ایران لذت می‌برند، پیشنهاد می‌کنیم حتماً در فصل بهار یا پاییز سفری به نوکنده داشته باشید. مردمان این روستا در این فصل‌ها مراسم‌های خاص و دیدنی برگزار می‌کنند که تماشای آن‌ها خالی از لطف نیست.

روستای نوکنده در گذر زمان

تصویر هوایی از روستای نو کنده

ریشه‌های نوکنده به حدود ۲۰۰۰ سال پیش و دوران ساسانیان باز می‌گردد. جالب است بدانید مدت‌ها پیش به این روستا «کهنه ده» گفته می‌شد. متأسفانه یکی از روزها این روستا دچار بی‌مهری شد و طبیعت چهره ناخوشش را به مردم این منطقه نشان داد. در آن سال روستای باستانی کهنه ده در زلزله کاملاً نابود شد؛ اما مردمان این روستا از دل خرابه‌های آن، روستایی جدید با نام «نوکنده» را بنا کردند تا این روستا از استقامت و بردباری اهالی این منطقه حکایت کند. «کنده» در زبان مازندرانی به معنی «گودال و خندق» است. از‌آنجایی‌که روستایی جدید در محل خرابی‌های روستای قدیمی «کهنه ده» بنا شد، اهالی این منطقه برای این روستای جدید نام «نوکنده» را انتخاب کردند.

امکانات رفاهی نوکنده

نمایی از خانه های روستایی نو کنده

مدتی است که جمعیت نوکنده رو به‌ کاهش گذاشته و نسبت‌به گذشته خلوت‌تر شده است. به همین دلیل این روستا امکانات رفاهی چندانی ندارد؛ اما باز هم جایی برای نگرانی نیست. برای گذران شب می‌توانید خودتان را مهمان محبت روستاییان این منطقه کنید و در منازل اجاره‌ای روستا، شب را به صبح برسانید.

مسیر دسترسی

هزینه ورودیرایگان
بهترین زمان سفرفصل بهار و تابستان
آدرس۷۰ کیلومتری جنوب ساری

روستای نوکنده مکانی دنج و خلوت برای طبیعت‌گردی است. همسایگی این روستا با رودخانه‌ای خروشان و جنگل‌هایی سرسبز و بکر، باعث شده تا به گزینه اول گردشگران علاقه‌مند به طبیعت تبدیل شود. در نتیجه پیشنهاد می‌‌کنیم اگر به دنبال جاهای دیدنی مازندران هستید و می‌خواهید دمی از زندگی شهری دور شوید و در روستایی دنج و خلوت به آرامش برسید، سفر به روستای نوکنده را به برنامه‌ سفرهای خود به شمال کشور اضافه کنید. البته نوکنده سالانه میزبان گردشگران بی‌شماری است و چه بسا که تاکنون شما هم سفری به این روستای دنج و دوست‌داشتنی داشته‌اید. به همین دلیل خواهشمندیم خاطره‌های خود از سفر به روستای نوکنده را در قسمت نظرات با ما و مخاطبان ره بال آسمان به اشتراک بگذارید و از تجربه‌های سودمند خود در سفر به این منطقه بگویید.

۷۰ کیلومتری جنوب ساری.

انارتپه، آب گرم والستر، امیرکاله و وسکا چال.

3.7/5 (3 نظر)
4 نظرات
  1. سعید می گوید

    این روستاهای کوچیک جون میده برای یه تعطیلات عالی به دور از هیاهوی شهر..‌ مخصوصا که الانم حضور کرونا خیلیییی کمرنگ شده ?

    1. بانو تقیان می گوید

      سعید عزیز، کاملاً باهاتون موافقم.

  2. مینا می گوید

    با اینکه بارها به شمال ایران سفر کردم، اما تا به حال از روستای نوکنده بازدید نکرده بودم. عجب طبیعت بکر و بی‌نظیری داره! ممنون از شما بابت معرفی این روستای زیبا. در سفر بعدیم حتما سری به روستا میزنم. امیدوارم از نزدیک هم مثل عکساش چشم نواز و مسحورکننده باشه?

  3. سهیل می گوید

    نوکنده یه روستای تاریخی محسوب میشه و دیدن موقعیت قلعه تاریخیش با خندقهای حفر شده پیرامونش بسیار جذاب خواهد بود طبیعت زیبا و رودخانه تجن هم این روستا رو به یک روستای زیبا تبدیل کرده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.