قلعه ضرغام کرمان | قیمت داشتن امینت در گذشته‌های نزدیک

3

امنیت، مفهومی است که از گذشته دور تا به حال وجود داشته است. چه بسا افرادی که تمام سرمایه خود که زندگی‌شان بود را فدای این مفهوم کردند و چه بناهایی که ساخته شد تا ضامنی باشد برای امنیت ساکنان‌ آن‌ها. خوشبختانه این بناها مقاوم هستند، چه در برابر دشمنان و چه در برابر گزند‌های زمان. یکی از هزاران نماد مقاومت و امنیت را اینجا به شما معرفی می‌کنیم. قلعه ضرغام کهنوج به گرانبهایی امنیت است و به سرسختی تاریخ؛ پس بر خیالتان زرهی از جنس تصور بپوشید تا همراه ره بال آسمان به دل تاریخ بزنیم.

قلعه ضرغام کجاست؟

عکس قلعه ضرغام کهنوج در کرمان

برای اینکه بتوانیم جنگ را پیروز شویم باید موقعیت طرف مقابل را بدانیم. در گذشته این طرف مقابل دشمن بوده؛ ولی امروز و اینجا دشمنی در کار نیست. امروز تنها چیزی که بین ما و نماد امنیتمان قرار دارد، مسیر است. اینکه از کجا شروع کنیم؟ در کدام مسیر پیش برویم؟ و اینکه قلعه سعید خان یا همان قلعه ضرغام چقدر از ما دور است؟ اگر بلیط هواپیما کرمان را تهیه کردید که کارتان آسان است. البته چندان فرقی هم نمی‌کند؛ جواب تمام سؤالات شما این است استان کرمان، شهرستان کهنوج، جوار شهرک ولیعصر، پشت بهشت زهرا.

قدمت و تاریخچه قلعه ضرغام کهنوج

به نظر ما همه آثار داستانی دارند. داستانی که بر اساس آن ساخته می‌شوند، مقاومت می‌کنند و در آخر با آن داستان در تاریخ ثبت می‌شوند. البته فقط داستان بعضی‌ها بر لوح تاریخ نوشته می‌شود و بعضی دیگر در غبار زمان به فراموشی سپرده می‌شوند. متأسفانه قسمت قلعه ما در لوح تاریخ ناخواناست به همین دلیل نمی‌توانیم عمر و سن این بنا را دقیق اعلام کنیم. تنها منبعی که به آن استناد کردیم، سفرنامه فیروز فرمانفرما یکی از شاهزاده‌های قجر و حاکم کرمان است.

عکس قدمت و تاریخچه قلعه ضرغام کهنوج

وی در بازدید خود از قلعه این چنین می‌نویسد: «کهنوج قصبه و ضابط نشین رودبار است، قلعه بسیار سختی دارد که در ابتدا کهنوج و در ورودی کوه سنگی واقع است که از قلعه بمپور مرتفع‌تر است و به‌عینه شبیه دوشان تپه است. ارتفاع و طول این قلعه و طول کوه کمتر از قلعه بمپور است. اکنون این قلعه خراب و چاهش را که آب داشته است پر کرده‌اند که جای بسی تأسف است.» این شاهزاده درباره علت خرابی هم توضیح داده است که خلاصه آن به این شکل است در سالی که سعید خان معروف به بلوچ ضابط رودبار بود این قلعه به حکم امیر توپخانه خراب شد. علت حکم حبیب الله خان، امیر توپخانه این است که زمان طغیان حاکم کرمان یعنی آقاخان محلاتی، سعید خان به او کمک کرده و او را به قلعه راه داد. این رویدادها مربوط به سال 1257 است.

معماری قلعه ضرغام

با توجه به نبودن امنیتی که در آن دوران شایع بوده است، بناهای امنیتی مانند این قلعه بسیار مقاوم ساخته می‌شدند. الحق که سعید خان در ساخت این قلعه کم نگذاشته است. سنگ‌های سخت با ملاتی از گل و خشت تضمینی به سعید خان بود که خانواده تو در امان خواهند بود.

بخش ‌های مختلف قلعه ضرغام کهنوج

قلعه درگذشته محل زندگی سعید خان و خانواده او بوده است به همین علت امکانات درخور توجهی داشته است. قلعه در بالای تپه کوچک ساخته شده است که اشراف خوبی به مناطق اطراف دارد. ارتفاع تپه حدود 208 متر است که کار را برای دیده‌بان‌های قلعه راحت می‌کرد. قلعه شکلی مستطیلی به مساحت 1200 مترمربع دارد که برای آسانی ورود و خروج به قلعه با این مساحت 3 درب در جاهای مختلف قلعه کار گذاشته شد. چاه آبی با 200 متر گودی هم برای تأمین آب ساکنان و 16 برج برای امنیت آن‌ها در این قلعه ساخته شد.

جاذبه های قلعه ضرغام

عکس قلعه ضرغام کهنوج

بناها به خواست انسان‌ها ساخته می‌شوند و به خواست‌ آن‌ها تخریب. گاهی صاحب جلال‌و‌جبروت می‌شوند و گاهی هم به خاطر جور صاحبان خود دچار افول می‌شوند. از قضای روزگار این بنای زیبا و مقاوم به علت تصمیم‌های صاحبش تخریب شد و امروزه از آن همه امکانات چیز زیادی باقی نمانده است. چاه آب پر شده از خاک و دو برج نگهبانی و قسمتی از دیوارهای خارجی، تنها بازماندگان جنگ ارزش‌ها هستند. این قلعه شاید در نگاه اول ویرانه‌ای بیشتر نباشد؛ اما با کمی چشم گرداندن پرنده خیالتان می‌تواند در زمان سفر کند و جریان زندگی را ببیند که روزی در این قلعه وجود داشته است.

امکانات گردشگری نزدیک قلعه ضرغام کهنوج

عکس رستوران بین راهی کرمان

ممکن است شما با دیدن ظاهر خسته این قلعه مقاوم به اشتباه بیفتید. چه اشتباهی؟ اینکه در وسط بیابان، در گرمای آزاردهنده بدون امکانات هستید. همراهی با تور می‌تواند خیال شما را راحت کند؛ اگر هم به مسافرت انفرادی علاقه دارید باز هم خیالتان راحت در نزدیکی قلعه رستوران و بوفه‌های بین راهی وجود دارد. برای خاطرجمع‌شدنتان باید بگوییم که دسترسی شما به شبکه‌های مخابراتی چه برای تماس چه برای اینترنت خوب است.

شباهت این قلعه با قلعه ضرغام فرادنبه بروجن

تشابهات گاهی گمراه کننده هستند، گاهی هم زمینه را برای آشنایی فراهم می‌کنند مانند وقتی که دو نفر نام مشابه دارند؛ پس ما برای جلوگیری از گمراهی شما را با قلعه ضرغام فرادنبه آشنا می‌کنیم. این قلعه در بروجن استان چهار محال و بختیاری قرار دارد. وجه تشابه این دو قلعه زمان تولد و علت ساخت است. هر دو در زمان قاجار و با هدف امنیت ساخته شدند. معرفی کامل قلعه کهنه فرصتی دیگر می‌طلبد. امیدواریم که در آینده بتوانیم شما را با این قلعه بیشتر آشنا کنیم.

بهترین زمان بازدید از قلعه ضرغام

جنوب شرق ایران و استان کرمان نسبتاً کویری به حساب می‌آیند. این مناطق آب‌وهوای کویری دارند یعنی روزهای سوزان و شب‌های استخوان سوز؛ پس حتماً باید قبل از سفر به زمانی که می‌خواهید سفر کنید توجه داشته باشید. شما می‌توانید بدون توجه به اقلیم منطقه به دل جاده بزنید؛ اما ممکن است از کرده خود پشیمان شوید؛ پس برای سفر در بهار برنامه ریزی کنید و الباقی داستان.

مسیر دسترسی به قلعه ضرغام کهنوج

سفری که مقصدش مشخص باشد ولی مسیرش نه، سفر نیست؛ پس برای اینکه سفر به دلتان بچسبد آدرس سرراست مقصد را به شما می‌گوییم استان کرمان، شهرستان کهنوج، جوار شهرک ولیعصر، پشت بهشت زهرا.

هزینه بازدیدرایگان
ساعت بازدیدهمه روز و همه ساعته
آدرساستان کرمان، شهرستان کهنوج، جوار شهرک ولیعصر، پشت بهشت زهرا.

استان‌های کویری ممکن است آب‌وهوایی غیرقابل پیش‌بینی داشته باشد؛ اما مردمانی دارد مانند آیینه که پیش‌بینی‌کردن نمی‌خواهند. آنها بدون هیچ غل‌و‌غشی به شما محبت می‌کنند و دوستتان دارند. در صورتی که مهمان این مردم صاف‌وصادق شدید از خاطرات و نظراتتان برای ره بال آسمان بگویید.

استان کرمان، شهرستان کهنوج، جوار شهرک ولیعصر، پشت بهشت زهرا.

متأسفانه سن دقیق قلعه مشخص نیست. تنها می‌دانیم این قلعه متعلق به دوره قاجار و تخریب شده در سال 1257 است.

بهترین زمان سفر شما به قلعه در فصل بهار است.

خیر این دو قلعه تنها شباهت اسمی دارند. قلعه اول در کرمان و قلعه دوم در چهارمحال قرار دارند.

دسترسی خوب به شبکه، رستوران و کافه‌های بین راهی.

5/5 (1 نظر)
3 نظرات
  1. maleki می گوید

    درود برشما و قلم شیوایتان.این قلعه تا سال ۱۳۷۰ با نام اصلی آن که قلعه سعیدخان است مشهور بود.وسعیدخان مالکی آنرا اوایل دوره قاجار بنا کرده است قلعه ضرغام دوکیلومتر با این قلعه فاصله داشته ودر اواخر قاجاریه بوسیله ضرغام السلطنه مالکی ساخته شد.واین اشتباه در سالهای اخیر به علت کم توجهی میراث فرهنگی وکم اطلاعی تاریخی آنها بوجود آمده.و بهتر است که اصلاح نمایند

    1. بانو تقیان می گوید

      سلام دوست عزیز، ممنونیم که این نکته رو توضیح دادید. پیامتون رو می‌ذارم که سایر دوستان هم استفاده کنند.

  2. سعید بایسته می گوید

    با سلام و درود به مردم عزیز شهرم کهنوج ..
    بنده به عنوان یه فارغ‌التحصیل باستانشناسی ولی متاسفانه 15سال از شهرم دورم بخاطر شرایط کار
    قلعه سعید خان و قلیه ضرغام دو قلعه ودژ جداگانه است به فاصله و زاویه ی استراتژیک.این دو قلعه برآورد ما به 3000هزار سال قبل از میلاد مسیح بر میگردد تا ایران به دست اعراب تسخیر می شود خوانین کهنوج از نوادگان مالک اشتر می‌باشند .ملک دینار خیلی سال قبل تر حکومت می‌کرده بر این خطه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.