میدان جمهوری ایروان | لذت گشت‌وگذار در مرکز شهر

0

ایروان پایتخت ارمنستان و پرطرفدارترین شهر آن است؛ اما میان دیدنی‌های این شهر، میدان جمهوری ایروان همواره برای توریست‌ها جذاب بوده و هست. این میدان از قدیم‌الایام در مرکز شهر وجود داشته و به‌نحوی هسته ایروان محسوب می‌شود. معماری خیره‌کننده در کنار سرگذشت پرتلاطم میدان و بناهای خاص اطرافش آن را به مکانی مناسب برای تمام گردشگران تبدیل کرده است. اما چرا باید به این میدان برویم؟ کجای آن مناسب ماست؟ از کجا باید سوغاتی بخریم؟ یافتن پاسخ سؤال‌هایی از این قبیل لذت فراوانی دارد و شما را برای تجربه سفری لذت‌بخش‌تر آماده خواهد کرد؛ البته مطالعه راهنمای سفر ایروان نیز خالی از لطف نیست. پس با ما همراه باشید و این مطلب را از دست ندهید.

میدان جمهوری ایروان کجاست؟

عکس خیابان های اطراف میدان جمهوری ایروان

میدان جمهوری ایروان در مرکز این شهر زیبا واقع شده است. خوب است اشاره کنیم که این میدان وسیع محل تقاطع خیابان‌های Abovyan St، Nalbandyan St، Amiryan St، Vazgen Sargsyan St و Tigran Mets St است. 

معرفی میدان جمهوری ایروان | شناخت مرکز شهر

اگر قصد جهان‌گردی در ارمنستان داشته باشید، بی‌شک به ایروان نیز سر می‌زنید. اگر هم به ایروان بروید، میدان جمهوری آن را نباید از دست بدهید. این میدان در گذشته به نام میدان لنین خطاب می‌شد و امروزه جزء مهم‌ترین نمادهای ارمنستان است. میدان جمهوری در موقعیت مناسبی از شهر قرار گرفته و با خیابان‌های اصلی برخورد می‌کند. در کنار ساختمان‌های جذاب اطراف میدان، کنسرت‌های موسیقی و اجرای زنده از جذابیت‌های دیگر این میدان است. در مجموع میدان جمهوری سرگرمی‌های بسیاری برای ارائه دارد؛ پس پیشنهاد می‌کنیم آن را از دست ندهید.

تاریخچه ایجاد میدان جمهوری | تلاطم‌های شوروی

 

عکس تاریخچه ایجاد میدان جمهوری

اگر به کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سفر کنید، متوجه خواهید شد که بیشتر بازسازی‌های این کشورها در دوران شوروی رخ داده است. پروژه بازسازی میدان جمهوری ایروان نیز در سال ۱۹۲۶ اعلام شد و کماکان تا ۱۹۵۲ ادامه داشت. معمار اصلی این پروژه آلکساندر تامانیان بود که از پتروگراد عازم ایروان شد. تامانیان نقشه‌های سخت و عظیمی برای این میدان در سر می‌پروراند؛ اما توانست آن‌ها اجرا کند. طی این بازسازی تمام رستوران‌ها، حمام‌ها و تکیه‌خانه‌ها تخریب شدند. ساختمان‌های جدیدی که ساخته شدند، مزیت‌ها و زیبایی‌ها معماری‌های گوناگون جهان را در خود یکجا جمع کردند.

جالب است بدانید در گذشته میدان جمهوری ایروان مجسمه‌ای از لنین را به دوش می‌کشید و ازاین‌رو به نام او نیز شناخته می‌شد. طراحی خاص و پرجزئیات این مجسمه آن را در دسته بهترین مجسمه‌های لنین قرار می‌دهد که به‌صورت شبانه‌روزی توریست‌ها را خیره به خود می‌کند. مجسمه لنین در بخش جنوبی میدان قرار داشت؛ اما با اعلام استقلال ارمنستان از آنجا برداشته شد. اکنون شما می‌توانید این مجسمه را در حیاط موزه تاریخ ملی تماشا کنید. مجسمه لنین را معماران برجسته، لوون وارتانو (Levon Vartanov) و ناتالیا پرموزووا (Natalia Peremuzova) در نوامبر سال ۱۹۴۰ رونمایی کردند.

معماری میدان جمهوری ایروان | طلوع شکوه شهر

از آنجایی که میدان‌ها همواره نماد شهرها هستند، پروژه ساخت آن‌ها به معماران بزرگ واگذار می‌شود. برخی از این میدان‌های مشهور شامل میدان پالاس در لنینگراد یا میدان سنت مارک در ونیز می‌شوند. اگر به بازدید میدان جمهوری بروید، ابتدا شکل بیضی آن و پس از آن ساختمان‌های اطرافش توجه شما را جلب می‌کند. این ساختمان‌ها را برترین معماران سراسر جهان به سبک‌های پرطرفداری ساخته‌اند. میدان جمهوری طی سال‌ها تکامل خود را پشت سر گذاشته و امروزه جزء جذاب‌ترین جاهای دیدنی ایروان محسوب می‌شود. مساحت این میدان ۱۴هزار مترمربع است و بخش‌های گوناگونی برای کاوش و تماشا دارد.

بناهای مهم اطراف میدان جمهوری ایروان | بخش جذاب ماجرا!

بناهای اطراف میدان جمهوری ایروان احتمالاً هیجان‌انگیزترین بخش آن است. این بناها عموماً از سنگ‌های توفای ارمنی با رنگ‌های سفید و قرمز تشکیل شده‌اند. یکی از مهم‌ترین سازه‌های این میدان ساعت عظیم ساختمان دولت است. این ساعت در مسکور ساخته شده و در سال ۱۹۱۴ در ایروان نصب شده است. عقربه بزرگ این ساعت ۱۸۸ سانتی‌متر و عقربه کوچک آن ۱۷۰ سانتی‌متر بوده و قطر صفحه آن تقریباً ۴ متر است! در ادامه با تعدادی دیگر از بناهای مهم این میدان آشنا می‌شویم:

  • نگارخانه ملی و ساختمان موزه تاریخ

گالری ملی هنر در بخش شمالی میدان قرار دارد. این گالری بیش از ۲۵هزار نقاشی خیره‌کننده از هنرمندان اروپایی، روسی و ارمنی را در خود جای داده است. موزه تاریخ نیز در این بخش قرار دارد. در این موزه شما می‌توانید ۴۰۰هزار قطعه جذاب از میراث ارمنستان را مشاهده کنید.

  • وزارت دارایی

عکس وزارت دارایی میدان جمهوری ارمنستان

وزارت دارایی در جنوب‌شرقی میدان واقع شده است.

  • خانه دولت

عکس خانه دولت میدان جمهوری

آیا برای کشف معماری سنتی ارمنستان کنجکاو هستید؟ پس خانه دولت مناسب شماست. در این محل اداره‌های دولتی ارمنستان واقع شده‌اند و آثار بی‌نظیری را به وجود آورده‌اند.

  • وزارت ترابری و ارتباطات جمهوری ارمنستان

وزارت ترابری و ارتباطات جمهوری ارمنستان

اداره پست مرکزی ارمنستان، وزارت ترابری و ارتباطات و وزارت انرژی منابع طبیعی بخش جنوبی میدان را پر کرده‌اند و هرکدام جذابیت‌های منحصربه‌فردی دارند.

  • هتل ماریوت ارمنستان

اگر دنبال اقامت کنار میدان جمهوری ایروان هستید، هتل ماریوت مناسب شماست. این هتل در بخش جنوب‌غربی میدان قرار گرفته و جزء برترین هتل‌های ارمنستان محسوب می‌شود.

  • وزارت امور خارجه

عکس وزارت امور خارجه

وزارت امور خارجه شهر ایروان در شمال‌غربی میدان قرار گرفته است.

  • فواره‌های موزیکال میدان جمهوری

فواره‌های موزیکال میدان جزء سرگرم‌کننده‌ترین بخش‌های آن است که در مراسم‌های ملی و مهم نمایش‌های چشم‌نوازی اجرا می‌کند. این فواره‌ها را Abram Abramyan طراحی کرده‌اند. نمایش فواره‌ها عموماً از ۹ یا ۱۰ شب تا ساعت ۱۱ ادامه دارد؛ پس به‌هیچ‌وجه آن را از دست ندهید.

امکانات اطراف میدان جمهوری ایروان | مناسب برای تمام گردشگران

  • رستوران

اگر از پیاده‌روی در میدان جمهوری خسته شده‌اید و دنبال جایی برای غذا خوردن هستید، نگران نباشید. میدان جمهوری مملوء از انواع رستوران‌های تماشایی و لذیذ است. برخی از این رستوران‌های معروف شامل Square One، Ararat، Diamond، Marvo Polo و Jazzve می‌شوند.

  • کافی‌شاپ

برخی از کافی‌شاپ‌های اطراف میدان جمهوری شامل Cristal Bar & Lounge و Meeting Point Gastro Cafe می‌شوند.

  • کتاب‌فروشی

عکس کتاب‌فروشی های اطراف میدان جمهوری ایروان

چندین کتاب‌فروشی منحصربه‌فرد اطراف میدان جمهوری ایروان وجود دارند. شما می‌توانید کتاب‌های گوناگون و کارت پستال‌های زیبایی را از این کتاب‌فروشی‌ها بخرید.

  • فروشگاه

حتماً شما هم دنبال جای مناسبی برای خرید کردن هستید. اگر به خیابان Abovyan در بخش غربی میدان بروید، با چندین فروشگاه سوغاتی، لباس و هزاران چیز جذاب دیگر روبه‌رو خواهید شد. اگر اهل هنر هستید، آخر هفته‌ها سراغ این خیابان بروید. در این زمان مغازه Vernissage باز می‌شود و نقاشی‌ها و صنایع دستی هنرمندان ارمنی را به نمایش می‌گذارد.

نحوه دسترسی به میدان جمهوری ایروان | راحت‌تر از تصور شما

از آنجایی که میدان جمهوری در موقعیت بسیار مناسبی قرار گرفته است و دسترسی به آن راحت است. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به این میدان، ایستگاه مترو جمهوری است که فقط۳۰۰ متر با این میدان وسیع فاصله دارد. 

امیدواریم شما هم از این گشت‌وگذار خیالی با ره بال آسمان در میدان جمهوری ایروان لذت برده باشید. اکنون وقت آن رسیده که باروبندیل خود را ببندید و این میدان را از نزدیک ببینید. شما برای دیدن کدام بخش میدان بیشتر هیجان دارید؟ فراموش نکنید که نظرتان را برای ما و همسفرانتان بنویسید.

درگذشته میدان جمهوری ایروان مجسمه‌ای از لنین را به دوش می‌کشید و ازاین‌رو از آن با نام «میدان لنین» یاد می‌کردند.

نمایش فواره‌ها عموماً از ۹ یا ۱۰ شب شروع می‌شود و تا حدود ساعت ۱۱ ادامه دارد.

خیابان Abovyan در بخش غربی میدان جمهوری، محلی مناسب برای خرید انواع کالا در ایروان است.

از جمله بنا‌های مهم میدان جمهوری می‌توان به نگارخانه ملی و ساختمان موزه تاریخ، وزارت دارایی، خانه دولت، وزارت ترابری و ارتباطات جمهوری ارمنستان، هتل ماریوت ارمنستان، وزارت امور خارجه و فواره‌های موزیکال میدان جمهوری اشاره کرد.

مساحت این میدان وسیع چیزی حدود ۱۴ هزار متر‌مربع است.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.