چشمه زاو | چشمه‌ ای خروشان در دل روستایی گلستانی

1

ایران چشمه‌ها و رودهای خروشان بسیاری دارد که هرکدام از آن‌ها، مانند رازی شیرین در دل طبیعت هستند و با شناختن و بازدید‌ ما برملا می‌شوند. نمی‌دانیم که نام چشمه زاو را شنیده‌اید یا خیر. زاو چشمه‌ای خروشان در دل روستایی به همین نام است. اگر اهل گلستان نباشید، احتمالاً نمی‌دانید که زاو متعلق به این استان و شهر کلاله آن است. پس اجازه بدهید که از این چشمه دیدنی بیشتر بگوییم تا بدانید چشمه زاو کجاست و چه جذابیت‌هایی دارد؟

آشنایی با چشمه زاو

چشمه زاو هم مانند بیشتر دیدنی‌های طبیعی، نامش را از مکانی گرفته که در آن واقع شده است. پس با این حساب، چشمه مذکور در روستای زاو قرار دارد. زاو هم از روستاهای شهر کلاله استان گلستان است. این چشمه در محوطه‌ای جنگلی و سبز حتی برای کسانی که اهل گشت‌وگذار در طبیعت نیستند هم جذاب است، چه برسد به شما که طبیعت‌دوستید و اهل سفر.

اگر بخواهیم دقیق‌تر درباره موقعیت مکانی این چشمه برایتان بگوییم، باید به این اشاره کنیم که در فاصله ۴۵کیلومتری گرگانرود معروف قرار دارد. وقتی از چشمه زاو حرف می‌زنیم از چشمه‌ای پرآب می‌گوییم که جوش‌وخروش فراوانی دارد.

بهترین فصل سفر به چشمه

آب چشمه زاو از منابع آب زیرزمینی تأمین می‌شود و بعد از گذر از جنگل به بخش پیشکمر می‌رسد و به شکل رودخانه روان و جاری می‌شود. بهار و تابستان برای گشت‌وگذار در حوالی این چشمه عالی است. چون همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، طبیعت جنگلی اطراف چشمه زیبا و خرم است. با اینکه امکانات کافی برای بازدید از این منطقه در نظر گرفته نشده اما تورهای گردشگری و مردم عادی زیاد به دیدن زاو می‌روند. اگر به زاو می‌روید، از شما خواهش می‌کنیم مراقب طبیعت باشید و حواستان به نظافت و پاکیزگی آن باشد.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی گلستان، روی لینک زیر کلیک کنید:

مسیر دسترسی به زاو

برای رفتن به چشمه زاو باید به شمال ایران و پس از آن به ۴۵کیلومتری کلاله بروید. مسیر سخت و پیچیده نیست؛ اما به فضای دور و اطراف این چشمه به اندازه کافی رسیدگی نشده است. به عبارت دیگر در آنجا خبری از امکانات گردشگری نیست. نه سرویس بهداشتی، نه آلاچیق و حتی سطل زباله‌ای در مسیر و اطراف چشمه وجود ندارد.

طبیعت فوق العاده روستای زاو کلاله

این چشمه از جاهای دیدنی گلستان است و واقعاً روا نیست که به آن توجه کافی نشود. اگر از سمت روستای زاو بالا راهی چشمه شوید، مسیر دسترسی کمی سخت و دشوار می‌شود. جاده‌ای که از زاو بالا به چشمه می‌رسد، مسیری خاکی است که از میان جنگل و مزارع می‌گذرد.

باور کنید، اگر دیدنی‌های طبیعی و تاریخی ایران را بشماریم و برای بازدید از هریک برنامه‌ریزی کنیم، چندین و چندسال از عمرمان را باید در این گشت‌وگذارها بگذرانیم. جذاب نیست؟ آن‌قدر جاهای دیدنی بکر و زیبا زیاد است که می‌توان سال‌ها با دیدن آن‌ها خوش بود و لذت معاشرت با سرزمینی را چشید که همیشه در هر فصل و زمانی، حرف‌هایی برای گفتن دارد. مثلاً در سفرتان به کلاله، می‌توانید از آرامگاه خالد نبی و جنگل پلکانی کلاله هم دیدن کنید.

هزینه ورودیرایگان
ساعت بازدید۲۴ساعته
آدرساستان گلستان، ۴۵کیلومتری کلاله، نزدیکی گرگان‌رود.

شما چقدر اهل گشت‌وگذار هستید؟ تاکنون به استان گلستان سفر کرده‌اید؟ کدام بخش از آن را دیده‌اید و بیشترین تأثیر را در ذهنتان گذاشته است؟ اگر تجربه سفر به این استان زیبا را دارید، حتماً در بخش نظزات بلاگ ره بال آسمان، برایمان از خاطراتتان بگویید.

5/5 (1 نظر)
1 نظر
  1. رها می گوید

    با خوندن این مطلب حس کردم کنار این چشمه هستم و به صدای دل‌نوازش گوش میدم. طبیعت موهبتیه که این روزها خیلی بهش کم‌لطفی میشه. باید همیشه حواسمون باشه که کنار طبیعت‌گردی از این نعمت محافظت کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.