دره مجسمه ها | جایی برای جولان قوه تخیل

0

اگر گذرتان به جنوب و جاذبه‌های آن افتاده باشد، بدون شک متوجه این موضوع شده‌اید که این منطقه از جغرافیای ایران، به شکل مرموزی اسرارآمیز است و ماجراجویی در آن لذت فراوانی دارد. جنوب ایران پر از جزیره‌های کوچک و بزرگی است که از درون دریا سر بیرون آورده‌اند و هرکدام سرزمینی مهیج و پر از شگفتی هستند. در این مطلب از مجله گردشگری ره بال آسمان، سری به خلیج فارس و یکی از جزیره‌های جادویی آن می‌زنیم. مقصد ما جزیره هزار رنگ هرمز و جاذبه بی‌بدیل دره مجسمه ها یا همان دره تندیس ها در آن است. این دره هرمز را به یکی از سرزمین‌های تخیلی تبدیل کرده و به اسرارآمیزبودن این جزیره افزوده است. تا پایان این مطلب با ماه همراه باشید تا از جذابیت این منطقه و قدرت قوه تخیل در آن برایتان بگوییم.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی قشم، روی لینک زیر کلیک کنید:

دره مجسمه ها کجاست؟

جزیره زیبای هرمز از جاهای دیدنی هرمزگان و خلیج نیلگون فارس است و جاذبه‌های خارق‌العاده فراوانی دارد. دره مجسمه ها هم یکی از جاهای دیدنی هرمز محسوب می‌شود. دره تندیس‌ها از خیالی‌ترین جاذبه‌های ایران است که اشکال عجیب‌وغریب صخره‌هایش، قوه تخیلتان را فعال می‌کند. اما برای آنکه بدانید دره مجسمه ها کجاست و دقیقاً در کدام نقطه واقع شده است، باید نگاهی دقیق به جایگاه هرمز در خلیج فارس و موقیعت جغرافیایی دره تندیس روی نقشه بیندازید.

این جزیره در جنوب ایران و آغوش آب‌های خلیج فارس واقع شده است. از دیدگاه نظامی، تنگه هرمز یکی از استراتژیک‌ترین موقعیت‌های جغرافیایی را در هرمزگان دارد و جزیره زیبای هرمز در این نقطه مهم از نقشه ایران واقع شده است. به همین دلیل این جزیره از گذشته بسیار در مرکز توجه قدرت‌های جهان بوده است و حضور پرتغالی‌ها در تاریخ هرمز، گواه این اهمیت است.

در جنوب غربی جزیره هرمز، جزیره قشم، هنگام و کیش واقع شده است و در جنوب آن جزیره لارک روی نقشه دیده می‌شود. بندرعباس نیز در شمال غربی جزیره هرمز جا خوش کرده است. جزیره قشم و بندرعباس راه دسترسی به جزیره هرمز هستند. دو بندر لافت در قشم و پل در شهرستان خمیر استان هرمزگان، در غرب جزیره هرمز قرار گرفته‌اند. اگر نگاهی به نقشه هرمز بیندازید، متوجه خواهید شده که دره تندیس‌ها در جنوب این جزیره واقع شده است و قسمتی از سواحل صخره‌ای هرمز نیز محسوب می‌شوند. از این قسمت جزیره می‌توان به دوردست‌های خلیج فارس چشم دوخت و افق زیبایی را تماشا کرد.

دره مجسمه ها و ماجراجویی خیال‎‌انگیز

منطقه خیال‌انگیز دره مجسمه ها یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی هرمز است و باید خودتان را برای یک ماجراجویی افسانه‌ای آماده کنید. وقتی که به محدوده دره تندیس‌ها نزدیک می‌‌شوید، گردشتان با پیاده‌روی آغاز می‌شود تا به پیج‌وخم اصلی صخره‌ها برسید و در دل دره تندیس ها به پیش بروید. اگر شانس با شما یار باشد و در زمانی خلوت به این منطقه بروید، سکوت مرموز این منطقه، بازدید از این جاذبه را مهیج‌تر خواهد کرد و به قوه تخیلتان جان می‌بخشد. هر چه در این منطقه پیش می‌روید، کم‌کم صخره‌های عجیب‌وغریب خودشان را نشان می‌دهند. با دیدن برش‌ها و تراش‌های این صخره‌ها می‌توانید اشکال مختلفی در ذهنتان تصور کنید. یادتان نرود که باید خلاقیت را چاشنی این گشت‌وگذار کنید تا لذت این ماجراجویی را بچشید.

کم‌کم تندیس‌های این منطقه خودشان را نشان می‌دهند و اگر کمی به تخیلتان جولان دهید، می‌توانید اشکالی شبیه به عقاب، گنجشک و خروس را ببیند. کمی بعد درون دره مجسمه‌ها می‌توانید تندیس اژدها را تماشا کنید؛ می‌شود تصور کرد که این اژدها، درست در لحظه‌ای که در حال تماشای دور دست‌های دریا بوده است، برای همیشه خشک شده است. هر چقدر که پیش بروید، بیش از پیش شیفته این صخره‌ها خواهید شد و به هنر دست طبیعت پی خواهید برد.

دره تندیس‌ها از جاهای دیدنی هرمز و از شاهکارهای طبیعت جنوبی ایران محسوب می‌شود که کلکسیونی از تندیس‌های زیبا و ساخته طبیعت هستند و برای زیباتر دیدنشان باید کمی هم از قوه تخیلتان کمک بگیرید. تخیل تراش بهتری به این تندیس‌ها داده و شکل واضح‌تری از آن‌ها پیش رویتان قرار می‌دهد. دقیقاً مثل زمان کودکی که با ابرها در ذهنتان بازی می‌کردید و اشکال خاص می‌ساختید، در این دره نیز می‌توانید این بازی را با صخره‌ها انجام دهید.

در نهایت این دره به دریا ختم می‌شود و می‌توانید از فراز صخره‌های خوش‌تراش و تنومند این منطقه، آبی نیلگون دریای جنوب را مشاهد کنید. در نهایت این دره به دریا ختم می‌شود و می‌توانید از فراز صخره‌های خوش‌تراش و تنومند این منطقه، آبی زیبای دریای جنوب را مشاهد کنید.

بهترین زمان سفر به جزیره هرمز

زمستان بهترین زمان سفر به جزیره هرمز و جاذبه‌های آن است. با شروع سرما، سفر به این منطقه رونق پیدا می‌کند و می‌توانید از اواخر پاییز که هوا رو به سرما می‌رود، راهی این منطقه شوید. در اواسط بهار و اوایل پاییز چندان خبری از دمای مطلوب زمستان نیست، ولی اوایل بهار شرایط آب‌وهوایی تقریباً برای سفر مناسب است. تابستان این جزیره، داغ و طلایی می‌شود و به دلیل گرمای شدید سفر به این منطقه در این فصل رونقی ندارد.

اگر قصد دارید که از جزیره قشم به هرمز بروید، باید به اسکله ذاکری در قشم بروید. فراموش نکنید که قبل از ۷ صبح در این اسکله باشید. اتومبیل خود را در پارکینگ اسکله پارک کنید و بعد از ارائه کارت ملی و خرید بلیت، می‌‌توانید از طریق شناور خودتان را به هرمز برسانید. از اسکله ذاکری شناورها فقط دو بار در روز مسیر رفت‌وبرگشت به هرمز را طی می‌کنند. فراموش نکنید که هنگام برگشت، پیش از ساعت ۳ بعدازظهر در جزیره هرمز خودتان را به اسکله برسانید تا بتوانید سوار شناور شوید و به جزیره قشم برگردید.

اگر مسافر بندرعباس هستید و قصد دارید از این بندر به هرمز بروید، باید خودتان را به اسکله‌ حقانی برسانید. در اسکله حقانی اولین شناور به مقصد هرمز، ۷ صبح حرکت می‌کند و بعد از آن، هر دو ساعت یک‌بار امکان رفت‌‌وبرگشت به این جزیره وجود دارد.

جاهای دیدنی نزدیک به دره مجسمه ها

در سفرتان به هرمز و بعد از دیدن دره مجسمه ها، می‌توانید از جاهای دیدنی وصف‌ناپذیر هرمز مانند قلعه پرتغالی ها، موره نادعلیان، کوه گلک، بام قشم، کوه الهه نمک، دره رنگین کمان و سواحل هرمز نیز دیدن کنید تا لذت یک سفر هریجان‌انگیز و به‌یادماندنی به جانتان بنشیند.

چند نکته پیش از سفر

سفر به دره زیبای مجسمه ها

  • بازید از دره مجسمه ها به راهنما نیاز دارد و مسیر گمراه‌کننده آن بدون راه‌بلد ممکن است خطرناک باشد.
  • مسیر دره مجمسه ها در بعضی از نقاط تاحدودی صعب‌العبور می‌شود و طی کردن آن به دقت بیشتری نیاز دارد.
  • داخل جزیره هرمز امکان بردن اتومبیل شخصی را ندارید و لنج‌ها فقط مسافران را جابه‌جا می‌کنند.
  • جزیره هرمز از دیدنی‌ترین جزایر ایران است و از نظر زیبایی‌های طبیعی از قشم و کیش چیزی کم ندارد؛ اما از لحاظ امکانات رفاهی گردشگری به این جزیره کم لطفی شده است. بنابراین خودتان را برای طبیعت‌گردی با امکاناتی محدود آماده کنید.
  • مردمان خون‌گرم و مهربان هرمز، با وجود تبحرشان در هنر ساخت صنایع دستی، متاسفأنه درآمد چندانی ندارند. به همین دلیل در کنار لذت از زیبایی‌های جزیره، حتماً از صنایع دستی این جزیره که معمولاً به دست زنان هنرمند جزیره ساخته می‌شود، برای عزیزانتان سوغات ببرید. علاوه بر سوغات، می‌توانید با این دست‌سازهای هنرمندانه، خانه خود را به زیبایی آراسته کنید و یک یادگاری کوچک از جزیره سرخ ایران در خانه خود قرار دهید.
  • با وجود سفارشمان به خرید صنایع دستی از جزیره هرمز، توصیه می‌کنیم که بطری‌های پر شده با خاک رنگی را نخرید. این بطری‌ها با وجود طرح و نقش زیبایی که با کمک خاک رنگارنگ هرمز دارند، لطمه بزرگی به ذخایر طبیعی هرمز می‌زنند و باعث می‌شوند ذخیره خاک‌های رنگارنگ هرمز به پایان برسد.
  • برای گشت در جزیره هرمز می‌توانید سوار سه‌چرخه‌های جذاب این جزیره شوید و با کمک رانندگان راه‌بلد آنجا به‌‎سراغ دره مجسمه ها و سایر جاهای دیدنی هرمز بروید.
  • اگر به مسیر جزیره آشنا هستید یا یک راه‌بلد حرفه‌ای همراهتان است، می‌توانید این جزیره را با کمک دوچرخه طی کنید و حسابی لذت ببرید.
  • هنگام ماجراجویی در جاهای دیدنی هرمز از جمله دره مجسمه ها، هرگز زباله‌های خود را در این سرزمین بکر رها نکنید و با طبیعت این منطقه مهربان باشید.
  • حتماً پیش از رفتن به جزیره با خودتان پول نقد ببرید. در این جزیره هنوز مبادلات به شکل سنتی و با اسکناس انجام می‌شود و خبری از دستگاه کارت‌خوان نیست؛ به‌خصوص آنکه بیشتر خریدتان از دست‌فروشان محلی خواهد بود و از این عزیران فقط با پول نقد می‌توانید خرید کنید.

مسیر دسترسی به دره مجسمه ها

برای رفتن به دره تندیس‌ها در ابتدا باید خودتان را به جزیره هرمز برسانید. برای رسیدن به این جزیره می‌توانید وارد جزیره قشم یا بندرعباس شوید و از طریق شناورهای اسکله، وارد خاک جزیره هرمز شوید. بعد از رسیدن به هرمز هم با کمک رانندگان محلی سه‌چرخه یا راه‌بلدهایی که از قبل با آن‌ها هماهنگ کرده‌اید، به‌سراغ همه جاهای دیدنی هرمز از جمله دره مجسمه‌ها بروید.

هزینه ورودیرایگان
ساعت بازدید۲۴ساعته
آدرساستان هرمزگان، جزیره هرمز.

امیدواریم که از سفرتان به جزیره جادویی هرمز و از ماجراجویی در میان صخره‌های خوش‌تراش دره تندیس‌ها لذت ببرید. به نظر شما جای کدام یک جاهای دیدنی هرمزگان در مجله گردشگری ره بال آسمان خالی است؟ نام این جاذبه را به ما بگویید تا در مطلب بعدی به‌سراغ معرفی آن برویم.

استان هرمزگان، جزیره هرمز

قلعه پرتغالی ها، موره نادعلیان، کوه گلک، کوه الهه نمک، دره رنگین کمان و سواحل هرمز.

5/5 (3 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.