الیمستان | یاقوتی سبزرنگ در دامنه‌های البرز

2

خطه سرسبز شمال کشور، همچون نگینی زمردین در شمال کشور می‌درخشد. جنگل، کوه و دریا هر سه در یک خطه جمع شده‌اند و زیبایی چشم‌نوازی را در خود به وجود آورده‌اند که مردم را از جای‌جای کشورمان به خود جذب می‌کند. قدم‌زدن در جنگل‌های انبوه و سرسبز حس سرزندگی و نشاط را به آدمی می‌بخشد. یکی از جاهای دیدنی مازندران جنگل الیمستان است. کافی است مدتی را در این جنگل قدم بزنید تا بوی طبیعت و زندگی حقیقی را از نزدیک استشمام کنید. با ما تا پایان مقاله همراه باشید تا با این جنگل رؤیایی بیشتر آشنا شوید.

الیمستان کجاست؟

جنگل الیمستان در نزدیکی روستایی به همین نام در شمال ایران و در استان مازندران واقع شده است. روستای الیمستان از توابع بخش مرکزی آمل محسوب می‌شود. برای دسترسی به این جنگل باید در جاده زیبای هراز حرکت کرد. حدود 20 کیلومتر مانده به شهر آمل، به تابلویی برمی‌خورید که مسیر امامزاده لهاش را نشان می‌دهد. از مسیر جاده امامزاده لهاش که حرکت کنید، به یک دو راهی خواهید رسید که باید راه سمت چپ آن را ادامه دهید. این جاده پرپیچ‌وخم را که دنبال کنید پس از طی 7 کیلومتر به روستای لهاش می‌رسید. پس از آن، جاده خاکی شده و به روستای الیمستان منتهی می‌شود. با گذر از روستا، به جنگل الیمستان خواهید رسید.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی تهران، روی لینک زیر کلیک کنید:

زیبایی‌های الیمستان | طلای سبز

تصویر بسیار زیبا از جنگل الیمستان

برای عاشقان طبیعت و طبیعت‌گردی، بدون تردید جنگل الیمستان یکی از بهترین گزینه‌هاست. این جنگل از زیباترین و محبوب‌ترین جنگل‌های ایران محسوب می‌شود که دوستداران طراوت و سرسبزی را از سراسر کشور به خود جذب می‌کند. در جنگل الیمستان درختانی انبوه را مشاهده خواهید کرد.

الیسمتان به علت داشتن درختان بلندقامت به طلای سبز معروف است. درختان تنومند که گویی تا فراز آسمان قد کشیده‌اند و صدای آواز پرندگان که سرود طبیعت زنده را سر داده‌اند، همه و همه زیبایی آفرینش را به تصویر می‌کشند. ارتفاع این جنگل از سطح دریا زیاد است و به همین علت در بیشتر اوقات شبانه‌روز هوایی مه‌آلود بر جنگل غلبه می‌کند. با اندکی ایستادن در مه، قطرات ریز شبنم بر چهره‌تان نمایان می‌شود که صحنه‌ای بی‌بدیل را برایتان خلق می‌کند.

در الیسمتان شما با محدودیت مواجه نیستید، می‌توانید راهی جنگل شوید، از کوه‌های آن بالا بروید، در دشت‌ها قدم بزنید و از دیدن زیبایی‌های خلقت به وجد آیید. آب‌وهوا در این جنگل زیبا و مثال‌زدنی، متغیر است. در یک نقطه از آن هوای شرجی تابستان را احساس می‌کنید، در نقطه‌ای دیگر هوای دل‌انگیز و مطبوع بهاری گویی جسمتان را نوازش می‌کند، در جایی دیگر سرمای زمستان وجودتان را فرا می‌گیرد و در گوشه‌ای دیگر باد پاییزی را حس می‌کنید.

بهترین زمان برای سفر به الیمستان | بهار و پاییز

الیمستان در همه ایام سال دیدنی و جذاب است و در هر فصل رنگ و بوی خاصی را به خود می‌گیرد. در بهار، سرسبز و زیبا، در تابستان، سبز مطلق؛ در پاییز دل‌انگیز، زرد و نارنجی و در زمستان سفیدی کامل را می‌توان مشاهده کرد. اگر شما هر کدام از فصل‌های سال را دوست داشته باشید، سفر به الیمستان هم برایتان خاطره‌انگیز و دوست‌داشتنی خواهد بود؛ اما به‌طور کلی مناسب‌ترین زمان برای سفر به این منطقه، فصل‌های بهار و پاییز است.

در بهار رویش گل‌های رنگارنگ و شکوفه‌های بهاری در این جنگل شگفت‌انگیز و تماشایی می‌شود. به علاوه در اردیبهشت در این منطقه گیاه الیما رشد می‌کند که مسافران برای چیدن آن به این محل سفر می‌کنند. فصل پاییز هم با رنگ زرد و نارنجی‌اش صحنه‌ای شگفت‌انگیز را در جنگل ایجاد می‌کند. دوستداران این فصل از دیدن این همه زیبایی در جنگل سیر نخواهند شد. البته در فصل تابستان و زمستان هم می‌توانید به این منطقه سفر کنید و از طبیعت بکر و جاذبه‌های دیدنی آن بازدید کنید؛ اما پیشنهاد ما بهار و پاییز است.

در الیمستان شما احساس خستگی و تکراری‌بودن نخواهید کرد؛ زیرا به قدری جاذبه وجود دارد که از دیدن آن‌ها و انجام تفریحات شاد و مفرح خسته نخواهید شد. در ادامه به معرفی جاذبه‌ها و امکانات تفریحی الیمستان پرداخته‌ایم.

چرای اسب‌های وحشی | سوژه‌ای مناسب برای عکاسی

چرای اسب های وحشی زیبا در جنگل الیمستان

ممکن است در حین بازدید و گردش در جنگل الیمستان یا در دشت روستا و اطراف جنگل، گله اسبان وحشی را ببینید. بی‌شک عکاسی از این اسب ها سوژه جالبی است. گله اسب‌های وحشی که در اطراف درختان و در بیشه‌زار در حال چرا هستند، صحنه‌ای تماشایی را ایجاد می‌کنند. در چنین مواقعی فقط می‌خواهید بنشینید و اسب‌ها را تماشا کنید. البته سعی کنید به اسب‌ها نزدیک نشوید و مزاحمتی برای آن‌ها ایجاد نکنید؛ زیرا این اسب‌ها وحشی‌اند و ممکن است به شما آسیب برسانند.

جنگل‌نوردی | استشمام عطر طبیعت

اگر بگوییم مهم‌ترین و در عین حال خاطره‌انگیزترین جاذبه الیمستان جنگل‌نوردی است، سخنی به اغراق نگفته‌ایم. با رفتن به درون جنگل با زیبایی‌های طبیعت وصف‌نشدنی مواجه می‌شوید. هر چقدر هم در دل جنگل می‌روید احساس خستگی نخواهید کرد؛ زیرا اطراف شما پر از درختان و گیاهانی است که جلوه‌گر زیبایی‌های طبیعت هستند. کافی است مدتی را بنشینید و به صدای آواز پرندگان و صدای رقص گیاهان و درختان در باد گوش دهید تا از آرامش واقعی و خیالی نهایت استفاده را ببرید.

صعود به قله الیمستان | ورزش در عین تفریح

قله الیمستان ارتفاعی در حدود 2500 متر دارد. در فصل‌های بهار و تابستان کوه‌نوردان متعددی به قصد فتح این قله راهی مسیر پیچ و خم قله می‌شوند. در طول مسیر رسیدن به قله، با مناظر تماشایی و حیرت‌انگیزی مواجه می‌شوید که لذت و هیجان رسیدن به قله را در شما بیشتر می‌کند. در مسیر کوه‌نوردی وقتی دورنمای زیبای قله را تماشا می‌کنید، هر لحظه انرژی شما برای رسیدن به آن بیشتر می‌شود و همین سبب می‌شود تا احساس خستگی کمتری داشته باشید. پس از آنکه به قله رسیدید، از هیجان و خوشحالی نمی‌دانید کجا را بنگرید. دورتادور شما را جنگل و دشت فرا گرفته است و لذت تماشای آن همه منظره، وصف‌ناپذیر است.

نقش پای رستم | آمیخته‌ای از افسانه و تخیل

بازدید از نقش پای رستم در جنگل الیمستان

در مسیر رفتن تا بالای قله الیمستان، زیبایی‌های بی‌نظیری را مشاهده خواهید کرد. در این مسیر با حفره‌هایی به عمق 10 متر مواجه خواهید شد که به گفته برخی، در اثر برخورد شهاب‌سنگ به سطح زمین در گذشته‌های بسیار دور ایجاد شده است. البته در میان اهالی و بومیان این منطقه، افسانه‌ای نقل شده است که در آن ادعا می‌شود این دو حفره بزرگ، نقش زانوهای رستم است. آن‌ها معتقدند که رستم در این محل دو زانوی خود را بر روی زمین زده است تا آب بنوشد.

به علت افسانه‌ای بودن این حفره‌ها جذابیت و تماشایی بودن آن‌ها در میان مسافران و گردشگران بسیار زیاد شده است و همین علت موجب آن شده است تا گردشگران و مسافران بسیاری به قصد دیدن این حفره‌ها به این بخش از جنگل روانه شوند.

زیارت مقبره امامزاده قاسم | بهانه‌ای برای طراوت روح و جان

ابتدای مسیر جنگل از روستای الیمستان آغاز می‌شود. پس از گذر از درختان و دشت‌های سرسبز به مقبره امامزاده قاسم خواهید رسید. این مقبره در میان اهالی و محلی‌های این منطقه، قداست خاصی را دارد. مردمان این منطقه هر گاه فرصتی برایشان پیش بیاید، به قصد زیارت امامزاده و تازه‌کردن روح و جان خود راهی این مکان می‌شوند. مسافران و از جمله کوه‌نوردانی که قصد آن را دارند که در هنگام شب در این منطقه اقامت داشته باشند، می‌توانند در اطراف امامزاده چادر بزنند و شب را در آن جا اقامت داشته باشند.

قلاردن | تماشای گله های دام

در نزدیکی روستای الیمستان، منطقه‌ای به نام قلاردن واقع شده است که از روستا تا آنجا در حدود ۱.۵ تا ۲ ساعت فاصله وجود دارد. محلی‌ها و اهالی روستا هر ساله برای برداشت گیاهی خاص این منطقه و هم‌چنین گل‌گاو‌زبان راهی دشت گل گاو زبان قلاردن می‌شوند. مسیر این منطقه تقریباً صاف و هموار و بدون شیب است. با رسیدن به این منطقه، گاوسرا و آثاری از یک عمارت قدیمی را خواهید دید که مکان اقامت چوپانان محسوب می‌شود. در یک کیلومتری این گاوسرا مرتعی وجود دارد که به نام سمجون معروف است و چوپانان گله‌های خود با استفاده از چشمه‌های این مرتع سیراب می‌کنند.

دوچرخه سواری در جنگل و دشت | هیجان‌انگیز و دوست‌داشتنی

اگر اهل دوچرخه‌سواری باشید، باید به شما بگوییم دوچرخه‌سواری بین جنگل، کوه و دشت صفای دیگر و لذت دوچندانی دارد. اگر به همراه خود دوچرخه آورده باشید، رکاب‌زدن در طبیعت می‌تواند خاطره خوشایندی را برایتان رقم بزند و لذت و هیجان دل‌چسبی را به همراه داشته باشد. البته در این مکان امکانات کرایه دوچرخه وجود ندارد و باید با خودتان دوچرخه به همراه آورده باشید.

حواستان باشد که هنگام دوچرخه‌سواری در این منطقه نکاتی را رعایت کنید و احتیاط‌های لازم را به عمل آورید. از جمله این که باید کاملاً مراقب باشید تا در جنگل گم نشوید. علاوه بر این، لوازم ایمنی و وسایل ضروری با خودتان داشته باشید که اگر خدای نکرده به زمین خوردید، آسیب جدی نبینید. همچنین وسایل امداد اولیه هم همراتان ببرید تا در صورت یا آسیب‌دیدن، به کارتان بیاید. توصیه می‌شود که در گروه‌های چند نفری به دوچرخه‌سواری بروید؛ زیرا امکان دارد که برخی از حوادث در محیط جنگل روی دهد که به کمک افراد دیگر نیاز باشد.

جاهای دیدنی نزدیک الیمستان | یک تیر و چند نشان

علاوه بر جاذبه‌های گفته شده، می‌توانید از دیگر جاهای دیدنی نزدیک الیمستان همانند قلعه نظامی ملک بهمن، آبشار شاهاندشت، روستای نوا، کتیبه ناصری، دره سیالیز، ارتفاعات زرشک کوه، دورنمای تماشایی و جذاب قله دماوند از ارتفاعات ییلاق نوا، سنگچال و روستای فیلبند را بازدید کنید تا سفرتان به الیسمتان تکمیل شود.

اقامت در الیمستان | تجربه ایامی متفاوت

اگر مایل به اقامت در الیمستان باشید می‌توانید به‌صورت کمپینگ اقدام به برپایی چادر کنید و به‌صورت گروهی در چادرها اقامت داشته باشید. علاوه بر این در روستای الیمستان امکانات اقامتی و رفاهی از قبیل سوییت، ویلا و اقامتگاه بوم‌گردی مهیا شده است که می‌توانید با مراجعه به آن‌ها از این خدمات استفاده کنید. اگر هم به امکانات رفاهی بیشتر نیاز دارید، می‌توانید به شهر آمل رفته و از هتل‌ها و مسافرخانه‌های مجهز این شهر استفاده کرده و در آنجا اقامت داشته باشید.

رستوران نزدیک جنگل الیمستان | لذت شکم‌گردی

این نکته را به یاد داشته باشید که در الیمستان رستوران و غذاخوری وجود ندارد و برای دسترسی به رستوران باید مسافتی نسبتاً طولانی را طی کنید تا به رستوران  و غذاخوری دسترسی پیدا کنید. رستوران‌هایی که در نزدیکی الیمستان واقع شده‌اند عبارت‌اند از باغ صفا، نصرت شاندیز، کاچیلا، نارنجستان و حاج محسن که به ترتیب با الیمستان فاصله‌ای در حدود 26، 42، 43، 44 و 45 کیلومتر دارند.

مسیر دسترسی

هزینه ورودیرایگان
ساعت بازدید24ساعته
آدرساستان مازندران، 52کیلومتری شهرستان آمل

امروزه زندگی در شهرهای بزرگ و کلان شهرها، با همه امکانات و زرق‌برق‌های خود، آدمی را خسته و افسرده می‌کند تا جایی که انسان شهری دلش پر می‌کشد تا به بیرون از شهر زده و خود را دامان طبیعت رها کند. مناطق جنگلی و سرسبز یکی از بهترین گزینه‌ها برای رفع خستگی روح و جسم محسوب می‌شود. یکی از این مناطق جنگلی زیبا و تماشایی که گردشگران از آن خاطره‌های بسیار دارند، جنگل الیمستان است. توصیه می‌کنیم اگر قصد آن را دارید تا از خانه و شهر خود بیرون زده و سفری در دل طبیعت داشته باشید، سری به این جنگل مهیج و دوست‌داشتنی بزنید. اگر هم تابه‌حال به این جنگل رفته‌اید، سبب خوشحالی است که تجارب سفر به این جنگل رؤیایی را با ره‌بال آسمان به اشتراک بگذارید.

فاصله تهران تا الیمستان چیزی در حدود 150 کیلومتر است که با ۳ ساعت رانندگی می‌توان به این روستا رسید.

بله، آژانس‌ها تورهای یک‌روزه و چند‌روزه را برگزار می‌کنند.

ازآنجایی‌که در الیمستان امکانات رفاهی و رستوران همانند شهرها وجود ندارد، بهتر است وسایل شخصی، لوازم آشپزی و مواد غذایی و هم‌چنین در صورت اقامت در اطراف جنگل چادر و وسایل اقامت را با خود به همراه داشته باشید.

جاده هراز بهترین مسیر برای دسترسی به این جنگل است.

عسل، لبنیات و غلات سوغات روستای الیمستان هستند.

5/5 (2 نظر)
2 نظرات
  1. رضایی می گوید

    سوئیس ایران

    1. بانو تقیان می گوید

      دقیقاً
      و امیدوارم همچنان سبز و زیبا باقی بمونه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.