غار کله سنگ طالقان | خانه انسان‌های اولیه

1

اگر اهل جست‌وجو و کشف ردپایی از انسان‌های اولیه در طول تاریخ هستید، غارگردی را امتحان کنید. این بار گذرمان به غاری در دل کوه‌های طالقان افتاده است که آن را به‌اسم کله سنگ می‌شناسند؛ غاری که راهروهای تودرتویش حسابی کنجکاوتان می‌کند تا سری به داخل آن بزنید. کوله‌بارتان را بردارید، باهم به غارگردی می‌رویم، به غار کله سنگ.

غار کله سنگ کجاست؟

غار کله سنگ یکی از غارهای ایران در رشته‌کوه‌های البرز است که برای دیدنش باید به استان البرز برویم. این غار در دامنه کوه کله سنگ و این کوه از کوه‌های طالقان است. از لحاظ موقعیت جغرافیایی، این غار را می‌توانید در نزدیکی روستای سوهان و آرتون و دنبلید پیدا کنید. محلی‌ها به این غار زالن گاه یا ظالم گاه هم می‌گویند؛ البته ما چیزی درباره این اسم پیدا نکردیم، اگر شما چیزی درباره‌اش می‌دانید برایمان در دیدگاه‌ها بنویسید.

مشخصه‌‌های غار کله سنگ | غاری به‌درازای ۸۵ متر

عکس دهانه غار کله سنگ

غار کله سنگ یا کل سنگ دهانه تنگی دارد و درازایش به ۸۵ متر می‌رسد. این غار چند چاه عمیق و منابع زیرزمینی دارد و گاهی هم آب‌گرفتگی را تجربه می‌کند. در اطراف دهانه اصلی، تونل‌ها و هواکش‌های طبیعی هم هست که داخل غار را کمی روشن می‌کند. این تونل‌ها باعث چرخش هوای تازه در غار هم می‌شوند.

بهتر است همیشه برای دیدن این جاها چراغ‌قوه همراهتان باشد.

اولین نشانه‌هایی از انسان‌ها در غار کله سنگ | ساکنان دوره پیشاتاریخی 

اولین غارنوردهایی که به غار کل سنگ طالقان آمدند، در غار آثاری از استخوان‌های انسان را پیدا کردند. این استخوان‌ها نشان می‌دهد که قدیم‌ترها در این غار انسان زندگی می‌کرد. در این غار سنگ‌چین‌هایی پیدا و بررسی کرده‌اند که کار دست است. کاوشگرها معتقدند این سنگ‌چین‌ها نشان می‌دهند که ساکنین این غار متعلق به دوره پیشاتاریخی بوده‌اند.

  • دوران پیش از تاریخ

دوران پیشاتاریخی چه دورانی است؟ پیشاتاریخ زمانی است که بشر هنوز خط را اختراع نکرده بود. وقتی خطی نباشد، نوشته‌ای هم نیست. این همان زمانی است که بشر نمی‌توانست اختراعات و دستاوردهایش را مکتوب کند. حتی تاریخ و تاریخ‌نویسی هم نبود که حقیقت، داستان یا افسانه‌ای را برای ما به یادگار بگذارد.

با اختراع خط بود که تاریخ شروع شد و گذشتگان ما توانستند با ما ارتباط برقرار کنند.

جاهای دیدنی نزدیک غار کله سنگ | تجربه‌ای فراموش‌نشدنی

  • آبشار کوچکی در نزدیکی غار کله سنگ

عکس آبشار کوچکی در نزدیکی غار کله سنگ

در پایین دامنه کوه کل سنگ آبشار کوچکی هست که آن را در مسیر رسیدن به غار می‌بینید. نوای دل‌نشین آب این مسیر را برایتان لذت‌بخش‌تر می‌کند. چند عکس یادگاری هم از این آبشار بگیرید. زمین رو به گرما می‌رود و بعضی آبشارها کم‌کمک از جغرافیای زمین کوچ می‌کنند.

  • روستای سوهان

عکس روستای سوهان

از نزدیک‌ترین جاهای دیدنی غار کله سنگ، روستای سوهان البرز است. این روستا از توابع بخش‌های مرکزی طالقان به حساب می‌آید. روستای سوهان در دامنه کوه‌های البرز است و آب‌وهوای خوشی دارد. این روستا، روستایی ییلاقی است و تابستان که می‌شود، هوای خنکش گردشگرها را مجذوب می‌کند. درخت‌های سرسبز و چشمه‌های اطراف روستا از جاذبه‌های دیدنی سوهان است.

در فصل‌ بهار دامنه کوه‌ها از گل‌وگیاه‌های وحشی پر می‌شود و زیبایی طبیعت به اوج می‌رسد. تا چشم کار می‌کند سرسبزی است و درمان.
  • سد طالقان

عکس سد طالقان

طالقان در ۵کیلومتری روستای سوهان است و احتمالاً از کنار آن می‌گذرید؛ پس چند لحظه‌ای را هم کنار آب بگذرانید. باغ‌های میوه روستای سوهان هم تماشایی است. روستایی‌ها میوه‌هایشان را در باغ‌هایشان می‌فروشند و می‌توانید بدون واسطه از آن‌ها خرید کنید. یادتان نرود، خریدکردن از آن‌ها به اقتصاد منطقه رونق می‌دهد. واسطه‌ها را کنار بگذارید و خودتان میهمان برکت روستا باشید.

  • شهرستان طالقان

عکس شهرستان طالقان

از جاهای دیدنی استان البرز، طبیعت زیبای شهر طالقان است. گردشگرها طالقان را به خوش‌آب‌وهوابودنش می‌شناسند. تابستان‌های خنک طالقان در جذب بیشتر گردشگر نقش مهمی دارد؛ اما از زیبایی این منطقه هم نمی‌شود به‌راحتی گذشت. چشمه‌های جوشان و آبشارهای جاری بر دامنه کوه، دشت‌های پرگل و سد طالقان در بین کوه‌ها منتظر قاب‌بندی خلاقانه است.

آبشار کرکبود واقعاً تماشایی است. چشمه‌های آبگرم طالقان هم خاصیت‌های خودش را دارد. حتی اگر پای درمان را به میان نکشیم، گرمای آب خستگی یک سال را از تنتان بیرون می‌کشد.

جاذبه‌های تاریخی شهر طالقان

اگر قرار است کمی بیشتر در طالقان وقت بگذرانید، سری به جاذبه‌های تاریخی این شهر بزنید. چند تایش را برایتان می‌گذارم، گشت‌وگذارش با شما. تجربه‌های این گشت‌وگذار را هم با ما در میان بگذارید:

  • ارژنگ قلعه؛
  • حمام شهرک؛
  • آرامگاه پیر وشته؛
  • امامزاده هارون و زکریا؛
  • سنگ‌نوشته گردنه عسلک.

امکانات منطقه غار کله سنگ | استفاده از برکت روستا

بیشتر اهالی روستای سوهان که نزدیک غار کله سنگ است به شهر مهاجرت کرده‌اند. به‌ همین‌ خاطر است که این روستا امکانات رفاهی زیادی ندارد. نانوایی، سوپرمارکت و بخش مخابرات در این روستا فعال است. اگر به این روستا بروید و امید گردشگری‌شان باشید، ممکن است اهالی دوباره به خانه‌وکاشانه‌شان برگردند. چه خیری از این بیشتر؟

بهترین زمان سفر | فصل‌های بهار و تابستان

عکس کوه کل سنگ

فصل‌های بهار و تابستان زمان مناسبی برای ماجراجویی در دامنه کوه کل سنگ است. هوای کوهستان خوش است و کوهنوردی خون را با شدت بیشتری در رگ‌هایتان می‌دواند. سبزی مسیر و صدای چشمه‌‌ها و آبشار هم به گوش می‌رسد و حال دلتان را خوب می‌کند.

در فصل‌های سرد، برف و باران میهمان منطقه است و در این شرایط کوه‌نوردی سخت می‌شود. بهتر است در این فصل‌ها به‌جاهای کمی گرم‌تر سفر کنید.

اقامت در غار کله سنگ | خاطره‌ای فراموش‌نشدنی

برای اقامت بهتر است از روستای سوهان به طالقان بروید. در طالقان هم هتل هست و هم مسافرخانه. اقامتگاه بوم‌گردی هم دارد که این اقامتگاه‌ها همیشه صفای خودشان را دارند. اسم چند تا از جاهای اقامتی را برایتان می‌گذارم؛ اما سلیقه و بودجه در انتخاب جایی برای اقامت حرف اول را می‌زند؛ پس انتخاب بماند با خودتان.

  • هتل رجینا؛
  • هتل ساحل؛
  • خانه سنتی طالقان؛
  • هتل کوهستان سفید.

مسیر دسترسی

برای دیدن غار کله سنگ باید به استان البرز در شمال ایران بروید. مقصد بعدی شهرستان طالقان در مسیر اتوبان کرج به قزوین است. بعد از سد طالقان، ۵ کیلومتر راه تا روستای سوهان در پیش دارید. غار کله سنگ در ۵کیلومتری شمال شرقی این روستاست. اول به‌سمت شرق روستا بروید. در مسیرتان مزرعه زیبای نوگل را پشت سر بگذارید. بهتر است از زیبایی‌های مسیر هم لذت ببرید که خستگی کلافه‌تان نکند. در این مسیر شنی، استخری به اسم محلی عسل هست و تعداد زیادی هم درخت توت. تا اینجا مسیر، ماشین‌رو است؛ اما برای بعد از آن باید خودتان را برای پیاده‌روی آماده کنید. هنوز حدود ۲ ساعتی راه در پیش است.

عکس روستای دنبلید

به این جای راه که رسیدید، باید از دره مرگ دشت بگذرید؛ اما نگران نباشید. این دره زیباتر از آن است که ارتباطی با اسمش داشته باشد. بعد از گذشتن از دره، مسیر را تا رسیدن به روستای دنبلید ادامه بدهید. از دره محل گوسفند سرای دنبلید به‌سمت شمال و چپ دره کناری حرکت کنید. کمی که راه را به‌سمت بالا ادامه بدهید، بعد از گذشتن از چند تپه سنگی، آبشار کوچکی را می‌بینید. دهانه غار ۱۰۰ متر بالاتر و سمت چپ دره است. بهتر است برای رفتن به غار از راهنمای محلی کمک بگیرید تا راحت‌تر به مقصد برسید.

هزینه بازدیدرایگان
ساعت بازدید24 ساعته
آدرسطالقان، روستای سوهان، غار کله سنگ

ما هرچه می‌دانستیم درباره غار کله سنگ طالقان گفتیم. اگر دلتان هوای دیدن این غار را کرد، ره بال آسمان همراه خوبی برایتان می‌شود. اگر هم قبلاً از آن دیدن کرده‌اید، تجاربتان را در دیدگاه‌ها بنویسید. نوبت شماست که برایمان از تجربه‌هایتان بنویسید.

در ۵کیلومتری روستای سوهان از توابع طالقان استان البرز.

در روستا سوهان، نانوایی و سوپرمارکت و مخابرات هست؛ اما برای امکانات دیگر باید تا طالقان بروید.

تا قسمت‌هایی از مسیر، جاده ماشین‌رو است؛ اما باید چیزی در حدود ۲ ساعت هم پیاده‌روی کنید.

5/5 (1 نظر)
1 نظر
  1. میثم می گوید

    به همه مخاطبای ره بال پیشنهاد میکنم روی لینک غارهای ایران که در پاراگراف دوم همین مقاله اومده، کلیک کنن. ایران غارهای عجیب و شگفت انگیزی داره که ره بال معرفیشون کرده.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.