تنگ براق اقلید | نگین طبیعت فارس

0

شهر شیراز، به‌خاطر تاریخ و فرهنگ غنی خود، روی درخشش مناطق بی‌نظیر دیگر فارس یا حتی جنوب ایران سایه انداخته است. پس زمان آن رسیده که با یکی از دیدنی‌های رؤیایی استان فارس آشنا شوید. تنگ براق، فرزند مادر طبیعت فارس و یکی از زیباترین مناطق آن است. این دره، با جاذبه‌های طبیعی گوناگون، می‌تواند ساعت‌ها شما را سرگرم کند و خاطره‌ای به‌یادماندنی برای شما ثبت کند؛ اما قبل از اینکه با هیجان چمدانتان را جمع کنید، بهتر است بیشتر با این دره آشنا شوید. جاذبه‌های آن چیست؟ چگونه می‌توان به آن رسید؟ آب‌وهوای آن چگونه است؟ آیا تجهیزات خاصی لازم دارد؟ دانستن پاسخ اینگونه سؤال‌ها، برای تجربه بهتری از سفر الزامی است. پس پیش از شروع سفر واقعی، با ما همراه باشید، تا در ذهنمان به این بهشت گمشده سفر کنیم، درختانش را لمس کرده و در حین تحسین هیبت صخره‌هایش، ستاره‌های آسمانش را بشماریم.
برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی شیراز، روی لینک زیر کلیک کنید:

تنگ براق کجاست؟

تنگ براق جزء محبوب‌ترین جاهای دیدنی اقلید است. فاصله شیراز تا تنگ براق، ۱۹۰ کیلومتر و فاصله تنگ براق اقلید تا بهشت گمشده فارس ۸۰ کیلومتر است. شهر اقلید نیز همجوار شهرهای دیدنی متنوعی است. این شهر، از غرب به بخش‌هایی از استان کهگیلویه و بویراحمد، از شرق به خرم بید، از شمال به شهرستان آباده و از جنوب به سپیدان و مرودشت راه دارد. این جاذبه گردشگری، ۲۰ کیلومتر با شهر سده فاصله دارد.

عکس روستای تنگ براق

تنگ براق، روستایی خوش آب‌وهوا و فرح‌بخش و یکی از جاهای دیدنی اقلید است. فردی به نام عسگرخان، در سال ۱۲۴۰شمسی، این روستا را به محل سکونت دائمی تبدیل کرد. زبان مردم این روستا لری و ترکی است. شما می‌توانید این روستا را در منطقه‌ای کوهستانی و در دامنه کوه بیابید. همچنین اگر به سمت شمال این روستا بروید، به دره رؤیایی و خیره‌کننده تنگ براق می‌رسید که مقصد اصلی سفر ماست.

طبیعت تنگ براق

عکس طبیعت تنگ براق

می‌توان برای توصیف زیبایی‌های طبیعت این دره کتاب نوشت و باز هم زیبایی‌های آن، تمام‌وکمال وصف نمی‌شوند. این دره، در ارتفاع ۱۹۴۰ متری دریا قرار گرفته است و دیواره‌های آن تا ۳۰۰ متر ارتفاع دارند. 

خزه‌های روی صخره‌های دره، روکش سبزی روی رنگ‌های متنوع دره کشیده‌اند. در کنار این‌ها، درختان فراوان و سربه‌فلک‌کشیده دره، منظره زیبا و چشم‌نوازی را به تنگ براق اقلید بخشیده‌اند. البته نباید چشمه‌های پرآب، آبشارها و رودهای حیرت‌آور دره را فراموش کنیم که روح زندگی را به طبیعت این تنگه بخشیده‌اند.

جاهای دیدنی تنگه براق

عکس خزه‌های روی صخره‌های تنگ براق

تنگ براق، دیدنی‌های متنوعی دارد که می‌تواند شما را ساعت‌ها جذب خود کند. در ادامه، با تعدادی از بی‌نظیرترین جاذبه‌های گردشگری این محل آشنا شوید:

  • رودخانه دره

رود کر، یکی از جذاب‌ترین بخش‌های طبیعت تنگه براق است. این رود، از رودخانه پالنگان سرچشمه می‌گیرد. این رودخانه، با سال‌ها استمرار جریان خود، دل کوه را شکافته و شکاف‌هایی عظیم در بین صخره‌های به وجود آورده است. این شکاف‌ها، حدود ۱۰۰ متر ارتفاع و ۴۰ متر عرض دارند.

  • آبشار تنگ براق

محال است به تنگ براق سفر کنید و به آبشار بهشتی آن سر نزنید. این آبشار ۴۰ متر ارتفاع دارد. آب سد درودزن پس از عبور از تنگه براق، به دیواره‌های صخره می‌رسد. آب‌های بالادست هم از دشتی می‌گذرند و با یکدیگر، این آبشار زیبا را به‌وجود می‌آورند. این آبشار به حوضچه‌های شفاف و پرآبی می‌ریزد که محل مناسبی برای آب‌تنی و لذت بردن از طبیعت است.

  • سنگ نبشته تنگ براق

عکس سنگ نبشته تنگ براق

سنگ نبشته تنگ براق اقلید، هر گردشگری را انگشت‌به‌دهان می‌گذارد. این سنگ نبشته، قدمت این محل را اثبات می‌کند و جزء آثار ملی به‌شمار می‌رود. این کتیبه روی سنگی با دو متر قطر کنده‌کاری شده است. دو نبشته روی سنگ، به زبان اشکانی و پهلوی ساسانی، مهارت تیراندازی شاپور را تحسین می‌کنند. این نشان می‌دهد شاپور ساسانی، از تنگ براق برای استراحت و گشت‌وگذار خود استفاده می‌کرده است.

  • غارهای زیبا

غار آهکی شگفت‌انگیزی در دیواره چپ دره وجود دارد. در این غار، آب به شکل قطره قطره به کف آن می‌ریزد و فضای مرطوبی را به وجود آورده است. این فضا، باعث شده خزه‌های متعددی روی صخره‌های دره برویند. قندیل‌های آهکی معلق این غارها، جزء عجایب دیگر آن است که هر بیننده‌ای را جذب خود می‌کند.

بهترین زمان سفر به تنگ براق

عکس بهترین زمان سفر به تنگ براق

تنگ براق در منطقه‌ای کوهستانی قرار گرفته است و ازاین‌رو، آب‌وهوایی سرد و کوهستانی دارد. پس در زمستان آب‌وهوایی سرد و برفی و در بهار و تابستان، آب‌وهوایی معتدل و دل‌پذیر را تجربه خواهید کرد. ازاین‌رو، پیشنهاد می‌کنیم اواسط بهار تا اواسط تابستان را برای سفر انتخاب کنید. در این زمان، طبیعت تنگه اوج مهمان‌نوازی‌اش را به شما نشان می‌دهد و شما سفر خاطره‌انگیزی را تجربه خواهید کرد.

اقامت در تنگ براق اقلید

تنگه براق برای سفرهای کوتاه و یک‌روزه عالی است. کافی است وسایل لازم را جمع کنید، به این منطقه بروید و پس از گشت‌وگذار چندین ساعته برگردید. پیمایش این دره حدود نصف روز تا یک روز زمان می‌برد. درجه سختی پیمایش این تنگه حدود ۲ تا ۳ یا به عبارت دیگر، متوسط است و شاید مناسب هر گروه سنی‌ نباشد. البته ممکن است بخواهید در این منطقه بمانید که در این صورت نیز، جای نگرانی نیست. تنها کافی است وسایل کمپینگ و چادرزنی را همراه خود بیاورید و در قسمت‌های مناسبی از دره، با تجهیزات خود، شبی فوق‌العاده و به‌یادماندنی را تجربه کنید. البته باید به این نکته توجه کنید که فقط در فصل‌های بهار و تابستان می‌توان در این دره اقامت کرد. در پاییز و زمستان، به دلیل سردی هوا به هیچ‌وجه پیشنهاد نمی‌کنیم که شب را در دره سپری کنید.

امکانات رفاهی تنگ براق

عکس زیبایی‌های طبیعی تنگ براق

متأسفانه با وجود ویژگی‌های مثبت متعدد این دره، در‌خصوص ایجاد امکانات رفاهی، رسیدگی مناسبی به تنگ براق اقلید نشده است. مشکلاتی مانند تجمع زباله‌ها و فضولات چهارپایان مخصوص جابه‌جایی وسایل، مشکلاتی را برای دره به‌وجود آورده است. ازاین‌رو، چه خوب است هنگام سفر، ما سهممان را در پاسداشت از این طبیعت زیبا ادا کنیم. هرچند سرویس بهداشتی در منطقه موجود است؛ اما تعداد آن‌ها کم است. با این همه، زیبایی‌های طبیعی و آب‌وهوای مطبوع، باعث می‌شود سالانه گردشگران فراوانی به بهشت گمشده استان فارس سفر کنند.

نکات ایمنی هنگام بازدید از تنگه براق

عکس بازدید از تنگه براق

هرچند طبیعت زیبای تنگ براق اقلید، هوش و حواستان را می‌برد؛ اما باید به نکات ایمنی را هنگام بازدید از این محل جدی گرفته و رعایت کنید، تا از حوادث احتمالی، در امان بمانید. یکی از مکان‌های پر‌خطر در این دره، حوضچه‌ها هستند. این حوضچه‌ها، محل مناسبی برای آب‌تنی هستند و عمق برخی از نقاط آن‌ها، به ۱۰ متر هم می‌رسند؛ اما صخره‌های بزرگی زیر آب قرار گرفته‌اند که ممکن است به چشم نیایند. ازاین‌رو، پریدن به درون حوضچه‌ها بسیار خطرناک است؛ زیرا تا‌کنون چندین نفر در این حوضچه‌ها، به‌دلیل سهل‌انگاری و رعایت نکردن موارد ایمنی، جان خود را از دست داده‌اند.

تجهیزات لازم برای سفر به تنگ براق

تصویری از تجهیزات سفر

سفر به تنگ براق به تجهیزات و لوازم به‌خصوصی نیاز ندارد؛ اما حتماً باید وسایلی را که هنگام سفر ممکن است به آن نیاز پیدا کنید همراه خود بیاورید. برخی از این وسایل شامل کرم ضد آفتاب، لباس اضافی، لباس‌های گرم و خنک، کوله مسافرتی، کیسه خواب، کیسه زباله، زیرانداز، عینک آفتابی، کلاه، چادر مسافرتی، کرم ضدآفتاب، پتو، پاوربانک، کارت شناسایی و کفش‌های مناسب می‌شوند.

دیدنی‌های نزدیک تنگ براق

اگر از گشت‌وگذار در تنگ براق سیر شده‌اید، وقت آن رسیده سراغ دیدنی‌ها متعدد اطراف آن بروید. جاذبه‌های گردشگری فراوانی اطراف این تنگه قرار دارد. برای شروع می‌توان به جاهای دیدنی شیراز اشاره کرد که آوازه این دیدنی‌ها، جهان را پر کرده است. امامزاده سید محمد، امامزاده عبدالرحمان، روستای شیرین و فرهاد و روستای محمدآباد جزء دیگر دیدنی‌های اطراف این دره است که پیشنهاد می‌کنیم آن‌ها را از دست ندهید.

مسیر دسترسی به تنگ براق اقلید

حال که با زیبایی‌های بی‌شمار تنگ براق آشنا شدید، وقت آن رسیده که سفر هیجان‌انگیز خود را شروع کنید؛ اما چگونه می‌توان به این دره باشکوه رسید؟ در پاسخ باید بگوییم که شما از دو طرف یاسوج و شیراز می‌توانید به این تنگه برسید.

اگر قصد حرکت از شیراز را داشته باشید، باید ابتدا به اقلید رفته و سپس از اقلید به سمت سده بروید. مسافت این مسیر حدود ۸۰ کیلومتر است. پس از آن، با طی کردن ۲۰ کیلومتر به تنگه براق می‌رسید. 

مسیر یاسوج نیز بسیار راحت است. کافی است از جاده یاسوج به سمت سپیدان بروید، تا به مقصد شگفت‌آور خود برسید. فاصله یاسوج تا تنگ براق اقلید حدود ۷۰ کیلومتر است.

هزینه بازدیدرایگان
ساعت بازدید24 ساعته
آدرساستان فارس، اقلید، ۸۰ کیلومتری جنوب غرب اقلید و ۲۰ کیلومتری شهر سده

در این مطلب، با بررسی دیدنی‌ها، بهترین زمان سفر، مسیرهای دسترسی، طبیعت تنگ براق و نکات دیگر آن، به نگین طبیعت فارس سفر کردیم. پس از سفر ذهن، زمان آن رسیده سفر واقعی را با ره بال آسمان آغاز کنید. تنگ براق اقلید ویژگی‌های متنوعی دارد که ممکن است هر گردشگری را جذب کند. شما بیشتر جذب کدام بخش این تنگه شدید؟ تجربه شما از سفر به این دره چیست؟ یادتان نرود نظرات و تجربیات خود را برای ما بنویسید.

در استان فارس و در نزدیکی شهر اقلید.

بهترین زمان برای سفر به این تنگه، اواسط بهار تا اواسط تابستان است.

تفریحاتی همچون ماهیگیری، عکاسی، کمپینگ، آب‌تنی، شنا در این منطقه، امکان‌پذیر و رایج است.

سنگ نبشته، چشمه‌های زلال، رودخانه خروشان، غارها آهکی و آبشارهای هیجان‌انگیز.

صنایع دستی مانند گلیم، سبد، قالی و قالیچه‌های دستباف و خوراکی‌های مانند قیسی و سیب وحشی.

5/5 (2 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.