اقامتگاه بوم گردی بوم قلعه آریز | مکانی برای لذت‌بردن از شب سکوت و کویر

0

اقامتگاه بوم گردی قلعه آریز تمامی چیزهایی که از اقامتگاه بوم گردی اطراف یزد انتظار دارید را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. این اقامتگاه با محیطی سنتی و خاطره‌انگیز، غذاهای محلی و خوشمزه و امکانات رفاهی چشمگیر، سرپناهی شایسته برای گردشگران استان یزد فراهم کرده است. به لطف این اقامتگاه، گردشگرانی که راهی مرکز ایران شده‌اند تا جاهای دیدنی بافق را ببینند، فرصتی برای گذران شب‌های زیبای کویر پیدا می‌کنند. از آنجایی که رسم نداریم همراهان خود را در سفر تنها بگذاریم و همیشه وعده بهترین مکان‌های اقامتی را داده‌ایم، در ادامه با هم به امکانات این اقامتگاه بوم گردی اشاره می‌‌کنیم. امیدواریم به لطف این اطلاعات اگر گذار شما به استان یزد افتاد، یکی از خاطره‌انگیزترین اقامت‌های خود را در این استان تجربه کنید.

اقامتگاه بوم گردی بوم قلعه آریز کجاست؟

اقامتگاه بوم گردی زمانی جذابیت پیدا می‌کند که در مکانی خوش‌مسیر قرار گرفته باشد. از طرف دیگر نزدیک‌‌بودن این اقامتگاه به دیگر جاهای دیدنی اطراف یزد نیز دلیلی برای انتخاب آن است. تمامی این شرایط در اقامتگاه بوم گردی قلعه آریز پیدا می‌شود. این اقامتگاه در دهکده گردشگری باقرآباد واقع شده است. برای رسیدن به این مکان دیدنی باید راهی استان یزد شوید. سپس راه شهرستان بافق را در پیش بگیرید. به این شهرستان که رسیدید، سراغ دهکده گردشگری باقرآباد را بگیرید. اقامتگاه بوم گردی قلعه آریز در این دهکده پذیرای قدوم مبارک شماست.

قلعه آریز بافق چه ویژگی‌هایی دارد؟

قلعه آریز تنها دژ قدیمی ایران است که با مصالح خشت‌و‌گل ساخته شده و معماری دایره‌ای شکل دارد. این قلعه اکنون تغییر کاربری داده و اقامتگاه بوم گردی زیبایی را در آن مشاهده می‌کنیم. همان‌گونه که انتظار دارید، بهینه‌سازی‌های چشمگیری در تبدیل قلعه به هتل انجام شده است. به لطف این شرایط، با اقامتگاهی روبه‌رو هستیم که اتاق‌های دلباز، کافی‌شاپ و رستوران محلی را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. این اقامتگاه نمایی زیبا به آسمان دلگشای کویر نیز دارد که در کمتر اقامتگاهی شاهد آن هستیم.

تمامی اتاق‌های این اقامتگاه بوم گردی به تهویه گرم و سرد مجهز هستند تا هوای کویر حالتی مطبوع برای گردشگران پیدا کند. این اقامتگاه را نخلستان‌های سربه‌فلک کشیده احاطه کرده است. به لطف این شرایط، گذران شب در اقامتگاه بوم گردی قلعه آریز به خاطره‌ای ماندگار در ذهن گردشگران تبدیل می‌شود. مکان مخصوص بازی کودکان، فضای سبز، فروشگاه و پارکینگ از دیگر ویژگی‌های این اقامتگاه بوم گردی به حساب می‌آید.

اقامتگاه بوم گردی بوم قلعه آریز چه تاریخچه‌ای دارد؟

قلعه‌ای که هم‌اکنون به اقامتگاه بوم گردی تبدیل شده، در دوران زندیه احداث گردیده است. این قلعه در آن زمان از جان‌ و مال و ناموس مردمان بافق قدیم دربرابر هجوم دژخیمان محافظت می‌کرد. از آنجایی که در همیشه روی یک پاشنه نمی‌چرخد، روزگار سختی مردمان بافق به پایان رسید و امنیتی پابرجا در این منطقه حاکم شد. به دنبال امنیت این ناحیه، وجود قلعه دیگر ضرورتی نداشت. به همین دلیل قلعه آریز بازنشسته شد و در سال ۱۳۹۸ به هتل تغییر کاربری پیدا کرد. ناگفته نماند به‌رغم تغییر کاربری قلعه به هتل، این مکان هنوز هم یاد و خاطره‌های نبردهای قدیم را در ذهن گردشگران تداعی می‌کند. جالب است بدانید هنوز هم از گوشه‌و‌کنار اقامتگاه بانگ چکاچاک شمشیر به گوش می‌رسد.

قلعه آریز بافق چه جاذبه‌هایی دارد؟

مسئولین گردشگری بافق توجه ویژه‌ای به بازسازی این قلعه و تغییر کاربری آن به هتل اختصاص داده‌اند. به همین دلیل پروژه‌ مرمت قلعه و تبدیل آن به هتل، جایزه طرح‌های برگزیده ششمین جشنواره ملی دهیاری‌های کشور را به دنبال داشت. به لطف این شرایط با اقامتگاهی روبه‌رو هستیم که در کنار فضایی خاطره‌انگیز و امکانات رفاهی چشمگیر، جاذبه‌های بصری زیبایی هم دارد. هم‌اکنون ۳۳ اتاق در این اقامتگاه بوم گردی وجود دارد. از تعداد این اتاق‌ها، ۳۰‌تای آن‌ها به اتاق‌های اقامتگاه اختصاص دارد و ۳ اتاق نیز در پشت‌بام قلعه قرار گرفته است. وجود این اقامتگاه در دل کویر، بساط شب‌نشینی‌های فراموش‌نشدنی را فراهم کرده است.

عصرها که فرا می‌رسد، خوشمزه‌ترین دمنوش‌های محلی در کافی‌شاپ این اقامتگاه بوم گردی برای گردشگران دم می‌شود. رستوران این اقامتگاه بوم گردی نیز بهترین غذاهای محلی یزد را پیش روی گردشگران قرار می‌دهد. با خوردن این غذاهای خوشمزه دلی از عزا در می‌آورید و آماده گردشگری در جاهای دیدنی یزد می‌شوید. از تمامی این جاذبه ها که بگذریم از چشم‌انداز بهارخواب‌های این اقامتگاه نمی‌توان گذشت. اتاق‌های بهارخواب این مکان به گونه‌ای طراحی شده تا نمایی خاطره‌انگیز از آسمان کویر را در معرض دیدگان گردشگران قرار دهد.

عکس گرمابه‌ای سنتی اقامتگاه بوم گردی بوم قلعه آریز

جالب است بدانید در این اقامتگاه گرمابه‌ای سنتی هم وجود دارد. در این گرمابه دلاک‌های چیره‌دست منتظر گردشگران هستند تا به آن‌ها مشت‌و‌مالی جانانه بدهند و رنج سفر را از تن بیرون کنند.

قلعه آریز بافق به کدام‌ جاهای دیدنی بافق نزدیک است؟

برای شما گفتیم که اقامتگاه قلعه آریز در دهکده گردشگری باقرآباد قرار دارد. بی‌دلیل به این مکان لقب دهکده گردشگری نداده‌اند؛ زیرا چندین مکان باستانی دیدنی در آن وجود دارد. یکی از مهم‌ترین این مکان‌ها، قلعه باقرآباد است. این قلعه در گذر زمان گسترش داده شده تا برج‌و‌بارویی مستحکم دربرابر حمله بیگانگان داشته باشد. قلعه‌ای که از آن صحبت می‌کنیم برجی ۸‌متری و ۲ طبقه دارد. کمانداران در بالای این برج بلند سنگر می‌گرفته‌اند و تیر و سنگ بر سر دشمن فرود می‌آوردند. یک برج ۱۱‌متری ۲ طبقه و حیاط وسیع از دیگر ویژگی‌های قلعه باقرآباد به حساب می‌آید.

به کویردوستان نیز این مژده را بدهیم که اقامتگاه بوم گردی قلعه آویز چیزی حدود ۷ کیلومتر از کویر کاراکال یزد دورتر است. مسجد جامع بافق، دره سنگاب بیشه، کویر صادق آباد، کمپ کویرنوردی شن و شادان، چشمه پیروزه، کویر مغستان و منطقه حفاظت‌شده کالمند از دیگر جاهای دیدنی بافق است که فاصله چندانی تا اقامتگاه بوم گردی قلعه آریز ندارد.

نکات مهم برای اقامت در قلعه آریز بافق چیست؟

این اقامتگاه با هدف تداعی زندگی مردمان بافق قدیم ساخته شده است. به همین دلیل در اتاق‌های آن خبری از تلویزیون و تخت‌خواب نیست. این منطقه آنتن‌دهی چندان خوبی هم ندارد. این شرایط را می‌توان به فال نیک گرفت و برای مدتی دور از هیاهوی دنیای دیجیتال، در این اقامتگاه استراحت کرد و از کویر لذت برد. برای شما از زیبایی‌ بهارخواب‌های این اقامتگاه گفتیم، اما لازم است بدانید ورودی این اتاق‌ها از پله‌هایی با زاویه تند می‌گذرد. به همین دلیل باید مواظب کودکان و کهنسالان در گذر از این پله‌ها باشید. اتاق‌های این اقامتگاه در ساعت ۱۴ تحویل گردشگران می‌شود و برای تخلیه نیز باید ساعت ۱۲ اقدام کنید. اقامت کودکان کمتر از ۲ سال، در این اقامتگاه بوم گردی رایگان است. هزینه اقامت کودکان ۲ تا ۸ سال نیز نیم‌بها محاسبه می‌شود و افراد بیش از ۸ سال، بزرگسال به حساب می‌آیند.

قلعه آریز بافق از کدام‌ جاده خوش‌مسیرتر است؟

این اقامتگاه به‌عنوان گل‌سرسبد مکان‌های اقامتی بافق، در فاصله‌ ۱۱کیلومتری مرکز بافق واقع شده است. خوشبختانه جاده‌ای که در این مسیر پیش روی شما قرار می‌گیرد، مسیری سرراست و هموار دارد. فاصله اقامتگاه بوم گردی قلعه آریز تا یزد ۱۲۸ کیلومتر است.

اقامتگاه بوم گردی بوم قلعه آریز در چه فصلی از سال تماشایی‌تر است؟

هدف اصلی از اتراق در این اقامتگاه، کویرگردی است. به همین دلیل حتماً حدس‌زده‌اید که این اقامتگاه در بهار بیشتر از دیگر فصل‌ها خوش می‌گذرد. این اقامتگاه به لحاظ تجهیزات سرمایشی چیزی کم‌و‌کسر ندارد. از طرف دیگر بهارخواب‌های آن در تابستان نیز اقامتی دلپذیر را برای گردشگران رقم می‌زند. گشت‌و‌گذار پاییزی در کویر هم لطف خاص خودش را دارد. با این حال زمستان که از راه رسید، این منطقه شرایط مساعدی برای گردشگری ندارد.

اقامتگاه بوم گردی بوم قلعه آریز جایی دنج برای گذران شب در دل کویر زیبای یزد است. این اقامتگاه به لحاظ تاریخی نیز جاذبه های زیادی دارد تا گردشگران با زندگی مردمان کویر آشنا شوند. با این حساب اگر هوای شب، سکوت و کویر کرده‌اید، حتماً سری به بافق بزنید و چندین شب را در اقامتگاه بوم گردی قلعه آریز بگذرانید.

مسیر دسترسی

هزینهنیاز به هماهنگی
ساعت بازدید24 ساعته
شماره تماس09138501345
آدرساستان یزد، ۱۱ کیلومتری مرکز بافق و ۱۲۸ کیلومتری یزد

در پایان از آنجایی که مطمئن هستیم همراهان ما در ره بال آسمان تجربه‌های سودمندی از گشت‌و‌گذار در کویر یزد دارند، پیشنهاد می‌کنیم این تجربه‌های سودمند و خاطره‌های خوش را در قسمت نظرات با ما و دیگر مخاطبان به اشتراک بگذارید.

این اقامتگاه ۱۱ کیلومتر با مرکز بافق فاصله دارد و ۱۲۸ کیلومتر از یزد دورتر است.

این اقامتگاه، قبلاً قلعه‌ای مستحکم بود و این روزها مرمت شده و به هتل تغییر کاربری داده است.

اتاق‌های دلباز، بهارخواب‌های خنک و خوش‌منظره، غذاهای محلی و همسایگی به کویری زیبا از امکانات اقامتگاه بوم گردی بوم قلعه آریز به حساب می‌آید.

مسجد جامع بافق، دره سنگاب بیشه، کویر صادق آباد، کمپ کویرنوردی شن و شادان، چشمه پیروزه، کویر مغستان و منطقه حفاظت‌شده کالمند از جاهای دیدنی بافق است که فاصله چندانی تا اقامتگاه بوم گردی قلعه آریز ندارد.

این اقامتگاه در بهار نسبت به دیگر فصل‌ها خوش آب‌و‌هواتر است.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.