جاهای دیدنی یزد | گردش در شهر بادگیرها

4

سفر به یزد از آن دسته سفرهایی است که زیبایی‌هایش تمام نمی‌شود. به همین خاطر یزد را با اسامی مختلفی مثل شهر بادگیرها، شهر دوچرخه‌ها، شهر قنات و… می‌شناسند. هر یک از جاهای دیدنی یزد ویژگی‌‌های خاص خودش را دارد. در یکی از روزهای سرد سال به این شهر بروید. کمی در بافت قدیمی شهر قدم بزنید و حس‌وحالش را تجربه کنید. اگر هنوز نمی‌دانید از کدام بخش یزد دیدن کنید، نگران نباشید. همه جاهای دیدنی‌اش را برایتان می‌گوییم. دیگر انتخابش با شما باشد!

جاهای دیدنی تاریخی یزد

باغ دولت آباد

اگر برای تماشای بلندترین بادگیر جهان مشتاق هستید، به باغ دولت آباد یزد بروید. باغ دولت آباد از جذاب‌ترین جاهای دیدنی یزد است. ساخت این مجموعه به دوره زندیه و افشاریه برمی‌گردد. نمی‌شود از درخت‌های کهن‌سال و گل‌کاری‌های باغ چشم برداشت. در ابتدای باغ، تعدادی غرفه صنایع‌دستی را راه‌اندازی کرده‌اند. می‌توانید بخشی از سوغات یزد را در آنجا ببینید. از ورودی تا بنای داخل باغ را با فواره‌های آب تزیین کرده‌اند. عمارت زیبایی را در وسط باغ دولت آیاد ساخته‌اند که بسیار چشمگیر است. با رفتن به باغ می‌توانید از مجموعه‌‌های بنای هشتی، بادگیر، تالار آیینه، آب‌انبار، عمارت تهرانی و تالار آیینه دیدن کنید.

آدرساستان یزد، یزد، خیابان شهید رجایی، کوچه فردوسی
شماره تماس0353627078
ساعت بازدیدهمه‌روزه از ساعت هفت صبح تا 22:30

بافت تاریخی یزد

خیلی‌ها یزد را به خاطر اصالت و بافت قدیمی‌اش دوست دارند. با گسترش و مدرن‌شدن شهرها، یزد هنوز هم بافت قدیمی خودش را حفظ کرده است. خانه‌های آجری و خشتی بخش جدانشدنی شهر هستند. یزد اولین شهر خشتی جهان است؛ به همین خاطر گردشگرهای خارجی و داخلی زیادی برای بازدید از مکان های دیدنی یزد به این شهر می‌روند. بادگیرها، نماد زیبای شهر یزد هستند. در گذشته یزدی‌ها برای رهایی از هوای گرم این بادگیر را برای خانه‌هایشان طراحی کردند. طراحی بادگیرها، نشان از هنر و استعداد ایرانی‌ها دارد. پیشنهاد می‌کنم در سفرتان به یزد از بام هتل‌ها یا کافه های یزد، تصویر شهر را تماشا کنید. یزد با معماری شگفت‌انگیزش قابی وصف‌نشدنی برایتان می‌سازد.

آدرس: استان یزد، شهر یزد، بافت قدیمی شهر.

مسجد جامع

مسجد جامع یزد از معروف‌ترین بنای شهر است که آن را نماد یزد می‌دانند. این مسجد مثل نگینی فیروزه‌ای در بین بافت خشتی یزد می‌درخشد. در دوره ساسانی به جای این بنای امروزی، آتشکده‌ای وجود داشت که بعدها آن را به مسجد تبدیل کردند. هر چقدر از زیبایی کاشی‌کاری‌های مسجد جامع بگویم، کم گفته‌ام. بخش‌های مختلف مسجد را در دوره‌های مختلف به آن اضافه کردند. محراب، شبستان، ورودی و سردر این مسجد را با ظرافت خاصی ساخته‌اند. کاشی‌های آبی و فیروزه‌ای مسجد تضاد زیبایی با رنگ‌خشت‌ها می‌سازد. در هر جای شهر که باشید، مناره‌های مسجد را به‌خوبی می‌بینید. این مناره‌ها به زیبایی قد کشیده‌اند و می‌خواهند از هفت آسمان بگذرند. موقعیت مسجد جامع در مرکز شهر است. به همین خاطر در اطراف این مسجد می‌توانید از مراکز خرید یزد هم دیدن کنید.

آدرس: استان یزد، شهر یزد، ضلع غربی خیابان امام خمینی(ره)، محله فهادان.

میدان امیر چخماق

یزد هم مثل خیلی از شهرهای دیگر میدانی معروف و تماشایی دارد. میدان امیرچخماق از مهم‌ترین بخش‌های یزد است. این سازه قدیمی را در زمان تیموریان ساخته‌اند و بخش‌های مختلفی دارد. می‌توانید بعد از قدم‌زدن در این میدان به مسجد، بازار و آب‌انبار دیدنی‌اش سری بزنید. تکیه سه‌طبقه از مشهورترین بناهای میدان است که در نگاه اول توجه همه را به خودش جلب می‌کند. در ضلع‌های مختلف میدان، می‌شود کاروان‌سرای قدیمی یزد و حمام‌هایش را دید. شب‌گردی در میدان امیرچخماق از فراموش‌نشدنی‌ترین خاطره‌های یزد است. اگر دستی بر حرفه عکاسی دارید، خوب است زیبایی‌های این میدان را ثبت کنید.

آدرس: استان یزد، یزد، میدان امیرچخماق.

موزه مارکار

مارکار از زرتشتیان هندی بود که به زبان فارسی علاقه زیادی نشان می‌داد. او در سفرهایش به ایران، به مشکلات زرتشتی‌های بمبئی ساکن در ایران رسیدگی می‌کرد. به همین خاطر او را به‌عنوان سفیر انجمن زرتشتی‌های هندی_ایرانی انتخاب کردند. مارکار در سال 1312 هجری شمسی دستور داد تا مجموعه‌ای را برای گسترش دین زرتشت در یزد بسازند. امروزه این مجموعه را به موزه مارکار یزد می‌شناسند که منبعی برای شناخت دین زرتشت است. از پوشش‌ها تا سنت‌های دینی زرتشت را در این موزه به نمایش می‌گذارند. موزه مارکار از جالب‌ترین جاذبه های دیدنی یزد است. این مجموعه بخش‌های مختلفی مثل آشپزخانه، سرویس بهداشتی‌، آب‌انبار دارد. در بازدید از این موزه به این بخش‌ها هم سری بزنید و معماری زیبایش را از نزدیک ببینید.

آدرساستان یزد، یزد، میدان مارکار، کوچه فرش مشهد (بلوار منتظر قائم)، کوچه میلاد
شماره تماس09135246477

آتشکده بهرام

در بین جاهای دیدنی یزد، آتشکده بهرام بسیار تماشایی است. این آتشکده، نیایشگاه زرتشتی‌هایی است که در این منطقه زندگی می‌کنند. بنای آتشکده را در دوره پهلوی اول و به دستور رضاشاه ساختند؛ اما مشعل این آتشکده مربوط به دوره ساسانیان است. این مشعل را یکی از سه مشعل بزرگ زرتشنی‌ها در دوره ساسانی می‌دانند. زمان زیادی از روشن‌کردن این شعله می‌گذرد؛ اما هنوز هم روشن باقی مانده است. معماری زیبای ساختمان آتشکده، نمونه‌ای از معماری دوره پهلوی را نشان می‌دهد. جلوی این عمارت حوضی زیبا ساخته‌اند که می‌توانید انعکاس تصویر آتشکده بهرام را در آب حوض تماشا کنید.

آدرساستان یزد، یزد، بلوار شهید منتظر قائم، خیابان آیت الله کاشانی
شماره تماس03536244185

میدان خان

میدان خان یزد از بخش‌های تاریخی و قدیمی شهر است. این میدان بخشی از مجموعه بزرگ خان است. دیگر بخش‌های این مجموعه مثل بازار خان و حمام خان از دیگر مکان های دیدنی یزد هستند. معماری میدان و درخت‌های کهن‌سالش فضایی تماشایی را در دل بافت قدیمی شهر می‌سازد. کمی که به اطراف نگاه کنید، حجره‌های کوچک و قدیمی با سردرهایی هلالی می‌بینید. مثل این است که زمان در این بخش از شهر ایستاده است و هیچ‌چیز با گذشته فرقی ندارد. به بازدید از میدان خان که رفتید، به مدرسه شفیعیه هم سری بزنید. این مدرسه بنایی تاریخی است که قدمتش به دوره صفوی می‌رسد.

آدرس: استان یزد، یزد، خیابان قیام.

میدان ساعت

دور از تصور نیست که در هر نقطه از یزد، بنایی تاریخی و قدیمی باشد. میدان ساعت یکی دیگر از جاذبه های دیدنی یزد است. تماشای این بنا شما را با بخشی دیگر از تاریخ یزد آشنا می‌کند. قدمت بنای برج ساعت به دوره قاجار می‌رسد. این بنا مثل مکعب‌مستطیلی استوار است. آجربندی‌ها و طاق‌بندی‌هاش را با ظرافت خاصی ساخته‌اند. حاشیه این بنا را با کاشی‌کاری‌های پرطرح‌و‌نقش تزیین کرده‌اند. در آن دوره ابوبکر ساعت‌ساز معروف یزد بود. او ساعتی بزرگ برای این برج خشتی ساخت و آن را در بالای این برج گذاشت. خوب است بدانید این ساعت، اولین ساعت شهری در ایران است.

آدرس: استان یزد، یزد، خیابان امام خمینی (ره).

مجموعه شاهزاده فاضل

یزد شهری تاریخی و مذهبی است که زیارتگاه‌های مختلفی دارد. زیارتگاه شاهزاده فاضل از معروف‌‌ترین زیارتگاه‌های شهر یزد است. قدمت این بقعه به دوره تیموریان می‌رسد. مجموعه شاهزاده فاضل یزد بخش‌های مختفی مثل بقعه، بازار فاضل، زیارتگاه فاضل و حسینیه دارد. در محرم هر سال یزدی‌ها در این حسینیه جمع می‌شوند و مراسم و آیین‌های سنتی و مذهبی را اجرا می‌کنند.

آدرس: استان یزد، یزد، خیابان امام خمینی (ره).

حمام خان

یزد از آن شهرهایی است که باید خشت به خشتش را تماشا کرد. حمام خان یزد از زیباترین جاذبه های این شهر و بخشی از مجموعه خان است. این حمام را در دوره ناصرالدین شاه قاجار ساخته‌اند و قدمتی طولانی دارد. در آن زمان بزرگان شهر و خان‌ها از این حمام استفاده می‌کرد. به همین خاطر این بنا به اسم حمام خان معروف شد. معماری حمام خان یکی از بی‌نظیرترین معماری‌های یزد است. آجربندی‌ها و کاشی‌کاری‌های حمام هنر اصیل ایرانی را نشان می‌دهد.

خبر خوب این است که در حال حاضر این حمام را به رستوران و چای‌خانه‌ای سنتی تبدیل کرده‌اند. رستوران خان از تماشایی‌ترین رستوران های یزد است و فضایی دل‌نشین دارد. خوب است به این رستوران سری بزنید. هم از فضای زیبایش لذت می‌برید و هم طعم غذاهای اصیل یزد را امتحان می‌کنید. خوردن یک فنجان چای خوش‌طعم با شیرینی‌های لذیذ یزد هم روزتان را کامل می‌کند. می‌توانید با خرید بلیط قطار یزد خودتان را به این شهر شگفت‌انگیز برسانید. بعد از بازدید از حمام خان تماشای میدان و بازار خان را از دست ندهید.

آدرساستان یزد، یزد، خیابان قیام، میدان خان، جنب مسجد ملا اسماعیل
شماره تماس03536270366

حمام ابوالمعالی

حمام ابوالمعالی یزد از بهترین بناهای تاریخی شهر است که می‌توانید در سفرتان از آن بازدید کنید. این حمام را در دوره حکومت قاجار ساخته‌اند. معماری تماشایی حمام، نشان از هنرمندها و معمارهای ماهر ایرانی دارد که با ظرافت تمام حمام را آجرچینی کرده‌اند. حمام ابوالمعالی یزد بخش‌های مختلفی مثل راه‌پله ورودی، هشتی، گرم‌خانه، خزینه و شاه‌نشین دارد. در بعضی از این بخش‌ها حوضچه‌های زیبایی را ساخته‌اند و کف آن را با کاشی‌های آبی تزیین کرده‌اند. این حمام تا هشتاد سال پیش هم فعال بود؛ اما در سال‌های اخیر بعد از مرمت، آن را به رستورانی سنتی تبدیل کرده‌اند. بی‌تردید چشیدن طعم غذاهای یزدی در بنایی قدیمی مثل این حمام تجربه‌ای جالب می‌شود. در اطراف این حمام می‌توانید از دیگر مکان های دیدنی مثل زندان اسکندر و بقعه دوازده‌امام دیدن کنید.

آدرس: استان یزد، یزد، خیابان امام، محله فهادان.

دخمه زرتشتیان

شناخت رسم و سنت در آیین‌های مختلف برای خیلی‌ها جالب است. در آیین زرتشت جسد مرده‌ها را دفن نمی‌کنند. آن‌ها معتقدند که پرندگان و حیوان‌ها می‌توانند از جسدها تغذیه کنند. به همین خاطر دخمه‌هایی می‌ساختند و جسدها را در آن می‌گذاشتند. دخمه زرتشنیان یزد یکی از آن بناهای قدیمی است. این بنا را به اسم برج خاموش یا برج سکوت هم می‌شناسند. دخمه زرتشتی‌ها سه بخش مختلف برای زن‌ها و مردها و کودکان دارد. اجساد مردها را در حلقه انتهایی دایره می‌گذاشتند. محل قرارگیری زن‌ها در حلقه میانی و کودکان در داخلی‌ترین حلقه بود. چاهی بزرگ هم در وسط این بخش است که استخوان اجساد را در آن می‌ریختند. اگر به بازدید از این دخمه بروید، در سردر ورودی، کتیبه‌ای قدیمی می‌بینید. یادتان باشد برای رفتن به این دخمه باید مسیری سربالایی از کوه دخمه را پشت سر بگذارید.

آدرس: استان یزد، یزد، 15کیلومتری جنوب شرقی یزد،نزدیک به منطقه صفائیه.

مدرسه ضیائیه (زندان اسکندر)

نمایی اززندان اسکندر یزد

یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی یزد، مدرسه ضیائیه یزد است که آن را به زندان اسکندر می‌شناسند. این بنا قدمتی طولانی دارد. بنای زندان را به دستور اسکندر در این منطقه ساختند تا مخالف‌ها را در آن زندانی کنند. خوب است بدانید مصالح ساخت این بنا فقط خشت خام بود؛ اما معماری بی‌نظیرش هنوز هم از برترین معماری‌های تاریخ است. با به‌حکومت‌رسیدن ساسانی‌ها و در زمان یزدگرد سوم اولین بناهای یزد را کنار این زندان ساختند. بعد از گذشت چندین سال ضیاءالدین حسین رضی زندان اسکندریه را به مدرسه ضیائیه تبدیل کرد. به بازدید از این مدرسه رفتید، از چاه وسط حیاط هم دیدن کنید.

بعد از بازدید از این مدرسه می‌توانید به بقعه دوازده امام یزد سری بزنید. این بقعه فقط چند قدم با زندان اسکندریه فاصله دارد. اگر قصد دارید چند روز در یزد بمانید، هتل های سنتی یزد به‌خوبی از شما میزبانی می‌کنند. هتل سنتی فهادان و هتل کهن کاشانه یزد در همان نزدیکی است.

آدرس: استان یزد، یزد، محله فهادان.

بقعه سید رکن الدین

در بین جاهای دیدنی یزد، شاید اسم بقعه رکن الدین را شنیده باشید؛ البته قدیمی‌ها به آن مدرسه رکنیه هم می‌گویند. مجموعه رکن الدین فقط به یک بقعه ختم نمی‌شود. مجموعه رکن الدین در گذشته بخش‌های دیگری مثل مدرسه، رصدخانه، مسجد، کتابخانه، دارالشفا، بیت‌الادویه و خانقاه داشت؛ اما این روزها فقط کمی از این مجموعه سالم باقی مانده است. در دوره‌های مختلف مجموعه رکن الدین را تغییر داده‌اند و گچ‌بری‌ها و نقش‌های زیبایی را روی این بنا حک کرده‌اند. این بقعه طلاکاری‌ها و کاشی‌کاری‌های بی‌نظیری دارد که شاید در هر جایی نبینید. در حال حاضر بقعه سید رکن الدین بخش اصلی این مجموعه را تشکیل می‌دهد. می‌توانید همه‌روزه از این بنا دیدن کنید؛ اما یادتان باشد که بعدازظهرهای جمعه تعطیل است.

آدرس: استان یزد، یزد، خیابان مسجد جامع کبیر، کوچه وقت الساعت.

بقعه دوازده امام

دومین گنبد تاریخ‌دار ایران در یزد است. این بنا را به بقعه دوازده امام یزد می‌شناسند. بقعه دوازده امام از دوران سلجوقی به یادگار مانده است. ساختمان بقعه بنایی چهاروجهی است که گنبدی زیبا روی آن جا خوش کرده است. در بقعه دوازده امام یزد کتیبه‌ای تاریخی وجود دارد که نشان‌دهنده قدمت طولانی این بنا است. معماری و جزئیات بی‌نظیر این مسجد گردشگرها را برای تماشای بنا تا محله فهادان می‌آورد.

آدرس: استان یزد، یزد، ضلع غربی خیابان امام خمینی (ره)، محله فهادان.

آرامگاه سید شمس‌الدین

جاهای دیدنی یزد آن‌قدر زیاد است که برای دیدن آن‌ها باید چند روزی را در این شهر اقامت کنید. بین این مکان‌ها، آرامگاه سید شمس الدین برای یزدی‌ها ارزشمند است؛ زیرا این بنا قدمتی طولانی دارد و تاریخ ساختنش به دوره ایلخانی می‌رسد. دستور ساختنش را هم سید شمس الدین، فرزند سید رکن الدین داد. به همین خاطر زمانی که سید شمس الدین درگذشت، آن را در این بنا به خاک سپردند. بنای آرامگاه و معماری‌اش بخشی از شکوه و جذابیت معماری یزد را نشان می‌دهد.

آدرس: استان یزد، یزد، محله چهار منار، جنب حوض ملتکیه.

برج و باروهای یزد

اگر مسافر یزد هستید، خوب است از برج و باروهای یزد دیدن کنید. این برج و حصار از بناهای تاریخی یزد است که چهار سرهنگ دستور ساختنش را دادند. کوکشنو، قطمیان، مهریجرد و کیا چهار ورودی اصلی این حصار هستند. در سال‌های پیش سیل بخشی از این حصار را خرب کرد؛ اما در دوره اتابک یوسف شاه‌بن‌مغان بخش‌های تخریب‌شده را بازسازی کردند. تماشای این برج در بین دیگر جاذبه‌های این شهر خالی از لطف نیست.

آدرس: استان یزد، یزد، میدان بعثت، خیابان سید گلسرخ.

کنیسه‌ ملا آقا بابا

اگر گذرتان به محله چهارسوق بیفتد، کنیسه ملا آقا بابا یزد را می‌بینید. این بنای تاریخی، قدمتش به دوره قاجر می‌رسد. این نیایشگاه مخصوص یهودی‌های ساکن در یزد است و هنوز هم به فعالیتش ادامه می‌هد. وجود این نیاشگاه نشان می‌دهد، ادیان مختلفی در شهر مذهبی یزد زندگی می‌کنند.

آدرساستان یزد، یزد، خیابان مسجد جامع کبیر، محله چهارسوق
ساعت بازدیدهمه‌روزه از ساعت 18 تا 19:30

امامزاده سید جعفر

امامزاده سید جعفر، یکی از مکان‌های مقدس در یزد است که برای یزدی‌ها جایگاه مهمی دارد. معماری بنای امامزاده سید جعفر بسیار باشکوه است. با کاشی‌کاری‌های زیبا و پرنقش‌ونگار بخش‌های مختلف بنا را تزیین کرده‌اند. یزدی‌ها بخشی از آیین‌های دینی را در ایام‌های ویژه در حیاط این امامزاده برگزار می‌کنند. امروزه این آرامگاه بین سایر جاذبه های شهر یزد ارزش بسیاری دارد.

بقعه‌ سید گل سرخ

در این مکان مقدس، سید حسین گل سرخ از فرزندهای امام موسی بن جعفر(ع) را دفن کرده‌اند. کنار امامزاده، بناهای دیگری مثل آب‌انبار، نمازخانه، سقاخانه، بازارچه و قبرستان هم وجود دارد.

آدرس: استان یزد، یزد، بلوار امام هادی(ع)، محله سرچم، خیابان سید گلسرخ.

زیارتگاه ستی پیر (قلعه اسدان)

تاریخ یزد نشان می‌دهد که در این شهر مذهبی دین زرتشت رواج زیادی داشت. زیارتگاه ستی پیر، نیایشگاهی ویژه برای زرتشتیان است. این قلعه قدیمی بخش‌های مختلفی دارد. آتش این زیارتگاه همیشه روشن است و عده‌ای از آن محافظت می‌کنند. اگر به بازدید از جاهای دیدنی یزد با معماری کویری، مشتاق هستید، به قلعه اسدان سری بزنید.

آدرس: استان یزد، یزد، بلوار دهه فجر، منه مریم آباد.

زیارتگاه پیر نارسون (نارسونه)؛ نیایشگاه زرتشتی‌ها

زرتشتی‌ها در دوره قاجار و زمان حکومت مظفرالدین شاه زیارتگاهی بیرون از شهر یزد ساخته بودند. این زیارتگاه را به اسم زیارتگاه پیر نارسون یا نارسونه هم می‌شناسند.

آدرس: استان یزد، 30کیلومتری شرق یزد، در نزدیکی بخشی از کوه‌های یزد و خرانق، در دامنه رشته کوه‌های میبد.

مسجد لرد آسیاب

همه یزد را به قنات و قنوت می‌شناسند. این شهر مذهبی، زیارتگاه و مساجد زیادی دارد. این مسجد را در دوره قاجار ساخته‌اند. خوب است بدانید در حیاط بزرگ مسجد گرم‌خانه ‌ای وجود دارد که قدیمی‌ها از آن استفاده می‌کردند. اگر به بازدید از این مسجد بروید، دو سکوی بزرگ و سنگی در ورودی آن توجه شما را به خودش جلب می‌کند.

آدرس: استان یزد، یزد، بلوار بسیج، کوچه طهمورث، بازارچه محله لرد آسیاب.

کوچه مازاری ها

یزد است و دیدنی‌هایش! به هر کوچه از این شهر که قدم بگذارید، بنایی تاریخی توجه شما را جلب می‌کند. کوچه مازاری ها از جالب‌ترین این دیدنی ها است. به این کوچه که بروید، عطر ادویه‌ها به‌ویژه حنا شما را متعجب می‌کند. در این کوچه کارگاهایی قدیمی وجود دارد که با سنگ‌های آسیاب بزرگ، ادویه‌ها و حناها را آسیاب می‌کنند. این کارگاه‌های قدیمی سال‌های طولانی است که به این کار مشغول هستند. اگر حنای خوب و اصل می‌خواهید، در کوچه مازاری‌ها بهترین نوع آن را دارند.

آدرس: استان یزد، یزد، محله نعیم آباد، خیابان آیت الله کاشانی.

آب انبارهای یزد

آب‌ انبار امیرچخماق (فاطمه ستی)

یزد از آن دسته شهرهای کویری است که بومی‌هایش همیشه با کم‌آبی دست‌وپنجه نرم می‌کنند. به همین خاطر از همان قدیم ساخت‌وساز آب‌انبارها در این شهر رواج زیادی داشت. اگر در شهر یزد گشتی بزنید، این آب‌انبار قدیمی را می‌بینید. یزدی‌ها این آب‌انبار را به اسم فاطمه ستی هم می‌شناسند. این آب‌انبار با پنج بادگیر چندوجهی و گنبدی بزرگ زیبایی‌اش را به رخ می‌کشد. بنای آب‌انبار دو ورودی دارد. بعد از گذشت چند سال، آب‌انبار امیرچخماق را به زورخانه تبدیل کرده‌اند؛ اما هنوز هم می‌توانید در سانس‌های مختلف از آن دیدن کنید. به میدان امیرچخماق که بروید، در همان نزدیکی پیدایش می‌کنید.

آدرس: استان یزد، یزد، خیابان امام خمینی (ره)، میدان امیر چخماق، جنب بازارچه حاجی قنبر.

آب انبار رستم گیو

آب‌انبارها از زیباترین جاذبه های دیدنی یزد هستند که می‌توانید در بخش‌های مختلف شهر از آن دیدن کنید. آب انبار رستم گیو یکی از زیباترین بناهای تاریخی یزد است. این بنا را در اواخر دوره قاجار و اوایل حکومت پهلوی ساختند. ساخت این آب‌انبار حدود دو سال طول کشید. معماری تماشایی آب‌انبار توجه گردشگرها را جلب می‌کند. در اطراف این بنا چهار بادگیر ساخته‌اند. این آب‌انبار گنبدی بزرگ و شگفت‌انگیز دارد. شب‌ها چراغ‌های اطراف آب‌انبار را روشن می‌کنند و جذابیت این بنا چند برابر می‌شود. اگر برای بازدید از این بنا مشتاق هستید، با خرید بلیط هواپیما یزد به این شهر بروید. برای خرید بلیط کافی است به سایت ره بال آسمان سری بزنید و لیست قیمت‌ها را ببینید.

آدرس: استان یزد، یزد، محله زرتشتیان، حاشیه بلوار بسیج، نبش کوچه مهر.

آب انبار شش بادگیر

کم‌آبی از گذشته تا امروز از اصلی‌ترین مشکل‌های یزدی‌هاست. اگر در کوچه‌های یزد قدم بزنید، آب‌انبارهای زیادی را می‌بینید. یکی از معروف‌ترین آن‌ها، آب انبار شش بادگیر است. آب‌انبار شش بادگیر مشهورترین آب‌انبار یزد است؛ زیرا هیچ آب‌انبار دیگری در ایران شش بادگیر ندارد. این آب‌انبار را در دوره قاجار ساخته‌اند. این بنا جذابیتش را مدیون شش بادگیر مرتفع و هشت‌وجهی‌اش است؛ البته در ابتدا فقط سه بادگیر در اطراف بنا وجود داشت و سه بادگیر دیگر را بعدها به آن اضافه کردند. گنبدی بزرگ و زیبا در مرکز این بادگیرهاست که شکوه بنا را چند برابر می‌کند. برای بازدید از این بنای چشمگیر کافی است با خرید بلیط اتوبوس یزد، خودتان را به این شهر برسانید. بی‌تردید دیدنی‌های یزد شما را سر ذوق می‌آورد.

آدرس: استان یزد، یزد، خیابان دهم فروردین، محله تل یزد، کوچه شش بادگیر.

بازارهای یزد

بازار خان

یکی از بناهای تاریخی یزد، بازار قدیمی خان است که قدمتش به دوره قاجار می‌رسد. این بازار را به طولانی‌ترین بازار یزد می‌شناسند. درازای این بازار به 274 متر می‌رسد و بلندایی بین چهار تا شش متر دارد؛ اما به‌خوبی می‌شود از تفاوت پهنای بازار، در هر بخش فهمید که آن را در دوره‌های مختلفی ساختند. در هر طرف بازار حجره‌های زیادی مشغول به کار هستند. اگر به معماری‌های قدیمی علاقه دارید، تماشای حجره‌های بازار برایتان جذاب می‌شود.

آدرس: استان یزد، یزد، خیابان قیام.

بازار زرگری

یکی از جاذبه های گردشگری یزد بازار زرگرها است. بازار قدیمی زرگرها 53 باب مغازه دارد. معماری قدیمی بازار، سقف‌های گنبدی و طاق‌های هلالی‌اش چشمگیر و تماشایی است. بازار زرگرها بخش مهمی از کسب‌وکار یزدی‌ها را تشکیل می‌دهد. در بین سایر مکان ها، این بخش از بازار با حجره‌های طلافروشی، همیشه شلوغ و پررفت‌وآمد است.

آدرس: استان یزد، یزد، بخش شمالی خیابان قیام، روبه‌روی مجموعه امیرچخماق.

بازار مسگرها

اگر طرف‌دار ظروف مسی هستید، بازدید از بازار مسگرهای یزد شما را هیجان‌زده می‌کند. مسگری یکی از اصلی‌ترین صنعت‌ها در یزد است و قدمتی طولانی دارد. به همین خاطر بازار مسگرها یکی از مهم‌ترین بخش‌های یزد است. مسگرهای قدیمی هنوز هم در حجره‌های این بازار مشغول به کار هستند. صدای چکش‌ها نشان می‌دهد که هنوز هم خریدوفروش ظرف‌های مسی در این بازار رونق دارد. در این حجره‌ها انواع ظروف مسی مثل قابلمه، بشقاب، لیوان، گلدان، فنجان و ظرف‌های تزیینی را می‌فروشند. اگر قصد خرید دارید، قیمت‌های این بازار نسبت به دیگر مغازه‌های شهر مناسب‌تر است.

آدرس: استان یزد، یزد، خیابان قیام.

بازار حاجی قنبر

بازارگردی از هیجان‌انگیزترین بخش‌های سفر است. اگر مسیرتان به بازار یزد افتاد، از بازار حاجی قنبر هم دیدن کنید. بازار حاجی قنبر بخشی از بازار یزد است که حجره‌های بزرگ و کوچک زیادی دارد. می‌توانید در پارچه‌فروشی‌ها و حجره‌های فرش بازار بخشی از ذوق و استعداد هنرمندهای یزدی را ببینید. چند حجره شیرینی‌پزی قدیمی هم در همان بازار مشغول به کار هستند. عطر شیرینی‌های خوش‌مزه یزدی در همه جای بازار می‌پیچد و شما را سرمست می‌کند. اگر قصد دارید برای نزدیکانتان سوغات یزد را بخرید، این شیرینی‌ها انتخاب خوبی است.

آدرس: استان یزد، یزد، مجموعه امیرچخماق یزد.

موزه‌ های یزد

موزه های یزد یکی از بهترین مکان های دیدنی یزد هستند. بخشی از تاریخ، فرهنگ و اصالت این شهر را می‌شود در موزه‌هایش پیدا کرد. در هر موزه آثاری زیبا و تماشایی از دوره‌های مختلف یزد وجود دارد. موزه قصر آیینه یکی از این موزه‌ها است که معماری بی‌نظیرش توجه گردشگرها را جلب می‌کند. این عمارت قدیمی آیینه‌کاری‌ها و گچ‌بری‌های شگفت‌اگیزی دارد. وجود آیینه‌ها نور را در تمام بخش‌های عمارت منعکس می‌کند. به این موزه زیبا که رفتید، از اشیاء قدیمی‌اش هم دیدن کنید. اسم دیگر موزه‌های یزد را برایتان می‌گذارم. شاید به کارتان بیاید.

  • موزه آب، خانه کلاهدوزها؛
  • موزه سنگ یزد؛
  • موزه استاد تاریخی یزد؛
  • موزه پست و چاپار میبد.

خانه های سنتی یزد

خانه هنر

خانه هنر از جذاب‌ترین جاهای دیدنی یزد است که خاندان ملک‌زاده تا چهار نسل در آن زندگی می‌کردند. این بنا قدمتی چندین ساله دارد که به دوره قاجار می‌رسد. این روزها خانه ملک‌زاده را به خانه‌ای هنری تبدیل کرده‌اند که در هر بخشش می‌شود صنایع‌دستی یزد را دید. با رفتن به این خانه، هم از بنایی قدیمی دیدن می‌کنید و هم با بخشی از فرهنگ یزد آشنا می‌شوید. یزدی‌های مهربان در این خانه هنر با دم‌نوش‌های خوش‌مزه و نوشیدنی‌های خنک از شما میزبانی می‌کنند. گردش در بام خانه هم صفای دیگری دارد. روی تخت‌های سنتی بنشینید و از تماشای اطراف لذت ببرید.

آدرساستان یزد، یزد، خیابان امام، محله فهادان، در نزدیکی زندان اسکندر، جنب مسجد چهل محراب
شماره تماس03536301782
09192115966

خانه لاری ها

 

اگر قصد سفر به این شهر تاریخی را دارید، به راهنمای سفر یزد نگاهی بیندازید. بی‌تردید خانه لاری‌ها جزء زیباترین خانه های تاریخی یزد است. کمتر کسی است که به یزد برود و از این عمارت دیدن نکند. این بنای 150ساله را در دوره قاجار و به دستور حاج محمد ابراهیم لاری، یکی از سرشناس‌های یزد ساختند. این عمارت شش باب خانه دارد. معماری زیبای خانه لاری ها را نمی‌شود در چند کلمه وصف کرد. زمانی که به این مجموعه قدم بگذارید، معماری سنتی و قدیمی‌اش شما را شگفت‌زده می‌کند. اتاق‌های خانه را دورتادور حیاط ساخته‌اند. حوضی زیبا در وسط حیاط هست که حس‌وحالی بی‌نظیر به این خانه می‌دهد. اگر به معماری اصیل ایرانی علاقه دارید، تماشای داخل عمارت لاری‌ها برایتان لذت‌بخش است. پنجره‌های ارسی، شیشه‌های رنگارنگ و آیینه‌کاری‌های این خانه هم بهترین سوژه برای عکس‌هایتان می‌شود.

آدرساستان یزد، یزد، خیابان امام خمینی (ره)، محله فهادان، مجاور عمارت کلاه فرنگی
شماره تماس03536213021

خانه رسولیان

خانه رسولیان از زیباترین بناهای تاریخی یزد است. حاج میرزا کاظم رسولیان در اواخر دوره قاجار دستور داد تا این عمارت را بسازند. خانه رسولیان بخش‌های مختلفی مثل اندورنی، بادگیرها،حوض‌خانه، تالار و… دارد که هرکدامش تماشایی است. این عمارت آجرچینی‌ها و گچ‌کاری‌های چشم‌نوازی دارد. پنجره‌های ارسی و بزرگ عمارت اصالت این خانه را نشان می‌دهد. جالب است بدانید از سال 1368 این خانه را به دانشکده معماری تبدیل کرده‌اند. در بازدید از این خانه می‌توانید از آرامگاه پیرنیا هم دیدن کنید. اگر کمی از هنر و معماری ایران بدانید، قطعاً اسم پیرنیا را شنیده‌اید. او از هنرمندهای بزرگ ایرانی است.

آدرساستان یزد، یزد، خیابان امام خمینی (ره)، محله سهل بن علی، کوچه شهید صدوقی
شماره تماس0353123222

خانه نواب وکیل

اگر تماشای خانه ها سنتی یزد شما را به وجد می‌آورد، پیشنهادمان بازدید از خانه نواب وکیل است. این خانه را در دوره قاجار ساخته‌اند. بین جاهای دیدنی یزد، خانه نواب معماری دل‌نشینی دارد. تالار قدیمی خانه نواب از جذاب‌ترین بخش‌های بنا است که اندازه دهانه‌اش به 10.5 متر می‌رسد. امروزه این بنا را به خانه فرهنگ و مفاخر می‌شناسند. اگر قصد اقامت در هتل های یزد را دارید، از خانه نواب تا هتل صفائیه و پارسیان فاصله‌ای نیست. می‌توانید مجموعه اقامتی سرای کاوه را هم در همان نزدیکی پیدا کنید.

آدرس: استان یزد، یزد، خیابان امام خمینی(ره)، بوستان فهادان.

خانه صادقیان

ساخت خیلی از بناهای تاریخی یزد به دوره قاجار برمی‌گردد. خانه صادقیان هم نمونه‌ای دیگر از این خانه‌های قدیمی یزد است. خانه صادقایان را طوری ساخته‌اند که دو حیاط در بخش اندرونی و بیرونی دارد. پلان خانه به شکل چهاروجهی و حیاطش مرکزی است. اگر به هنر و معماری علاقه دارید، بازدید از این بنا را از دست ندهید.

آدرس: استان یزد، یزد، بلوار بسیج.

خانه مبشر مقدم

اگر برای تماشای بناهای تاریخی مشتاق هستید، پیشنهاد می‌کنم بازدید از خانه مبشر مقدم را امتحان کنید. این بنا نمونه‌ای چشم‌نواز از خانه‌های کویری است. بخشی از این خانه، هم‌سطح با دیگر خانه‌های شهر است؛ اما طبقه‌های زیرزمینش هم دیدن دارد. ساخت این سبک از خانه‌ها در استان‌های کویری رایج است. طبقه‌های پایینی، هوای معتدل‌تری نسبت به طبقه‌های هم‌سطح زمین دارند.

آدرس: استان یزد، یزد، محله دارالشفا.

خانه قجری اعلم

بناهای تاریخی، بخشی از هویت یک شهر هستند. در بین جاهای دیدنی یزد، خانه قجری اعلم بنایی زیباست که قدمتش به دوره قاجار می‌رسد. پلان این خانه شباهت بسیاری به دیگر خانه‌های کویری دارد. اتاق‌های خانه اعلم را دور حیاطی مرکزی ساخته‌اند. این عمارت ورودی‌های مختلفی دارد. طاق‌های هلالی این بنا را چشمگیرتر کرده است. در تزیینات حیاط از گل‌بری‌های خاصی استفاده کرده‌اند. خانه قجری اعلم پلان منظمی ندارد؛ اما قابی تماشایی از معماری قجری را به شما نشان می‌دهد. با گذشت زمان، عوامل طبیعی، بخش‌های زیادی از خانه قجری اعلم را خراب کرده‌اند. به همین خاطر سازمان میراث فرهنگی برنامه‌ای برای بازسازی این بنا در نظر گرفته‌ است.

آدرس: استان یزد، یزد، بلوار بسیج، کوچه مسجد الرحمن.

خانه معین الدین حاج صدر

قدمت ساخت این خانه به دوره پهلوی برمی‌گردد. حاج صدر از سرشنا‌س‌های یزد بود که دارایی‌های زیادی داشت. به خاطر همسایگی با مسجد در حال حاضر از خانه صدر برای برپایی حسینیه و روضه‌‌خوانی استفاده می‌کنند. این خانه جایی مناسب برای گشت‌وگذار در روزهای سرد سال است. اصلاً حضور چنین بناهایی باعث شده که یزد یکی از بهترین شهرهای ایران برای سفرهای زمستانی باشد.

آدرس: استان یزد، یزد، محله اهرستان.

خانه سیگاری

خانه سیگاری یکی از عمارت‌های تاریخی یزد است که این روزها آن را به اقامتگاهی سنتی تبدیل کرده‌اند. این عمارت از زیباترین هتل های سنتی یزد است. خیلی‌ها این اقامتگاه را به اسم خانه تراب یزد می‌شناسند. اقامت در این عمارت تاریخی حس‌وحالی متفات دارد که نمی‌شود در هر جایی تجربه کرد. اقامتگاه خانه تراب با ظرفیت 40نفره و 12 اتاقش و با امکانات خوبی از مهمان‌هایش میزبانی می‌کند. بد نیست بدانید هر یک از اتاق‌ها، سرویس‌های بهداشتی و حمام جداگانه ندارد و باید مشترک از آن‌ها استفاده کنید.

آدرساستان یزد، یزد، خیابان امام خمینی (ره)، روبه‌روی شاهزاده فاضل، کوچه 21، پلاک 44
شماره تماس03536270898
09123400882

جاهای دیدنی طبیعی یزد

پارک کوهستان

اگر مسافر یزد هستید یا از کنار این شهر می‌گذرید، پارک کوهستان یزد برای استراحتی چندساعته انتخاب خوبی است. در دامنه کوه پارکی را ساخته‌اند که فضای خوبی برای استراحت و گشت‌وگذار دارد. چمن‌کاری‌ها و ساخت آبشار مصنوعی جذابیت پارک را چند برابر کرده است. پیست اسکیت، پیست موتور و ماشین از بخش‌های هیجان‌انگیز این پارک است. در بخش‌های مختلف پارک کوهستان آلاچیق‌هایی برای برپایی چادر وجود دارد. اگر وسایل خوراکی هم خواستید، به بوفه پارک سری بزنید.

آدرس: استان یزد، یزد، جاده یزد_تفت.

پارک هفت تیر

اگر به طبیعت‌گردی و گشت‌وگذار علاقه دارید، سری به این پارک بزنید. درخت‌های نارون و کاج همه جای این پارک را پوشانده‌اند. به همین خاطر هوایی تمیز و دل‌نشین دارد. می‌توانید زیر سایه درخت‌ها زیراندازی پهن کنید و کمی استراحت کنید. در وسط پارک حوض و آب‌نمای زیبایی ساخته‌اند. پارک هفت تیر در تابستان و روزهای تعطیل، جای سوزن‌انداختن ندارد. کودکان با ذوق در زمین بازی پارک این طرف و آن طرف می‌دوند. جوان‌ها در بخش‌های سنگ‌فرش باغ قدم می‌زنند و بعضی‌ها هم کتابی در دست دارند. اهل ورزش هم که باشید، وسایل ورزشی در این پارک برای شما مهیاست. سرویس بهداشتی و آب‌خوری از دیگر امکانات در پارک هفت تیر است.

آدرس: استان یزد، یزد، خیابان کاشانی، جنب کوچ حبیب کل.

کمپ کویری هفت سنگ

اگر اهل کویرگردی هستید، کویرهای یزد بهترین انتخاب می‌شود. کمپ کویری هفت سنگ یکی از جاهای دیدنی اطراف یزد است که می‌توانید از آن دیدن کنید. این کمپ بخش‌های تفریحی مختلفی دارد که برای گردشگرها بسیار جذاب است. اگر عاشق هیجان هستید، سافاری‌گردی‌های این کمپ را امتحان کنید. موتور چهارچرخ و پاراگلایدر در این کمپ آدرنالین خونتان را افزایش می‌دهد و اوج هیجان را تجربه می‌کنید. کویر یزد از زیباترین کویرهای ایران است که تماشای شب‌های پرستاره‌اش خاطره‌ای ماندگار برایتان می‌سازد. از بابت شرایط این کمپ خیالتان راحت باشد. کمپ کویری هفت سنگ امکانات خوبی مثل واحدهای اقامتی، رستوران و کافی‌شاپ را برای گردشگرها فراهم کرده است.

آدرساستان یزد، یزد، دروازه قرآن، کیلومتر ۱۲ بلوارنصر
شماره تماس09131527375
زمان بازدید24 ساعته
صفحه اینستاگرامcamp7sang.yazd@

سفر به اولین شهر خشتی ایران و بازدید از جاهای دیدنی یزد، خاطره‌ای فراموش‌نشدنی برایتان می‌سازد. تلاش کردیم تا در این سفر مجازی با ره بال آسمان لذت برده باشید. اگر در سفرهای قبل به یزد رفته‌اید، تجربه‌هایتان خواندن دارد.

میدان امیرچخماق، خانه لاری‌ها، آب‌انبار شش بادرگیر

کمپ کویری هفت سنگ، پارک کوهستان، پارک هفت تیر.

زندان اسکندر، موزه مارکار، میدان امیرچخماق و…

بازار مسگرها، بازار زرگری یزد، بازار خان یزد.

4 نظرات
  1. سیاوش می گوید

    واقعا انرژی بخش بود مرسی واقعا مرسی دلم خاست برم از نزدیک همه جاهای دیدنی یزد رو ببینم چون این عکسایی که من دیدم با روح ادم بازی میکن بازم ممنون

  2. سیامک می گوید

    هیچ جای دنیا به نظرم بهتر از یزد نیست خیلی زیباست خیلی ،پیشنهاد میکنم حتما برید ببینید حتی تو عکس نمیشه از قشنگیاش لذت برد
    درضمن فالوده یزدی رو تو باغ دولت آباد هم پیشنهاد میدم

  3. Ahmad می گوید

    سلام وقت بخیر…مدرسه ضیائیه همون زندان اسکندر هست؟؟؟

    1. مهرداد ایزی می گوید

      سلام احمد عزیز

      بله درسته زندان اسکندر یا همون مدرسه ضیائیه از جاهای بسیار دیدنی شهر زیبای یزد است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.