آبشار پلنگ دره | حال‌وهوای ناب در چند کیلومتری تهران

4

در این مطلب قصد داریم فقط چند کیلومتر از پایتخت فاصله بگیریم و یک گزینه در دسترس به شهروندان تهرانی برای گردشگری و لذت از طبیعت معرفی کنیم. جنگل و آبشار پلنگ دره برای لذت از تابستان فرصتی ناب است و از مناطق بهشتی شیرگاه در استان مازندران محسوب می‌شود. این منطقه جنگلی برای ساکنان بسیاری از شهرها، از جمله تهران دسترسی بسیار خوبی دارد. با ره بال همسفر شوید تا سری به پلنگ دره بزنیم و در خنکای آبشار و رودخانه این منطقه کوهستانی، هوایی تازه کنیم.

موقعیت جغرافیایی آبشار پلنگ دره

این آبشار در منطقه جنگلی پلنگ دره در شیرگاه، یکی از مناطق شهرستان سوادکوه واقع شده است و از مقاصد گردشگری استان مازندران محسوب می‌شود. خط سبز جنگلی در چهار جهت جغرافیایی این آبشار کشیده شده است و بسیاری از جاذبه‌های دیگر طبیعت نیز در اطراف آن دیده می‌شود. به‌عنوان مثال آبشار گزو در جنوب غربی آن، با فاصله تقریبی ۷۰ کیلومتر واقع شده است. دریاچه شورمست در جنوب شرقی آن با فاصله تقریبی ۵۰ کیلومتر و دریاچه سد برنجستانک در شمال آن با فاصله تقریبی ۳۴ کیلومتر روی نقشه دیده می‌شود. شهر شیرگاه در ۱۴ کیلومتری آبشار و در جهت شمال غربی آن و تهران در جهت جنوب غربی با فاصله ۲۵۰ کیلومتر جا خوش کرده است.

برای آشنایی با سایر جاذبه‌ها و جاهای دیدنی تهران، روی لینک زیر کلیک کنید:

زیبایی‌های بی‌نظیر پلنگ دره

این آبشار به دلیل موقعیت جنگلی و سرسبز خود، مسافران را به جنگل‌نوردی و لذت از طبیعت دعوت می‌کند. رودخانه، چشمه و صخره‌های سرسبز، پوشش گیاهی متنوع و درختان خوش‌قدوقامت، از ویژگی‌های پلنگ دره است. زیبایی پلنگ دره از زمان گذر از شیرگاه و ورودتان به جاده خاکی و رانندگی در میان درختان خوش‌قدوقامت جنگلی شروع می‌شود. اکسیژن خالص به‌سراغتان می‌آید و از هر ثانیه این پیش‌روی در این مسیر لذت خواهید برد. زیبایی مسیر آبشار پلنگ دره با شروع پیاده‌روی تماشایی‌تر و لذت‌بخش‌تر می‌شود. در این مسیر بکر و بافت زمردی و جنگلی آن، فرصت دارید تا جنگل‌نوردی را تجربه کنید و در آغوش طبیعت باشید.

رودخانه‌نوردی تا رسیدن به آبشار

در حین جنگل‌نوردی و پیاده‌روی در دامان سبز زمین، صدای رودخانه را خواهید شنید و طراوت تازگی هوای آن را حس خواهید کرد. این رود شما را به آبشار می‌رساند و پیمودن آن یکی از مهیج‌ترین قسمت‎‌های این سفر محسوب می‌شود. باید خودتان را برای یک رودخانه‌نوردی خنک در گرمای تابستان آماده کنید و برای رسیدن به مقصد به آب بزنید. رودخانه در ابتدا با عمق کم به استقبالتان می‌آید؛ اما در ادامه کمی بیشتر می‌شود و نمی‌گذارد بدون لذت تجربه خنکای آب‌تنی از آن خارج شوید.

چگونه به پلنگ دره برویم؟

کم‌کم به آبشار خوش‌قدوقامت پلنگ دره نزدیک می‌شوید. شنیدن صدای پر خروش آبشار و تماشای جریان حیات‌بخش آن، خستگی مسیر را از تن‌تان دور می‌کند. جریان آب در حین سقوط متوالی خود به حوضچه، صخره‌ها را سبز و زیبا کرده است. حوضچه آبشار بسیار تماشایی است و با کف‌پوشی سبزرنگ از جنس طبیعت زمردی جنگلی زیبا شده است.

چه زمانی به آبشار پلنگ دره برویم؟

مسیر زیبای آبشار پلنگ دره

سفر به پلنگ دره به دلیل رودخانه‌نوردی و لذت از آب‌تنی، در زمره سفرهای خنک محسوب می‌شود. بنابراین روزهای گرم سال بهترین زمان سفر به این آبشار است. با شروع گرما از نیمه‌های بهار و تدام آن تا فصل آتشین تابستان، بازار سفر به پلنگ دره هم حسابی گرم می‌شود و این منطقه بهشتی، مقصدی برای فرار از گرمای سال است.

چطور به پلنگ دره برویم؟

آدرس: مازندران، سواد کوه، شیرگاه، آبشار پلنگ دره

همان‌طور که گفتیم، این آبشار در فاصله تقریبی ۲۵۰ کیلومتری تهران واقع شده است. بنابراین برای شهروندان تهرانی سفر به این منطقه بسیار مطلوب است و از مقصدهای یک‌روزه در اطراف تهران محسوب می‌شود.

کایت سواری در آبشار پلنگ دره

از تهران باید به سمت جاده فیروزکوه راه بیفتید و تا رسیدن به سوادکوه و شیرگاه در این جاده برانید. از ورودی شیرگاه که گذر کردید، از جاده خارج می‌شوید و کم‌کم به محل محیط‌بانی نزدیک می‌شوید. بعد از گذر این محل، وارد جاده خاکی می‌شوید. در حدود ۱۲ کیلومتر دیگر از مسیرتان را باید در این جاده خاکی برانید تا به نقطه شروع پیاده‌روی برسید. تقریبا بعد از یک ساعت رانندگی به این نقطه خواهید رسید.

مجهز سفر کنیم

 

لذت گشت‌وگذار در جنگل و همچنین هیجان رودخانه‌نوردی را در سفر به پلنگ دره می‌توانید هم‌زمان تجربه کنید. در این سفر لازم است که کوله‌پشتی سبکی همراه خود داشته باشید و تنها با لوازم ضروری آن را پر کنید. یکی از لوازم ضروری در این سفر همراه داشتن یک دست لباس خشک است که در زمان برگشت با لباس خیس شده در حین رودخانه‌نوردی تعویض کنید. حوله و  کفش مخصوص رودخانه‌نوردی نیز توصیه می‌کنیم همراه‌تان باشد. با همراه داشتن این لوازم ضروری و رعایت نکات ایمنی در حین جنگل‌پیمایی و رودخانه‌نوردی، آبشار پلنگ دره یکی از خاطره‌انگیزترین سفرها برایتان خواهد شد.

اگر به این آبشار سفر کردید، لطفا از تجربه‌هایتان برای ما بنویسید و بگویید در چه فصلی به این مقصد زیبا سفر کرده‌اید.

5/5 (1 نظر)
4 نظرات
  1. سالار می گوید

    من خودم به شخصهههه عاشق پلنگ دره ام اگه میشههههههههه لطفااااااااااا عکس های بیشتری بزارین

  2. سمیرا می گوید

    آبشار مخفی شده توی جنگل و پشت رودخانه
    بسیار زیبا و رویایی بود
    اگر افرادی اونجا بودن به ما ابشار رو نشون نمیدادن ما ابشار رو پيدا نمیکردیم

  3. مرضيه می گوید

    خیلی جای جذابی هستش پیشنهاد میکن حتما یه سری بزنید حتما

  4. lale por hosseini می گوید

    من از سمت مشهد رفتم جاده فیروز کوه خیلی قشنگ بود.خود پلنگ دره هم که بی نظیره

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.