کویر ابوزید آباد | تجربه‌ای بی‌نظیر از کویرهای ایران

0

کویرهای ایران را می‌توان یکی از مهم‌ترین پتانسیل‌های گردشگری کشور دانست. در ایران شما می‌توانید شاهد چندین و چند کویر مختلف باشید. شاید از نظر افرادی که تاکنون کویرگردی را تجربه نکرده‌اند، تمامی کویرها ظاهری یکسان دارند. این در حالی است که بازدید از هر کویر، یک تجربه جدید خواهد بود. امروز قصد داریم تا شما را با کویر ابوزید آباد، یکی از مهم‌ترین کویرهای ایران آشنا کنیم. پس با ما همراه باشید در سفر به کویر ابوزیدآباد در استان اصفهان.

کویر ابوزید آباد کجاست؟

کویر ابوزید آباد جزء کویرهای استان اصفهان به حساب می‌آید. این کویر در نزدیکی کاشان قرار دارد. برای دسترسی به این کویر، باید خودتان را به بخش شمال شرقی کاشان برسانید. ابوزید آباد شاید از نظر ظاهری، شباهت بسیاری به کویرهای دیگر داشته باشد؛ اما اگر نگاهی دقیق‌تر بیندازید، متوجه تفاوت‌ها خواهید شد. این کویر تا تهران فقط حدود 270‌ کیلومتر فاصله دارد. به همین خاطر بسیاری از ساکنان پایتخت، بازدید از این کویر را در قالب سفری یک روزه تجربه می‌کنند. همچنین نزدیکی این کویر به کاشان نیز باعث می‌شود تا دسترسی به آن با سهولت بیشتری انجام شود.

بهترین زمان سفر به کویر ابوزید آباد

همانند دیگر کویرهای ایران، کویر ابوزیدآباد نیز آب‌وهوای بسیار گرم و خشکی دارد. به همین خاطر در 6 ماه اول سال، آب‌وهوای این کویر بسیار گرم و طاقت‌فرسا خواهد بود. همین مسئله باعث می‌شود تا در طول تابستان، گردشگران کمتری عازم این کویر شوند. در فصل پاییز هوای کویر نیز معتدل می‌شود. البته در زمینه کویر باید دمای شب و روز را به‌صورت جداگانه بررسی کرد. به‌عنوان مثال در فصل زمستان با وجود آنکه دمای هوا در طول روز معتدل است؛ اما شب‌های سردی انتظار شما را می‌کشند. پس اگر سفر یک روزه به کویر را انتخاب می‌کنید، بهترین زمان سفر به کویر ابوزید آباد زمستان خواهد بود؛ اما اگر قصد اقامت شبانه را دارید، بهتر است پاییز را انتخاب کنید. در فصل پاییز سرمای هوای شب‌های کویری آن‌قدر هم آزاردهنده نخواهد بود.

پوشش گیاهی و جانوری کویر ابوزید آباد

اگر اهل کویرگردی نیستید، شاید تصور کنید در کویر هیچ اثری از حیات وجود ندارد. این در حالی است که هر کویر دارای پوشش گیاهی و جانوری منحصر‌ به خود است. جالب است بدانید به گفته کارشناسان، کویر ابوزیدآباد از نظر پوشش گیاهی و جانوری، یکی از اسرارآمیزترین کویرهای ایران به حساب می‌آید. بد نیست بدانید در دل این کویر منطقه‌ای وجود دارد که در آن، در عمق کمتر از نیم متر، به آب دسترسی پیدا خواهید کرد. این آب کاملاً شیرین و گواراست. حتی نخلستانی زیبا از این آب تغذیه می‌کند و بار می‌دهد.

تصویری از پناهگاه حیات وحش یخاب

وجود آب و شرایط نسبتاً مناسب کویری، باعث به‌وجود‌آمدن پناهگاهی با نام پناهگاه حیات وحش یخاب شده است. این پناهگاه گونه‌های منحصر‌به‌فردی همانند قوچ و میش، کل و بز، گرگ، جبیر، کفتار، کاراکال، گربه شنی، خرگوش و غیره را در خود جای می‌دهد. در این منطقه می‌توانید شاهد انواع گونه‌های خزنده و پرنده نیز باشید. اگر چشم به آسمان بدوزید، شاهد گونه‌هایی همانند عقاب طلایی، دلیجه، بالابان، سارگپه، هوبره، تیهو، کبک، دودک و باقرقره خواهید بود. همچنین انواع مارهای جعفری، افعی شاخدار ایرانی، شتر مار شیرازی و مار قیطانی در این منطقه زندگی می‌کنند. پس مراقب قدم‌های خود باشید. همچنین در این منطقه می‌توانید از انواع خزنده همانند بزمجه، آگامای استپی، جکوی دم پهن و آگامای سروزغی دم سیاه نیز دیدن کنید.

تصویری از پرده در پناهگاه حیات وحش یخاب

به یاد داشته باشید که این منطقه، حفاظت‌شده است؛ به همین خاطر شکار در این نواحی ممنوع است. هرگونه رفتاری که باعث آسیب‌رساندن به پوشش جانوری و گیاهی این منطقه شود نیز جرم تلقی خواهد شد. فراموش نکنید که ما مهمان زیستگاه این حیوانات هستیم؛ پس به خانه آن‌ها احترام بگذاریم و حق میزبانی آن‌ها را ادا کنیم.

دیدنی‌های کویر ابوزید آباد

شاید بسیاری تصور کنند کویر فقط زمینی وسیع در مرکز ایران است که از انواع شنزار تشکیل شده؛ اما باید بدانید در کویر ابوزیدآباد جاهای دیدنی مختلفی وجود دارد. در ادامه شما را با جاهای دیدنی کویر ابوزید آباد آشنا خواهیم کرد.

  • سیازگه

تصویری از کویر سیزگه

سیازگه نام پهنه‌ای گسترده در دامن ریگ‌زارهای بخش شمالی ابوزید آباد است. این منطقه توسط تپه‌های شنی و زیبا محاصره شده است. سیازگه منطقه‌ای بسیار زیبا است که در تلاقی با ناهمواری‌های ریگزار، تصویری بی‌نظیر را خلق می‌کند. اگر به‌دنبال مکانی مناسب برای ستاره‌نگری هستید، سیازگه برای شما بهترین گزینه خواهد بود. این منطقه گزینه مناسبی برای عکاسی نیز به حساب می‌آید. در حقیقت این قسمت از خاک ابوزید آباد، مناظری تماشایی را به شما هدیه می‌دهد. سیازگه در فاصله 10‌کیلومتری از شهر ابوزید آباد قرار دارد. به همین خاطر دسترسی به آن نیز با سهولت انجام می‌شود.

  • قلعه کرشاهی

در بخش شمالی شهر ابوزید آباد و جنوب بند ریگ، قلعه‌ای با نام قلعه کرشاهی به چشم می‌خورد. این قلعه یادگار دوران مشروطه است و قدمت آن به سلطنت قاجار باز می‌گردد. مساحت این قلعه به حدود 4هزار مترمربع می‌رسد. بر اساس اسناد تاریخی، شالوده یا همان پی اصلی این قلعه در دوران پیش از اسلام ساخته شده است. قلعه کرشاهی یک قلعه خشتی به حساب می‌آید و 5 برج بزرگ دیده‌بانی دارد. در گذشته یک خندق بزرگ و مهندسی‌ساز، از امنیت این قلعه محافظت می‌کرد.

تصویری از قلعه کرشاهی

داخل قلعه، غرفه‌ها یا همان اتاق‌های کوچک و بزرگ مختلفی به چشم می‌خورد. در بخش میانی قلعه، حیاطی بزرگ تعبیه شده است. در میان این حیاط، انبار حوض بزرگی دیده می‌شود. در کنار این حوض می‌توانید شاه‌نشین، اتاق تابستانی و اتاق زمستانی را مشاهده کنید. همچنین در سایر بخش‌ها می‌توانید از اصطبل‌های بزرگ و اتاق‌های متعدد قلعه نیز دیدن کنید.

تصویری از قلعه کرشاهی

در نزدیکی قلعه کرشاهی، اقامتگاهی مسکونی نیز دیده می‌شود. این اقامتگاه را با نام «ده کرشاهی» می‌شناسند. جالب است بدانید تا همین چند سال پیش نیز این ده کوچک مسکونی بوده است. مردم این ده از آب قنات منطقه برای کشاورزی و مصارف شرب استفاده می‌کردند.

  • منطقه چاه عروس

از فاصله 10‌کیلومتری تا 45‌کیلومتری شمال کویر ابوزید آباد، منطقه‌ای با نام منطقه چاه عروس وجود دارد. بر اساس نظر اکثر گردشگران، این منطقه زیباترین منطقه در کویر ابوزیدآباد محسوب می‌شود. در این منطقه با حفر گودالی نیم متری، به آب شیرین خواهید رسید. به لطف منابع آب زیرزمینی موجود، در منطقه چاه عروس کویر ابوزید آباد می‌توانید شاهد نخلستان‌هایی زیبا و پربار باشید.

تصویری از کویر چاه عروس

در زمینه دلیل نام‌گذاری منطقه چاه عروس نیز داستانی زیبا روایت شده است. در گذشته ایل بزرگ بختیاری در این منطقه زندگی می‌کردند. آن‌ها دختری بسیار زیبارو داشتند. پسری از ایل دیگر به خواستگاری این دختر آمد و با این وصلت موافقت شد؛ اما ایلی دیگر نیز خواهان دخترک زیبارو بودند. به همین خاطر درگیری بر سر این وصلت شکل گرفت. یکی از بزرگان چنین مقرر کرد که هر دو خواستگار چاهی در زمین حفر کنند و هر یک که زودتر به آب شیرین رسید، صاحب دختر جوان خواهد شد. در پایان خواستگار دوم زودتر به آب دست یافت و به وصال دختر رسید. به همین خاطر این منطقه را با نام «چاه عروس» می‌شناسند.

  • منطقه حفاظت شده یخاب

تصویری از منطقه حفاظت شده یخاب

نام این منطقه برگرفته از «چشمه یخاب» است. این چشمه از دل ارتفاعات سرچشمه می‌گیرد و در تابستان هم آبی خنک و گوارا دارد. چشمه یخاب را می‌توان یکی از شگفتی‌های کویر ابوزید آباد دانست. در این منطقه به لطف آب گوارا و محیطی آرام، پوشش گیاهی و جانوری خاصی به چشم می‌خورد. اگر به تماشای حیوانات خاص و منحصر‌به‌فرد علاقه دارید، حتماً باید به منطقه حفاظت‌شده یخاب سری بزنید.

تفریحاتی که می‌توانید در کویر ابوزید آباد تجربه کنید

  • آفرودسواری

تصویری از آفرود سواری در کویر ابوزید آباد

در کویر ابوزیدآباد خبری از حدومرز نیست. به همین خاطر می‌توانید همراه با وسایل نقلیه آفرود، تپه‌های شنی این کویر را فتح کنید. در این کویر می‌توانید با خیال آسوده و بدون نگرانی از بابت برخورد با موانعی همچون درخت و سنگ، آفرودسواری را تجربه کنید. آفرودسواری در کویر به چند شکل مختلف انجام می‌شود. در وهله اول شما می‌توانید وسایل نقلیه آفرود را کرایه کنید و خودتان پشت فرمان بنشینید. همچنین اگر تجربه کافی برای رانندگی آفرود ندارید، می‌توانید کنترل خودرو را به یک فرد حرفه‌ای بسپارید و خودتان در کنار او از هیجان آفرود لذت ببرید. در نهایت آفرودسواری با موتورهای چهارچرخ نیز یکی از مهم‌ترین تفریحات کویری محسوب می‌شود. البته برخی افراد با موتورسیکلت‌های تریل، هیجان را به اوج می‌رسانند.

  • پیاده‌روی بر روی شن‌های داغ کویری

تصویری از پیاده روی در شن کویر ابوذیر آباد

تصور کنید در مکانی حضور دارید که جز شن‌های طلایی و آسمان آبی تصویر دیگری وجود ندارد؛ جایی که سکوت در محیط موج می‌زند. در چنین مکانی هر کس می‌خواهد تا دل به کویر بدهد و در آرامش آن قدم بزند. شما می‌توانید کفش‌هایتان را در بیاورید تا نرمی شن‌های کویری را زیر پای خود احساس کنید. پیاده‌روی کویری یکی از زیباترین و آرامش‌بخش‌ترین تفریحاتی است که می‌توانید آن را تجربه نمایید.

  • ستاره‌نگری در دل شب

تصویری از کویر در شب

در محیط‌های کویری خبری از آلودگی هوا و نور نیست. به همین خاطر هنگام شب می‌توانید شاهد دریایی از ستاره در آسمان کویر باشید. آسمان شب کویر را می‌توان مرواریدهای ریز سفید د ر لباسی سیاه و زیبا دانست. بی‌شک مات‌ومبهوت درخشش آن خواهید شد. آسمان شب کویر آن‌قدر زیباست که می‌خواهید دست دراز کنید و ستاره‌ها را از آسمان شب برای خود بچینید. اگر خوش‌شانس باشید، با کمی دقت شاهد سیارات همسایه زمین نیز خواهید بود. آسمان کویر به‌حدی شگفت‌انگیز است که تا خود صبح شما را مشغول تماشا نگه می‌دارد.

  • تماشای حیوانات منحصر‌به‌فرد

تصویری از حیوانات کمیاب در کویر ابوذید آباد

در منطقه کویری می‌توانید شاهد حیواناتی باشید که در محیط‌های دیگر حضور ندارند. به‌عنوان مثال کاراکال و انواع پرندگان کمیاب در این منطقه زندگی می‌کنند. تماشای این حیوانات در محل زندگی خودشان می‌تواند بسیار لذت‌بخش و زیبا باشد.

  • شترسواری

تصویری از شتر سواری در کویر ابوذید آباد

شترسواری یکی دیگر از تفریحاتی است که می‌توانید در کویر ابوزید آباد تجربه کنید. در این منطقه مردم محلی شترهای خود را به گردشگران کرایه می‌دهند. شترسواری کار دشواری نیست و حتی اگر تجربه کافی نداشته باشید نیز قادر به انجام این کار خواهید بود. شترسواری می‌تواند خاطره‌ای بسیار هیجان‌انگیز و فراموش‌نشدنی باشد.

اقامت در کویر ابوزید آباد

تصویری از کمپینگ در کویر

بسیاری از مسافران، کویر ابوزید آباد را در قالب یک تور یک روزه تجربه می‌کنند؛ اما برخی دیگر به‌دنبال تجربه ماجراجویی در دل شب‌های کویر هستند. اگر قصد اقامت شبانه در این کویر را دارید، دو گزینه پیش روی شما خواهد بود. گزینه اول کمپ کویری است. شما می‌توانید در بخش‌های مختلف کویر ابوزیدآباد، مخصوصاً در منطقه چاه عروس کمپ بزنید. البته برای کمپ باید تجهیزات کامل داشته باشید و در گروه‌های بزرگ سفر کنید. کویر می‌تواند در عین زیبایی، خطرناک نیز باشد. در هنگام شب بسیاری از حیوانات شب‌شکار وارد کویر می‌شوند و می‌توانند تهدیدی برای شما باشند. از‌این‌رو حتماً همراه گروه‌های بزرگ و باتجربه کمپ بزنید و پیش از سفر نیز مطالعه مقالاتی مانند راهنمای کمپ زدن در کویر را فراموش نکنید.

تصویری از کاروانسرای ابوذید آباد

گزینه دوم اقامت در «کاروانسرای ابوزید آباد» است. این کاروانسرا حدود 400 سال قدمت دارد. بر اساس اسناد تاریخی، کاروانسرای ابوزید آباد در دوران صفویه بنا شده است. از این کاروانسرا تا همین 60 سال پیش نیز برای استراحت شتربان‌های یزد و اصفهان استفاده می‌شد. امروزه دیگر خبری از سفر با شتر نیست و این کاروانسرا برای مدتی کاربرد خود را از دست داد؛ اما خوشبختانه همین چند سال پیش جان دوباره‌ای گرفت. امروزه این کاروانسرا به‌عنوان یک اقامتگاه بوم‌گردی فعالیت خود را دوباره آغاز کرده است. با اقامت در این کاروانسرا، می‌توانید تجربه‌ای عالی از کویرگردی را داشته باشید.

روش‌های سفر به کویر ابوزید آباد

سفر به کویر ابوزید آباد همراه وسیله نقلیه شخصی

تصویری از سفر با ماشین شخصی

تهران تا کویر ابوزیدآباد حدود 270‌ کیلومتر فاصله دارد. مسیر دسترسی به این کویر تا کاشان کاملاً کفی و بدون پیچ‌وخم است. تقریباً می‌توان گفت که این جاده کیفیت مطلوبی دارد. به همین خاطر تا خود کاشان یا حتی آران و بیدگل نیز مسیر دسترسی بسیار مناسب است. با وجود این برای ورود به محیط کویر، نیازمند وسایل نقلیه آفرود خواهید بود. با وسایل نقلیه معمولی یا همان سدان، اصلاً نمی‌توانید وارد شن‌های کویری شوید. حتی اگر وسیله نقلیه آفرود مناسب دارید نیز بهتر است تنهایی به دل کویر نزنید. حتماً باید وسایل ارتباطی مناسب همانند بی‌سیم، سیستم GPS و تلفن ماهواره‌ای همراه داشته باشید. همچنین توصیه می‌شود همراه با گروه‌های آفرود به کویر سفر کنید. به این شکل در صورت بروز حادثه، می‌توانید به یکدیگر یاری برسانید.

شرکت در تور کویر ابوزید آباد

تصویری از سفر به کویر با تور

در حال حاضر بسیاری از مؤسسات توریستی و گردشگری، تورهای یک یا چند روزه کویر ابوزید آباد را برگزار می‌کنند. خوشبختانه ساکن هر شهری که باشید، باز هم می‌توانید در این تورها شرکت کنید. تورهای یک روزه بسیار ارزان‌قیمت هستند. به‌صورت کلی تورهای کویرگردی به دو نوع مختلف برگزار می‌شوند. نوع اول تورهای آفرود هستند. در این تورها شما همراه وسایل نقلیه آفرود به‌صورت گروهی عازم کویر می‌شوید. این نوع تورها بسیار هیجان‌انگیز هستند. یک راننده آفرود حرفه‌ای پشت فرمان می‌نشیند و حتی در طول راه نیز از مسیرهای صعب‌العبور گذر می‌کند. این روش تجربه کویر ابوزیدآباد می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد. روش دوم نیز سفر همراه وسایل نقلیه توریستی یا همان مینی‌بوس‌های VIP است. به هر صورت سفر همراه تور بسیار کم‌هزینه، امن و راحت خواهد بود.

لوازمی که باید همراه داشته باشید

تصویری از وسایل مورد نیاز برای سفر

  • کلاه آفتاب‌گیر؛
  • کرم ضدآفتاب؛
  • دوربین دوچشمی؛
  • دوربین عکاسی؛
  • تلفن همراه؛
  • شارژر یا پاوربانک؛
  • کوله‌پشتی؛
  • کفش پیاده‌روی (ترجیحاً ساقدار)؛
  • کرم دافع حشرات؛
  • عینک آفتابی؛
  • قمقمه آب؛
  • تنقلات قندی و نمکی؛
  • میان‌وعده سبک؛
  • محلول ORS در مواقع افت فشار؛
  • لوازم کمپ در صورت نیاز؛
  • لباس نخی و خنک؛
  • GPS و سایر وسایل ارتباطی.

جاهای دیدنی نزدیک کویر ابوزید آباد

  • شهر زیرزمینی اویی؛
  • کاروانسرای صفوی؛
  • سرای امامزاده آق علی عباس؛
  • روستای کاغذی.

نکاتی که در سفر به کویر باید در نظر داشته باشید

تصویری از کویر

  • به‌هیچ‌وجه تنهایی اقدام به کویرگردی نکنید؛
  • ترجیحاً از راهنمای محلی کمک بگیرید؛
  • از سلامت وسیله نقلیه خود اطمینان حاصل کنید؛
  • همراه دو یا چند خودروی دیگر سفر کنید؛
  • شب‌های کویر بسیار سرد خواهد بود؛
  • بسیاری از حیوانات کویری شب‌شکار هستند؛
  • موقعیت کمپ‌زدن باید به‌خوبی بررسی شود؛
  • حتماً پیش از خواب آتشی بزرگ در نزدیکی خود روشن کنید؛
  • حتماً پودر ORS همراه داشته باشید، تعریق باعث کاهش املاح بدن می‌شود؛
  • آب و مواد قندی – نمکی بیش از مقدار لازم همراه داشته باشید؛
  • تا حد امکان لوازم یدکی خودرو را همراه بیاورید؛
  • خودتان را برای موقعیت‌های پیش‌بینی‌نشده نیز آماده کنید؛
  • در صورتی که قصد اقامت در کاروانسرای صفوی را دارید، حتماً از قبل رزرو انجام دهید.

مسیر دسترسی به کویر

کویر ابوزید آباد در 270‌کیلومتری تهران و 38‌کیلومتری کاشان قرار دارد. برای دسترسی به این کویر باید ابتدا خودتان را به کاشان برسانید. سپس از مسیر کمربندی کاشان، وارد بزرگ‌راه ملاصدرا شوید. سپس با کمک تابلوهای راهنمایی، به‌طرف جاده کاشان – ابوزیدآباد حرکت کنید. پس از 37‌کیلومتر به روستای ابوزیدآباد خواهید رسید.

کویر ابوزیدآباد در بخش شمالی این روستا قرار دارد. شما با وسایل نقلیه معمولی یا همان سدان، می‌توانید خود را تا روستای ابوزید آباد برسانید؛ اما از این روستا برای ورود به کویر، نیاز به وسایل نقلیه آفرود خواهید داشت. البته بسیاری از افراد پیاده به دل کویر می‌زنند تا از پیاده‌روی کویری نیز لذت ببرند. شما می‌توانید در بخش‌های مختلف این روستا وسیله نقلیه خود را پارک کنید؛ سپس به‌دنبال مردم محلی بگردید که با وانت نیسان، پاترول یا وسایل نقلیه دیگر شما را به بافت کویری می‌رسانند.

هزینه ورودیرایگان
ساعت بازدید24 ساعته
آدرساستان اصفهان، شمال شرقی کاشان، شمال روستای ابوزیدآباد

خب دوستان عزیز و همراهان گرامی ره بال آسمان، نظر شما درباره سفرهای کویری چیست؟ آیا تاکنون از کویرهای ایران دیدن کرده‌اید؟ نظر شما درباره کویر ابوزیدآباد چیست؟ به نظر شما بهترین کویر ایران کدام است؟ نظرات خود را با ما و سایر همراهان به اشتراک بگذارید.

کویر ابوزید آباد در 38‌کیلومتری شمال‌شرق کاشان قرار دارد.

این کویر در فاصله 270‌کیلومتری از تهران قرار دارد.

بهترین مسیر دسترسی به این کویر از طریق شهر کاشان است. شما باید از کاشان وارد جاده کاشان – ابوزیدآباد شوید. در این مسیر ابتدا به روستای ابوزیدآباد خواهید رسید. سپس باید به جهت شمال حرکت کنید و وارد کویر شوید.

بهترین زمان سفر به این کویر، فصل پاییز و زمستان محسوب می‌شود.

شما می‌توانید در کاروانسرای صفوی اقامتی کویری و بوم‌گردی را تجربه نمایید.

اگر همراه تور و گروه‌های باتجربه سفر کنید، هیچ خطری شما را تهدید نخواهد کرد.

5/5 (1 نظر)
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.